Rezolucja 2024/2298 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2022

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2298
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2022

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2022,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0097/2024),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych ("Urząd") na rok budżetowy 2022 wyniósł 34 571 120 EUR, co stanowi wzrost o 5,27 % w porównaniu z rokiem 2021; mając na uwadze, że Urząd jest finansowany z wkładu Unii (12 932 000 EUR, czyli 37,40 %) i z wkładów krajowych organów nadzoru państw członkowskich (21 076 120 EUR, czyli 60,96 %);

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2022 ("sprawozdanie Trybunału") Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. z zadowoleniem zauważa, że dzięki wysiłkom związanym z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2022 osiągnięto wskaźnik wykonania budżetu w wysokości 99,46 %, co oznacza spadek o 0,52 % w porównaniu z rokiem 2021; zwraca jednak uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 92,07 %, co oznacza wzrost o 12,95 % w porównaniu z rokiem 2021;

Wyniki działalności

2. odnotowuje, że Urząd stosuje pewne środki, np. kluczowe wskaźniki skuteczności działania, do oceny wartości dodanej wynikającej z jego działalności oraz inne środki służące usprawnieniu zarządzania budżetem; zauważa, że w 2022 r. Urząd wyznaczył 17 strategicznych celów w zakresie skuteczności działania w siedmiu głównych obszarach swoich prac; docenia, że Urząd osiągnął lub przekroczył 15 z tych celów; uznano, że nie można odnieść się do dwóch innych celów ze względu na ich zależność od harmonogramu legislacyjnego aktu w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej (DORA) i zakłócenia technologiczne;

3. zauważa, że 342 produkty i usługi, stanowiące 91 % całości, Urząd dostarczył zgodnie z planem, w przypadku 20 produktów i usług wystąpiły niewielkie opóźnienia, a 13 nie dostarczył, często ze względu na zależność od harmonogramów decyzji ustawodawczych, np. przeglądu dyrektywy Wypłacalność II lub od rozwoju technologicznego na rynku i konkurencyjnych priorytetów; pochwala większe zaangażowanie Urzędu w wystąpienia: ich liczba wzrosła ze 167 w 2021 r. do 214 w 2022 r.;

4. wyraża uznanie dla licznych osiągnięć Urzędu w 2022 r., dzięki którym w znacznym stopniu zrealizował on cele w dziedzinie ujednolicenia nadzoru, ochrony konsumentów i stabilności finansowej; zauważa w szczególności, że Urząd przeprowadził pierwszy test warunków skrajnych dotyczący klimatu w odniesieniu do instytucji pracowniczych programów emerytalnych, aby uzyskać wgląd w skutki ryzyka środowiskowego dla europejskich pracowniczych programów emerytalnych, przedłożył Komisji wykonawcze standardy techniczne określające wymogi w zakresie informacji dostarczanych do celów nadzoru i obowiązków informacyjnych zgodnie z dyrektywą Wypłacalność II, opublikował szereg dokumentów, sprawozdań i wytycznych dotyczących uwzględniania ryzyk dla zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu ryzykiem przez ubezpieczycieli, reasekuratorów

i pracownicze programy emerytalne oraz zapewnił Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wkład i doradztwo techniczne w procesie legislacyjnym w odniesieniu do aktu w sprawie sztucznej inteligencji i DORA; wyraża uznanie dla Urzędu za jego różne inicjatywy i działania w dziedzinie transformacji cyfrowej wspierające realizację celów unijnej strategii w zakresie finansów cyfrowych, również poprzez wkład wnoszony z kilkoma zainteresowanymi stronami, takimi jak Europejski Instytut Uniwersytecki, w utworzenie EU Supervisory Digital Finance Academy (unijnej akademii nadzoru nad finansami cyfrowymi);

5. zauważa, że Urząd po raz pierwszy skorzystał z szeregu uprawnień i narzędzi przyznanych mu w rozporządzeniu w sprawie EIOPA; zauważa w tym kontekście, że w 2022 r. Urząd wydał Narodowemu Bankowi Słowacji (NBS) zalecenie w związku z wnioskami Urzędu, że naruszenie wymogów kapitałowych, którego dopuścił się słowacki zakład ubezpieczeń, nie zostało odpowiednio uwzględnione z perspektywy nadzorczej; ponadto zauważa z zaniepokojeniem, że Urząd stwierdził naruszenie prawa Unii przez NBS, w związku z czym Komisja wydała formalną opinię zobowiązującą go do podjęcia działań niezbędnych do zapewnienia zgodności z prawem Unii i przeprowadzono dochodzenie na podstawie art. 22 rozporządzenia w sprawie EIOPA; apeluje do Urzędu, aby na bieżąco informował organ udzielający absolutorium o działaniach następczych podejmowanych w związku z tym dochodzeniem oraz jego wynikach;

6. zauważa, że Urząd przyczynił się do zapewnienia stabilności finansowej i ochrony konsumentów, dokładnie monitorując rynki i oceniając skutki w nowym kontekście niczym niesprowokowanej i nielegalnej inwazji Rosji na Ukrainę oraz stopniowego zaostrzania polityki pieniężnej w odpowiedzi na rekordowo wysokie stopy inflacji w całej Europie; z zadowoleniem przyjmuje terminowe opublikowanie w 2022 r. oświadczenia dla organów nadzoru na temat inflacji, w którym skupiono się na tym, jak inflacja wpływa na rezerwy techniczne, inwestycje i kapitałowe wymogi wypłacalności;

7. zauważa, że we wrześniu 2022 r. Urząd określił swoją strategię na lata 2023-2026, w której wskazał swoje priorytety strategiczne, w tym wzmocnienie odporności i stabilności sektorów ubezpieczeń i emerytur oraz zapewnienie silnej i spójnej ochrony interesów konsumentów w całej Unii Europejskiej;

Wydajność i poprawa wyników

8. zauważa, że Europejskie Urzędy Nadzoru (EUN) współdzielą i koordynują wiele obszarów, zarówno w zakresie podstawowej działalności, jak i wsparcia, oraz pomagają sobie nawzajem; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EUN połączyły siły w zakresie inicjatyw strategicznych, takich jak opracowywanie oprogramowania, infrastruktura sieciowa i doradztwo informatyczne, na przykład korzystając z tych samych dostawców; w tym kontekście odnotowuje zatwierdzoną w 2022 r. strategię Urzędu dotyczącą przetwarzania w chmurze, opracowaną przez Urząd we współpracy z dwoma pozostałymi EUN, innymi instytucjami Unii i właściwymi organami krajowymi, która ma zapewnić bardziej autonomiczne, zautomatyzowane i samoobsługowe produkty dla ekspertów Urzędu i właściwych organów krajowych;

9. pochwala Urząd za inwestycje i przydzielanie personelu na potrzeby projektów w dziedzinie transformacji cyfrowej z myślą o osiągnięciu nowych poziomów efektywności m.in. przez automatyzację i usprawnienie procesów biznesowych oraz poprawę czasu wprowadzania na rynek i współpracę w ramach funkcji i między nimi w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzone w 2022 r. projekty Urzędu, koncentrujące się na poprawie zdolności w zakresie analizy danych z myślą o osiągnięciu celu, jakim jest przekształcenie Urzędu w organizację w pełni cyfrową i opartą na danych;

10. zauważa, że w odniesieniu do codziennych praktyk biznesowych Urząd wdrożył szereg środków służących zwiększeniu efektywności kosztowej, takich jak praca hybrydowa, dzielenie biurek, a także nowoczesne rozwiązania w zakresie wideokonferencji, które doprowadziły do ograniczenia podróży służbowych; zauważa, że aby zachować wiedzę instytucjonalną, wiedzę fachową i skuteczność w wykonywaniu podstawowych zadań, Urząd jeszcze udoskonalił zintegrowany system zarządzania talentami, który umożliwia strategiczne dostosowanie procesów kadrowych, lepsze pozyskiwanie kandydatów oraz skuteczniejsze uczenie się i rozwój; zwraca się do Urzędu o dostarczenie organowi udzielającemu absolutorium informacji i danych liczbowych dotyczących oddziaływania tego systemu;

11. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Urząd jest jedną z agencji, które w roczne sprawozdania z działalności włączyły plan korporacyjny mający na celu poprawę efektywności energetycznej i neutralności klimatycznej ich działalności oraz wydają deklarację środowiskową (np. dotyczącą informacji na temat śladu węglowego); ponadto pochwala Urząd za przejście certyfikacji EMAS (unijny system ekozarządzania i audytu) w 2022 r. w celu uzyskania formalnej akredytacji EMAS w 2023 r.;

Polityka kadrowa

12. przyjmuje do wiadomości, że do 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 99 % (tak samo jak w 2021 r.) - przyjęto 137 na 138 przewidzianych w budżecie Unii pracowników na czas określony; zauważa, że w 2022 r. Urząd zatrudniał ponadto 36 pracowników kontraktowych i 24 oddelegowanych ekspertów krajowych;

13. odnotowuje, że w 2022 r. kierownictwo średniego i wyższego szczebla oraz zarząd Urzędu liczyły piętnastu mężczyzn (65,20 %) i osiem kobiet (34,80 %), a personel ogółem - 104 mężczyzn (53,60 %) i 90 kobiet (46,40 %); przypomina o znaczeniu zapewnienia równowagi płci i wzywa Urząd do uwzględnienia tego podczas przyszłych naborów pracowników i nominacji na stanowiska kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla;

14. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. Urząd kontynuował wdrażanie strategii na rzecz różnorodności i włączenia społecznego (przyjętej w 2021 r.) oraz szczegółowego planu działania zgodnie z Kartą EUAN na rzecz różnorodności poprzez inicjatywy obejmujące środki przekrojowe, takie jak współpraca z innymi instytucjami, przyciąganie i wybieranie bardziej zróżnicowanej siły roboczej, zapobieganie dyskryminacji, molestowaniu, świadomym i nieświadomym uprzedzeniom oraz monitorowanie danych dotyczących różnorodności i włączenia społecznego; zauważa, że w 2022 r. zgłoszono przypadek zarzucanego molestowania, ale sprawa została zamknięta bez dalszych działań, ponieważ po wstępnej ocenie nie znaleziono dowodów prima faciae;

15. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Urząd angażuje się we wspieranie i zapewnianie zróżnicowanego i inkluzywnego środowiska pracy, które jest dostosowane również do potrzeb osób z niepełnosprawnościami; w tym kontekście zauważa, że w 2022 r. w Urzędzie powołano wewnętrznego koordynatora i ambasadora ds. niepełnosprawności, aby uwypuklić ten konkretny obszar i zwrócić na niego uwagę, a także przeprowadzono specjalną ankietę wśród personelu i kierownictwa oraz podjęto działania podnoszące świadomość;

16. zauważa z zadowoleniem, że Urząd nadal przywiązuje wielką wagę do poprawę dobrostanu pracowników i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a w zakresie zaangażowania i zadowolenia pracowników odnotowano pozytywne rezultaty; zauważa, że skupiono się między innymi na elastycznej organizacji pracy, telepracy, doradztwie i rozwoju kariery zawodowej przez całe życie, programach na rzecz dobrostanu i zarządzaniu wspierającym;

Zamówienia publiczne

17. odnotowuje uwagę w sprawozdaniu Trybunału, że Urząd dokonał płatności na łączną kwotę 25 607 EUR po zakończeniu umowy, w ramach której zamówił usługi telekomunikacyjne telefonii komórkowej na okres czterech lat (2017-2021); odnotowuje wniosek Trybunału, że płatności te były nieprawidłowe; odnotowuje ponadto uwagę Trybunału, że aneks do tej umowy, podpisany w kwietniu 2022 r., zawarto z naruszeniem pkt 1.1 załącznika I do rozporządzenia finansowego;

18. przypomina, że w sprawozdaniu rocznym dotyczącym agencji Unii za 2021 r. Trybunał zawarł uwagę dotyczącą kwoty 288 125 EUR nienależnie wypłaconej przez Urząd w związku z umową najmu zajmowanych pomieszczeń; na podstawie sprawozdania Urzędu w sprawie środków wprowadzonych w świetle zaleceń organu udzielającego absolutorium (absolutorium za 2021 r.) odnotowuje w tym kontekście stanowisko Urzędu, zgodnie z którym nieprzestrzeganie zobowiązań umownych miałoby negatywne skutki prawne i wpływ na reputację Urzędu; odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału uwaga ta nadal ma status otwartej; apeluje do Urzędu o dołożenie wszelkich niezbędnych starań przy uruchamianiu postępowania o udzielenie zamówienia na nową umowę najmu, aby zapobiec wszelkim konfliktom między obowiązkami wynikającymi z umowy najmu a odpowiednimi przepisami rozporządzenia finansowego;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

19. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zgodnie z wymogami prawnymi Urzędu życiorysy członków rady organów nadzoru i zarządu Urzędu, przewodniczącej i dyrektora wykonawczego Urzędu oraz skrócone życiorysy kierowników departamentów Urzędu są publikowane na stronie internetowej Urzędu; zauważa, że publicznie dostępne są indywidualne deklaracje interesów i deklaracje intencji każdego członka zarządu oraz każdego członka rady organów nadzoru i kadry kierowniczej wyższego szczebla Urzędu; ponadto z zadowoleniem przyjmuje publikację na stronie internetowej Urzędu informacji o spotkaniach pracowników Urzędu z lobbystami;

20. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. Urząd zaostrzył swoje zasady etyczne dotyczące pracowników i osób niebędących pracownikami, a tym samym odniósł się do uwag Trybunału zawartych w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za 2021 r., w celu zachowania bezstronnego, obiektywnego i niezależnego procesu decyzyjnego oraz szybkiego identyfikowania i rozwiązywania ewentualnych konfliktów interesów; odnotowuje w związku z tym przegląd regulaminu wewnętrznego Urzędu, przyjęcie polityki w zakresie niezależności i procesów decyzyjnych w celu unikania konfliktu interesów w przypadku osób niebędących pracownikami, zatwierdzenie zmiany decyzji dotyczącej oceny przewodniczącego i dyrektora wykonawczego oraz przyjęcie przeglądu zasad etycznych Urzędu dotyczących pracowników;

21. w odniesieniu do informowania o nieprawidłowościach zauważa, że w 2022 r. jeden pracownik wyraził obawy dotyczące potencjalnego przypadku nieprawidłowości i że Urząd odniósł się do tych obaw zgodnie z obowiązującymi przepisami; zauważa w tym kontekście, że Urząd natychmiast poinformował o tym Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), który przeprowadził ocenę i oddalił sprawę ze względu na brak wystarczających podejrzeń do wszczęcia dochodzenia;

22. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w lipcu 2022 r. rada organów nadzoru Urzędu zmieniła swój regulamin wewnętrzny, wdrażając zalecenie Trybunału dotyczące obecności jej członków, którzy pozostają w konflikcie interesów, podczas dyskusji i głosowania; zauważa ponadto, że zgodnie z uwagami Trybunału w grudniu 2022 r. zarząd Urzędu zatwierdził zmienioną decyzję dotyczącą oceny przewodniczącego i dyrektora wykonawczego;

Kontrola wewnętrzna

23. zauważa, że w 2022 r. Urząd przeprowadził roczną ocenę ram kontroli wewnętrznej i stwierdził, że wszystkie elementy i zasady są realizowane i funkcjonują zgodnie z założeniami, choć wykryte umiarkowane niedociągnięcie wymaga wprowadzenia usprawnień;

24. zauważa, że w 2022 r. służba audytu wewnętrznego opublikowała sprawozdanie dotyczące przeprowadzonego w 2021 r. audytu dotyczącego "środków interwencyjnych EIOPA" skierowanych do właściwych organów krajowych i podmiotów gospodarczych w unijnym sektorze ubezpieczeń i pracowniczych programów emerytalnych; zauważa ponadto, że komitet Urzędu ds. kontroli jakości wydał sprawozdanie z przeglądu pt. "Wnioski wyciągnięte ze współpracy i interakcji między EIOPA a właściwymi organami krajowymi podczas pandemii COVID-19"; apeluje do Urzędu, aby informował organ udzielający absolutorium o wdrażaniu zaleceń wydanych przez służbę audytu wewnętrznego i komitet ds. kontroli jakości;

25. zauważa z uznaniem, że w 2022 r. Urząd określił, monitorował i wprowadził środki w celu złagodzenia skutków ryzyka w związku z brakiem wystarczających zdolności do wdrażania nowych uprawnień i zadań (przy wypełnieniu istniejących zobowiązań), z brakiem wykwalifikowanych pracowników o wymaganych kompetencjach ze względu na kwestie związane z atrakcyjnością i rekrutacją oraz z zagrożeniami dla cyberbezpieczeństwa i ciągłości działania;

26. zauważa, że w 2022 r. Urząd nadal realizował pozostałe zalecenia z audytu dotyczącego narzędzi nadzoru w dziedzinie ochrony konsumentów (2019-2020); zauważa ponadto, że w wyniku tego audytu sformułowano cztery zalecenia, które uwzględniono, a służba audytu wewnętrznego oficjalnie zamknęła dwa zalecenia w listopadzie 2021 r. i dwa w czerwcu 2022 r.;

Inne uwagi

27. stwierdza, że w 2022 r. Urząd wraz z pozostałymi EUN ostrzegał konsumentów przed wysokim ryzykiem związanym z wieloma kryptowalutami i spekulowaniem nimi;

28. na podstawie odpowiedzi Urzędu na pytania organu udzielającego absolutorium zauważa, że Urząd korzysta obecnie z narzędzi Komisji do e-przetargów (e-przetargi, elektroniczne składanie ofert, e-fakturowanie) i że wdrożono narzędzie do zarządzania zamówieniami publicznymi (PPMT) (od lipca 2023 r.); z zadowoleniem przyjmuje fakt, że procedury przetargowe EIOPA w miarę możliwości obejmują wymogi dotyczące kryteriów zielonych zamówień publicznych, a oferenci EIOPA muszą podpisać m.in. oświadczenie o przestrzeganiu zobowiązań środowiskowych i społecznych;

29. zauważa, że w 2022 r. Urząd publikował wyniki swoich prac w formie sprawozdań na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych, a większości sprawozdań towarzyszył komunikat prasowy; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w niektórych przypadkach do sprawozdań dołączano streszczenia, krótkie klipy w mediach społecznościowych lub krótkie wywiady, aby przedstawić treść w bardziej przystępny sposób;

30. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z 11 kwietnia 2024 r. 2  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 38 z 31.1.2023, s. 78.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0280.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2298

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2024/2298 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2022
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024