PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2022,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0133/2024),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1 ostateczny budżet Europejskiej Agencji Leków (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2022 wyniósł 421 815 000 EUR, o 11,23 % więcej niż w 2021 r.; mając na uwadze, że Agencja jest finansowana z opłat oraz że w 2022 r. około 88 % jej dochodów pochodziło z opłat za ocenę leków i z innych elementów działalności gospodarczej, a 12 % -z budżetu Unii i dochodów różnych;
B. mając na uwadze, że w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2022 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
C. mając na uwadze, że nie zgłoszono żadnych problemów wymagających działań naprawczych w odniesieniu do zamówień publicznych Agencji w 2022 r. oraz nie są realizowane ani nie oczekują na realizację żadne działania naprawcze, które wynikałyby z kontroli i ocen dotyczących lat poprzednich;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa, że monitorowanie budżetu w roku budżetowym 2022 przyniosło wskaźnik wykonania środków na zobowiązania na omawiany rok w wysokości 96,80 %, o 0,42 pkt procentowych mniej niż w roku 2021; ubolewa, że wskaźnik wykonania środków na płatności na omawiany rok wyniósł 71,48 %, o 0,88 pkt procentowych mniej niż w 2021 r.;
2. zauważa, że w przypadku jednej skontrolowanej płatności na kwotę 2 mln EUR. Agencja zatwierdziła powiązane zobowiązanie budżetowe dopiero po tym, jak zatwierdzono odnośne zobowiązanie prawne; przypomina, że jest to niezgodne z art. 73 ust. 2 regulaminu finansowego Agencji; wzywa Agencję do natychmiastowych działań i do zapewnienia zgodności wszystkich transakcji finansowych z rozporządzeniem finansowym Agencji;
3. przypomina o niezamkniętej sprawie potencjalnych zobowiązań wynikających do 2039 r. z najmu dawnej siedziby Agencji w Londynie; zauważa z niepokojem, że 31 grudnia 2022 r. łączna kwota pozostała do zapłaty przez Agencję do końca umowy najmu wynosiła 366 mln EUR (czyli ok. 23 mln EUR rocznie) i obejmowała łączną szacowaną wysokość niezapłaconego dotąd czynszu, opłaty za powiązane usługi i ubezpieczenie; odnotowuje osiągnięte w lipcu 2019 r. porozumienie między Agencją a właścicielem oraz podnajęcie byłej siedziby od tego czasu na warunkach odpowiadających warunkom głównego najmu; przyjmuje do wiadomości, że podnajem zawarto na czas do końca umownego okresu najmu Agencji, czyli do czerwca 2039 r., a ponieważ Agencja nadal stroną umowy najmu, może zostać wezwana do uregulowania pełnej należnej kwoty zobowiązań umownych, jeżeli podnajemca nie wywiąże się ze swoich obowiązków; zwraca uwagę na inną sprawę poruszoną w sprawozdaniu finansowym Agencji, a mianowicie na niepewność co do wyników finansowych spółki dominującej podnajemcy, wynikającą z obniżenia ratingu kredytowego spółki i niedawnej restrukturyzacji długu, która skutkowała wstrzymaniem płatności; odnotowuje zaniepokojenie Agencji i jej zarządu tym, że Agencja, zamiast skupiać się na swojej misji dotyczącej ochrony i promocji zdrowia publicznego, musi obecnie również zarządzać nieruchomością komercyjną w państwie trzecim, co odciąga zasoby ludzkie i finansowe od obowiązków względem obywateli Unii w dziedzinie zdrowia publicznego; jest świadomy, że 11 stycznia 2024 r. Komisja Budżetowa Parlamentu przeprowadziła z Agencją wymianę poglądów na temat potencjalnej zmiany podnajmu jej dawnej siedziby w Londynie; podkreśla, że długoterminowe rozwiązanie tego problemu wymaga decyzji politycznej; nalega, by do czasu znalezienia rozwiązania długoterminowego wypracowano i wdrożono środki krótkoterminowe mające zaradzić problemowi i kontrolować go, zważywszy że podnajemca nadal nie płaci czynszu;
Efektywność
4. zauważa, że w 2022 r. Agencja zgłosiła 41 wskaźników skuteczności działania i oszacowała wskaźnik wykonania na 92,60 %; zauważa, że w 2022 r. Agencja wykorzystała przewodniczenie Międzynarodowej Koalicji Organów Regulacyjnych ds. Leków do postępów w pracach nad harmonizacją międzynarodowych systemów regulacyjnych; odnotowuje, że Agencja wdrożyła również trzy ważne akty prawne (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 536/2014 2 , rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 3 i dotyczące rozszerzonego mandatu rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/123 4 ) i poprawiła zarządzanie danymi;
5. z zadowoleniem przyjmuje to, że 1 marca 2022 r. mandat Agencji przedłużono wraz z wejściem w życie rozporządzenia (UE) 2022/123 rozszerzającego jej rolę w przygotowaniu na sytuacje kryzysowe oraz w zarządzaniu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi; zauważa, że w rozporządzeniu zobowiązano Agencję do utworzenia nowych organów, m.in. Grupy Sterującej ds. Niedoborów Leków i grupy zadaniowej ds. stanów zagrożenia, a ponadto Agencja przejęła od Wspólnego Centrum Badawczego Komisji zarządzanie panelami ekspertów ds. wyrobów medycznych; zauważa też, że zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/123 Agencja odpowiada za monitorowanie zdarzeń mogących prowadzić do kryzysu, zgłaszanie niedoborów leków o krytycznym znaczeniu, wyrobów medycznych i diagnostyki in vitro podczas kryzysu oraz koordynowanie reakcji Unii na te niedobory;
6. podkreśla, że do innych ważnych osiągnięć w 2022 r. należy zatwierdzenie dwóch nowych szczepionek i dwóch metod leczenia COVID-19 oraz że grupa zadaniowa ds. stanów zagrożenia zaleciła tymczasowe stosowanie zatwierdzonej w USA szczepionki na ospę małpią (Jynneos for Monkeypox), by wesprzeć krajowe organy w UE w szczepieniach, a także rozszerzenie stosowania Imvanexu na ochronę dorosłych przed tą chorobą; odnotowuje ponadto, że Agencja współpracowała z Erasmus University Medical Center w Rotterdamie w tworzeniu centrum koordynacji sieci Darwin EU® (Data Analysis and Real-World Interrogation Network), co jest elementem przygotowań do proponowanego rozporządzenia o utworzeniu europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia (EHDS) i łączy się z usługami europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia do celów regulacji leków; zauważa też, że wdrożenie ram programu "Scaled Agile" wymagało od Agencji przejścia na system informatyczny Agile, wprowadzenia strumieni wartości dostosowanych do jej podstawowych zadań oraz uruchomienia w ich obrębie zespołów ds. produktów; wzywa Agencję, by wyciągnęła wnioski z tych doświadczeń i w przyszłości wykorzystywała najlepsze praktyki z nich wynikające;
7. ponownie podkreśla kluczową rolę Agencji w ochronie oraz promowaniu zdrowia ludzi i zwierząt, polegającą na ocenie i kontroli leków stosowanych u ludzi i zwierząt oraz ochronie zdrowia publicznego przez podnoszenie świadomości kluczowych spraw, takich jak oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe i zapobieganie chorobom zakaźnym przez szczepienia;
8. zauważa jednak, że niewystarczające zasoby mogą osłabić zdolność Agencji do wypełniania jej zadań, oraz wzywa Komisję i Radę, by zapewniły odpowiednie finansowanie ze środków unijnych, pozwalające Agencji prowadzić wszystkie działania z szerokiego zakresu mechanizmów regulacyjnych, m.in. ułatwianie opracowywania leków i dostępu do nich oraz wspieranie badań naukowych i innowacji, jak również pozwalające jej wypełniać obowiązki monitorowania i łagodzenia potencjalnych lub faktycznych niedoborów leków o krytycznym znaczeniu;
9. odnotowuje, że w roku 2022 wciąż prowadzono wiele działań związanych z COVID-19, przechodząc od działań poprzedzających dopuszczenie do obrotu i związanych ze wstępnym pozwoleniem do działań po dopuszczeniu do obrotu;
10. wyraża zadowolenie, że 52 % wnioskodawców, których produkty lecznicze oceniono pozytywnie, otrzymało od Agencji opinie naukowe lub pomoc w przygotowaniu protokołu na etapie opracowywania leku, a przypadku nowych substancji aktywnych odsetek ten wzrasta do 78 %; uważa, że doradztwo na wczesnym etapie może znacznie usprawnić proces zatwierdzania i przyczynić się do opracowania bezpiecznego i skutecznego produktu leczniczego;
Wydajność i poprawa wyników
11. zdaje sobie sprawę, że w 2022 r. Agencja kontynuowała wdrażanie strategii podnoszenia wydajności, w czym skupiała się na doskonaleniu procesów i na cyfryzacji;
12. zauważa, że w laboratorium innowacji cyfrowych (DigiLab) Agencja zbadała wykonalność automatyzacji prac administracyjnych; zauważa, że DigiLab zainicjowało 14 projektów dotyczących automatyzacji, pogrupowanych według priorytetów i zatwierdzonych przez zespół ds. przyspieszenia cyfrowego wraz z ośrodkiem doskonałości analitycznej (ACE), w tym automatyzację kategoryzacji poczty elektronicznej, tworzenie wykazu klinicznych punktów przełomowych oraz pilotażową bazę danych wykazu unijnych dat referencyjnych mającą poprawić wydajność w utrzymaniu strony internetowej Agencji i publikowaniu na niej informacji; zauważa, że DigiLab współpracowało też z ACE w pilotowaniu pięciu potencjalnych rozwiązań wyzwań w działalności Agencji;
13. pozytywnie ocenia to, że dążąc do cyfryzacji, w 2022 r. Agencja zakończyła włączanie na swoją platformę informatyczną IRIS inspekcji dobrej praktyki klinicznej i dobrej praktyki nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii, co zwiększyło wydajność, przejrzystość i współpracę zgodnie z programem transformacji cyfrowej Agencji, pozwalającym jej nadzorować inspekcje produktów leczniczych stosowanych u ludzi i weterynaryjnych produktów leczniczych zgodnie ze scentralizowaną procedurą lub w procesie zgłaszania na wniosek Komitetu ds. Produktów Leczniczych Stosowanych u Ludzi lub Komitetu ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych; zwraca się do Agencji o znalezienie kolejnych procedur wewnętrznych, które można usprawnić przez cyfryzację;
14. zauważa, że dążąc do doskonalenia procesów w 2022 r., Agencja pracowała nad transformacją Agile, by zapewnić większą przejrzystość, zmniejszyć obciążenia administracyjne i poprawić rozliczalność dzięki nowemu modelowi zarządzania i metodom pracy w dziedzinie zarządzania informacjami i w obszarze informatyki;
15. zwraca uwagę, że w 2022 r. Agencja stopniowo wznawiała działalność w swoich lokalach, utrzymując jednocześnie elastyczną organizację pracy, oferującą do 60 % telepracy w miesiącu; zauważa, że w tymczasowych przepisach o podróżach służbowych priorytetowo potraktowano wirtualny udział w konferencjach, spotkaniach i szkoleniach, a fizyczną obecność uznano za strategiczną wartość dodaną, a także wdrożono decyzję o odbywaniu posiedzeń komitetów naukowych i grup roboczych na zmianę wirtualnie i na miejscu, by zarządzać możliwościami lokalowymi i pomóc kontrolować ślad węglowy, co pozwoliło obniżyć emisje dwutlenku niż w porównaniu z okresem sprzed pandemii, mimo wznowienia działalności na miejscu;
16. przypomina, jak ważna jest poprawa cyfryzacji w Agencji pod względem wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, ale także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Agencja musi być nadal aktywna w tej dziedzinie, by uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność przyjęcia wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w sieci; podkreśla potrzebę zintensyfikowania działań przeciwko atakom cybernetycznym lub próbom infiltracji, zwłaszcza tym pochodzącym z Rosji lub Chin;
17. zauważa z zadowoleniem, że Agencja współpracuje z innymi agencjami, zwłaszcza z Europejskim Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób oraz Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności, m.in. w sprawie Europejskiego Portalu Informacji o Szczepieniach służącego do monitorowania bezpieczeństwa szczepionek oraz zgłaszania działań niepożądanych, a także w sprawie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe;
18. zwraca się do Agencji, aby nie ustawała w zacieśnianiu współpracy z innymi agencjami Unii i organizacjami międzynarodowymi oraz wspierała dialog z zainteresowanymi stronami i obywatelami;
Polityka kadrowa
19. zwraca uwagę, że na 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia wdrożono w 99,39 % - zatrudniono na czas określony 658 osoby z 662, na które pozwalały środki z budżetu Unii (w 2021 r. zezwolono na obsadzenie 657 stanowisk); zauważa, że w 2022 r. dla Agencji pracowało ponadto 192 pracowników kontraktowych, 25 oddelegowanych ekspertów krajowych oraz 114 pracowników tymczasowych;
20. ubolewa z powodu nierównowagi płci w zarządzie Agencji, gdzie 36 z 67 stanowisk (54 %) zajmują mężczyźni, podczas gdy wśród ogółu personelu zajmują kobiety kobiety 568 stanowisk z 865 (66 %); ubolewa też, że 17 z 27 stanowisk kierowniczych wyższego szczebla (63 %) zajmują mężczyźni; jest przekonany, że należy przyspieszyć wprowadzenie równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla Agencji oraz administracji;
21. wyraża zaniepokojenie z powodu braku równowagi geograficznej wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla Agencji, gdzie tylko jedna osoba reprezentuje Europę Środkowo-Wschodnią; apeluje o poprawę tego stanu rzeczy; zwraca się do Agencji o przedstawienie organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania na ten temat;
22. przypomina o znaczeniu równowagi płci i przyznaje, że Agencja wdraża różne inicjatywy, by usunąć nierównowagę w reprezentacji kobiet i mężczyzn na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla, w tym program rozwoju zarządzania, możliwości mobilności wewnętrznej oraz tworzenie społeczności zarządczych mających motywować i wspierać personel płci żeńskiej; zauważa, że powstaje rezerwa szefów działów i zespołów, a liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych stopniowo wzrasta; zauważa ponadto, że przechodzenie na emeryturę mężczyzn zajmujących kluczowe stanowiska kierownicze wyższego szczebla daje kobietom szanse na objęcie tych stanowisk, a uzupełnia to udoskonalona strategia marki pracodawcy, ukierunkowany marketing rekrutacyjny, utworzenie grupy roboczej ds. różnorodności i włączenia społecznego oraz zatwierdzenie w marcu 2022 r. karty różnorodności i włączenia społecznego;
23. zauważa, że w 2022 r. zadeklarowano 72 463 godzin nadliczbowych, o 30 % mniej niż w 2021 r., gdy zgłoszono 102 912 nadgodzin; odnotowuje też, że średni odsetek nadgodzin w 2022 r. to 4,3 % (6,3 % w 2021 r.), blisko średniej z lat 2016-2019 wynoszącej 4,0 %; podkreśla znaczenie dobrej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, elastycznych godzin pracy, telepracy i prawa do bycia offline dla poprawy dobrostanu pracowników;
24. z zadowoleniem przyjmuje to, że w 2022 r. Agencja wykonała całościowe badanie dobrostanu, a wynikające z niego zalecenia włączono do strategii zasobów ludzkich Agencji na lata 2023-2025;
25. zauważa, że Agencja prowadzi politykę ochrony godności ludzkiej i zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu, a także wraz z innymi agencjami tworzy zespół zadaniowy zaufanych doradców; oczekuje na ich sprawozdanie i zalecenia; zauważa, że w 2022 r. nie zgłoszono żadnego przypadku molestowania ani nękania, i zachęca Agencję do kontynuowania i rozwijania prac mających na celu zapobieganie tym zjawiskom również w przyszłości;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
26. zauważa, że aby utrzymać bezstronność i obiektywizm w działaniach Agencji, regularnie dostosowuje się zakres jej polityki i procesy wdrażania do pojawiających się zagrożeń wynikających z nowych działań lub z interakcji z nowymi kategoriami zainteresowanych stron; zauważa, że w 2022 r. w związku z nowymi obowiązkami Agencji w dziedzinie wyrobów medycznych, wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro, a także z obowiązkami wynikającymi jej rozszerzonego mandatu zmieniono politykę dotyczącą konfliktu interesów członków zarządu i ekspertów oraz przepisy wykonawcze o postępowaniu z deklarowanymi interesami pracowników i kandydatów przed rekrutacją;
27. zauważa, że Agencja stosuje procedurę dotyczącą naruszenia zaufania, która określa sposób postępowania w razie nieprawidłowych lub niekompletnych elektronicznych oświadczeń ekspertów i członków komisji, a także w razie ujawnienia informacji poufnych; zauważa, że procedurę tę zmieniono w grudniu 2022 r.; podkreśla, że zmieniona procedura ma również zastosowanie do innych organów, powołanych w Agencji na podstawie rozszerzonego mandatu (np. grupa zadaniowa ds. stanów zagrożenia, obie grupy sterujące ds. niedoborów);
28. zauważa, że w 2022 r. wszczęto dwie procedury dotyczące naruszenia zaufania przez ekspertów; zauważa, że jedna sprawa dotyczyła nieujawnienia przez członka komisji honorarium za wykład i doprowadziła do zmiany deklaracji i nałożenia trzyletniej restrykcji, a druga dotyczyła członka komisji, który nie ujawnił interesu bliskiego członka rodziny, i zakończyła się ograniczeniem udziału w pracach Agencji na 9 miesięcy;
29. podkreśla, że odchodzący pracownicy Agencji ubiegali się o zezwolenie na objęcie określonych stanowisk po odejściu z Agencji: w 2022 r. w odpowiedzi na 22 wnioski wydano różnego rodzaju zezwolenia, zarówno nieograniczone, jak i ograniczone; przyjmuje do wiadomości, że od grudnia 2020 r. Agencja publikuje na swojej stronie internetowej decyzje o odejściu z organizacji członków kadry wyższego szczebla, co znacznie zwiększa przejrzystość postępowania w razie konfliktu interesów;
30. zauważa z zadowoleniem, że opublikowane w 2022 r. sprawozdanie Służby Audytu Wewnętrznego Komisji o sprawach kadrowych potwierdziło solidność obowiązującego systemu, bazującego na bardzo dużej świadomości ryzyka wśród pracowników i dojrzałości kontroli wewnętrznych służących zarządzaniu potencjalnymi konfliktami interesów;
31. zauważa, że jako organ techniczny i naukowy Unii Agencja nie współpracuje formalnie z lobbystami ani nie spotyka się z nimi, natomiast współpracuje i spotyka się z zainteresowanymi stronami zgodnie z formalnymi zasadami dotyczącymi zainteresowanych stron; odnotowuje ponadto, że spotkania z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami są jawne, a szczegółowe informacje publikuje się na stronie internetowej Agencji poświęconej wydarzeniom;
32. przyznaje, że Agencja jest teraz dobrze eksponowana; jest zdania, że można jeszcze poprawić jej widoczność w mediach, internecie i mediach społecznościowych, aby uświadomić obywatelom, na czym polega praca Agencji i jakie są zagrożenia dla środowiska;
33. zauważa, że w 2022 r. Agencja otrzymała 676 wniosków o dostęp do dokumentów, mniej niż w 2019 r. (783) czy 2021 r. (710), i udostępniła 216 666 stron, więcej niż w 2021 r. (165 943), ale znacznie mniej niż w 2019 r. (318 013); zauważa, że Agencja stosuje mechanizm kolejkowy, aby zarządzać rozpatrywaniem wniosków o dostęp do dokumentów od tego samego wnioskodawcy, co utrudnia terminowy dostęp do dokumentów będących w jej posiadaniu i zniechęca wnioskodawców do składania nowych wniosków; wzywa Agencję do przedstawienia szczegółowych informacji na temat liczby wniosków o dostęp do dokumentów, nieaktywowanych w systemie kolejkowym, oraz na temat średniego czasu oczekiwania w systemie kolejkowym na aktywację; apeluje o audyt w sprawie przepisów Agencji o rozpatrywaniu wniosków o dostęp do dokumentów, w sprawie mechanizmu kolejkowego, rozpatrywania wniosków w czasie oraz skutków dla wnioskodawców;
34. wzywa Komisję do zapewnienie Agencji zasobów pozwalających realizować zadania powierzone jej na mocy rozporządzenia (UE) nr 536/2014 oraz uniknąć niedoborów personelu negatywnie wpływających na politykę przejrzystości Agencji, w tym na terminowe publikowanie danych klinicznych, protokołów posiedzeń i odpowiedzi na wnioski o dostęp do dokumentów;
Kontrola wewnętrzna
35. zauważa, że przygotowano kwestionariusz do oceny wdrożenia, funkcjonowania i poprawy 17 zasad kontroli wewnętrznej; odnotowuje, że kwestionariusz rozesłano kierownikom i pracownikom odpowiedzialnym za konkretne zasady lub elementy, a dalsze wyjaśnienia uzyskano w rozmowach; odnotowuje ponadto ogólny wniosek, że system kontroli wewnętrznej uznano za skuteczny i wydajny, jego elementy składowe i zasady zasadniczo istnieją i funkcjonują stosunkowo dobrze, choć niektóre zasady można by stosować lepiej dzięki pewnym wyjaśnieniom lub dodatkowym informacjom, a ponadto zasugerowano dostosowania i ulepszenia;
36. zwraca uwagę, że po przeprowadzce w 2019 r. Agencja wynajęła budynek w Amsterdamie, który w pełni wyposażono i umeblowano z wykorzystaniem zachęty finansowej o wartości 15 mln EUR zapewnionej przez niderlandzki rząd, a obejmującej darowiznę mebli i sprzętu gastronomicznego; zauważa, że Trybunał stwierdził, iż na niektórych elementach tego wyposażenia, głównie na meblach, Agencja nie umieściła czytelnych oznaczeń (np. kodów kreskowych); zauważa też, że w czterech ewidencjach przeprowadzonych przez Agencję od momentu zmiany siedziby konsekwentnie odnotowywano rozbieżności (które z czasem spadły z 534 331 do 15 000 EUR) między spisem aktywów podarowanych przez rząd niderlandzki, rejestrem aktywów prowadzonym przez Agencję a aktywami znajdującymi się w siedzibie; podkreśla, że brak kompletnej i zaktualizowanej ewidencji, zawierającej informacje o lokalizacji rzeczowych aktywów trwałych, jest niezgodny z art. 87 rozporządzenia finansowego i negatywnie wpływa na zdolność Agencji do zabezpieczenia posiadanych aktywów; pozytywnie ocenia to, że stale usprawniając swoje procesy, Agencja opublikuje zaktualizowane wewnętrzne wytyczne dotyczące zarządzania wykazem aktywów, przyjmie znakowanie mebli oparte na analizie ryzyka i opublikuje aktualizowany na bieżąco plan kontroli fizycznych, by stale potwierdzać dokładność wykazu;
37. odnotowuje uwagę ze sprawozdania Trybunału dotyczącą wkładu Agencji w niektóre rodzaje kosztów opieki nad dziećmi pracowników w Niderlandach, np. w opiekę przedszkolną i świetlice; zauważa, że w kwestii posiłków podawanych w szkole Trybunał stwierdził, iż Agencja nie może przedstawić pełnych dowodów na przeprowadzenie kontroli mających zagwarantować, że zwroty nie obejmowały kosztów posiłków w szkole, co stawia systematyczność takich kontroli pod znakiem zapytania; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że kosztów posiłków nie zalicza się do czesnego, a Agencja przedstawi dowody na to, że koszty posiłków w szkole nie są wliczane do wkładu w koszty;
38. odnotowuje wyniki działań jednostki audytu wewnętrznego Agencji, która w 2022 r. wydała 6 zaleceń kluczowych i 19 zaleceń bardzo ważnych; wzywa Agencję do wdrożenia 14 głównych zaleceń, dla których od 31 grudnia 2022 r. miał istnieć plan działań naprawczych, oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji;
Inne uwagi
39. pozytywnie ocenia to, że Agencja uzgodniła swoje długoterminowe cele klimatyczne z zawartym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 5 celem zakładającym redukcję emisji gazów cieplarnianych o 55 % netto do 2030 r. (w porównaniu z poziomami z 1990 r.) oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.; zauważa, że w kwestii zużycia wody i energii Agencja przełożyła te cele na zmniejszenie zużycia o 15 % na metr kwadratowy powierzchni biurowej w okresie od 2012 do 2021 r.; odnotowuje, że ustalając ten poziom docelowy, uwzględniono rozwój Agencji w tym okresie i to, że po przeprowadzce z Londynu do Amsterdamu jej siedziba znalazła się w budynku większym, ale bardziej efektywnym energetycznie; zauważa, że założony poziom docelowy przekroczono zarówno w odniesieniu do energii, jak i wody - udało się zmniejszyć zużycie energii o 45 %, a zużycie wody - o 63 % w przeliczeniu na metr kwadratowy;
40. odnotowuje, że Agencja przygotowuje proces certyfikacji systemu ekozarządzania i audytu;
41. z zadowoleniem przyjmuje, że w celu zwiększenia cyberbezpieczeństwa Agencja przyjęła w 2022 r. strategię bezpieczeństwa informacji i powiązany z nią plan wdrażania mający poprawić dotychczasowe zabezpieczenia i procesy bezpieczeństwa, by chronić zasoby informacyjne Agencji, jednocześnie wspierając nowe wyzwania biznesowe i technologiczne; zauważa, że w 2022 r. wdrożono również inne ważne środki, w tym program szkoleń i podnoszenia świadomości w zakresie bezpieczeństwa oraz centrum monitorowania bezpieczeństwa, mającego prowadzić stałe monitorowanie i poprawić możliwości pozycji Agencji w zakresie bezpieczeństwa, a jednocześnie zapobiegać incydentom cybernetycznym, wykrywać je i analizować oraz reagować na nie; zauważa ponadto, że Agencja ściśle współpracuje z zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, agencjach i organach UE oraz z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa w wielu aspektach bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa, co obejmuje dyskusje i regularne bieżące informacje o przyszłej regulacji cyberbezpieczeństwa w instytucjach, agencjach i organach Unii;
42. wyraża uznanie dla Agencji za wstępne porady dla sponsorów dotyczące zarządzania prowadzeniem badań klinicznych wobec zakłóceń spowodowanych rosyjską inwazją na Ukrainę;
43. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z 11 kwietnia 2024 r. 6 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.