PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0072/2024),
A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
B. mając na uwadze, że Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny ("Komitet") jest organem doradczym Unii stanowiącym forum konsultacji, dialogu i konsensusu między przedstawicielami różnych gospodarczych, społecznych i obywatelskich komponentów zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego z państw członkowskich;
C. mając na uwadze, że Komitet uczestniczy w unijnym procesie decyzyjnym oraz - przekładając politykę Unii na sytuację gospodarczą, społeczną i obywatelską - realizuje swoją misję lepszego stanowienia prawa, oddolnej demokracji uczestniczącej i propagowania wartości Unii;
D. mając na uwadze, że zasięganie opinii Komitetu przez Komisję lub Radę jest obowiązkowe w niektórych przypadkach, a Komitet może również przyjmować opinie z własnej inicjatywy i korzysta z szerokiego zakresu uprawnień do konsultacji, określonego w traktatach, co pozwala Parlamentowi na zasięganie jego opinii;
E. mając na uwadze, że Komisja Spraw Finansowych i Budżetowych Komitetu jest jego organem kontrolnym w zakresie wszystkich procedur budżetowych, a w szczególności w kwestii sporządzania preliminarza budżetowego, wykonania budżetu, rocznego sprawozdania z działalności, uzyskiwania absolutorium i działań następczych podejmowanych w związku ze sprawozdaniem rocznym Trybunału Obrachunkowego ("Trybunał");
1. zauważa, że budżet Komitetu jest objęty działem 7 WRF "Europejska administracja publiczna", który w 2022 r. wyniósł łącznie 11,6 mld EUR (tj. 5,9 % wydatków z budżetu UE); zauważa, że w 2022 r. budżet Komitetu stanowił 1,31 % działu 7 WRF;
2. zauważa, że Trybunał w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2022 zbadał próbę 60 transakcji w dziale "Administracja", czyli taką samą liczbę, jaką zbadano w 2021 r.; zauważa ponadto, że według Trybunału wydatki administracyjne obejmują wydatki na zasoby ludzkie, w tym wydatki na emerytury, które w 2022 r. stanowiły około 70 % całkowitych wydatków administracyjnych, oraz wydatki na budynki, wyposażenie, energię, technologię komunikacyjną i informacyjną, a jego wieloletnia praca wskazuje, że ogólnie wydatki te są obarczone niskim ryzykiem;
3. zauważa, że w ramach kontroli za 2022 r. Trybunał zbadał systemy nadzoru i kontroli Komitetu, w szczególności wdrażanie norm kontroli wewnętrznej, zarządzanie ryzykiem oraz funkcjonowanie kluczowych mechanizmów kontroli określonych w rozporządzeniu finansowym, w tym kontrole ex ante i ex post dotyczące płatności;
4. zauważa, że 14 (23 %) z 60 transakcji zawierało błędy, ale Trybunał na podstawie pięciu błędów, które zostały określone ilościowo, szacuje poziom błędu poniżej progu istotności;
5. zauważa z zadowoleniem, że Trybunał w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2022 odnotowuje, że nie stwierdził żadnych konkretnych problemów dotyczących Komitetu; zauważa ponadto, że w swoim przeglądzie następczym Trybunał uznał, iż zalecenie skierowane do Komitetu w sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2019 w odniesieniu do konieczności opracowania przez Komitet polityki w zakresie funkcji wrażliwych zgodnie z jego normami kontroli wewnętrznej zostało w niektórych aspektach wdrożone;
Zarządzanie budżetem i finansami
6. zauważa, że w 2022 r. ostatecznie przyjęty budżet Komitetu wyniósł 152 451 643 EUR, co stanowi ogólny wzrost o 5,1 % w porównaniu z rokiem 2021; zauważa, że linia budżetowa dotycząca wynagrodzeń i dodatków wzrosła o 5 % w latach 2021-2022 w związku z coroczną indeksacją wynagrodzeń; zauważa, że linia budżetowa przeznaczona na wyposażenie pomieszczeń zmniejszyła się o 77 % w latach 2021-2022 i wróciła do normalnego poziomu po przeprowadzeniu ważnych prac remontowych w 2021 r.; zauważa, że poza tym podział środków między linie budżetowe w budżecie na rok 2022 pozostał porównywalny z podziałem z poprzednich lat;
7. zauważa, że w 2022 r. wskaźnik wykonania budżetu wyniósł 96,12 %, po dwóch latach niższego wykonania budżetu z powodu pandemii COVID-19 i związanych z nią ograniczeń w podróżowaniu; zauważa, że wskaźnik wykonania płatności wykazywał tę samą tendencję i w 2022 r. osiągnął 88,12 %;
8. zauważa, że środki przeniesione na 2022 r. wyniosły 20 162 518 EUR, tj. około 13 % rocznego budżetu na rok 2022, czyli znacznie więcej, niż średnia w poprzednich latach; ma świadomość, że przeniesienie to było związane z odroczeniem prac budowlanych w latach 2020 i 2021;
9. zauważa, że średni termin płatności w 2022 r. wyniósł 18 dni, co oznacza gwałtowny spadek w porównaniu z 2019 r., kiedy wynosił 30,19 dni; docenia fakt, że w tym samym czasie wykorzystanie fakturowania elektronicznego wzrosło z 58,54 % w 2018 r. do 88,84 % w 2022 r., co prawdopodobnie przyczyniło się do skrócenia czasu płatności w tym okresie; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komitet zmienił swoje praktyki w wyniku zaleceń audytu wewnętrznego dotyczących terminów płatności, który rozpoczął się i zakończył w 2022 r. i przyczynił się do zmniejszenia odsetka opóźnionych płatności do około 10 % w 2022 r.;
10. zauważa, że w 2022 r. służby własne Komitetu uruchomiły 15 negocjacyjnych procedur udzielania zamówień publicznych na kwotę poniżej 60 000 EUR, głównie na potrzeby ekspertyz, badań i wsparcia logistycznego; zauważa, że postępowania o udzielenie zamówienia w dziedzinie logistyki zostały uruchomione przez służby wspólne, które Komitet dzieli z Komitetem Regionów ("KR");
11. zauważa, że w 2022 r. Komitet w dalszym ciągu poprawiał opłacalność swoich metod pracy, zwłaszcza dzięki pracy hybrydowej, pełnej dematerializacji obiegów finansowych i zmniejszonemu zużyciu energii; zauważa ponadto, że oszczędności budżetowe i administracyjne osiągnięto dzięki współpracy międzyinstytucjonalnej, zwłaszcza dzięki służbom wspólnym z KR-em i zlecaniu Komisji (za opłatą roczną) określonych usług obsługi spraw kadrowych oraz wykorzystaniu różnych platform informatycznych do celów zarządzania finansami i zasobami ludzkimi, a także udziałowi w międzyinstytucjonalnych postępowaniach o udzielenie zamówienia prowadzonych przez inne instytucje;
12. ma świadomość, że decyzje dotyczące dodatków członków Komitetu za udział w posiedzeniach oraz wysokości takich dodatków podejmuje Rada; ubolewa, że w związku ze stopniowym znoszeniem ograniczeń w podróżowaniu związanych z pandemią COVID-19 Rada zdecydowała się nie uchylać tymczasowej decyzji na 2021 r. przyznającej dodatek w wysokości 145 EUR za zdalny udział członków w posiedzeniach, który obowiązywał do 25 maja 2023 r., kiedy to przyjęto nową decyzję Rady ustalającą ryczałtową stawkę w wysokości 145 euro dziennie za zdalny udział w posiedzeniach; uważa, że zdalny udział jest ważnym instrumentem dla nowoczesnych instytucji, biorąc pod uwagę, że, między innymi, obniża koszty posiedzeń i pozwala na szersze uczestnictwo, szczególnie w sytuacjach kryzysowych, czego przykładem była pandemia COVID-19; uważa jednak, że dodatek z tytułu zdalnego udziału, mimo jego obniżenia, jest trudny do zrozumienia dla opinii publicznej, tym bardziej biorąc pod uwagę różnicę wypłacaną członkom Komitetu i członkom KR-u za zdalny udział; zauważa, że przed wypłatą diety przeprowadza się kilkuetapową kontrolę mającą wykazać, czy dany członek faktycznie bierze zdalny udział w posiedzeniu;
13. zauważa, że wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie wywarła presję budżetową na Komitet, również z powodu wzrostu inflacji i dostosowania wynagrodzeń, a także znacznie zwiększyła koszty energii oraz koszty budowy i surowców; zauważa w szczególności, że koszty energii w latach 2021-2022 wzrosły z 726 000 EUR do 3 125 000 EUR, co stanowi wzrost o 330 %; zauważa, że doraźne działania wspierające ukraińskie społeczeństwo obywatelskie pociągały za sobą koszty bezpośrednie i pośrednie, takie jak koszty tłumaczeń pisemnych i ustnych na język ukraiński i z języka ukraińskiego, koszty przyjmowania ukraińskich organizacji pozarządowych oraz koszty usług bezpieczeństwa i szkoleń dla misji w Ukrainie;
14. zauważa, że budżet na misje pracowników na rok 2022 wzrósł o 25 000 EUR w porównaniu z rokiem 2021, co zostało sfinansowane z przesunięcia budżetowego w celu pokrycia wyższych wydatków wynikających ze wzrostu cen lotów i hoteli w 2022 r., i wyniósł łącznie 398 974 EUR; zauważa, że w 2022 r. przewodniczący Komitetu wziął udział w 26 podróżach służbowych, których łączny koszt wyniósł 38 042 EUR w porównaniu z 12 podróżami służbowymi w 2021 r., których łączny koszt wyniósł 15 327 EUR, w następstwie zniesienia ograniczeń w podróżowaniu po zakończeniu pandemii COVID-19;
Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna
15. zauważa, że Komitet realizuje swoją misję za pomocą opinii, które odnoszą się do wniosków ustawodawczych Komisji (wniosków o wydanie opinii), opinii z inicjatywy własnej wzywających instytucje Unii do podjęcia działań oraz opinii rozpoznawczych, które stanowią wkład w prace Komisji nad jej planowanymi inicjatywami, oraz że stanowiska Komitetu mogą być podkreślane w rezolucjach lub włączane do raportów z oceny i raportów informacyjnych; zauważa, że w 2022 r. Komitet przyjął 202 opinie i sprawozdania, co jest zgodne z jego średnią roczną efektywnością, z wyłączeniem lat 2019 i 2020, kiedy to aktywność Komitetu była mniejsza; zauważa, że Komitet zwiększył także swoje zaangażowanie w cykl polityczny i legislacyjny, w ramach którego uczestniczył w 345 krajowych, unijnych i międzynarodowych posiedzeniach, szczytach i konferencjach wysokiego szczebla oraz zorganizował 116 wysłuchań i 29 konferencji;
16. docenia uruchomienie w 2022 r. projektów dotyczących wzmocnienia opinii uzupełniających w celu zwiększenia zasięgu i wpływu wybranych opinii oraz poprawy zdolności Komitetu do ustalania priorytetów jego prac, a także w odniesieniu do poprawy terminowości wydawania opinii Komitetu; zauważa, że pod koniec 2022 r. inicjatywy te uzupełniono refleksją nad formatem opinii, której celem jest promowanie wydajniejszego i skuteczniejszego wykorzystywania opinii Komitetu w legislacyjnym procesie podejmowania decyzji;
17. zauważa, że w 2022 r. posłowie do parlamentu uczestniczyli w posiedzeniach lub wydarzeniach organizowanych przez Komitet 68 razy, co stanowiło taki sam poziom jak w 2021 r., podczas gdy członkowie Komitetu niemal dwukrotnie zwiększyli swój udział w wydarzeniach organizowanych przez Parlament w tym samym okresie; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. Komitet skupił się na zacieśnieniu stosunków z Parlamentem i promowaniu wartości dodanej Komitetu, a tym samym na zacieśnieniu więzi między sekcjami Komitetu a komisjami parlamentarnymi;
18. odnotowuje szeroki udział Komitetu w różnych inicjatywach, w tym w kluczowych wydarzeniach i corocznych konferencjach mających na celu współpracę z zainteresowanymi podmiotami europejskimi; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komitetu na rzecz większego zaangażowania młodzieży w kształtowanie polityki;
19. zauważa, że w 2022 r. Komitet nadal wzmacniał swoje ramy kontroli wewnętrznej, a także uprościł obieg środków finansowych w ramach procedury uproszczonej weryfikacji w przypadku niektórych transakcji o niskiej wartości oraz opracował politykę dotyczącą newralgicznych stanowisk, zgodnie z zaleceniami Trybunału zawartymi w sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2019; zauważa, że na podstawie aktualizacji wykazu newralgicznych stanowisk przez cały 2022 r. i w momencie publikacji zaktualizowanego wykazu 36 stanowisk na początku 2023 r. Komitet nadal pracował nad przeglądem metodyki i systemu zarządzania ryzykiem, biorąc pod uwagę zarówno wielkość instytucji, jak i charakter jej działalności; zwraca się do Komitetu o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o postępach we wdrażaniu metodyki newralgicznych stanowisk w 2023 r.;
20. z zadowoleniem przyjmuje działania Komitetu na rzecz ustanowienia lepiej zdefiniowanych i spójniejszych ram kontroli przez sfinalizowanie karty audytu wewnętrznego i statutu Komitetu Audytu obejmujących przepisy proceduralne, które zostały zatwierdzone przez Komitet Audytu w grudniu 2022 r. i przyjęte przez Prezydium Komitetu na początku 2023 r.; docenia, że w 2022 r. wzmocniono funkcję audytu wewnętrznego Komitetu, w szczególności dzięki zatrudnieniu administratora w swoim dziale audytu wewnętrznego oraz ścisłej koordynacji z audytorem wewnętrznym KR-u we wszystkich aspektach związanych z audytem służb wspólnych; odnotowuje, że w 2022 r. rozpoczęto cztery audyty dotyczące opóźnień w płatnościach, zezwoleń na spotkania, cyklu strategicznego i wyboru delegatów do Komisji Konsultacyjnej ds. Przemian w Przemyśle;
Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników
21. zauważa, że na koniec 2022 r. Komitet zatrudniał ogółem 706 pracowników, podczas gdy w 2021 r. było ich 699; zauważa, że na koniec 2022 r. Komitet zatrudniał 50 pracowników kontraktowych i 128 pracowników tymczasowych (co stanowi wzrost w porównaniu z 46 pracownikami kontraktowymi i 107 pracownikami tymczasowymi w 2021 r.), w tym 19 pracowników kontraktowych i 3 pracowników tymczasowych zatrudnionych na czas nieokreślony; zauważa ponadto, że Komitet zatrudniał 12 pracowników tymczasowych i 7 pracowników zewnętrznych pracujących na miejscu, z wyłączeniem zewnętrznych usługodawców w dziedzinie logistyki i IT; zauważa, że w 2022 r. wskaźnik obsadzenia stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia wyniósł 95,1 %;
22. z zadowoleniem przyjmuje ciągłe dążenie Komitetu do ulepszenia ram kadrowych, aby stać się atrakcyjnym pracodawcą i w pełni włączającym miejscem pracy, w którym każda osoba jest ceniona i może w pełni rozwijać swój potencjał; zauważa, że zintegrowana strategia kadrowa przyjęta w czerwcu 2022 r. opiera się na zasadach włączenia, utrzymania, kompetencji i wyników; docenia, że jednym z pierwszych działań następczych było rozpoczęcie w styczniu 2023 r. badania zadowolenia pracowników, w którym skupiono się na zaangażowaniu pracowników;
23. podkreśla, że wdrażanie nowych pracowników stanowi ważny czynnik dostosowania strategicznego, gdyż gwarantuje, że pracownicy są poinformowani o zasadach i strategiach obowiązujących w danej instytucji; zauważa, że szkolenia wprowadzające dla nowych pracowników Komitetu wznowiono w kwietniu 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje, że Komitet opracował program mentoringu, w ramach którego mentorom zapewniono wsparcie i doradztwo w formie wymiany najlepszych praktyk w celu dostosowania ich metod do hybrydowego środowiska pracy;
24. zauważa, że w celu lepszego podziału ograniczonych zasobów w 2022 r. Komitet zlecił zewnętrzną identyfikację i grupowanie zasobów ludzkich, która potwierdziła duże obciążenie pracą wielu różnych służb w Komitecie wynikające z niedoboru zasobów po zmniejszeniu planu zatrudnienia w 2013 r.; zauważa, że w następstwie audytu zewnętrznego dotyczącego identyfikacji i grupowania zasobów ludzkich Komitet rozpoczął przygotowywanie planu działania obejmującego działania w zakresie zintegrowanej strategii zasobów ludzkich, takie jak przegląd systemu ocen i efektywności, opracowanie strategii komunikacji wewnętrznej, przyjęcie nowej decyzji w sprawie warunków pracy oraz organizacja regularnego monitorowania zaangażowania pracowników; wzywa Komitet do przedstawienia aktualnych informacji na temat działań następczych w związku z identyfikacją i grupowaniem zasobów ludzkich w 2023 r.;
25. z uznaniem odnotowuje, że nowa decyzja w sprawie elastycznej organizacji pracy, wprowadzająca elastyczną i opartą na zaufaniu politykę w zakresie pracy hybrydowej, weszła w życie 1 kwietnia 2022 r. w formie projektu pilotażowego, zapewniającego szeroką gamę modeli pracy w niepełnym wymiarze godzin oraz elastyczne ustalenia dla pracowników dotyczące pracy w wymiarze dziennym i tygodniowym; zauważa, że w 2022 r. około 25 % kobiet i 14,4 % mężczyzn zatrudnionych w Komitecie złożyło wniosek o niestandardowy model organizacji pracy; zauważa, że decyzja w sprawie warunków pracy umożliwia pracownikom telepracę przez maksymalnie 60 % ich czasu pracy, pod warunkiem że jest to zgodne z interesem służb, oraz telepracę w innym miejscu niż miejsce zatrudnienia przez 15 dni w roku kalendarzowym; zauważa, że personel Komitetu jest wyposażony w sprzęt niezbędny do zapewnienia dobrych warunków pracy zdalnej; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że komisja oceniająca przeprowadziła pod koniec 2022 r. ankietę dotyczącą zadowolenia pracowników; zauważa, że do końca 2023 r. powinna zostać przyjęta ostateczna decyzja w sprawie warunków pracy, w następstwie dialogu społecznego ze związkami zawodowymi, komitetem pracowniczym Komitetu i służbą prawną; zwraca się do Komitetu o terminowe informowanie organu udzielającego absolutorium o wszelkich nowych wydarzeniach dotyczących tej sprawy;
26. ubolewa, że również w 2022 r. Komitet nie był w stanie dostarczyć danych na temat przypadków wypalenia zawodowego w Komitecie; szanuje ograniczenia związane z ochroną danych, ale przypomina Komitetowi o znaczeniu zanonimizowanych danych statystycznych dla wspomagania decyzji zarządczych w organizacji; przypomina, że należy rozważyć działania informacyjne, dobre praktyki dotyczące zarządzania obciążeniem pracą, sposobów komunikowania się i rozwiązywania konfliktów, a także politykę powrotu do pracy; ma świadomość, że przyjęcie nowej organizacji pracy stanowi pozytywny krok w kierunku skuteczniejszego zapobiegania wypaleniu zawodowemu na szczeblu organizacyjnym, co powinno również uwzględniać ustalenia wynikające z identyfikacji i grupowania zasobów ludzkich;
27. zauważa, że w 2022 r. Komitet w dalszym ciągu zatrudniał wysoki odsetek kobiet (64,6 % wszystkich pracowników), również na średnim szczeblu kierowniczym (59 % wszystkich kierowników); zauważa, że reprezentacja kobiet na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla nadal wymaga rozszerzenia, biorąc pod uwagę, że na koniec 2022 r. tylko troje spośród siedmiu kierowników wyższego szczebla stanowiły kobiety; zachęca Komitet do kontynuowania działań na rzecz zapewnienia równowagi płci, zwłaszcza przez zwiększanie świadomości w odniesieniu do organu powołującego oraz zapewnienie, aby skład różnych organów, w tym paneli ds. rekrutacji i selekcji kadr, pozostawał zrównoważony pod względem płci;
28. z zadowoleniem przyjmuje prace nad przyjęciem nowej polityki różnorodności i włączenia społecznego na lata 2022-2023, prowadzone w porozumieniu z kierownictwem Komitetu, ze Wspólnym Komitetem ds. Równych Szans i komitetem pracowniczym Komitetu; zauważa, że oprócz przeprowadzonych działań w zakresie komunikacji wewnętrznej w grudniu 2022 r. przeprowadzono specjalną kampanię zwiększającą świadomość o kwestii homofobii; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że specjalna sesja szkoleniowa na temat różnorodności i włączenia stała się obowiązkowa dla kadry kierowniczej i jest zalecana pracownikom oraz że członkom Komitetu zaoferowano specjalny kurs na temat różnorodności i włączenia w ramach ich rocznego programu szkoleniowego; zachęca Komitet do kontynuowania rozmów z Parlamentem w celu przyłączenia się do parlamentarnego programu działań pozytywnych dla osób z niepełnosprawnościami w celu rekrutacji pracowników kontraktowych z niepełnosprawnościami; ponawia swój apel wyrażony w procesie udzielenia Komitetowi absolutorium za 2021 r. o sfinalizowanie zaktualizowanej strategii i planu działania na rzecz różnorodności i włączenia;
29. zauważa, że chociaż wśród personelu Komitetu reprezentowane są wszystkie państwa członkowskie, wciąż nie osiągnięto równowagi geograficznej, ponieważ niektóre narodowości są nadal nadreprezentowane w porównaniu z innymi; zauważa, że w 2022 r. 21 % kadry kierowniczej Komitetu pochodziło z 13 państw członkowskich, które przystąpiły do Unii po 2004 r., co stanowi nieznaczny wzrost w porównaniu z 19 % w 2021 r.; ponownie zachęca Komitet, by nadal podejmował działania służące osiągnięciu zrównoważonego rozkładu geograficznego w odniesieniu do swoich pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem szczebla kierowniczego;
30. zauważa, że w 2022 r. Komitet przyjął łącznie 52 stażystów na okres pięciu miesięcy, czworo stażystów na okres trzech miesięcy i dwoje stażystów na stypendiach przyznanych przez zewnętrzne organy publiczne; zauważa, że wszyscy stażyści przyjęci na okres pięciu miesięcy otrzymywali miesięczne stypendium i dodatek, podczas gdy stażyści przyjęci na krótszy okres nie byli uprawnieni do żadnego finansowania; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w odpowiedzi na wezwanie Parlamentu podczas procedury udzielania absolutorium za 2020 r. w 2022 r. rozpoczęto przegląd decyzji w sprawie staży w Komitecie w celu zaprzestania bezpłatnych staży krótkoterminowych i zapewnienia wszystkim stażystom godziwego wynagrodzenia; podkreśla, że nowa decyzja w sprawie staży weszła w życie w lipcu 2023 r., co zagwarantowało miesięczny dochód, a także dodatki na podróże i koszty mobilności oraz, w stosownych przypadkach, rentę inwalidzką, zarówno stażystom długoterminowym, jak i krótkoterminowym;
Ramy etyczne i przejrzystość
31. zauważa, że Komitet kontynuował proces reform wewnętrznych, przy czym w marcu 2022 r. przyjął nowy regulamin, a w listopadzie 2022 r. przepisy wykonawcze do niego; nadal ubolewa, że w odniesieniu do molestowania nie zajęto się odrębnie konkretnymi stosunkami między posłem a urzędnikiem; zauważa, że regulamin wewnętrzny jest obecnie dostosowany i spójny z kodeksem postępowania przyjętym w 2021 r. w następstwie audytu wewnętrznego Komitetu dotyczącego etyki i uczciwości; zwraca się do Komitetu o poinformowanie Parlamentu, czy ocena wdrożenia planu działania dotyczącego kontroli etyki i rzetelności została przeprowadzona zgodnie z planem i jaki był wynik tej oceny; z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęte w 2022 r. rozważania mające na celu przygotowanie karty wartości dla pracowników Komitetu w następstwie włączającego i partycypacyjnego procesu, który został sfinalizowany i przedstawiony pracownikom w 2023 r.; uważa, że jedynie polityka zerowej tolerancji wobec molestowania zapobiegnie przyszłym zarzutom molestowania pod adresem Komitetu i poważnym uchybieniom;
32. zauważa, że po wejściu w życie 15 grudnia 2021 r. zmienionej decyzji Komitetu w sprawie informowania o nieprawidłowościach (decyzja nr 297/21A), a także zmienionej decyzji w sprawie procedur zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy oraz postępowania w przypadku takiego molestowania (decyzja 090/22A), przyjętej 31 marca 2022 r., odnowione etyczne ramy prawne mają zostać uzupełnione w 2023 r. zmienioną decyzją ustanawiającą ogólne przepisy wykonawcze dotyczące postępowań dyscyplinarnych i postępowań administracyjnych, w koordynacji z KR-em; zauważa, że w 2022 r. przyjęto nową decyzję w sprawie przydziałów i działań zewnętrznych (decyzja nr 141/22A), mającą zastosowanie do pracowników czynnie zatrudnionych, pracowników oddelegowanych i byłych pracowników, zgodnie z przepisami regulaminu pracowniczego obowiązującymi w momencie odejścia ze służby;
33. z zadowoleniem zauważa, że w 2022 r. Komitet w dalszym ciągu szkolił pracowników i zwiększał świadomość na temat obowiązujących ram etycznych, w szczególności nowego kodeksu postępowania, molestowania i sygnalizowania nieprawidłowości, a także roli i obowiązków doradców ds. etyki, których mandat rozpoczął się w styczniu 2022 r.; zauważa, że w 2022 r. 116 pracowników, w tym kierownicy i nowi pracownicy, wzięło udział w wewnętrznych szkoleniach z zakresu etyki, a 26 pracowników wzięło udział w szkoleniach z etyki prowadzonych przez Komisję i Europejską Szkołę Administracji; zauważa, że opracowano dostosowane do potrzeb szkolenie, który przeprowadzono dla zespołu doradców ds. etyki; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że 83 % respondentów badania zadowolenia pracowników przeprowadzonego w 2022 r. wykazało dużą świadomość w kwestii etycznego postępowania i wzmocnionych ram etycznych Komitetu;
34. zauważa, że w odniesieniu do przypadków molestowania zgłoszonych w ramach procedury udzielenia absolutorium w ubiegłych latach ostatnia ugoda związana ze sprawą OC/2018/0666/A1 Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) została zawarta 1 października 2022 r., co umożliwiło Komitetowi całkowite zamknięcie wszystkich wniosków o pomoc związanych z tą sprawą; z zadowoleniem przyjmuje, że 13 kwietnia 2022 r. ówczesna przewodnicząca Komitetu wydała publiczne oświadczenie, opublikowane na stronie internetowej Komitetu, w którym w imieniu Komitetu skierowała oficjalne przeprosiny do wszystkich ofiar w przedmiotowej sprawie - zarówno pracowników, jak i byłego członka; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w wyroku z 6 października 2022 r. w sprawie C-673/21 1 Trybunał Sprawiedliwości potwierdził legalność środków podjętych przez Prezydium Komitetu w decyzji z 9 czerwca 2020 r.;
35. ponawia swój apel do Komitetu o przeprowadzenie zewnętrznego i niezależnego dochodzenia w celu szczegółowego przeglądu procedur Komitetu w odniesieniu do zasobów ludzkich i ich skuteczności, ze szczególnym uwzględnieniem określenia obowiązków w hierarchii administracyjnej w zakresie rozpatrywania skarg dotyczących molestowania i zapewniania dobrego samopoczucia pracowników; odrzuca - pomimo środków podjętych w ostatnich latach w celu wzmocnienia ram etycznych komisji - stanowisko Komitetu, że takie dochodzenie nie jest konieczne, ponieważ istniejące środki umożliwiły zajęcie się przypadkiem molestowania, i przypomina, że Parlament wyraził już obawy dotyczące powtarzającej się powolnej reakcji Komitetu w przedmiotowych sprawach;
36. zauważa, że w 2022 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich przeprowadził trzy dochodzenia w następstwie skarg; zauważa, że jedna sprawa doprowadziła do dochodzenia, w którym stwierdzono, że nie doszło do niewłaściwego administrowania; zauważa, że dwie inne sprawy zamknięto bez dochodzenia, a Rzecznik Praw Obywatelskich uznał, że obie sprawy zostały w międzyczasie rozstrzygnięte;
37. z zaniepokojeniem zauważa, że w 2022 r. Komitet nadal badał cztery toczące się sprawy dotyczące domniemanego molestowania; zwraca się do Komitetu o terminowe informowanie Parlamentu o działaniach podjętych w związku z tymi sprawami; zauważa, że w 2022 r. w Komitecie nie zgłoszono żadnych nowych przypadków domniemanego molestowania dotyczących jego pracowników lub członków, ale ma świadomość, że w 2022 r. w innej instytucji zgłoszono zarzuty molestowania dotyczące pracownika Komitetu; zwraca się do Komitetu, aby we współpracy z inną zainteresowaną instytucją informował Parlament o dalszych działaniach w tej sprawie;
38. zauważa, że Komitet jest stroną cywilną w postępowaniu wszczętym przez belgijskie władze krajowe przeciwko byłemu członkowi oskarżonemu o popełnienie wykroczenia i toczącym się obecnie przed sądem belgijskim w oczekiwaniu na wydanie orzeczenia; zwraca się do Komitetu o terminowe informowanie Parlamentu o przebiegu sprawy;
39. zauważa, że w 2022 r. członkowie lub pracownicy formalnie wszczęli trzy sprawy dotyczące sygnalizowania nieprawidłowości; zauważa, że wszystkie trzy sprawy zostały rozpatrzone i szybko zamknięte z należytym poszanowaniem ochrony sygnalistów, zgodnie z decyzją w sprawie informowania o nieprawidłowościach (decyzja 297/21A); zauważa ponadto, że w 2022 r. doradcom ds. etyki zgłoszono dwa potencjalne przypadki informowania o nieprawidłowościach, ale żaden z nich nie został potwierdzony;
40. docenia gotowość Komitetu do współpracy z organami dochodzeniowymi Unii (OLAF-em i Prokuraturą Europejską (EPPO)); zauważa, że w 2022 r. OLAF zamknął dwie sprawy dotyczące rzekomego sprzeniewierzenia środków unijnych oraz możliwych nieprawidłowości i poważnych uchybień w odniesieniu do dwóch członków w związku z brakiem dowodów nadużyć finansowych i ustaleń; z zaniepokojeniem zauważa, że w 2023 r. OLAF wszczął trzy nowe sprawy przeciwko członkom dotyczące potencjalnych nadużyć finansowych, z których dwie zamknięto w tym samym roku i przekazano EPPO do zbadania; zauważa, że OLAF przekazał komisji etycznej Komitetu jedną sprawę dotyczącą rzekomego naruszenia kodeksu postępowania przez członka; zwraca się do Komitetu o terminowe informowanie Parlamentu o działaniach podjętych w związku z tą sprawą;
41. gratuluje Komitetowi podjęcia decyzji o formalnym przystąpieniu od 1 czerwca 2023 r. do unijnego rejestru służącego przejrzystości, utworzonego na mocy porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 2 ; zauważa, że 21 marca 2023 r. Komitet przyjął szereg środków służących przejrzystości zgodnie z zasadami określonymi w odniesieniu do unijnego rejestru służącego przejrzystości, takich jak zalecenie, aby członkowie sprawujący urząd spotykali się wyłącznie z zarejestrowanymi zainteresowanymi stronami, obowiązek publikowania przez członków sprawujących urząd list posiedzeń oraz dobrowolny "ślad legislacyjny" dla sprawozdawców;
42. ubolewa, że Komitet wprowadził szereg środków służących zapobieganiu nadużyciom finansowym, lecz nie wprowadził jeszcze zintegrowanej strategii zwalczania nadużyć finansowych mimo wcześniejszych żądań ze strony Parlamentu; z zadowoleniem przyjmuje, że Komitet przeprowadził inwentaryzację obszarów istotnych dla rozpoczęcia wewnętrznej analizy ryzyka nadużyć finansowych, takich jak zasady i procedury, szkolenia pracowników i współpraca z innymi organami, w celu ulepszenia ram zwalczania nadużyć finansowych;
Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych
43. zauważa, że w 2022 r. łączny budżet Komitetu i KR-u w obszarze IT wyniósł 11 712 000 EUR, z uwzględnieniem 750 000 EUR z wewnętrznego przesunięcia budżetowego w ciągu roku, natomiast w 2021 r. wyniósł on 12 860 000 EUR, co oznacza spadek o 9 %;
44. zauważa, że Komitet stosuje strategię cyfrową mającą na celu świadczenie usług informatycznych zgodnie z najlepszymi praktykami zarządzania IT i jednocześnie optymalizację wykorzystania zasobów ludzkich i finansowych; zauważa, że przez cały 2022 r. Komitet pracował nad dostosowaniem i rozwojem kilku strategicznych narzędzi informatycznych, aby zwiększyć wydajność i skuteczność prac politycznych Komitetu oraz jego procesów i obiegów zadań administracyjnych; zauważa, że główny projekt dotyczący infrastruktury informatycznej w 2022 r. dotyczył dostosowania typologii sieci wymaganej w nowej sali komputerowej w budynku Jacques'a Delorsa (JDE) zgodnie z planem działania dotyczącym chmury hybrydowej;
45. zauważa, że Komitet zwiększył liczbę posiedzeń hybrydowych w 2022 r., aby dostosować się do pracy hybrydowej i zoptymalizować sposoby pracy, w szczególności przez zmniejszenie liczby podróży służbowych; rozumie, że ten nowy sposób pracy wymagał modernizacji technicznej wyposażenia sal do posiedzeń hybrydowych;
46. zauważa, że w 2022 r. Komitet nie doświadczył żadnych cyberataków; zauważa, że nowa wspólna Dyrekcja Innowacji i Technologii Informacyjnych Komitetu i KR-u składa się z trzech działów, które zajmują się odpowiednio transformacją cyfrową, rozwiązaniami cyfrowymi i platformami cyfrowymi; zauważa, że dział ds. platform cyfrowych jest odpowiedzialny między innymi za cyberbezpieczeństwo; zwraca się do Komitetu o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o tym, w jaki sposób utworzenie tej nowej struktury przyczyniło się do zwiększenia gotowości jej pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa, zgodnie z ramami cyberbezpieczeństwa NIST (Narodowego Instytutu Standaryzacji i Technologii) oraz we współpracy ze Służbą ds. Cyberbezpieczeństwa Instytucji, Organów i Jednostek Organizacyjnych Unii (CERT-UE); zachęca Komitet do podnoszenia świadomości członków i pracowników na temat cyberbezpieczeństwa, do przeprowadzania regularnych ocen ryzyka infrastruktury informatycznej oraz do zapewnienia regularnych audytów i testów cyberobrony;
47. zauważa, że Komitet korzysta z technologii otwartego oprogramowania w jego własnych systemach, zwłaszcza w głównych aplikacjach operacyjnych wykorzystywanych do zarządzania pracami politycznymi Komitetu ("Agora" i "Phoenix"); zauważa ponadto, że Komitet śledzi wykorzystanie technologii otwartego oprogramowania w swoim rocznym portfelu IT, tak aby były one stosowane w nowych aplikacjach;
48. zauważa, że w 2022 r. Komitet poczynił postępy w przyjmowaniu nowych ram zarządzania dokumentami w celu zwiększenia przejrzystości i dostępności; z zainteresowaniem zauważa, że Komitet w odpowiednim czasie rozpoczął ocenę technicznej wykonalności i skutków finansowych korzystania z elektronicznego systemu zarządzania dokumentacją Komisji (Ares);
Budynki
49. zauważa, że Komitet i KR straciły 5 000 m2 powierzchni biurowej w wyniku przejęcia umowy najmu dawnego budynku ESDZ przy Belliard 100, która zaczęła obowiązywać we wrześniu 2021 r., oraz wymiany budynków między budynkami Komitetu i KR-u Belliard 68 i Treves 74 a budynkiem Komisji Van Maerlant 2 (VMA), która zaczęła obowiązywać we wrześniu 2022 r.; zauważa, że prace wykończeniowe w dwóch nowo nabytych budynkach były konieczne, aby umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie powierzchni biurowej; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie w 2022 r. wspólnej grupy zadaniowej ds. nowych sposobów pracy, której zadaniem jest rozważenie możliwej optymalizacji organizacji pracy i wykorzystania przestrzeni biurowej, przy jednoczesnym ograniczeniu śladu środowiskowego;
50. zauważa, że całkowity budżet przeznaczony w latach 2021 i 2022 na renowację budynku VMA od trzeciego do dziewiątego piętra przez Komitet i KR wyniósł 9,54 mln EUR; zauważa, że prace remontowe podjęte przez Komitet i KR obejmowały wykorzystanie inteligentnych technologii oszczędzania energii z silnym elementem środowiskowym; zwraca się do Komitetu o przedstawienie aktualnych informacji na temat zwrotu z inwestycji w te instalacje technologiczne;
51. zauważa, że w 2022 r. strategia dotycząca budynków Komitetu i KR-u dotyczyła geograficznej koncentracji budynków, co osiągnięto poprzez fizyczne połączenie wszystkich budynków wykorzystywanych przez Komitet i KR z ich budynkiem głównym (JDE); z zadowoleniem przyjmuje nowe fizyczne połączenie z budynkami Parlamentu, które zaczęło funkcjonować w listopadzie 2022 r. i zapewnia bardziej bezpośrednie, łatwiejsze i krótsze o 125 m połączenie między budynkami Komitetu i KR-u a budynkami Parlamentu;
52. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komitetu i KR-u do systematycznego stosowania zasady "projektowania dla wszystkich" w odniesieniu do ich infrastruktury, a także do zapewnienia dostępności budynków już na etapie projektowania; zauważa, że Komitet i KR przedsięwzięły szereg różnych środków, aby zapewnić dostępność budynków osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności;
Środowisko i zrównoważony rozwój
53. z zadowoleniem przyjmuje zrównoważone praktyki, w szczególności podejście Komitetu i KR-u do wyeliminowania dokumentów papierowych, które przyczyniły się do ograniczenia śladu środowiskowego zgodnie ze strategią cyfrową; gratuluje Komitetowi i KR-owi osiągnięcia z nawiązką celów EMAS na lata 2021-2025, z wyjątkiem celów związanych ze zużyciem gazu; zauważa, że na opracowany przez Komitet program kompensacji emisji dwutlenku węgla przeznaczono budżet w wysokości 60 000 EUR obejmujący środki z zakupu wysokiej jakości jednostek emisji dwutlenku węgla w 2023 r.;
54. zauważa, że w 2022 r. całkowita produkcja energii elektrycznej wytworzonej przez panele słoneczne w budynkach Komitetu i KR-u wyniosła około 15,5 MWh, co stanowi 0,25 % całkowitego rocznego zużycia Komitetu i KR-u; zauważa, że od 16 września 2022 r. jedynie budynek JDE był wyposażony w panele słoneczne; jest świadomy, że ze względu na procedury administracyjne Komitet i KR będą musiały liczyć się z opóźnieniem, zanim będą mogły rozbudować instalację paneli słonecznych;
55. gratuluje Komitetowi ustanowienia planu transportu biznesowego w porozumieniu z departamentem ds. mobilności Regionu Stołecznego Brukseli, w następstwie którego Komitet zobowiązuje się do przeprowadzania co trzy lata obowiązkowej ankiety dotyczącej mobilności wśród swoich pracowników; zauważa, że Komitet wdrożył plan zrównoważonej mobilności mający zachęcić pracowników do korzystania z bardziej zrównoważonych środków transportu, również poprzez wkład finansowy w abonamenty pracowników na transport publiczny lub miesięczny wkład finansowy dla pracowników dojeżdżających do pracy rowerem; zauważa, że Komitet bada dodatkowe rozwiązania, takie jak zapewnienie rowerów elektrycznych i montaż dodatkowych stacji ładowania do samochodów elektrycznych;
Współpraca międzyinstytucjonalna
56. z zadowoleniem przyjmuje oszczędności budżetowe i administracyjne osiągnięte dzięki współpracy międzyinstytucjonalnej, w szczególności ścisłej współpracy nawiązanej na szczeblu administracyjnym z KR-em, z którym Komitet dzieli pomieszczenia i służby wspólne w obszarach tłumaczeń, infrastruktury, logistyki i technologii informacyjnej, a jednocześnie zachowuje pełną autonomię instytucjonalną; zauważa, że 1 października 2022 r. utworzono nowe służby wspólne, w tym nową Dyrekcję Innowacji i Technologii Informacyjnych, dział ds. bezpieczeństwa i ochrony oraz dział ds. zamówień publicznych i zarządzania finansami, w ramach nowej umowy o współpracy podpisanej z KR-em w 2022 r.; zauważa ponadto, że w 2022 r. Komitet i KR zgromadziły łącznie 470 pracowników oraz kwotę 55 mln EUR, z czego ponad 30 mln EUR pochodziło z Komitetu, z wyłączeniem wydatków na wynagrodzenia; apeluje do Komitetu o kontynuowanie i rozszerzanie tej współpracy w innych obszarach, aby uniknąć powielania działań i jeszcze bardziej racjonalizować koszty operacyjne usług dostępnych w pomieszczeniach współdzielonych przez Komitet i KR; zachęca Komitet i KR do zbadania możliwości utworzenia jednej administracji dla ich służb wspólnych, z zachowaniem oddzielnych dyrekcji lub działów dla służb zajmujących się sprawami związanymi z ich szczególnymi i niezależnymi mandatami;
57. z zadowoleniem przyjmuje dążenie Komitetu do synergii polegające na nabywaniu usług od innych instytucji na podstawie umów o gwarantowanym poziomie usług oraz na uczestnictwie w międzyinstytucjonalnych organach koordynacyjnych i międzyinstytucjonalnych procedurach udzielania zamówień; zauważa, że Parlament w szczególności zapewnia usługi tłumaczenia ustnego podczas posiedzeń plenarnych Komitetu odbywających się w pomieszczeniach Parlamentu oraz podczas niektórych posiedzeń odbywających się w pomieszczeniach Komitetu;
58. z zadowoleniem przyjmuje większe zaangażowanie Komitetu w cykl legislacyjny i wzywa Komitet do dopilnowania, aby jego opinie były przekazywane członkom odpowiednich komisji Parlamentu zgodnie z umową o współpracy między Parlamentem a Komitetem;
59. zauważa, że w 2022 r. Komitet kontynuował i zacieśnił współpracę z Komisją w kontekście umowy o gwarantowanym poziomie usług zawartej z Biurem Dochodzeń i Postępowań Dyscyplinarnych Komisji w sprawie wsparcia dochodzeń administracyjnych oraz w ramach zaktualizowanego w 2022 r. protokołu o współpracy, wzmacniającego synergie polityczne, legislacyjne i komunikacyjne między tymi dwiema instytucjami, w szczególności w zakresie wdrażania europejskiej inicjatywy obywatelskiej i europejskiego semestru; zauważa, że zgodnie ze zaktualizowanym protokołem o współpracy wzrosło wykorzystanie przez Komisję opinii rozpoznawczych Komitetu, co zwiększyło zaangażowanie Komitetu w unijny cykl legislacyjny;
60. zauważa, że Komitet odgrywa kluczową rolę w umacnianiu powiązań z krajowymi radami gospodarczo- społecznymi Unii i pomiędzy nimi; zachęca Komitet do dalszego wspierania współpracy w kwestiach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i dobrych praktyk oraz do podkreślania, w jaki sposób społeczeństwo obywatelskie wnosi swój wkład w obecne wyzwania Unii, zwłaszcza poprzez wymianę pracowników i organizację wspólnych wydarzeń;
Komunikacja
61. zauważa, że w 2022 r. ogólny budżet Komitetu na komunikację wyniósł 1,5 mln EUR, czyli tyle samo co w 2021 r.; zauważa, że budżet ten został przeznaczony przede wszystkim na wsparcie rozwoju i utrzymania witryny internetowej Komitetu, komunikację w mediach społecznościowych, monitorowanie mediów, relacje z mediami oraz promocję najważniejszych działań i wydarzeń Komitetu, takich jak Nagroda EKES-u dla Społeczeństwa Obywatelskiego i działania związane z Komitetem w ramach prac Konferencji w sprawie Przyszłości Europy oraz wsparcie Komitetu dla Ukrainy;
62. wyraża zadowolenie z przyjęcia przez Komitet w październiku 2022 r. nowej strategii komunikacji opartej na danych, mającej na celu zwiększenie zasięgu komunikacji Komitetu i wpływu jej opinii oraz określającej europejskie organizacje społeczeństwa obywatelskiego i inne instytucje Unii jako główne cele komunikacji; zauważa ponadto, że w 2022 r. Komitet zaktualizował zasady partnerstwa w celu zwiększenia swojego strategicznego zaangażowania we współpracę z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w ramach wydarzeń tematycznych;
63. zauważa, że Komitet zorganizował ważne wydarzenia hybrydowe poświęcone aktualnym kwestiom istotnym dla społeczeństwa obywatelskiego, takie jak wydarzenie wysokiego szczebla w ramach Konferencji w sprawie przyszłości Europy zatytułowane "Wspólne kształtowanie Europy - przyszłość jest w twoich rękach", coroczne wydarzenie dla młodzieży "Twoja Europa - Twoje zdanie!" dla uczniów i nauczycieli z Unii i krajów kandydujących oraz coroczna sesja plenarna młodzieży dla studentów "Prawda o kłamstwach. Młodzież kwestionuje dezinformację"; zauważa, że Komitet zorganizował także bardziej specjalistyczne działania skupiające się na Roku Młodzieży i wojnie napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, skierowane do dziennikarzy i specjalistów ds. komunikacji z organizacji społeczeństwa obywatelskiego;
64. wyraża zadowolenie, że ogólny zasięg komunikacji Komitetu zwiększył się w 2022 r. w porównaniu z 2021 r., zwłaszcza dzięki relacjom w mediach oraz obecności w internecie i mediach społecznościowych; zauważa, że liczba odwiedzin na głównej stronie na Facebooku wzrosła o 96,9 % (57 000 odwiedzin), a liczba odwiedzin na koncie na Instagramie o 97,9 % (20 000 odwiedzin), podczas gdy liczba użytkowników Facebooka wzrosła o 1,1 % (6 mln użytkowników), zasięg na Instagramie wzrósł o 33 % (ponad 3 mln użytkowników), posty opublikowane na LinkedIn wygenerowały prawie 1,2 mln wyświetleń, a tweety opublikowane na X (dawniej Twitter) zebrały ponad 6 mln wyświetleń; z zadowoleniem przyjmuje udział Komitetu od 2023 r. w projekcie pilotażowym prowadzonym przez Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, mającym na celu włączenie instytucji Unii do EU-Voice i EU-Video - dwóch bezpłatnych sieci mediów społecznościowych o otwartym kodzie źródłowym, opartych na oprogramowaniu Mastodon - umożliwiających interakcję tych instytucji ze społeczeństwem przez udostępnianie tekstów, zdjęć, filmów i podcastów;
65. z zadowoleniem przyjmuje, że Komitet zapewnia obywatelom otwarty dostęp do swoich dokumentów za pośrednictwem specjalnego rejestru elektronicznego; zauważa, że Komitet wnosi wkład w Portal Otwartych Danych Komisji za pomocą własnych zbiorów danych, czym potwierdza większą przejrzystość swoich działań dzięki swobodnemu dostępowi do danych w formatach nadających się do odczytu maszynowego i przez człowieka oraz wzmacnia więź z obywatelami.