Rezolucja 2024/2301 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2022

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2301
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2022

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii ("Instytut") za rok budżetowy 2022,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0132/2024),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Instytutu na rok budżetowy 2022 wyniósł 406 585 390,99 EUR, czyli o 12,65 % więcej niż w 2021 r.; mając na uwadze, że budżet Instytutu pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Instytutu za rok budżetowy 2022 ("sprawozdanie Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Instytutu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa, że starania o monitorowanie budżetu w roku budżetowym 2022 przyniosły wskaźnik wykonania środków na zobowiązania na ten rok w wysokości 94,03 %, czyli o 3,88 % więcej niż w 2021 r.; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 98,42 %, czyli o 1,06 % mniej niż w roku 2021;

2. zauważa, że kwota ostatecznego budżetu Instytutu wynika z poprawki o 656 930,67 EUR, przyjętej przez radę zarządzającą w związku ze zmianami wprowadzonymi do rocznego programu prac Instytutu na 2022 r.;

3. z niepokojem zauważa, że niezależny audytor zewnętrzny zweryfikował ex post uwagę Trybunału dotyczącą legalności i prawidłowości dotacji Instytutu, a poziom błędu w 2021 r. wyniósł 1,73 % (0,66 % w 2020 r.), i podkreśla, że chociaż poziom błędu jest nadal poniżej progu istotności wynoszącego 2 %, krytyczne ryzyko wynikające ze zwiększenia budżetu oraz rozszerzenia mandatu i działań w programie "Horyzont Europa" w połączeniu ze wzrostem liczby wspólnot wiedzy i innowacji (WWiI) może negatywnie odbić się na zdolności Instytutu do skutecznego nadzorowania i monitorowania WWiI, a to może w przyszłości przynieść wyższy poziom błędu i niewykrycie nieprawidłowości; apeluje do Instytutu o konkretne działania mające obniżyć poziom błędu;

4. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w 2022 r. Instytut w dwóch przypadkach zapłacił odsetki za zwłokę w wypłacie dotacji, na łączną kwotę 32 070 EUR; zaznacza, że w obu przypadkach Instytut nie śledził należycie terminów określonych w przepisach, co dowodzi niedociągnięć w procesie realizowania płatności przez Instytut; zauważa, że według odpowiedzi Instytutu na uwagę Trybunału już w 2023 r. Instytut przeprowadził przegląd swoich procesów zarządzania dotacjami i przeszkolił odpowiednich pracowników oraz korzysta z systemu informatycznego Komisji do zarządzania dotacjami (eGrants), co znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia podobnego błędu w przyszłości;

Wyniki

5. zauważa z zadowoleniem, że Instytut stosuje system kluczowych wskaźników skuteczności (KPI) działań operacyjnych, zarządzania i komunikacji korporacyjnej; zauważa też, że Instytut zrealizował z pewnymi opóźnieniami około 95 % swojego programu prac na 2022 r.; odnotowuje, że zgodnie z Nowym europejskim planem innowacji Instytutowi powierzono nowe zadania, które nie były ujęte w pierwotnym planie i na które nie przeznaczono żadnych dodatkowych zasobów;

6. pozytywnie ocenia to, że w 2022 r. Instytut nadal zwiększał swój wpływ, umożliwiając realizację niemal 1 670 innowacyjnych produktów i usług, szkoląc tysiące przedsiębiorców oraz wspierając 5 600 przedsiębiorstw typu startup i scale-up, które przyciągnęły inwestycje w wysokości blisko 6 mld EUR; zauważa też, że Instytut zakończył integrację z programem "Horyzont Europa" i przeszedł na wieloletni model finansowania;

7. odnotowuje postępy Instytutu we wdrażaniu rozpoczętej w 2021 r. inicjatywy pilotażowej "Budowanie zdolności innowacyjnych na rzecz szkolnictwa wyższego", w postaci zwiększonego zainteresowania i udziału instytucji szkolnictwa wyższego; zauważa uznanie Instytutu za należący do najważniejszych uczestników i podmiotów europejskiego ekosystemu innowacji dzięki rozpoczęciu inicjatywy na rzecz talentów w dziedzinie zaawansowanych technologii, mającej w ciągu najbliższych trzech lat pozwolić co najmniej milionowi utalentowanych osób nabyć nowe umiejętności, przekwalifikować się lub podnieść kwalifikacje;

8. z zadowoleniem przyjmuje wsparcie Instytutu dla Ukraińców po bezprawnej i niesprowokowanej inwazji rosyjskiej w lutym 2022 r., w postaci pomocy dla studentów, przedsiębiorców, naukowców, instytucji szkolnictwa wyższego i przedsiębiorstw; zauważa ponadto, że Instytut uruchomił Akademię Europejskiego Sojuszu na rzecz Baterii w programie Wsparcia na rzecz odbudowy służącej spójności oraz terytoriom Europy, co jest pierwszym znacznym przydziałem środków dla Instytutu z innego programu;

Wydajność i poprawa wyników

9. odnotowuje podpisanie przez Instytut protokołu ustaleń z Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania, obejmujący szereg wspólnych działań i ocen bezpieczeństwa; przypomina, że wspólne działania łączą różne perspektywy, ograniczają powielanie wysiłków, poprawiają uczenie się i zacieśniają relacje między uczestnikami; zauważa też, że chcąc poprawić efektywność, Instytut rozpoczął w 2021 r. przechodzenie z programu "Horyzont 2020" do programu "Horyzont Europa", które zakończył w 2022 r. we współpracy z Komisją;

10. odnotowuje, że Instytut przyjął różne przeglądy efektywności procesów, dzięki czemu dostosowano m.in. opisy stanowisk pracy, cele kadrowe oraz podział zadań i zasobów; zauważa, że w 2022 r. Instytut przeprowadził restrukturyzację i przyjął dokument o metodach pracy, m.in. w celu zwiększenia efektywności, np. w korzystaniu z poczty elektronicznej, prowadzeniu spotkań i organizacji pracy zdalnej;

11. z zadowoleniem odnotowuje, że w 2022 r. wprowadzono nowe narzędzia informatyczne wspierające działania administracyjne Instytutu, co ma ostatecznie zwiększyć efektywność operacyjną i skuteczność organizacji, w tym narzędzie do zarządzania zamówieniami publicznymi PPMT, Q-Sign (podpis elektroniczny) oraz różne moduły systemu Komisji Europejskiej do zarządzania informacjami o zasobach ludzkich (Sysper); zwraca się do Instytutu o poszukiwanie kolejnych procedur wewnętrznych, które można usprawnić za pomocą nowych narzędzi informatycznych;

12. przypomina o znaczeniu większej cyfryzacji Instytutu dla jego wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, ale także dla przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Instytut powinien zachować proaktywną postawę w tym względzie, aby uniknąć powstania przepaści cyfrowej między agencjami Unii; zwraca jednak uwagę, że trzeba przyjąć wszelkie niezbędne środki, by uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w internecie, i kładzie nacisk na konieczność zwiększenia zabezpieczeń przed atakami cybernetycznymi lub próbami infiltracji, zwłaszcza ze strony Rosji lub Chin;

Polityka kadrowa

13. zauważa, że na 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 93 % - na czas określony obsadzonych było 40 stanowisk z 45, na które w tej kategorii pracowników pozwalał budżet Unii (bez zmian w stosunku do 2021 r.); zauważa, że w 2022 r. dla Instytutu pracowało również 25 pracowników kontraktowych, 10 pracowników tymczasowych i jeden oddelegowany ekspert krajowy;

14. jest zaniepokojony, że ciągłych niedoborów personelu w Instytucie, na które Trybunał zwrócił uwagę w sprawozdaniach rocznych, nie kompensowano tworzeniem dodatkowych stanowisk; podkreśla, że Instytut na początku 2023 r. ponowił wniosek o dodatkowych 10 stanowisk, które umożliwiłyby mu realizację programu prac na 2024 r.; zwraca uwagę, że trzeba dostosować zasoby Instytutu do oczekiwań wynikających z jego mandatu;

15. przyjmuje do wiadomości rozkład płci wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla Instytutu, gdzie 5 z 8 stanowisk zajmują mężczyźni; jest zaniepokojony stanem równowagi płci w radzie zarządzającej, gdzie 9 z 14 stanowisk zajmują mężczyźni; odnotowuje rozkład płci wśród personelu Instytutu, gdzie 28 z 65 osób to mężczyźni; zauważa, że w 2022 r. zatwierdzono politykę i plan działania Instytutu na rzecz równouprawnienia płci; przypomina, że trzeba zapewnić równowagę płci, i wzywa Instytut, by pamiętał o tym w przyszłych naborach pracowników i nominacjach na stanowiska kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla; apeluje do Komisji, aby podczas mianowania kandydatów na członków rady zarządzającej Instytutu uwzględniała znaczenie, jakie ma zapewnienie równowagi płci;

16. wyraża zaniepokojenie brakiem równowagi geograficznej wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla Instytutu, gdzie tylko jedna osoba reprezentuje Europę Środkowo-Wschodnią; nalega na wprowadzenie usprawnień; zwraca się do Instytutu o przedstawienie organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania na ten temat;

17. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy Instytutu mające zwiększać znaczenie równowagi płci, takie jak program dla szkół "Girls Go Circular" i program Supernovas wspierający kobiece przedsiębiorczość i przywództwo; zauważa ponadto, że w 2023 r. Instytut przyjął Kartę EUAN na rzecz różnorodności i włączenia społecznego, czym potwierdził, że zobowiązuje się zapewniać równe szanse na wszystkich szczeblach kariery i tworzyć środowisko pracy, w którym różnorodność postrzega się jako źródło innowacji, wzbogacania i kreatywności, a kadra kierownicza i wszyscy pracownicy wspierają integrację;

18. zauważa, że Instytut wdrożył większość modułów systemu Sysper w 2022 r. i będzie kontynuować ten proces w 2023 r.; odnotowuje, że Instytut przyjął Kartę sieci agencji Unii Europejskiej na rzecz różnorodności i włączenia społecznego, wykazując się zaangażowaniem w zapewnianie równych szans i poprawę środowiska pracy; zauważa też, że Instytut wprowadził szereg środków służących dobrostanowi pracowników w miejscu pracy i równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, w tym pokrycie kosztów transportu publicznego, dostęp do międzynarodowych przedszkoli dla dzieci pracowników, elastyczne i hybrydowe warunki pracy;

19. zauważa, że w programie mapy szkoleń, opracowanym z myślą o poprawie ogólnych wyników Instytutu i jego pracowników, Instytut nadal oferował pracownikom szkolenia online, w tym z dziedziny etyki i uczciwości, zapobiegania molestowaniu, ochrony danych, skuteczności spotkań hybrydowych, świadomości bezpieczeństwa informatycznego i szkolenia w zakresie bezpieczeństwa;

20. z zadowoleniem przyjmuje to, że w 2022 r. z powodzeniem ogłoszono dwa zaproszenia do składania wniosków o staż; zauważa, że w rezultacie 23 młodych specjalistów wzięło udział w stażach w Instytucie, licząc staże rozpoczynające lub kończące się w 2022 r.;

21. zauważa, że jeden były komisarz i jeden były poseł do Parlamentu Europejskiego jako członkowie rady zarządzającej otrzymują z budżetu Instytutu honoraria w wysokości 2 000 EUR za każde posiedzenie rady;

22. jest zaniepokojony, że w 2022 r. zgłoszono jeden przypadek molestowania i wszczęto w tej sprawie dochodzenie administracyjne, które jest jeszcze w toku; wzywa Instytut do jak najszybszego poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tej dziedzinie; zauważa, że Instytut prowadzi politykę ochrony godności osoby i zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu oraz należy do zespołu zadaniowego zaufanych doradców; oczekuje na ich sprawozdanie i zalecenia;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

23. odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Instytutu służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz zagwarantowaniu ochrony sygnalistów; zauważa, że Instytut opublikował na swojej stronie internetowej deklaracje interesów i życiorysy członków rady zarządzającej i zespołu zarządzającego; zauważa też, że Instytut publikuje na swojej stronie internetowej informacje o wszystkich posiedzeniach rady zarządzającej i zespołu zarządzającego odbywających się w danym miesiącu w czasie wydarzeń publicznych;

24. zauważa, że Instytut przyjął politykę zapobiegania konfliktom interesów wśród pracowników i zarządzania takimi konfliktami, w tym procedury składania i oceny rocznych deklaracji o braku konfliktu interesów oraz procedurę regulującą naruszanie przepisów Instytutu dotyczących deklaracji o braku konfliktu interesów; odnotowuje ponadto, że Instytut powołał komitet doradczy ds. konfliktów interesów, zorganizował dla pracowników sesje informacyjne poświęcone etyce i uczciwości, a obecnie przygotowuje decyzję w sprawie wzorów i procedur administracyjnych dotyczących konfliktów interesów;

25. z zadowoleniem przyjmuje starania Instytutu dotyczące trzech różnych deklaracji o braku konfliktu interesów członków rady zarządzającej: rocznej deklaracji o braku konfliktu interesów, deklaracji o braku konfliktu interesów w ocenie propozycji WWiI oraz deklaracji o braku konfliktu interesów w kwestii biznesplanu WWiI; zauważa, że na podstawie rocznych deklaracji o braku konfliktu interesów stwierdzono, iż niektórzy członkowie rady zarządzającej znajdują się w sytuacji konfliktu interesów, poinformowano ich o tym i wprowadzono środki łagodzące;

26. zauważa, że Instytut opracowuje nową politykę oceny ograniczeń i zakazów obejmowania niektórych stanowisk przez pracowników wyższego szczebla po zakończeniu kadencji; odnotowuje, że w polityce tej wskazane zostanie, jakich stanowisk można obejmować po zakończeniu kadencji, i ustalone zostaną kryteria zastosowania zakazu przechodzenia na takie stanowiska w przyszłości, w ograniczonym okresie dwóch lat; pozytywnie ocenia to, że na początku 2024 r. Instytut przyjmie również politykę i decyzję antykorupcyjną, która będzie podstawą do opracowania wewnętrznych mechanizmów antykorupcyjnych;

27. zauważa, że OLAF w wyniku dwóch różnych dochodzeń wydał dwa zalecenia, z których jedno wykonano w 2022 r., a drugie jest realizowane obecnie; zwraca się do Instytutu, by informował organ udzielający absolutorium o działaniach podjętych w związku z tymi zaleceniami;

28. przypomina, że Instytut powinien lepiej prezentować swoje działania w mediach, internecie i mediach społecznościowych, by zapoznawać z nimi obywateli;

Zamówienia publiczne

29. zauważa, że w przypadku trzech skontrolowanych płatności administracyjnych na kwotę 337 116 EUR. Instytut zatwierdził zobowiązania budżetowe dopiero po podpisaniu danych zobowiązań prawnych; podkreśla, że nie jest to odosobniony incydent - Trybunał odnotował już podobny problem w sprawozdaniu z 2021 r.; przypomina, że jest to niezgodne z art. 73 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/715 2  (ramowe rozporządzenie finansowe); zauważa na podstawie odpowiedzi Instytutu, że zastosuje on dodatkowe środki, by zapewnić pełną zgodność z tym przepisem: zorganizuje specjalne sesje informacyjne dla pracowników, uaktualni obowiązujące procedury i udoskonali powiązane kontrole wewnętrzne; wzywa Instytut do natychmiastowych działań i wdrożenia środków zapewniających zgodność wszystkich transakcji finansowych z ramowym rozporządzeniem finansowym;

Kontrola wewnętrzna

30. zauważa, że Instytut zakończył przechodzenie funkcji audytu wewnętrznego na system monitorowania i nadzoru WWiI przyjęty decyzją rady zarządzającej nr 12/2022 ze skutkiem od 1 kwietnia 2022 r.; przyjmuje do wiadomości, że funkcję audytu wewnętrznego wykonuje obecnie służba audytu wewnętrznego Komisji (IAS); zauważa ponadto, że rozszerzono rolę koordynatora kontroli wewnętrznej, którego zadania obejmują koordynację działań kontroli wewnętrznej i sprawozdawczość w Instytucie, wdrażanie zaleceń z audytu, koordynowanie audytów, utrzymywanie kontaktów z zewnętrznymi organami kontroli oraz wkład w zarządzanie finansowe i operacyjne w takich obszarach jak zamówienia, realizacja umów, płatności i sprawozdawczość;

31. zauważa, że IAS rozpoczął w 2022 r. przygotowanie strategicznego planu audytu wewnętrznego Instytutu na lata 2023-2025; odnotowuje też, że IAS rozpoczął (zakończony w 2023 r.) audyt zarządzania ekspertami w Instytucie mający ocenić skuteczność systemu kontroli wewnętrznej procesów zarządzania ekspertami w Instytucie, w tym ich wyboru, zawierania umów z nimi i płatności;

32. zwraca uwagę, że realizacja istotnego zalecenia IAS z kontroli zarządzania zasobami ludzkimi z 2021 r., dotyczącego oceny i zmiany klasyfikacji, opóźniła się znacznie, bo aż o 15 miesięcy; zauważa, że wskazane zagrożenia obejmowały potencjalne opóźnienia i nieskuteczność działań, potencjalnie nieprawidłowe uzasadnienia decyzji zarządczych prowadzące do problemów w postaci procedur odwoławczych lub postępowań przed Trybunałem, niezadowolenia i demotywacji pracowników, ryzyka niewypełnienia zadań wspólnego komitetu ds. zmiany klasyfikacji, a także ogólnej utraty wiarygodności procesu zmiany zaszeregowania i mechanizmu przeglądu, prowadzącej do demotywacji pracowników; wzywa Instytut do aktywnych działań mających zaradzić wszelkim potencjalnym opóźnieniom i nieskuteczności w ocenie i zmianie klasyfikacji oraz do złożenia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z postępów w tej kwestii;

33. zauważa, że Instytut zwiększył swoje interakcje z OLAF, odbył spotkania dwustronne i uczestniczył w sesjach informacyjnych poświęconych zwalczaniu nadużyć finansowych; odnotowuje też, że Instytut wdrożył strategię zwalczania nadużyć finansowych na lata 2021-2023, przyjętą w maju 2021 r.;

34. zauważa, że Instytut przeprowadził ocenę ryzyka i w swoim rejestrze ryzyka na 2022 r. odnotował m.in. następujące wykryte rodzaje ryzyka: niewykonanie elementów rocznego programu prac z powodu niewystarczających zasobów ludzkich, niewłaściwej realizacji umów z WWiI, opóźnień w procedurach udzielania zamówień przez Instytut oraz we wdrażaniu systemów informatycznych Komisji; wzywa Instytut do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tej dziedzinie;

35. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w przypadku zamówienia na wymianę oprogramowania Instytut nie zweryfikował ex ante, czy wykonawca naliczył prawidłową cenę i opłatę dodatkową, zgodnie z obowiązującą umową ramową, oraz zauważa, że jest to sprzeczne z przepisami art. 30 ramowego rozporządzenia finansowego w sprawie kontroli ex ante i stwarza ryzyko, że Instytut zapłaci nieprawidłowe kwoty za uzyskane usługi; zauważa, że zgodnie z odpowiedzią Instytutu, wnosząc o ofertę, będzie on wymagał od wykonawcy zestawienia jednoznacznie wskazującego cenę i marżę, by móc ocenić ryzyko związane z ceną;

Inne uwagi

36. zauważa, że w 2022 r. Instytut zorganizował wydarzenia mające zwiększyć jego widoczność w państwach członkowskich i w Unii, a także dni otwarte, podczas których informował o możliwościach, jakie Instytut oferuje potencjalnym kandydatom; odnotowuje ponadto, że Instytut rozpoczął też realizację "inicjatywę na rzecz talentów w dziedzinie zaawansowanych technologii", która jest elementem Nowego europejskiego planu na rzecz innowacji i pomoże obywatelom nabywać umiejętności w dziedzinie technologii przyszłości;

37. zauważa, że Instytut dąży do neutralności klimatycznej, podejmując działania niezbędne do wprowadzenia systemu zarządzania środowiskowego; odnotowuje, że Instytut jest największym ekosystemem innowacji w Unii i pierwszoplanowym instrumentem programu "Horyzont Europa" w przeciwdziałaniu zmianie klimatu i związanym z nią problemom; z zadowoleniem przyjmuje działania Instytutu z 2022 r. służące osiągnięciu jego celów środowiskowych: utworzenia komitetu ds. zrównoważonego rozwoju, przystąpienie do podsieci EUNA ds. ekologizacji, zorganizowanie EITree, czyli sadzenia drzew w mieście przez pracowników;

38. zauważa, że w średnio- lub długoterminowym programie prac Instytutu ujęto certyfikację EMAS;

39. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 11 kwietnia 2024 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 489 z 22.12.2022, s. 56.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (Dz.U. L 122 z 10.5.2019, s. 1).
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0280.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2301

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2024/2301 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2022
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024