a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) 2021/2116 wprowadzono system monitorowania obszarów jako obowiązkowy element zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli ("system zintegrowany"), który ma zostać ustanowiony przez każde państwo członkowskie. Aby system monitorowania obszarów mógł być odpowiednio i jednolicie wdrożony, musi mieć taki sam zakres we wszystkich państwach członkowskich, czyli obejmować wszystkich beneficjentów i wszystkie interwencje obszarowe zarządzane w ramach systemu zintegrowanego oraz wszystkie możliwe do monitorowania warunki.
(2) Art. 10 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/1173 2 stanowi, do celów systemu monitorowania obszarów, że od dnia 1 stycznia 2025 r. warunek kwalifikowalności uznaje się za możliwy do monitorowania, jeżeli można go monitorować za pomocą danych z satelitów Sentinel systemu Copernicus lub zdjęć geotagowanych, o których mowa w art. 11 tego rozporządzenia wykonawczego. Ponadto w art. 10 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1173 nałożono na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby co najmniej 70 % interwencji z warunkami kwalifikowalności, które można monitorować wyłącznie za pomocą zdjęć geotagowanych, podlegało systemowi monitorowania obszarów najpóźniej przed dniem 1 stycznia 2027 r.
(3) W świetle doświadczenia zdobytego w pierwszym roku wdrażania systemu monitorowania obszarów oraz trudności przedstawionych przez społeczność rolników państwa członkowskie potrzebują większej elastyczności w wykorzystywaniu i przetwarzaniu zdjęć geotagowanych, aby lepiej połączyć dane z satelitów Sentinel systemu Copernicus z innymi rodzajami danych o co najmniej równoważnej wartości zgodnie z art. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1173. Należy zatem znieść obowiązek określony w art. 10 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1173.
(4) Jednocześnie ważne jest zapewnienie państwom członkowskim możliwości korzystania ze wszystkich rozwiązań technologicznych, w tym zdjęć geotagowanych, przy jednoczesnym zapewnieniu im niezbędnej elastyczności we wdrażaniu systemu monitorowania obszarów.
(5) W związku z tym nie należy już priorytetowo traktować zdjęć geotagowanych w porównaniu z innymi danymi o co najmniej równoważnej wartości na potrzeby określenia warunku kwalifikowalności możliwego do monitorowania. Podobnie należy również znieść obowiązek zapewnienia przez państwa członkowskie przed dniem 1 stycznia 2027 r., aby co najmniej 70 % interwencji z warunkami kwalifikowalności, które można monitorować wyłącznie za pomocą zdjęć geotagowanych, podlegało systemowi monitorowania obszarów.
(6) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/1173 uchylono rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 809/2014 3 ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2023 r. Niektóre przepisy dotyczące zasady wzajemnej zgodności w odniesieniu do systemu kontroli i kar administracyjnych nadal mają jednak zastosowanie, w tym obowiązek przekazywania przez państwa członkowskie danych kontrolnych i statystyk kontroli.
(7) Doświadczenie we wdrażaniu tych przepisów pokazało jednak, że obciążenie administracyjne wynikające z ich stosowania może w niektórych przypadkach wykraczać poza to, co jest konieczne do osiągnięcia ich celów; dotyczy to obowiązku przekazywania danych kontrolnych i statystyk kontroli przewidzianego w art. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014. Począwszy od roku składania wniosków 2023 r., populacja beneficjentów, z której pobiera się próbę do celów statystycznych, jest ograniczona i jest objęta ograniczoną liczbą środków w zakresie zasady wzajemnej zgodności, co może sprawić, że statystyki nie będą reprezentatywne dla wszystkich beneficjentów, którzy podlegają obowiązkom w zakresie warunkowości, a zatem nie będą już użytecznym narzędziem monitorowania wdrażania warunkowości przez państwa członkowskie. Należy zatem znieść dalsze stosowanie takich przepisów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1173.
(9) Wydatki, w odniesieniu do których wymagane są dane kontrolne i statystyki kontroli w zakresie zasady wzajemnej
zgodności, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 4 , na którym opiera się rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014, są realizowane w latach składania wniosków, które pokrywają się z latami kalendarzowymi. Zakres stosowania wszelkich przepisów określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 809/2014 powinien zatem również dotyczyć pełnych lat kalendarzowych. Zmiana art. 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1173 ograniczająca dalsze stosowanie przepisów określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 809/2014 powinna zatem mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych, Komitetu ds. Wspólnej Polityki Rolnej oraz Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 4 września 2024 r.