a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) 2022/2399 ustanowiono unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł. Ponadto rozporządzenie zapewnia ramy dla współpracy cyfrowej między organami celnymi a innymi organami za pośrednictwem trzech głównych komponentów: unijnych systemów pozacelnych zarządzających określonymi formalnościami pozacelnymi wymienionymi w załączniku do rozporządzenia (UE) 2022/2399, krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł oraz unijnym systemem jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw (EU CSW-CERTEX).
(2) EU CSW-CERTEX umożliwia wymianę informacji między krajowymi systemami celnymi a unijnymi systemami pozacelnymi. Wymiana ta jest zazwyczaj inicjowana przez krajowe środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł, gdy przedsiębiorca składa zgłoszenie celne lub zgłoszenie do powrotnego wywozu zawierające numer referencyjny dokumentu załączanego do zgłoszenia wydanego przez odpowiedni właściwy organ partnerski. Aby EU CSW-CER- TEX mógł przeprowadzać zautomatyzowane kontrole i procesy, konieczne jest określenie szczegółowych przepisów w celu lepszej integracji i wzajemnego dostosowania procedur celnych oraz unijnych procedur pozacelnych, co umożliwi ich sprawne funkcjonowanie.
(3) Biorąc pod uwagę różnego rodzaju decyzje administracyjne właściwych organów partnerskich, wskazane w dokumentach załączanych do zgłoszenia, oraz różne procedury celne lub powrotny wywóz, w odniesieniu do których mogą być wykorzystywane dokumenty załączane do zgłoszenia, należy włączyć do niniejszego rozporządzenia tabelę przepisów zawartą w załączniku I. Tabela ta powinna być wykorzystywana jako narzędzie służące do wzajemnego przyporządkowania poszczególnych procedur celnych lub powrotnego wywozu oraz odpowiednich decyzji administracyjnych właściwych organów partnerskich - procesu znanego jako przekształcenie biznesowe danych. Tabela ta powinna zawierać wykaz wszystkich procedur celnych, możliwych statusów i decyzji administracyjnych wskazanych w dokumentach załączanych do zgłoszenia do celów unijnych formalności pozacelnych wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2022/2399, z wyjątkiem systemu informacyjnego i komunikacyjnego do celów nadzoru rynku ("ICSMS"). EU CSW-CERTEX powinien ułatwiać niezbędną wymianę danych z ICSMS zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/2248 2 w celu zapewnienia współpracy między organami celnymi a organami nadzoru rynku.
(4) Aby usprawnić przetwarzanie danych w procesie odprawy celnej, istotne jest, aby organy celne i właściwe organy partnerskie miały możliwość automatycznej wymiany i weryfikacji informacji wymaganych do wypełnienia unijnych formalności pozacelnych po złożeniu przez przedsiębiorcę zgłoszenia celnego lub zgłoszenia do powrotnego wywozu. W tym celu EU CSW-CERTEX powinien zapewnić kompatybilność danych celnych i danych innych niż celne, przekształcając w razie potrzeby ich format lub strukturę bez zmiany ich treści. Proces ten znany jest jako techniczne przekształcanie danych. Należy ustanowić przepisy dotyczące przyporządkowania elementów danych zawartych w załączniku B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 3 i załączniku B do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 4 oraz elementów danych, o których mowa w art. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/2514 5 .
(5) Biorąc pod uwagę, że w EU CSW-CERTEX nie zawsze możliwe jest bezpośrednie przyporządkowanie dokładnego znaczenia danych przekazanych w ramach unijnej formalności pozacelnej do danych wyrażonych w ramach odpowiedniej formalności celnej, należy utworzyć specyficzne elementy danych umożliwiające usunięcie takich rozbieżności w przyporządkowaniu. Te specyficzne elementy danych nie powinny być prawnie włączone w żadną formalność celną ani unijną formalność pozacelną, ponieważ ani przedsiębiorca, ani organ celny nie są zobowiązani do ich przekazania. Konieczne jest natomiast włączenie tych elementów danych do niniejszego rozporządzenia, aby zapewnić dostosowanie i bezproblemowe przekształcanie danych między procedurami celnymi i powrotnym wywozem a unijnymi formalnościami pozacelnymi.
(6) W art. 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2022/2399 określono różne rodzaje wymiany informacji i funkcje, które ma umożliwiać EU CSW-CERTEX. Należy zapewnić dalsze uszczegółowienie funkcji umożliwiających te rodzaje wymiany informacji. Powinna istnieć możliwość korzystania w razie potrzeby z tych funkcji pojedynczo lub w połączeniu w celu umożliwienia w pełni zautomatyzowanego wypełniania formalności celnych i pozacelnych oraz realizacji wszelkich innych zautomatyzowanych operacji przekazania danych między organami celnymi a odpowiednimi właściwymi organami partnerskimi, wymaganych na mocy przepisów Unii określających unijne formalności pozacelne.
(7) Jedną z najważniejszych funkcji biznesowych, które EU CSW-CERTEX zapewnia krajowym administracjom celnym państw członkowskich, jest zautomatyzowana wymiana wymaganych informacji z unijnymi systemami pozacelnymi. W tym celu EU CSW-CERTEX powinien umożliwiać pobieranie dokumentów załączanych do zgłoszenia z unijnych systemów pozacelnych, przyporządkowywanie danych zawartych w tych dokumentach oraz przekazywanie tych danych do krajowych środowisk jednego okienka w dziedzinie ceł. W razie potrzeby proces ten należy powtórzyć, aby umożliwić krajowemu środowisku jednego okienka w dziedzinie ceł otrzymywanie powiadomień o zmianie statusu dokumentu załączanego do zgłoszenia zgodnie z określonymi parametrami.
(8) Aby zwiększyć dokładność i wiarygodność operacji celnych i pozacelnych w całej Unii oraz ograniczyć ryzyko oszustw i fałszowania dokumentów, konieczne jest ustanowienie w EU CSW-CERTEX zautomatyzowanej funkcji służącej sprawdzaniu, czy ilości zadeklarowane w zgłoszeniach celnych i zgłoszeniach do powrotnego wywozu nie przekraczają dozwolonych ilości wskazanych w dokumentach załączanych do zgłoszenia. Jeżeli zautomatyzowana weryfikacja zakończy się powodzeniem, unijne systemy pozacelne powinny rezerwować zgłoszone ilości, a EU CSW-CER- TEX powinien przekazywać wyniki zarezerwowanych ilości towarów do krajowych środowisk jednego okienka w dziedzinie ceł. Jeżeli automatyczne weryfikacje wykażą rozbieżności, EU CSW-CERTEX powinien przekazywać tym środowiskom informacje o przyczynach odrzucenia tych rezerwacji. W przypadku powodzenia rezerwacji i zwolnienia lub powrotnego wywozu towarów, EU CSW-CERTEX powinien pobrać informacje na temat zwolnionych lub powrotnie wywożonych ilości z krajowych środowisk jednego okienka w dziedzinie ceł i przekazać je do odpowiednich unijnych systemów pozacelnych, aby zarezerwowana ilość została w nich oznaczona jako wykorzystana. Jeżeli natomiast towary nie zostaną zwolnione, EU CSW-CERTEX powinien działać analogicznie, a unijne systemy pozacelne powinny rejestrować te ilości jako niezarezerwowane ani niewykorzystane.
(9) Aby zapewnić integralność i skuteczne monitorowanie procesu odprawy towarów, należy przewidzieć, że po sprostowaniu lub unieważnieniu zgłoszenia celnego po zwolnieniu towarów wymiana danych między krajowymi środowiskami jednego okienka a unijnymi systemami pozacelnymi na temat zaktualizowanych lub wycofanych ilości towarów powinna odbywać się za pośrednictwem EU CSW-CERTEX.
(10) Aby zapewnić możliwość dostosowania operacji celnych i reagowania przez nie na nieprzewidziane okoliczności, organy celne powinny mieć możliwość, w wyjątkowych okolicznościach i przy pełnej odpowiedzialności, uchylania automatycznych weryfikacji i funkcji prowadzonych przez EU CSW-CERTEX. Interwencja ta powinna umożliwić organom celnym wymuszenie zmiany, przyjęcia lub odrzucenia w EU CSW-CERTEX określonych ilości towarów wskazanych w dokumencie załączanym do zgłoszenia. EU CSW-CERTEX powinien mieć możliwość przekazywania wyników tych działań do odpowiedniego unijnego systemu pozacelnego, zapewniając odpowiednie udokumentowanie wszystkich zmian i informowanie o nich.
(11) Przepisy unijne inne niż przepisy prawa celnego mogą wymagać od organów celnych dostarczenia dodatkowych informacji w celu spełnienia unijnej formalności pozacelnej za każdym razem, gdy w zgłoszeniu celnym znajduje się odniesienie do dokumentu załączanego do zgłoszenia. Aby zapewnić zgodność z tym wymogiem, EU CSW-CER- TEX powinien ułatwiać pobieranie takich informacji z krajowych środowisk jednego okienka w dziedzinie ceł i udostępniać je odpowiednim unijnym systemom pozacelnym. Funkcja ta powinna również umożliwiać organom celnym zmianę lub usunięcie dodatkowych informacji przekazywanych do unijnych systemów pozacelnych.
(12) Aby zapewnić płynny przepływ informacji między unijnymi systemami celnymi i pozacelnymi, krajowe środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł powinny mieć możliwość wystąpienia o uzyskanie szczegółowego wykazu dokumentów załączanych do zgłoszenia z odpowiednich unijnych systemów pozacelnych. W związku z tym należy zapewnić funkcję umożliwiającą krajowemu środowisku jednego okienka w dziedzinie ceł występowanie za pośrednictwem EU CSW-CERTEX o wykazy dokumentów załączanych do zgłoszenia, w stosownych przypadkach w ramach określonych parametrów, uzyskiwanie takich wykazów oraz powtórne występowanie o nie pod pewnymi warunkami.
(13) Konieczne jest przyjęcie pewnych mechanizmów awaryjnych na wypadek niedostępności EU CSW-CERTEX. Rozporządzenie (UE) 2022/2399 nie ma wpływu na przepisy odnoszące się do formalności celnych ani do sektorowych przepisów unijnych innych niż przepisy prawa celnego, o których mowa w załączniku do tego rozporządzenia. W związku z tym wszelka wymiana informacji w czasie niedostępności EU CSW-CERTEX powinna odbywać się zgodnie z odpowiednimi przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 6 oraz odpowiednimi przepisami Unii innymi niż przepisy prawa celnego mającymi zastosowanie do konkretnej unijnej formalności pozacelnej.
(14) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/2399 Komisja ma ustanowić, w stosownych przypadkach, przepisy szczegółowe w celu zapewnienia ochrony danych osobowych podczas wymiany informacji za pośrednictwem EU CSW- CERTEX. Ponadto Komisja ma określić obowiązki poszczególnych organów celnych, właściwych organów partnerskich i Komisji, działających jako współadministratorzy zgodnie z art. 7 ust. 1 tego rozporządzenia, do celów przetwarzania danych osobowych w EU CSW-CERTEX, zgodnie z odpowiednimi przepisami rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 i (UE) 2018/1725 8 . Ponadto w przypadku gdy organy celne, właściwe organy partnerskie lub Komisja działają samodzielnie przy przetwarzaniu konkretnych aspektów danych osobowych i w związku z tym ponoszą niezależną odpowiedzialność za takie przetwarzanie, podmioty te należy traktować odpowiednio jako "administratorów" lub "administratora". Aby utrzymać skuteczne dostosowanie operacyjne i komunikację między współadministratorami, Komisja i koordynatorzy krajowi, o których mowa w art. 17 rozporządzenia (UE) 2022/2399, powinni aktualizować informacje kontaktowe i odpowiednie dane dotyczące tych administratorów.
(15) Aby zapewnić jednolite warunki wdrażania EU CSW-CERTEX, Komisja, organy celne i właściwe organy partnerskie powinny współpracować w celu określenia struktury technicznej i funkcji wymaganych do połączenia krajowych środowisk jednego okienka w dziedzinie ceł z EU CSW-CERTEX z poszczególnymi unijnymi systemami pozacelnymi zgodnie z art. 5 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2022/2399. W trakcie tego procesu współpracy konieczne jest uwzględnienie zróżnicowanych wymogów poszczególnych właściwych organów partnerskich. Ponadto na wniosek państw członkowskich Komisja powinna mieć możliwość prowadzenia odpowiednich działań pilotażowych, które przyczynią się do sprawnego funkcjonowania EU CSW-CERTEX. Aby zapewnić państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu na połączenie swoich krajowych środowisk jednego okienka w dziedzinie ceł z EU CSW-CER- TEX, Komisja powinna udostępnić państwom członkowskim specyfikacje techniczne dotyczące tego połączenia najpóźniej rok przed datami określonymi w załączniku do rozporządzenia (UE) 2022/2399.
(16) W niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy wspierające wymogi operacyjne i harmonogram operacyjny dotyczące połączenia krajowych środowisk jednego okienka w dziedzinie ceł z EU CSW-CERTEX, ze szczególnym uwzględnieniem opracowania rozwiązań informatycznych wymaganych przez państwa członkowskie przed połączeniem ich krajowych środowisk jednego okienka w dziedzinie ceł. Ponadto, biorąc pod uwagę, że unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł jest środowiskiem zintegrowanym, a EU CSW-CERTEX funkcjonuje zasadniczo między unijnymi systemami pozacelnymi a krajowymi systemami celnymi, Komisja powinna zapewnić, aby każdy system połączony z EU CSW-CERTEX funkcjonował zgodnie z założeniami oraz aby wzajemne połączenie było w pełni funkcjonalne.
(17) Ponieważ EU CSW-CERTEX funkcjonuje od 2017 r., a specyfikacje techniczne są już dostępne dla unijnych formalności i systemów pozacelnych wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2022/2399, przepis dotyczący dostępności specyfikacji technicznych powinien mieć zastosowanie wyłącznie do nowych unijnych formalności i systemów pozacelnych i dopiero po upływie dwóch lat od dat wskazanych w tym załączniku.
(18) Uprawnienia określone w art. 7 ust. 2, art. 10 ust. 4 i art. 19 rozporządzenia (UE) 2022/2399 są strukturalnie i merytorycznie powiązane, ponieważ umożliwiają odpowiednio określenie obowiązków współadministratorów operacji przetwarzania danych osobowych w EU CSW-CERTEX, zasad wymiany informacji (w tym danych osobowych) za pośrednictwem EU CSW-CERTEX oraz programu prac w celu zapewnienia interoperacyjności unijnych systemów pozacelnych i krajowych środowisk jednego okienka w dziedzinie ceł w terminach określonych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2022/2399. Biorąc pod uwagę ich strukturalne i merytoryczne dostosowanie, mając na względzie uproszczenie procedur administracyjnych, należy połączyć te uprawnienia w jednym akcie ustawodawczym, eliminując tym samym nadmiarowość, usprawniając ramy prawne i zapewniając jednolite podejście do operacji przetwarzania danych osobowych w ramach EU CSW-CERTEX.
(19) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 31 maja 2024 r.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: