PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0086/2024),
A. mając na uwadze, że w związku z procedurą udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i rozliczalności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
B. mając na uwadze, że ochrona danych jest prawem podstawowym, chronionym prawem europejskim i zapisanym w art. 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej;
C. mając na uwadze, że zgodnie z art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przestrzeganie zasad dotyczących ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania ich danych osobowych podlega kontroli niezależnego organu;
D. mając na uwadze, że w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1 przewidziano ustanowienie niezależnego organu, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD), odpowiedzialnego za ochronę i gwarantowanie prawa do ochrony danych i prywatności, mającego dbać o to, by kultura ochrony danych w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii stała na wysokim poziomie;
E. mając na uwadze, że EIOD pełni swoje funkcje w ścisłej współpracy z innymi organami ochrony danych (OOD) w ramach Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD) i służy interesowi publicznemu, przy czym kieruje się zasadami bezstronności, uczciwości, przejrzystości i pragmatyzmu;
F. mając na uwadze, że do 13 listopada 2022 r. EIOD przekazał dyrektorowi, a następnie kierownikowi administracyjnemu, uprawnienia urzędnika zatwierdzającego zgodnie ze statutem opisującym zadania i obowiązki w zakresie budżetu i administracji EIOD przewidzianym zgodnie z art. 72 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 , a funkcję księgowego EIOD pełni księgowy Komisji zgodnie z decyzją Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z 1 marca 2017 r.;
1. zauważa, że budżet EIOD wchodzi w zakres działu 7 WRF "Europejska administracja publiczna", który w 2022 r. wyniósł łącznie 11,6 mld EUR, tj. 5,9 % wydatków z budżetu UE; zauważa, że budżet EIOD stanowił 0,17 % środków w dziale 7 WRF;
2. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2022 zbadał próbę 60 transakcji z działu "Administracja", czyli tyle samo co w 2021 r.; zauważa ponadto, że Trybunał stwierdził, iż wydatki administracyjne obejmują wydatki na zasoby kadrowe, w tym emerytury, oraz na budynki, wyposażenie, energię, telekomunikację i informatykę, przy czym w 2022 r. wydatki na zasoby kadrowe stanowiły około 70 % całkowitych wydatków administracyjnych, a także iż z kontroli prowadzanych przez Trybunał od wielu lat wynika, że - ogólnie rzecz biorąc - jest to obszar niskiego ryzyka;
3. zauważa, że w ramach kontroli za 2022 r. Trybunał zbadał systemy nadzoru i kontroli EIOD, w szczególności wdrożenie standardów kontroli wewnętrznej, zarządzanie ryzykiem oraz funkcjonowanie kluczowych mechanizmów kontrolnych określonych w rozporządzeniu finansowym, w tym kontroli ex ante i ex post w zakresie płatności;
4. zauważa, że chociaż na 60 zbadanych transakcji błędy wystąpiły w 14 (23 %), na podstawie pięciu skwantyfikowanych błędów Trybunał szacuje, iż poziom błędu znajduje się poniżej progu istotności;
5. zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2022 Trybunał odnotował, iż nie stwierdził żadnych konkretnych problemów w przypadku EIOD;
Zarządzanie budżetem i finansami
6. zauważą, że w 2022 r. ostateczny budżet EIOD wyniósł 20 266 000 EUR, co stanowi wzrost o 4,12 % w porównaniu z rokiem 2021; zauważa, że EIOD otrzymał 50 000 EUR dochodów przeznaczonych na określony cel związanych z usługami świadczonymi na rzecz Urzędu Nadzoru EFTA na podstawie umowy o gwarantowanym poziomie usług; zauważa, że budżet EIOD obejmuje także pracę niezależnego sekretariatu Europejskiej Rady Ochrony Danych ("Rada");
7. z satysfakcją zauważa, że w 2022 r. wskaźnik wykonania budżetu wyniósł 98 %, czyli był wyższy niż w roku poprzednim, kiedy to wyniósł 86 %;
8. zauważa, że wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie wywarła presję budżetową na EIOD, w tym poprzez rosnącą inflację i dostosowania wynagrodzeń, znacznie zwiększając koszty energii oraz koszty towarów i usług nabywanych w drodze zamówień publicznych i umów o gwarantowanym poziomie usług z innymi instytucjami; z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzone w 2022 r. wewnętrzne relokacje w ramach rozdziałów budżetu mające zoptymalizować jego wykonanie;
9. zauważa, że w 2022 r. średni czas zapłaty wyniósł 21,54 dnia, co stanowi wzrost w porównaniu z 2021 r., kiedy średni czas wynosił 19,98 dnia; z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie nowego elektronicznego systemu płatności służącego do przetwarzania faktur związanych z kosztami podróży służbowych opłaconymi z góry przez biuro podróży, który po pełnym uruchomieniu powinien skrócić czas potrzebny na dokonanie płatności; wzywa EIOD, by rozważył możliwość rozszerzenia tego systemu na inne rodzaje płatności;
10. zauważa, że w latach 2021-2022 budżet EIOD przeznaczony na podróże służbowe pracowników wzrósł z 41 000 EUR do 251 000 EUR, a zatem o 512 %, co ma związek ze wznowieniem podróży po pandemii COVID-19; zauważa ponadto, że w 2022 r. w ramach tego ogólnego budżetu EIOD wydzielił budżet na podróże służbowe Inspektora w wysokości 33 000 EUR - w 2021 r. budżet ten wyniósł 5 000 EUR., co oznacza wzrost o 560 %; zauważa, że wyższa inflacja i znaczny wzrost cen energii w 2022 r. związane z wojną napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie wpłynęły niekorzystnie na koszty biletów lotniczych i hoteli, co doprowadziło do wzrostu kosztów podróży służbowych;
Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna
11. zauważa, że w 2022 r. EIOD przeprowadził śródokresowy przegląd swojej strategii na lata 2020-2024 opierającej się na trzech filarach: perspektywiczności, aktywności i solidarności, podczas której zmodyfikował wizję i priorytety EIOD na lata 2022-2024 z myślą o "kształtowaniu bezpieczniejszej cyfrowej przyszłości";
12. przyjmuje do wiadomości poważne zmiany organizacyjne i związaną z nimi zmianę regulaminu, które EIOD przeprowadził w 2022 r., aby wesprzeć ewolucję swoich zadań i poprawić efektywność swoich procesów w obliczu szybko zmieniającego się otoczenia międzynarodowego; zauważa, że w szczególności w wyniku tych zmian EIOD utworzył nowe stanowisko szefa sekretariatu EIOD na szczeblu sekretarza generalnego, stworzył specjalną służbę prawną, sektor zarządzania i zgodności wewnętrznej z przepisami, dwa nowe sektory operacyjne w jednostce ds. nadzoru i egzekwowania, nowy sektor finansowy w dziale kadr, budżetu i administracji oraz placówkę w Strasburgu;
13. zauważa, że wraz z wejściem w życie 28 czerwca 2022 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 3 z dnia -/-/2022 r. zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 4 ustanawiającego Europol rzeczywiście wzmocniono funkcje nadzorcze EIOD w odniesieniu do operacyjnych danych osobowych przetwarzanych przez Europol w ramach jego mandatu; zauważa, że zmiany organizacyjne wprowadzone w 2022 r., w szczególności utworzenie nowego podsektora w jednostce ds. nadzoru i egzekwowania dysponującego wyspecjalizowanym personelem, miały przede wszystkim odzwierciedlić konkretne uprawnienia EIOD dotyczące nadzoru nad agencjami przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, z uwzględnieniem również nowych uprawnień nadzorczych EIOD w stosunku do Europolu; wzywa EIOD do informowania organu udzielającego absolutorium o dalszym rozszerzeniu jego mandatu i wpływie tego na zasoby;
14. zauważa, że w ramach zmian wprowadzonych w 2022 r. EIOD starał się usprawnić swoje procedury wewnętrzne, aby zapewnić bardziej rygorystyczne podejście do dochodzeń i dokonać przeniesienia wyspecjalizowanych pracowników; zauważa, że rozpatrywanie skarg w kontekście egzekwowania prawa, np. skarg na odpowiedzi Europolu, na wnioski obywateli o udzielenie dostępu osobom, których dane dotyczą, często jest bardzo złożone, a postępowanie trwa średnio dłużej niż w przypadku innych skarg, biorąc pod uwagę, że w proces ten jest zaangażowanych wiele zainteresowanych stron;
15. zauważa, że w 2022 r. EIOD otrzymał 367 skarg, czyli o 47 więcej niż w 2021 r., z czego 65 było dopuszczalnych, a 302 niedopuszczalne, oprócz 129 dopuszczalnych skarg będących w trakcie rozpatrywania w 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podjęte przez EIOD na rzecz zmniejszenia dużej liczby niedopuszczalnych skarg, która podwoiła się od 2019 r., a co za tym idzie, zwiększyła zapotrzebowanie na zasoby konieczne do ich rozpatrywania; zauważa, że EIOD wydał ostateczną decyzję, opinię lub odpowiedź w 23 z 65 przypadków skarg otrzymanych w 2022 r. średnio w ciągu 42 dni; zauważa ponadto, że czas rozpatrywania skarg dotyczących odpowiedzi Europolu na wnioski obywateli o udzielenie dostępu osobom, których dane dotyczą, wynosił średnio od 5 do 12 miesięcy; zauważa, że EIOD stale dokonuje ponownej oceny swoich procedur i w razie potrzeby wdraża usprawnienia w oparciu o dotychczasowe doświadczenia, aby mimo ograniczonych zasobów jeszcze bardziej usprawnić procedurę rozpatrywania skarg w celu ich szybszego rozstrzygania;
16. zauważa, że w 2022 r. EIOD przeprowadził dwa dochodzenia wstępne w związku z obawami dotyczącymi możliwego naruszenia przepisów o ochronie danych przez instytucję unijną, oraz kontynuował trzy trwające formalne dochodzenia w formie audytów ochrony danych, z których jedno zakończono w kwietniu 2022 r.; zauważa ponadto, że EIOD wszczął także cztery dochodzenia w formie audytów ochrony danych na podstawie skarg dotyczących stron internetowych niektórych instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii oraz jedno dochodzenie w sektorze przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, a także kontynuował dochodzenia wszczęte w poprzednich latach; odnotowuje, że kontrola EIOD dotycząca przetwarzania przez Europol przekazywanych mu przez państwa trzecie i organizacje międzynarodowe danych osobowych małoletnich w wieku poniżej 15 lat oznaczonych jako podejrzani zakończyła się we wrześniu 2023 r. po prawie 10-miesięcznym dochodzeniu i po tym, jak kwestia ta została poruszona najpierw przez EIOD w skierowanych do Europolu w grudniu 2018 r. zaleceniach w sprawie przetwarzania danych wrażliwych;
17. apeluje do EIOD, by usprawnił procedurę i priorytetowo traktował przetwarzanie danych osobowych dotyczących małoletnich poniżej 15 roku życia, biorąc pod uwagę, że jest to grupa szczególnie wrażliwa wymagająca większej ochrony, co uzasadnia jej priorytetowe traktowanie;
18. zauważa, że 16 września 2022 r. EIOD wniósł do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) skargę o unieważnienie dwóch przepisów zmienionego rozporządzenia w sprawie Europolu, która została później odrzucona przez TSUE; podkreśla, że faktu, iż EIOD, wykonując swoją funkcję nadzorczą, wnosi do TSUE sprawy dotyczące ważnych kwestii prawne, nie należy postrzegać jako czegoś, co wpływa na lojalną współpracę i dobre stosunki między EIOD a nadzorowanymi przez niego podmiotami;
19. zauważa z zadowoleniem, że pod koniec 2022 r. EIOD opracował nowe ramy zarządzania ryzykiem, wzmacniając w ten sposób swoje ramy kontroli wewnętrznej i włączając analizę ryzyka do swojego planowania rocznego, co powinno mieć decydujący wpływ na priorytety EIOD w ujęciu rocznym;
20. docenia ważną rolę konsultacji i doradztwa EIOD w procesie legislacyjnym; zauważa, że doradztwo EIOD przyjęło formę 27 opinii (12 w 2021 r.), 49 formalnych uwag (76 w 2021 r.) i 30 nieformalnych uwag (29 w 2021 r.) skierowanych do Komisji i współprawodawców w odpowiedzi na wnioski o konsultacje ustawodawcze w 2022 r.;
21. wzywa EIOD do przeglądu jego regulaminu w celu zapewnienia i terminowego rozpatrywania skarg składanych przez obywateli, z uwzględnieniem wszystkich istotnych informacji, oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tej dziedzinie;
Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników
22. zauważa, że na koniec 2022 r. EIOD zatrudniał 127 pracowników w porównaniu z 124 pracownikami na koniec 2021 r. i 114 na koniec 2020 r.; zauważa, że EIOD zatrudniał 52 pracowników kontraktowych na mocy art. 3 lit. b) regulaminu pracowniczego urzędników i warunków zatrudnienia innych pracowników oraz 6 pracowników zatrudnionych na czas określony na mocy art. 2 lit. b) i c); zauważa ponadto, że w 2022 r. EIOD zatrudniał 8 zewnętrznych dostawców usług pracujących na miejscu; wzywa EIOD, aby poinformował organ udzielający absolutorium o środkach wdrożonych w celu zagwarantowania, że dostępem zewnętrznych usługodawców do informacji zarządza się zgodnie z poziomem poufności wymaganym w danych kwestiach;
23. jest zdania, że z uwagi na wzrost obciążenia pracą wynikający z nowych zadań i obowiązków powierzonych EIOD, a także zwiększenie ilości konsultacji ustawodawczych i zbiorów danych do monitorowania, należałoby proporcjonalnie zwiększyć liczbę pracowników EIOD, aby utrzymać sprawny przepływ pracy i rozsądny czas odpowiedzi; zachęca EIOD do zawierania z pracownikami umów na czas nieokreślony, aby zagwarantować ciągłość działania i bezpieczeństwo pracy;
24. zauważa, że na koniec 2022 r. wskaźnik obsadzenia stanowisk w planie obsadzenia wyniósł 86,9 %; ubolewa, że wskaźnik obsadzenia stanowisk w planie zatrudnienia był niższy niż cel na 2022 r.; dostrzega niedobór wykwalifikowanych specjalistów; zachęca EIOD do przeanalizowania przydatnych strategii, aby zwiększyć widoczność wakatów; zauważa, że w 2022 r. EIOD zorganizował zewnętrzną procedurę selekcji, aby utworzyć listę rezerwową wyspecjalizowanych kandydatów z uwagi na potrzeby rekrutacyjne od 2022 r.;
25. zauważa, że uwzględniając wnioski wyciągnięte z pandemii COVID-19, EIOD przyjął w maju 2022 r. nową decyzję w sprawie czasu pracy i pracy hybrydowej, na mocy której pracownicy mogą w szczególności różnicować swój czas pracy zgodnie z systemem elastycznego czasu pracy i telepracy do trzech dni w tygodniu; z zadowoleniem przyjmuje wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród pracowników po przyjęciu tej decyzji i wykazała, że większość pracowników jest zadowolona z nowej organizacji pracy;
26. gratuluje EIOD posiadania reprezentacji 22 narodowości wśród personelu w 2022 r., co oznacza poprawę w stosunku do 21 narodowości w 2021 r. oraz - pomimo nadreprezentacji 5 narodowości - stanowi dobry wynik jak na tak małą instytucję; wzywa EIOD, aby dążył do osiągnięcia bardziej sprawiedliwej reprezentacji geograficznej wśród wszystkich państw członkowskich, przy czym powinien w szczególności podejmować działania na rzecz rozwiązania problemu niedostatecznej reprezentacji niektórych państw;
27. zauważa, że w 2022 r. EIOD zatrudniał ogółem 64 % kobiet i 36 % mężczyzn, co oznacza, że utrzymała się tendencja z poprzednich lat, kiedy to udział kobiet i mężczyzn wynosił odpowiednio 63 % i 37 %; ubolewa, że w 2022 r. na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla nie było kobiet, natomiast w ciągu roku stosunek płci na czterech stanowiskach kierowniczych średniego szczebla osiągnął równowagę; wzywa EIOD, by kontynuował wysiłki na rzecz osiągnięcia zrównoważonej pod względem płci reprezentacji personelu;
28. z satysfakcją odnotowuje, że w 2022 r. wśród pracowników EIOD nie odnotowano żadnych przypadków wypalenia zawodowego ani molestowania; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że po uzyskaniu wyników codwuletniego badania satysfakcji pracowników przeprowadzonego w czerwcu 2022 r. EIOD powołał grupę roboczą, która ma omówić kwestie związane z podziałem i przydziałem pracy - ze wspomnianego badania satysfakcji wynika bowiem, że niektórzy pracownicy EIOD mieli poczucie, że obciążenie pracą nie zostało równomiernie rozłożone ani dobrze rozdzielone pomiędzy zespoły i współpracowników; zwraca się do EIOD, aby informował organ udzielający absolutorium o wynikach dyskusji w grupie roboczej oraz o szczegółach przygotowywanego planu działania;
29. z zadowoleniem przyjmuje stałe wysiłki EIOD na rzecz aktywnej poprawy dobrostanu fizycznego i psychicznego pracowników;
30. z satysfakcją zauważa, że w 2022 r. EIOD zatrudnił 18 stażystów, którzy otrzymywali wynagrodzenie i pracowali w takim samym systemie co reszta pracowników;
Ramy etyczne i przejrzystość
31. zauważa, że w 2022 r. EIOD skupił się na zwiększaniu świadomości pracowników na temat ram etycznych EIOD/E- ROD - organizował obowiązkowe specjalne sesje szkoleniowe dla wszystkich pracowników oraz szkolenia wprowadzające dla nowych pracowników EIOD/EROD; zachęca EIOD do dalszego podnoszenia świadomości i organizowania ankiet w celu oceny poziomu świadomości personelu w zakresie ram etycznych EIOD/EROD;
32. z zadowoleniem przyjmuje ogólnie wysoki poziom przejrzystości, jaki w swojej działalności osiągnął EIOD, w szczególności jeśli chodzi o publikację porządku obrad i deklaracji interesów Inspektora i szefa administracji EIOD zgodnie z kodeksem postępowania Inspektora z 2019 r.; ubolewa, że EIOD zdecydował się zastosować kodeks postępowania Inspektora do szefa administracji EIOD, zamiast przyjąć specjalny kodeks postępowania dla stanowisk kierowniczych wyższego szczebla;
33. z zadowoleniem zauważa, że EIOD nigdy nie był objęty żadnym dochodzeniem Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) od momentu jego utworzenia;
34. z satysfakcją zauważa, że dwa dochodzenia wszczęte przez Rzecznika Praw Obywatelskich w 2022 r. dotyczące EIOD zamknięto, nie stwierdziwszy niewłaściwego administrowania;
35. ubolewa, że EIOD w dalszym ciągu formalnie nie dołączył do rejestru służącego przejrzystości; niemniej z zadowoleniem przyjmuje dostosowanie zasad przejrzystości EIOD do zasad rejestru służącego przejrzystości w odniesieniu do obowiązkowych kontroli wstępnych w rejestrze służącym przejrzystości w przypadku spotkań osób trzecich z Inspektorem i szefem administracji EIOD; podkreśla, że lepszym sposobem na zachowanie przejrzystości jest aktywne dokonywanie wpisów do rejestru służącego przejrzystości; ponawia apel do EIOD o przystąpienie do unijnego rejestru służącego przejrzystości;
36. zauważa, że EIOD ustanowił ramy zapobiegania konfliktom interesów na poziomie kadry kierowniczej wyższego szczebla i personelu za pomocą kodeksów postępowania, podnoszenia świadomości i deklaracji; zauważa z zadowoleniem, że w 2022 r. nie zgłoszono żadnych przypadków nadużyć;
37. zauważa, że EIOD posiada wewnętrzne zasady dotyczące informowania o nieprawidłowościach, które określają bezpieczne drogi i kanały, za pośrednictwem których pracownicy mogą zgłaszać obawy dotyczące nadużyć finansowych, korupcji lub innych poważnych wykroczeń, bez uszczerbku dla poufności tożsamości sygnalisty i zgłaszanych informacji; odnotowuje też, że w 2022 r. nie zgłoszono żadnego przypadku informowania o nieprawidłowościach przez sygnalistów;
Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych
38. zauważa, że budżet na sprzęt i projekty informatyczne na rok 2022 był o 21 % wyższy w porównaniu z rokiem 2021; zauważa, że informacje te należy oceniać w kontekście faktu, że budżet na IT na 2021 r. był wyższy o 20 % w porównaniu z budżetem na 2020 r.;
39. zauważa, że w 2022 r. EIOD przeprowadził przegląd strategii informatycznych kilku jednostek organizacyjnych UE w ramach dużego studium wykonalności IT, które posłużyło za podstawę do zdefiniowania strategii informatycznej EIOD na nadchodzące lata; wzywa EIOD, aby na bieżąco informował organ udzielający absolutorium o wynikach tej analizy i jej wpływie na zasoby;
40. zauważa, że sprzęt i usługi informatyczne są zapewniane EIOD przez Parlament jako jego dostawcę usług korporacyjnych; z zadowoleniem przyjmuje działania EIOD mające na celu ciągłą poprawę jego cyfrowej przestrzeni roboczej pod względem skuteczności i bezpieczeństwa w stopniu wykraczającym poza to, co zapewnia Parlament; zauważa, że działania te objęły poprawę jakości i wydajności komputerów udostępnianych pracownikom EIOD we współpracy z Parlamentem w związku z upowszechnieniem pracy hybrydowej;
41. uznaje czołową rolę EIOD w zwiększaniu gotowości jednostek organizacyjnych UE w zakresie cyberbezpieczeństwa; zauważa, że w 2022 r. EIOD w dalszym ciągu zwiększał swoją gotowość do ochrony danych osobowych i informacji szczególnie chronionych przed cyberatakami w świetle szybko zmieniającego się krajobrazu zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa; gratuluje EIOD przeglądu jego polityki i metodyki bezpieczeństwa oraz dostosowania wymogów umownych dotyczących cyberbezpieczeństwa zgodnie z wytycznymi CERT-UE przed wejściem w życie unijnego aktu dotyczącego cyberbezpieczeństwa, co przyniosło korzyści wszystkim instytucjom; zauważa, że w 2022 r. EIOD nie doświadczył żadnego cyberataku;
42. zwraca uwagę, że EIOD pilotuje i rozwija innowacyjne i sprzyjające prywatności rozwiązania w dziedzinie otwartego oprogramowania; uważa, że EIOD powinien dzielić się tymi doświadczeniami z innymi jednostkami organizacyjnymi UE;
43. z zadowoleniem przyjmuje działania następcze podjęte przez EIOD w związku z wyrokiem w sprawie Schrems II, w szczególności skupienie się w 2022 r. na umowach zawieranych przez instytucje UE z podmiotami prywatnymi, zwłaszcza z dużymi dostawcami ICT, oraz na ustaleniach między instytucjami UE a organami publicznymi lub organizacjami międzynarodowymi spoza UE/EOG;
Budynki
44. zauważa, że w 2022 r. EIOD i EROD byli jedynymi najemcami budynku Parlamentu, w którym się znajdowali - Rzecznik Praw Obywatelskich przeniósł się do innego budynku pod koniec 2021 r.; zauważa, że w następstwie tej przeprowadzki trzy piętra budynku zostały całkowicie odnowione, aby pomieścić pracowników EIOD i EROD oraz dostosować pomieszczenia do nowych warunków pracy po pandemii COVID-19;
45. zauważa, że jeśli chodzi o dostępność budynku, EIOD opiera się na decyzjach podejmowanych i wdrażanych przez Parlament w ramach jego polityki dotyczącej budynków; wzywa EIOD, aby opowiedział się za koniecznością skupienia się na potrzebach osób o ograniczonej sprawności ruchowej lub osób z niepełnosprawnościami oraz aby informował organ udzielający absolutorium o wszelkich nowych decyzjach podjętych w tym zakresie;
Środowisko i zrównoważony rozwój
46. zauważa, że EIOD nie przystąpił do systemu ekozarządzania i audytu (EMAS), ale wdrożył kilka środków mających na celu zmniejszenie swojego wpływu na środowisko, takich jak ograniczenie zużycia papieru w następstwie cyfry- zacji procesów kadrowych lub recykling odpadów; zauważa, że jeśli chodzi o infrastrukturę środowiskową, w budynku wynajmowanym przez Parlament nie zainstalowano paneli fotowoltaicznych; wzywa EIOD, aby informował organ udzielający absolutorium o wszelkich nowych decyzjach dotyczących instalacji paneli fotowoltaicznych w swoim budynku;
47. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EIOD nadal zachęca swoich pracowników do zrównoważonej mobilności - zwraca 50 % ceny miesięcznych lub rocznych abonamentów na transport publiczny i rezerwuje wystarczająco dużo miejsca w garażu na rowery pracowników;
Współpraca międzyinstytucjonalna
48. z zadowoleniem przyjmuje oszczędności budżetowe i administracyjne osiągnięte dzięki współpracy międzyinstytucjonalnej, w szczególności zawarcie umów o gwarantowanym poziomie usług z Parlamentem dotyczących wynajmu jego pomieszczeń i korzystania z aplikacji systemu informatycznego, dostaw sprzętu i konserwacji, a także z Komisją w zakresie usług ICT;
49. zauważa, że EIOD blisko, choć nieformalnie, współpracuje z OLAF-em, Prokuraturą Europejską i Trybunałem, którym doradza w sprawach dotyczących konkretnych projektów i kwestii, co stanowi uzupełnienie jego roli nadzorczej; ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje regularny dialog z Prokuraturą Europejską jako nową instytucją utworzoną w 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EIOD prowadzi bardziej zorganizowaną współpracę z Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich na podstawie protokołu ustaleń określającego zasady ich współpracy na poziomie rozpatrywania skarg;
50. zauważa, że współpraca międzyinstytucjonalna z EIOD pełniącym swoją funkcję nadzorczą ma zasadnicze znaczenie dla zwiększenia poziomu przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych przez jednostki organizacyjne UE; gratuluje EIOD objęcia przewodnictwa w procesie udzielania międzyinstytucjonalnego zamówienia na świadczenie usług Nextcloud jednostkom organizacyjnym UE, które podpisały umowę;
51. z zadowoleniem przyjmuje kluczową rolę, jaką w 2022 r. odegrał EIOD, jeśli chodzi o koordynację działań organów ochrony danych państw członkowskich reprezentowanych w EROD w celu propagowania spójnej ochrony danych w całej Unii; zauważa, że EIOD uczestniczył w skoordynowanych działaniach EROD w zakresie egzekwowania prawa w 2022 r. dotyczących korzystania z usług w chmurze w Unii, których celem była wymiana wiedzy i dobrych praktyk między EIOD, jednostkami organizacyjnymi UE i organami ochrony danych;
Komunikacja
52. zauważa, że budżet na działania w zakresie komunikacji publicznej i promocji w 2022 r. wyniósł 304 665 EUR, co stanowi wzrost o 19 % w porównaniu z 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje kompleksową strategię komunikacyjną mającą na celu podniesienie świadomości na temat roli EIOD i tego, jak ważne jest przestrzeganie unijnych przepisów o ochronie danych, skierowaną do jednostek organizacyjnych UE, unijnych ekspertów w dziedzinie ochrony danych, a także ogółu społeczeństwa;
53. z satysfakcją zauważa, że w 2022 r. EIOD zorganizował kilka wydarzeń komunikacyjnych w trybie hybrydowym, w szczególności dużą międzynarodową konferencję zatytułowaną "Przyszłość ochrony danych - skuteczne egzekwowanie przepisów w cyfrowym świecie", w której wzięło udział - zarówno osobiście, jak i zdalnie - ponad 2 000 uczestników;
54. zauważa, że EIOD prowadzi komunikację w internecie za pośrednictwem swojej strony internetowej i kont w mediach społecznościowych na X (dawny Twitter) (29 100 obserwujących), LinkedIn (63 000 obserwujących), YouTube (275 000 obserwujących), EU Voice (5 100 obserwujących) i EU Video (690 obserwujących); zauważa, że w 2022 r. EIOD rozpoczął kilka kampanii w mediach społecznościowych, które miały promować konkretne inicjatywy lub były prowadzone we współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi UE, aby zwiększyć zasięg i informować odbiorców o swoich działaniach;
55. odnotowuje czołową rolę EIOD, jeśli chodzi o prowadzenie i promowanie kanałów mediów społecznościowych, które przyczyniają do realizacji unijnej strategii na rzecz suwerenności danych i suwerenności cyfrowej zgodnie z ramami prawnymi dotyczącymi ochrony danych;
56. ponownie wyraża poparcie dla działań EIOD na rzecz monitorowania i wyjaśniania ogółowi społeczeństwa - np. za pośrednictwem sprawozdań TechDispatch i TechSonar - pojawiających się zmian technologicznych i ich potencjalnego wpływu na ochronę danych i prywatność; ponadto zachęca EIOD do zwiększenia zdolności w dziedzinie monitorowania technologii oraz do rozpoczęcia kampanii informacyjnych na temat swoich ustaleń i zaleceń;