Decyzja wykonawcza 2024/2200 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/996 ustanawiającą ECCSEL ERIC (Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim, niderlandzkim i włoskim są autentyczne)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2200
z dnia 4 września 2024 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/996 ustanawiającą ECCSEL ERIC

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 5833)

(Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim, niderlandzkim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 6 września 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) 2 .

(2) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2017/996 3  ustanowiono Europejskie Laboratorium Wychwytywania i Składowania Dwutlenku Węgla jako Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej (ECCSEL ERIC).

(3) W dniu 30 marca 2023 r. ECCSEL ERIC przedłożyło Komisji wniosek dotyczący zmiany swojego statutu zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.

(4) Zgodnie z art. 11 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 weszły w życie niektóre zmiany dotyczące polityki w zakresie danych, aktualizacji wkładu budżetowego i podziału budżetu, dostosowania brzmienia w celu uwzględnienia wnioskowanego rozszerzenia zakresu oraz uwzględnienia niewielkich poprawek gramatycznych, bez zmian merytorycznych.

(5) Niektóre zmiany, rozszerzające zakres ECCSEL ERIC w celu uwzględnienia dostosowanych zrównoważonych pod- powierzchniowych systemów energetycznych na rzecz społeczeństwa neutralnego emisyjnie, wprowadzające drobne poprawki do polityki w zakresie oceny naukowej, polityki dostępu w odniesieniu do użytkowników, polityki upowszechniania informacji oraz polityki praw własności intelektualnej, wymagają zatwierdzenia przez Komisję.

(6) Komisja dokonała, na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, oceny wniosku i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Statut ECCSEL ERIC załączony do decyzji wykonawczej (UE) 2017/996 zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów, Królestwa Norwegii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W Statucie ECCSEL ERIC załączonym do decyzji wykonawczej (UE) 2017/996 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. ECCSEL ERIC ustanawia i obsługuje światowej klasy, rozproszoną infrastrukturę badawczą, która ma stanowić centralny ośrodek odpowiedzialny za skoordynowaną działalność szeregu obiektów działających pod wspólną marką ECCSEL ERIC.

a) ECCSEL ERIC koordynuje korzystanie z obiektów badawczych w ramach rozproszonej infrastruktury oraz plany ich ulepszania i nowych inwestycji. ECCSEL ERIC zapewnia międzynarodowy otwarty dostęp do infrastruktury. Ponadto ECCSEL ERIC wspiera, w zakresie swoich środków i kompetencji, właścicieli obiektów badawczych w ich staraniach o rozszerzenie działalności ich obiektów oraz w ich staraniach o ulepszenie istniejących i stworzenie nowych obiektów.

b) ECCSEL ERIC ułatwia prowadzenie badań eksperymentalnych na wyższym poziomie, dotyczących nowych i ulepszonych technik wychwytywania, transportu, utylizacji i składowania CO2 (CCUS) oraz dostosowanych zrównoważonych podpowierzchniowych systemów energetycznych na rzecz społeczeństwa neutralnego emisyjnie, przewidując wprowadzenie ich na rynek w latach 2020-2030 i później.

c) Sam ECCSEL ERIC nie posiada obiektów badawczych i nie korzysta z nich. Walne zgromadzenie może jednak w przyszłości podjąć decyzję o zainwestowaniu przez ECCSEL ERIC we własne obiekty badawcze lub w ich prowadzenie. Członkowie i obserwatorzy, którzy nie chcą uczestniczyć w finansowaniu takich obiektów, mogą zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. a) odstąpić od ich finansowania.

d) ECCSEL ERIC promuje otwarte upowszechnianie wyników badań i danych uzyskanych w ramach swoich działań. ECCSEL ERIC wspiera określanie powiązanych wspólnych norm i metod w celu poprawy interopera- cyjności.

e) Wszelkie inne powiązane działania niezbędne do realizacji celu konsorcjum.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. ECCSEL ERIC udostępnia międzynarodowemu środowisku naukowemu obiekty konieczne do prowadzenia badań w obszarach priorytetowych. W ten sposób ECCSEL ERIC przyczynia się do postępu w rozwoju technologicznym wykraczającego poza stan wiedzy naukowej i technicznej, przyspieszając tym samym komercjalizację i wdrażanie CCUS oraz dostosowanych zrównoważonych podpowierzchniowych systemów energetycznych. W ramach tego przedsięwzięcia ECCSEL ERIC zajmuje się działaniami w sferze badań naukowych w tych dziedzinach i na najwyższym poziomie zgodnymi z priorytetami ECCSEL ERIC i wspiera te działania wśród naukowców. ECCSEL ERIC stworzy wysoce zaawansowany wykaz wyjątkowych obiektów badawczych i zapewni dostęp do tych zasobów europejskiemu środowiskom użytkowników (w pierwszej kolejności) i środowisku użytkowników spoza Europy.";

c)
w ust. 4 wprowadza się następujące zmiany:

"4. Bez uszczerbku dla art. 2 ust. 3 ECCSEL ERIC może prowadzić działalność dochodową w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z głównymi zadaniami ECCSEL ERIC i nie zagraża osiągnięciu ich celów.";

2)
w art. 11 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Rada naukowa i polityka oceny naukowej

a) Walne zgromadzenie powołuje niezależną radę naukową złożoną z nie więcej niż sześciu wybitnych, niezależnych i doświadczonych naukowców. Członkowie rady naukowej powoływani są na podstawie sugestii dyrektora, który zasięga opinii rady naukowej i Komitetu Koordynacyjnego ds. Infrastruktury Badawczej. Kadencja członków rady naukowej trwa trzy lata. Możliwe jest jednokrotne ponowne powołanie. Delegaci uczestniczący w walnym zgromadzeniu nie mogą być powołani do rady.

b) Co najmniej raz do roku dyrektor konsultuje się z radą naukową w sprawach związanych z jakością naukową usług oferowanych przez ECCSEL ERIC, polityką, procedurami i przyszłymi planami naukowymi organizacji.

c) Rada naukowa za pośrednictwem dyrektora co roku przedstawia walnemu zgromadzeniu sprawozdanie dotyczące swojej działalności. Dyrektor przedstawia walnemu zgromadzeniu sprawozdanie wraz ze swoimi uwagami i ewentualnymi zaleceniami.";

3)
w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Zwolnienia z podatku wynikające z § 10-3 norweskiej ustawy nr 58 z dnia 19 czerwca 2009 r. dotyczącej podatku od wartości dodanej ograniczają się do podatku od wartości dodanej odnośnie do takich towarów i usług, które są oficjalnie wykorzystywane przez ECCSEL ERIC oraz są w całości opłacane i nabywane przez ECCSEL ERIC lub przez państwa będące członkami ECCSEL ERIC. Zwolnienia podatkowe mają zastosowanie tylko do działalności o charakterze niedochodowym. Nie mają one zastosowania do działalności dochodowej. Inne ograniczenia nie mają zastosowania.";

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Jeżeli państwo członkowskie ECCSEL ERIC ma za zadanie przyjąć urząd ECCSEL ERIC uznawany przez to państwo członkowskie ECCSEL ERIC za instytucję międzynarodową w rozumieniu art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE oraz za organizację międzynarodową w rozumieniu art. 11 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady (UE) 2020/262, urząd ECCSEL ERIC korzysta ze zwolnień z podatku w odniesieniu do towarów i usług nabytych w UE na swoje własne potrzeby lub w celu wykonania zadań powierzonych mu przez ECCSEL ERIC, na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, jeżeli przewyższają one wartość 300 EUR i są w całości opłacane i nabywane przez ECCSEL ERIC lub członków ECCSEL ERIC. Zwolnienia podatkowe mają zastosowanie tylko do działalności o charakterze niedochodowym. Nie mają one zastosowania do działalności dochodowej. Inne ograniczenia nie mają zastosowania.";

4)
art. 17 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Umowy o pracę podlegają odpowiednim przepisom ustawowym i wykonawczym państwa, w którym zatrudnia się pracowników lub przepisom państwa, w którym prowadzona jest działalność ECCSEL ERIC. Oferty zatrudnienia w ECCSEL ERIC publikuje się w odpowiedni sposób na skalę międzynarodową.";

5)
art. 18 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 18

Polityka dostępu w odniesieniu do użytkowników

1. Znacząca część dostępnego czasu przeznaczonego na badania w odniesieniu do każdego obiektu krajowego uczestniczącego w infrastrukturze ECCSEL zostanie poświęcona międzynarodowemu środowisku naukowemu. Walne zgromadzenie rezerwuje część czasu dostępu dla naukowców pochodzących z państw, które nie są członkami ECCSEL ERIC.

2. ECCSEL ERIC i właściciele obiektów naukowych zawierają indywidualne porozumienia dotyczące wymiaru części dostępnego czasu przeznaczonego na badania, jaki zostanie udostępniony międzynarodowemu środowisku naukowemu i warunków dostępu.

3. Dostęp do obiektów ECCSEL ERIC jest otwarty dla badaczy, naukowców i studentów. Dostępu wspieranego przez ECCSEL udziela się w oparciu o konkurs i wzajemną ocenę wniosków w następstwie sprawiedliwej i przejrzystej procedury. Główne kryteria konkursowe obejmują doskonałość naukową i znaczenie naukowe w odniesieniu do strategii ECCSEL ERIC, zgodnie z decyzją walnego zgromadzenia.

4. ECCSEL ERIC może ustanowić system uwierzytelniania i udzielania zezwoleń zapewniający dopuszczenie do wejścia do obiektu i korzystania z niego jedynie dla osób uprawnionych do dostępu. ECCSEL ERIC może postanowić, że członkowie i obserwatorzy muszą stosować się do założeń takiego systemu, jeżeli ich naukowcy mają uzyskać dostęp.

5. Szczegółowa polityka dostępu obowiązująca użytkowników, zatwierdzona przez walne zgromadzenie, ma być ogólnodostępna.";

6)
w art. 19 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ustanawia się wolny dostęp do wyników badań i danych ECCSEL ERIC zgodnie z politykami upowszechniania informacji i danych przyjętymi przez walne zgromadzenie. Objęte wolnym dostępem wyniki badań i dane dotyczące badań dostarcza się zainteresowanym stronom bez ponoszenia przez nie innych kosztów niż te związane z upowszechnianiem. Do celów niniejszego postanowienia termin »wyniki badań i dane dotyczące ECCSEL ERIC« oznacza wyniki badań i dane z dziedziny CCUS oraz dostosowanych zrównoważonych podpowierzchnio- wych systemów energetycznych wygenerowane przez właścicieli obiektów uczestniczących w infrastrukturze ECCSEL ERIC.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. ECCSEL ERIC ogólnie zachęca użytkowników wyników badań ECCSEL ERIC do udostępniania ich własnych wyników badań oraz prosi użytkowników o zorganizowanie odpowiedniej promocji dotyczącej zapewnionego im dostępu do ECCSEL ERIC.";

c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. ECCSEL ERIC stosuje szereg metod w celu dotarcia do odbiorców.";

d)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Polityka upowszechniania informacji obejmuje opis różnych grup docelowych oraz wykorzystuje różne metody w celu dotarcia do odbiorców. We wszystkich publikacjach dotyczących wyników i wiedzy zdobytej przez współpracę z ECCSEL lub w ramach tej współpracy w należyty sposób uwzględnia się ECCSEL ERIC.";

7)
w art. 20 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W odniesieniu do kwestii związanych z własnością intelektualną stosunki między członkami mają być regulowane przepisami krajowymi poszczególnych państw-członków, a także odpowiednimi międzynarodowymi zasadami i przepisami.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Własność intelektualna, którą członkowie przekazują ECCSEL ERIC, pozostaje własnością pierwotnego posiadacza własności intelektualnej. Jeżeli taka własność pochodzi z prac finansowanych przez ECCSEL ERIC (wkład bezpośredni lub niepieniężny), własność intelektualna należy do ECCSEL ERIC, o ile nie uzgodniono, że własność należy do członka, który ją stworzył. Ewentualnej wartości ekonomicznej dostępu przewyższającej uiszczoną opłatę nie uznaje się za prace finansowane przez ECCSEL ERIC na potrzeby własności intelektualnej.";

c)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. ECCSEL ERIC dostarcza naukowcom wytycznych pozwalających zapewnić, aby badania przeprowadzane z wykorzystaniem materiałów udostępnionych za pośrednictwem ECCSEL ERIC odbywały się w ramach umożliwiających przestrzeganie praw właścicieli.";

8)
art. 21-26 stają się art. 22-27.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/723/oj.
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/ 2016/755/oj).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/996 z dnia 9 czerwca 2017 r. ustanawiająca Europejskie Laboratorium Wychwytywania i Składowania Dwutlenku Węgla - Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej (ECCSEL ERIC) (Dz.U. L 149 z 13.6.2017, s. 91, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2017/996/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2200

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/2200 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/996 ustanawiającą ECCSEL ERIC (Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim, niderlandzkim i włoskim są autentyczne)
Data aktu: 04/09/2024
Data ogłoszenia: 06/09/2024