Rezolucja 2024/2325 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2022

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2325
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2022

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2022,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0114/2024),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Fundacji Kształcenia ("Fundacja") na rok budżetowy 2022 wyniósł 25 051 848 EUR, czyli 17,05 % więcej niż w 2021 r.; mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi w całości z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2022 ("sprawozdanie Trybunału") Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2022 doprowadziły do osiągnięcia wysokiego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,98 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,07 % w porównaniu z rokiem 2021; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 97,70 %, co oznacza wzrost o 11,48 % w porównaniu z rokiem 2021;

2. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że mimo kryzysu budżetowego spowodowanego inflacją i cenami usług użyteczności publicznej w 2022 r. Fundacja była w stanie skutecznie zarządzać swoimi wydatkami, wprowadzić środki oszczędnościowe i zmienić priorytety bez poważnych zakłóceń w realizacji programu prac;

Wyniki

3. z zadowoleniem zauważa, że Fundacja stosuje niektóre kluczowe wskaźniki skuteczności działania (KPI) do oceny wartości dodanej wynikającej z jej działalności oraz inne środki do usprawnienia zarządzania budżetem;

4. zauważa, że Fundacja osiągnęła wskaźnik realizacji działań na poziomie 93 %, co stanowi nieznaczny spadek w porównaniu z 2021 r., a wskaźnik terminowego wykonania zadań wyniósł 89 %; z uznaniem zauważa, że Fundacja osiągnęła lub znacznie przekroczyła cele w przypadku wszystkich kluczowych wskaźników skuteczności działania;

5. odnotowuje kluczowe osiągnięcia Fundacji w 2022 r., których podstawą są trzy cele strategiczne: adekwatność i przewidywanie umiejętności, rozwój i walidacja umiejętności oraz wyniki i jakość polityki kształcenia i szkolenia; zauważa, że Fundacja realizuje te cele w ramach trzech podstawowych usług: centrum wiedzy, monitorowania i oceny oraz doradztwa w zakresie polityki;

6. odnotowuje nowe inicjatywy zapoczątkowane przez Fundację w 2022 r., takie jak nowa inicjatywa Drużyny Europy w południowym i wschodnim regionie Morza Śródziemnego oraz spotkanie sieci GLAD (Governance Learning Action and Dialogue - zarządzanie, uczenie się, działanie i dialog); odnotowuje rozwój jej sieci doskonałości i zorganizowaną w listopadzie 2022 r. konferencję internetową sieci doskonałości Fundacji, która umożliwiła uczestnikom wymianę informacji na temat rozwoju i wyników prac w ramach partnerstwa tematycznego;

7. podkreśla, że Fundacja wspiera Mołdawię, Gruzję i Ukrainę jako kraje kandydujące w dążeniach do dostosowania ich polityki edukacji i zatrudnienia do polityki Unii, zapewniając władzom krajowym wiedzę techniczną i doradztwo w różnych kwestiach w ścisłej współpracy z delegaturami Unii i służbami Komisji;

8. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że środki wprowadzone przez Fundację w odpowiedzi na wstrząsy, takie jak utrzymujące się skutki pandemii COVID-19 i rosyjska agresja na Ukrainę, były bardzo skuteczne w zapewnianiu stałego i bardzo wysokiego poziomu realizacji rocznego programu prac; pochwala inicjatywę Fundacji, aby wspierać Ukrainę za pośrednictwem internetowego centrum zasobów na potrzeby uznawania kwalifikacji, umiejętności i okresów nauki ukraińskich uchodźców i innych środków oraz reagować - tam, gdzie jest to możliwe i stosowne - w ścisłym kontakcie z różnymi służbami Komisji, wykorzystując wiedzę fachową i znajomość systemów kształcenia i szkolenia w tym kraju;

9. podkreśla, że od początku 2022 r. Fundacja zawiesiła wszelkie działania i współpracę z władzami białoruskimi;

10. z zadowoleniem przyjmuje działania Fundacji mające na celu pomoc krajom partnerskim Unii w wykorzystaniu potencjału ich kapitału ludzkiego i poprawie perspektyw zatrudnienia ich obywateli poprzez reformy w dziedzinie edukacji, szkolenia zawodowego, umiejętności i systemów rynku pracy w ramach polityki stosunków zewnętrznych Unii;

11. z zadowoleniem przyjmuje w szczególności nową koncepcję Fundacji dotyczącą centrów doskonałości zawodowej w zakresie przedsiębiorczości, która została opracowana w celu wniesienia wkładu w międzynarodową debatę w biznesowej wspólnocie edukacyjnej oraz inspirowania ośrodków szkoleniowych do lepszego reagowania na zmieniające się potrzeby obywateli, gospodarek i społeczeństw;

Wydajność i poprawa wyników

12. zauważa, że w 2022 r. Fundacja w dalszym ciągu określała możliwości wprowadzenia przyrostu wydajności w jej działaniach, takie jak poprawa cyfrowych przepływów pracy i aktywne uczestnictwo w sieci agencji unijnych i w różnych grupach roboczych; w tym kontekście odnotowuje między innymi dzielenie się przez Fundację usługami księgowymi z Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy w ramach umowy o gwarantowanym poziomie usług podpisanej w 2022 r. oraz ocenę możliwości dzielenia się zasobami w obszarach rekrutacji, cyberbezpieczeństwa, EMAS, zrównoważonego rozwoju i ekologizacji, zamówień publicznych oraz narzędzi i systemów informatycznych z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego;

13. zauważa, że Fundacja wprowadziła środki obejmujące obszary zużycia energii i zarządzania budynkami, na przykład zamknięcie biur w sierpniu 2022 r., czujniki oświetlenia i wody oraz programatory czasowe do bojlerów, ogrzewania i klimatyzacji; odnotowuje wzmożone wysiłki dotyczące zarządzania energią, które w 2022 r. pozwoliły zaoszczędzić 2 000 m3 gazu i 49 107 kW energii elektrycznej pomimo większej obecności personelu w biurach przez cały rok wynikającej z pracy w trybie hybrydowym;

14. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Fundacji do przyjęcia narzędzi Komisji do e-zamówień oraz fakt, że proces udzielania zamówień przez Fundację jest w pełni cyfrowy;

15. wyraża uznanie dla Fundacji za opracowanie planu korporacyjnego na rzecz poprawy efektywności energetycznej i neutralności klimatycznej jej działalności;

Polityka kadrowa

16. zauważa, że na 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,8 % - obsadzonych było 85 stanowisk urzędników i pracowników na czas określony z 86, na które pozwalał budżet Unii (bez zmian w stosunku do 2021 r.); odnotowuje ponadto, że w 2022 r. Fundacja zatrudniała 39 pracowników kontraktowych i jednego pracownika miejscowego;

17. zauważa, że wśród pracowników Fundacji w 2022 r. reprezentowanych było 21 państw członkowskich; z zaniepokojeniem zauważa, że równowaga geograficzna stanowi wyzwanie; zwraca uwagę, że 42 % pracowników Fundacji to obywatele państwa członkowskiego, w którym się ona znajduje; zauważa, że Fundacja stosuje procedury naboru w oparciu o kryteria merytoryczne, a w przypadku osób o takich samych kwalifikacjach wybiera kandydatów pochodzących ze słabiej reprezentowanych krajów; przypomina o znaczeniu równowagi geograficznej i apeluje do Fundacji o wprowadzenie niezbędnych środków w celu zapewnienia zrównoważonej i sprawiedliwej reprezentacji geograficznej, w tym na stanowiskach kierowniczych średniego i wyższego szczebla, przy jednoczesnym poszanowaniu kompetencji i osiągnięć kandydatów, oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wszelkich zmianach w tym zakresie;

18. zauważa, że jeśli chodzi o równowagę płci, w 2022 r. czterech na dziesięciu członków kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla stanowiły kobiety; w kwestii równowagi płci zauważa, że wśród członków zarządu 41 % to mężczyźni, a 59 % to kobiety (odpowiednio 11 i 16), natomiast wśród całego personelu 33 % to mężczyźni, a 67 % to kobiety (odpowiednio 41 i 84); przypomina o znaczeniu zapewnienia równowagi płci i wzywa Fundację do uwzględnienia tego aspektu podczas przyszłych naborów pracowników i nominacji na stanowiska kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla; apeluje do Komisji i państw członkowskich, by podczas mianowania swoich kandydatów na członków rady zarządzającej Fundacji uwzględniały znaczenie zapewnienia równowagi płci;

19. zauważa, że zgodnie z uwagami dotyczącymi działań następczych w związku z absolutorium za 2021 r. Fundacja zmieniła ogłoszenia o naborze, aby zwiększyć atrakcyjność miejsca zatrudnienia, i zdywersyfikowała kanały komunikacji, aby dotrzeć do mniej reprezentowanych krajów docelowych za pośrednictwem LinkedIn;

20. zauważa, że w grudniu 2022 r. Fundacja przyjęła Kartę na rzecz różnorodności i włączenia społecznego; zauważa, że w 2022 r. pracownicy uzyskali wiele świadczeń służących poprawie ich dobrostanu, ponadto przyjęto nowe przepisy dotyczące czasu pracy i pracy hybrydowej, które nadal umożliwiają im korzystanie z elastycznych metod pracy;

Zamówienia publiczne

21. przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału, zgodnie z którą zawarcie umowy ramowej o wartości 1 mln EUR na świadczenie usług wsparcia merytorycznego, zainicjowane w 2021 r., było nieprawidłowe ze względu na odejście od zapisów specyfikacji technicznych; zauważa, że oferenci byli zobowiązani przedstawić zamknięte i podpisane sprawozdania finansowe potwierdzające osiągnięcie co najmniej 250 000 EUR obrotu w dwóch ostatnich latach obrachunkowych - 2019 i 2020 r. - aby wykazać swoją zdolność finansową; zauważa, że oferent, któremu udzielono zamówienia, nie osiągnął w 2019 r. obrotu na wymaganym poziomie, ale Fundacja postanowiła go nie odrzucać i oparła się na wyższym obrocie wykazanym w wersji wstępnej sprawozdania finansowego za 2021 r. podkreśla wniosek Trybunału, że procedura oceny i zawarta w jej wyniku umowa są nieprawidłowe, podobnie jak wszystkie odnośne płatności, które w 2022 r. sięgnęły kwoty 100 100 EUR odnotowuje, że zgodnie z uwagami Trybunału Fundacja uprości swoją metodykę, która nadal pozwoli oceniać wiarygodność finansową wykonawców, ale będzie bardziej dostosowana do obecnej sytuacji finansowej (po pandemii COVID-19 i w związku z wojną w Ukrainie);

22. zauważa, że w jednej z otwartych procedur przetargowych, o wartości 4 mln EUR, dotyczącej usług wsparcia oferowanych w poszczególnych krajach zdolność ekonomiczna i finansowa oferentów miała zostać oceniona na podstawie dwóch kryteriów: (i) stabilnej sytuacji finansowej wykazanej na podstawie zestawu parametrów, w tym dodatniego wyniku finansowego netto; oraz (ii) rocznego obrotu w wysokości co najmniej 1 mln EUR w dwóch ostatnich latach obrachunkowych; zauważa, że Fundacja udzieliła zamówienia konsorcjum pięciu podmiotów niekomercyjnych, choć żaden z jego członków nie zadeklarował zysków w ostatnich dwóch latach, a ponadto zdecydowała się nie brać pod uwagę kryterium dotyczącego obrotu, którego wybrany oferent nie spełniał, jako niemającego zastosowania do podmiotów niekomercyjnych; podkreśla stwierdzenie Trybunału, że Fundacja zastosowała kryteria kwalifikacji w sposób nieprawidłowy, a wybrany oferent nie wykazał swojej zdolności ekonomicznej i finansowej; zauważa ponadto, że procedura oceny i zawarta w jej wyniku umowa są zatem nieprawidłowe, podobnie jak wszystkie odnośne płatności, które w 2022 r. objęły kwotę 70 500 EUR; zauważa, że przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia było ukierunkowane na rozwój kapitału ludzkiego w Azji Środkowej, a w następstwie uwagi Trybunału Fundacja będzie prowadzić rozmowy z odpowiednimi służbami Komisji na temat możliwych alternatywnych metod realizacji działań w krajach partnerskich, a jednocześnie upraszczać swoją metodykę oceny finansowej, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do rynku poza Unią;

23. przypomina, że w przypadku wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia istotne jest zapewnienie uczciwej konkurencji między oferentami oraz umożliwianie zakupu towarów i usług po najlepszej cenie, z poszanowaniem zasad przejrzystości i należytego wykorzystania zasobów publicznych, proporcjonalności, równego traktowania i niedyskryminacji; apeluje do Fundacji o podjęcie działań w celu zagwarantowania w przyszłych postępowaniach o udzielenie zamówień pełnej zgodności z obowiązującymi przepisami zapewniającymi przejrzystość, uczciwość i uczciwość procedury przetargowej;

24. zauważa, że na koniec 2022 r. Fundacja miała tylko jedno otwarte ustalenie Trybunału dotyczące procedury zamówień na pracowników tymczasowych, opublikowane w 2018 r. i wcześniej odnotowane przez Parlament w sprawozdaniu w sprawie udzielenia absolutorium; zauważa ponadto, że Fundacja zajęła się tą kwestią, inicjując nową umowę ramową, która ma zostać podpisana w 2023 r.;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

25. zauważa, że Fundacja opublikowała deklaracje interesów, a także życiorysy członków zarządu oraz kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla; zauważa ponadto, że Fundacja umieszcza na swojej stronie internetowej wykaz wszystkich spotkań jej dyrektor z organizacjami i osobami samozatrudnionymi;

26. zauważa, że Fundacja ma wewnętrzną strategię zwalczania nadużyć finansowych, która jest regularnie aktualizowana, i może rozważyć uzupełnienie tej strategii o sekcję dotyczącą zwalczania korupcji; zauważa ponadto, że Fundacja opracowuje politykę dotyczącą kwestii konfliktu interesów;

Kontrola wewnętrzna

27. z zadowoleniem przyjmuje pozytywną opinię służby audytu wewnętrznego na temat mechanizmów komplementarności i współpracy między Fundacją a Komisją zawartą w końcowym sprawozdaniu z audytu z grudnia 2022 r., w którym zwrócono uwagę na wiedzę fachową personelu Fundacji oraz nawiązanie dwuletniego zorganizowanego dialogu w celu zapewnienia lepszej koordynacji przygotowań do posiedzeń rady zarządzającej; zauważa jednak, że służba audytu wewnętrznego zwróciła również uwagę na dwie bardzo ważne kwestie dotyczące zakresu kompetencji Fundacji i monitorowania wskaźników, a także na dwie ważne kwestie dotyczące dostosowania priorytetów i poprawy bazy danych i procedur unijnych; uznaje, że w odpowiedzi Fundacja, we współpracy z DG EMPL, opracowała plan działania w celu realizacji tych zaleceń, które miały zostać wprowadzone w życie w 2023 r.;

Inne uwagi

28. odnotowuje szczególną uwagę, jaką Fundacja zwraca na cyberbezpieczeństwo oraz zarządzanie zapisami i danymi cyfrowymi, a także działania podejmowane w celu przestrzegania odpowiednich wytycznych Unii, takie jak usprawnienia dotyczące kopii zapasowych i testy penetracyjne głównych stron internetowych Fundacji; zauważa ponadto, że - po przeprowadzonej w 2021 r. ocenie ryzyka związanego z bezpieczeństwem informacji obejmującej całą Fundację - w 2022 r. opracowano i uzgodniono plan postępowania z ryzykiem;

29. zauważa, że w 2022 r. Fundacja utrzymała zarówno certyfikację EMAS, jak i certyfikację ISO 14001 w następstwie audytu środowiskowego przeprowadzonego w marcu 2022 r. (i 2023 r.);

30. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja nadal wdraża różne środki w celu zwiększenia swojej obecności publicznej i internetowej, w tym poprzez wyprodukowanie i promowanie 10 podcastów, przyznanie dwóch nagród międzynarodowych i wydanie 10 wspólnych komunikatów, transmisję na żywo siedmiu wywiadów LearningConnects oraz udział w konferencji COP ONZ w celu zaprezentowania swojej pracy nad umiejętnościami ekologicznymi; odnotowuje w tym kontekście znaczny wzrost wskaźników Fundacji dotyczących mediów społecznościowych w 2022 r. w porównaniu z 2021 r.;

31. przypomina swój apel do Fundacji o zapewnienie większej przejrzystości i odpowiedzialności publicznej poprzez lepsze korzystanie z mediów, w tym mediów społecznościowych;

32. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 11 kwietnia 2024 r. 2  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 38 z 31.1.2023, s. 13.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0280.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2325

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2024/2325 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2022
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024