uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,
(1) Komisja wykryła pewne błędy w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/1475 2 . Należy sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2024/1475, aby zapewnić jasność i pewność prawa podmiotom gospodarczym i organom celnym państw członkowskich, zapewniając tym samym właściwe wdrożenie tego aktu. Sprostowanie błędów ma na celu w szczególności lepsze uzasadnienie wpływu wielkości przywozu towarów po cenach dumpingowych na przemysł Unii oraz uwzględnienie w art. 1 części normatywnej trzech brakujących kodów CN i trzech brakujących kodów TARIC.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/159 3 Komisja wprowadziła na trzy lata środek ochronny w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1029 4 przedłużono obowiązywanie środka ochronnego do 30 czerwca 2024 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/1782 5 przedłużono obowiązywanie środka ochronnego do 30 czerwca 2026 r. Produkt objęty przeglądem w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/1475 należy do jednej z kategorii produktów objętych środkiem ochronnym. W związku z tym po przekroczeniu kontyngentów taryfowych określonych w ramach środka ochronnego zarówno cło za ilości powyżej kontyngentu, jak i cło antydumpingowe stałyby się należne za ten sam przywóz. Ponieważ taka kumulacja środków antydumpingowych ze środkami ochronnymi może mieć większe niż pożądane skutki dla handlu, należy zapobiec jednoczesnemu stosowaniu cła antydumpingowego z cłem za ilości powyżej kontyngentu w odniesieniu do produktu objętego przeglądem w okresie obowiązywania cła ochronnego.
(3) W związku z tym jeżeli cło za ilości powyżej kontyngentu, o którym mowa w art. 1 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159, zaczyna mieć zastosowanie do produktu objętego przeglądem i przekracza poziom ceł antydumpingowych określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/1475, należy pobrać jedynie cło za ilości powyżej kontyngentu, o którym mowa w art. 1 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159. W okresie równoczesnego stosowania cła ochronnego i cła antydumpingowego należy zawiesić pobór ceł nałożonych na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1475. Jeżeli cło za ilości powyżej kontyngentu, o którym mowa w art. 1 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159, zaczyna mieć zastosowanie do produktu objętego przeglądem i jest ustalone na poziomie niższym niż poziom ceł antydumpingowych określony w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/1475, należy pobrać cło za ilości powyżej kontyngentu, o którym mowa w art. 1 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159, powiększone o różnicę między tym cłem a wyższymi cłami antydumpingowymi nałożonymi na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1475. Należy zawiesić niepobraną część kwoty ceł antydumpingowych.
(4) Należy zatem odpowiednio sprostować i zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2024/1475.
(5) Aby skrócić okres braku pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym. Powinno ono być stosowane ze skutkiem od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1475, aby zapewnić stosowanie tego rozporządzenia wykonawczego do wszystkich rodzajów produktów objętych przeglądem wygaśnięcia oraz zapewnić prawidłowe stosowanie środków ochronnych. Stosowanie niniejszego rozporządzenia ze skutkiem od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1475 nie spowodowałoby żadnych negatywnych konsekwencji dla zainteresowanych stron, biorąc pod uwagę fakt, że sprostowania i zmiany nie dotyczą zmian merytorycznych i nie rozszerzają zakresu środków.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 sierpnia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2137 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2137 w sprawie sprostowania i zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1475 nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych przewodów rurowych i rur, bez szwu, ze stali nierdzewnej pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 |
| Data aktu: | 02/08/2024 |
| Data ogłoszenia: | 05/08/2024 |
| Data wejścia w życie: | 06/08/2024, 01/06/2024 |