Rezolucja 2024/2271 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2022

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2271
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2022

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2022,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Transportu i Turystyki,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0116/2024),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2022 wyniósł 224 265 965 EUR, co stanowi wzrost o 10,04 % w porównaniu z 2021 r.; mając na uwadze, że kwota 39 678 000 EUR w budżecie Agencji pochodzi z budżetu Unii, natomiast kwota 120 435 031 EUR stanowi dochód z opłat i należności;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2022 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2022 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na omawiany rok w wysokości 97,08 %, co oznacza wzrost o 0,77 % w porównaniu z rokiem 2021; zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania środków na płatności w omawianym roku wyniósł 87,18 %, co oznacza niewielki spadek o 0,16 % w porównaniu z rokiem 2021;

2. zauważa, że na koniec roku Agencja odnotowała ujemny wynik budżetowy z tytułu opłat i należności w wysokości 8,2 mln EUR (w porównaniu z 11,2 mln EUR w 2021 r.); zauważa w związku z tym, że skumulowana nadwyżka Agencji z tytułu opłat i należności spadła z 72,1 mln EUR do 63,9 mln EUR; zauważa, że wskaźnik anulowanych środków co do zobowiązań przeniesionych na 2022 r. wyniósł 2,82 % - poniżej pułapu 5 % ustalonego przez Komisję;

3. odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału, Agencja pobiera honoraria i opłaty za świadczenie usług certyfikacyjnych, ale nie dokumentuje weryfikacji, które przeprowadza w celu zagwarantowania, że dochody te są prawidłowo pobierane, co stoi w sprzeczności z art. 74 ust. 5 i art. 75 rozporządzenia finansowego; odnotowuje odpowiedź Agencji, w której zobowiązuje się ona do podjęcia niezbędnych działań w celu zadbania o to, by kontrole były odpowiednio udokumentowane;

Wyniki działalności

4. zauważa, że w 2022 r. Agencja podjęła pewne działania mające na celu ocenę wartości dodanej swojej działalności oraz działania służące poprawie zarządzania budżetem, określając 128 celów i 66 kluczowych wskaźników skuteczności działania w 11 kluczowych obszarach działania; zauważa, że w 2022 r. Agencja osiągnęła bardzo dobre wyniki - wskaźnik wykonania rocznego programu prac na 2022 r. wyniósł 97 %, a 77 % kluczowych wskaźników efektywności Agencji znajduje się na dobrej drodze do realizacji;

5. docenia kluczowe osiągnięcia i postępy Agencji w 2022 r. w nowych obszarach związanych z ekologicznymi rozwiązaniami i cyfryzacją; zauważa w tym kontekście, że Agencja zintensyfikowała wysiłki na rzecz czystego lotnictwa za pośrednictwem programu EASA na rzecz zrównoważonego lotnictwa - 2022 r. poprzez różne działania, takie jak publikacja trzeciego wydania europejskiego sprawozdania dotyczącego wpływu lotnictwa na środowisko oraz pomyślny wkład w konkluzje 41. sesji Zgromadzenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w sprawie środowiska; zauważa, że w 2022 r. Agencja przeprowadziła kompleksowy przegląd priorytetów strategicznych w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom dla systemu w związku z europejskim planem bezpieczeństwa lotniczego (EPAS); zauważa, że przegląd ten doprowadził do położenia większego nacisku na zarządzanie współzależnymi czynnikami ryzyka oraz na kompetencje personelu, a także obejmował dodatkowe priorytety dotyczące bezpiecznej integracji powstających technologii i nowych koncepcji biznesowych; zauważa, że te nowe priorytety strategiczne uwzględniono w europejskim planie bezpieczeństwa lotniczego na lata 2023-2025, przyjętym w 2022 r.;

6. odnotowuje działania Agencji w 2022 r. w celu wdrożenia planu działania na rzecz miejskiej mobilności powietrznej poprzez publikację wytycznych dotyczących projektowania wertiportów, proponowane nowe ramy regulacyjne dotyczące eksploatacji taksówek powietrznych w miastach, wytyczne dotyczące ustanowienia poziomów hałasu dronów poniżej 600 kg oraz akceptowalne sposoby spełnienia wymagań i materiały zawierające wytyczne w celu wsparcia zharmonizowanego, bezpiecznego i skutecznego wdrażania U-space w całej Unii;

7. z uznaniem odnotowuje transformację cyfrową europejskiej przestrzeni powietrznej, w tym możliwości zwiększenia mobilności i ujednolicone kwalifikacje kontrolerów ruchu lotniczego, licencjonowanie i szkolenie oraz naziemne systemy zarządzania ruchem lotniczym; apeluje o zmianę radiotelefonicznej frazeologii lotniczej SERA na potrzeby komunikacji między pilotami a kontrolerami ruchu lotniczego; podkreśla, że transformacja cyfrowa europejskiej przestrzeni powietrznej obejmuje kilka pojedynczych komponentów i elementów składowych, które są kluczowymi rozwiązaniami dla przyszłej architektury przestrzeni powietrznej i mają na celu wspieranie bezpieczeństwa, wydajności i efektywności środowiskowej;

8. podkreśla znaczenie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej dla rozwiązania problemu rozdrobnienia europejskiej przestrzeni powietrznej i dążenia do poprawy skuteczności zarządzania ruchem lotniczym z punktu widzenia bezpieczeństwa, przepustowości, efektywności kosztowej i ochrony środowiska; z zadowoleniem przyjmuje prace Agencji nad reformą jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 2+ w 2022 r., szczególnie nad harmonizacją dotyczącą kontrolerów ruchu lotniczego poprzez wydawanie licencji i certyfikację przez Agencję naziemnych systemów ATM/ANS; pochwala fakt, że obie reformy zmniejszają koszty i zwiększają zdolność zarządzania ruchem lotniczym oraz zapewniają znaczną wartość dodaną dla pakietu inicjatyw dotyczących jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 2+;

9. rozumie obawy dotyczące rosyjskich flot pasażerskich; w szczególności z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Agencji w prace cywilnowojskowego zespołu ds. bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej Ukrainy, zwłaszcza w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na przestrzeń powietrzną w celu ułatwienia ćwiczeń wojskowych na szczeblu państwa i NATO; uznaje pomyślną realizację programu prac wraz z Europejską Agencją Obrony (EDA), co znacznie zacieśniło współpracę w zakresie pojawiającej się granicy innowacji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja wsparła inicjatywy podejmowane przez Komisję w ramach programu RescEU (umowa dla strażaków oraz zdolność do lotniczej ewakuacji medycznej/transportu);

10. zwraca uwagę na działania Agencji w odpowiedzi na rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, takie jak publikacja biuletynu informacyjnego dotyczącego stref konfliktu, w którym zaleca się operatorom, aby nie przekraczali obszarów o intensywnej lub wzmożonej działalności wojskowej, oraz publikacja biuletynu informacyjnego dotyczącego bezpieczeństwa na temat okresowych wyłączeń GNSS w pobliżu obszarów objętych konfliktem w Ukrainie; w tym kontekście pochwala fakt, że po fazie próbnej inicjatywy uruchomiono europejską platformę wymiany informacji i współpracy w sprawie stref konfliktu, której celem jest wymiana informacji na temat zagrożeń dla lotnictwa cywilnego wynikających ze stref konfliktu lub rebelii zbrojnej; podkreśla ponadto, że nielegalna inwazja na Ukrainę spowodowała nowe problemy w zakresie bezpieczeństwa i nasiliła problemy istniejące wcześniej; ponownie apeluje o nawiązanie ścisłej współpracy z europejskimi państwowymi i wojskowymi urzędami lotnictwa, EDA, Organizacją ds. Współpracy w Zakresie Uzbrojenia (OCCAR) i NATO, stosownie do potrzeb realizacji zadań Agencji, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 2  i z myślą o poprawie bezpieczeństwa i ochrony lotów w Europie;

11. docenia, że Agencja przestrzegała sankcji i strategii politycznych ustanowionych przez Komisję po nielegalnej rosyjskiej inwazji na Ukrainę w 2022 r. oraz że wszystkie działania w zakresie współpracy z Rosją zostały zawieszone, a Agencja skupiła się na działaniach wspierających Ukrainę; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zespół Agencji ds. koordynacji kontroli na płycie wspierał Komisję w tworzeniu wykazu rejestracji statków powietrznych, które są wykorzystywane lub kontrolowane przez obywateli rosyjskich, a wykaz ten był aktualizowany 38 razy i w 2022 r. obejmował ponad tysiąc statków powietrznych;

Wydajność i zyski

12. pochwala Agencję za to, że współdzieli z innymi agencjami zasoby na realizację pokrywających się zadań i kompetencji, w tym w takich obszarach jak usługi doradcze w zakresie zasobów ludzkich, cyfryzacja i narzędzia, e-uczenie się i ankiety, a także za udział w międzyinstytucjonalnych i międzyagencyjnych zaproszeniach do składania ofert; zwraca uwagę, że Agencja ściśle współpracuje z Europejską Agencją Środowiska przy przygotowywaniu raportów, np. Raportu o oddziaływaniu lotnictwa europejskiego na środowisko, z Eurocontrol w kwestii możliwości wspólnych rozwiązań w zakresie uczenia się w dziedzinie lotnictwa oraz z Agencją Kolejową Unii Europejskiej w ramach podpisanego w 2022 r. porozumienia o współpracy, które ustanawia regularny zorganizowany dialog i usprawnia wymianę informacji, wiedzy i doświadczeń w różnych obszarach współpracy; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja zawarła strategiczne partnerstwa w zakresie dzielenia się zasobami i informacjami z prawie wszystkimi krajowymi właściwymi organami lotniczymi w państwach członkowskich;

13. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja ustanowiła szereg partnerstw z innymi organami Unii w celu poprawy skuteczności i spójności, w tym z Europejską Agencją Środowiska, Europejskim Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób, Wspólnym Przedsięwzięciem na rzecz Ekologicznego Lotnictwa i Wspólnym Przedsięwzięciem SESAR3; z zadowoleniem przyjmuje współpracę w zakresie rozwiązań edukacyjnych z kilkoma agencjami w kwestiach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w dziedzinie usług doradczych w zakresie zasobów ludzkich, cyfryzacji i narzędzi, e-uczenia się i badań, w tym z Europejską Agencją Leków, Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności i Prokuraturą Europejską;

14. przypomina, że w 2020 r. wprowadzono program transformacji korporacyjnej pt. "Destination: Future-proof" (Cel: dostosowanie do przyszłych wyzwań), aby ograniczyć koszty, zwiększyć efektywność i skoncentrować się na kluczowych czynnikach wpływających na działalność Agencji; zauważa, że program ten, formalnie zakończony w 2022 r., przyniósł kluczowe zmiany, które obejmują m.in. uproszczoną procedurę stanowienia przepisów, usługi ułatwiające wprowadzanie innowacyjnych technologii i ulepszony proces programowania korporacyjnego, a także wzrost wydajności o 12 % (porównanie między 2022 r. i 2019 r.), odpowiadający zmniejszeniu kosztów ogólnych Agencji o 36 ekwiwalentów pełnego czasu pracy; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że dzięki przyjętemu w programie podejściu mającemu na celu zwiększenie efektywności oraz stworzonej infrastrukturze na potrzeby nowych inicjatyw Agencja może nadal usprawniać swoje procedury i kontynuować proces cyfryzacji;

15. z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte przez Agencję w celu monitorowania jej śladu środowiskowego i zarządzania nim m.in. w obszarach związanych z budynkami, usługami użyteczności publicznej i zaopatrzeniem; zauważa w tym kontekście, że Agencja zoptymalizowała zużycie energii i wody w swoim budynku, a 100 % kupowanej przez nią energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych; Agencja zcentralizowała także punkty zbiórki odpadów w przestrzeniach wspólnych i wprowadziła środki mające na celu ograniczenie ilości zużywanego papieru i materiałów biurowych;

16. zauważa, że Agencja nadal stosuje odpowiednie kryteria i wymogi dla zielonych zamówień publicznych, korzystając z dostępnych zestawów narzędzi w odniesieniu do zaproszeń do składania ofert; zauważa ponadto, że w 2022 r. zatrudniono jednego pracownika w celu zapewnienia zasobów na ponowne rozpoczęcie analizy instrumentów ciągłej poprawy efektywności środowiskowej organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem EMAS i ISO 14001; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wynikach tej analizy;

Polityka kadrowa

17. zwraca uwagę, że na 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia wdrożono w 95,59 % - zatrudniono na czas określony 651 osoby z 681, na które pozwalały środki z budżetu Unii (w 2021 r. zezwolono na obsadzenie 680 stanowisk); zauważa ponadto, że w 2022 r. Agencja zatrudniała również 95 pracowników kontraktowych i 23 oddelegowanych ekspertów krajowych;

18. zauważa, że w 2022 r. Agencja dokonała znacznych inwestycji, aby zwiększyć możliwości techniczne oraz oferować możliwości rozwoju kariery zawodowej w ramach odnowionej polityki w zakresie kompetencji; w tym kontekście zwraca uwagę, że w 2022 r. Agencja z powodzeniem zatrudniła ponad 60 nowych pracowników, uruchomiła trzecią edycję programu rekrutowania młodych talentów tuż po studiach (Junior Qualification Programme), zaoferowała ponad 70 pracownikom możliwość rozwoju kariery wewnątrz Agencji i przeprowadziła 98 % planowanych szkoleń technicznych dla pracowników; pochwala bardzo niski wskaźnik rotacji pracowników w Agencji (0,1 %) w 2022 r.;

19. z zaniepokojeniem odnotowuje brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla Agencji (17 z 22 menedżerów (77 %) to mężczyźni) oraz w zarządzie Agencji, gdzie 59 z 79 członków (75 %) to mężczyźni; zwraca również uwagę na proporcje płci wśród wszystkich pracowników Agencji - 525 z 757 pracowników (69 %) stanowią mężczyźni; zauważa, że Agencja systematycznie monitoruje proporcje płci wśród kandydatów i aktywnie stara się docierać z ofertami zatrudnienia do kobiet, publikując ogłoszenia o wakatach na odpowiednich forach, wyraźnie zachęcając kobiety do zgłaszania kandydatur oraz przygotowują dokładne opisy stanowisk, ponieważ może to mieć wpływ na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym; wzywa Agencję do kontynuowania wysiłków na rzecz równowagi płci na szczeblu kierowniczym i na poziomie personelu poprzez konkretne działania, które przekonają kobiety do zgłaszania kandydatur na stanowiska oferowane przez Agencję; apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby podczas mianowania kandydatów na członków zarządu Agencji uwzględniały znaczenie, jakie ma zapewnienie równowagi płci;

20. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja nadal koncentruje się na równowadze płci, równowadze geograficznej i różnorodności; przypomina, jak ważne jest opracowanie długoterminowej polityki kadrowej dotyczącej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz oferty konkretnych możliwości szkoleniowych w celu rozwoju kariery zawodowej, pracy zdalnej, prawa do bycia offline, większej równowagi geograficznej, aby zapewnić odpowiednią reprezentację ze wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutacji i integracji osób z niepełnosprawnościami, a także promowania ich równego traktowania i równych szans;

21. na podstawie sprawozdania Agencji w odniesieniu do działań następczych podjętych w związku z absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2021 (zwanego dalej "sprawozdaniem Agencji") zauważa, że na podstawie swojego programu zarządzania kompetencjami i strategicznego planowania zatrudnienia Agencja zidentyfikowała stabilny scenariusz zatrudnienia na rok 2022 i następne, zakładający znaczne zewnętrzne inwestycje w obszarach wiedzy technicznej i korporacyjnej zarówno w odniesieniu do tradycyjnych zadań, jak i nowych dziedzin, w oparciu o średniookresowe priorytety strategiczne Agencji, w tym np. nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, ocenę bezpieczeństwa, próby w locie i badania;

22. zauważa, że w 2022 r. zgłoszono jeden przypadek molestowania, w odniesieniu do którego Agencja skorzystała z zewnętrznych usług dochodzeniowych w ramach sieci międzyagencyjnej, a dochodzenie zakończono wnioskiem, że nie można potwierdzić faktu molestowania; zauważa ponadto, że w 2022 r. zgłoszono łącznie 4 przypadki wypalenia zawodowego, czyli tyle samo co w 2021 r.;

23. przypomina, że w sprawozdaniu rocznym dotyczącym agencji Unii za 2021 r. Trybunał zwrócił uwagę, że Agencja naruszyła art. 16 regulaminu pracowniczego; odnotowuje, że w sprawozdaniu Trybunału status tej uwagi określono jako otwarty; zauważa jednocześnie, że - jak stwierdzono w sprawozdaniu Agencji - Agencja formalnie powołała w międzyczasie Wspólny Komitet, a także dokonała zmiany procedur w celu wyeliminowania uchybień stwierdzonych przez Trybunał;

Zamówienia publiczne

24. odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału, Agencja zawarła z jednym usługodawcą umowę na dalszy rozwój systemu zgłaszania incydentów o wartości 1,9 mln EUR przy zastosowaniu pilnej procedury; odnotowuje uwagę Trybunału, że warunki prawne zastosowania tej procedury nie zostały spełnione, procedura była zatem nieprawidłowa, podobnie jak wszystkie powiązane płatności (261 385 EUR) dokonane w 2022 r.; zwraca zarazem uwagę na odpowiedź Agencji, zgodnie z którą wybrany wykonawca był jedynym podmiotem, który mógł kontynuować prace nad systemem bez powodowania zakłóceń i bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa, których konsekwencje mogłyby potencjalnie być katastrofalne;

25. odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału, Agencja, po wszczęciu procedury przetargowej na usługi zarządzania wydarzeniami, skorygowała cenę w ofercie z naruszeniem przepisów art. 151 rozporządzenia finansowego; zauważa, że po tym, jak oferent złożył skargę na tę korektę, Agencja dokonała ponownej oceny i wykluczyła oferenta, ponieważ "nie spełniał wymogów określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia", nie wskazała jednak, jakie wymogi nie zostały spełnione; odnotowuje konkluzję Trybunału, że nie uzasadniono należycie tego wykluczenia; wzywa agencję do podjęcia niezbędnych działań w celu zapewnienia, by w przyszłych procedurach przetargowych wszelkie korekty cen lub wykluczenia oferentów były uzasadnione zgodnie z obowiązującą podstawą prawną;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

26. odnotowuje, że Agencja posiada system zapobiegania konfliktom interesów i ich eliminowania, który obejmuje coroczną procedurę polegającą na tym, że pracownicy są proszeni o weryfikację i (w razie potrzeby) aktualizację informacji na temat wszelkich zmian w ich sytuacji, które mogłyby prowadzić do faktycznego lub potencjalnego konfliktu interesów; zauważa, że w 2022 r. spośród wszystkich deklaracji interesów złożonych przez pracowników w różnych kontekstach (deklaracja roczna, nowi pracownicy, działania po okresie zatrudnienia lub działania zewnętrzne/urlop z przyczyn osobistych) i ocenionych przez Agencję zgodnie z obowiązującą procedurą, cztery przypadki przekazano do zaopiniowania Komitetowi ds. Etyki Agencji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. nie odnotowano żadnych potwierdzonych przypadków konfliktu interesów, a wszystkim przypadkom, w których stwierdzono ryzyko faktycznego lub potencjalnego konfliktu interesów, można było zaradzić za pomocą konkretnych środków, na przykład karencji, zakazu lobbingu czy nieangażowania w niektóre zadania;

27. zauważa, że na stronie internetowej Agencji opublikowano życiorysy i deklaracje interesów członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla; zauważa ponadto, że Agencja nie wymienia wszystkich swoich spotkań z lobbystami lub przedstawicielami grup interesu na swojej stronie internetowej i wzywa Agencję, aby niezwłocznie to uczyniła;

28. odnotowuje, że Agencja jest otwarta na możliwość opracowania wewnętrznej strategii antykorupcyjnej na przyszłość, ale obecnie, na podstawie danych z ostatnich lat, uważa, że nie ma w tym względzie żadnego zagrożenia; niemniej wzywa Agencję do ponownej oceny swojego stanowiska i podjęcia kroków w celu ustanowienia wewnętrznej strategii antykorupcyjnej;

Kontrola wewnętrzna

29. zauważa, że w 2022 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt działalności normalizacyjnej, w ramach którego oceniono, czy istniejące środki kontroli dają wystarczającą pewność co do zgodności z odpowiednimi przepisami, a działalność normalizacyjna jest zorganizowana w sposób efektywny, aby skutecznie wspierać osiąganie celów biznesowych Agencji; zauważa ponadto, że w wyniku tego audytu sformułowano trzy zalecenia, w odniesieniu do których Agencja opracowała plan działania, który ma zostać wdrożony w 2023 r.;

30. zauważa, że program audytu jednostki audytu wewnętrznego Agencji na 2022 r. obejmował 8 zadań, a mianowicie 4 kontrole wiarygodności, w tym 1 audyt przeprowadzony przez IAS, 2 audyty konsultacyjne i 2 audyty następcze; zauważa, że podczas audytów następczych w 2022 r. 2 z 13 działań wskazanych w początkowych audytach z 2021 r. można było zamknąć, sześć działań oceniono jako częściowo zrealizowane, a pięć działań pozostało otwartych; wzywa Agencję do poczynienia niezbędnych kroków w odniesieniu do tych działań;

Inne uwagi

31. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja koncentruje się na włączeniu Ukrainy jako państwa kandydującego do systemu UE;

32. zwraca uwagę, że w sprawozdaniu Agencji stwierdzono, że w 2022 r. Agencja przeprowadziła kompleksowe badanie użyteczności obejmujące test drzewa i indywidualne wywiady z użytkownikami; zauważa, że badanie to zaowocowało wnioskami jakościowymi, które w połączeniu ze wnioskami ilościowymi mają poprawić funkcjonowanie EASA Pro, EASA Light i społeczności na stronie internetowej Agencji; wyraża uznanie dla Agencji za wdrożenie projektu mającego na celu udostępnienie EASA Light (specjalnej części strony internetowej Agencji, która wyjaśnia jej działalność w prostym, nietechnicznym języku) we wszystkich językach urzędowych Unii;

33. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 11 kwietnia 2024 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 73 z 28.2.2023, s. 25.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0280.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2271

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2024/2271 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2022
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024