KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 4 ust. 1 dyrektywy 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy zastosowań wymienionych w załącznikach III i IV do tej dyrektywy.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Kadm i ołów są substancjami objętymi ograniczeniami wymienionymi w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE. Stosowanie ołowiu ogranicza się do maksymalnej wartości stężenia 0,1 %, a kadmu do maksymalnej wartości stężenia 0,01 % masy w jednorodnych materiałach.
(4) W dniu 14 grudnia 2015 r. Komisja otrzymała wniosek złożony zgodnie z art. 5 ust. 3 dyrektywy 2011/65/UE w sprawie przyznania wyłączenia dotyczącego kadmu i ołowiu w elektrycznych i elektronicznych oknach i drzwiach zawierających polichlorek winylu (PVC) z odzysku ("wnioskowane wyłączenie").
(5) W celu oceny wnioskowanego wyłączenia przeprowadzono badanie techniczno-naukowe 2 . Ocena obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami wymagane w art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE.
(6) Kadm i ołów są stosowane w materiale z PVC z odzysku tworzącym szkielety do zestawów okiennych i drzwiowych w celu stabilizacji polimerów w profilach z PVC.
(7) Sprzęt elektryczny i elektroniczny opisany we wniosku o przyznanie wyłączenia należą do kategorii 11 wymienionej w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE.
(8) Chociaż na rynku dostępny jest pierwotny PVC niezawierający ołowiu i kadmu, stosowanie PVC z odzysku wymaga niższych nakładów energii i zasobów naturalnych (takich jak woda, ropa naftowa i sól naturalna), niż byłoby to konieczne w przypadku użycia pierwotnego PVC. W związku z tym ogólny negatywny wpływ na środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo konsumenta spowodowany przez jego zastąpienie prawdopodobnie przeważyłby ogólne korzyści dla środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa konsumenta wynikające z takiego zastąpienia. W związku z tym wnioskowane wyłączenie spełnia co najmniej jeden z istotnych warunków określonych w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/65/UE.
(9) Wyłączenie to nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1907/2006 3 . Zakres wyłączenia ogranicza się do obecnych wpisów dotyczących ograniczeń odnoszących się do kadmu i ołowiu na mocy tego rozporządzenia. W szczególności zakres wyłączenia dostosowano do odstępstwa dotyczącego ołowiu w PVC z odzysku określonego w rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/923 4 .
(10) Należy zatem przyznać wyłączenie, uwzględniając objęte wyłączeniem zastosowania w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE w odniesieniu do sprzętu elektrycznego i elektronicznego kategorii 11 określonego w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE.
(11) Data wygaśnięcia wyłączenia powinna być ograniczona do dnia 28 maja 2028 r., do kiedy to zakończony zostanie przegląd pozycji 63 pkt 18 załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Data wygaśnięcia jest zgodna z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88.
2 Badanie oceniające dwa nowe wnioski o wyłączenie na podstawie dyrektywy RoHS - 1) dotyczący kadmu w kamerach wideo zaprojektowanych do stosowania w środowiskach narażonych na promieniowanie jonizujące, 2) dotyczący ołowiu i kadmu w profilach z PVC w oknach i drzwiach elektrycznych:raport końcowy.
3 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/923 z dnia 3 maja 2023 r. zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady odnośnie do ołowiu i jego związków w PCW (Dz.U. L 123 z 8.5.2023, s. 1).