Rezolucja 2024/2246 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2246
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0086/2024),

A. mając na uwadze, że w związku z procedurą udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i rozliczalności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

B. mając na uwadze, że ochrona danych jest prawem podstawowym, chronionym prawem europejskim i zapisanym w art. 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej;

C. mając na uwadze, że zgodnie z art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przestrzeganie zasad dotyczących ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania ich danych osobowych podlega kontroli niezależnego organu;

D. mając na uwadze, że w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1  przewidziano ustanowienie niezależnego organu, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD), odpowiedzialnego za ochronę i gwarantowanie prawa do ochrony danych i prywatności, mającego dbać o to, by kultura ochrony danych w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii stała na wysokim poziomie;

E. mając na uwadze, że EIOD pełni swoje funkcje w ścisłej współpracy z innymi organami ochrony danych (OOD) w ramach Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD) i służy interesowi publicznemu, przy czym kieruje się zasadami bezstronności, uczciwości, przejrzystości i pragmatyzmu;

F. mając na uwadze, że do 13 listopada 2022 r. EIOD przekazał dyrektorowi, a następnie kierownikowi administracyjnemu, uprawnienia urzędnika zatwierdzającego zgodnie ze statutem opisującym zadania i obowiązki w zakresie budżetu i administracji EIOD przewidzianym zgodnie z art. 72 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 , a funkcję księgowego EIOD pełni księgowy Komisji zgodnie z decyzją Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z 1 marca 2017 r.;

1. zauważa, że budżet EIOD wchodzi w zakres działu 7 WRF "Europejska administracja publiczna", który w 2022 r. wyniósł łącznie 11,6 mld EUR, tj. 5,9 % wydatków z budżetu UE; zauważa, że budżet EIOD stanowił 0,17 % środków w dziale 7 WRF;

2. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2022 zbadał próbę 60 transakcji z działu "Administracja", czyli tyle samo co w 2021 r.; zauważa ponadto, że Trybunał stwierdził, iż wydatki administracyjne obejmują wydatki na zasoby kadrowe, w tym emerytury, oraz na budynki, wyposażenie, energię, telekomunikację i informatykę, przy czym w 2022 r. wydatki na zasoby kadrowe stanowiły około 70 % całkowitych wydatków administracyjnych, a także iż z kontroli prowadzanych przez Trybunał od wielu lat wynika, że - ogólnie rzecz biorąc - jest to obszar niskiego ryzyka;

3. zauważa, że w ramach kontroli za 2022 r. Trybunał zbadał systemy nadzoru i kontroli EIOD, w szczególności wdrożenie standardów kontroli wewnętrznej, zarządzanie ryzykiem oraz funkcjonowanie kluczowych mechanizmów kontrolnych określonych w rozporządzeniu finansowym, w tym kontroli ex ante i ex post w zakresie płatności;

4. zauważa, że chociaż na 60 zbadanych transakcji błędy wystąpiły w 14 (23 %), na podstawie pięciu skwantyfikowanych błędów Trybunał szacuje, iż poziom błędu znajduje się poniżej progu istotności;

5. zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2022 Trybunał odnotował, iż nie stwierdził żadnych konkretnych problemów w przypadku EIOD;

Zarządzanie budżetem i finansami

6. zauważą, że w 2022 r. ostateczny budżet EIOD wyniósł 20 266 000 EUR, co stanowi wzrost o 4,12 % w porównaniu z rokiem 2021; zauważa, że EIOD otrzymał 50 000 EUR dochodów przeznaczonych na określony cel związanych z usługami świadczonymi na rzecz Urzędu Nadzoru EFTA na podstawie umowy o gwarantowanym poziomie usług; zauważa, że budżet EIOD obejmuje także pracę niezależnego sekretariatu Europejskiej Rady Ochrony Danych ("Rada");

7. z satysfakcją zauważa, że w 2022 r. wskaźnik wykonania budżetu wyniósł 98 %, czyli był wyższy niż w roku poprzednim, kiedy to wyniósł 86 %;

8. zauważa, że wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie wywarła presję budżetową na EIOD, w tym poprzez rosnącą inflację i dostosowania wynagrodzeń, znacznie zwiększając koszty energii oraz koszty towarów i usług nabywanych w drodze zamówień publicznych i umów o gwarantowanym poziomie usług z innymi instytucjami; z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzone w 2022 r. wewnętrzne relokacje w ramach rozdziałów budżetu mające zoptymalizować jego wykonanie;

9. zauważa, że w 2022 r. średni czas zapłaty wyniósł 21,54 dnia, co stanowi wzrost w porównaniu z 2021 r., kiedy średni czas wynosił 19,98 dnia; z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie nowego elektronicznego systemu płatności służącego do przetwarzania faktur związanych z kosztami podróży służbowych opłaconymi z góry przez biuro podróży, który po pełnym uruchomieniu powinien skrócić czas potrzebny na dokonanie płatności; wzywa EIOD, by rozważył możliwość rozszerzenia tego systemu na inne rodzaje płatności;

10. zauważa, że w latach 2021-2022 budżet EIOD przeznaczony na podróże służbowe pracowników wzrósł z 41 000 EUR do 251 000 EUR, a zatem o 512 %, co ma związek ze wznowieniem podróży po pandemii COVID-19; zauważa ponadto, że w 2022 r. w ramach tego ogólnego budżetu EIOD wydzielił budżet na podróże służbowe Inspektora w wysokości 33 000 EUR - w 2021 r. budżet ten wyniósł 5 000 EUR., co oznacza wzrost o 560 %; zauważa, że wyższa inflacja i znaczny wzrost cen energii w 2022 r. związane z wojną napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie wpłynęły niekorzystnie na koszty biletów lotniczych i hoteli, co doprowadziło do wzrostu kosztów podróży służbowych;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna

11. zauważa, że w 2022 r. EIOD przeprowadził śródokresowy przegląd swojej strategii na lata 2020-2024 opierającej się na trzech filarach: perspektywiczności, aktywności i solidarności, podczas której zmodyfikował wizję i priorytety EIOD na lata 2022-2024 z myślą o "kształtowaniu bezpieczniejszej cyfrowej przyszłości";

12. przyjmuje do wiadomości poważne zmiany organizacyjne i związaną z nimi zmianę regulaminu, które EIOD przeprowadził w 2022 r., aby wesprzeć ewolucję swoich zadań i poprawić efektywność swoich procesów w obliczu szybko zmieniającego się otoczenia międzynarodowego; zauważa, że w szczególności w wyniku tych zmian EIOD utworzył nowe stanowisko szefa sekretariatu EIOD na szczeblu sekretarza generalnego, stworzył specjalną służbę prawną, sektor zarządzania i zgodności wewnętrznej z przepisami, dwa nowe sektory operacyjne w jednostce ds. nadzoru i egzekwowania, nowy sektor finansowy w dziale kadr, budżetu i administracji oraz placówkę w Strasburgu;

13. zauważa, że wraz z wejściem w życie 28 czerwca 2022 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 3  z dnia -/-/2022 r. zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 4  ustanawiającego Europol rzeczywiście wzmocniono funkcje nadzorcze EIOD w odniesieniu do operacyjnych danych osobowych przetwarzanych przez Europol w ramach jego mandatu; zauważa, że zmiany organizacyjne wprowadzone w 2022 r., w szczególności utworzenie nowego podsektora w jednostce ds. nadzoru i egzekwowania dysponującego wyspecjalizowanym personelem, miały przede wszystkim odzwierciedlić konkretne uprawnienia EIOD dotyczące nadzoru nad agencjami przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, z uwzględnieniem również nowych uprawnień nadzorczych EIOD w stosunku do Europolu; wzywa EIOD do informowania organu udzielającego absolutorium o dalszym rozszerzeniu jego mandatu i wpływie tego na zasoby;

14. zauważa, że w ramach zmian wprowadzonych w 2022 r. EIOD starał się usprawnić swoje procedury wewnętrzne, aby zapewnić bardziej rygorystyczne podejście do dochodzeń i dokonać przeniesienia wyspecjalizowanych pracowników; zauważa, że rozpatrywanie skarg w kontekście egzekwowania prawa, np. skarg na odpowiedzi Europolu, na wnioski obywateli o udzielenie dostępu osobom, których dane dotyczą, często jest bardzo złożone, a postępowanie trwa średnio dłużej niż w przypadku innych skarg, biorąc pod uwagę, że w proces ten jest zaangażowanych wiele zainteresowanych stron;

15. zauważa, że w 2022 r. EIOD otrzymał 367 skarg, czyli o 47 więcej niż w 2021 r., z czego 65 było dopuszczalnych, a 302 niedopuszczalne, oprócz 129 dopuszczalnych skarg będących w trakcie rozpatrywania w 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podjęte przez EIOD na rzecz zmniejszenia dużej liczby niedopuszczalnych skarg, która podwoiła się od 2019 r., a co za tym idzie, zwiększyła zapotrzebowanie na zasoby konieczne do ich rozpatrywania; zauważa, że EIOD wydał ostateczną decyzję, opinię lub odpowiedź w 23 z 65 przypadków skarg otrzymanych w 2022 r. średnio w ciągu 42 dni; zauważa ponadto, że czas rozpatrywania skarg dotyczących odpowiedzi Europolu na wnioski obywateli o udzielenie dostępu osobom, których dane dotyczą, wynosił średnio od 5 do 12 miesięcy; zauważa, że EIOD stale dokonuje ponownej oceny swoich procedur i w razie potrzeby wdraża usprawnienia w oparciu o dotychczasowe doświadczenia, aby mimo ograniczonych zasobów jeszcze bardziej usprawnić procedurę rozpatrywania skarg w celu ich szybszego rozstrzygania;

16. zauważa, że w 2022 r. EIOD przeprowadził dwa dochodzenia wstępne w związku z obawami dotyczącymi możliwego naruszenia przepisów o ochronie danych przez instytucję unijną, oraz kontynuował trzy trwające formalne dochodzenia w formie audytów ochrony danych, z których jedno zakończono w kwietniu 2022 r.; zauważa ponadto, że EIOD wszczął także cztery dochodzenia w formie audytów ochrony danych na podstawie skarg dotyczących stron internetowych niektórych instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii oraz jedno dochodzenie w sektorze przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, a także kontynuował dochodzenia wszczęte w poprzednich latach; odnotowuje, że kontrola EIOD dotycząca przetwarzania przez Europol przekazywanych mu przez państwa trzecie i organizacje międzynarodowe danych osobowych małoletnich w wieku poniżej 15 lat oznaczonych jako podejrzani zakończyła się we wrześniu 2023 r. po prawie 10-miesięcznym dochodzeniu i po tym, jak kwestia ta została poruszona najpierw przez EIOD w skierowanych do Europolu w grudniu 2018 r. zaleceniach w sprawie przetwarzania danych wrażliwych;

17. apeluje do EIOD, by usprawnił procedurę i priorytetowo traktował przetwarzanie danych osobowych dotyczących małoletnich poniżej 15 roku życia, biorąc pod uwagę, że jest to grupa szczególnie wrażliwa wymagająca większej ochrony, co uzasadnia jej priorytetowe traktowanie;

18. zauważa, że 16 września 2022 r. EIOD wniósł do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) skargę o unieważnienie dwóch przepisów zmienionego rozporządzenia w sprawie Europolu, która została później odrzucona przez TSUE; podkreśla, że faktu, iż EIOD, wykonując swoją funkcję nadzorczą, wnosi do TSUE sprawy dotyczące ważnych kwestii prawne, nie należy postrzegać jako czegoś, co wpływa na lojalną współpracę i dobre stosunki między EIOD a nadzorowanymi przez niego podmiotami;

19. zauważa z zadowoleniem, że pod koniec 2022 r. EIOD opracował nowe ramy zarządzania ryzykiem, wzmacniając w ten sposób swoje ramy kontroli wewnętrznej i włączając analizę ryzyka do swojego planowania rocznego, co powinno mieć decydujący wpływ na priorytety EIOD w ujęciu rocznym;

20. docenia ważną rolę konsultacji i doradztwa EIOD w procesie legislacyjnym; zauważa, że doradztwo EIOD przyjęło formę 27 opinii (12 w 2021 r.), 49 formalnych uwag (76 w 2021 r.) i 30 nieformalnych uwag (29 w 2021 r.) skierowanych do Komisji i współprawodawców w odpowiedzi na wnioski o konsultacje ustawodawcze w 2022 r.;

21. wzywa EIOD do przeglądu jego regulaminu w celu zapewnienia i terminowego rozpatrywania skarg składanych przez obywateli, z uwzględnieniem wszystkich istotnych informacji, oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tej dziedzinie;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

22. zauważa, że na koniec 2022 r. EIOD zatrudniał 127 pracowników w porównaniu z 124 pracownikami na koniec 2021 r. i 114 na koniec 2020 r.; zauważa, że EIOD zatrudniał 52 pracowników kontraktowych na mocy art. 3 lit. b) regulaminu pracowniczego urzędników i warunków zatrudnienia innych pracowników oraz 6 pracowników zatrudnionych na czas określony na mocy art. 2 lit. b) i c); zauważa ponadto, że w 2022 r. EIOD zatrudniał 8 zewnętrznych dostawców usług pracujących na miejscu; wzywa EIOD, aby poinformował organ udzielający absolutorium o środkach wdrożonych w celu zagwarantowania, że dostępem zewnętrznych usługodawców do informacji zarządza się zgodnie z poziomem poufności wymaganym w danych kwestiach;

23. jest zdania, że z uwagi na wzrost obciążenia pracą wynikający z nowych zadań i obowiązków powierzonych EIOD, a także zwiększenie ilości konsultacji ustawodawczych i zbiorów danych do monitorowania, należałoby proporcjonalnie zwiększyć liczbę pracowników EIOD, aby utrzymać sprawny przepływ pracy i rozsądny czas odpowiedzi; zachęca EIOD do zawierania z pracownikami umów na czas nieokreślony, aby zagwarantować ciągłość działania i bezpieczeństwo pracy;

24. zauważa, że na koniec 2022 r. wskaźnik obsadzenia stanowisk w planie obsadzenia wyniósł 86,9 %; ubolewa, że wskaźnik obsadzenia stanowisk w planie zatrudnienia był niższy niż cel na 2022 r.; dostrzega niedobór wykwalifikowanych specjalistów; zachęca EIOD do przeanalizowania przydatnych strategii, aby zwiększyć widoczność wakatów; zauważa, że w 2022 r. EIOD zorganizował zewnętrzną procedurę selekcji, aby utworzyć listę rezerwową wyspecjalizowanych kandydatów z uwagi na potrzeby rekrutacyjne od 2022 r.;

25. zauważa, że uwzględniając wnioski wyciągnięte z pandemii COVID-19, EIOD przyjął w maju 2022 r. nową decyzję w sprawie czasu pracy i pracy hybrydowej, na mocy której pracownicy mogą w szczególności różnicować swój czas pracy zgodnie z systemem elastycznego czasu pracy i telepracy do trzech dni w tygodniu; z zadowoleniem przyjmuje wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród pracowników po przyjęciu tej decyzji i wykazała, że większość pracowników jest zadowolona z nowej organizacji pracy;

26. gratuluje EIOD posiadania reprezentacji 22 narodowości wśród personelu w 2022 r., co oznacza poprawę w stosunku do 21 narodowości w 2021 r. oraz - pomimo nadreprezentacji 5 narodowości - stanowi dobry wynik jak na tak małą instytucję; wzywa EIOD, aby dążył do osiągnięcia bardziej sprawiedliwej reprezentacji geograficznej wśród wszystkich państw członkowskich, przy czym powinien w szczególności podejmować działania na rzecz rozwiązania problemu niedostatecznej reprezentacji niektórych państw;

27. zauważa, że w 2022 r. EIOD zatrudniał ogółem 64 % kobiet i 36 % mężczyzn, co oznacza, że utrzymała się tendencja z poprzednich lat, kiedy to udział kobiet i mężczyzn wynosił odpowiednio 63 % i 37 %; ubolewa, że w 2022 r. na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla nie było kobiet, natomiast w ciągu roku stosunek płci na czterech stanowiskach kierowniczych średniego szczebla osiągnął równowagę; wzywa EIOD, by kontynuował wysiłki na rzecz osiągnięcia zrównoważonej pod względem płci reprezentacji personelu;

28. z satysfakcją odnotowuje, że w 2022 r. wśród pracowników EIOD nie odnotowano żadnych przypadków wypalenia zawodowego ani molestowania; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że po uzyskaniu wyników codwuletniego badania satysfakcji pracowników przeprowadzonego w czerwcu 2022 r. EIOD powołał grupę roboczą, która ma omówić kwestie związane z podziałem i przydziałem pracy - ze wspomnianego badania satysfakcji wynika bowiem, że niektórzy pracownicy EIOD mieli poczucie, że obciążenie pracą nie zostało równomiernie rozłożone ani dobrze rozdzielone pomiędzy zespoły i współpracowników; zwraca się do EIOD, aby informował organ udzielający absolutorium o wynikach dyskusji w grupie roboczej oraz o szczegółach przygotowywanego planu działania;

29. z zadowoleniem przyjmuje stałe wysiłki EIOD na rzecz aktywnej poprawy dobrostanu fizycznego i psychicznego pracowników;

30. z satysfakcją zauważa, że w 2022 r. EIOD zatrudnił 18 stażystów, którzy otrzymywali wynagrodzenie i pracowali w takim samym systemie co reszta pracowników;

Ramy etyczne i przejrzystość

31. zauważa, że w 2022 r. EIOD skupił się na zwiększaniu świadomości pracowników na temat ram etycznych EIOD/E- ROD - organizował obowiązkowe specjalne sesje szkoleniowe dla wszystkich pracowników oraz szkolenia wprowadzające dla nowych pracowników EIOD/EROD; zachęca EIOD do dalszego podnoszenia świadomości i organizowania ankiet w celu oceny poziomu świadomości personelu w zakresie ram etycznych EIOD/EROD;

32. z zadowoleniem przyjmuje ogólnie wysoki poziom przejrzystości, jaki w swojej działalności osiągnął EIOD, w szczególności jeśli chodzi o publikację porządku obrad i deklaracji interesów Inspektora i szefa administracji EIOD zgodnie z kodeksem postępowania Inspektora z 2019 r.; ubolewa, że EIOD zdecydował się zastosować kodeks postępowania Inspektora do szefa administracji EIOD, zamiast przyjąć specjalny kodeks postępowania dla stanowisk kierowniczych wyższego szczebla;

33. z zadowoleniem zauważa, że EIOD nigdy nie był objęty żadnym dochodzeniem Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) od momentu jego utworzenia;

34. z satysfakcją zauważa, że dwa dochodzenia wszczęte przez Rzecznika Praw Obywatelskich w 2022 r. dotyczące EIOD zamknięto, nie stwierdziwszy niewłaściwego administrowania;

35. ubolewa, że EIOD w dalszym ciągu formalnie nie dołączył do rejestru służącego przejrzystości; niemniej z zadowoleniem przyjmuje dostosowanie zasad przejrzystości EIOD do zasad rejestru służącego przejrzystości w odniesieniu do obowiązkowych kontroli wstępnych w rejestrze służącym przejrzystości w przypadku spotkań osób trzecich z Inspektorem i szefem administracji EIOD; podkreśla, że lepszym sposobem na zachowanie przejrzystości jest aktywne dokonywanie wpisów do rejestru służącego przejrzystości; ponawia apel do EIOD o przystąpienie do unijnego rejestru służącego przejrzystości;

36. zauważa, że EIOD ustanowił ramy zapobiegania konfliktom interesów na poziomie kadry kierowniczej wyższego szczebla i personelu za pomocą kodeksów postępowania, podnoszenia świadomości i deklaracji; zauważa z zadowoleniem, że w 2022 r. nie zgłoszono żadnych przypadków nadużyć;

37. zauważa, że EIOD posiada wewnętrzne zasady dotyczące informowania o nieprawidłowościach, które określają bezpieczne drogi i kanały, za pośrednictwem których pracownicy mogą zgłaszać obawy dotyczące nadużyć finansowych, korupcji lub innych poważnych wykroczeń, bez uszczerbku dla poufności tożsamości sygnalisty i zgłaszanych informacji; odnotowuje też, że w 2022 r. nie zgłoszono żadnego przypadku informowania o nieprawidłowościach przez sygnalistów;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych

38. zauważa, że budżet na sprzęt i projekty informatyczne na rok 2022 był o 21 % wyższy w porównaniu z rokiem 2021; zauważa, że informacje te należy oceniać w kontekście faktu, że budżet na IT na 2021 r. był wyższy o 20 % w porównaniu z budżetem na 2020 r.;

39. zauważa, że w 2022 r. EIOD przeprowadził przegląd strategii informatycznych kilku jednostek organizacyjnych UE w ramach dużego studium wykonalności IT, które posłużyło za podstawę do zdefiniowania strategii informatycznej EIOD na nadchodzące lata; wzywa EIOD, aby na bieżąco informował organ udzielający absolutorium o wynikach tej analizy i jej wpływie na zasoby;

40. zauważa, że sprzęt i usługi informatyczne są zapewniane EIOD przez Parlament jako jego dostawcę usług korporacyjnych; z zadowoleniem przyjmuje działania EIOD mające na celu ciągłą poprawę jego cyfrowej przestrzeni roboczej pod względem skuteczności i bezpieczeństwa w stopniu wykraczającym poza to, co zapewnia Parlament; zauważa, że działania te objęły poprawę jakości i wydajności komputerów udostępnianych pracownikom EIOD we współpracy z Parlamentem w związku z upowszechnieniem pracy hybrydowej;

41. uznaje czołową rolę EIOD w zwiększaniu gotowości jednostek organizacyjnych UE w zakresie cyberbezpieczeństwa; zauważa, że w 2022 r. EIOD w dalszym ciągu zwiększał swoją gotowość do ochrony danych osobowych i informacji szczególnie chronionych przed cyberatakami w świetle szybko zmieniającego się krajobrazu zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa; gratuluje EIOD przeglądu jego polityki i metodyki bezpieczeństwa oraz dostosowania wymogów umownych dotyczących cyberbezpieczeństwa zgodnie z wytycznymi CERT-UE przed wejściem w życie unijnego aktu dotyczącego cyberbezpieczeństwa, co przyniosło korzyści wszystkim instytucjom; zauważa, że w 2022 r. EIOD nie doświadczył żadnego cyberataku;

42. zwraca uwagę, że EIOD pilotuje i rozwija innowacyjne i sprzyjające prywatności rozwiązania w dziedzinie otwartego oprogramowania; uważa, że EIOD powinien dzielić się tymi doświadczeniami z innymi jednostkami organizacyjnymi UE;

43. z zadowoleniem przyjmuje działania następcze podjęte przez EIOD w związku z wyrokiem w sprawie Schrems II, w szczególności skupienie się w 2022 r. na umowach zawieranych przez instytucje UE z podmiotami prywatnymi, zwłaszcza z dużymi dostawcami ICT, oraz na ustaleniach między instytucjami UE a organami publicznymi lub organizacjami międzynarodowymi spoza UE/EOG;

Budynki

44. zauważa, że w 2022 r. EIOD i EROD byli jedynymi najemcami budynku Parlamentu, w którym się znajdowali - Rzecznik Praw Obywatelskich przeniósł się do innego budynku pod koniec 2021 r.; zauważa, że w następstwie tej przeprowadzki trzy piętra budynku zostały całkowicie odnowione, aby pomieścić pracowników EIOD i EROD oraz dostosować pomieszczenia do nowych warunków pracy po pandemii COVID-19;

45. zauważa, że jeśli chodzi o dostępność budynku, EIOD opiera się na decyzjach podejmowanych i wdrażanych przez Parlament w ramach jego polityki dotyczącej budynków; wzywa EIOD, aby opowiedział się za koniecznością skupienia się na potrzebach osób o ograniczonej sprawności ruchowej lub osób z niepełnosprawnościami oraz aby informował organ udzielający absolutorium o wszelkich nowych decyzjach podjętych w tym zakresie;

Środowisko i zrównoważony rozwój

46. zauważa, że EIOD nie przystąpił do systemu ekozarządzania i audytu (EMAS), ale wdrożył kilka środków mających na celu zmniejszenie swojego wpływu na środowisko, takich jak ograniczenie zużycia papieru w następstwie cyfry- zacji procesów kadrowych lub recykling odpadów; zauważa, że jeśli chodzi o infrastrukturę środowiskową, w budynku wynajmowanym przez Parlament nie zainstalowano paneli fotowoltaicznych; wzywa EIOD, aby informował organ udzielający absolutorium o wszelkich nowych decyzjach dotyczących instalacji paneli fotowoltaicznych w swoim budynku;

47. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EIOD nadal zachęca swoich pracowników do zrównoważonej mobilności - zwraca 50 % ceny miesięcznych lub rocznych abonamentów na transport publiczny i rezerwuje wystarczająco dużo miejsca w garażu na rowery pracowników;

Współpraca międzyinstytucjonalna

48. z zadowoleniem przyjmuje oszczędności budżetowe i administracyjne osiągnięte dzięki współpracy międzyinstytucjonalnej, w szczególności zawarcie umów o gwarantowanym poziomie usług z Parlamentem dotyczących wynajmu jego pomieszczeń i korzystania z aplikacji systemu informatycznego, dostaw sprzętu i konserwacji, a także z Komisją w zakresie usług ICT;

49. zauważa, że EIOD blisko, choć nieformalnie, współpracuje z OLAF-em, Prokuraturą Europejską i Trybunałem, którym doradza w sprawach dotyczących konkretnych projektów i kwestii, co stanowi uzupełnienie jego roli nadzorczej; ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje regularny dialog z Prokuraturą Europejską jako nową instytucją utworzoną w 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EIOD prowadzi bardziej zorganizowaną współpracę z Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich na podstawie protokołu ustaleń określającego zasady ich współpracy na poziomie rozpatrywania skarg;

50. zauważa, że współpraca międzyinstytucjonalna z EIOD pełniącym swoją funkcję nadzorczą ma zasadnicze znaczenie dla zwiększenia poziomu przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych przez jednostki organizacyjne UE; gratuluje EIOD objęcia przewodnictwa w procesie udzielania międzyinstytucjonalnego zamówienia na świadczenie usług Nextcloud jednostkom organizacyjnym UE, które podpisały umowę;

51. z zadowoleniem przyjmuje kluczową rolę, jaką w 2022 r. odegrał EIOD, jeśli chodzi o koordynację działań organów ochrony danych państw członkowskich reprezentowanych w EROD w celu propagowania spójnej ochrony danych w całej Unii; zauważa, że EIOD uczestniczył w skoordynowanych działaniach EROD w zakresie egzekwowania prawa w 2022 r. dotyczących korzystania z usług w chmurze w Unii, których celem była wymiana wiedzy i dobrych praktyk między EIOD, jednostkami organizacyjnymi UE i organami ochrony danych;

Komunikacja

52. zauważa, że budżet na działania w zakresie komunikacji publicznej i promocji w 2022 r. wyniósł 304 665 EUR, co stanowi wzrost o 19 % w porównaniu z 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje kompleksową strategię komunikacyjną mającą na celu podniesienie świadomości na temat roli EIOD i tego, jak ważne jest przestrzeganie unijnych przepisów o ochronie danych, skierowaną do jednostek organizacyjnych UE, unijnych ekspertów w dziedzinie ochrony danych, a także ogółu społeczeństwa;

53. z satysfakcją zauważa, że w 2022 r. EIOD zorganizował kilka wydarzeń komunikacyjnych w trybie hybrydowym, w szczególności dużą międzynarodową konferencję zatytułowaną "Przyszłość ochrony danych - skuteczne egzekwowanie przepisów w cyfrowym świecie", w której wzięło udział - zarówno osobiście, jak i zdalnie - ponad 2 000 uczestników;

54. zauważa, że EIOD prowadzi komunikację w internecie za pośrednictwem swojej strony internetowej i kont w mediach społecznościowych na X (dawny Twitter) (29 100 obserwujących), LinkedIn (63 000 obserwujących), YouTube (275 000 obserwujących), EU Voice (5 100 obserwujących) i EU Video (690 obserwujących); zauważa, że w 2022 r. EIOD rozpoczął kilka kampanii w mediach społecznościowych, które miały promować konkretne inicjatywy lub były prowadzone we współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi UE, aby zwiększyć zasięg i informować odbiorców o swoich działaniach;

55. odnotowuje czołową rolę EIOD, jeśli chodzi o prowadzenie i promowanie kanałów mediów społecznościowych, które przyczyniają do realizacji unijnej strategii na rzecz suwerenności danych i suwerenności cyfrowej zgodnie z ramami prawnymi dotyczącymi ochrony danych;

56. ponownie wyraża poparcie dla działań EIOD na rzecz monitorowania i wyjaśniania ogółowi społeczeństwa - np. za pośrednictwem sprawozdań TechDispatch i TechSonar - pojawiających się zmian technologicznych i ich potencjalnego wpływu na ochronę danych i prywatność; ponadto zachęca EIOD do zwiększenia zdolności w dziedzinie monitorowania technologii oraz do rozpoczęcia kampanii informacyjnych na temat swoich ustaleń i zaleceń;

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 z dnia 8 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (Dz.U. L 169 z 27.6.2022, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2246

Rodzaj: Dokument budżetowy
Tytuł: Rezolucja 2024/2246 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024