Rozporządzenie delegowane 2024/2159 w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, mających na celu zaradzenie zakłóceniom na rynku wina w Unii

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2159
z dnia 12 sierpnia 2024 r.
w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, mających na celu zaradzenie zakłóceniom na rynku wina w Unii

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unijny rynek wina doświadcza zakłóceń wynikających ze spadku konsumpcji krajowej i zmniejszenia wywozu do państw trzecich w przypadku niektórych kategorii wina, w szczególności win czerwonych w niektórych regionach produkcji. Powoduje to powtarzające się sytuacje nadmiernej podaży i gromadzenia zapasów w danych regionach produkcji wina. W 2023 r. Unia przyjęła nadzwyczajne środki 2  w celu usunięcia z rynku części skumulowanych zapasów w najbardziej dotkniętych regionach. Utrzymuje się jednak niepewność na rynku i słaby popyt. Pomimo stosunkowo umiarkowanych zbiorów w 2023 r. zapasy niektórych kategorii wina w niektórych regionach nadal rosną, a perspektywy na nadchodzące lata są niepewne, w związku z czym takie zakłócenia na rynku prawdopodobnie będą się utrzymywać lub pogarszać.

(2) Plantatorzy winorośli posiadający zezwolenia na nasadzenia są narażeni na sankcje, jeżeli nie wykorzystają tych zezwoleń do nasadzenia winorośli w odpowiednich winnicach. W konsekwencji sankcje i krótki okres ważności zezwoleń zmuszają plantatorów do dalszego nasadzania. Zniesienie kar i przedłużenie okresu ważności w regionach produkcji, w których występują zakłócenia na rynku, złagodzi przedmiotową presję wywieraną na plantatorów, a tym samym zmniejszy obszar obsadzony winoroślą, ograniczając tym samym wejście dodatkowych winnic produkcyjnych na już nasycony rynek. Środki te dadzą również plantatorom posiadającym zezwolenia na nasadzenia elastyczność umożliwiającą im ponowne rozważenie decyzji dotyczących sadzenia i poświęcenie dodatkowego czasu na określenie odmian winorośli i rodzajów wina najlepiej odpowiadających zmieniającym się potrzebom rynku i regionalnym warunkom klimatycznym. W związku z tym w regionach najbardziej dotkniętych zakłóceniami na rynku, aby ograniczyć obszar obsadzony w tym roku i w kolejnych latach, należy przedłużyć o trzy lata ważność zezwoleń na nasadzenia, które wygasają w 2024 r. lub 2025 r. i nie zostały jeszcze wykorzystane w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(3) Aby ułatwić zmniejszenie obszaru winnic, należy zapewnić posiadaczom zezwoleń na nasadzenia możliwość zrzeczenia się przyznanych im zezwoleń na lata 2024 i 2025 bez kar administracyjnych, o których mowa w art. 62 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. W tym celu powinni oni poinformować właściwe organy o zamiarze niewykorzystania swoich zezwoleń ani niekorzystania z przedłużenia ich ważności.

(4) Państwa członkowskie mają przekazać Komisji informacje na temat wykonania niniejszego rozporządzenia, aby umożliwić Unii monitorowanie skuteczności wprowadzonych nim środków.

(5) Wszelkie inne środki dostępne na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 wydają się niewystarczające lub nieodpowiednie, aby zapobiec zwiększeniu powierzchni winnic wskutek już udzielonych zezwoleń na nasadzenia, a tym samym aby zapobiec dodatkowej nadwyżce na rynku wina.

(6) W świetle utrzymujących się zakłóceń na rynku, a także krótkiego czasu dostępnego na umożliwienie plantatorom winorośli skorzystania z przedłużenia okresu ważności przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu, konieczne jest podjęcie natychmiastowych działań. Niniejsze rozporządzenie należy zatem przyjąć w trybie pilnym określonym w art. 228 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

(7) Z uwagi na konieczność podjęcia natychmiastowego działania niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Tymczasowe odstępstwa od art. 62 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zezwoleń na nasadzenia i ponowne nasadzenia winorośli

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 62 ust. 3 akapit pierwszy zdanie pierwsze rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przedłuża się o trzy lata ważność niewykorzystanych zezwoleń na nasadzenia udzielonych zgodnie z art. 64 i 66 tego rozporządzenia, które wygasają w latach 2024 i 2025 i mają być stosowane w regionach najbardziej dotkniętych zakłóceniami na rynku określonymi przez państwo członkowskie.
2. 
Jeżeli jednak posiadacze zezwoleń, o których mowa w ust. 1, nie chcą z nich korzystać ani korzystać z przedłużenia ich ważności, informują o tym właściwe organy krajowe swojego państwa członkowskiego do dnia 31 grudnia 2024 r. Na zasadzie odstępstwa od art. 62 ust. 3 akapit pierwszy zdanie drugie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 nie podlegają oni karom administracyjnym.
Artykuł  2

Powiadomienia

1. 
Do dnia 31 marca 2025 r. państwa członkowskie przekazują Komisji następujące informacje:
a)
regiony, w których zastosowano art. 1;
b)
dla każdego z regionów, o których mowa w lit. a) niniejszego ustępu, obszary w hektarach objęte odpowiednio zezwoleniami na nowe nasadzenia i zezwolenia na ponowne nasadzenia, których ważność została przedłużona zgodnie z art. 1 ust. 1;
c)
dla każdego z regionów, o których mowa w lit. a) niniejszego ustępu, obszary w hektarach objęte odpowiednio zezwoleniami na nowe nasadzenia i zezwolenia na ponowne nasadzenia, których plantatorzy nie zamierzają wykorzystać i których ważność nie zostaje przedłużona zgodnie z art. 1 ust. 2;
2. 
Powiadomienia skierowane do Komisji, o których mowa w ust. 1, przekazuje się zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1183 3 .
Artykuł  3

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 sierpnia 2024 r.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1225 z dnia 22 czerwca 2023 r. w sprawie tymczasowych środków wyjątkowych stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 służących przeciwdziałaniu zakłóceniom na rynku w sektorze wina występującym w niektórych państwach członkowskich oraz odstępstwo od rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1149 (Dz.U. L 160 z 26.6.2023, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/ 1225/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1183 z dnia 20 kwietnia 2017 r. uzupełniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do powiadamiania Komisji o informacjach i dokumentach (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 100, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/1183/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2159

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/2159 w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, mających na celu zaradzenie zakłóceniom na rynku wina w Unii
Data aktu: 12/08/2024
Data ogłoszenia: 13/08/2024
Data wejścia w życie: 13/08/2024