PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) za rok budżetowy 2022,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0122/2024),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwanej dalej "Fundacją") 1 jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2022 wyniósł 22 438 000 EUR, o 3,13 % więcej niż w 2021 r.; mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi głównie z budżetu Unii;
B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2022 ("sprawozdanie Trybunału") Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. z uznaniem odnotowuje, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2022 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %; przyjmuje do wiadomości, że wskaźnik wykonania środków na płatności w bieżącym roku wyniósł 79,93 %, o 3,63 pkt proc. mniej niż w roku 2021;
2. dostrzega, jak sprawnie Fundacja wykonała budżet na 2022 r. dzięki formalnym przeglądom prognoz opartym o sprawozdania Eurostatu oraz dostosowywaniu różnych linii budżetowych i przyjmowaniu budżetów korygujących w związku ze wzrostem krajowego współczynnika korygującego dla Irlandii i wynagrodzeń podstawowych pracowników; zauważa, że w ciągu 20 lat budżet Fundacji był albo zamrażany albo zwiększany o mniej niż 2 % rocznie, co zagraża trwałym wynikom Fundacji i jej zdolności do dostarczania odpowiednich i terminowych produktów wysokiej jakości; zauważa przy okazji, że Fundacja aktywnie poszukiwała oszczędności, by pokryć większe wydatki przewidziane w tytule 1 swojego budżetu, m.in. zmniejszyła liczbę delegacji i spotkań twarzą w twarz oraz wydatki na różne opracowania i projekty badawcze w 2022 r.; wzywa władzę budżetową, by w następnych WRF uwzględniła potrzebę odpowiedniego dostosowania budżetu Fundacji;
Efektywność
3. wyraża uznanie dla Fundacji za realizację 97 % rocznego programu prac i osiągnięcie 30 z 31 celów w 2022 r.;
4. zauważa, że Fundacja stosuje osiem kluczowych wskaźników efektywności, zawartych w jej systemie monitorowania wyników; zauważa, że kluczowe wskaźniki efektywności dzielą się na trzy rodzaje związane z wynikami, rzetelnością badań oraz nakładem i rezultatem; zauważa zwłaszcza że trzeci rok z rzędu wzrósł wskaźnik wykorzystania wiedzy fachowej Fundacji w kluczowych dokumentach politycznych na szczeblu Unii, z 74 % w 2021 r. do 82 % w 2022 r.; ubolewa jednak nad pogorszeniem się kilku kluczowych wskaźników efektywności, takich jak wykorzystanie wiedzy Fundacji w mediach (572 artykuły prasowe w 2022 r. w porównaniu z 1 083 w 2021 r.), współpraca z zainteresowanymi stronami podczas spotkań i wydarzeń (44 % w 2022 r. w porównaniu z 48 % w 2021 r.) oraz artykuły w czasopismach akademickich, w których powoływano się na Fundację (1 143 w 2022 r. w porównaniu z 1 220w 2021 r.);
5. zauważa, że różnica w przekazywaniu wiedzy Fundacji w mediach w latach 2021-2022 odzwierciedla bezprecedensowy wzrost tego wskaźnika w 2021 r. wynikający w dużej mierze ze zwiększonej widoczności i profilu prac Fundacji w okresie pandemii COVID-19; zauważa, że wyniki w 2022 r. stanowiły "powrót do normalności" w przypadku większości wskaźników, które obecnie są w dużej mierze równe lub wyższe niż przed pandemią COVID-19;
6. odnotowuje niektóre z najważniejszych osiągnięć Fundacji w 2022 r., takie jak publikacja sprawozdania przeglądowego z szóstego europejskiego badania warunków pracy, w którym ukazano pozytywny związek jakości pracy z równowagą między życiem zawodowym a prywatnym podczas kryzysu związanego z COVID-19, oraz piąta edycja ankiety elektronicznej pt. "Życie, praca i COVID-19: życie w nowej erze niepewności", w którym przedstawiono dane i analizy dotyczące wpływu pandemii na pracowników, zaufanie do instytucji rządowych oraz różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn, a także publikacja rocznego przeglądu płac minimalnych w 2022 r., w którym pokazano m.in. negatywny wpływ inflacji na osoby o niskich dochodach; z uznaniem odnotowuje przegląd przedstawiony przez Fundację dotyczący roli i zaangażowania partnerów społecznych w sprawiedliwą transformację oraz we wdrażanie planów odbudowy i zwiększania odporności w celu wzmocnienia dialogu społecznego, jak przewidziano w zaleceniu Rady, a także wpływ zielonej transformacji i pakietu klimatycznego "Gotowi na 55" na zatrudnienie;
7. zauważa z uznaniem, że w 2022 r. Fundacja na różne sposoby osiągnęła swój cel strategiczny, np. brała udział w różnych debatach politycznych i działaniach ustawodawczych dotyczących pracy za pośrednictwem platform internetowych, pracowników opiekuńczych i usług opiekuńczych, zdrowia psychicznego, telepracy i prawa do bycia offline, zapewniała wiedzę i wsparcie na różnych spotkaniach organizowanych przez francuską i czeską prezydencję Rady, a ponadto na jej wyniki badań naukowych powołano się w około 200 unijnych dokumentach programowych, jak np. w europejskiej strategii w dziedzinie opieki, wspólnym sprawozdaniu o zatrudnieniu za 2022 r. i sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego w sprawie europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej: zatrudnienie i aspekty społeczne w rocznej strategii zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2022 r.; ponownie podkreśla znaczenie wysokiej jakości danych dostarczanych przez narzędzia bieżącego monitorowania Fundacji dla kształtowania polityki opartej na dowodach, zwłaszcza ogólnoeuropejskich badań przeprowadzonych przez Fundację;
8. wyraża uznanie dla Fundacji, która szybko zareagowała na bezprawną, niczym niesprowokowaną napaść Rosji na Ukrainę i dostarczała aktualnych informacji na tematy związane z jej uprawnieniami; zauważa przy tym, że Fundacja między innymi opublikowała przegląd środków krajowych związanych z przyjęciem uchodźców z Ukrainy oraz przeciwdziałaniem inflacji i problemom z dostawami, a także dostosowała piątą edycję ankiety elektronicznej Fundacji, aby uwzględnić pytania dotyczące Ukrainy oraz rekordowo wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów życia w Europie; zauważa ponadto, że Fundacja nadal przekazuje obywatelom informacje przez platformę "Stand with Ukraine";
Wydajność i poprawa wyników
9. pochwala wieloletnią praktykę Fundacji, która opracowuje roczny program prac wspólnie z sześcioma innymi agencjami, w tym agencjami partnerskimi Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego (DG EMPL), aby poprawić wydajność, zająć się wspólnymi problemami, wspólnie tworzyć synergie i odpowiadać na zagrożenia oraz wymieniać się najlepszymi praktykami w zarządzaniu ryzykiem; zauważa ponadto, że w umowach Fundacji z Europejską Agencją Środowiska i Europejskim Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób określono obszary wspólnego zainteresowania i wspólne działania;
10. docenia bliskie stosunki robocze Fundacji z organizacjami międzynarodowymi, takimi jak Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP), z którą Fundacja podpisała w 2022 r. nową umowę ramową o współpracy, a także z Organizacją Współpracy i Rozwoju (OECD); docenia, że Fundacja w dalszym ciągu opiera się na swoich stosunkach ze Wspólnym Centrum Badawczym Komisji Europejskiej (JRC) i że prowadzona jest ścisła współpraca w dziedzinie cyfryzacji i nowych form pracy, a także monitorowania zmian strukturalnych na rynku pracy;
11. zauważa, że w 2022 r. Fundacja przeprowadziła budżetowanie od zera, w ramach którego przeanalizowała każdą obowiązującą umowę, aby określić możliwości poprawy wydajności i optymalizacji przydziału zasobów finansowych i ludzkich Fundacji;
12. odnotowuje wysiłki Fundacji na rzecz cyfryzacji przez korzystanie z EU Signature i DocuSign przy zamówieniach publicznych oraz w dokumentach umownych i wewnętrznych;
13. w oparciu o sprawozdanie Trybunału zauważa z zadowoleniem, że Fundacja należy do 19 agencji zdecentralizowanych, które przyjęły plan poprawy efektywności energetycznej i osiągnięcia neutralności klimatycznej oraz wydają deklarację środowiskową przy okazji rocznych sprawozdań z działalności, a także do trzech agencji, które od 2024 r. zamierzają publikować sprawozdania w sprawie zrównoważonego rozwoju; wyraża uznanie dla Fundacji za uzyskaną w 2022 r. certyfikację unijnego systemu ekozarządzania i audytu; ponadto w oparciu o odpowiedzi Fundacji na pytania pisemne odnotowuje, że Fundacja stosuje zielone kryteria w przetargach na m.in. prowadzenie stołówki i dostawy energii elektrycznej; z zadowoleniem odnotowuje nadzwyczajny spadek zużycia papieru w Fundacji, które w 2022 r. było o 30 % niższe niż w 2020 r., kiedy budynki Fundacji przez większość czasu stały zamknięte z powodu kryzysu związanego z COVID-19;
Polityka kadrowa
14. zauważa, że na 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 92,3 % (w porównaniu z 89 % w 2021 r.) - zatrudniano dziewięcioro urzędników i 75 pracowników na czas określony, przy czym budżet Unii przewidywał 91 stanowisk (w 2021 r. zatwierdzono 91 stanowisk); zauważa ponadto, że w 2022 r. w Fundacji pracowało 11 pracowników kontraktowych; odnotowuje, że w 2022 r. rotacja personelu wyniosła ok. 5 % (nie licząc osób przechodzących na emeryturę lub rentę);
15. odnotowuje przedstawiony przez Fundację rozkład płci w roku 2022: na poziomie kierownictwa wyższego i średniego szczebla - 5 mężczyzn (56 %) i 4 kobiety (44 %), członków zarządu - 90 mężczyzn (58 %) i 64 kobiety (42 %) oraz ogółu pracowników - 41 mężczyzn (44 %) i 53 kobiety (56 %); zachęca Fundację do zapewnienia w przyszłości równowagi płci na wszystkich szczeblach personelu; apeluje do Komisji i państw członkowskich, by podczas mianowania swoich kandydatów na członków rady zarządzającej Fundacji uwzględniały znaczenie zapewnienia równowagi płci; wyraża ubolewanie z powodu dużej liczby członków zarządu Fundacji; zauważa ponadto, że zarząd Fundacji odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu Fundacją, ponieważ zapewnia kierownictwo strategiczne i nadzór nad jej działalnością, oraz że mandat Fundacji i szczególny skład jej zarządu opiera się na zasadzie trójstronnej, a tym samym obejmuje przedstawicieli organów krajowych i partnerów społecznych; uznaje, że poprzez swoich członków zarząd Fundacji zapewnia niezbędne dostosowanie jej pracy do potrzeb i priorytetów zainteresowanych stron;
16. odnotowuje rozpoczęcie programu rozwoju zasobów ludzkich na 2022 r., opartego na rocznym planie szkoleń, w tym szkoleń zewnętrznych dotyczących etyki, zagadnień prawnych i oprogramowania statystycznego; w związku z tym wyraża zadowolenie, że Fundacja zorganizowała dla swojego personelu szkolenie dotyczące dobrostanu fizycznego i psychicznego, aby utrzymać ich wydajność podczas pracy zdalnej wynikającej z sytuacji pandemicznej;
17. pochwala wysiłki Fundacji w 2022 r. ukierunkowane na zwiększenie przejrzystości decyzji kierowniczych oraz poczucia odpowiedzialności pracowników za środki zwiększające zaangażowanie i motywację przez regularne spotkania i dyskusje na temat istotnych kwestii; ponadto pochwala fakt, że Fundacja przyjęła "Kartę różnorodności i włączenia społecznego", której celem jest promowanie równego traktowania i równych szans bez względu na płeć, rasę, kolor skóry itp.;
18. z zadowoleniem przyjmuje starania Fundacji na rzecz integracji osób z niepełnosprawnościami przez zapewnienie dostępności wszystkich pomieszczeń biurowych dla wózków inwalidzkich; w oparciu o pisemne odpowiedzi Fundacji z zadowoleniem przyjmuje jej zobowiązanie do podejmowania konkretnych działań w poszczególnych przypadkach w zależności od szczególnych potrzeb danej osoby;
Zamówienia
19. w oparciu o sprawozdanie Trybunału zauważa, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia na usługi sieciowe Fundacja zastosowała umiejętności zawodowe i językowe członków zespołu jako kryterium udzielania zamówienia, a nie jako kryterium kwalifikacji, co jest sprzeczne z art. 167 rozporządzenia finansowego; w oparciu o odpowiedź Fundacji zauważa, że zmieniono wzory, aby wyraźniej podkreślić rozróżnienie między kryteriami kwalifikacji a kryteriami udzielenia zamówienia;
20. wyraża uznanie dla Fundacji za wdrożenie planu działania w zakresie e-zamówień oraz za wykorzystanie narzędzia zarządzania zamówieniami publicznymi (PPMT) do wszystkich zamówień o wartości powyżej 15 000 EUR; zachęca Fundację, by wdrażała wszystkie udostępniane moduły PPMT;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
21. zauważa, że Fundacja podjęła dalsze wysiłki na rzecz zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz na rzecz przejrzystości; zauważa, że na stronie internetowej Fundacji opublikowano deklaracje interesów i życiorysy członków kadry kierowniczej; zauważa, że w związku z czteroletnią kadencją, która rozpoczęła się 1 kwietnia 2023 r., opublikowano nowe deklaracje interesów i życiorysy członków zarządu Fundacji;
22. zauważa, że Fundacja wprowadziła politykę w sprawie konfliktu interesów wraz ze szczegółową procedurą dotyczącą potencjalnych konfliktów interesów, obejmującą członków zarządu i komitety doradcze Fundacji; w związku z tym pochwala fakt, że w ramach dorocznego "Miesiąca Etyki" w 2022 r. Fundacja przedstawiła zaktualizowaną wersję praktycznego przewodnika dotyczącego etyki i postępowania pracowników oraz zorganizowała obowiązkowe sesje tematyczne na temat m.in. zapobiegania konfliktom interesów, przy doskonałym wskaźniku frekwencji pracowników (91 %);
23. zauważa, że pracownicy i członkowie zarządu Fundacji mają obowiązek składać co roku deklarację interesów; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że pracownikom co roku przypomina się o tym obowiązku przy okazji "Miesiąca Etyki", dzięki czemu w 2022 r. wzrósł wskaźnik składania tych deklaracji; zauważa, że w 2022 r. zakończono dochodzenie w sprawie konfliktu interesów dotyczące pracownika, który został poddany postępowaniu dyscyplinarnemu i otrzymał pisemne ostrzeżenie; odnotowuje, że w 2022 r. nie zgłoszono żadnego przypadku informowania o nieprawidłowościach;
Kontrola wewnętrzna
24. zauważa, że do końca 2022 r. wdrożono wszystkie działania dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi i etyki Fundacji, które były zawarte w zaleceniach Służby Audytu Wewnętrznego wydanych w następstwie audytu z 2020 r.; zauważa ponadto, że w 2022 r. Służba Audytu Wewnętrznego zakończyła audyt dotyczący zarządzania zamówieniami publicznymi i umowami, przy czym trzy zalecenia sklasyfikowano jako ważne, co skłoniło Fundację do opracowania planu obejmującego 20 działań, z których połowę zrealizowano do końca 2022 r.; zachęca Fundację, by zrealizowała wszystkie pozostałe działania, w tym te zawarte w zaleceniach Służby Audytu Wewnętrznego dotyczące procesu oceny i zmiany zaszeregowania, rekrutacji oraz strategii kształcenia i rozwoju;
25. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Fundacji związane z pięcioma elementami jej ram kontroli wewnętrznej w 2022 r.; zauważa przy tym, że Fundacja m.in. uczestniczyła we wzajemnej ocenie projektu dotyczącego ryzyka korporacyjnego i procesu leżącego u jego podstaw wraz z agencjami powiązanymi z DG EMPL, przeprowadziła nową ocenę newralgicznych stanowisk, wdrożyła procedurę usprawniania procesu opracowywania programów na wszystkich etapach, przeprowadziła symulowany cyberatak i pilotaż uwierzytelniania wieloskładnikowego, które miało zostać wdrożone w 2023 r., oraz zorganizowała Miesiąc Wiedzy o Cyberbezpieczeństwie;
26. odnotowuje w sprawozdaniu Trybunału uwagę dotyczącą uchybień w programie staży Fundacji, dotyczących po pierwsze przepisów regulujących staże, które opublikowano na stronie internetowej, mimo że nie zostały formalnie przyjęte, a po drugie wynagrodzenia stażystów; zauważa przy tym, że Fundacja nie zaktualizowała wynagrodzenia proporcjonalnie do zmian w referencyjnych stawkach wynagrodzeń wypłacanych przez Komisję i zmian w współczynniku korygującym dla Irlandii, w wyniku czego 16 stażystom wypłacono kwotę o 3 330 EUR niższą od należnej; z zadowoleniem przyjmuje odpowiedź Fundacji dotyczącą środków, które podjęła w odpowiedzi na uwagę Trybunału, a mianowicie wypłatę stażystom wyrównań od października 2022 r. oraz przyjęcie od 2023 r. nowych przepisów, które określają bezwzględną kwotę stypendium stażowego, niepowiązaną ze stypendiami w Komisji;
Inne uwagi
27. z uznaniem odnotowuje intensywne prace Fundacji nad zwiększeniem obecności w internecie i widoczności w społeczeństwie w 2022 r., co zapewnia terminowe dostarczanie danych i informacji dostosowanych do potrzeb użytkowników; odnotowuje przy tym publikację 36 artykułów na stronie internetowej Fundacji, wzrost wykorzystania wizualizacji danych na blogach, promowanie pracy Fundacji przez partnerstwa z mediami (np. Irish Times, EurActiv, Politico Europe), e-mail marketing, miesięczne biuletyny dla przedsiębiorstw i płatne reklamy niektórych produktów Fundacji w mediach społecznościowych, organizowanie wizyt i innych wydarzeń (Dzień Europy, dialog obywatelski, Forum Fundacji), także online, jak również zorganizowanie siedmiu seminariów internetowych obejmujących rozmowy z ekspertami i organizacjami partnerskimi Fundacji, serię podcastów (EurofoundTalks, których głównymi tematami są jakość pracy, praca opiekuńcza, praca za pośrednictwem platform internetowych, praca zdalna i wynagrodzenia minimalne) oraz prezentacje niektórych produktów Fundacji (np. streszczenia sprawozdań z badań) w wielu językach;
28. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z 11 kwietnia 2024 r. 2 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.