KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unijny rynek wina doświadcza zakłóceń wynikających ze spadku konsumpcji krajowej i zmniejszenia wywozu do państw trzecich w przypadku niektórych kategorii wina, w szczególności win czerwonych w niektórych regionach produkcji. Powoduje to powtarzające się sytuacje nadmiernej podaży i gromadzenia zapasów w danych regionach produkcji wina. W 2023 r. Unia przyjęła nadzwyczajne środki 2 w celu usunięcia z rynku części skumulowanych zapasów w najbardziej dotkniętych regionach. Utrzymuje się jednak niepewność na rynku i słaby popyt. Pomimo stosunkowo umiarkowanych zbiorów w 2023 r. zapasy niektórych kategorii wina w niektórych regionach nadal rosną, a perspektywy na nadchodzące lata są niepewne, w związku z czym takie zakłócenia na rynku prawdopodobnie będą się utrzymywać lub pogarszać.
(2) Plantatorzy winorośli posiadający zezwolenia na nasadzenia są narażeni na sankcje, jeżeli nie wykorzystają tych zezwoleń do nasadzenia winorośli w odpowiednich winnicach. W konsekwencji sankcje i krótki okres ważności zezwoleń zmuszają plantatorów do dalszego nasadzania. Zniesienie kar i przedłużenie okresu ważności w regionach produkcji, w których występują zakłócenia na rynku, złagodzi przedmiotową presję wywieraną na plantatorów, a tym samym zmniejszy obszar obsadzony winoroślą, ograniczając tym samym wejście dodatkowych winnic produkcyjnych na już nasycony rynek. Środki te dadzą również plantatorom posiadającym zezwolenia na nasadzenia elastyczność umożliwiającą im ponowne rozważenie decyzji dotyczących sadzenia i poświęcenie dodatkowego czasu na określenie odmian winorośli i rodzajów wina najlepiej odpowiadających zmieniającym się potrzebom rynku i regionalnym warunkom klimatycznym. W związku z tym w regionach najbardziej dotkniętych zakłóceniami na rynku, aby ograniczyć obszar obsadzony w tym roku i w kolejnych latach, należy przedłużyć o trzy lata ważność zezwoleń na nasadzenia, które wygasają w 2024 r. lub 2025 r. i nie zostały jeszcze wykorzystane w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(3) Aby ułatwić zmniejszenie obszaru winnic, należy zapewnić posiadaczom zezwoleń na nasadzenia możliwość zrzeczenia się przyznanych im zezwoleń na lata 2024 i 2025 bez kar administracyjnych, o których mowa w art. 62 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. W tym celu powinni oni poinformować właściwe organy o zamiarze niewykorzystania swoich zezwoleń ani niekorzystania z przedłużenia ich ważności.
(4) Państwa członkowskie mają przekazać Komisji informacje na temat wykonania niniejszego rozporządzenia, aby umożliwić Unii monitorowanie skuteczności wprowadzonych nim środków.
(5) Wszelkie inne środki dostępne na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 wydają się niewystarczające lub nieodpowiednie, aby zapobiec zwiększeniu powierzchni winnic wskutek już udzielonych zezwoleń na nasadzenia, a tym samym aby zapobiec dodatkowej nadwyżce na rynku wina.
(6) W świetle utrzymujących się zakłóceń na rynku, a także krótkiego czasu dostępnego na umożliwienie plantatorom winorośli skorzystania z przedłużenia okresu ważności przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu, konieczne jest podjęcie natychmiastowych działań. Niniejsze rozporządzenie należy zatem przyjąć w trybie pilnym określonym w art. 228 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(7) Z uwagi na konieczność podjęcia natychmiastowego działania niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 12 sierpnia 2024 r.