Decyzja wykonawcza 2024/2126 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Stop Cruelty Stop Slaughter (Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2126
z dnia 24 lipca 2024 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Stop Cruelty Stop Slaughter" ("Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 5280)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 2 sierpnia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 5 czerwca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Stop Cruelty Stop Slaughter" ("Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi").

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów to: (i) "wprowadzenie zachęt do produkcji białek roślinnych, w tym w celu zastępowania mleka i jaj, oraz do produkcji mięsa hodowanego komórkowo" oraz (ii) "zaplanowanie stopniowego zmniejszania liczby zwierząt hodowanych w celu produkcji żywności na poziomie 50 % liczby zwierząt każdego roku oraz stopniowe zamykanie wszystkich gospodarstw hodowlanych".

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Autorzy inicjatywy twierdzą, że gospodarstwa prowadzące chów przemysłowy i rzeźnie stanowią ciągłe zagrożenie dla zdrowia publicznego i są źródłem nowych pandemii oraz problemów epidemiologicznych i sanitarnych. Ich zdaniem należy zamknąć te obiekty, przeznaczając środki z funduszy europejskich na zachęty do przekształcania istniejącej działalności hodowlanej w działalność związaną z produkcją białek roślinnych lub białek hodowanych, co byłoby cennym narzędziem trwałego zapobiegania nowym chorobom. W załączniku odniesiono się również do potrzeby badań nad coraz bardziej ekologiczną i etyczną produkcją mięsa hodowanego komórkowo, zarówno ze względu na dobrostan zwierząt, jak i środowisko naturalne oraz ochronę zdrowia publicznego. W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła dodatkowy dokument powielający informacje zawarte w załączniku.

(4) W odniesieniu do pierwszego celu inicjatywy Komisja mogłaby przedłożyć wniosek ustanawiający zachęty do produkcji białek roślinnych i mięsa hodowanego komórkowo na podstawie art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), o ile zachęty te obejmowałyby produkty wymienione w załączniku I do TFUE. Komisja mogłaby również przedłożyć taki wniosek na podstawie art. 114 TFUE w odniesieniu do innego rodzaju zachęt, wykraczających poza dotacje dla rolnictwa, w zakresie, w jakim zachęty te miałyby na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego.

(5) Jeżeli chodzi o drugi cel inicjatywy, Komisja mogłaby przedstawić wniosek na podstawie art. 43 ust. 2 TFUE obejmujący środki zachęcające do stopniowego zmniejszania liczby zwierząt gospodarskich. Komisja mogłaby również przedłożyć taki wniosek na podstawie art. 168 ust. 4 TFUE, pod warunkiem że będzie on obejmować środki w dziedzinie weterynaryjnej i fitosanitarnej, których bezpośrednim celem jest ochrona zdrowia publicznego.

(6) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(7) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(9) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Stop Cruelty Stop Slaughter" ("Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich

rzezi").

(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "Stop Cruelty Stop Slaughter" ("Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi").

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "Stop Cruelty Stop Slaughter" ("Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi"), reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Gabriele BONCI i Zdenek JOUKL.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2024 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2126

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/2126 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Stop Cruelty Stop Slaughter (Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 24/07/2024
Data ogłoszenia: 02/08/2024