Rezolucja 2024/2292 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności za rok budżetowy 2022

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2292
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności za rok budżetowy 2022

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności za rok budżetowy 2022,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0129/2024),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") jego ostateczny budżet na rok budżetowy 2022 wyniósł 149 841 816,93 EUR, co stanowi wzrost o 15,99 % w porównaniu z 2021 r.; mając na uwadze, że budżet Urzędu pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy 2022 ("sprawozdanie Trybunału") stwierdza, że uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

C. mając na uwadze, że nie zgłoszono żadnych problemów wymagających działań naprawczych w odniesieniu do zamówień publicznych Urzędu w 2022 r. oraz że nie są realizowane ani nie oczekują na realizację żadne działania naprawcze, które wynikałyby z audytów i ocen dotyczących lat poprzednich;

D. mając na uwadze, że nie zgłoszono żadnych problemów wymagających działań naprawczych w odniesieniu do systemów kontroli wewnętrznej Agencji w 2022 r. oraz że nie są realizowane ani nie oczekują na realizację żadne działania naprawcze, które wynikałyby z audytów i ocen dotyczących lat poprzednich;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2022 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 99,95 %, co oznacza nieznaczny spadek o 0,04 % w porównaniu z 2021 r.; zwraca ponadto uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na omawiany rok wyniósł 89,77 %, co oznacza wzrost o 0,92 % w porównaniu z 2021 r.;

2. zauważa, że brak zasobów i stanowisk dla organów regulacyjnych ds. środków ochrony roślin powoduje opóźnienia w zatwierdzaniu substancji czynnych niskiego ryzyka i aktualizacji metod oceny zgodnie z postępem naukowym, co w perspektywie długoterminowej zmniejszyłoby wpływ środków ochrony roślin na środowisko; wzywa Komisję do podjęcia odpowiednich kroków w celu dopilnowania, aby Urząd dysponował wystarczającymi zasobami i stanowiskami, aby wesprzeć państwa członkowskie w dotrzymywaniu terminów określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 2 , podwojeniu rocznej liczby ocen substancji czynnych do środków ochrony roślin oraz potrojeniu tempa opracowywania metod w celu dostosowania ocen ryzyka do najnowszych osiągnięć naukowych i oczekiwań społecznych;

Wyniki

3. z zadowoleniem stwierdza, że Urząd przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa łańcucha pasz i żywności w Unii oraz podejmuje znaczne wysiłki, aby zapewnić unijnym podmiotom zarządzającym ryzykiem kompleksowe, niezależne i aktualne doradztwo naukowe w kwestiach związanych z łańcuchem żywnościowym, jasno informować opinię publiczną o wynikach swojej działalności i informacjach stanowiących ich podstawę, a także współpracować z zainteresowanymi stronami i partnerami instytucjonalnymi w celu promowania spójności i zaufania do systemu bezpieczeństwa żywności;

4. zauważa z zadowoleniem, że Urząd wdrożył zintegrowane ramy wykonania łączące zasoby i działania z wynikami i oczekiwanymi rezultatami, uzupełnione zestawem kluczowych wskaźników skuteczności działania służących monitorowaniu i poprawie wyników; zauważa ponadto, że wyniki w stosunku do celów określonych w ramach wykonania wyniosły ogólnie 96 %; zauważa, że w odniesieniu do obszarów celów strategicznych nr 2 (zapewnienie gotowości na przyszłe potrzeby w zakresie analizy ryzyka) i nr 3 (wzmocnienie pozycji obywateli i zapewnienie sprawności organizacyjnej) stwierdzono ogólnie dobre wyniki, podczas gdy w przypadku obszaru celu strategicznego nr 1 (zapewnienie wiarygodnego doradztwa naukowego i informowanie o ryzyku "od pola do stołu"), na który w dużym stopniu wpłynęło wdrożenie nowych zasad i procedur na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1381 3 , zaobserwowano odejście od celu;

5. podkreśla, że Urząd sfinalizował 586 spośród docelowych 701 pytań naukowych dotyczących celu nr 1: zapewnienie wiarygodnego doradztwa naukowego i informowanie o ryzyku "od pola do stołu"; zauważa, że chociaż liczba zamkniętych pytań naukowych była niższa niż przewidywano, zasadniczo dorównała ona liczbie nowych pytań otrzymanych w ciągu roku, co sprawiło, że liczba otwartych pytań nie wzrosła;

6. z zadowoleniem stwierdza, że w obszarze informowania o ustaleniach odnotowano bardzo pozytywne wyniki, a terminowość publikacji w Dzienniku Urzędu pozwoliła utrzymać pozytywne wyniki osiągnięte w ciągu ostatnich dwóch lat;

7. zauważa, że rok 2022 był pierwszym rokiem wdrażania strategii na 2027 r.; strategia na 2027 r., która ma przekształcić strategię na 2020 r., koncentruje się na wdrożeniu rozporządzenia (UE) 2019/1381 (w perspektywie krótkoterminowej) i przygotowuje Urząd do zajęcia się nowymi zmieniającymi się strategiami politycznymi Unii (w perspektywie długoterminowej);

8. z zadowoleniem przyjmuje zorganizowanie przez Urząd w czerwcu 2022 r. konferencji "Jedno - zdrowie, środowisko, społeczeństwo", podczas której podkreślono związek między zdrowiem ludzi, zdrowiem zwierząt i zdrowiem środowiskowym oraz wprowadzono hasło "jedno zdrowie - jedno środowisko";

9. zauważa, że we współpracy z 18 państwami członkowskimi Urząd rozpoczął kampanię na temat afrykańskiego pomoru świń; zauważa ponadto, że Urząd przyczynił się do opracowania i wdrożenia strategii UE w zakresie chemikaliów;

10. zauważa, że zgodnie z zainicjowanym przez Urząd rocznym badaniem strategicznym, w którym zwrócono się do klientów, partnerów i zainteresowanych stron bezpośrednio lub pośrednio zaangażowanych w wydawanie opinii naukowych Urzędu o informacje zwrotne, należy bacznie przyjrzeć się zdolności Urzędu do terminowego udzielania porad;

Wydajność i zyski

11. zauważa, że Urząd współpracuje z Europejską Agencją Chemikaliów w odniesieniu do nowej strategii Unii w zakresie chemikaliów, a także z Europejskim Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób w celu opracowania systemów gromadzenia i analizy sekwencjonowania genomu; zauważa ponadto, że Urząd dzieli się zasobami ludzkimi i badawczymi z pokrewnymi agencjami i ze Wspólnym Centrum Badawczym; podkreśla także horyzontalne korzyści płynące ze współpracy i dostosowania najlepszych praktyk;

12. zauważa, że w 2022 r. Urząd zintensyfikował wysiłki na rzecz konsolidacji wdrażania nowych procesów i narzędzi informatycznych, aby osiągnąć wysoki poziom efektywności i zmaksymalizować synergię z innymi agencjami; zauważa ponadto, że niektórych wyników Urzędu dotyczących wydajności i zysków w odniesieniu do narzędzi informatycznych przyjętych w latach 2020-2022 nie uwzględniono do końca 2023 r.;

13. z zadowoleniem przyjmuje zamiar Urzędu dotyczący wzmocnienia wspólnego zarządzania danymi z państwami członkowskimi i innymi agencjami w celu poprawy jakości i interoperacyjności danych (zgodnie z podejściem "Jedno zdrowie");

Polityka kadrowa

14. zauważa, że 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 95,55 %, przy czym powołano pięcioro urzędników i 382 pracowników na czas określony na 405 stanowisk zatwierdzonych w budżecie Unii (w porównaniu z 380 zatwierdzonymi stanowiskami w 2021 r.); zauważa ponadto, że w 2022 r. dla Urzędu pracowało 170 pracowników kontraktowych i 14 oddelegowanych ekspertów krajowych; zauważa także, że aby wdrożyć rozporządzenie (UE) 2019/1381, Urząd otrzymał 31 nowych stanowisk w 2022 r. oraz 15 dodatkowych pracowników kontraktowych na lata 2022-2024;

15. zauważa, że w 2022 r. osiągnięto równowagę płci wśród całego personelu Urzędu, przy czym 335 z 557 (60,1 %) wszystkich pracowników to kobiety, a w zarządzie Urzędu liczącym 70 członków zasiada 37 kobiet (52,9 %); zauważa, że mężczyźni zajmują więcej wyższych stanowisk i stanowisk kierowniczych (63 %) niż kobiety (37 %); wzywa Urząd do wzmożenia wysiłków na rzecz zniwelowania różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn na wyższych stanowiskach i stanowiskach kierowniczych;

16. zauważa, że w 2022 r. Służba Medyczna zgłosiła trzy przypadki wypalenia zawodowego; podkreśla kluczowe znaczenie utrzymania równowagi między obowiązkami zawodowymi a życiem prywatnym; wzywa Urząd do dalszego promowania zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym wśród pracowników;

17. zauważa, że Urząd jest zaangażowany w poszanowanie wartości sieci agencji UE i Karty na rzecz różnorodności i włączenia społecznego oraz pracuje nad jej jak najszybszym przyjęciem; odnotowuje ponadto udział Urzędu w grupie roboczej sieci agencji UE ds. różnorodności i włączenia, polegający na dzieleniu się synergiami, informacjami i zasobami dotyczącymi różnorodności i włączenia społecznego; ponadto wdrożono pewne inicjatywy wewnętrzne, takie jak nowa strona internetowa dotycząca kariery zawodowej i film wideo na temat pracy w Urzędzie, w którym poświęcono uwagę różnorodności i włączeniu społecznemu;

18. zauważa, że Urząd przyjął wytyczne dotyczące wdrażania pomocy dla osób z niepełnosprawnościami, w których promuje politykę społeczną i równe traktowanie w miejscu pracy; zauważa ponadto, że budynek Urzędu zaprojektowano zgodnie z włoskimi rozporządzeniami w sprawie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami;

19. zauważa, że 1 stycznia 2022 r. wdrożono nową strukturę organizacyjną, która ma wspierać wdrażanie rozporządzenia (UE) 2019/1381 i ambicje strategii Urzędu na 2027 r.;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

20. zauważa, że zarząd i kierownictwo ds. operacyjnych Urzędu podpisały deklarację o konflikcie interesów, która została opublikowana i jest dostępna na stronie internetowej; zauważa ponadto, że życiorysy członków i zastępców członków zarządu miały zostać opublikowane do końca 2023 r.;

21. zauważa, że w 2022 r. Urząd zidentyfikował siedem przypadków konfliktu interesów w odniesieniu do rocznych deklaracji interesów dotyczących ekspertów zewnętrznych i zajął się nimi; zauważa, że Urząd uniemożliwił tym osobom uczestnictwo w działalności naukowej;

22. przyjmuje do wiadomości, że Urząd wprowadził dobrowolny kodeks postępowania, zgodnie z którym członkowie zarządu zobowiązują się do informowania Urzędu o działalności zawodowej prowadzonej w ciągu dwóch lat po zakończeniu kadencji;

23. zauważa, że do pierwszego kwartału 2024 r. Urząd planuje przyjąć nową standardową procedurę obowiązującą po okresie zatrudnienia, która obejmowałaby kryteria i procedurę zablokowania dostępu do informacji poufnych pracownikom odchodzącym ze służby, wymogi w zakresie monitorowania i wdrażania oraz standardy przejrzystości;

24. zauważa, że Urząd wdrożył strategię zwalczania nadużyć finansowych, opracowaną w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, wraz z powiązanymi przepisami wykonawczymi i planem działania na rzecz zapobiegania nadużyciom finansowym i korupcji;

Inne uwagi

25. zauważa, że w czerwcu 2022 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) opublikowała sprawozdanie z audytu dotyczące bezpieczeństwa informacji i przywracania gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej w celu dokonania oceny adekwatności koncepcji i wdrożenia zarządzania oraz wskazała dwie uwagi i trzy ważne uwagi dotyczące zarządzania bezpieczeństwem IT; zauważa, że Urząd przyjął zalecenia IAS i obecnie wdraża plan działania;

26. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Urzędu na rzecz zwiększenia jego widoczności i obecności w internecie przez uruchomienie po raz drugi kampanii "#EUChooseSafeFood", realizowanej we współpracy z właściwymi organami państw członkowskich, w celu wyjaśnienia w przystępny sposób wiedzy naukowej leżącej u podstaw bezpieczeństwa żywności w Unii, a także organizację konferencji "Jedno - zdrowie, środowisko, społeczeństwo" we współpracy z pozostałymi czterema agencjami Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności, która doprowadziła do uruchomienia wspólnego kanału na Instagramie pod nazwą "Jedno zdrowie - jedno środowisko"; zauważa ponadto, że Urząd zainwestował w wielojęzyczność swojej strony internetowej, do czego wykorzystał sztuczną inteligencję za pośrednictwem widgetu eTranslation Komisji; zauważa także, że w 2022 r. Urząd nadal inwestował w rozwój portalu OpenEFSA zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) 2019/1381;

27. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że od kilku lat Urząd znajduje się wśród agencji mających certyfikat EMAS; zauważa, że w zależności od rodzaju zakupu Urząd przestrzega norm dotyczących zielonych zamówień publicznych jako minimalnych wymogów specyfikacji przetargowej w odniesieniu do kryteriów wyboru lub udzielania zamówień;

28. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 11 kwietnia 2024 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 178 z 29.4.2022, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1381 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystości i zrównoważonego charakteru unijnej oceny ryzyka w łańcuchu żywnościowym oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 178/2002, (WE) nr 1829/2003, (WE) nr 1831/2003, (WE) nr 2065/2003, (WE) nr 1935/2004, (WE) nr 1331/2008, (WE) nr 1107/2009, (UE) 2015/2283 oraz dyrektywę 2001/18/WE (Dz.U. L 231 z 6.9.2019, s. 1).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0280.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2292

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2024/2292 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności za rok budżetowy 2022
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024