PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2022,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0111/2024),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1 ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego ("Urząd") na rok budżetowy 2022 wyniósł 50 315 014 EUR; mając na uwadze, że Urząd jest finansowany głównie z wkładu Unii (18 685 999 EUR) oraz z wkładów krajowych organów nadzoru państw członkowskich i obserwatorów (31 629 015 EUR);
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2022 ("sprawozdanie Trybunału") stwierdza, że uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2022 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 99,56 %, co oznacza wzrost o 1,05 % w porównaniu z 2021 r.; zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania środków na płatności na bieżący rok wyniósł 87,00 %, co oznacza wzrost o 3,00 % w porównaniu z 2021 r.;
Wyniki
2. wyraża zadowolenie, że Urząd nadal wykorzystuje pewne środki jako kluczowe wskaźniki efektywności, aby oceniać swoje działania i ich wyniki w odniesieniu do osiągania celów programu prac; zauważa, że na 2022 r. Urząd określił w swoim programie prac pięć priorytetów wertykalnych (np. monitorowanie i aktualizacja ram ostrożnościowych dla nadzoru oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, przegląd i wzmocnienie ogólnounijnych ram testów warunków skrajnych) oraz dwa priorytety horyzontalne (zapewnienie narzędzi pomiaru ryzyka środowiskowego, społecznego i z zakresu ładu korporacyjnego (ryzyka ESG) oraz zarządzania tym ryzykiem, a także monitorowanie i łagodzenie skutków COVID-19); zauważa, że w 2022 r. Urząd wykonał 95 % z około 250 zadań określonych w jego programie prac, w tym 15 % zadań, które musiały zostać dodane w ciągu roku; dodatkowo przyznaje, że jest to poprawa w porównaniu z poprzednim rokiem;
3. ma świadomość, że nieuzasadniona wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie skłoniła Urząd do rozważenia wyzwań i niepewności wynikających z tego konfliktu w odniesieniu do obszarów leżących w jego kompetencjach oraz do odpowiedniego zajęcia się nimi; wyraża zadowolenie, że w związku z tym Urząd położył duży nacisk na ocenę ryzyka w odniesieniu do banków i sektora finansowego oraz podjął działania w celu monitorowania tego sektora; zauważa ponadto, że Urząd skoncentrował się również na działaniach przyczyniających się do stosowania i egzekwowania nałożonych sankcji, i to w stopniu bardziej znaczącym dla osób dotkniętych tym konfliktem, oraz z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Urzędu służące zapewnieniu wytycznych mających na celu ułatwienie dostępu do systemu finansowego;
4. zauważa, że niektóre ważne czynniki napędzające działalność Urzędu w 2022 r. przyczyniły się do ukształtowania procedury ustawodawczej, która doprowadziła do przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 2 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2556 3 (rozporządzenie i dyrektywa w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 4 (rozporządzenie w sprawie rynków kryptoaktywów) w odpowiedzi na różne wnioski o poradę w dziedzinie finansów cyfrowych i powiązanych kwestii; zauważa, że położono również nacisk na zapobieganie wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, zauważa ponadto, że rozwój odpowiednich ram środowiskowych, społecznych i z zakresu ładu korporacyjnego (ESG) dla banków oraz monitorowanie wpływu COVID-19 na ich bilanse nadal należały do najważniejszych działań Urzędu; przyjmuje do wiadomości, że Urząd zaktualizował również swój plan prac w zakresie wzajemnej oceny na lata 2022-2023 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 5 ;
Wydajność i zyski
5. wyraża zadowolenie, że w dziedzinie zamówień publicznych Urząd przyjmuje podejście polegające na zapraszaniu innych agencji do udziału w otwartych postępowaniach o udzielenie zamówienia, jeśli mogą one wzbudzić zainteresowanie tych agencji; zauważa, że w 2022 r. Urząd był agencją wiodącą w jednym międzyinstytucjonalnym postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym uczestniczył Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) i Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA); zauważa ponadto, że Urząd uczestniczył również w wielu procedurach międzyinstytucjonalnych prowadzonych przez inne instytucje, organy, urzędy i agencje Unii, głównie Komisję; zauważa, że w 2022 r. 77 % z 96 obowiązujących umów ramowych Urzędu udzieliły inne instytucje, organy, urzędy lub agencje Unii;
6. zauważa, że Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru, do którego należy Urząd, EIOPA, ESMA, Komisja i Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego, jest kluczowym forum do omawiania wspólnych kwestii regulacyjnych i uzgadniania wspólnych inicjatyw; przypomina, że wspólne inicjatywy łączą różne perspektywy, ograniczają powielanie wysiłków, poprawiają uczenie się i zacieśniają relacje między uczestnikami;
7. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Urząd angażuje się w szeroko zakrojoną współpracę i inicjatywy w zakresie dzielenia się zasobami z różnymi agencjami, takie jak: wspólne usługi księgowe z ESMA, wspólny urzędnik ds. bezpieczeństwa z EIOPA, wspólne projekty informatyczne, inwestycje w rozwój kariery zawodowej i dzielenie się doświadczeniami, aby pomóc innym agencjom w uzyskaniu certyfikatu EMAS; dodatkowo podkreśla horyzontalne korzyści płynące ze współpracy i dostosowania najlepszych praktyk;
8. pochwala Urząd za podjęcie różnych inicjatyw, takich jak optymalizacja procesów, zarządzanie zasobami, transformacja cyfrowa, zacieśnianie współpracy i wspieranie kultury ciągłego doskonalenia; zauważa, że kluczowe strategie obejmują automatyzację procesów (bezpapierowe transakcje finansowe, przetwarzanie płatności masowych, narzędzia przepływu pracy), optymalizację zasobów, podejmowanie decyzji w oparciu o dane, integrację technologii (usługi w chmurze, cyfryzacja zasobów ludzkich), współpracę w ramach zespołów międzyfunkcjonalnych i zarządzanie projektami;
9. podkreśla, że Urząd jest aktywnym członkiem sieci agencji UE i że stale rozwijane są synergie z innymi Europejskimi Urzędami Nadzoru, takie jak wspólne rekrutacyjne listy rezerwowe dla Urzędu, ESMA i EIOPA;
Polityka kadrowa
10. zauważa, że na 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,14 % - zatrudnionych było 159 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 162 stanowisk dla tej kategorii pracowników (taka sama liczba zatwierdzonych stanowisk jak w 2021 r.); zauważa ponadto, że w 2022 r. dla Urzędu pracowało 44 pracowników kontraktowych (na 50 zatwierdzonych stanowisk) i 13 oddelegowanych ekspertów krajowych (na 19 zatwierdzonych stanowisk, a także sześciu ekspertów krajowych oddelegowanych na zasadach niegenerujących kosztów);
11. zauważa, że ogólny wskaźnik rotacji w 2022 r. wyniósł 11,5 % (w porównaniu z 12 % w 2021 r.); zauważa, że ogólny wskaźnik rotacji obejmuje zakończenie umowy z oddelegowanymi ekspertami krajowymi, których umowy są zawierane na krótszy okres, podczas gdy wskaźnik rotacji personelu statutowego (pracownicy zatrudnieni na czas określony i pracownicy kontraktowi) wyniósł 9 % (nieco więcej w przypadku pracowników kontraktowych niż pracowników zatrudnionych na czas określony); podkreśla, że w 2020 r. Urząd zaczął rozszerzać swoje podejście do zarządzania talentami o dalsze środki mające na celu wzmocnienie pozycji pracowników i wspieranie długoterminowego zaangażowania (silna propozycja wartości pracowniczych, szyte na miarę programy rozwoju zawodowego, takie jak mentoring, inicjatywy dotyczące równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, takie jak klub towarzyski itp.);
12. odnotowuje rozkład płci wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla Urzędu - 16 z 29 stanowisk wyższego i średniego szczebla (55 %) zajmują mężczyźni, a w Urzędzie ogółem 114 z 222 pracowników (51 %) to mężczyźni; popiera przyjęcie przez Urząd Karty sieci agencji UE na rzecz Różnorodności i Włączenia Społecznego; zauważa, że Urząd jest członkiem sieci "Choose Paris Region" zrzeszającej organizacje międzynarodowe promujące zróżnicowane, sprzyjające włączeniu społecznemu i sprawiedliwe miejsca pracy, a także zapewnia specjalne udogodnienia osobom z niepełnosprawnościami w procesie rekrutacji;
13. ma świadomość, że w 2022 r. przeprowadzono ankietę dotyczącą zaangażowania pracowników, na którą odpowiedziało 71 % personelu; zauważa, że ogólny pozytywny wynik, który odzwierciedla zaangażowanie pracowników, wyniósł 65 % - o 1 % więcej niż w poprzedniej ankiecie dotyczącej zaangażowania pracowników przeprowadzonej w 2019 r. (pomimo trudnego okresu pandemii COVID-19), a także w porównaniu z unijnym międzyagencyjnym poziomem odniesienia;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
14. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. Urząd usprawnił proces etyczny, w szczególności przez wprowadzenie elektronicznego systemu przepływu pracy obejmującego dokładniejszą i skuteczniejszą ocenę powiadomień dotyczących potencjalnych konfliktów interesów odchodzących pracowników oraz powiadomień o działalności po okresie zatrudnienia;
15. podkreśla, że wytyczne dotyczące informowania o nieprawidłowościach, obejmujące wytyczne antykorupcyjne, zostały włączone do materiałów szkoleniowych Urzędu dotyczących etyki i uczciwości;
16. docenia, że w 2022 r. Rada Organów Nadzoru przyjęła zmianę swojego regulaminu wewnętrznego oraz regulaminu wewnętrznego Zarządu, a także mandatów Stałego Komitetu ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji oraz Komitetu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu, zgodnie z którą członek, który zgłosił konflikt interesów, musi być we wszystkich przypadkach wyłączony zarówno z samej dyskusji, jak i z głosowania;
17. zauważa, że po zamknięciu dochodzenia OLAF-u bez wskazania nieprawidłowości co do zgodności z odpowiednimi ramami prawnymi Urząd otrzymał zalecenie, aby podjąć działania administracyjne, w szczególności w odniesieniu do umów o pracę kadry kierowniczej wyższego szczebla; zauważa, że w dochodzeniu wykazano brak postanowień umownych dotyczących zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy lub okresu karencji; podkreśla, że w odpowiedzi w lutym 2022 r. Urząd wprowadził do umów z dyrektorami, doradcami i pracownikami jeszcze wyższego szczebla nowy artykuł; zauważa, że ze względu na ograniczenia wynikające z ram prawnych regulaminu pracowniczego Urząd poinformował OLAF, że nie może stawiać wymogów pracownikom nieobjętym tymi ramami, takich jak zapewnienie odszkodowania w przypadku, gdy byłemu pracownikowi ogranicza się możliwość prowadzenia działalności zawodowej lub gdy podjęcie takiej działalności wiąże się ze spełnieniem istotnych warunków;
18. wyraża zadowolenie, że Urząd ujawnia wszystkie spotkania pracowników z zewnętrznymi podmiotami z sektora prywatnego w ciągu dwóch tygodni w odniesieniu do Przewodniczącego, zgodnie z art. 49a rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, oraz że ma to zastosowanie w taki sam sposób do Dyrektora Wykonawczego, choć art. 52a tego rozporządzenia wymaga podawania informacji o posiedzeniach Dyrektora Wykonawczego do wiadomości publicznej, ale nie określa, jak szybko po ich odbyciu; zauważa, że w odniesieniu do spotkań innych pracowników z podmiotami z sektora prywatnego informacje ujawnia się co kwartał;
19. zwraca uwagę, że w 2022 r. zamknięto jedną sprawę dotyczącą sygnalizowania nieprawidłowości; zauważa, że podjęte działania obejmowały kontakt z właściwym organem krajowym w celu zrozumienia zarzutów i działań podejmowanych na szczeblu krajowym, co doprowadziło do zamknięcia sprawy bez konieczności podejmowania przez Urząd żadnych działań;
20. przypomina, że na stronach internetowych Urzędu dostępne są życiorysy członków organów zarządzających i zastępców członków, kadry kierowniczej wyższego szczebla i dyrektorów; zauważa, że życiorysy te zawierają informacje dotyczące doświadczenia zawodowego i wykształcenia; zauważa ponadto, że w odniesieniu do ekspertów Urząd publikuje życiorysy członków Bankowej Grupy Interesariuszy;
Zamówienia publiczne
21. zauważa, że według Trybunału Urząd ogłosił dwie otwarte procedury przetargowe w celu zamówienia usług: jedna dotyczyła badań rynkowych odnoszących się do usług finansowych, a druga - usług doradczych w zakresie ochrony danych; zauważa, że w przypadku jednej z tych procedur kryteria kwalifikacji i kryteria udzielenia zamówienia częściowo pokrywały się; podkreśla, że stoi to w sprzeczności z art. 167 rozporządzenia finansowego, zgodnie z którym kryteria te muszą być całkowicie odrębne; stwierdza, że kryteria kwalifikacji wykorzystuje się do oceny zdolności oferentów, a kryteria udzielenia zamówienia - do oceny ofert pod kątem oferowanej ceny i jakości; zauważa z ubolewaniem, że w przypadku obu procedur Urząd przeszacował maksymalną wartość zamówień ze względu na niedociągnięcia w badaniach cen rynkowych przeprowadzonych przed ogłoszeniem procedur;
22. zauważa, że według Trybunału uchybienie w dziedzinie zamówień publicznych dotyczące dwóch odrębnych procedur negocjacyjnych zgłoszone w 2021 r. zostało skorygowane, ponieważ Urząd korzysta obecnie z formularzy Komisji, a zatem dostosował swoje procedury zgodnie z uwagami Trybunału;
23. podkreśla, że od roku budżetowego 2020 Trybunał co roku zgłasza nowe uwagi dotyczące zamówień publicznych w odniesieniu do czterech agencji, w tym Urzędu; przypomina, że przepisy dotyczące zamówień publicznych mają umożliwiać podmiotom zamawiającym zakup potrzebnych towarów i usług po najlepszej cenie, a jednocześnie zapewniać uczciwą konkurencję między oferentami i poszanowanie zasad przejrzystości, proporcjonalności, równego traktowania i niedyskryminacji; wzywa Urząd, aby zapewnił pełną zgodność z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień publicznych w celu osiągnięcia jak najlepszej relacji jakości do ceny;
Kontrola wewnętrzna
24. przypomina, że w 2021 r. Urząd rozpoczął pracę ze specjalnym partnerem ds. zarządzania ryzykiem, której celem jest poprawa zgodności obowiązującego programu zarządzania ryzykiem Urzędu z ramami COSO w zakresie zarządzania ryzykiem korporacyjnym (ERM), i kontynuował ją w 2022 r.; zauważa, że aby jeszcze bardziej wzmocnić kontrole wewnętrzne, Urząd planuje włączyć swój program zarządzania ryzykiem w ramy COSO w zakresie ERM, zintensyfikować działania związane z etyką oraz zorganizować dostosowane do potrzeb szkolenia w zakresie kontroli wewnętrznych w 2023 r., mając na celu utrzymanie i zwiększenie skuteczności ogólnego systemu kontroli wewnętrznej;
25. zauważa, że według Trybunału uchybienie w mechanizmach kontroli wewnętrznej zgłoszone w 2021 r., które miało negatywny wpływ na procedury naboru, zostało skorygowane, ponieważ Urząd odpowiednio zmodyfikował swoje procedury;
Inne uwagi
26. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. Urząd nadal promował swoje działania i rezultaty za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji, takich jak korporacyjna strona internetowa, wywiady prasowe i platformy społecznościowe; zauważa, że Urząd zwiększył również liczbę dynamicznych wizualizacji danych mających na celu pokazywanie dużych ilości danych w bardziej kompleksowy i przystępny sposób oraz opublikował 149 komunikatów prasowych i wiadomości, promował swoją działalność w prasie i mediach, zorganizował 74 wywiady i briefingi z prasą oraz odpowiedział na 706 zapytań przysłanych pocztą elektroniczną;
27. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. Urząd otrzymał certyfikat systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) i z powodzeniem zrealizował swoje cele i zadania środowiskowe na 2022 r. w dziedzinie podróży, energii, odpadów, zamówień publicznych i podstawowej działalności; podkreśla, że osiągnięcia obejmują ograniczenie o co najmniej 50 % działań związanych z podróżami, zmniejszenie zużycia energii w budynkach o 10 %, przekazanie do recyklingu co najmniej 70 % odpadów oraz uwzględnienie wpływu na środowisko w 100 % zamówień udzielanych przez Urząd;
28. pochwala Urząd za podjęcie starań zmierzających do ograniczenia zużycia energii o 10 % w 2022 r. (w porównaniu z 2019 r.); zwraca uwagę, że aby osiągnąć ten cel, Urząd podjął działania takie jak: zmiana harmonogramów ogrzewania budynków i obniżenie temperatury ustawionej na termostatach, przejście na dostawy energii pochodzące w całości ze źródeł odnawialnych, dzienne monitorowanie liczników, aby ocenić wyniki podjętych działań, oraz przeprowadzenie kampanii uświadamiającej dotyczącej oszczędności energii skierowanej do pracowników; zauważa, że na koniec 2022 r. udało się ograniczyć zużycie energii o 16,4 % (w porównaniu z 2019 r.);
29. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 11 kwietnia 2024 r. 6 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.