PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) za rok budżetowy 2022,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0099/2024),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1 Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2022 wyniósł 50 183 522 EUR, co stanowi spadek o 5,84 % w porównaniu z 2021 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi niemal wyłącznie z budżetu Unii;
B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2022 Trybunał Obrachunkowy stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w odniesieniu do środków na zobowiązania na 2022 r. w wysokości 99,93 %; odnotowuje, że wskaźnik wykonania środków na płatności na bieżący rok wyniósł 89,22 %, co w porównaniu z rokiem 2021 oznacza wzrost o 4,64 %;
2. zauważa, że w 2022 r. pojawiły się różne nowe potrzeby finansowe, w tym związane z infrastrukturą na potrzeby nowego systemu zarządzania sprawami, wzmocnieniem z uwagi na nowe zadania w zakresie CICED (baza dowodów najpoważniejszych zbrodni wagi międzynarodowej) oraz wzrostem wynagrodzeń ze względu na wysoką inflację; zauważa, że owe potrzeby finansowe zaspokojono z dwóch budżetów korygujących (na łączną kwotę 5,7 mln EUR) i w wyniku kilku przesunięć budżetowych;
3. odnotowuje wdrożenie przez Agencję w 2022 r. nowego systemu Komisji na potrzeby zarządzania finansami i rachunkowości (SUMMA) oraz powiązane kwestie techniczne, które miały wpływ na wykonanie budżetu i sprawozdawczość Agencji; odnotowuje w szczególności opinię Agencji, że kwestie te miały również wpływ na wysoki wskaźnik płatności, których nie dokonano w terminie (52,9 %), i skomplikowały monitorowanie obszarów charakteryzujących się dużą zmiennością kosztów, takich jak spotkania koordynacyjne; w tym kontekście odnotowuje uwagę zawartą w sprawozdaniu Trybunału, że Agencja, naruszając niektóre przepisy rozporządzenia finansowego, nie zaktualizowała swojej strategii zarządzania ryzykiem i strategii kontroli w celu uwzględnienia ryzyka związanego z wdrażaniem systemu SUMMA ani obiegu środków finansowych oraz strategii kontroli ex ante i ex post, a także nie sprawdza konkretnych praw przyznawanych użytkownikom w tym systemie, co stwarza ryzyko, że role użytkowników w systemie SUMMA mogą nie być prawidłowo przypisywane i aktualizowane;
4. z zaniepokojeniem odnotowuje uwagę zawartą w sprawozdaniu Trybunału, zgodnie z którą w 2022 r. Agencja nie dotrzymała terminów płatności określonych w rozporządzeniu finansowym w 1 222 z ogólnej liczby 2 308 płatności (52,9 %); przypomina i podkreśla, że w 720 spośród wszystkich przypadków (31,5 %) płatności były opóźnione o ponad 30 dni; zauważa, że Agencja wiąże te problemy, które zdaniem Trybunału narażają Agencję na ryzyko finansowe i ryzyko utraty reputacji oraz są sprzeczne z zasadą oszczędności, z wdrażaniem systemu SUMMA; odnotowuje odpowiedź Agencji, że SUMMA znajduje się w fazie pilotażowej oraz że wystąpiły opóźnienia i trudności techniczne w przetwarzaniu transakcji, co miało wpływ na szkolenie personelu i stworzyło pewne problemy w zarządzaniu budżetem; na koniec zauważa, że pomimo wzrostu ilości opóźnień w płatnościach Agencja nie zapłaciła żadnych odsetek za zwłokę; wzywa Agencję do pełnej reakcji na tę uwagę, do rozwiązania problemów technicznych w przetwarzaniu transakcji oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o osiągniętych postępach;
Wyniki
5. zauważa, że Agencja stosuje kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wartości dodanej wynikającej z jej działalności oraz do usprawnienia zarządzania budżetem; zwraca uwagę na nową wieloletnią strategię Agencji na lata 2022-2024, w której określono pięć celów, z których każdy obejmuje szereg strategicznych obszarów działania; zauważa, że Agencja określiła 67 kluczowych wskaźników skuteczności działania w swoim rocznym planie prac na 2022 r. oraz 14 wieloletnich kluczowych wskaźników skuteczności działania w odniesieniu do wieloletniej strategii; zauważa, że z wyłączeniem kluczowych wskaźników efektywności uznanych za niewymierne lub nieodpowiednie Agencja osiągnęła cele dotyczące 47 z 59 kluczowych wskaźników efektywności (88 %), co oznacza poprawę w porównaniu z 2021 r. (73 %); zauważa, że w 2022 r. Agencja czyniła stałe postępy na drodze do osiągnięcia wieloletnich kluczowych wskaźników efektywności, przy czym w przypadku 10 z nich (72 %) jest na dobrej drodze do realizacji celu, a trzy (21 %) wymagają dalszej uwagi, natomiast ostateczne wyniki dotyczące kluczowych wskaźników skuteczności działania w kontekście wieloletniej strategii zostaną przedstawione pod koniec roku 2024;
6. zauważa, że liczba spraw przekazanych Agencji przez państwa członkowskie nadal rosła, przy czym w 2022 r. rozpatrzono łącznie 11 544 sprawy (z czego 5 227 to sprawy nowo otwarte), co stanowi wzrost o 14 % w porównaniu z 2021 r.; w tym kontekście pochwala wkład Agencji w udzielanie porad prawnych, przedstawianie analiz i udzielanie pomocy operacyjnej, dzięki czemu uzyskano 941 rezultatów operacyjnych z korzyścią dla 528 spraw, w tym w odniesieniu do złożonych spraw, dzięki czemu możliwe było aresztowanie przemytników ludzi (w tym migrantów), a także rozbicie siatek przestępczych lub podjęcie działań przeciwko sieciom przestępczym w obszarach takich jak pranie pieniędzy, wykorzystywanie seksualne, oszustwa inwestycyjne w internecie lub handel narkotykami; z zadowoleniem zauważa ponadto, że w 2022 r. Agencja wspierała 265 wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych (z czego 78 nowo utworzonych), zorganizowała 528 spotkań koordynacyjnych i 22 centra koordynacyjne, ułatwiła wykonanie 1 262 europejskich nakazów aresztowania (z czego 504 dotyczą nowych spraw) i umożliwiła wykorzystanie 5 415 europejskich nakazów dochodzeniowych (z czego około połowa to nowo wszczęte nakazy); zauważa, że Agencja utrzymuje współpracę z OLAF-em w celu zintensyfikowania walki z przestępstwami naruszającymi interesy finansowe Unii;
7. wyraża uznanie dla Agencji za działania podjęte w odpowiedzi na nielegalną i niesprowokowaną napaść Rosji na Ukrainę w 2022 r.; zauważa, że trzy tygodnie po rozpoczęciu wojny Agencja poparła ustanowienie wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego prowadzącego dochodzenie w sprawie domniemanych najpoważniejszych zbrodni wagi międzynarodowej popełnionych w Ukrainie w celu ułatwienia prowadzenia dochodzeń i ścigania winnych w odnośnych państwach; zauważa, że Agencja zapewniła wsparcie prawne i operacyjne biurom krajowym w związku z rozszerzeniem umowy o wspólnym zespole dochodzeniowo-śledczym na nowe strony (Estonię, Łotwę, Rumunię i Słowację), a także analizy prawne i opinie dotyczące udziału Międzynarodowego Trybunału Karnego we wspólnym zespole dochodzeniowo-śledczym; zauważa ponadto, że Agencja zapewnia wsparcie operacyjne unijnej grupie zadaniowej "Freeze and Seize" utworzonej przez Komisję, koordynując egzekwowanie przez państwa członkowskie sankcji unijnych za pośrednictwem prawa karnego, co jest realizowane w ramach szeregu działań, takich jak regularne porównywanie wykazu osób i przedsiębiorstw objętych sankcjami przez Unię z danymi Agencji dotyczącymi toczących się spraw rozpatrywanych przez Agencję oraz gromadzenie na szczeblu krajowym istotnych informacji na temat przeszłych i trwających dochodzeń dotyczących osób i podmiotów wymienionych w wykazie sankcji w celu ułatwienia postępowań karnych;
8. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. Agencja zacieśniła współpracę operacyjną i strategiczną z różnymi zainteresowanymi stronami, takimi jak europejskie agencje wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, instytucje Unii, OLAF, EPPO, a także sieci praktyków sądowych, państwa trzecie i organizacje międzynarodowe; odnotowuje w szczególności współpracę Agencji z Agencją Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) w zakresie wspólnego sprawozdania na temat sztucznej inteligencji z myślą o wsparciu współpracy transgranicznej w wymiarze sprawiedliwości w sprawach karnych, z Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) w zakresie 16 kursów obejmujących współpracę sądową oraz z Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) w zakresie projektu Sirius i systemu Europolu "trafienie/brak trafienia", z organami krajowymi 20 państw członkowskich, Europolem, OLAF-em i EPPO w sprawie operacji Sentinel mającej na celu zwalczanie oszustw związanych ze środkami na odbudowę po pandemii COVID-19; podkreśla wkład Agencji w inicjatywy Komisji w dziedzinie cyfryzacji wymiaru sprawiedliwości (m.in. SIS II, CMS i ECRIS-TCN); zauważa, że Agencja polega na coraz większej sieci punktów kontaktowych z właściwymi organami w państwach trzecich, a w 2022 r. punkty kontaktowe Agencji utworzono również w Australii, Bahrajnie i Maroku; pochwala rozszerzenie współpracy Agencji w sprawach karnych na szczeblu międzynarodowym, w szczególności za pośrednictwem programu EuroMed Justice z południowymi krajami partnerskimi oraz finansowanego przez UE projektu koncentrującego się na współpracy transgranicznej w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych na Bałkanach Zachodnich;
9. docenia współpracę międzynarodową między organami sądowymi, którą Agencja ułatwia, oraz ścisłą współpracę ze wszystkimi podmiotami w łańcuchu sądownictwa karnego, która przyczyniła się do aresztowania ponad 4 000 podejrzanych, zajęcia lub zamrożenia mienia pochodzącego z działalności przestępczej o wartości prawie 3 mld EUR oraz zajęcia narkotyków o wartości prawie 12 mld EUR;
Wydajność i poprawa wyników
10. podkreśla, że oprócz wdrożenia systemu SUMMA Agencja usprawniła również swoje procesy i narzędzia służące do zarządzania kosztami działań poprzez zwiększenie efektywności, jakości danych i ich integralności oraz użyteczności narzędzia planowania, poprzez wprowadzenie nowego narzędzia rejestracji działań oraz poprzez dalsze stopniowe przechodzenie od produktowych do wynikowych kluczowych wskaźników efektywności; wyraża uznanie dla Agencji za rozpoczęcie dyskusji z Europolem w celu zbadania możliwości wspólnego korzystania w przyszłości z usług medycznych; pochwala ponadto decyzję Agencji o utrzymaniu pewnych usprawnień wprowadzonych podczas pandemii COVID-19; na podstawie odpowiedzi Agencji na pytania pisemne Parlamentu zauważa, że w 2022 r. Agencja zorganizowała w trybie zdalnym 47 % posiedzeń koordynacyjnych oraz wszystkie szkolenia dla pracowników i procedury naboru pracowników, a także 29 % wszystkich spotkań koordynacyjnych w trybie hybrydowym, co znacznie obniżyło powiązane koszty finansowe i udział zasobów ludzkich;
11. zauważa, że w celu poprawy efektywności w 2022 r. uruchomiono dwa projekty na skalę całej Agencji, tj. portal samoobsługowy i nowy system wideokonferencji Pexip na potrzeby spotkań koordynacyjnych i centrów koordynacyjnych, który umożliwia tłumaczenie symultaniczne na co najmniej 10 języków; zauważa ponadto, że zakończono analizę dotyczącą migracji istniejącego ekstranetu i wyboru dostawców do wymiany systemu bibliotecznego, natomiast certyfikowane narzędzie podpisu elektronicznego jest nadal w toku realizacji, a wyniku oczekuje się w 2024 r.; wyraża uznanie dla Agencji za wdrożenie czterech nowych modułów SYSPER (ocena, tytuły stanowisk pracy i ich opisy, NDP i sprawozdawczość), które uzupełnią pięć modułów wdrożonych już w poprzednich latach; odnotowuje zobowiązanie Agencji do pełnego wdrożenia programu SYSPER do 2024 r.;
12. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Agencja nie należy jeszcze do agencji, które opracowały plany korporacyjne w celu poprawy efektywności energetycznej i neutralności klimatycznej swojej działalności, posiadają pewną formę sprawozdawczości środowiskowej w swoich rocznych sprawozdaniach z działalności lub otrzymały rejestrację w systemie EMAS; przypomina, że w 2021 r. Agencja rozpoczęła wdrażanie ram zgodności z systemem EMAS/ISO 14001; zauważa w tym kontekście, że w 2022 r. Agencja otrzymała od zewnętrznego przedsiębiorstwa doradczego sprawozdanie końcowe zawierające wszystkie istotne informacje na temat przepisów dotyczących środowiska w Niderlandach; zauważa ponadto, że w 2022 r. Agencja przystąpiła do przetargu publicznego na doradztwo w zakresie systemów zarządzania środowiskowego oraz redukcji i kompensacji emisji gazów cieplarnianych;
Polityka kadrowa
13. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia Agencji zrealizowano w 100 % (tak samo jak w 2021 r.), co oznacza, że przyjęto 221 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii na 2022 r. przewidywał 221 takich pracowników, przy czym 209 ze 221 pracowników zatrudnionych na czas określony zajmowało swoje stanowiska, a dwunastu wysłano pisma z ofertami pracy; stwierdza ponadto, że w 2022 r. Agencja zatrudniała również 18 pracowników kontraktowych i 22 oddelegowanych ekspertów krajowych; zauważa ponadto, że dokonano przeszeregowania, które doprowadziło do zmiany zaszeregowania 53 pracowników;
14. zauważa, że w kwestii równowagi płci sytuacja w Agencji w 2022 r. przedstawiała się następująco: kadra kierownicza wyższego i średniego szczebla liczyła sześciu mężczyzn (60 %) i cztery kobiety (40 %), w zarządzie Agencji zasiadało 16 mężczyzn (64 %) i dziewięć kobiet (36 %), a wśród pracowników Agencji było 85 mężczyzn (33 %) i 175 kobiet (67 %); wzywa Agencję do zapewnienia lepszej równowagi płci na wszystkich szczeblach personelu oraz do dalszego zachęcania kobiet do ubiegania się o stanowiska kierownicze, a także do zachęcania kandydatów płci męskiej do ubiegania się o pozostałe stanowiska w ramach naboru zewnętrznego; przyjmuje do wiadomości, że Agencja nie jest odpowiedzialna za skład swojego zarządu (zwanego kolegium), ponieważ krajowi członkowie kolegium są mianowani bezpośrednio przez odpowiednie państwa członkowskie; apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby podczas mianowania kandydatów na członków kolegium uwzględniały znaczenie równowagi płci;
15. zauważa, że w latach 2017-2022 Agencja zwróciła się o poradę do zewnętrznej kancelarii prawnej specjalizującej się w prawie dotyczącym służby cywilnej Unii w związku z kilkoma wnioskami o pomoc w sprawach dotyczących domniemanego nękania psychicznego; zauważa, że wniosek o pomoc otrzymany w 2021 r. doprowadził do wszczęcia dwóch odrębnych dochodzeń administracyjnych, w których Agencja zwróciła się o wsparcie do dwóch zewnętrznych śledczych; zauważa, że w obu przypadkach dochodzenia zamknięto bez dalszych działań, ale w jednym przypadku sprawa trafiła do sądu; zwraca się do Agencji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o sposobie zakończenia tej sprawy;
16. podkreśla, że w 2022 r. Agencja przyjęła przepisy wykonawcze do regulaminu pracowniczego dotyczące m.in. prowadzenia dochodzeń administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych, urlopu z tytułu miejsca pochodzenia dla pracowników pełniących służbę w państwie trzecim oraz wypłaty dodatku edukacyjnego przyznawanego członkom personelu pod pewnymi warunkami; z zadowoleniem przyjmuje środki podjęte przez Agencję na rzecz integracji osób z niepełnosprawnościami, a także zobowiązanie Agencji do przyjęcia - w ramach wdrażania strategii w zakresie zasobów ludzkich - "Karty różnorodności i włączenia społecznego" zatwierdzonej przez grupę roboczą sieci WSiSW ds. różnorodności i włączenia społecznego;
17. zauważa, że do marca 2022 r. pracownicy Agencji pracowali głównie zdalnie; zauważa, że w kwietniu 2022 r. wszyscy pracownicy powrócili do siedziby Agencji; zauważa w tym kontekście, że Agencja wprowadziła środki przejściowe dotyczące pracy w biurze i telepracy oraz zorganizowała warsztaty, aby pomóc pracownikom w dostosowaniu się do powrotu do biura po okresie telepracy trwającym nieprzerwanie przez dwa lata; zauważa również, że wyniki ankiety pracowniczej przeprowadzonej przez Agencję w 2023 r. wskazują, iż środki socjalne wprowadzone przez Agencję w 2022 r. skutecznie złagodziły wpływ, jaki długotrwała telepraca wywarła na pracowników; zauważa w szczególności, że 96 % respondentów pozytywnie odniosło się do możliwości koordynacji z członkami zespołu pomimo pracy w różnych lokalizacjach;
18. z zadowoleniem zauważa, że na dzień 31 grudnia 2022 r. Agencja zatrudniała pracowników z 26 państw członkowskich; zauważa, że najbardziej reprezentowanymi krajami wśród pracowników Agencji były Niderlandy, Włochy, Hiszpania i Rumunia; przypomina o znaczeniu równowagi geograficznej i zachęca Agencję do dalszego podejmowania środków niezbędnych do zapewnienia zrównoważonej i sprawiedliwej reprezentacji geograficznej;
Zamówienia
19. przypomina uwagę zawartą w sprawozdaniu Trybunału za 2020 r., zgodnie z którą umowa ramowa dotycząca leasingu pojazdów zawarta z jednym wykonawcą nie była odpowiednia w stosunku do charakteru wymaganych usług, a zamówienie udzielone w wyniku postępowania, jak również wszystkie związane z nim płatności były nieprawidłowe; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w 2022 r. w ramach tej umowy Agencja nieprawidłowo wypłaciła 59 281 EUR, a uwaga jest nadal otwarta; apeluje do Agencji o zbadanie możliwości rozwiązania tej umowy ramowej i wszczęcia nowej procedury z ponownym poddaniem zamówienia procedurze konkurencyjnej, co Trybunał uznaje za stosowne w przypadku leasingu pojazdów;
20. na podstawie sprawozdania Agencji z działań następczych dotyczących absolutorium za 2021 r. zauważa, że Agencja kontynuuje testowanie narzędzia zarządzania zamówieniami publicznymi (PPMT) z zamiarem wykorzystania go we wszystkich nowych postępowaniach o udzielenie zamówienia, począwszy od roku 2024;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
21. odnotowuje standardową procedurę operacyjną Agencji dotyczącą zarządzania konfliktami interesów, mającą zastosowanie do wszystkich kandydatów, którym proponuje się stanowisko w Agencji, nowych pracowników, pracowników, którzy zmieniają stanowisko, a także do wszystkich pracowników odchodzących z Agencji; podkreśla, że Agencja wprowadziła kodeks etyki dla członków kolegium i zarządu, jednak bez polityki w zakresie efektu "drzwi obrotowych"; zauważa, że w 2022 r. zgłoszono przypadki konfliktu interesów i zarządzano nimi, w szczególności w odniesieniu do zaangażowania członków kolegium w postępowania dotyczące personelu; zauważa z uznaniem, że zainteresowane osoby wycofały się i nie uczestniczyły w obradach i podejmowaniu decyzji w tej kwestii przez kolegium;
22. zauważa, że chociaż Agencja nie odbywa spotkań z lobbystami, posiedzenia zarządu Agencji z udziałem gości z zewnątrz odwiedzających Agencję w roku 2022 publikowano na koncie Agencji na Twitterze, a od 2023 r. - na ogólnodostępnej stronie internetowej Agencji; głęboko ubolewa, że pomimo wielokrotnych apeli Parlamentu zawartych w kilku rezolucjach w sprawie udzielenia absolutorium Agencja nadal nie publikuje na swojej stronie internetowej życiorysów wszystkich członków kadry kierowniczej wyższego szczebla ani ekspertów wewnętrznych i zewnętrznych; wzywa Agencję do opublikowania tych życiorysów lub wyjaśnienia powodów, dla których jeszcze tego nie uczyniła;
Kontrola wewnętrzna
23. przypomina, że w 2021 r. prowadzone było dochodzenie OLAF-u w następstwie anonimowej skargi dotyczącej zarzutów o nieprawidłowości w procedurach rekrutacji; zauważa, że w 2022 r. OLAF poinformował o niestwierdzeniu w nich żadnych nieprawidłowości; ponadto zauważa w tym kontekście, że ponieważ dochodzenie to było częściowo nadal w toku pod koniec 2022 r., a także ze względu na poufność, OLAF postanowił nie udostępniać na tym etapie bardziej szczegółowych informacji; na podstawie sprawozdania z działań następczych z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Agencji do informowania organu udzielającego absolutorium w odpowiednim czasie o rozwoju przedmiotowej sprawy;
24. zauważa, że na koniec 2022 r. nie wdrożono czterech znacznie opóźnionych zaleceń wydanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji w 2019 i 2021 r.; zauważa w tym kontekście, że w odniesieniu do zalecenia Służby Audytu Wewnętrznego z 2021 r. dotyczącego własnej inicjatywy w zakresie zadań operacyjnych odpowiednia wewnętrzna grupa robocza Agencji uzgodniła dokument strategiczny i plan działania zawierający działania krótko- i średniookresowe, z których część wdrożono już w 2023 r., przy czym z zastrzeżeniem ostatecznej oceny Służby Audytu Wewnętrznego Agencja oznaczyła to zalecenie jako wdrożone; ponadto na podstawie sprawozdania z działań następczych w odniesieniu do zalecenia Służby Audytu Wewnętrznego z 2021 r. dotyczącego przeprowadzenia przez Agencję badania iCAT w celu wzmocnienia oceny tzw. miękkich kontroli zauważa, że rozpoczęcie tego badania, zaplanowane na IV kwartał 2022 r., opóźniło się ze względu na wdrażanie dużych projektów międzyorganizacyjnych (np. SUMMA), zwiększenie obciążenia pracą ze względu na nowe priorytety związane z wojną w Ukrainie oraz okres przejściowy między odejściem poprzedniego dyrektora administracyjnego a mianowaniem nowego; zauważa w tym kontekście, że odpowiednie pytania dotyczące iCAT uwzględniono w przeprowadzonym przez Agencję badaniu zaangażowania pracowników rozpoczętym w II kwartale 2023 r.; zauważa ponadto, że z zastrzeżeniem ostatecznej oceny przez Służbę Audytu Wewnętrznego zalecenie to również uznaje się za wdrożone przez Agencję; wzywa Agencję do przyspieszenia wdrażania pozostałych otwartych zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego, w szczególności tych, w przypadku których występują znaczne opóźnienia;
25. z zaniepokojeniem odnotowuje znaczny wzrost liczby i wartości przypadków niezgodności w 2022 r. (43 zdarzenia o wartości 294 000 EUR) w porównaniu z 2021 r. (33 zdarzenia o wartości 18 000 EUR) oraz że takie wydarzenia były związane głównie z takimi kwestiami jak kwota faktury przewyższająca zobowiązanie prawne, podjęcie zobowiązania budżetowego po przyznaniu zobowiązania prawnego lub brak zlecenia zakupu bądź umowy szczegółowej; odnotowuje wyjaśnienie Agencji, z którego wynika, że wzrost ten jest związany z trudnościami w zarządzaniu budżetem i finansami w 2022 r. z powodu wprowadzenia systemu SUMMA; wzywa Agencję do reakcji na te uwagi oraz do zbadania modeli pozwalających uniknąć tego rodzaju sytuacji w przyszłości;
26. zauważa, że w 2022 r. elementy i zasady ram kontroli wewnętrznej Agencji były wdrożone i funkcjonowały, a system był ogólnie skuteczny, przy czym konieczne były pewne usprawnienia, np. w związku z wdrożeniem systemu SUMMA i potrzebą przyjęcia planu przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej; wyraża uznanie dla Agencji za przyjęcie polityki dotyczącej newralgicznych funkcji, projekt oceny opłacalności i korzyści wynikających z powołania jednostki audytu wewnętrznego oraz brak krytycznych zaleceń lub uwag z audytu w 2022 r.; zwraca się do Agencji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o wyniku oceny dotyczącej jednostki audytu wewnętrznego; pochwala wreszcie dalsze działania Agencji podjęte w następstwie przyjęcia w 2021 r. strategii Agencji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych; zauważa w związku z tym, że w 2022 r. Agencja przyjęła nowe wewnętrzne procedury zarządzania aktywami i inwentarzem;
Inne uwagi
27. wyraża uznanie dla Agencji za inwestowanie w działania komunikacyjne w celu poprawy widoczności i zrozumienia jej działalności oraz dotarcia do szerokiego grona odbiorców; odnotowuje w związku z tym wzrost wskaźników Agencji w mediach społecznościowych o 40 %, liczby odwiedzających stronę internetową Agencji o prawie 100 % oraz liczby komunikatów prasowych i wiadomości o 16 % w 2022 r. w porównaniu z rokiem 2021, przy czym ten ostatni wskaźnik doprowadził do prawie pięciokrotnego wzrostu liczby komentarzy w porównaniu z 2021 r.;
28. pochwala stałe wysiłki Agencji w 2022 r. na rzecz poprawy przestrzegania przepisów w zakresie ochrony danych; z zadowoleniem przyjmuje powiększenie składu zespołu inspektora ochrony danych w Agencji o dwóch pracowników do realizacji nowych zadań związanych z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2 oraz rozszerzeniem mandatu Agencji w zakresie najpoważniejszych zbrodni wagi międzynarodowej, co stanowi uzupełnienie wymogów w zakresie ochrony danych; zauważa, że w 2022 r. inspektor ochrony danych i Europejski Inspektor Ochrony Danych nadal odbywali regularne posiedzenia (co dwa miesiące), a także spotkania ad hoc oraz konsultacje na temat różnych kwestii związanych z ochroną danych, takich jak m.in. naruszenia ochrony danych i skargi;
29. ponadto wyraża uznanie dla Agencji za wdrożenie w 2022 r. szeregu środków w celu poprawy cyberbezpieczeństwa i ochrony posiadanych przez nią rejestrów cyfrowych, które to środki obejmowały m.in. wdrożenie centralnie zarządzanych i zabezpieczonych służbowych telefonów komórkowych, wprowadzenie wewnętrznych sesji informacyjnych dotyczących cyberbezpieczeństwa oraz wdrożenie ochrony przed rozproszonymi atakami typu "odmowa usługi";
30. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z 11 kwietnia 2024 r. 3 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.