Rezolucja 2024/2295 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2022

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2295
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2022

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2022,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Praw Kobiet i Równouprawnienia,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0096/2024),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (zwanego dalej "Instytutem") za rok budżetowy 2022 wyniósł 8 432 919,91 EUR, co oznacza spadek o 2,99 % w porównaniu z rokiem 2021;

B. mając na uwadze, że w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2022 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Instytutu jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

C. mając na uwadze, że art. 8 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi, iż we wszystkich swoich działaniach Unia zmierza do zniesienia nierówności, ustanawiając zasadę uwzględniania aspektu płci oraz wspierania równości płci mężczyzn i kobiet; mając na uwadze, że równość płci musi zostać włączona do wszystkich strategii politycznych Unii, również za pomocą sporządzania budżetu z uwzględnieniem aspektu płci na wszystkich etapach procedury budżetowej;

D. mając na uwadze, że wskaźnik równouprawnienia płci z 2023 r. pokazuje, że państwa członkowskie odnotowały niewielki wzrost o zaledwie 1,6 punktu, osiągając 70,2 punktów, zaś w niektórych dziedzinach obserwuje się oznaki regresu, w szczególności pod względem wskaźników gospodarczych i dotyczących dochodów 2 ; mając na uwadze, że Instytut utworzono, by przyczynił się do równouprawnienia płci i jego lepszego propagowania w Unii, w tym do uwzględniania aspektu płci we wszystkich obszarach polityki Unii oraz w wynikających z nich krajowych strategiach politycznych, by zwalczał dyskryminację ze względu na płeć i podnosił poziom świadomości obywateli Unii co do problematyki równouprawnienia płci;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2022 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na omawiany rok w wysokości 97,91 %, co oznacza spadek o 1,01 % w porównaniu z rokiem 2021; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na omawiany rok wyniósł 81,10 %, co oznacza wzrost o 9,72 % w porównaniu z rokiem 2021; wyraża uznanie dla Instytutu za ścisłe monitorowanie wykonania budżetu i zadowalające wskaźniki wykonania budżetu w 2022 r. pomimo wyzwań, jakie wystąpiły w tym roku, związanych z wojną napastniczą przeciwko Ukrainie i niestabilnością gospodarczą w Unii; stwierdza spadek przeniesionych wydatków operacyjnych Instytutu do 42,28 % w 2023 r. (w porównaniu z 54,79 % w 2022 r.);

2. zwraca uwagę, że kwota ostatecznego budżetu Instytutu wynika z budżetów korygujących w łącznej wysokości 175 000 EUR przyjętych przez zarząd Instytutu ze względu na gwałtowny wzrost stopy inflacji w Unii, a w szczególności na Litwie w 2022 r., indeksację wynagrodzeń o 6,9 % oraz wzrost współczynnika korygującego mającego zastosowanie do Litwy o 7,3 %;

3. na podstawie sprawozdania Trybunału odnotowuje z zaniepokojeniem, że w przypadku umowy ramowej o świadczenie usług organizacji wydarzeń Instytut nie ujawnił powiązanych środków budżetowych w wysokości 3,7 mln EUR w swoich jednolitych dokumentach programowych, co podważa przejrzystość budżetową wobec zarządu Instytutu i innych zainteresowanych stron; wzywa Instytut do uwzględnienia wszystkich ramowych umów operacyjnych w swoich jednolitych dokumentach programowych;

Wyniki działalności

4. zwraca uwagę, że Instytut wykorzystuje pewne kluczowe wskaźniki efektywności w odniesieniu do celów operacyjnych, aby ocenić wartość dodaną swojej działalności; odnotowuje z uznaniem, że w 2022 r. Instytut zrealizował 96,1 % swojego programu prac oraz osiągnął cele określone w zmienionym jednolitym dokumencie programowym na lata 2022-2024;

5. z zadowoleniem odnosi się do tego, że w 2022 r. Instytut wspierał kształtowanie polityki Unii, monitorując luki i tendencje w zakresie równouprawnienia płci poprzez uruchomienie wskaźnika równouprawnienia płci, oraz zorganizował swoje pierwsze Forum ds. Równości Płci, na którym decydenci polityczni wysokiego szczebla i członkowie społeczeństwa obywatelskiego prowadzili różne dyskusje panelowe, warsztaty i sesje polegające na wymianie doświadczeń; odnotowuje ponadto, że Instytut opracował dokument orientacyjny dotyczący wpływu pandemii COVID-19 na młode kobiety i młodych mężczyzn, zawierający zalecenia dotyczące zaangażowania i wzmocnienia pozycji młodzieży; zwraca także uwagę, że Instytut opublikował sprawozdanie pt. "Sztuczna inteligencja, praca oparta na modelu platformowym i równość płci", w którym wykazano, że sztuczna inteligencja i praca za pośrednictwem platform internetowych mogą przyczynić się do poprawy równouprawnienia płci w gospodarce;

6. przypomina, że Instytut został ustanowiony w celu przyczynienia się do równości płci w Unii i wzmocnienia jej promowania przez dostarczanie wysokiej jakości badań naukowych i porównywalnych danych, aby pomóc instytucjom unijnym i państwom członkowskim we włączaniu problematyki równości płci do głównego nurtu wszystkich ich strategii politycznych i zwalczaniu dyskryminacji ze względu na płeć; podkreśla zatem, że Instytut odgrywa kluczową rolę w gromadzeniu, analizowaniu, przetwarzaniu i rozpowszechnianiu danych i informacji niezbędnych dla decydentów politycznych oraz strategii politycznych Unii Europejskiej i jej państw członkowskich;

7. podkreśla, jak ważne jest zwalczanie nierówności wśród kobiet i niesprawiedliwości wobec nich; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by podjęły pilne działania w celu rozwiązania problemu ubóstwa i rosnących nierówności wśród kobiet, zwłaszcza wśród grup znajdujących się w trudnej sytuacji, w tym samotnych matek, kobiet z niepełnosprawnościami, kobiet dyskryminowanych na tle rasowym, kobiet LGBTIQ+, migrantek i uchodźczyń, kobiet starszych oraz kobiet mieszkających na obszarach wiejskich lub słabo zaludnionych; zauważa, że można to osiągnąć przez zaspokojenie potrzeby zwiększonego finansowania działań na rzecz równości płci w zakresie zatrudnienia i wzrostu gospodarczego, a także w celu zwalczania przemocy uwarunkowanej płcią i różnic w wynagrodzeniach i emeryturach ze względu na płeć, przeciwdziałania wpływowi kryzysów na kobiety, uwzględniania aspektu płci i sporządzania budżetu z uwzględnieniem aspektu płci w związku z rosnącym wskaźnikiem ubóstwa wśród kobiet oraz w odniesieniu do praw, demokracji i praworządności;

Wydajność i poprawa wyników

8. odnotowuje synergię Instytutu między innymi z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound), Agencją Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) i Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Miejscu Pracy; na podstawie odpowiedzi Instytutu zwraca uwagę, że Instytut jest aktywnym członkiem sieci agencji zajmujących się wymiarem sprawiedliwości i sprawami wewnętrznymi (WSiSW), utrzymuje regularne kontakty ze wszystkimi agencjami WSiSW i aktywnie uczestniczy w działaniach sieci agencji UE ds. doradztwa naukowego; odnotowuje ponadto współpracę Instytutu z dostawcami danych, takimi jak Eurostat, FRA, Eurofound lub Eurojust;

9. pochwala Instytut za postępy poczynione w 2022 r. w celu poprawy jego wewnętrznej efektywności dzięki dalszej cyfryzacji procedur pracy, a także maksymalizacji wykorzystania komunikacji online i wirtualnego udziału w posiedzeniach i wydarzeniach; odnotowuje w szczególności, że w 2022 r. Instytut opracował lub wdrożył kilka narzędzi, takich jak podpis elektroniczny, Sysper2 (narzędzie Komisji do zarządzania zasobami ludzkimi), narzędzie rekrutacji elektronicznej oraz narzędzie zarządzania projektami przyczyniające się do automatyzacji i cyfryzacji kluczowych procedur (zarządzanie zasobami ludzkimi, projektami i finansami); zwraca uwagę, że Instytut udostępnił swoje zasoby ludzkie i finansowe, aby wykorzystać umowę międzyagencyjną na świadczenie usług do oceny projektów; odnotowuje ponadto, że Instytut określił szereg środków mających na celu ograniczenie emisji CO2 i przyjęcie przyjaznych dla środowiska praktyk pracy (klauzule dotyczące zrównoważenia środowiskowego w umowach Instytutu, recykling papieru i tworzyw sztucznych, elektroniczny przepływ pracy oraz gromadzenie danych na temat emisji CO2 spowodowanych podróżami służbowymi pracowników Instytutu);

Polityka kadrowa

10. stwierdza, że na dzień 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 100 %, przyjmując do pracy 27 urzędników i pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 27 stanowiska dla urzędników i pracowników na czas określony (taka sama liczba stanowisk jak w 2021 r.); odnotowuje ponadto, że w 2022 r. wskaźnik rotacji personelu Agencji wyniósł 11 %, czyli był identyczny ze wskaźnikami z lat 2021 i 2020 r.;

11. zwraca uwagę, że Instytut zakończył roczną ocenę wyników w odniesieniu do wszystkich 62 pracowników i zapewnił pracownikom odpowiednie możliwości szkoleniowe mające na celu poprawę ich umiejętności i kompetencji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w celu promowania i ułatwiania rozwoju zawodowego w Instytucie w 2022 r. zorganizowano 19 różnych grupowych programów szkoleniowych z udziałem 414 uczestników, a 20 pracowników statutowych podjęło 42 indywidualne kursy szkoleniowe; zwraca uwagę, że Instytut nadal promował szkolenia językowe dla pracowników zatrudnionych na czas określony, pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i stażystów, zwracając koszty do 500 EUR na pracownika; zachęca Instytut do dalszego koncentrowania się na rozwoju kariery zawodowej dzięki opracowaniu długoterminowej polityki kadrowej w dziedzinie oferowania konkretnych możliwości szkoleniowych w zakresie rozwoju kariery zawodowej;

12. wyraża zadowolenie, że osiągnięty w 2021 r. zrównoważony podział stanowisk według płci w kadrze kierowniczej wyższego i średniego szczebla (2 mężczyzn (50 %) i 2 kobiety (50 %)) utrzymał się w 2022 r., oraz zwraca uwagę na utrzymujący się brak równowagi płci w przypadku stanowisk w zarządzie (8 mężczyzn (21,62 %) i 29 kobiet (78,38 %)) i ogólnie wśród pracowników (14 mężczyzn (29,17 %) i 34 kobiety (70,83 %)); ponawia swój apel do Instytutu, by w przyszłości zapewnił równowagę płci; na podstawie pisemnych odpowiedzi Instytutu stwierdza jednak, że w celu osiągnięcia równowagi płci wśród swoich pracowników Instytut podjął konkretne proaktywne środki i działania, takie jak zwiększenie zasięgu ogłoszeń o naborze w celu przyciągnięcia bardziej zróżnicowanej puli talentów lub stosowanie sformułowań uwzględniających aspekt płci w ogłoszeniach o naborze, aby przyciągnąć uwagę zarówno kobiet, jak i mężczyzn; apeluje do Komisji i państw członkowskich, by przy wyznaczaniu swoich kandydatów na członków zarządu Instytutu brały pod uwagę znaczenie zapewnienia równowagi płci;

13. na podstawie odpowiedzi Instytutu odnotowuje, że w 2022 r. nie zgłoszono przypadków molestowania, nie prowadzono dochodzenia w sprawie takich przypadków, nie zakończono ich wewnętrznie ani nie wniesiono sprawy do sądu; zwraca jednak uwagę, że nie oznacza to automatycznie braku takich przypadków, zwłaszcza że molestowanie może przybierać różne formy i pozostać niezgłoszone; wzywa Instytut do prowadzenia dalszych prac w celu utrzymania istniejącej tendencji, przy jednoczesnym wprowadzeniu wszystkich odpowiednich zabezpieczeń pozwalających dopilnować, żeby żaden przypadek nie pozostał niezgłoszony; wyraża uznanie dla Instytutu za zorganizowanie w 2022 r. szkoleń na temat zapobiegania molestowaniu, zarówno dla kadry kierowniczej, jak i personelu; zwraca ponadto uwagę, że Instytut wykorzystał swoją wyznaczoną zewnętrzną kancelarię prawną do rozpatrzenia w w świetle prawa wcześniejszych przypadków molestowania; odnotowuje, że Instytut nie posiada własnego działu obsługi prawnej ani stanowiska doradcy prawnego;

14. zwraca uwagę, że w 2022 r. zakończono toczącą się sprawę przeciwko przedsiębiorstwu UAB Manpower Lit., wszczętą przez wielu byłych pracowników tymczasowych w sądzie rejonowym w Wilnie na początku 2018 r.; przypomina, że w wyroku Trybunału Sprawiedliwości z 11 listopada 2021 r. 3  potwierdzono, iż dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE 4  ma zastosowanie do agencji zdecentralizowanych Unii, oraz potwierdzono zasadę równego traktowania pracowników tymczasowych i pracowników statutowych; zwraca uwagę, że Sąd Najwyższy Litwy podtrzymał ten wyrok Trybunału Sprawiedliwości i orzekł na korzyść pracowników tymczasowych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że od 1 stycznia 2022 r. Instytut nie zatrudnia już pracowników tymczasowych;

15. z zadowoleniem przyjmuje kompleksową politykę Instytutu dotyczącą dobrostanu, która obejmuje szereg środków wspierających równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, telepracę i zdrowy styl życia jego pracowników; odnotowuje stałe wysiłki Instytutu na rzecz poprawy środowiska pracy w 2022 r. poprzez łączne zapewnienie szacunku i uczciwości, ducha zespołu i współpracy między działami w celu lepszego zrozumienia i poparcia ze strony pracowników dla stosowanej przez Instytut zasady zerowej tolerancji dla molestowania psychicznego i molestowania seksualnego; zwraca ponadto uwagę na środki Instytutu mające na celu wsparcie personelu, takie jak rozszerzenie możliwości telepracy w przypadku udokumentowanych sytuacji osobistych lub zwrot pracownikom nie- statutowym kosztów za sesje psychoterapii;

Zamówienia

16. z niepokojem odnotowuje zawartą w sprawozdaniu Trybunału uwagę dotyczącą umowy ramowej, zgodnie z którą płatność kwoty 25 571,18 EUR (z łącznej kwoty 511 296 EUR wypłaconej w ramach tej umowy) dokonana przez Instytut w 2022 r. w odniesieniu do kategorii kosztów "nieprzewidziane wydatki" została uznana za nieprawidłową, ponieważ tej kategorii kosztów nie ujęto w umowie ramowej; wyraża zadowolenie, że Instytut wprowadził do umowy ramowej formalną zmianę określającą odsetek budżetu przeznaczony na nieprzewidziane wydatki i cel wykorzystania tych środków;

17. odnotowuje kolejną uwagę zawartą w sprawozdaniu Trybunału dotyczącą nieprawidłowości procedury i wynikającej z niej umowy w związku ze skontrolowaną procedurą negocjacyjną o wartości poniżej 60 000 EUR z udziałem co najmniej trzech kandydatów; w odniesieniu do tej ostatniej uwagi uznaje jednak, że w 2022 r. nie dokonano żadnych płatności w ramach tej umowy; wzywa Instytut do usunięcia niedociągnięć w kontroli wewnętrznej w dziedzinie zamówień publicznych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

18. odnotowuje wprowadzone środki i aktualnie wdrażane działania Instytutu pozwalające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi oraz chronić sygnalistów; zwraca w szczególności uwagę, że Instytut zapobiega konfliktom interesów i zarządza nimi poprzez podnoszenie świadomości i monitorowanie ważności deklaracji interesów podpisanych przez zarząd, kadrę kierowniczą wyższego szczebla i pracowników zaangażowanych w procedury rekrutacji i udzielania zamówień; odnotowuje ponadto, że w 2023 r. Instytut zaktualizował swoją politykę zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi, aby uwzględnić zalecenia dotyczące efektu "drzwi obrotowych" wydane przez Trybunał w sprawozdaniu z audytu dotyczącym agencji zdecentralizowanych Unii za 2021 r. oraz w innych istotnych sprawozdaniach lub badaniach wydanych przez organ udzielający absolutorium i Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich; wzywa Trybunał do uwzględnienia w przyszłych planach kontroli Trybunału nowej polityki Instytutu w zakresie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi;

19. zwraca uwagę, że Instytut opublikował na swojej stronie internetowej życiorysy i deklaracje interesów swojej dyrektor i członków zarządu; przypomina o znaczeniu publikowania życiorysów i deklaracji interesów; wzywa Instytut do niezwłocznego publikowania informacji o spotkaniach z przedstawicielami grup interesu oraz do udostępnienia organowi udzielającemu absolutorium strony internetowej, na której publikowane są informacje o takich spotkaniach;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

20. przyjmuje z zadowoleniem środki przyjęte przez Instytut w 2022 r. w celu wzmocnienia jego systemu kontroli wewnętrznej; w związku z powyższym zwraca uwagę, że Instytut czyni postępy w działaniach związanych z kontrolą wewnętrzną i audytem, takich jak wdrażanie zaleceń lub uwag wydanych przez Trybunał i Służbę Audytu Wewnętrznego (IAS) w ich sprawozdaniach z audytu z 2021 r. oraz podejmowanie działań i środków określonych w strategii Instytutu w zakresie zwalczania nadużyć finansowych na lata 2021-2023; wyraża zadowolenie, że te działania i środki obejmują zapewnienie szkoleń na temat zapobiegania nadużyciom finansowym, podnoszenie świadomości za pośrednictwem specjalnej strony intranetowej poświęconej zwalczaniu nadużyć finansowych oraz specjalne kontrole i oceny ryzyka nadużyć finansowych;

21. odnotowuje, że w 2022 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła szczegółową ocenę systemu kontroli wewnętrznej Instytutu; zwraca ponadto uwagę na wyniki tej oceny, podczas której zidentyfikowano cztery umiarkowane niedociągnięcia związane z komponentami I (środowisko kontroli), III (działania kontrolne) i IV (informacja i komunikacja) oraz jedno poważne niedociągnięcie w ramach komponentu III, a także potrzebę poprawy lub znacznej poprawy różnych zasad (4, 10, 11 i 13); wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o postępach w odpowiedzi na ustalenia Służby Audytu Wewnętrznego;

22. odnotowuje, że w 2022 r. opublikowano drugą niezależną ocenę zewnętrzną Instytutu; w tym kontekście zwraca uwagę, że zarząd Instytutu skierował do Komisji pismo zawierające zalecenia dotyczące forum ekspertów Instytutu, funkcjonowania zarządu i kwestii kadrowych; na podstawie wspomnianego pisma rozumie, że uwzględnienie tych zaleceń może wymagać zmiany rozporządzenia (WE) nr 1922/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5  ustanawiającego Instytut; wzywa Komisję do wspierania Instytutu w analizie działań następczych i dyskusjach na temat wyników tej oceny zewnętrznej;

23. wyraża uznanie dla Instytutu za podjęcie niezbędnych działań w związku z uwagami Trybunału z 2021 r., ponieważ Trybunał uznał wszystkie te uwagi za zamknięte;

Inne kwestie

24. odnotowuje, że w 2022 r. Instytut podpisał nową umowę najmu nieruchomości w Wilnie na okres 10 lat; odnotowuje ponadto, że biuro łącznikowe w Brukseli rozpoczęło działalność w 2022 r. i pomogło zwiększyć widoczność Instytutu jako zainteresowanej strony;

25. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Instytutu do cyfryzacji procedur udzielania zamówień publicznych poprzez wdrożenie narzędzia zarządzania zamówieniami publicznymi, którego opracowywanie ma zostać zakończone w czwartym kwartale 2023 r.; zwraca uwagę, że - jak wynika z odpowiedzi Instytutu na pytania Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu - zaktualizował on w 2022 r. swoją politykę cyberbezpieczeństwa w celu wzmocnienia środków bezpieczeństwa; przypomina o znaczeniu regularnego aktualizowania ustaleń dotyczących audytów, testów i ocen ryzyka w zakresie IT pod kątem cyberbezpieczeństwa;

26. odnotowuje, że Instytut dodatkowo zwiększył swoją widoczność publiczną i obecność w internecie, inicjując lub organizując kilka kampanii lub wydarzeń, takich jak kampania #SafeSpaces, której celem jest pokazanie m.in., w jaki sposób cyberprzemoc zagraża bezpieczeństwu kobiet i dziewcząt, oraz pierwsze forum Instytutu ds. równości kobiet i mężczyzn, którego sesje były otwarte dla publiczności za pośrednictwem transmisji na żywo i nagrań;

27. podkreśla znaczenie opublikowanego w 2022 r. sprawozdania w sprawie kobietobójstwa pt. "Wskaźniki dotyczące kobietobójstwa: badanie pilotażowe dostępności danych i oceny wykonalności" i zachęca Instytut do kontynuowania kampanii mającej na celu zwiększenie widoczności problemu kobietobójstwa w politykach krajowych oraz podkreślenie potencjalnych korzyści wynikających z uznania go za odrębne przestępstwo;

28. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 11 kwietnia 2024 r. 6  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 38 z 31.1.2023, s. 63.
3 Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 11 listopada 2021 r. w sprawie UAB Manpower Lit/E.S. i in., ECLI:EU:C:2021:624.
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej (Dz.U. L 327 z 5.12.2008, s. 9).
5 Rozporządzenie (WE) nr 1922/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiające Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 9).
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0280.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2295

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2024/2295 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2022
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024