Rezolucja 2024/2268 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy 2022

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2268
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy
2022

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy 2022,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0098/2024),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2022 wyniósł 28 295 362 EUR, co stanowi spadek o 5,82 % w porównaniu z rokiem 2021; mając na uwadze, że Agencja jest finansowana z wkładu Unii oraz z zewnętrznych dochodów przeznaczonych na określone projekty;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2022 ("sprawozdanie Trybunału") Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw w odniesieniu do dochodów są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach; mając na uwadze, że Trybunał stwierdził nieprawidłowe płatności na łączną kwotę 4,2 mln EUR, z czego 4,1 mln EUR w związku z 359 płatnościami dokonanymi na podstawie dwóch umów ramowych realizowanych za pośrednictwem wniosków o świadczenie usług wysłanych przez pracowników, którzy nie byli uprawnieni do zaciągania zobowiązań prawnych w imieniu Agencji, oraz 152 655 EUR jako płatności dokonane w 2022 r. na podstawie umowy ramowej, w odniesieniu do których części wypłaconych kwot nie można było przypisać do świadczonych usług, co stanowi łącznie 13,5 % środków na płatności dostępnych w 2022 r., i oznacza przekroczenie progu istotności ustalonego na potrzeby kontroli, a w konsekwencji wydanie opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń; mając na uwadze, że z wyjątkiem tych niezgodnych płatności Trybunał stwierdza, że operacje leżące u podstaw rozliczeń w odniesieniu do płatności za rok zakończony 31 grudnia 2022 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. odnotowuje z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2022 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, co oznacza wzrost o 3,21 % w porównaniu z rokiem 2021; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 84,66 %, co oznacza wzrost o 12,93 % w porównaniu z rokiem 2021; zauważa ponadto, że 1,6 mln EUR, czyli 15 % zobowiązań w 2022 r., przeniesiono na 2023 r.; odnotowuje, że wskaźnik wykonania budżetu w odniesieniu do unijnych funduszy pomocy zewnętrznej przeznaczonych na pomoc państwom trzecim w budowaniu ich zdolności w odpowiednich obszarach polityki egzekwowania prawa osiągnął 48,5 % do końca 2022 r.;

Efektywność

2. wyraża uznanie dla Agencji za wskaźnik wykonania programu prac na 2022 r. na poziomie 100 % w oparciu o fakt, że zrealizowano 418 działań szkoleniowych wobec 417 działań zaplanowanych; zauważa, że w 2022 r. Agencja nadal prowadziła szkolenia dla organów ścigania, w jak największym stopniu powracając do środowiska internetowego; z uznaniem odnotowuje wysoki wskaźnik zadowolenia klientów, który utrzymał się w 2022 r., bowiem 97 % uczestników działań szkoleniowych Agencji zadeklarowało, że są z nich zadowoleni lub bardzo zadowoleni;

3. z zadowoleniem stwierdza, że Agencja stosuje niektóre kluczowe wskaźniki skuteczności działania (KPI) do oceny wartości dodanej wynikającej z jej działalności oraz inne środki usprawniające zarządzanie budżetem; odnotowuje, że w 2022 r. osiągnięto niemal wszystkie kluczowe wskaźniki skuteczności działania i tylko jeden był w toku do końca 2023 r., a mianowicie kluczowy wskaźnik efektywności związany z odsetkiem zaleceń z audytu zamkniętych zgodnie z uzgodnionym planem działania;

4. odnotowuje z uznaniem, że w 2022 r. w szkoleniach Agencji wzięło udział 43 838 uczestników, czyli znacznie więcej niż liczba 27 800 uczestników, których się spodziewano; wyraża uznanie dla Agencji za opublikowanie drugiej unijnej oceny strategicznych potrzeb szkoleniowych, w której określiła ona strategiczne i szkoleniowe potrzeby funkcjonariuszy organów ścigania w następnym cyklu działań europejskiej multidyscyplinarnej platformy przeciwko zagrożeniom przestępstwami na lata 2022-2025, oraz za rozpoczęcie jej wdrażania; odnotowuje także, że w 2022 r. nowo mianowana dyrektor wykonawcza Agencji rozpoczęła opracowanie nowej strategii określającej kierunek działalności Agencji na lata 2023-2027; ponadto docenia dokument strategiczny grupy ekspertów ds. praw podstawowych mający na celu uwzględnienie aspektów praw podstawowych we wszystkich działaniach szkoleniowych; wyraża zadowolenie, że w 2022 r. zorganizowano szkolenie ad hoc na temat ochrony dziennikarzy śledczych; z zadowoleniem przyjmuje specjalne szkolenia na tematy związane z przestępstwami z nienawiści i rozpowszechnianie wiedzy na temat skutecznych rozwiązań w zakresie wsparcia ofiar;

5. wyraża uznanie dla Agencji za szybką reakcję na nieuzasadnioną wojnę w Ukrainie i za przeprowadzenie we współpracy z Radą Europy specjalnego kursu wywiadowczego dla ukraińskiej prokuratury generalnej;

6. na podstawie skonsolidowanego rocznego sprawozdania z działalności Agencji za 2022 r. zauważa, że wyjątkowy wzrost liczby szkoleń oferowanych w ostatnich latach (z 18 000 w 2016 r. do prawie 44 000 w 2022 r.) odzwierciedla rosnące zapotrzebowanie na działania szkoleniowe, któremu Agencja musi sprostać; odnotowuje w związku z powyższym, że w 2022 r., ze względu na niewystarczające zasoby, zapotrzebowaniu temu można było jedynie sprostać, zwiększając komponent uczenia się online, który nie zaspokaja w pełni potrzeb zainteresowanych stron; popiera dążenie Agencji do dalszego prowadzenia multidyscyplinarnych działań, które przyciągają uczestników z policji, służb celnych, jak i służb granicznych;

7. zwraca uwagę, że w 2022 r. Agencja nadal z powodzeniem realizowała cztery projekty budowania zdolności w państwach trzecich, przyczyniając się bezpośrednio do zwiększenia bezpieczeństwa wewnętrznego Unii, a także działania szkoleniowe pod auspicjami centrum wiedzy CEPOL-u ds. zwalczania terroryzmu i Centrum Wiedzy CEPOL-u ds. Współpracy, Wymiany Informacji i Interoperacyjności w dziedzinie Egzekwowania Prawa; z zadowoleniem przyjmuje pomyślne wdrożenie konferencji badawczo-naukowej CEPOL-u we współpracy z Uniwersytetem im. Michała Römera w Wilnie (Litwa), zacieśniającej współpracę między organami ścigania i sektorami badawczymi, w której wzięło udział blisko 200 uczestników;

8. przypomina, że szkolenia w zakresie egzekwowania prawa na szczeblu Unii muszą odzwierciedlać priorytety Unii zgodnie z potrzebami szkoleniowymi państw członkowskich oraz wspierać reakcję Unii na poważną i zorganizowaną przestępczość oraz inne zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego, a ochrona praw podstawowych powinna być głównym filarem działań szkoleniowych Agencji; odnotowuje działania szkoleniowe w dziedzinie zwalczania terroryzmu, w tym w zakresie finansowania terroryzmu, terroryzmu i broni palnej, zagranicznych bojowników terrorystycznych oraz działania skierowane przeciwko ekstremizmowi i radykalizacji postaw; wzywa do zwiększenia liczby szkoleń na temat cyberprzestępczości, informatyki śledczej, sztucznej inteligencji, ochrony danych, praw podstawowych i przeciwdziałania rasizmowi na szczeblu Unii; wzywa Agencję do zapewnienia pełnej przejrzystości i pełnego poszanowania praw podstawowych i prawa międzynarodowego we wszystkich działaniach, zwłaszcza w działaniach prowadzonych z udziałem państw trzecich;

9. zwraca uwagę, że Agencja z powodzeniem utrzymała certyfikację zgodnie z normą ISO 9001:2015 systemu zarządzania jakością i poczyniła przygotowania do dalszego rozszerzenia stosowania normy ISO 29993:2017 w odniesieniu do usług edukacyjnych, co nadal świadczy o tym, że Agencja zapewnia skuteczne funkcjonowanie systemu jakości;

Wydajność i zyski

10. zwraca uwagę, że Agencja nadal ściśle współpracuje z siecią agencji wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych oraz z agencjami wchodzącymi w jej skład, w tym, w szczególności, z Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) i Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej, poprzez wspólne organizowanie działań szkoleniowych i kursów; odnotowuje w tym kontekście, że w 2022 r. Agencja przewodniczyła sieci agencji wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych; zauważa ponadto, że od 2023 r. Agencja zawarła umowę z Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (EMCDDA), aby zapewnić najem platformy edukacyjnej Agencji LEEd, a tym samym nieodpłatnie udostępnić EMCDDA nowoczesną platformę edukacyjną dla jej społeczności; wzywa Agencję do dalszej współpracy z innymi agencjami, tak aby można było wykorzystać wszystkie dostępne zasoby;

11. wyraża uznanie dla Agencji za osiągnięcie stosunkowo wysokiego poziomu cyfryzacji dzięki przejściu wielu jej procesów na tryb elektroniczny lub bez wersji papierowych, jak np. system składania ofert elektronicznych w procedurach otwartych i e-przetargach, e-rekrutacja, e-zarządzanie zasobami ludzkimi (SYSPER), fakturowanie elektroniczne, elektroniczne rezerwacje podróży, często w ścisłej współpracy z Dyrekcją Generalną Komisji ds. Usług Cyfrowych;

12. odnotowuje, że zgodnie z przepisami wewnętrznymi Agencji w przypadku krótszych podróży pracownicy (i uczestnicy szkoleń) mają korzystać z rozwiązań alternatywnych wobec podróży lotniczych, czyli z kolei albo autobusów; zauważa z uznaniem, że od 2022 r. Agencja oferuje swoim pracownikom zwrot kosztów transportu publicznego; zauważa ponadto, że wiele posiedzeń grup ekspertów, które wcześniej odbywały się na miejscu, odbywa się obecnie online; ubolewa, że Agencja nie dysponuje systemem obiektywnego i szczegółowego monitorowania zmian zysków i oszczędności z roku na rok, i zwraca się do Agencji o wprowadzenie takiego systemu;

13. odnotowuje, że ze sprawozdania Trybunału wynika, iż Agencja nie ma planu instytucjonalnego na rzecz poprawy efektywności energetycznej i neutralności klimatycznej prowadzonych działań; ubolewa, że Agencja nie rozpoczęła jeszcze procesu certyfikacji systemu ekozarządzania i audytu (EMAS); zauważa jednak, że w wymogach dotyczących swojej nowej siedziby głównej Agencja wskazała, że w najbliższej przyszłości przystąpi do certyfikacji EMAS; w związku z powyższym odnotowuje, że Agencja stosuje się do wytycznych Komisji, zgodnie z którymi w większości postępowań o udzielenie zamówienia uwzględnia się również kryteria udzielania zamówień związane ze względami środowiskowymi; wzywa Agencję do podążania za przykładem innych agencji w dziedzinie zielonych zamówień;

Polityka kadrowa

14. zauważa, że na 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 79 % - na czas określony obsadzonych było 26 stanowisk z 33, na które w tej kategorii pracowników pozwalał budżet Unii (bez zmian w stosunku do 2021 r.); odnotowuje, że ponadto w 2022 r. dla Agencji pracowało 59 pracowników kontraktowych (z czego 20 na potrzeby regularnych działań, a 39 na potrzeby finansowanych z zewnątrz projektów budowania zdolności) oraz 6 oddelegowanych ekspertów krajowych; odnotowuje ponadto, że na dzień 31 grudnia 2022 r. zatrudnionych było 24 pracowników tymczasowych wykonujących zadania związane z podstawową działalnością, takie jak e-uczenie się, technologie informacyjno-komunikacyjne, wsparcie w dziedzinie prawa i zarządzania;

15. zauważa, że w 2022 r. wahania personelu nadal były stosunkowo wysokie i miały znaczący wpływ na Agencję; odnotowuje w tym kontekście, że w 2022 r. 4 osoby odeszły z pracy z powodu nowych możliwości zatrudnienia w Agencji i poza nią, 3 osoby przeszły na emeryturę, a na dzień 31 grudnia 2022 r. 4 pracowników przebywało na urlopie bezpłatnym;

16. ponownie wyraża poparcie dla zwiększenia liczby pracowników Agencji proporcjonalnie do zadań i ambicji określonych w obecnym zakresie obowiązków Agencji; na podstawie sprawozdania uzupełniającego Agencji zatytułowanego "Plan działania CEPOL w odpowiedzi na decyzję PE w sprawie udzielenia absolutorium za rok budżetowy 2021" (zwanego dalej "sprawozdaniem z działań następczych Agencji") stwierdza, że w celu uzasadnienia przyszłego wniosku o zasoby dyrektor wykonawcza Agencji powołała grupę zadaniową do systematycznego dokumentowania i uzasadniania zapotrzebowania na dodatkowe zasoby budżetowe i ludzkie w kontekście nowej strategii na lata 2023-2027;

17. zauważa, że w 2022 r. wskaźnik rotacji personelu utrzymywał się na wysokim poziomie 11,8 %, co miało znaczący wpływ na organizację; na podstawie sprawozdania uzupełniającego Agencji odnotowuje, że wskaźnik rotacji pozo- staje poza kontrolą Agencji, ponieważ głównym czynnikiem go uruchamiającym jest niski współczynnik korygujący dla kraju i stosunkowo niski stopień zaszeregowania kluczowych funkcji pomocniczych w Agencji; zwraca uwagę, że w 2022 r. Agencja w dalszym ciągu wdrażała środki utrzymania personelu i ciągłości działania, korzystając z usług szeregu pracowników tymczasowych i oddelegowanych ekspertów krajowych do obsadzenia nieobecności pracowników do czasu zakończenia rekrutacji pracowników statutowych i dalszego przeklasyfikowania pracowników i funkcji, utrzymując rozwiązania socjalne (np. szkoły dla dzieci pracowników), telepracę i rozwiązania dotyczące elastycznego czasu pracy; ponownie wzywa Komisję do dokonania przeglądu współczynnika korygującego w celu lepszego odzwierciedlenia realiów gospodarczych związanych z relokacją i życiem w mieście będącym siedzibą Agencji;

18. stwierdza z uznaniem, że w odniesieniu do narzędzia SYSPER Agencja wprowadziła moduły takie jak REPORTING, ETHICS i STAGE oraz pracuje nad wprowadzaniem innych modułów SYSPER (np. EVAL/PROMO);

19. z zadowoleniem przyjmuje zgłoszony przez Agencję podział pod względem płci na 2022 r., w którym stanowiska kierownicze (1 kierownik wyższego szczebla i 5 kierowników średniego szczebla) zajmuje 3 mężczyzn i 3 kobiety, w zarządzie zasiada 15 mężczyzn (56 %) i 12 kobiet (44 %), a wśród ogółu pracowników jest 37 mężczyzn (44 %) i 48 kobiet (56 %); wyraża uznanie dla Agencji za osiągnięcie równowagi płci w 2022 r.;

20. na podstawie skonsolidowanego rocznego sprawozdania z działalności Agencji za 2022 r. stwierdza, że wśród pracowników Agencji w 2022 r. reprezentowanych było 17 państw członkowskich; zwraca uwagę, że 39 % pracowników Agencji to obywatele państwa członkowskiego jej siedziby; przypomina o znaczeniu równowagi geograficznej i wzywa Agencję do podejmowania środków niezbędnych do zapewnienia zrównoważonej i sprawiedliwej reprezentacji geograficznej;

21. wyraża zadowolenie, że w 2022 r. Agencja przyjęła nową decyzję na podstawie zasad zarządzania opartego na celach i wynikach oraz na kulturze zaufania; zauważa, że decyzja ta wprowadziła większą elastyczność dla pracowników, zarówno pod względem czasu pracy, jak i telepracy, poprzez przyznanie im prawa do bycia offline i wyraźne wskazanie okresu odłączenia, co powinno przyczynić się do lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz chronić pracowników przed nadmiernym obciążeniem pracą cyfrową;

22. na podstawie sprawozdania z działań następczych Agencji, w odniesieniu do uwagi dotyczącej personelu zajmującego się procedurami udzielania zamówień z zadowoleniem przyjmuje fakt, że plan zatrudnienia na 2023 r. przewiduje przekształcenie odpowiedniego stanowiska AST 5 (grupa zaszeregowania AST 3) w stanowisko AD 5;

Zamówienia publiczne

23. z zaniepokojeniem odnotowuje na podstawie sprawozdania Trybunału, że począwszy od roku budżetowego 2020 Trybunał co roku zgłaszał nowe uwagi dotyczące zamówień publicznych Agencji; podkreśla zawartą w sprawozdaniu Trybunału uwagę, która stanowi podstawę do wydania przez Trybunał opinii z zastrzeżeniami na temat legalności i prawidłowości 359 płatności o łącznej wartości 4,1 mln EUR dokonanych w 2022 r. w ramach dwóch umów ramowych wdrażanych bezpośrednio za pomocą formularzy zamówień (wniosków o świadczenie usług), które zostały wysłane przez pracowników Agencji nieposiadających uprawnień delegowanych do zaciągania zobowiązań prawnych w imieniu Agencji, lub przez pracowników tymczasowych, którzy nie mogli zgodnie z prawem posiadać takiej kompetencji delegowanej ze względu na swój status tymczasowy; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji na uwagę Trybunału, że nawet jeśli wystąpiły braki w formalizacji zobowiązania prawnego, usługi zostały zamówione zgodnie z potrzebami Agencji, i przeprowadzono pełne kontrole, aby dopilnować, by środki finansowe zostały wykorzystane zgodnie z zamierzonym celem, i nie poniesiono żadnych faktycznych strat; na podstawie odpowiedzi Agencji na pytania pisemne Parlamentu odnotowuje, że w umowach tych nie wystąpiły inne nieprawidłowości, a Agencja podjęła działania w celu uwzględnienia uwagi Trybunału poprzez zmianę wewnętrznych procedur Agencji w celu zapewnienia, aby zlecenia były przekazywane pracownikowi biura podróży wyłącznie przez pracowników statutowych, którzy zostali delegowani przez urzędnika zatwierdzającego do podjęcia zobowiązania prawnego; odnotowuje odpowiedź Agencji, zgodnie z którą Agencja niezwłocznie wprowadziła środki naprawcze, nawet przed zakończeniem procesu audytu; wzywa Agencję do pełnego uwzględnienia tych uwag i usprawnienia procedur udzielania zamówień, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości;

24. ponadto na podstawie sprawozdania Trybunału zwraca uwagę na opinię z zastrzeżeniem, zgodnie z którą wszystkich kwot wypłaconych w 2022 r. (152 655 EUR) z tytułu wykonania umowy ramowej (na redakcyjne usługi oświatowe) nie można było przypisać do świadczonych usług, niektóre kategorie zadań nie odzwierciedlały charakteru faktycznie wykonanej pracy, a w przypadku niektórych kategorii liczba opłaconych zleceń nie odpowiadała liczbie faktycznie wykonanych usług, co sprawiło, że kwoty te są nieprawidłowe; odnotowuje wyjaśnienie Agencji, że liczby zamówionych, dostarczonych i opłaconych stron nie można było w pełni zestawić ze świadczonymi usługami, ponieważ ze względu na charakter pracy, a mianowicie opracowywanie treści redakcyjnych i edukacyjnych, nie da się wcześniej dokładnie przewidzieć odnośnych liczb; zauważa ponadto, że zgodnie z odpowiedzią Agencji przeprowadzono kontrole rezultatów, a kategorie zadań opierały się na zadaniach wymienionych w poprzedniej umowie z Urzędem Publikacji; wzywa Agencję do wprowadzenia środków umożliwiających Agencji lepsze określenie wyników z wyprzedzeniem i uniknięcie takich sytuacji w przyszłości;

25. na podstawie sprawozdania Trybunału za rok budżetowy 2021 zauważa, że jedna uwaga pozostała otwarta w odniesieniu do procesu oceny postępowania o udzielenie zamówienia; Agencja położyła w nim nacisk na kryterium, które nie zostało jasno przedstawione w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co stwarza ryzyko nierównego traktowania oferentów; zauważa, że umowa obowiązywała do września 2023 r. i w momencie przeglądu przez Trybunał statusu tej uwagi Agencja nie zamierzała przedłużyć umowy o kolejne 12 miesięcy;

26. wyraża uznanie dla Agencji za wdrożenie narzędzia zarządzania zamówieniami publicznymi, które od października 2022 r. jest stosowane we wszystkich rodzajach postępowań o udzielenie zamówienia; zachęca Agencję szybszego przyjęcia i wdrożenia narzędzi, które umożliwiają stosowanie podpisu elektronicznego w celu uzyskania zatwierdzeń i podpisów zarówno od kontrahentów wewnętrznych, jak i zewnętrznych w dokumentach dotyczących zamówień publicznych i umowach;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

27. z uznaniem odnotowuje przedsięwzięte środki i bieżące wysiłki Agencji na rzecz zapewnienia przejrzystości oraz zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi; zauważa z zadowoleniem, że deklaracje interesów i życiorysy członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla są publikowane na stronie internetowej Agencji, a format deklaracji umożliwia wykazanie interesów zawodowych, finansowych, osobistych i innych, które mogą być związane z działalnością Agencji; na podstawie sprawozdania z działań następczych Agencji, w odniesieniu do uwagi organu udzielającego absolutorium, zgodnie z którą deklaracje interesów i poufności ekspertów otrzymujących wynagrodzenie nie są publikowane na stronie internetowej Agencji, odnotowuje, że Agencja oceniła, iż ze względu na kwestie ochrony danych publikacja zgłoszeń i życiorysów ekspertów doprowadziłaby do znacznego zmniejszenia liczby kandydatur ze strony ekspertów, biorąc pod uwagę, że większość ekspertów pracujących dla Agencji ma doświadczenie w zakresie egzekwowania prawa;

28. na podstawie sprawozdania z działań następczych Agencji odnotowuje z uznaniem, że wraz z uruchomieniem nowej strony internetowej w 2022 r. Agencja usprawniła publiczny rejestr dokumentów, a wprowadzone zmiany techniczne umożliwiają obywatelom wyszukiwanie dokumentów urzędowych Agencji według kategorii lub ubieganie się o dostęp do dokumentu za pośrednictwem formularza internetowego, jeżeli nie udzielono bezpośredniego dostępu za pośrednictwem publicznego rejestru dokumentów; zwraca uwagę, że w 2022 r. Agencja otrzymała pięć wniosków o publiczny dostęp do dokumentów i rozpatrzyła 920 zapytań publicznych od obywateli;

Kontrola wewnętrzna

29. na podstawie sprawozdania uzupełniającego Agencji zauważa, że w odniesieniu do kilku niedociągnięć w systemie kontroli wewnętrznej Agencji, w szczególności w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia i zarządzania zobowiązaniami budżetowymi, Agencja podjęła działania, w tym szkolenia i warsztaty, w celu zwiększenia świadomości i ograniczenia występowania błędów administracyjnych; na podstawie sprawozdania Trybunału odnotowuje w związku z powyższym, że uwagi (za rok budżetowy 2021) odpowiadające tym uchybieniom mają status "zamknięte";

30. odnotowuje przeprowadzoną przez Agencję w 2022 r. ocenę jej systemu kontroli wewnętrznej oraz jej wniosek, że jest on skuteczny, obecny i dobrze funkcjonuje oraz że konieczne są jedynie niewielkie ulepszenia; wzywa Agencję do wyeliminowania niedociągnięć stwierdzonych w odniesieniu do elementów kontroli wewnętrznej "Działania kontrolne" oraz "Informacja i komunikacja" oraz do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tej sprawie; na podstawie sprawozdania uzupełniającego Agencji odnotowuje z uznaniem, że w ocenie komponentu "Działania monitorujące", zasady 17 "Ocena niedociągnięć i informowanie o nich", wzięła ona pod uwagę istotne uwagi Trybunału z poprzednich lat; zwraca się do Agencji o dalsze uwzględnianie wszystkich uwag z audytu Agencji "Zarządzanie zasobami ludzkimi i etyka w CEPOL-u" przeprowadzonego w 2021 r. przez Służbę Audytu Wewnętrznego;

31. zauważa, że Agencja wdraża proces rejestracji i zatwierdzania odstępstw, które są analizowane w celu określenia konkretnych obszarów budzących obawy i podjęcia odpowiednich działań usprawniających; zwraca uwagę, iż w sprawozdaniu z 2022 r. w sprawie odstępstw potwierdzono, że system kontroli wewnętrznej Agencji funkcjonuje prawidłowo, a przypadki niezgodności są wykrywane i łagodzone za pomocą działań naprawczych i zapobiegawczych; odnotowuje ponadto, że w 2022 r. zgłoszono łącznie 46 odstępstw (w porównaniu z 27 odstępstwami w 2021 r.) na kwotę 51 697 EUR (w porównaniu z 257 825 EUR w 2021 r.), podczas gdy 13 z tych odstępstw miało skutki finansowe powyżej 1 000 EUR (od 1 053 EUR do 12 240 EUR);

Inne uwagi

32. na podstawie sprawozdania uzupełniającego Agencji w odniesieniu do kwestii braku wystarczającej przestrzeni biurowej i powierzchni na działania operacyjne odnotowuje, że rząd Węgier zobowiązał się do zapewnienia ciągłości i zagwarantowania Agencji odpowiednich udogodnień poprzez przyjęcie decyzji o najmie nowej siedzibie głównej (6 000 m2); zwraca ponadto uwagę, że przeprowadzka do nowej siedziby może nastąpić do końca 2024 r., równolegle z podpisaniem nowej umowy w sprawie siedziby;

33. pochwala wysiłki Agencji na rzecz zwiększenia jej widoczności i obecności w internecie; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie w 2022 r. nowej strony internetowej Agencji, która zawiera kluczowe ulepszenia, takie jak jaśniejsza prezentacja i struktura, lepszy wygląd i zdolność reagowania w sieci; zauważa ponadto, że w 2022 r. działalność Agencji w mediach społecznościowych była znacząca - zamieszczano 1 590 treści, co stanowi wzrost o 54 % w stosunku do poprzedniego roku; odnotowuje w związku z tym tendencję wzrostową, jeżeli chodzi o użytkowników strony internetowej Agencji, która odnotowała 200 000 odwiedzin, oraz bazę fanów w mediach społecznościowych liczącą 38 500 obserwujących na LinkedIn, X (dawnym Twitterze) i Facebooku;

34. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 11 kwietnia 2024 r. 2  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 73 z 28.2.2023, s. 44.
2 Teksty przyjęte w tym dniu, P9_TA(2024)0280.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2268

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2024/2268 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy 2022
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024