Rezolucja 2024/2240 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2240
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0072/2024),

A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

B. mając na uwadze, że Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny ("Komitet") jest organem doradczym Unii stanowiącym forum konsultacji, dialogu i konsensusu między przedstawicielami różnych gospodarczych, społecznych i obywatelskich komponentów zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego z państw członkowskich;

C. mając na uwadze, że Komitet uczestniczy w unijnym procesie decyzyjnym oraz - przekładając politykę Unii na sytuację gospodarczą, społeczną i obywatelską - realizuje swoją misję lepszego stanowienia prawa, oddolnej demokracji uczestniczącej i propagowania wartości Unii;

D. mając na uwadze, że zasięganie opinii Komitetu przez Komisję lub Radę jest obowiązkowe w niektórych przypadkach, a Komitet może również przyjmować opinie z własnej inicjatywy i korzysta z szerokiego zakresu uprawnień do konsultacji, określonego w traktatach, co pozwala Parlamentowi na zasięganie jego opinii;

E. mając na uwadze, że Komisja Spraw Finansowych i Budżetowych Komitetu jest jego organem kontrolnym w zakresie wszystkich procedur budżetowych, a w szczególności w kwestii sporządzania preliminarza budżetowego, wykonania budżetu, rocznego sprawozdania z działalności, uzyskiwania absolutorium i działań następczych podejmowanych w związku ze sprawozdaniem rocznym Trybunału Obrachunkowego ("Trybunał");

1. zauważa, że budżet Komitetu jest objęty działem 7 WRF "Europejska administracja publiczna", który w 2022 r. wyniósł łącznie 11,6 mld EUR (tj. 5,9 % wydatków z budżetu UE); zauważa, że w 2022 r. budżet Komitetu stanowił 1,31 % działu 7 WRF;

2. zauważa, że Trybunał w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2022 zbadał próbę 60 transakcji w dziale "Administracja", czyli taką samą liczbę, jaką zbadano w 2021 r.; zauważa ponadto, że według Trybunału wydatki administracyjne obejmują wydatki na zasoby ludzkie, w tym wydatki na emerytury, które w 2022 r. stanowiły około 70 % całkowitych wydatków administracyjnych, oraz wydatki na budynki, wyposażenie, energię, technologię komunikacyjną i informacyjną, a jego wieloletnia praca wskazuje, że ogólnie wydatki te są obarczone niskim ryzykiem;

3. zauważa, że w ramach kontroli za 2022 r. Trybunał zbadał systemy nadzoru i kontroli Komitetu, w szczególności wdrażanie norm kontroli wewnętrznej, zarządzanie ryzykiem oraz funkcjonowanie kluczowych mechanizmów kontroli określonych w rozporządzeniu finansowym, w tym kontrole ex ante i ex post dotyczące płatności;

4. zauważa, że 14 (23 %) z 60 transakcji zawierało błędy, ale Trybunał na podstawie pięciu błędów, które zostały określone ilościowo, szacuje poziom błędu poniżej progu istotności;

5. zauważa z zadowoleniem, że Trybunał w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2022 odnotowuje, że nie stwierdził żadnych konkretnych problemów dotyczących Komitetu; zauważa ponadto, że w swoim przeglądzie następczym Trybunał uznał, iż zalecenie skierowane do Komitetu w sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2019 w odniesieniu do konieczności opracowania przez Komitet polityki w zakresie funkcji wrażliwych zgodnie z jego normami kontroli wewnętrznej zostało w niektórych aspektach wdrożone;

Zarządzanie budżetem i finansami

6. zauważa, że w 2022 r. ostatecznie przyjęty budżet Komitetu wyniósł 152 451 643 EUR, co stanowi ogólny wzrost o 5,1 % w porównaniu z rokiem 2021; zauważa, że linia budżetowa dotycząca wynagrodzeń i dodatków wzrosła o 5 % w latach 2021-2022 w związku z coroczną indeksacją wynagrodzeń; zauważa, że linia budżetowa przeznaczona na wyposażenie pomieszczeń zmniejszyła się o 77 % w latach 2021-2022 i wróciła do normalnego poziomu po przeprowadzeniu ważnych prac remontowych w 2021 r.; zauważa, że poza tym podział środków między linie budżetowe w budżecie na rok 2022 pozostał porównywalny z podziałem z poprzednich lat;

7. zauważa, że w 2022 r. wskaźnik wykonania budżetu wyniósł 96,12 %, po dwóch latach niższego wykonania budżetu z powodu pandemii COVID-19 i związanych z nią ograniczeń w podróżowaniu; zauważa, że wskaźnik wykonania płatności wykazywał tę samą tendencję i w 2022 r. osiągnął 88,12 %;

8. zauważa, że środki przeniesione na 2022 r. wyniosły 20 162 518 EUR, tj. około 13 % rocznego budżetu na rok 2022, czyli znacznie więcej, niż średnia w poprzednich latach; ma świadomość, że przeniesienie to było związane z odroczeniem prac budowlanych w latach 2020 i 2021;

9. zauważa, że średni termin płatności w 2022 r. wyniósł 18 dni, co oznacza gwałtowny spadek w porównaniu z 2019 r., kiedy wynosił 30,19 dni; docenia fakt, że w tym samym czasie wykorzystanie fakturowania elektronicznego wzrosło z 58,54 % w 2018 r. do 88,84 % w 2022 r., co prawdopodobnie przyczyniło się do skrócenia czasu płatności w tym okresie; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komitet zmienił swoje praktyki w wyniku zaleceń audytu wewnętrznego dotyczących terminów płatności, który rozpoczął się i zakończył w 2022 r. i przyczynił się do zmniejszenia odsetka opóźnionych płatności do około 10 % w 2022 r.;

10. zauważa, że w 2022 r. służby własne Komitetu uruchomiły 15 negocjacyjnych procedur udzielania zamówień publicznych na kwotę poniżej 60 000 EUR, głównie na potrzeby ekspertyz, badań i wsparcia logistycznego; zauważa, że postępowania o udzielenie zamówienia w dziedzinie logistyki zostały uruchomione przez służby wspólne, które Komitet dzieli z Komitetem Regionów ("KR");

11. zauważa, że w 2022 r. Komitet w dalszym ciągu poprawiał opłacalność swoich metod pracy, zwłaszcza dzięki pracy hybrydowej, pełnej dematerializacji obiegów finansowych i zmniejszonemu zużyciu energii; zauważa ponadto, że oszczędności budżetowe i administracyjne osiągnięto dzięki współpracy międzyinstytucjonalnej, zwłaszcza dzięki służbom wspólnym z KR-em i zlecaniu Komisji (za opłatą roczną) określonych usług obsługi spraw kadrowych oraz wykorzystaniu różnych platform informatycznych do celów zarządzania finansami i zasobami ludzkimi, a także udziałowi w międzyinstytucjonalnych postępowaniach o udzielenie zamówienia prowadzonych przez inne instytucje;

12. ma świadomość, że decyzje dotyczące dodatków członków Komitetu za udział w posiedzeniach oraz wysokości takich dodatków podejmuje Rada; ubolewa, że w związku ze stopniowym znoszeniem ograniczeń w podróżowaniu związanych z pandemią COVID-19 Rada zdecydowała się nie uchylać tymczasowej decyzji na 2021 r. przyznającej dodatek w wysokości 145 EUR za zdalny udział członków w posiedzeniach, który obowiązywał do 25 maja 2023 r., kiedy to przyjęto nową decyzję Rady ustalającą ryczałtową stawkę w wysokości 145 euro dziennie za zdalny udział w posiedzeniach; uważa, że zdalny udział jest ważnym instrumentem dla nowoczesnych instytucji, biorąc pod uwagę, że, między innymi, obniża koszty posiedzeń i pozwala na szersze uczestnictwo, szczególnie w sytuacjach kryzysowych, czego przykładem była pandemia COVID-19; uważa jednak, że dodatek z tytułu zdalnego udziału, mimo jego obniżenia, jest trudny do zrozumienia dla opinii publicznej, tym bardziej biorąc pod uwagę różnicę wypłacaną członkom Komitetu i członkom KR-u za zdalny udział; zauważa, że przed wypłatą diety przeprowadza się kilkuetapową kontrolę mającą wykazać, czy dany członek faktycznie bierze zdalny udział w posiedzeniu;

13. zauważa, że wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie wywarła presję budżetową na Komitet, również z powodu wzrostu inflacji i dostosowania wynagrodzeń, a także znacznie zwiększyła koszty energii oraz koszty budowy i surowców; zauważa w szczególności, że koszty energii w latach 2021-2022 wzrosły z 726 000 EUR do 3 125 000 EUR, co stanowi wzrost o 330 %; zauważa, że doraźne działania wspierające ukraińskie społeczeństwo obywatelskie pociągały za sobą koszty bezpośrednie i pośrednie, takie jak koszty tłumaczeń pisemnych i ustnych na język ukraiński i z języka ukraińskiego, koszty przyjmowania ukraińskich organizacji pozarządowych oraz koszty usług bezpieczeństwa i szkoleń dla misji w Ukrainie;

14. zauważa, że budżet na misje pracowników na rok 2022 wzrósł o 25 000 EUR w porównaniu z rokiem 2021, co zostało sfinansowane z przesunięcia budżetowego w celu pokrycia wyższych wydatków wynikających ze wzrostu cen lotów i hoteli w 2022 r., i wyniósł łącznie 398 974 EUR; zauważa, że w 2022 r. przewodniczący Komitetu wziął udział w 26 podróżach służbowych, których łączny koszt wyniósł 38 042 EUR w porównaniu z 12 podróżami służbowymi w 2021 r., których łączny koszt wyniósł 15 327 EUR, w następstwie zniesienia ograniczeń w podróżowaniu po zakończeniu pandemii COVID-19;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna

15. zauważa, że Komitet realizuje swoją misję za pomocą opinii, które odnoszą się do wniosków ustawodawczych Komisji (wniosków o wydanie opinii), opinii z inicjatywy własnej wzywających instytucje Unii do podjęcia działań oraz opinii rozpoznawczych, które stanowią wkład w prace Komisji nad jej planowanymi inicjatywami, oraz że stanowiska Komitetu mogą być podkreślane w rezolucjach lub włączane do raportów z oceny i raportów informacyjnych; zauważa, że w 2022 r. Komitet przyjął 202 opinie i sprawozdania, co jest zgodne z jego średnią roczną efektywnością, z wyłączeniem lat 2019 i 2020, kiedy to aktywność Komitetu była mniejsza; zauważa, że Komitet zwiększył także swoje zaangażowanie w cykl polityczny i legislacyjny, w ramach którego uczestniczył w 345 krajowych, unijnych i międzynarodowych posiedzeniach, szczytach i konferencjach wysokiego szczebla oraz zorganizował 116 wysłuchań i 29 konferencji;

16. docenia uruchomienie w 2022 r. projektów dotyczących wzmocnienia opinii uzupełniających w celu zwiększenia zasięgu i wpływu wybranych opinii oraz poprawy zdolności Komitetu do ustalania priorytetów jego prac, a także w odniesieniu do poprawy terminowości wydawania opinii Komitetu; zauważa, że pod koniec 2022 r. inicjatywy te uzupełniono refleksją nad formatem opinii, której celem jest promowanie wydajniejszego i skuteczniejszego wykorzystywania opinii Komitetu w legislacyjnym procesie podejmowania decyzji;

17. zauważa, że w 2022 r. posłowie do parlamentu uczestniczyli w posiedzeniach lub wydarzeniach organizowanych przez Komitet 68 razy, co stanowiło taki sam poziom jak w 2021 r., podczas gdy członkowie Komitetu niemal dwukrotnie zwiększyli swój udział w wydarzeniach organizowanych przez Parlament w tym samym okresie; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. Komitet skupił się na zacieśnieniu stosunków z Parlamentem i promowaniu wartości dodanej Komitetu, a tym samym na zacieśnieniu więzi między sekcjami Komitetu a komisjami parlamentarnymi;

18. odnotowuje szeroki udział Komitetu w różnych inicjatywach, w tym w kluczowych wydarzeniach i corocznych konferencjach mających na celu współpracę z zainteresowanymi podmiotami europejskimi; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komitetu na rzecz większego zaangażowania młodzieży w kształtowanie polityki;

19. zauważa, że w 2022 r. Komitet nadal wzmacniał swoje ramy kontroli wewnętrznej, a także uprościł obieg środków finansowych w ramach procedury uproszczonej weryfikacji w przypadku niektórych transakcji o niskiej wartości oraz opracował politykę dotyczącą newralgicznych stanowisk, zgodnie z zaleceniami Trybunału zawartymi w sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2019; zauważa, że na podstawie aktualizacji wykazu newralgicznych stanowisk przez cały 2022 r. i w momencie publikacji zaktualizowanego wykazu 36 stanowisk na początku 2023 r. Komitet nadal pracował nad przeglądem metodyki i systemu zarządzania ryzykiem, biorąc pod uwagę zarówno wielkość instytucji, jak i charakter jej działalności; zwraca się do Komitetu o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o postępach we wdrażaniu metodyki newralgicznych stanowisk w 2023 r.;

20. z zadowoleniem przyjmuje działania Komitetu na rzecz ustanowienia lepiej zdefiniowanych i spójniejszych ram kontroli przez sfinalizowanie karty audytu wewnętrznego i statutu Komitetu Audytu obejmujących przepisy proceduralne, które zostały zatwierdzone przez Komitet Audytu w grudniu 2022 r. i przyjęte przez Prezydium Komitetu na początku 2023 r.; docenia, że w 2022 r. wzmocniono funkcję audytu wewnętrznego Komitetu, w szczególności dzięki zatrudnieniu administratora w swoim dziale audytu wewnętrznego oraz ścisłej koordynacji z audytorem wewnętrznym KR-u we wszystkich aspektach związanych z audytem służb wspólnych; odnotowuje, że w 2022 r. rozpoczęto cztery audyty dotyczące opóźnień w płatnościach, zezwoleń na spotkania, cyklu strategicznego i wyboru delegatów do Komisji Konsultacyjnej ds. Przemian w Przemyśle;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

21. zauważa, że na koniec 2022 r. Komitet zatrudniał ogółem 706 pracowników, podczas gdy w 2021 r. było ich 699; zauważa, że na koniec 2022 r. Komitet zatrudniał 50 pracowników kontraktowych i 128 pracowników tymczasowych (co stanowi wzrost w porównaniu z 46 pracownikami kontraktowymi i 107 pracownikami tymczasowymi w 2021 r.), w tym 19 pracowników kontraktowych i 3 pracowników tymczasowych zatrudnionych na czas nieokreślony; zauważa ponadto, że Komitet zatrudniał 12 pracowników tymczasowych i 7 pracowników zewnętrznych pracujących na miejscu, z wyłączeniem zewnętrznych usługodawców w dziedzinie logistyki i IT; zauważa, że w 2022 r. wskaźnik obsadzenia stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia wyniósł 95,1 %;

22. z zadowoleniem przyjmuje ciągłe dążenie Komitetu do ulepszenia ram kadrowych, aby stać się atrakcyjnym pracodawcą i w pełni włączającym miejscem pracy, w którym każda osoba jest ceniona i może w pełni rozwijać swój potencjał; zauważa, że zintegrowana strategia kadrowa przyjęta w czerwcu 2022 r. opiera się na zasadach włączenia, utrzymania, kompetencji i wyników; docenia, że jednym z pierwszych działań następczych było rozpoczęcie w styczniu 2023 r. badania zadowolenia pracowników, w którym skupiono się na zaangażowaniu pracowników;

23. podkreśla, że wdrażanie nowych pracowników stanowi ważny czynnik dostosowania strategicznego, gdyż gwarantuje, że pracownicy są poinformowani o zasadach i strategiach obowiązujących w danej instytucji; zauważa, że szkolenia wprowadzające dla nowych pracowników Komitetu wznowiono w kwietniu 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje, że Komitet opracował program mentoringu, w ramach którego mentorom zapewniono wsparcie i doradztwo w formie wymiany najlepszych praktyk w celu dostosowania ich metod do hybrydowego środowiska pracy;

24. zauważa, że w celu lepszego podziału ograniczonych zasobów w 2022 r. Komitet zlecił zewnętrzną identyfikację i grupowanie zasobów ludzkich, która potwierdziła duże obciążenie pracą wielu różnych służb w Komitecie wynikające z niedoboru zasobów po zmniejszeniu planu zatrudnienia w 2013 r.; zauważa, że w następstwie audytu zewnętrznego dotyczącego identyfikacji i grupowania zasobów ludzkich Komitet rozpoczął przygotowywanie planu działania obejmującego działania w zakresie zintegrowanej strategii zasobów ludzkich, takie jak przegląd systemu ocen i efektywności, opracowanie strategii komunikacji wewnętrznej, przyjęcie nowej decyzji w sprawie warunków pracy oraz organizacja regularnego monitorowania zaangażowania pracowników; wzywa Komitet do przedstawienia aktualnych informacji na temat działań następczych w związku z identyfikacją i grupowaniem zasobów ludzkich w 2023 r.;

25. z uznaniem odnotowuje, że nowa decyzja w sprawie elastycznej organizacji pracy, wprowadzająca elastyczną i opartą na zaufaniu politykę w zakresie pracy hybrydowej, weszła w życie 1 kwietnia 2022 r. w formie projektu pilotażowego, zapewniającego szeroką gamę modeli pracy w niepełnym wymiarze godzin oraz elastyczne ustalenia dla pracowników dotyczące pracy w wymiarze dziennym i tygodniowym; zauważa, że w 2022 r. około 25 % kobiet i 14,4 % mężczyzn zatrudnionych w Komitecie złożyło wniosek o niestandardowy model organizacji pracy; zauważa, że decyzja w sprawie warunków pracy umożliwia pracownikom telepracę przez maksymalnie 60 % ich czasu pracy, pod warunkiem że jest to zgodne z interesem służb, oraz telepracę w innym miejscu niż miejsce zatrudnienia przez 15 dni w roku kalendarzowym; zauważa, że personel Komitetu jest wyposażony w sprzęt niezbędny do zapewnienia dobrych warunków pracy zdalnej; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że komisja oceniająca przeprowadziła pod koniec 2022 r. ankietę dotyczącą zadowolenia pracowników; zauważa, że do końca 2023 r. powinna zostać przyjęta ostateczna decyzja w sprawie warunków pracy, w następstwie dialogu społecznego ze związkami zawodowymi, komitetem pracowniczym Komitetu i służbą prawną; zwraca się do Komitetu o terminowe informowanie organu udzielającego absolutorium o wszelkich nowych wydarzeniach dotyczących tej sprawy;

26. ubolewa, że również w 2022 r. Komitet nie był w stanie dostarczyć danych na temat przypadków wypalenia zawodowego w Komitecie; szanuje ograniczenia związane z ochroną danych, ale przypomina Komitetowi o znaczeniu zanonimizowanych danych statystycznych dla wspomagania decyzji zarządczych w organizacji; przypomina, że należy rozważyć działania informacyjne, dobre praktyki dotyczące zarządzania obciążeniem pracą, sposobów komunikowania się i rozwiązywania konfliktów, a także politykę powrotu do pracy; ma świadomość, że przyjęcie nowej organizacji pracy stanowi pozytywny krok w kierunku skuteczniejszego zapobiegania wypaleniu zawodowemu na szczeblu organizacyjnym, co powinno również uwzględniać ustalenia wynikające z identyfikacji i grupowania zasobów ludzkich;

27. zauważa, że w 2022 r. Komitet w dalszym ciągu zatrudniał wysoki odsetek kobiet (64,6 % wszystkich pracowników), również na średnim szczeblu kierowniczym (59 % wszystkich kierowników); zauważa, że reprezentacja kobiet na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla nadal wymaga rozszerzenia, biorąc pod uwagę, że na koniec 2022 r. tylko troje spośród siedmiu kierowników wyższego szczebla stanowiły kobiety; zachęca Komitet do kontynuowania działań na rzecz zapewnienia równowagi płci, zwłaszcza przez zwiększanie świadomości w odniesieniu do organu powołującego oraz zapewnienie, aby skład różnych organów, w tym paneli ds. rekrutacji i selekcji kadr, pozostawał zrównoważony pod względem płci;

28. z zadowoleniem przyjmuje prace nad przyjęciem nowej polityki różnorodności i włączenia społecznego na lata 2022-2023, prowadzone w porozumieniu z kierownictwem Komitetu, ze Wspólnym Komitetem ds. Równych Szans i komitetem pracowniczym Komitetu; zauważa, że oprócz przeprowadzonych działań w zakresie komunikacji wewnętrznej w grudniu 2022 r. przeprowadzono specjalną kampanię zwiększającą świadomość o kwestii homofobii; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że specjalna sesja szkoleniowa na temat różnorodności i włączenia stała się obowiązkowa dla kadry kierowniczej i jest zalecana pracownikom oraz że członkom Komitetu zaoferowano specjalny kurs na temat różnorodności i włączenia w ramach ich rocznego programu szkoleniowego; zachęca Komitet do kontynuowania rozmów z Parlamentem w celu przyłączenia się do parlamentarnego programu działań pozytywnych dla osób z niepełnosprawnościami w celu rekrutacji pracowników kontraktowych z niepełnosprawnościami; ponawia swój apel wyrażony w procesie udzielenia Komitetowi absolutorium za 2021 r. o sfinalizowanie zaktualizowanej strategii i planu działania na rzecz różnorodności i włączenia;

29. zauważa, że chociaż wśród personelu Komitetu reprezentowane są wszystkie państwa członkowskie, wciąż nie osiągnięto równowagi geograficznej, ponieważ niektóre narodowości są nadal nadreprezentowane w porównaniu z innymi; zauważa, że w 2022 r. 21 % kadry kierowniczej Komitetu pochodziło z 13 państw członkowskich, które przystąpiły do Unii po 2004 r., co stanowi nieznaczny wzrost w porównaniu z 19 % w 2021 r.; ponownie zachęca Komitet, by nadal podejmował działania służące osiągnięciu zrównoważonego rozkładu geograficznego w odniesieniu do swoich pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem szczebla kierowniczego;

30. zauważa, że w 2022 r. Komitet przyjął łącznie 52 stażystów na okres pięciu miesięcy, czworo stażystów na okres trzech miesięcy i dwoje stażystów na stypendiach przyznanych przez zewnętrzne organy publiczne; zauważa, że wszyscy stażyści przyjęci na okres pięciu miesięcy otrzymywali miesięczne stypendium i dodatek, podczas gdy stażyści przyjęci na krótszy okres nie byli uprawnieni do żadnego finansowania; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w odpowiedzi na wezwanie Parlamentu podczas procedury udzielania absolutorium za 2020 r. w 2022 r. rozpoczęto przegląd decyzji w sprawie staży w Komitecie w celu zaprzestania bezpłatnych staży krótkoterminowych i zapewnienia wszystkim stażystom godziwego wynagrodzenia; podkreśla, że nowa decyzja w sprawie staży weszła w życie w lipcu 2023 r., co zagwarantowało miesięczny dochód, a także dodatki na podróże i koszty mobilności oraz, w stosownych przypadkach, rentę inwalidzką, zarówno stażystom długoterminowym, jak i krótkoterminowym;

Ramy etyczne i przejrzystość

31. zauważa, że Komitet kontynuował proces reform wewnętrznych, przy czym w marcu 2022 r. przyjął nowy regulamin, a w listopadzie 2022 r. przepisy wykonawcze do niego; nadal ubolewa, że w odniesieniu do molestowania nie zajęto się odrębnie konkretnymi stosunkami między posłem a urzędnikiem; zauważa, że regulamin wewnętrzny jest obecnie dostosowany i spójny z kodeksem postępowania przyjętym w 2021 r. w następstwie audytu wewnętrznego Komitetu dotyczącego etyki i uczciwości; zwraca się do Komitetu o poinformowanie Parlamentu, czy ocena wdrożenia planu działania dotyczącego kontroli etyki i rzetelności została przeprowadzona zgodnie z planem i jaki był wynik tej oceny; z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęte w 2022 r. rozważania mające na celu przygotowanie karty wartości dla pracowników Komitetu w następstwie włączającego i partycypacyjnego procesu, który został sfinalizowany i przedstawiony pracownikom w 2023 r.; uważa, że jedynie polityka zerowej tolerancji wobec molestowania zapobiegnie przyszłym zarzutom molestowania pod adresem Komitetu i poważnym uchybieniom;

32. zauważa, że po wejściu w życie 15 grudnia 2021 r. zmienionej decyzji Komitetu w sprawie informowania o nieprawidłowościach (decyzja nr 297/21A), a także zmienionej decyzji w sprawie procedur zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy oraz postępowania w przypadku takiego molestowania (decyzja 090/22A), przyjętej 31 marca 2022 r., odnowione etyczne ramy prawne mają zostać uzupełnione w 2023 r. zmienioną decyzją ustanawiającą ogólne przepisy wykonawcze dotyczące postępowań dyscyplinarnych i postępowań administracyjnych, w koordynacji z KR-em; zauważa, że w 2022 r. przyjęto nową decyzję w sprawie przydziałów i działań zewnętrznych (decyzja nr 141/22A), mającą zastosowanie do pracowników czynnie zatrudnionych, pracowników oddelegowanych i byłych pracowników, zgodnie z przepisami regulaminu pracowniczego obowiązującymi w momencie odejścia ze służby;

33. z zadowoleniem zauważa, że w 2022 r. Komitet w dalszym ciągu szkolił pracowników i zwiększał świadomość na temat obowiązujących ram etycznych, w szczególności nowego kodeksu postępowania, molestowania i sygnalizowania nieprawidłowości, a także roli i obowiązków doradców ds. etyki, których mandat rozpoczął się w styczniu 2022 r.; zauważa, że w 2022 r. 116 pracowników, w tym kierownicy i nowi pracownicy, wzięło udział w wewnętrznych szkoleniach z zakresu etyki, a 26 pracowników wzięło udział w szkoleniach z etyki prowadzonych przez Komisję i Europejską Szkołę Administracji; zauważa, że opracowano dostosowane do potrzeb szkolenie, który przeprowadzono dla zespołu doradców ds. etyki; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że 83 % respondentów badania zadowolenia pracowników przeprowadzonego w 2022 r. wykazało dużą świadomość w kwestii etycznego postępowania i wzmocnionych ram etycznych Komitetu;

34. zauważa, że w odniesieniu do przypadków molestowania zgłoszonych w ramach procedury udzielenia absolutorium w ubiegłych latach ostatnia ugoda związana ze sprawą OC/2018/0666/A1 Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) została zawarta 1 października 2022 r., co umożliwiło Komitetowi całkowite zamknięcie wszystkich wniosków o pomoc związanych z tą sprawą; z zadowoleniem przyjmuje, że 13 kwietnia 2022 r. ówczesna przewodnicząca Komitetu wydała publiczne oświadczenie, opublikowane na stronie internetowej Komitetu, w którym w imieniu Komitetu skierowała oficjalne przeprosiny do wszystkich ofiar w przedmiotowej sprawie - zarówno pracowników, jak i byłego członka; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w wyroku z 6 października 2022 r. w sprawie C-673/21 1  Trybunał Sprawiedliwości potwierdził legalność środków podjętych przez Prezydium Komitetu w decyzji z 9 czerwca 2020 r.;

35. ponawia swój apel do Komitetu o przeprowadzenie zewnętrznego i niezależnego dochodzenia w celu szczegółowego przeglądu procedur Komitetu w odniesieniu do zasobów ludzkich i ich skuteczności, ze szczególnym uwzględnieniem określenia obowiązków w hierarchii administracyjnej w zakresie rozpatrywania skarg dotyczących molestowania i zapewniania dobrego samopoczucia pracowników; odrzuca - pomimo środków podjętych w ostatnich latach w celu wzmocnienia ram etycznych komisji - stanowisko Komitetu, że takie dochodzenie nie jest konieczne, ponieważ istniejące środki umożliwiły zajęcie się przypadkiem molestowania, i przypomina, że Parlament wyraził już obawy dotyczące powtarzającej się powolnej reakcji Komitetu w przedmiotowych sprawach;

36. zauważa, że w 2022 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich przeprowadził trzy dochodzenia w następstwie skarg; zauważa, że jedna sprawa doprowadziła do dochodzenia, w którym stwierdzono, że nie doszło do niewłaściwego administrowania; zauważa, że dwie inne sprawy zamknięto bez dochodzenia, a Rzecznik Praw Obywatelskich uznał, że obie sprawy zostały w międzyczasie rozstrzygnięte;

37. z zaniepokojeniem zauważa, że w 2022 r. Komitet nadal badał cztery toczące się sprawy dotyczące domniemanego molestowania; zwraca się do Komitetu o terminowe informowanie Parlamentu o działaniach podjętych w związku z tymi sprawami; zauważa, że w 2022 r. w Komitecie nie zgłoszono żadnych nowych przypadków domniemanego molestowania dotyczących jego pracowników lub członków, ale ma świadomość, że w 2022 r. w innej instytucji zgłoszono zarzuty molestowania dotyczące pracownika Komitetu; zwraca się do Komitetu, aby we współpracy z inną zainteresowaną instytucją informował Parlament o dalszych działaniach w tej sprawie;

38. zauważa, że Komitet jest stroną cywilną w postępowaniu wszczętym przez belgijskie władze krajowe przeciwko byłemu członkowi oskarżonemu o popełnienie wykroczenia i toczącym się obecnie przed sądem belgijskim w oczekiwaniu na wydanie orzeczenia; zwraca się do Komitetu o terminowe informowanie Parlamentu o przebiegu sprawy;

39. zauważa, że w 2022 r. członkowie lub pracownicy formalnie wszczęli trzy sprawy dotyczące sygnalizowania nieprawidłowości; zauważa, że wszystkie trzy sprawy zostały rozpatrzone i szybko zamknięte z należytym poszanowaniem ochrony sygnalistów, zgodnie z decyzją w sprawie informowania o nieprawidłowościach (decyzja 297/21A); zauważa ponadto, że w 2022 r. doradcom ds. etyki zgłoszono dwa potencjalne przypadki informowania o nieprawidłowościach, ale żaden z nich nie został potwierdzony;

40. docenia gotowość Komitetu do współpracy z organami dochodzeniowymi Unii (OLAF-em i Prokuraturą Europejską (EPPO)); zauważa, że w 2022 r. OLAF zamknął dwie sprawy dotyczące rzekomego sprzeniewierzenia środków unijnych oraz możliwych nieprawidłowości i poważnych uchybień w odniesieniu do dwóch członków w związku z brakiem dowodów nadużyć finansowych i ustaleń; z zaniepokojeniem zauważa, że w 2023 r. OLAF wszczął trzy nowe sprawy przeciwko członkom dotyczące potencjalnych nadużyć finansowych, z których dwie zamknięto w tym samym roku i przekazano EPPO do zbadania; zauważa, że OLAF przekazał komisji etycznej Komitetu jedną sprawę dotyczącą rzekomego naruszenia kodeksu postępowania przez członka; zwraca się do Komitetu o terminowe informowanie Parlamentu o działaniach podjętych w związku z tą sprawą;

41. gratuluje Komitetowi podjęcia decyzji o formalnym przystąpieniu od 1 czerwca 2023 r. do unijnego rejestru służącego przejrzystości, utworzonego na mocy porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 2 ; zauważa, że 21 marca 2023 r. Komitet przyjął szereg środków służących przejrzystości zgodnie z zasadami określonymi w odniesieniu do unijnego rejestru służącego przejrzystości, takich jak zalecenie, aby członkowie sprawujący urząd spotykali się wyłącznie z zarejestrowanymi zainteresowanymi stronami, obowiązek publikowania przez członków sprawujących urząd list posiedzeń oraz dobrowolny "ślad legislacyjny" dla sprawozdawców;

42. ubolewa, że Komitet wprowadził szereg środków służących zapobieganiu nadużyciom finansowym, lecz nie wprowadził jeszcze zintegrowanej strategii zwalczania nadużyć finansowych mimo wcześniejszych żądań ze strony Parlamentu; z zadowoleniem przyjmuje, że Komitet przeprowadził inwentaryzację obszarów istotnych dla rozpoczęcia wewnętrznej analizy ryzyka nadużyć finansowych, takich jak zasady i procedury, szkolenia pracowników i współpraca z innymi organami, w celu ulepszenia ram zwalczania nadużyć finansowych;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych

43. zauważa, że w 2022 r. łączny budżet Komitetu i KR-u w obszarze IT wyniósł 11 712 000 EUR, z uwzględnieniem 750 000 EUR z wewnętrznego przesunięcia budżetowego w ciągu roku, natomiast w 2021 r. wyniósł on 12 860 000 EUR, co oznacza spadek o 9 %;

44. zauważa, że Komitet stosuje strategię cyfrową mającą na celu świadczenie usług informatycznych zgodnie z najlepszymi praktykami zarządzania IT i jednocześnie optymalizację wykorzystania zasobów ludzkich i finansowych; zauważa, że przez cały 2022 r. Komitet pracował nad dostosowaniem i rozwojem kilku strategicznych narzędzi informatycznych, aby zwiększyć wydajność i skuteczność prac politycznych Komitetu oraz jego procesów i obiegów zadań administracyjnych; zauważa, że główny projekt dotyczący infrastruktury informatycznej w 2022 r. dotyczył dostosowania typologii sieci wymaganej w nowej sali komputerowej w budynku Jacques'a Delorsa (JDE) zgodnie z planem działania dotyczącym chmury hybrydowej;

45. zauważa, że Komitet zwiększył liczbę posiedzeń hybrydowych w 2022 r., aby dostosować się do pracy hybrydowej i zoptymalizować sposoby pracy, w szczególności przez zmniejszenie liczby podróży służbowych; rozumie, że ten nowy sposób pracy wymagał modernizacji technicznej wyposażenia sal do posiedzeń hybrydowych;

46. zauważa, że w 2022 r. Komitet nie doświadczył żadnych cyberataków; zauważa, że nowa wspólna Dyrekcja Innowacji i Technologii Informacyjnych Komitetu i KR-u składa się z trzech działów, które zajmują się odpowiednio transformacją cyfrową, rozwiązaniami cyfrowymi i platformami cyfrowymi; zauważa, że dział ds. platform cyfrowych jest odpowiedzialny między innymi za cyberbezpieczeństwo; zwraca się do Komitetu o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o tym, w jaki sposób utworzenie tej nowej struktury przyczyniło się do zwiększenia gotowości jej pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa, zgodnie z ramami cyberbezpieczeństwa NIST (Narodowego Instytutu Standaryzacji i Technologii) oraz we współpracy ze Służbą ds. Cyberbezpieczeństwa Instytucji, Organów i Jednostek Organizacyjnych Unii (CERT-UE); zachęca Komitet do podnoszenia świadomości członków i pracowników na temat cyberbezpieczeństwa, do przeprowadzania regularnych ocen ryzyka infrastruktury informatycznej oraz do zapewnienia regularnych audytów i testów cyberobrony;

47. zauważa, że Komitet korzysta z technologii otwartego oprogramowania w jego własnych systemach, zwłaszcza w głównych aplikacjach operacyjnych wykorzystywanych do zarządzania pracami politycznymi Komitetu ("Agora" i "Phoenix"); zauważa ponadto, że Komitet śledzi wykorzystanie technologii otwartego oprogramowania w swoim rocznym portfelu IT, tak aby były one stosowane w nowych aplikacjach;

48. zauważa, że w 2022 r. Komitet poczynił postępy w przyjmowaniu nowych ram zarządzania dokumentami w celu zwiększenia przejrzystości i dostępności; z zainteresowaniem zauważa, że Komitet w odpowiednim czasie rozpoczął ocenę technicznej wykonalności i skutków finansowych korzystania z elektronicznego systemu zarządzania dokumentacją Komisji (Ares);

Budynki

49. zauważa, że Komitet i KR straciły 5 000 m2 powierzchni biurowej w wyniku przejęcia umowy najmu dawnego budynku ESDZ przy Belliard 100, która zaczęła obowiązywać we wrześniu 2021 r., oraz wymiany budynków między budynkami Komitetu i KR-u Belliard 68 i Treves 74 a budynkiem Komisji Van Maerlant 2 (VMA), która zaczęła obowiązywać we wrześniu 2022 r.; zauważa, że prace wykończeniowe w dwóch nowo nabytych budynkach były konieczne, aby umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie powierzchni biurowej; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie w 2022 r. wspólnej grupy zadaniowej ds. nowych sposobów pracy, której zadaniem jest rozważenie możliwej optymalizacji organizacji pracy i wykorzystania przestrzeni biurowej, przy jednoczesnym ograniczeniu śladu środowiskowego;

50. zauważa, że całkowity budżet przeznaczony w latach 2021 i 2022 na renowację budynku VMA od trzeciego do dziewiątego piętra przez Komitet i KR wyniósł 9,54 mln EUR; zauważa, że prace remontowe podjęte przez Komitet i KR obejmowały wykorzystanie inteligentnych technologii oszczędzania energii z silnym elementem środowiskowym; zwraca się do Komitetu o przedstawienie aktualnych informacji na temat zwrotu z inwestycji w te instalacje technologiczne;

51. zauważa, że w 2022 r. strategia dotycząca budynków Komitetu i KR-u dotyczyła geograficznej koncentracji budynków, co osiągnięto poprzez fizyczne połączenie wszystkich budynków wykorzystywanych przez Komitet i KR z ich budynkiem głównym (JDE); z zadowoleniem przyjmuje nowe fizyczne połączenie z budynkami Parlamentu, które zaczęło funkcjonować w listopadzie 2022 r. i zapewnia bardziej bezpośrednie, łatwiejsze i krótsze o 125 m połączenie między budynkami Komitetu i KR-u a budynkami Parlamentu;

52. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komitetu i KR-u do systematycznego stosowania zasady "projektowania dla wszystkich" w odniesieniu do ich infrastruktury, a także do zapewnienia dostępności budynków już na etapie projektowania; zauważa, że Komitet i KR przedsięwzięły szereg różnych środków, aby zapewnić dostępność budynków osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności;

Środowisko i zrównoważony rozwój

53. z zadowoleniem przyjmuje zrównoważone praktyki, w szczególności podejście Komitetu i KR-u do wyeliminowania dokumentów papierowych, które przyczyniły się do ograniczenia śladu środowiskowego zgodnie ze strategią cyfrową; gratuluje Komitetowi i KR-owi osiągnięcia z nawiązką celów EMAS na lata 2021-2025, z wyjątkiem celów związanych ze zużyciem gazu; zauważa, że na opracowany przez Komitet program kompensacji emisji dwutlenku węgla przeznaczono budżet w wysokości 60 000 EUR obejmujący środki z zakupu wysokiej jakości jednostek emisji dwutlenku węgla w 2023 r.;

54. zauważa, że w 2022 r. całkowita produkcja energii elektrycznej wytworzonej przez panele słoneczne w budynkach Komitetu i KR-u wyniosła około 15,5 MWh, co stanowi 0,25 % całkowitego rocznego zużycia Komitetu i KR-u; zauważa, że od 16 września 2022 r. jedynie budynek JDE był wyposażony w panele słoneczne; jest świadomy, że ze względu na procedury administracyjne Komitet i KR będą musiały liczyć się z opóźnieniem, zanim będą mogły rozbudować instalację paneli słonecznych;

55. gratuluje Komitetowi ustanowienia planu transportu biznesowego w porozumieniu z departamentem ds. mobilności Regionu Stołecznego Brukseli, w następstwie którego Komitet zobowiązuje się do przeprowadzania co trzy lata obowiązkowej ankiety dotyczącej mobilności wśród swoich pracowników; zauważa, że Komitet wdrożył plan zrównoważonej mobilności mający zachęcić pracowników do korzystania z bardziej zrównoważonych środków transportu, również poprzez wkład finansowy w abonamenty pracowników na transport publiczny lub miesięczny wkład finansowy dla pracowników dojeżdżających do pracy rowerem; zauważa, że Komitet bada dodatkowe rozwiązania, takie jak zapewnienie rowerów elektrycznych i montaż dodatkowych stacji ładowania do samochodów elektrycznych;

Współpraca międzyinstytucjonalna

56. z zadowoleniem przyjmuje oszczędności budżetowe i administracyjne osiągnięte dzięki współpracy międzyinstytucjonalnej, w szczególności ścisłej współpracy nawiązanej na szczeblu administracyjnym z KR-em, z którym Komitet dzieli pomieszczenia i służby wspólne w obszarach tłumaczeń, infrastruktury, logistyki i technologii informacyjnej, a jednocześnie zachowuje pełną autonomię instytucjonalną; zauważa, że 1 października 2022 r. utworzono nowe służby wspólne, w tym nową Dyrekcję Innowacji i Technologii Informacyjnych, dział ds. bezpieczeństwa i ochrony oraz dział ds. zamówień publicznych i zarządzania finansami, w ramach nowej umowy o współpracy podpisanej z KR-em w 2022 r.; zauważa ponadto, że w 2022 r. Komitet i KR zgromadziły łącznie 470 pracowników oraz kwotę 55 mln EUR, z czego ponad 30 mln EUR pochodziło z Komitetu, z wyłączeniem wydatków na wynagrodzenia; apeluje do Komitetu o kontynuowanie i rozszerzanie tej współpracy w innych obszarach, aby uniknąć powielania działań i jeszcze bardziej racjonalizować koszty operacyjne usług dostępnych w pomieszczeniach współdzielonych przez Komitet i KR; zachęca Komitet i KR do zbadania możliwości utworzenia jednej administracji dla ich służb wspólnych, z zachowaniem oddzielnych dyrekcji lub działów dla służb zajmujących się sprawami związanymi z ich szczególnymi i niezależnymi mandatami;

57. z zadowoleniem przyjmuje dążenie Komitetu do synergii polegające na nabywaniu usług od innych instytucji na podstawie umów o gwarantowanym poziomie usług oraz na uczestnictwie w międzyinstytucjonalnych organach koordynacyjnych i międzyinstytucjonalnych procedurach udzielania zamówień; zauważa, że Parlament w szczególności zapewnia usługi tłumaczenia ustnego podczas posiedzeń plenarnych Komitetu odbywających się w pomieszczeniach Parlamentu oraz podczas niektórych posiedzeń odbywających się w pomieszczeniach Komitetu;

58. z zadowoleniem przyjmuje większe zaangażowanie Komitetu w cykl legislacyjny i wzywa Komitet do dopilnowania, aby jego opinie były przekazywane członkom odpowiednich komisji Parlamentu zgodnie z umową o współpracy między Parlamentem a Komitetem;

59. zauważa, że w 2022 r. Komitet kontynuował i zacieśnił współpracę z Komisją w kontekście umowy o gwarantowanym poziomie usług zawartej z Biurem Dochodzeń i Postępowań Dyscyplinarnych Komisji w sprawie wsparcia dochodzeń administracyjnych oraz w ramach zaktualizowanego w 2022 r. protokołu o współpracy, wzmacniającego synergie polityczne, legislacyjne i komunikacyjne między tymi dwiema instytucjami, w szczególności w zakresie wdrażania europejskiej inicjatywy obywatelskiej i europejskiego semestru; zauważa, że zgodnie ze zaktualizowanym protokołem o współpracy wzrosło wykorzystanie przez Komisję opinii rozpoznawczych Komitetu, co zwiększyło zaangażowanie Komitetu w unijny cykl legislacyjny;

60. zauważa, że Komitet odgrywa kluczową rolę w umacnianiu powiązań z krajowymi radami gospodarczo- społecznymi Unii i pomiędzy nimi; zachęca Komitet do dalszego wspierania współpracy w kwestiach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i dobrych praktyk oraz do podkreślania, w jaki sposób społeczeństwo obywatelskie wnosi swój wkład w obecne wyzwania Unii, zwłaszcza poprzez wymianę pracowników i organizację wspólnych wydarzeń;

Komunikacja

61. zauważa, że w 2022 r. ogólny budżet Komitetu na komunikację wyniósł 1,5 mln EUR, czyli tyle samo co w 2021 r.; zauważa, że budżet ten został przeznaczony przede wszystkim na wsparcie rozwoju i utrzymania witryny internetowej Komitetu, komunikację w mediach społecznościowych, monitorowanie mediów, relacje z mediami oraz promocję najważniejszych działań i wydarzeń Komitetu, takich jak Nagroda EKES-u dla Społeczeństwa Obywatelskiego i działania związane z Komitetem w ramach prac Konferencji w sprawie Przyszłości Europy oraz wsparcie Komitetu dla Ukrainy;

62. wyraża zadowolenie z przyjęcia przez Komitet w październiku 2022 r. nowej strategii komunikacji opartej na danych, mającej na celu zwiększenie zasięgu komunikacji Komitetu i wpływu jej opinii oraz określającej europejskie organizacje społeczeństwa obywatelskiego i inne instytucje Unii jako główne cele komunikacji; zauważa ponadto, że w 2022 r. Komitet zaktualizował zasady partnerstwa w celu zwiększenia swojego strategicznego zaangażowania we współpracę z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w ramach wydarzeń tematycznych;

63. zauważa, że Komitet zorganizował ważne wydarzenia hybrydowe poświęcone aktualnym kwestiom istotnym dla społeczeństwa obywatelskiego, takie jak wydarzenie wysokiego szczebla w ramach Konferencji w sprawie przyszłości Europy zatytułowane "Wspólne kształtowanie Europy - przyszłość jest w twoich rękach", coroczne wydarzenie dla młodzieży "Twoja Europa - Twoje zdanie!" dla uczniów i nauczycieli z Unii i krajów kandydujących oraz coroczna sesja plenarna młodzieży dla studentów "Prawda o kłamstwach. Młodzież kwestionuje dezinformację"; zauważa, że Komitet zorganizował także bardziej specjalistyczne działania skupiające się na Roku Młodzieży i wojnie napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, skierowane do dziennikarzy i specjalistów ds. komunikacji z organizacji społeczeństwa obywatelskiego;

64. wyraża zadowolenie, że ogólny zasięg komunikacji Komitetu zwiększył się w 2022 r. w porównaniu z 2021 r., zwłaszcza dzięki relacjom w mediach oraz obecności w internecie i mediach społecznościowych; zauważa, że liczba odwiedzin na głównej stronie na Facebooku wzrosła o 96,9 % (57 000 odwiedzin), a liczba odwiedzin na koncie na Instagramie o 97,9 % (20 000 odwiedzin), podczas gdy liczba użytkowników Facebooka wzrosła o 1,1 % (6 mln użytkowników), zasięg na Instagramie wzrósł o 33 % (ponad 3 mln użytkowników), posty opublikowane na LinkedIn wygenerowały prawie 1,2 mln wyświetleń, a tweety opublikowane na X (dawniej Twitter) zebrały ponad 6 mln wyświetleń; z zadowoleniem przyjmuje udział Komitetu od 2023 r. w projekcie pilotażowym prowadzonym przez Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, mającym na celu włączenie instytucji Unii do EU-Voice i EU-Video - dwóch bezpłatnych sieci mediów społecznościowych o otwartym kodzie źródłowym, opartych na oprogramowaniu Mastodon - umożliwiających interakcję tych instytucji ze społeczeństwem przez udostępnianie tekstów, zdjęć, filmów i podcastów;

65. z zadowoleniem przyjmuje, że Komitet zapewnia obywatelom otwarty dostęp do swoich dokumentów za pośrednictwem specjalnego rejestru elektronicznego; zauważa, że Komitet wnosi wkład w Portal Otwartych Danych Komisji za pomocą własnych zbiorów danych, czym potwierdza większą przejrzystość swoich działań dzięki swobodnemu dostępowi do danych w formatach nadających się do odczytu maszynowego i przez człowieka oraz wzmacnia więź z obywatelami.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 6 października 2022 r., KN przeciwko Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, C-673/21, ECLI:EU:C:2022:759.
2 Dz.U. L 207 z 11.6.2021, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2240

Rodzaj: Dokument budżetowy
Tytuł: Rezolucja 2024/2240 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024