Rezolucja 2024/2322 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2022

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2322
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2022

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2022,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0103/2024),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (zwanego dalej "Urzędem") na rok budżetowy 2022 wyniósł 68 068 551 EUR, co stanowi wzrost o 12,32 % w porównaniu z 2021 r.; mając na uwadze, że Urząd jest finansowany z wkładu Unii (17 301 544 EUR, co odpowiada 25,41 % budżetu całkowitego), składek krajowych organów nadzoru państw członkowskich (27 293 765 EUR: 40,10 %) oraz z opłat otrzymywanych od nadzorowanych podmiotów (22 228 234 EUR: 32,66 %);

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2022 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału"), iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2022 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,78 %, co oznacza niewielki spadek o 1,17 % w porównaniu z rokiem 2021; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 89,83 %, co oznacza lekki spadek o 0,08 % w porównaniu z poprzednim rokiem;

2. na podstawie opinii Urzędu z 5 lipca 2023 r. w odniesieniu do działań następczych podjętych w związku z absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2021 (zwanej dalej "opinią Urzędu") stwierdza, że Urząd - ze względu na coraz większą złożoność jego struktury budżetowej - uznał za konieczne zmienić model finansowania z opłat, aby móc odpowiednio i szybko reagować na istotne zmiany na rynku finansowym, a jednocześnie być w stanie skuteczniej zarządzać rosnącą liczbą źródeł opłat, które są rezultatem bezpośrednich mandatów nadzorczych;

Wyniki działalności

3. odnotowuje, że Urząd stosuje pewne środki, np. kluczowe wskaźniki skuteczności działania, do oceny wartości dodanej wynikającej z jego działalności oraz inne środki służące usprawnieniu zarządzania budżetem; wyraża uznanie dla Urzędu za ukończenie 90 % programu prac na 2022 r., przy czym większość kluczowych wskaźników skuteczności działania została osiągnięta lub przekroczona;

4. pochwala reakcję Urzędu na wyzwania geopolityczne w 2022 r.; stwierdza w tym kontekście, że Urząd zintensyfikował monitorowanie i nadzór ryzyka w reakcji na nielegalny i niesprowokowany atak Rosji na Ukrainę, i zadbał o większą czujność przy ocenie potencjalnych skutków dla unijnych rynków finansowych oraz podjął niezbędne kroki, aby zabezpieczyć stabilność rynku i chronić inwestorów; zauważa również, że w kontekście kryzysu energetycznego Urząd opublikował zaawansowaną ocenę dziedzin, które interesowały Komisję i w których zaproponowano środki ograniczające nadmierne wahania i łagodzące presję na płynność wywieraną na kontrahentów niefi- nansowych aktywnych na rynkach gazu i energii elektrycznej, a także przyjął tymczasowe środki nadzwyczajne, aby zaradzić problemom z płynnością;

5. stwierdza, że w 2022 r. priorytety strategiczne Urzędu koncentrowały się na trzech zagadnieniach przekrojowych, a mianowicie na wspieraniu rozwoju solidnych rynków kapitałowych, promowaniu zrównoważonego finansowania i innowacji oraz wspieraniu innowacji i cyfryzacji; pochwala Urząd za realizację tych priorytetów w 2022 r. dzięki działaniom takim jak m. in. udzielenie pomocy technicznej Komisji w dziedzinie aspektów ochrony inwestorów podczas przeglądu MiFID II i MiFIR oraz w odniesieniu do aktu dotyczącego dopuszczania do obrotu giełdowego, publikacja planu działania na rzecz zrównoważonego finansowania na lata 2022-2024 oraz ostrzeżenia dla inwestorów i właściwych organów krajowych o ryzyku związanym z kryptoaktywami;

6. docenia osiągnięcia Urzędu w 2022 r., który był ważny z punktu widzenia konwergencji praktyk nadzorczych: podjęto szereg wspólnych działań nadzorczych, przygotowano trzy ważne wzajemne oceny uzupełniające obowiązkową coroczną wzajemną ocenę kontrahentów centralnych, w tym jedną szczegółowo opisującą działania podejmowane przez właściwe organy krajowe w związku z relokacjami po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii oraz pierwsze zalecenia wydane przez Urząd dla właściwego organu krajowego na podstawie art. 16 rozporządzenia ustanawiającego, w celu strukturalnego wzmocnienia podejścia nadzorczego i zdolności właściwych organów krajowych;

7. odnotowuje, że w 2022 r. Urząd opublikował sprawozdanie na temat europejskiego rynku uprawnień do emisji i instrumentów pochodnych, w którym przedstawiono szereg zaleceń politycznych służących poprawie przejrzystości i monitorowania rynku, oraz że Urząd koordynował pierwsze w historii badanie typu tajemniczy klient, w którym zakupiono uprawnienia do emisji i instrumenty pochodne, a także uruchomił nową strategię na lata 2023-2028;

Efektywność i sukcesy

8. stwierdza, że Urząd nadal dąży do zwiększenia wydajności i synergii w obszarach swojej działalności; zauważa w tym kontekście, że Urząd ocenił swój roczny program prac, aby zwiększyć efektywność poprzez skuteczną alokację zasobów w reakcji na czynniki zewnętrzne takie jak rosyjska inwazja na Ukrainę, w tym w odniesieniu do wniosków ustawodawczych dotyczących europejskiego pojedynczego punktu dostępu, których początkowo nie przewidziano w rocznym programie prac Urzędu na 2022 r.; pochwala, że w swojej strategii na rzecz efektywności Urząd nadal wspólnie z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego korzysta z usług jednego księgowego;

9. odnotowuje niektóre środki wewnętrzne wdrożone w celu osiągnięcia przyrostu wydajności i synergii, takie jak przeniesienia wewnętrzne na pełną skalę, które umożliwiły Urzędowi wykonywanie nowych uprawnień i zadań, bez konieczności poszukiwania dodatkowych zasobów, dalsza optymalizacja organizacji przetargów dzięki dołączeniu do większej liczby procedur międzyinstytucjonalnych i organizacja dużych zamówień międzyagencyjnych, uproszczenie procedur w dziedzinie zarządzania budżetem i inwestycje podczas pandemii w narzędzia do obsługi audio i wideokonferencji, a także do głosowań, które umożliwiły pracę zdalną; zauważył ponadto, że Urząd planuje w przyszłości mniejszą liczbę wyjazdów służbowych i więcej posiedzeń zdalnych, zwiększając w ten sposób swoją elastyczność i zmniejszając koszty;

10. przyjmuje do wiadomości, że od kilku lat wszystkie funkcje administracyjne i pomocnicze Urzędu, jak zaradzanie zasobami ludzkimi, etyka, finanse, zamówienia publiczne i zarządzanie obiektami, zostały ucyfrowione i obywają się bez papieru; zauważył, że w 2022 r. Urząd przeniósł swoją infrastrukturę technologii informacyjno-komunika- cyjnych do publicznej chmury, i spodziewa się oszczędności po osiągnięciu efektu skali; jest zadowolony, że w czwartym kwartale 2022 r. Urząd rozpoczął proces wdrażania narzędzia zarządzania zamówieniami publicznymi;

Polityka kadrowa

11. zwraca uwagę, że na dzień 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia wdrożono w 87,60 % - zatrudniono 219 osób na czas określony, podczas gdy unijne środki budżetowe pozwalały obsadzić 243 stanowiska w tej kategorii, zważywszy że w 2021 r. autoryzowano 250 stanowisk; zauważa ponadto, że w 2022 r. Urząd zatrudniał 91 osób jako pracowników kontraktowych i 12 oddelegowanych ekspertów krajowych;

12. stwierdza, że w 2022 r. całkowita liczba personelu zrosła o 45 % w porównaniu z 2021 r.; zauważył ponadto, że jeśli chodzi o równowagę geograficzną, pod koniec 2022 r. pracownicy Urzędu (zatrudnieni na czas określony, kontraktowi i oddelegowani eksperci krajowi) byli obywatelami 24 różnych państw Unii; przypomina o znaczeniu wyważonej reprezentacji geograficznej wśród kadry kierowniczej i całego personelu Urzędu;

13. z zadowoleniem stwierdza, że Urząd jest bliski osiągnięcia równowagi płci na szczeblu kadry kierowniczej i wśród pracowników; przyjmuje do wiadomości proporcje płci wśród kadry kierowniczej najwyższego szczebla Urzędu, gdzie 16 z 30 osób to kobiety (53 %); odnotowuje proporcje płci w Zarządzie Urzędu, gdzie 4 z 7 osób to mężczyźni (57 %); odnotowuje proporcje płci wśród personelu Urzędu, gdzie 175 z 322 osób to mężczyźni (54 %);

14. dostrzega, że Urząd prowadzi politykę ochrony godności i zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu; z zadowoleniem stwierdza, że w 2022 r. nie zgłoszono, nie rozpatrywano ani nie skierowano do sądu żadnej sprawy o nękanie lub molestowanie; ponadto z zadowoleniem stwierdza, że Urząd prowadzi aktywną politykę na rzecz różnorodności i inkluzywności;

Zamówienia

15. zauważył, że w 2022 r. Urząd prowadził 14 postępowań o udzielenie zamówienia, z których trzy były przetargami otwartymi w dziedzinie IT o łącznej wartości 99,4 mln EUR;

16. przypomina, że w sprawozdaniu Trybunału w sprawie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy 2021 znalazła się uwaga dotycząca decyzji Urzędu o wszczęciu postępowania negocjacyjnego bez uprzedniej publikacji ogłoszenia, co stanowi naruszenie pkt 3.1 załącznika I do rozporządzenia finansowego 2 ; na podstawie opinii Urzędu stwierdza, że pominięcie publikacji ogłoszenia było uzasadnione szczególnym zakresem zamówienia i zostało później należycie udokumentowane, aby dodatkowo potwierdzić, że podjęto wszelkie niezbędne kroki w celu zapobieżenia podobnej sytuacji w przyszłości;

17. zwraca uwagę na notę IV.1 do rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za 2022 r., w której opisano niepewność co do wyniku postępowania sądowego ("UniSystems Luxembourg i Unisystems systimata plioforikis przeciwko ESMA") w związku z decyzją w ramach wspólnego postępowania o udzielenie zamówienia, którą przed Sądem Unii zakwestionował podmiot biorący udział w przetargu;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

18. stwierdza, że w 2022 r. Urząd zrewidował zasady postępowania w razie wystąpienia konfliktu interesów w odniesieniu do osób niebędących pracownikami, które dotyczą pracowników, oddelegowanych ekspertów krajowych i stażystów; pochwala Urząd za podjęcie różnych działań, aby zwiększyć wiedzę na temat konfliktu interesów i zasad etyki, w tym za pomocą sesji wprowadzających dla nowo zatrudnionych, oraz za organizowanie szkoleń dla ogółu personelu w celu przedstawienia najważniejszych informacji dotyczących etyki, szczegółowego wyjaśnienia metod postępowania z instrumentami finansowymi i prezentacji priorytetów na 2022 r.;

19. stwierdza, że w przypadku rocznych deklaracji o braku konfliktu interesów zbadanych przez Urząd w 2022 r. nie zgłoszono żadnych problemów związanych z potencjalnymi konfliktami interesów; zauważa, że oprócz oświadczeń rocznych w 2022 r. Urząd skontrolował i ocenił sporą liczbę wniosków i oświadczeń pracowników, a mianowicie 54 oświadczenia w procedurach selekcji, 13 oświadczeń dotyczących pracy zarobkowej współmałżonka, 41 wniosków o zezwolenie na działalność dodatkową, 21 wniosków o zgodę na publikację lub wystąpienie, 23 wnioski o zawarcie transakcji z udziałem instrumentów finansowych, 10 wniosków o zgodę na podjęcie działalności podczas urlopu z przyczyn osobistych i 10 oświadczeń dotyczących planowanej działalności po opuszczeniu Urzędu; zauważa w tym kontekście, że chociaż większość oświadczeń nie budziła obaw co do konfliktu interesów, w dwóch przypadkach zalecono zmianę składu komisji selekcyjnej, a w jednym wprowadzono pewne zabezpieczenia w odniesieniu do osoby na stanowisku kierowniczym opuszczającej Urząd, takie jak brak dostępu do informacji poufnych i jednoroczny zakaz prowadzenia działalności lobbingowej wśród personelu;

20. z zadowoleniem stwierdza, że Urząd publikuje życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu i kadry kierowniczej; pochwala przejrzystość, z jaką Urząd informuje o spotkaniach swoich pracowników z zewnętrznymi interesariuszami na swojej stronie internetowej;

21. przypomina, że w sprawozdaniu Trybunału w sprawie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy 2021 znalazła się uwaga dotycząca niedociągnięć stwierdzonych w systemach zarządzania i kontroli Urzędu dotyczących konfliktu interesów; zauważa w tym kontekście, że w 2022 r. zespół ds. etyki Urzędu zainicjował praktykę systematycznego gromadzenia deklaracji o braku konfliktu interesów od osób oceniających kadrę kierowniczą wyższego szczebla w celu zagwarantowania, że w procedurze oceny kadry kierowniczej wyższego szczebla Urzędu nie pojawia się żadne ryzyko konfliktu interesów; przypomina również, że Rada Organów Nadzoru zmieniła zasady postępowania dotyczące konfliktu interesów, aby wprowadzić wobec osób będących w konflikcie, tj. członków Rady, zastępców lub koordynatorów właściwych organów krajowych, jasny wymóg, aby opuszczały salę w momencie dyskusji nad problematycznym punktem obrad oraz wstrzymały się od głosowania w procedurach pisemnych; pochwala Urząd za uwzględnienie uwagi Trybunału: kwestię, której dotyczyła, uważa się obecnie za zamkniętą;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

22. z zadowoleniem przyjmuje roczną ocenę systemu kontroli wewnętrznej Urzędu oraz cieszy się, że taki system istnieje i działa prawidłowo; zauważa, że Urząd obliczył 77 wskaźników kontroli wewnętrznej, obejmujących wszystkie zasady kontroli wewnętrznej, i stwierdził 42 niedociągnięcia, z których większość była niewielka, średnia lub zerowa, i z których żadne nie podważało istnienia i właściwego funkcjonowania zasad kontroli wewnętrznej; zauważa, że zaobserwowane możliwości poprawy są związane głównie z obszarami takimi jak środowisko kontroli, działalność kontrolna oraz elementy informacji i komunikacji;

23. stwierdza, że w 2022 r. Urząd został skontrolowany pod kątem zarządzania danymi przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS), która doceniła ustanowienie ram zarządzania danymi, a także stałe wysiłki na rzecz spójniejszej wizji zarządzania danymi; stwierdza jednak, że IAS zauważyła niedociągnięcia zarówno w projektowaniu, jak i skutecznym i wydajnym wdrażaniu systemów kontroli wewnętrznej ustanowionych na potrzeby procedur zarządzania danymi, a także wydała pięć zaleceń, z których dwa są bardzo ważne; wzywa Urząd do usunięcia niedociągnięć oraz poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach;

24. zauważa, że w następstwie rocznej oceny ryzyka organizacyjnego Urząd zidentyfikował w 2022 r. zagrożenia, takie jak niestabilność i zmienność sytuacji na rynku, która może wpływać na stabilność finansową, narażać inwestorów na ryzyko i zwiększać ryzyko nadzorcze dla Urzędu, ryzyko związane z niewystarczającymi zasobami lub braku wiedzy fachowej w niektórych obszarach, aby dostosować się do nowych wyzwań, oraz ryzyko cyberataku na Urząd, zagrażającego bezpieczeństwu systemów informatycznych; wzywa Urząd do podjęcia wszelkich niezbędnych działań łagodzących, aby przeciwdziałać tym zagrożeniom;

Inne uwagi

25. wyraża uznanie dla Urzędu, którego system zarządzania środowiskowego w ramach EMAS (unijny system ekozarządzania i audytu) został oficjalnie doceniony - uzyskał rejestrację EMAS w 2022 r.; pochwala ponadto Urząd za podjęcie zobowiązania do wspierania i uwzględniania w jak największym stopniu wymogów ekologicznych w postępowaniach o udzielenie zamówienia; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa z zadowoleniem, że Urząd należy do tych agencji, które publikują roczną deklarację środowiskową;

26. stwierdza, że w 2022 r. Urząd wraz z innymi europejskimi urzędami nadzoru ostrzegał konsumentów przed wysokim ryzykiem związanym z wieloma kryptowalutami i spekulowaniem nimi;

27. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z 11 kwietnia 2024 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 38 z 31.1.2023, s. 84.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0280.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2322

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2024/2322 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2022
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024