Rezolucja 2024/2316 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) za rok budżetowy 2022

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2316
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) za rok budżetowy 2022

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) za rok budżetowy 2022,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 05/2022,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0134/2024),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa na rok budżetowy 2022 wyniósł 39 207 625 EUR, co stanowi wzrost o 67,03 % w porównaniu z rokiem 2021; mając na uwadze, że zwiększenie budżetu Agencji wynika głównie z dodatkowych zadań związanych z pilotażowym wdrożeniem programu dotyczącego działań wspierających w obszarze cyberbezpieczeństwa; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (Trybunał) w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2022 (sprawozdanie Trybunału) stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2022 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 99,93 %, co oznacza wzrost o 0,42 % w porównaniu z rokiem 2021; zwraca ponadto uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 52,02 %, czyli o 25,38 % mniej niż w roku 2021;

2. podkreśla, że kwota ostatecznego budżetu Agencji wynika ze zmiany w wysokości 15 000 000 EUR przyjętej przez zarząd 5 sierpnia 2022 r. w związku z wdrożeniem działania wspierającego w zakresie cyberbezpieczeństwa mającego wzmocnić reakcję Agencji na wspieranie państw członkowskich zgodnie z jej mandatem; zauważa, że większość zobowiązań w ramach działania wspierającego w zakresie cyberbezpieczeństwa podpisano pod koniec roku, co tłumaczy stosunkowo niski wskaźnik płatności (i związany z tym duży poziom przeniesienia);

Wyniki

3. pochwala fakt, że Agencja zrealizowała swój program prac na 2022 r. w 100 %; z zadowoleniem odnotowuje, że Agencja stosuje kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny swoich działań i wyników w osiąganiu celów programu prac; zauważa, że niektórych celów nie udało się w pełni osiągnąć ze względu na zmianę priorytetów w zakresie zasobów, tak by zapewnić działania wspierające w zakresie cyberbezpieczeństwa w odpowiedzi na nielegalną i niesprowokowaną napaść Rosji na Ukrainę; zauważa, że niektóre cele bardziej ucierpiały ze względu na zmiany priorytetów, m.in. cel 4.2 "Opracowanie i udoskonalenie standardowych strategii operacyjnych, procedur, metod i narzędzi na wypadek kryzysu cybernetycznego" oraz 5.3 "Zainicjowanie rozwoju zaufanej sieci sprzedawców/dostawców";

4. zdaje sobie sprawę, że nielegalna i niesprowokowana rosyjska napaść na Ukrainę zdominowała program bezpieczeństwa Unii w 2022 r.; z zadowoleniem odnotowuje, że Agencja zintensyfikowała koordynację i zwiększyła gotowość oraz wniosła wkład do wspólnej orientacji sytuacyjnej Unii dzięki przedstawianiu regularnych sprawozdań sytuacyjnych dotyczących działalności w cyberprzestrzeni; podkreśla, że zintensyfikowano również koordynację i wymianę informacji z sieciami cyberbezpieczeństwa takimi jak europejska sieć organizacji łącznikowych ds. kryzysów cyberbezpieczeństwa (EU-CyCLONe), która składa się z krajowych organów zarządzania kryzysowego w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, oraz liczne społeczności sektorowe wspierane przez Agencję; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Agencji, by zapewnić kanały komunikacji między szczeblem politycznym, operacyjnym i technicznym, a także wzmocnioną współpracę z siecią zespołów reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego;

5. z zadowoleniem odnotowuje, że w 2022 r. Agencja pilotowała unijną mapę cieplną, by zapewnić szybki przegląd cyberincydentów i zdarzeń cybernetycznych mających wpływ na sektory krytyczne Unii w wyniku cyberaktywności związanej z rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie; zauważa, że sektory te przyczyniły się do opracowania sprawozdania ze zintegrowanej orientacji i analizy sytuacyjnej Komisji, zawierającego 52 aktualne informacje na temat obecnej sytuacji i incydentów związanych z rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, a to przyczyniło się do utworzenia unijnego mechanizmu zarządzania kryzysowego;

6. odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem specjalnym Trybunału nr 05/2022 "Cybersecurity of EU institutions, bodies and agencies" [Cyberbezpieczeństwo instytucji, organów i agencji UE] liczba cyberataków na organy Unii gwałtownie rośnie, a poziom ich gotowości do reagowania w obszarze bezpieczeństwa cybernetycznego jest zróżnicowany i ogólnie niewspółmierny do rosnących zagrożeń; zauważa, że ze względu na ścisłe powiązania między organami Unii luki w zabezpieczeniach w jednym z nich mogą zagrażać bezpieczeństwu pozostałych; podkreśla, że Trybunał zaleca, aby Agencja wraz z zespołem reagowania na incydenty komputerowe w Unii w większym stopniu koncentrowała się na tych organach Unii, które mają mniejsze doświadczenie w zarządzaniu cyberbezpieczeństwem, a to poprzez (a) określenie obszarów priorytetowych, w których instytucje, organy i agencje Unii potrzebują największego wsparcia, np. przez oceny dojrzałości w zakresie cyberbezpieczeństwa, oraz b) wdrażanie działań w zakresie budowania zdolności zgodnie z ich protokołem ustaleń; wzywa Agencję, by zajęła się kwestiami poruszonymi przez Trybunał i poinformowała organ udzielający absolutorium o działaniach podjętych w tej sprawie;

7. odnotowuje, że w 2022 r. Agencja prowadziła różne działania, aby wypełnić swoją rolę we wspieraniu Unii; zauważa, że chociaż Agencja była w stanie zaoferować wsparcie w kilku procedurach politycznych dotyczących m.in. bezpieczeństwa sieci i informacji, cyberodporności i operacyjnej odporności cyfrowej ograniczone zasoby uniemożliwiły jej aktywne udzielanie wsparcia w procedurach politycznych obejmujących przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa, takich jak procedura dotycząca europejskiej przestrzeni danych na temat zdrowia, oraz innych kluczowych procedurach, takich jak procedura dotycząca rynków cyfrowych i usług cyfrowych; zauważa, że inne działania polegały na informowaniu decydentów politycznych o skuteczności istniejących ram cyberbezpieczeństwa oraz udzielaniu wsparcia sektorom krytycznym; zauważa ponadto, że przyjęcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 2  (dyrektywa NIS 2) służy sprostaniu wyzwaniom i harmonizacji polityki w całej Unii; rozumie, że brak harmonizacji we wdrażaniu dyrektywy NIS 1 doprowadził do fragmentarycznego krajobrazu politycznego, do którego odnosi się dyrektywa NIS 2; zdaje sobie sprawę, że zakres dyrektywy NIS 2 jest szerszy i wprowadza ona nowe zadania horyzontalne dla Agencji, np. unijny rejestr podmiotów cyfrowych; podkreśla, że Agencja dostosowała swoje usługi i zasoby do nowej strategii, by zaspokoić zmieniające się potrzeby w zakresie cyberbezpieczeństwa;

Wydajność i zyski

8. zauważa, że Agencja starała się zwiększyć wykorzystanie usług wspólnych z innymi agencjami lub Komisją, np. przez międzyagencyjne i międzyinstytucjonalne procedury udzielania zamówień oraz dzielenie się usługami z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) i Europejskim Centrum Kompetencji w dziedzinie Cyberbezpieczeństwa (ECCC); zauważa ponadto, że w 2022 r. Agencja podpisała umowę o gwarantowanym poziomie usług z nowo utworzonym Europejskim Centrum Kompetencji Przemysłowych, Technologicznych i Badawczych w dziedzinie Cyberbezpieczeństwa dotyczącą świadczenia na rzecz centrum usług inspektora ochrony danych i usług księgowych, która miała zostać wdrożona w 2023 r.;

9. odnotowuje kroki podjęte przez Agencję, by odejść od tradycyjnej metody obliczania liczby pracowników do strategicznego planowania siły roboczej w celu przewidywania i eliminowania luk kadrowych, co pozwoli zbudować elastyczną siłę roboczą i przeznaczyć zasoby na dziedziny priorytetowe;

10. z zadowoleniem przyjmuje wkład Agencji w promowanie wspólnych usług między agencjami za pośrednictwem kilku sieci w obszarach zamówień publicznych, zasobów ludzkich, technologii informacyjno-komunikacyjnych, zarządzania ryzykiem, zarządzania realizacją celów, ochrony danych, bezpieczeństwa informacji i rachunkowości; zwraca uwagę na korzyści horyzontalne płynące ze współpracy i dostosowania najlepszych praktyk oraz na to, że wspólne inicjatywy łączą różne perspektywy, ograniczają powielanie wysiłków, usprawniają proces nauki i wzmacniają relacje między uczestnikami; zachęca Agencję, aby wskazała procedury wewnętrzne, które można by usprawnić za pomocą nowych narzędzi informatycznych;

11. z zadowoleniem odnotowuje zaangażowanie Agencji w operację pilotażową sieci agencji Unii, której celem jest wspieranie agencji UE w zwiększaniu ich gotowości do przyszłego nowego rozporządzenia w sprawie cyberbezpieczeństwa;

12. przypomina, jak ważna jest poprawa cyfryzacji Agencji pod względem wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, lecz także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Agencja musi nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami;

Polityka kadrowa

13. zauważa, że na 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia wdrożono w 89,02 % - na czas określony zatrudniono 73 z 82 pracowników, na których pozwalały środki z budżetu Unii (w porównaniu z 76 stanowiskami zatwierdzonymi w 2021 r.); zauważa ponadto, że w 2022 r. dla Agencji pracowało 27 pracowników kontraktowych, 10 oddelegowanych ekspertów krajowych, 10 pracowników tymczasowych i 16 wykonawców;

14. z zaniepokojeniem odnotowuje brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla Agencji, gdzie 12 z 17 osób to mężczyźni (71 %); uważa, że należy poprawić równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla Agencji; przypomina, jak ważne jest zapewnienie równowagi płci, i wzywa Agencję do uwzględnienia tego aspektu podczas przyszłych nominacji na stanowiska kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla; odnotowuje rozkład płci wśród członków zarządu Agencji i zwraca uwagę, że 41 z 55 osób (75 %) to mężczyźni; przyznaje, że skład zarządu zależy w dużej mierze od nominacji państw członkowskich; domaga się od Komisji i państw członkowskich, aby podczas mianowania kandydatów na członków zarządu Agencji uwzględniały znaczenie, jakie ma zapewnienie równowagi płci; odnotowuje zrównoważony podział stanowisk według płci wśród ogółu pracowników Agencji: 57 mężczyzn (52 %) i 53 kobiety (48 %); odnotowuje kroki podjęte przez Agencję, by rozwiązać problemy związane z równowagą płci, które to kroki obejmują przegląd jej polityki rekrutacyjnej w taki sposób, aby zachęcić do kandydowania kobiety; zauważa ponadto, że w swojej strategii korporacyjnej Agencja przewiduje, że do końca 2025 r. uzyska certyfikat doskonałości sieci agencji UE w zakresie różnorodności i inkluzywności;

15. zauważa, że Agencja prowadzi politykę ochrony godności osoby i zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu, a wraz z innymi agencjami tworzy zespół zadaniowy złożony z zaufanych doradców; oczekuje na ich sprawozdanie i zalecenia; zauważa, że w 2022 r. nie zgłoszono żadnych przypadków molestowania ani nękania, i zachęca Agencję do kontynuowania i rozwijania prac mających na celu zapobieganie tym zjawiskom również w przyszłości;

16. wyraża zaniepokojenie brakiem równowagi geograficznej wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla oraz wśród innych pracowników Agencji, w której 40,9 % zatrudnionych stanowią obywatele Grecji; nalega na wprowadzenie usprawnień; zwraca się do Agencji o przedstawienie organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania na ten temat;

17. zauważa z zaniepokojeniem, że podczas opracowywania programu prac na 2023 r. Agencja zidentyfikowała niedobór zasobów w wysokości 734 000 EUR i dwa EPC w operacjach oraz 2,5 mln EUR w obsłudze administracyjnej; zauważa ponadto, że szczegółowa ocena potrzeb w zakresie zasobów ludzkich na lata 2023-2025 ujawniła znaczną lukę; zwłaszcza w zakresie krytycznych obszarów działań i bez dodatkowych stanowisk Agencja może być zmuszona do priorytetowego traktowania i dostosowania przyszłych programów prac, aby zrekompensować niedobór zasobów; zauważa, że zarząd Agencji wyraził również potrzebę, by zwiększyć liczbę stanowisk kadrowych, aby Agencja mogła w pełni wykonywać swój mandat w zrównoważony sposób;

18. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Agencji na rzecz integracji osób z niepełnosprawnościami przez zapewnienie dostępnej infrastruktury i usług wsparcia;

19. zauważa, że w 2022 r. Agencja kontynuowała wsparcie uzupełniające dla pracowników w postaci bonów, zwrotu kosztów internetu i programu fit@work oraz opracowała kodeks postępowania, w którym przedstawiła oczekiwania Agencji dotyczące zachowania i postępowania pracowników;

Zamówienia publiczne

20. zauważa z zaniepokojeniem, że Trybunał wykrył dwa przypadki, w których Agencja udzieliła zamówień o niskiej wartości (poniżej 15 000 EUR) i nie wydała sprawozdania z oceny ani decyzji o udzieleniu zamówienia należycie zatwierdzonej i podpisanej przez urzędnika zatwierdzającego, co narusza pkt 30.3 i 30.4 załącznika I do rozporządzenia finansowego; przypomina w związku z tym, że Trybunał przedstawił podobną uwagę w swoim sprawozdaniu za 2021 r., a w odpowiedzi Agencja stwierdziła, że podjęła już niezbędne kroki, by rozwiązać ten problem; podkreśla, jak ważne są procedury wykonawcze, by zapewnić pełną zgodność z rozporządzeniem finansowym; wzywa Agencję, by zajęła się kwestiami poruszonymi przez Trybunał i poinformowała organ udzielający absolutorium o rozwoju sytuacji w tym względzie;

21. zauważa, że według Trybunału w 2022 r. Agencja zaoferowała swoim kierownikom profesjonalną ocenę przeprowadzoną przez zewnętrznego dostawcę wyznaczonego przez Agencję; zauważa, że w trzech przypadkach Agencja zapłaciła dostawcy usług bezpośrednio za te usługi, natomiast w pozostałych 23 zwróciła koszty kierownikom, którzy sami opłacili usługę; zauważa, że łącznie za 26 przeprowadzonych ocen Agencja zapłaciła 120 276 EUR; ubolewa, że Agencja wybrała tego wykonawcę bez otwartej procedury przetargowej, w związku z czym Trybunał stwierdził, że płatności te były nieprawidłowe; wzywa Agencję, by zajęła się kwestiami poruszonymi przez Trybunał i poinformowała organ udzielający absolutorium o działaniach podjętych w tej sprawie;

22. nalega, by przepisy dotyczące zamówień publicznych umożliwiały instytucjom zamawiającym zakup koniecznych towarów i usług po najlepszej cenie, a jednocześnie zapewniały uczciwą konkurencję między oferentami i poszanowanie zasad przejrzystości, proporcjonalności, równego traktowania i niedyskryminacji; wzywa Agencję do dalszej poprawy procedur udzielania zamówień, tak aby zapewnić pełną zgodność z obowiązującymi przepisami i zagwarantować, że będą wybierane oferty o najlepszym stosunku wartości do ceny;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

23. odnotowuje istniejące środki i obecne starania Agencji, by zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi, oraz zwraca uwagę, że życiorysy członków zarządu, ich deklaracje finansowe i deklaracje o braku konfliktu interesów publikuje się na stronie internetowej Agencji, choć brakuje niektórych z nich;

24. zauważa, że w 2022 r. Agencja nie zgłosiła żadnych przypadków konfliktu interesów; odnotowuje ponadto, że Agencja przyjęła decyzję zarządu nr 15/2021 w sprawie zapobiegania konfliktom interesów oraz aktualizację wzorów oświadczeń; podkreśla, że należy wprowadzić procedury monitorowania zgodności z przepisami dotyczącymi efektu drzwi obrotowych oraz aktywnego monitorowania działalności zawodowej pracowników wyższego szczebla (m.in. tych, którzy opuścili agencję w ciągu ostatnich dwóch lat), aby móc wykrywać niezgłoszone przypadki efektu drzwi obrotowych;

25. odnotowuje, że kalendarz spotkań zarządu Agencji z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami jest publicznie dostępny na jej stronie internetowej;

26. przypomina o znaczeniu, jakie dla poznania prac Agencji przez obywateli ma zwiększenie widoczności jej działań w mediach, internecie i mediach społecznościowych;

Kontrola wewnętrzna

27. zauważa, że w 2021 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła audyt programowania planowania strategicznego i zarządzania wynikami, a w kwietniu 2022 r. wydała końcowe sprawozdanie z audytu wraz z trzema ważnymi zaleceniami; odnotowuje ponadto, że Agencja zgodziła się z uwagami z audytu i podjęła niezbędne kroki, by rozwiązać te problemy;

28. zauważa, że zdaniem Trybunału Agencja nie stworzyła żadnej modelowej oceny (tj. wytycznych), która ułatwiłaby komisji oceniającej ocenę otrzymanych ofert; zwraca uwagę, że wiąże się to z ryzykiem, że oferty nie będą oceniane w sposób spójny przez poszczególnych członków komisji oceniającej; wzywa Agencję, by zajęła się tą kwestią poruszoną przez Trybunał i poinformowała o tym organ udzielający absolutorium;

29. zauważa, że w 2022 r. Agencja przeprowadziła kontrole ex post dotyczące transakcji finansowych przeprowadzonych w roku budżetowym 2021 zgodnie z art. 45 ust. 8 i 9 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/715 3 ; zwraca uwagę na fakt, że zidentyfikowano trzy niedociągnięcia, co doprowadziło do wydania trzech zaleceń dotyczących transakcji finansowych, z których żadnego nie uznano za krytyczne; zauważa, że aby zaradzić głównym niedociągnięciom, w 2022 r. wprowadzono cotygodniowe monitorowanie czasu oczekiwania na płatności, aby ostrzegać odpowiedni personel finansowy przed pilnymi transakcjami oczekującymi na przetworzenie i zapewnić zgodność z ramami prawnymi dotyczącymi terminów płatności;

30. zauważa, że w 2022 r. ocena skuteczności systemów kontroli wewnętrznej Agencji opierała się na wskaźnikach ram, a także na dodatkowych informacjach z konkretnych sprawozdań z oceny (ryzyka), ustaleń z audytu i innych istotnych źródeł; zauważa, że ocena kontroli wewnętrznych Agencji wskazuje na wystarczającą pewność co do ułatwienia skutecznych i wydajnych działań, zapewnienia wysokiej jakości sprawozdawczości i zgodności z przepisami, ale konieczne są pewne usprawnienia niektórych zasad, co zwiększy skuteczność i zapewni prawidłowe kontrole wewnętrzne; wzywa Agencję, by poinformowała organ udzielający absolutorium o działaniach następczych w związku z oceną tych usprawnień;

Inne uwagi

31. zauważa, że Agencja wdrożyła istotne środki mające zwiększyć ochronę cyberbezpieczeństwa takie jak bezpieczne rozwiązanie dotyczące poczty elektronicznej (SECEM2), ćwiczenia "red team" oraz dalsze usprawnienia, wzmacnianie i likwidacja dotychczasowych systemów, aktualizacja ram wewnętrznej polityki cyberbezpieczeństwa;

32. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zarząd Agencji dodał do jej jednolitego dokumentu programowego na lata 2022-2024 cel osiągnięcia przez Agencję neutralności klimatycznej we wszystkich jej działaniach do 2030 r.; zauważa, że wraz z przyjęciem strategii korporacyjnej Agencji certyfikacja EMAS i zielone zamówienia publiczne są kluczowymi celami Agencji; zauważa, że proces certyfikacji ma zakończyć się w 2024 r.;

33. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 11 kwietnia 2024 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 377 z 30.9.2022, s. 2.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS 2) (Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 80).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (Dz.U. L 122 z 10.5.2019, s. 1).
4 Teksty przyjęte w tym dniu, P9_TA(2024)0280.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2316

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2024/2316 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) za rok budżetowy 2022
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024