KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania 1 ("rozporządzenie"), w szczególności jego art. 26 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie ustanawia unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania.
(2) Rozporządzeniem Unia daje wyraz swego zaangażowania na rzecz utrzymania w mocy surowych wymogów prawnych w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, a także na rzecz usprawnienia wymiany istotnych informacji i zwiększenia przejrzystości.
(3) Art. 26 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że Komisja, w porozumieniu z Grupą Koordynacyjną ds. Produktów Podwójnego Zastosowania, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie roczne sprawozdanie z wykonywania rozporządzenia oraz z działalności, badań i konsultacji Grupy Koordynacyjnej ds. Produktów Podwójnego Zastosowania. Roczne sprawozdanie Unii jest publikowane i stanowi kluczowy element przejrzystości unijnej kontroli wywozu.
(4) Roczne sprawozdanie Unii powinno zawierać istotne informacje na temat udzielania zezwoleń i egzekwowania kontroli na mocy rozporządzenia, z należytym uwzględnieniem konieczności zapewnienia ochrony poufności niektórych danych, w szczególności w przypadku gdy publikacja danych dotyczących udzielania zezwoleń mogłaby wpłynąć na względy bezpieczeństwa narodowego zadeklarowane przez państwa członkowskie lub zagrozić poufności handlowej i umożliwić dostawcom spoza Unii wykorzystywanie restrykcyjnych decyzji o udzieleniu zezwoleń przez państwa członkowskie.
(5) Do celów przygotowania rocznego sprawozdania art. 26 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że Komisja i Rada publikują wytyczne w sprawie metodologii gromadzenia i przetwarzania danych z myślą o przygotowaniu rocznego sprawozdania, w tym określeniu rodzajów produktów i dostępności danych dotyczących egzekwowania prawa.
(6) W niniejszym zaleceniu opisano metodologię gromadzenia i publikowania danych, które roczne sprawozdanie Unii powinno zawierać.
(7) Niniejsze zalecenie było przedmiotem szczegółowych konsultacji przeprowadzonych przez Grupę Koordynacyjną ds. Produktów Podwójnego Zastosowania w 2022 i 2023 r. i uwzględnia uwagi otrzymane w trakcie konsultacji publicznych przeprowadzonych w pierwszym kwartale 2023 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Zaleca się, aby państwa członkowskie uwzględniły niewiążące wytyczne określone w załączniku do niniejszego zalecenia w celu wypełnienia swoich obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2021/821.Sporządzono w Brukseli dnia 10 stycznia 2024 r.
1 Dz.U. L 206 z 11.6.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
3 Niniejsze wytyczne dotyczą przygotowania rocznego sprawozdania Unii na temat kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania, z uwzględnieniem tego, że właściwe organy państw członkowskich stosują różne praktyki w zakresie sprawozdawczości publicznej na szczeblu krajowym.
4 Pozostaje to bez uszczerbku dla wymiany informacji między państwami członkowskimi a Komisją, "mając na względzie zwiększenie skuteczności wspólnotowego unijnego systemu kontroli wywozu i zapewnienie spójnego i skutecznego wdrożenia i egzekwowania kontroli na całym obszarze celnym Unii", zgodnie z art. 23 rozporządzenia (UE) 2021/821.
5 Grupa ekspertów technicznych odbyła kilka posiedzeń w okresie od lutego 2022 r. do czerwca 2023 r.
7 Połączenie danych dotyczących zezwoleń według miejsca przeznaczenia i według rodzajów produktów w jednej tabeli najprawdopodobniej doprowadziłoby do poważnych naruszeń poufności danych eksporterów lub mogłoby osłabić restrykcyjne decyzje o udzieleniu zezwoleń w UE.
8 Tabele przeliczeniowe EUR, USD i walut krajowych będą dostarczane przez służby Komisji na początku stycznia każdego roku.
9 Zob. odpowiednie przepisy dotyczące generalnych unijnych zezwoleń na wywóz: "Eksporter stosujący niniejsze zezwolenie powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego, w którym ma on miejsce zamieszkania lub siedzibę, o pierwszym zastosowaniu niniejszego zezwolenia w ciągu 30 dni po dniu pierwszego wywozu lub, ewentualnie, zgodnie z wymogiem właściwego organu państwa członkowskiego, w którym eksporter ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, przed pierwszym zastosowaniem niniejszego zezwolenia. Państwa członkowskie przekazują Komisji informacje o trybie powiadamiania przyjętym w odniesieniu do niniejszego zezwolenia. Komisja publikuje przekazane jej informacje w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej".
10 Jeżeli chodzi o dane dostarczone przez eksporterów, państwa członkowskie mogą je przedłożyć zgodnie z wymogami dotyczącymi powiadamiania przez eksporterów w odpowiednich globalnych i krajowych zezwoleniach generalnych. Aby zapewnić porównywalność i spójność zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009, w ramach kolejnych rewizji przedmiotowej metodologii rozważona zostanie możliwość wykorzystania wyłącznie danych pochodzących od organów celnych.
11 Nie jest to wymagane prawem, ale stanowi źródło dalszych informacji.
12 W zależności od faktycznej dostępności danych z państw członkowskich.
13 Ponieważ nie wszystkie państwa członkowskie wymagają od eksporterów wskazania odpowiedniej wartości przy składaniu wniosku o globalne zezwolenia na wywóz, tabela ta będzie miała zastosowanie w stosownych przypadkach.
14 W stosownych przypadkach zgodnie z praktyką krajową.
15 Zgodnie z dobrowolnie udostępnionymi przez państwa członkowskie danymi dotyczącymi korzystania z unijnych generalnych zezwoleń na wywóz (EUGEA).
16 Udostępniane przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności na temat korzystania z globalnych, krajowych i unijnych generalnych zezwoleń na wywóz.
17 Tylko odpowiednie państwa członkowskie, które dobrowolnie dostarczyły odpowiednie dane.
18 Zobacz powyżej.