(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 5284)(Dz.U.UE L z dnia 9 sierpnia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 1 wprowadzono wymóg osiągnięcia głównego celu w postaci zapewnienia do 2030 r. oszczędności energii na poziomie co najmniej 32,5 % w skali Unii.
(2) Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 2 przyjęto 13 września 2023 r. Stanowi ona przekształcenie dyrektywy 2012/27/UE i pozostawia niektóre z jej przepisów bez zmian, a jednocześnie wprowadza pewne nowe wymogi. W szczególności znacząco zwiększono poziom ambicji na 2030 r. w zakresie efektywności energetycznej, w tym odnośnie do zasady "efektywność energetyczna przede wszystkim".
(3) Zasada "efektywność energetyczna przede wszystkim" została zdefiniowana w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 3 i stanowi podstawę strategii UE dotyczącej integracji systemu energetycznego 4 . W dyrektywie (UE) 2023/1791 wzmocniono tę zasadę i po raz pierwszy określono warunki jej praktycznego stosowania.
(4) Aby zasada "efektywność energetyczna przede wszystkim" wywarła pożądane skutki, decydenci na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym i sektorowym muszą ją konsekwentnie stosować we wszystkich odpowiednich scenariuszach oraz przy podejmowaniu wszystkich odpowiednich decyzji dotyczących polityki, planowania i większych inwestycji - tj. inwestycji na dużą skalę o wartości ponad 100 000 000 EUR każda lub 175 000 000 EUR w przypadku projektów dotyczących infrastruktury transportowej - mających wpływ na zużycie energii lub zaopatrzenie w nią. Zasadę tę należy zatem stosować zarówno w sektorze energetycznym, jak i w pozostałych sektorach.
(5) Państwa członkowskie mogłyby jednak rozszerzyć zakres stosowania tej zasady, na przykład przez obniżenie wyżej wymienionych progów lub określenie niższych progów dla konkretnych sektorów i rodzajów projektów, jeżeli uznają, że inaczej znaczny potencjał w zakresie efektywności energetycznej pozostałby niewykorzystany w przypadku tych sektorów i rodzajów projektów.
(6) Właściwe stosowanie tej zasady wymaga wykorzystania odpowiedniej metodyki analizy kosztów i korzyści w odniesieniu do szerszego zbioru skutków gospodarczych, społecznych i środowiskowych, ustanowienia warunków sprzyjających energooszczędnym rozwiązaniom i umożliwienia należytego monitorowania stosowania tej zasady przez wskazanie podmiotu lub podmiotów odpowiedzialnych za takie monitorowanie w każdym państwie członkowskim. Metodyki analizy kosztów i korzyści powinny być systematycznie rozwijane i wdrażane oraz powinny opierać się na
najbardziej aktualnych informacjach dotyczących cen energii i obejmować scenariusze uwzględniające wzrost cen - wynikający np. ze stosowania i rozbudowy unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 - aby zachęcać do stosowania środków w zakresie efektywności energetycznej.
(7) Pierwszeństwo należy przyznawać elastyczności po stronie popytu i rozwiązaniom po stronie popytu, które są bardziej opłacalne niż inwestycje w infrastrukturę dostaw energii, jeśli chodzi o realizację celów polityki. Należy ocenić wpływ na ubóstwo energetyczne. Stosując zasadę "efektywność energetyczna przede wszystkim", państwa członkowskie powinny uwzględnić potencjalne korzyści wynikające z elastyczności po stronie popytu oraz, we właściwych przypadkach, rozważyć reakcję po stronie popytu zarówno na szczeblu centralnym, jak i na niższych szczeblach, magazynowanie energii i inteligentne rozwiązania w ramach swoich wysiłków na rzecz zwiększenia efektywności zintegrowanego systemu energetycznego.
(8) Państwa członkowskie mogą według własnego uznania wybrać taki sposób transpozycji i wdrożenia wymogów dotyczących usług energetycznych, jaki najlepiej odpowiada ich warunkom krajowym. W tym kontekście zaleca się spójną interpretację odpowiednich przepisów dyrektywy (UE) 2023/1791, która przyczyniłaby się do jednakowego rozumienia dyrektywy (UE) 2023/1791 we wszystkich państwach członkowskich podczas przygotowywania przez nie krajowych środków transpozycji.
(9) Zalecenie Komisji (UE) 2021/1749 6 , w szczególności załącznik do tego zalecenia, zawiera odpowiednie wytyczne i przykłady wdrażania zasady "efektywność energetyczna przede wszystkim" w procesie decyzyjnym w sektorze energetycznym i w innych sektorach,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1. Dokonując transpozycji art. 3 dyrektywy (UE) 2023/1791 do prawa krajowego, państwa członkowskie powinny stosować się do wytycznych interpretacyjnych zawartych w załączniku do niniejszego zalecenia.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2024 r.
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/27/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (UE) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj).
4 Ustanowionej w komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Impuls dla gospodarki neutralnej dla klimatu: strategia UE dotycząca integracji systemu energetycznego", COM(2020) 299 final.
5 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
6 Zalecenie Komisji (UE) 2021/1749 z dnia 28 września 2021 r. w sprawie zasady "efektywność energetyczna przede wszystkim": od zasad do praktyki - Wytyczne i przykłady dotyczące jej wdrażania w procesie podejmowania decyzji w sektorze energetycznym i w innych sektorach (Dz.U. L 350 z 4.10.2021, s. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2021/1749/oj).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/25/oj).
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 94, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/73/oj).
11 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 125, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/ 2019/944/oj).
12 Komisja Europejska, Energy balance guide, Methodology guide for the construction of energy balances & Operational guide for the energy balance builder tool [Przewodnik na temat bilansu energetycznego, Przewodnik po metodyce konstruowania bilansów energetycznych & Przewodnik operacyjny do narzędzia do tworzenia bilansu energetycznego], 2019.
13 Zob. sekcja 4.4.
14 Zob. sekcja 4.4.
15 H. Pollitt, E. Alexandri, P. Boonekamp, U. Chewpreecha, A. de Rose, R. Drost, L. Estourgie, C. Farahani, D. Funcke, S. Markkanen, G. Moret, C. Rodenburg, F. Suerkemper, S. Tensen, P. Theillard, J. Thema, P. Vethman, F. Vondung i M. Voogt, 2016: The Macroeconomic and Other Benefits of Energy Efficiency [Korzyści makroekonomiczne i inne korzyści wynikające z efektywności energetycznej]. Raport końcowy. T. Mandel, L. Kranzl i S. Thomas, 2022: Energy Efficiency First and Multiple Impacts: integrating two concepts for decision-making in the EU energy system [Zasada "efektywność energetyczna przede wszystkim" i wielorakie skutki: integracja dwóch koncepcji podejmowania decyzji w systemie energetycznym UE], rezultat D3.4 projektu ENEFIRST. F. Suerkemper, F. Vondung, C. Xia-Bauer, J. Teubler, S. Hackspiel, F. Berger, B. Schlomann, W. Eichhammer, F. Wagner, A. DeVita, Z. Vrontisi i I. Rogulj, 2022: Overall quantification and monetisation concept [Ogólna koncepcja kwantyfikacji i monetyzacji], rezultat 2.1 projektu MICAT.
16 D. Ürge-Vorsatz, S. T. Herrero, N. K. Dubash i F. Lecocq, 2014: Measuring the Co-Benefits of Climate Change Mitigation [Pomiar dodatkowych korzyści wynikających z łagodzenia zmiany klimatu], 39 Annual Review of Environment and Resources 549, 2014.
17 COMBI: Calculating and Operationalising the Multiple Benefits of Energy Efficiency in Europe [Obliczanie i operacjonalizacja wielorakich korzyści wynikających z efektywności energetycznej w Europie], https://combi-project.eu/.
18 MICAT: Multiple Impacts Calculation Tool [Narzędzie do obliczania wielorakich skutków], https://micatool.eu/. MICATool może być wykorzystywane jako kalkulator umożliwiający wykorzystanie własnych danych (jeżeli są dostępne) lub w inny sposób ustalonych wartości standardowych zgodnych z KPEiK lub przepisami UE.
20 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu, Essen, H., Fiorello, D., El Beyrouty, K. i in., Handbook on the external costs of transport - Wersja 2019 - 1.1, Urząd Publikacji, 2020, https://data.europa.eu/doi/10.2832/51388.
21 ENTSOG, 2019: 2nd ENTSOG Methodology for Cost-Benefit Analysis of Gas Infrastructure Projects 2018 [Druga metodyka analizy kosztów i korzyści dla projektów w zakresie infrastruktury gazowej w 2018 r.]. ENTSO-E, 2018: 2nd ENTSO-E Guideline for Cost Benefit Analysis of Grid Development Projects [Drugie wytyczne ENTSO-E dotyczące analizy kosztów i korzyści dla projektów w zakresie rozwoju sieci], Bruksela, 2018.
22 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, zmiany rozporządzeń (WE) nr 715/2009, (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 oraz dyrektyw 2009/73/WE i (UE) 2019/944 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 347/2013 (Dz.U. L 152 z 3.6.2022, s. 45, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/869/oj).
23 W ujęciu ogólnym rozwiązania alternatywne znane również jako alternatywy nieprzewodowe.
24 Zob. sekcja 4.2.
25 Zob. sekcja 4.2.
27 Zob. sekcja 4.8.
29 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/2299 z dnia 15 listopada 2022 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 w odniesieniu do struktury, formatu, szczegółów technicznych i procedury dotyczących zintegrowanych krajowych sprawozdań z postępów w dziedzinie energii i klimatu (Dz.U. L 306 z 25.11.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2022/2299/oj).