KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 6 i art. 6 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2019/2144 ustanowiono ogólny obowiązek wyposażenia pojazdów silnikowych w niektóre zaawansowane układy pojazdów. W załączniku II do tego rozporządzenia należy wymienić wymogi dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń oraz homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych. Konieczne jest uzupełnienie tych wymogów poprzez ustanowienie szczegółowych zharmonizowanych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych dotyczących takiej homologacji typu.
(2) Wymogi techniczne i procedury badań określone w niniejszym rozporządzeniu dotyczą kategorii pojazdów silnikowych M2, M3, N2 i N3, zgodnie z obowiązującymi datami odmowy udzielenia homologacji typu UE w odniesieniu do tych kategorii pojazdów silnikowych określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/2144.
(3) Zgodnie z art. 3 pkt 13 rozporządzenia (UE) 2019/2144 rejestrator danych na temat zdarzeń jest układem, którego wyłącznym celem jest rejestrowanie i przechowywanie krytycznych parametrów i informacji związanych ze zderzeniami na krótko przed zderzeniem, w trakcie zderzenia i niezwłocznie po zderzeniu, w celu uzyskania dokładniejszych, pogłębionych danych na temat wypadków umożliwiających państwom członkowskim przeprowadzenie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego i ocenę skuteczności konkretnych środków.
(4) Procedury badań i szczegółowe wymogi techniczne w zakresie homologacji typu typów pojazdów w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń podlegają przepisom regulaminu ONZ nr 169 2 . Ten regulamin ONZ należy zatem dodać do wykazu mających zastosowanie wymogów, o którym mowa w art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.
(5) Regulamin ONZ nr 169 zawiera wymogi dotyczące elementów danych, które rejestratory danych na temat zdarzeń mają rejestrować, formatu tych danych, wymogi dotyczące pozyskiwania, rejestrowania i pokładowego przechowywania danych, a także wymogi dotyczące przeżywalności.
(6) W celu zapewnienia, aby producenci pojazdów stosowali odpowiednie środki zapewniające ochronę danych rejestratora danych na temat zdarzeń przed manipulacją i dostępność danych rejestratora danych na temat zdarzeń za pośrednictwem standardowego interfejsu, a także w celu umożliwienia anonimizacji tych danych, wymogi te należy uzupełnić dodatkowymi wymogami dotyczącymi pobierania danych, prywatności i bezpieczeństwa danych.
(7) Aby zapewnić anonimizację danych rejestrowanych przez rejestratory danych na temat zdarzeń, producenci powinni być zobowiązani do zastosowania odpowiednich środków zapobiegających zgłaszaniu lub odzyskiwaniu tych danych wraz z wszelkimi informacjami dotyczącymi osoby fizycznej.
(8) Do czasu wprowadzenia na podstawie aktu delegowanego Komisji znormalizowanych protokołów komunikacyjnych dotyczących dostępu do danych na temat zdarzeń i ich pobierania producenci pojazdów powinni przekazywać odpowiednim stronom informacje na temat sposobu uzyskania dostępu do danych z rejestratora danych na temat zdarzeń, ich pobierania i interpretacji.
(9) Prawidłowy stan działania rejestratora danych na temat zdarzeń, a także jego prawidłową funkcjonalność i integralność oprogramowania należy weryfikować za pomocą okresowych badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów.
(10) Tabela zawierająca wykaz wymogów w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 nie zawiera żadnego odniesienia do aktów prawnych w zakresie rejestratorów danych na temat zdarzeń dla kategorii M2, M3, N2 i N3. Konieczne jest zatem wprowadzenie w tym załączniku odniesienia do niniejszego rozporządzenia i regulaminu ONZ nr 169.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/2144.
(12) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ przepisy te określają zasady dotyczące wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratora danych na temat zdarzeń, a także homologacji typu rejestratora danych na temat zdarzeń jako oddzielnego zespołu technicznego. W wyniku przepisów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy dodać odniesienie do niniejszego rozporządzenia i regulaminu ONZ nr 169 w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/2144. Przepisy te należy zatem określić w drodze jednego rozporządzenia delegowanego.
(13) Ponieważ wymogi rozporządzenia (UE) 2019/2144 w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń dla pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 mają być stosowane od dnia 7 stycznia 2026 r., niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od tej samej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2024 r.