PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu ("Agencji") za rok budżetowy 2022,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0108/2024),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków Agencji jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2022 wyniósł 167 000 EUR, co stanowi spadek o 20,48 % w porównaniu z 2021 r. (210 000 EUR); mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2022 ("sprawozdanie Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
C. mając na uwadze, że nie zgłoszono żadnych problemów wymagających działań naprawczych w odniesieniu do systemów kontroli wewnętrznej Agencji w 2022 r., oraz nie są realizowane ani nie oczekują na realizację żadne działania naprawcze, które wynikałyby z przeglądów i ocen dotyczących lat poprzednich;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2022 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 96,88 %, co oznacza lekki spadek o 2,88 % w porównaniu z rokiem 2021, oraz odnotowuje, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na bieżący rok wyniósł 34,81 %, co oznacza spadek o 16,4 % w porównaniu z rokiem 2021;
2. zauważa, że znaczną część wydatków Agencji pokrywa Komisja, w tym wynagrodzenia wyliczone na 1 937 817 EUR, wydatki na pomieszczenia i IT - 467 708 EUR oraz na system informatyczny Obserwatorium Jądrowego i ESA w zakresie zarządzania informacjami (NOEMI) - na 84 644 EUR; zauważa ponadto, że wydatki te ujęto w rocznym sprawozdaniu finansowym Komisji, co pozytywnie przyczynia się do zwiększenia zdolności administracyjnych Agencji;
Wyniki
3. podkreśla, że rok 2022 stał pod znakiem rosyjskiej inwazji na Ukrainę, co zwiększa obawy UE w odniesieniu do ogólnego bezpieczeństwa energetycznego, a w szczególności osłabia bezpieczeństwo dostaw materiałów jądrowych i paliwa jądrowego do Unii oraz pogłębia problemy związane z zależnością; zauważa, że wiele unijnych elektrowni jądrowych jest uzależnionych od rosyjskich dostawców paliwa, a unijne przedsiębiorstwa użyteczności publicznej jako całość są uzależnione w 20-30 % od rosyjskich dostaw materiałów jądrowych i usług cyklu paliwowego; zauważa, że uznając rolę wysokich płatności z tytułu importu energii we wspieraniu działań Rosji, Unia postanowiła zmniejszyć zależność od tego kraju w różnych sektorach, a ponadto że rynek jądrowy również może się przekształcić w przyszłości w ramach tej szerszej zmiany, biorąc pod uwagę jego wyjątkowe cechy; zwraca się do Agencji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium, jak od 2022 r. zmniejszyła zależność Unii od rosyjskiego paliwa jądrowego, szczególnie że od początku wojny przemysł jądrowy był zwolniony z sankcji, oraz jak zmniejszenie zależności i dywersyfikacja wpłynęły na koszty;
4. zauważa z zadowoleniem, że Agencja zwróciła szczególną uwagę na przegląd umów wiążących się z ryzykiem uzależnienia od Rosji, obejmujący dogłębną analizę klauzul, informacji technologicznych, łańcuchów dostaw, dostępności paliw alternatywnych oraz autonomii operacyjnej przedsiębiorstw użyteczności publicznej w odniesieniu do istniejących zapasów paliw; pochwala, że Agencja podjęła kroki, aby uprościć proces przedkładania umów, a jednocześnie utrzymała wysoki poziom bezpieczeństwa oraz że specjalne bezpieczne narzędzia informatyczne ułatwiły zdalne wypełnianie i przedkładanie; zauważa, że w 2022 r. w wyniku tych działań wzrosła liczba podpisanych elektronicznie aktów zgodnych z przepisami dotyczącymi identyfikacji transakcji elektronicznych na jednolitym rynku;
5. zauważa, że zgodnie ze swoimi celami strategicznymi i polityką Komisji Agencja dążyła do dystrybucji źródeł dostaw w jądrowym cyklu paliwowym do zastosowań energetycznych i innych niż energetyczne, co przyczynia się do zabezpieczenia dostaw w perspektywie średnio- i długoterminowej;
6. zauważa, że Agencja odpowiada za monitorowanie rynku w celu określenia tendencji, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo dostaw materiałów jądrowych i usług jądrowych w Unii; odnotowuje ponadto, że w swoim sprawozdaniu rocznym Agencja opublikowała analizę rynku, dostarczyła informacje dotyczące unijnych i światowych rynków energii jądrowej oraz dzieliła się informacjami i wiedzą z innymi międzynarodowymi organizacjami analiz rynku;
7. wyraża zadowolenie, że w 2022 r. Agencja kierowała działaniami służącymi zabezpieczeniu dostaw materiałów źródłowych izotopów promieniotwórczych do celów medycznych i przyczyniła się do wdrożenia strategicznego programu dotyczącego medycznych, przemysłowych i badawczych zastosowań technologii jądrowych i radiologicznych (Samira) oraz przewodzi europejskiemu obserwatorium dostaw izotopów promieniotwórczych do celów medycznych;
8. z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Agencji we współpracę z partnerami i zainteresowanymi stronami, aby zwiększyć bezpieczeństwo dostaw materiałów jądrowych w związku z nielegalną i niesprowokowaną inwazją Rosji na Ukrainę;
Wydajność i poprawa wyników
9. zauważa, że Agencja ściśle współpracowała z Komisją, aby propagować dywersyfikację dostaw; zauważa ponadto, że Agencja od dawna utrzymuje stosunki w dziedzinie energii jądrowej z Międzynarodową Agencją Energii Atomowej i Agencją Energii Jądrowej na forum Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju; zwraca uwagę na korzyści horyzontalne płynące ze współpracy i dostosowania najlepszych praktyk oraz na to, że wspólne inicjatywy łączą różne perspektywy, ograniczają powielanie wysiłków, usprawniają proces nauki i wzmacniają relacje między uczestnikami;
10. zauważa, że Agencja opracowuje system informatyczny NOEMI, aby umożliwić pełne cyfrowe przetwarzanie umów na dostawy materiałów jądrowych i informacji rynkowych w pełnej zgodności z zasadami ochrony informacji, a jednocześnie pracuje nad rozszerzeniem swoich zdolności analitycznych dotyczących dostępnych danych;
11. zauważa, że Agencja dołożyła starań, aby zwiększyć wydajność i realokację zasobów kadrowych stosownie do nowych przyszłych zadań i wyzwań; zauważa, że dalszy wzrost wydajności jest możliwy jedynie dzięki wykorzystaniu synergii i wsparcia Komisji za pośrednictwem specjalistycznych funkcji wsparcia, rozszerzeniu zakresu stosowania narzędzi korporacyjnych i zwiększeniu przydziału środków na rozwój systemu informatycznego NOEMI; zwraca się do Agencji, by zidentyfikowała więcej procedur wewnętrznych, które można usprawnić za pomocą nowych narzędzi informatycznych;
12. przypomina, jak ważna jest większa cyfryzacja Agencji dla jej wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, ale także dla przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Agencja musi nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podjęcia wszelkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w internecie; domaga się zwiększenia zabezpieczeń przed atakami cybernetycznymi lub próbami infiltracji, w szczególności ze strony Rosji lub Chin;
Polityka kadrowa
13. zauważa, że 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 100 % i obsadzonych było 17 stanowisk stałych, 8 stanowisk administratorów, 7 stanowisk asystentów oraz 2 stanowiska asystentów i pracowników sekretariatu; zauważa ponadto, że większa niż zatwierdzona liczba administratorów wynika z przekształcenia jednego stanowiska asystenckiego przyznanego przez Komisję;
14. przypomina, że Agencja ma trudności ze znalezieniem asystentów w niższych grupach zaszeregowania, biorąc pod uwagę wymagany specjalistyczny profil i związane z nim poziomy wynagrodzeń w porównaniu z kosztami utrzymania w Luksemburgu; zauważa jednak, że pomimo podjętych wysiłków Agencja zatrudniła w 2022 r. 2 pracowników na czas określony na stanowiskach stałych (1 asystent oraz 1 asystent i pracownik sekretariatu);
15. zauważa, że w 2022 r. Agencja zgłosiła stosunek liczby kobiet i mężczyzn wśród wszystkich pracowników wynoszący 59 % kobiet i 41 % mężczyzn, co potwierdza stosowanie polityki równych szans;
16. przypomina, jak ważne jest opracowanie długoterminowej polityki kadrowej uwzględniającej równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo zawodowe przez całe życie i ofertę konkretnych możliwości szkoleniowych dotyczących rozwoju kariery zawodowej, równowagę płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracę, prawo do bycia offline, zwiększenie równowagi geograficznej, aby zapewnić odpowiednią reprezentację ze wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutację i integrację osób z niepełnosprawnościami, a także promowanie ich równego traktowania i szans;
Zamówienia
17. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Agencja systematycznie udzielała zamówień o niskiej wartości (poniżej 15 000 EUR), nie wydając odpowiednich sprawozdań z oceny ani decyzji o udzieleniu zamówienia, co jest sprzeczne z pkt 30.3 i 30.4 załącznika I do rozporządzenia finansowego; odnotowuje ponadto na podstawie odpowiedzi Agencji, która uwzględnia to zalecenie, że zapewni ona odpowiednie wytyczne wszystkim pracownikom zaangażowanym w udzielanie zamówień i zarządzanie finansami; wzywa Agencję do poprawy procedur udzielania zamówień, aby zapewnić pełną zgodność z obowiązującymi przepisami i zagwarantować wybór ofert o najlepszym stosunku wartości do ceny;
Inne uwagi
18. zauważa, że Agencja zwiększyła bezpieczeństwo dostępu do swoich pomieszczeń, a wszyscy pracownicy i wykonawcy zewnętrzni mają poświadczenie bezpieczeństwa osobowego;
19. odnotowuje, że system informatyczny NOEMI poddano ocenie narażenia, która ma być powtarzana po każdej fazie rozwojowej lub po wdrożeniu wszystkich zaleceń;
20. zauważa z uznaniem, że Agencja uczestniczyła w Światowym Sympozjum Jądrowym, które odbyło się w Londynie we wrześniu 2022 r., gdzie dała uczestniczącym czołowym liderom, ekspertom i kadrze kierowniczej przemysłu jądrowego jasno do zrozumienia, że należy przeciwdziałać zagrożeniom związanym z nową strukturą rynku; zauważa ponadto, że podczas Warszawskiego Forum Bezpieczeństwa i konferencji poświęconej jądrowemu cyklowi paliwowemu przedstawiono analizę rynku i perspektywy Agencji oraz że była ona reprezentowana na pierwszej Międzynarodowej Konferencji Prawa Jądrowego oraz na Europejskiej Konferencji Reaktorów Badawczych; zauważa ponadto, że Agencja wniosła wkład w wydarzenia organizowane przez Europejskie Towarzystwo Jądrowe;
21. odnotowuje, że Agencja nie wydaje deklaracji środowiskowej ani nie wdrożyła systemu ekozarządzania i audytu (EMAS); zachęca ją do składania sprawozdań na temat jej efektywności klimatycznej, energetycznej i środowiskowej, a ponadto do wprowadzenia EMAS;
22. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z 11 kwietnia 2024 r. 1 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.