PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0084/2024),
A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
B. mając na uwadze, że art. 228 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przewiduje wybór przez Parlament Europejski Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, który jest uprawniony do przyjmowania od każdego obywatela Unii lub każdej osoby fizycznej bądź prawnej mającej miejsce zamieszkania lub statutową siedzibę w państwie członkowskim skarg dotyczących przypadków niewłaściwego administrowania w działaniach instytucji, organów, urzędów i agencji Unii, z wyłączeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wykonującego swoje funkcje sądowe; mając na uwadze, że Rzecznik rozpatruje takie skargi i przedstawia na ich temat sprawozdanie;
C. mając na uwadze, że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego (UE, Euratom) 2021/1163 1 ustanawia przepisy i ogólne warunki regulujące wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Statut Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich);
D. mając na uwadze, że decyzja Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie przyjęcia przepisów wykonawczych jest obecnie poddawana przeglądowi po przyjęciu rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/1163;
1. zauważa, że budżet Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich ("Rzecznika") jest objęty działem 7 WRF - "Europejska administracja publiczna", który w 2022 r. obejmował łącznie 11,6 mld EUR, tj. 5,9 % wydatków z budżetu Unii; zauważa, że budżet Rzecznika stanowił 0,1 % środków w dziale 7 WRF;
2. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2022 zbadał próbę 60 transakcji w dziale "Administracja", czyli tyle samo, ile zbadano w 2021 r.; zauważa ponadto, że Trybunał stwierdził, iż wydatki administracyjne obejmują wydatki na zasoby kadrowe, w tym emerytury, oraz na budynki, wyposażenie, energię i technologie informacyjno-komunikacyjne, przy czym w 2022 r. wydatki na zasoby kadrowe stanowiły około 70 % całkowitych wydatków administracyjnych, a także iż z kontroli prowadzanych przez Trybunał od wielu lat wynika, że - ogólnie rzecz biorąc - wydatki te są obarczone niskim ryzykiem;
3. zauważa, że Trybunał w ramach kontroli za 2022 r. zbadał systemy nadzoru i kontroli Rzecznika, w szczególności wdrożenie standardów kontroli wewnętrznej, zarządzanie ryzykiem oraz funkcjonowanie kluczowych mechanizmów kontrolnych określonych w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046 (rozporządzeniu finansowym), w tym kontrole ex ante i ex post w zakresie płatności;
4. zauważa, że na 60 zbadanych transakcji błędy wystąpiły w 14 (23 %), lecz na podstawie pięciu skwantyfikowanych błędów Trybunał szacuje, iż poziom błędu znajduje się poniżej progu istotności;
5. zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2022 Trybunał odnotował, iż nie stwierdził żadnych konkretnych problemów w przypadku Rzecznika;
Zarządzanie budżetem i finansami
6. zauważa, że w 2022 r. budżet Rzecznika wyniósł 12 222 108 EUR, co oznacza spadek o 280 000 EUR w porównaniu z rokiem 2021; rozumie, że zmniejszenie to wynika z racjonalizacji budżetu w oparciu o rzeczywiste potrzeby;
7. zauważa, że wskaźnik wykonania budżetu w 2022 r. wyniósł 96,97 %, czyli jest wyższy w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy wskaźnik wykonania wyniósł 88,8 % ze względu na ograniczenia związane z pandemią COVID-19;
8. zauważa, że w roku 2022 Rzecznik dokonał 6 przesunięć budżetowych na podstawie art. 29 rozporządzenia finansowego na łączną kwotę 344 460 EUR, co stanowi 2,8 % środków na ten rok budżetowy; zauważa ponadto, że nomenklatura budżetowa pozycji "2 0 0 0" została podzielona na cztery podkategorie w celu zwiększenia przejrzystości informacji wymaganych w przypadku budynków Rzecznika w obu miejscach pracy; przyznaje, że środki przeniesione z pozycji budżetu dotyczącej czynszów nie zostały wykorzystane, ponieważ Rzecznik pokrył wszystkie koszty poniesione w związku z pracami wykończeniowymi nowego budynku Rzecznika w ramach budżetu na rok 2021, zamiast rozłożyć je na sześć lat;
9. docenia, że pomimo wydłużenia terminu płatności z 11,35 dnia do 13 dni w latach 2021-2022 średni czas płatności pozostaje stosunkowo krótki; uważa, że wdrożenie systemu fakturowania elektronicznego od 2023 r. może jedynie poprawić efektywność procesu płatności;
10. zauważa, że Rzecznik nie zgłosił żadnego wpływu wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie na swój budżet na podróże służbowe, zamówienia publiczne lub budynki na rok 2022; zaleca, aby Rzecznik wziął pod uwagę, że kolejna roczna rewizja opłat czynszowych i ryczałtowych za budynki przygotowywana przez Parlament może prowadzić do dodatkowych kosztów w budżecie Rzecznika na rok 2023;
11. zauważa, że budżet przeznaczony na podróże służbowe pracowników zmniejszył się ze 135 000 EUR w 2021 r. do 120 000 EUR w 2022 r. w wyniku oszczędności wynikających z wniosków wyciągniętych z pandemii COVID-19 oraz szerokiego wykorzystania urządzeń do wideokonferencji do celów spotkań wewnętrznych i zewnętrznych w obu miejscach pracy;
Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna
12. zauważa, że w 2022 r. Rzecznik w dalszym ciągu wdrażał konkretne działania zgodnie z celami i priorytetami pięcioletniej strategii Rzecznika "W stronę 2024 roku", jak określono w rocznym planie zarządzania Rzecznika; podkreśla w szczególności, że Rzecznik pomyślnie przekazał Komisji, Radzie i Parlamentowi do konsultacji projekt przepisów wykonawczych do nowego statutu regulującego obowiązki Rzecznika Praw Obywatelskich zgodnie z rocznym planem zarządzania na 2022 r.;
13. podkreśla, że w 2022 r. Rzecznik Praw Obywatelskich odnotował rażący brak informacji publicznych i z wyprzedzeniem zwrócił się do Komisji Europejskiej z pytaniem, w jaki sposób zapewni ona przejrzystość negocjacji w sprawie krajowych planów odbudowy, w jaki sposób zagwarantuje kontrolę publiczną celów pośrednich osiągniętych przez państwa członkowskie oraz w jaki sposób będzie nadzorować audyty 2 ;
14. zauważa, że w 2022 r. do Rzecznika wpłynęły 2 223 skargi w porównaniu z 2 192 skargami w 2021 r., z czego 35 % wchodziło w zakres kompetencji Rzecznika; zauważa ponadto, że w 2022 r. Rzecznik wszczął 348 dochodzeń, w tym 60 dochodzeń o znaczeniu publicznym, i zamknął 330 dochodzeń w porównaniu z wszczęciem 338 dochodzeń w 2021 r. i zamknięciem 305;
15. z wielkim zaniepokojeniem zauważa, że Rzecznik otrzymuje wiele skarg obywateli dotyczących poważnych opóźnień w uzyskiwaniu dostępu do żądanych dokumentów; popiera opinię Rzecznika, że opóźnienie w dostępie oznacza w praktyce odmowę dostępu oraz że należy usprawnić procedury administracyjne, aby zapewnić obywatelom terminowy dostęp do dokumentów 3 ;
16. z zadowoleniem przyjmuje opracowanie usprawnionego procesu postępowania w przypadku zapytań związanych z "brakiem odpowiedzi"; z równym zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie uproszczonej procedury rozpatrywania skarg "niewchodzących w zakres kompetencji", co skraca czas rozpatrywania takich wniosków z 15 do 3 dni; wyraża jednak zaniepokojenie, że w latach 2021-2022 średni czas rozpatrywania skargi wchodzącej w zakres kompetencji wydłużył się z 61 do 91 dni, a średni czas przeprowadzenia dochodzenia ze 112 do 166 dni;
17. zauważa, że etyka i przejrzystość pozostały ważnymi obszarami pracy Rzecznika w 2022 r., które w dalszym ciągu pomagały osiągać postępy, ale napotykano również wyzwania, oraz zauważa, że liczba skarg związanych z przejrzystością i rozliczalnością stanowiła 32 % wszystkich spraw w 2022 r.;
18. zauważa, że publiczny dostęp do dokumentów w dalszym ciągu był głównym priorytetem Rzecznika w 2022 r. - otrzymano 121 skarg, co stanowi największą liczbę odnotowaną w ciągu roku, a dochodzenia zakończyły się złożeniem 90 skarg; z zadowoleniem przyjmuje szybkie rozpatrywanie spraw w obszarze publicznego dostępu do dokumentów - średnio 46 dni roboczych do zamknięcia skargi i 67 dni roboczych w przypadku samych dochodzeń; rozumie, że pomimo wzrostu liczby spraw dochodzenia przyspieszone stanowiły zaledwie 28 % wszystkich dochodzeń w sprawie publicznego dostępu do dokumentów w porównaniu z 58 % w 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje ustalenia z głównych dochodzeń dotyczących Komisji i innych agencji unijnych, takich jak FRONTEX, oraz instytucji i organów, takich jak EBI, w zakresie zarządzania administracyjnego wnioskami o publiczny dostęp do dokumentów;
19. przypomina, że według Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich ograniczenia dostępu do dokumentów, w szczególności ustawodawczych, powinny być wyjątkiem i mieć miejsce tylko wtedy, kiedy jest to bezwzględnie konieczne; przypomina ponadto, że jakakolwiek decyzja o odmowie publicznego dostępu do dokumentów musi opierać się na precyzyjnie i ściśle określonych odstępstwach prawnych, uzupełnionych o przemyślane i konkretne uzasadnienie, aby obywatele mogli zrozumieć podstawy odmowy dostępu oraz skutecznie stosować dostępne środki ochrony prawnej; uważa, że bardziej proaktywne podejście pomogłoby zapewnić rzeczywistą przejrzystość i zapobiec kosztownym i uciążliwym sporom prawnym między obywatelami a instytucjami 4 ;
Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników
20. zauważa, że skład personelu pod względem statusu i profilu zawodowego utrzymywał się w ostatnich latach na stałym poziomie - z ogólną liczbą pracowników wynoszącą 74 na koniec 2022 r., czyli taką samą jak w 2021 r.; zauważa ponadto, że w 2022 r. Rzecznik zatrudniał 39 urzędników w porównaniu z 37 i 38 urzędnikami odpowiednio w latach 2020 i 2021, 28 pracowników zatrudnionych na czas określony w porównaniu z 28 i 30 pracownikami odpowiednio w latach 2020 i 2021 oraz 7 pracowników kontraktowych w porównaniu z 8 i 6 pracownikami odpowiednio w latach 2020 i 2021; zauważa, że w 2022 r. taki sam odsetek pracowników - około 40 % - zajmował się z jednej strony administracją (zasoby ludzkie, finanse, zarządzanie procesami), a z drugiej strony - skargami i dochodzeniami;
21. ubolewa, że stanowisko sekretarza generalnego jest nieobsadzone od dnia 1 września 2022 r.;
22. zauważa, że w 2022 r. Rzecznik opublikował zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w celu utworzenia puli
kandydatów, aby szybciej rekrutować pracowników zatrudnianych na czas określony; jest zainteresowany monitorowaniem wynikającego z tej procedury wzrostu wydajności;
23. zauważa, że Rzecznikowi udało mu się zatrudnić przedstawicieli 18 narodowości dzięki proaktywnej komunikacji i docieraniu do bardziej zróżnicowanych odbiorców, zwłaszcza za pośrednictwem kanałów mediów społecznościo- wych; nakłania Rzecznika do kontynuowania wysiłków w celu osiągnięcia zrównoważonej reprezentacji geograficznej obywateli wszystkich państw członkowskich w ramach swojego personelu;
24. zauważa, że jeśli chodzi o równowagę płci, Rzecznik zatrudnia więcej kobiet niż mężczyzn we wszystkich kategoriach personelu, w szczególności na szczeblu kierowniczym, przy ogólnej reprezentacji wynoszącej 67 % kobiet i 33 % mężczyzn w porównaniu z 68 % kobiet i 32 % mężczyzn w 2021 r.; zachęca Rzecznika do kontynuowania wysiłków na rzecz osiągnięcia zrównoważonej pod względem płci reprezentacji personelu;
25. zauważa, że w 2022 r. Rzecznik wdrożył nową politykę dotyczącą czasu pracy i pracy hybrydowej przyjętą w październiku 2021 r., która obejmuje na przykład przepisy dotyczące telepracy, w tym z zagranicy, zapewniania ergonomicznego sprzętu do pracy w domu, zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy, urlopu rodzicielskiego, elastycznego czasu pracy i prawa do rozłączenia się, oraz z zadowoleniem przyjmuje, że ma ona zastosowanie do wszystkich kategorii pracowników; z zadowoleniem przyjmuje ogólny wynik przeprowadzonej wśród pracowników w 2023 r. ankiety, który wykazał, że ogólny wskaźnik zadowolenia pracowników z hybrydowej i elastycznej organizacji pracy wynosi 97 %;
26. przyznaje, że kierownicy mają dobry ogląd obciążenia pracą pracowników, regularnie monitorują podział pracy i w razie potrzeby dostosowują go; zauważa, że służba medyczna Parlamentu Europejskiego, która zajmuje się kwestiami medycznymi związanymi z personelem Rzecznika, nie powiadomiła Rzecznika o żadnej długotrwałej chorobie wynikającej z wypalenia zawodowego;
27. docenia, że w 2022 r. nie zgłoszono żadnego przypadku molestowania i nękania; zachęca Rzecznika do kontynuowania wysiłków na rzecz zapewnienia środowiska pracy wolnego od molestowania seksualnego i nękania psychicznego, zwłaszcza poprzez podnoszenie świadomości i szkolenia; z zadowoleniem zauważa, że przeprowadzona w kontekście audytu wewnętrznego ankieta dotycząca ram etycznych wykazała, że na początku 2023 r. 90 % pracowników było świadomych polityki i wytycznych dotyczących molestowania i nękania;
28. z zadowoleniem przyjmuje, że w 2022 r. Rzecznik przyjął 18 stażystów na płatne staże w porównaniu z 16 w 2021 r.; korzystają oni z pakietu wynagrodzeń i takich samych warunków pracy jak reszta personelu; zachęca Rzecznika do uruchomienia, zgodnie z planem na 2023 r., programu staży przeznaczonego dla młodych osób z nie- pełnosprawnościami;
Ramy etyczne i przejrzystość
29. z zadowoleniem przyjmuje ciągłe wysiłki na rzecz wzmocnienia ram etycznych instytucji i podniesienia świadomości na ich temat; zauważa, że w związku z tym Rzecznik zorganizował dla całego personelu prezentację swojej polityki w zakresie działań zewnętrznych, szkolenie na temat molestowania i nękania oraz sesję w porze lunchu na temat konfliktów interesów; zauważa ponadto, że formularze deklaracji dotyczących konfliktu interesów, działalności zewnętrznej, publikacji i wykonywania działalności zawodowej po opuszczeniu służby publicznej Unii zostały zmienione, aby zapewnić spójne stosowanie regulaminu pracowniczego i przepisów wewnętrznych; z zadowoleniem przyjmuje audyt wewnętrzny ram etycznych Rzecznika rozpoczęty w 2022 r.; jego wyniki zostaną uwzględnione w celu dalszego doskonalenia praktyk w tym obszarze;
30. zauważa, że strategia Rzecznika w zakresie zwalczania nadużyć finansowych opiera się w dużej mierze na obowiązujących ramach etycznych i zasadzie rozdzielenia obowiązków w przypadku funkcji finansowych; z satysfakcją zauważa, że w 2022 r. nie zgłoszono żadnych przypadków konfliktu interesów ani przypadków sygnalizowania nieprawidłowości;
31. ubolewa, że Rzecznik nie przyłączył się formalnie do unijnego rejestru służącego przejrzystości utworzonego na mocy porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości, ale dostosował swoje praktyki do zasad rejestru służącego przejrzystości, sprawdzając, czy prelegenci lub rozmówcy biorący udział w organizowanych przez niego wydarzeniach lub spotkaniach są w nim zarejestrowani; z zadowoleniem przyjmuje wysoki stopień przejrzystości osiągnięty dzięki publikacji na stronie internetowej Rzecznika informacji na temat dochodzeń, podróży służbowych, spotkań i wydarzeń, w których Rzecznik bierze udział;
32. wzywa Rzecznika do okresowego informowania władzy budżetowej o trudnościach napotkanych podczas prac nad przejrzystością i rozliczalnością Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności;
33. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. Rzecznik opublikował przewodnik dla społeczeństwa na temat prawa publicznego dostępu do dokumentów, zawierający informacje o tym, jak najlepiej korzystać z tego prawa;
Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych
34. gratuluje Rzecznikowi aktywnego promowania cyfryzacji w celu ograniczenia zużycia papieru oraz ułatwienia wymiany i przechowywania dokumentów; zauważa, że wydatki na IT w 2022 r. spadły o 48 % w porównaniu z 2021 r., ponieważ w celu wzmocnienia cyfryzacji nie były potrzebne żadne szczególne inwestycje; z zadowoleniem przyjmuje powszechne korzystanie z wideokonferencji i transmisji strumieniowej w internecie, co zmniejszyło potrzebę podróżowania;
35. zauważa, że w zakresie IT Rzecznik opiera się na ramach infrastruktury i cyberbezpieczeństwa Parlamentu oraz ściśle współpracuje z Komisją w zakresie integracji i utrzymania unijnych narzędzi korporacyjnych (SYSPER, ABAC, MiPS i ARES) oraz stosowania umów ramowych w dziedzinie IT; zauważa, że ze względu na ograniczony poziom kontroli nad danymi Rzecznik zawarł umowy o gwarantowanym poziomie usług z zainteresowanymi instytucjami, aby zapewnić zgodność przetwarzania danych osobowych z obowiązującymi ramami prawnymi; z satysfakcją zauważa, że w 2022 r. Rzecznik nie doświadczył żadnego cyberataku;
36. zachęca Rzecznika do ścisłej współpracy z ENISA (Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa); sugeruje, by Rzecznik oferował wszystkim swoim pracownikom regularnie aktualizowane programy szkoleniowe w zakresie cyberbezpieczeństwa;
37. z satysfakcją zauważa, że w 2022 r. Rzecznik zrealizował cztery działania objęte pięciopunktowym planem działania przyjętym w następstwie sprawozdania z audytu wewnętrznego nr 21/03 w sprawie przeglądu ram ochrony danych instytucji; miały one na celu dalsze zwiększanie wydajności i skuteczności przetwarzania danych osobowych przez instytucję;
38. zauważa, że w 2022 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych ("EIOD") przekazał informacje zwrotne dotyczące skargi złożonej przez obywatela, który twierdził, że informacje na temat ochrony danych przekazane przez Rzecznika w standardowym poświadczeniu odbioru były niewystarczające; z zadowoleniem zauważa, że EIOD zamknął sprawę bez dalszych działań po wprowadzeniu przez Rzecznika sugerowanych zmian we wzorze poświadczenia;
39. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że elektroniczny system fakturowania jest obecnie wdrażany we współpracy z Komisją Europejską (DG DIGIT); zwraca się do Rzecznika o szczegółowe określenie harmonogramu pełnego wdrożenia elektronicznego systemu fakturowania;
40. gratuluje Rzecznikowi Praw Obywatelskich wykorzystywania na swojej stronie internetowej wyłącznie oprogramowania typu open source oraz nadawania priorytetu - w miarę możliwości - stosowaniu narzędzi typu open source do celów wewnętrznych;
Budynki
41. zauważa, że po przeniesieniu brukselskiego biura Rzecznika do nowych obiektów udostępnionych przez Parlament w 2021 r. budynek został zorganizowany jako przestrzeń współpracy z bardzo małą liczbą indywidualnych biur i elastycznymi obiektami do wspólnych spotkań; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik nie stosuje metody współdzielenia stanowisk pracy oraz że wszyscy pracownicy mają własne biurka z dużą ilością miejsca do przechowywania; wyraża zaniepokojenie faktem, że Rzecznik nie zorganizował żadnej ankiety wśród personelu przed przeprowadzką do przestrzeni współpracy w biurze w Brukseli; zauważa, że ogólna ankieta wśród personelu przeprowadzona w 2023 r. wykazała, że większość personelu pozytywnie oceniła nowe rozwiązania fizyczne; docenia również to, że przed przeprowadzką pracownicy byli informowani o niektórych decyzjach dotyczących wyposażenia miejsca pracy, np. o kolorystyce;
42. zauważa, że Rzecznik zwrócił 20,5 % powierzchni wynajmowanej przez Parlament w Strasburgu na wniosek Parlamentu oraz że czynsz został następnie obniżony;
43. przypomina, że Rzecznik nie posiada własnych budynków, lecz wynajmuje budynek w Brukseli i powierzchnię biurową w Strasburgu; z zadowoleniem zauważa, że budynek Havel w Strasburgu jest w pełni dostępny dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się lub z innymi niepełnosprawnościami, i wyraża głębokie ubolewanie, że dostępność budynku wynajmowanego w Brukseli wymaga poprawy; wzywa Parlament do poprawy dostępności budynku wynajmowanego Rzecznikowi w Brukseli;
Środowisko i zrównoważony rozwój
44. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na przestrzeni lat Rzecznik zmniejszył swój ślad środowiskowy, zwłaszcza poprzez cyfryzację swoich procesów i publikacji, takich jak sprawozdanie roczne, usunięcie osobistych drukarek oraz wprowadzenie środków zapewniających bardziej zrównoważony charakter wydarzeń; zauważa, że jeśli chodzi o ślad środowiskowy swoich budynków, Rzecznik opiera się na środkach podjętych przez Parlament jako właściciela budynków; przyjmuje do wiadomości, że Rzecznik przekazał Parlamentowi swój wniosek wyrażony w toku procedury udzielenia absolutorium za rok 2021, dotyczący instalowania paneli fotowoltaicznych na dachach budynków;
45. zauważa, że w 2022 r. Rzecznik w dalszym ciągu zachęcał do zrównoważonej mobilności, w szczególności poprzez zapewnianie wsparcia finansowego na roczne abonamenty transportu publicznego, ograniczanie dostępnych miejsc parkingowych oraz poprawę infrastruktury i parkingów dla rowerzystów;
Współpraca międzyinstytucjonalna
46. z zadowoleniem przyjmuje oszczędności finansowe i administracyjne osiągnięte dzięki współpracy międzyinstytucjonalnej, w szczególności szeroki zakres umów o gwarantowanym poziomie usług zawartych z Parlamentem i Komisją oraz udział w międzyinstytucjonalnych procedurach udzielania zamówień; zauważa, że w 2022 r. Rzecznik rozwinął nowe synergie z innymi instytucjami i podpisał umowy o świadczenie usług w zakresie korzystania z kwalifikowanych certyfikatów podpisu na odległość przez Komisję oraz świadczenie usług przez Dział Front Office dla Personelu i Sekcję ds. Obsługi Informacyjnej Parlamentu;
47. uznaje znaczenie utrzymania wysokiego poziomu wymiany i koordynacji z europejską siecią rzeczników praw obywatelskich (ENO); z zadowoleniem przyjmuje organizację dorocznej konferencji i tematycznego seminarium internetowego ENO jako ważnych forów dyskusyjnych na temat aktualnych kwestii mających wpływ na pracę rzeczników praw obywatelskich w całej Europie w 2022 r.;
48. z zadowoleniem przyjmuje współpracę Rzecznika z Prokuraturą Europejską, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym i OLAF-em, mającą na celu uniknięcie powielania dochodzeń i omawianie tematów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, takich jak poprawa unijnych ram nadzoru; z równym zadowoleniem przyjmuje kanały współpracy wprowadzone z EIOD w celu zapewnienia szybkich wzajemnych konsultacji w codziennej pracy obu instytucji, a także protokół ustaleń określający odpowiednie kompetencje każdej instytucji w celu uniknięcia powielania procedur;
49. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik ściśle współpracuje z właściwymi komisjami Parlamentu Europejskiego w zakresie ważnych dochodzeń poprzez przedstawianie działań bezpośrednio na posiedzeniach komisji lub poprzez przesyłanie informacji przewodniczącym komisji; podkreśla, że strategiczne inicjatywy i dochodzenia prowadzone przez Rzecznika mają kluczowe znaczenie dla poprawy przejrzystości i odpowiedzialności administracji Unii;
Komunikacja
50. zauważa, że w latach 2021-2022 całkowity budżet na działania komunikacyjne i promocyjne wzrósł z 92 100 EUR do 132 400 EUR, tj. o 43,8 %,; gratuluje Rzecznikowi opracowania kompleksowej strategii komunikacyjnej, która przyczyniła się do wzmocnienia działań informacyjnych względem wyspecjalizowanych odbiorców i ogółu społeczeństwa; zauważa, że media europejskie opublikowały o 60 % więcej artykułów prasowych na temat Rzecznika w porównaniu z 2021 r.;
51. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Rzecznika mające na celu podniesienie świadomości obywateli na temat roli Rzecznika i możliwości zwrócenia się do niego w przypadku niewłaściwego administrowania przez instytucję unijną; docenia wysiłki podjęte w celu zapewnienia przejrzystych informacji i publikowania danych w informacyjnym i przyjaznym dla użytkownika formacie na stronie internetowej Rzecznika, chociaż takie dane nie są dostępne w otwartym formacie; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie nowego logo i identyfikacji wizualnej, aby zwiększyć widoczność pracy Rzecznika i sprawić, że będzie on rozpoznawalny jako organ Unii;
52. docenia korzystanie przez Rzecznika ze zautomatyzowanego narzędzia do tłumaczenia spraw na stronie internetowej i zwraca się do Rzecznika o zapewnienie sprawnego i terminowego tłumaczenia spraw na wszystkie języki;
53. zauważa, że Rzecznik posiada konta w mediach społecznościowych na Instagramie, LinkedIn i X (dawnym Twitterze), gdzie w 2022 r. wzrost liczby obserwujących i wskaźniki zaangażowania były wyższe niż w latach poprzednich; z zadowoleniem przyjmuje udział Rzecznika w projekcie pilotażowym kierowanym przez EIOD, którego celem jest umożliwienie instytucjom unijnym korzystania z EU-Voice i EU-Video - dwóch bezpłatnych sieci mediów społecznościowych open source, opartych na oprogramowaniu Mastodon, umożliwiających instytucjom unijnym interakcję ze społeczeństwem poprzez udostępnianie tekstów, zdjęć, filmów i podcastów.