(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 5280)(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 2 sierpnia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 5 czerwca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Stop Cruelty Stop Slaughter" ("Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi").
(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów to: (i) "wprowadzenie zachęt do produkcji białek roślinnych, w tym w celu zastępowania mleka i jaj, oraz do produkcji mięsa hodowanego komórkowo" oraz (ii) "zaplanowanie stopniowego zmniejszania liczby zwierząt hodowanych w celu produkcji żywności na poziomie 50 % liczby zwierząt każdego roku oraz stopniowe zamykanie wszystkich gospodarstw hodowlanych".
(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Autorzy inicjatywy twierdzą, że gospodarstwa prowadzące chów przemysłowy i rzeźnie stanowią ciągłe zagrożenie dla zdrowia publicznego i są źródłem nowych pandemii oraz problemów epidemiologicznych i sanitarnych. Ich zdaniem należy zamknąć te obiekty, przeznaczając środki z funduszy europejskich na zachęty do przekształcania istniejącej działalności hodowlanej w działalność związaną z produkcją białek roślinnych lub białek hodowanych, co byłoby cennym narzędziem trwałego zapobiegania nowym chorobom. W załączniku odniesiono się również do potrzeby badań nad coraz bardziej ekologiczną i etyczną produkcją mięsa hodowanego komórkowo, zarówno ze względu na dobrostan zwierząt, jak i środowisko naturalne oraz ochronę zdrowia publicznego. W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła dodatkowy dokument powielający informacje zawarte w załączniku.
(4) W odniesieniu do pierwszego celu inicjatywy Komisja mogłaby przedłożyć wniosek ustanawiający zachęty do produkcji białek roślinnych i mięsa hodowanego komórkowo na podstawie art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), o ile zachęty te obejmowałyby produkty wymienione w załączniku I do TFUE. Komisja mogłaby również przedłożyć taki wniosek na podstawie art. 114 TFUE w odniesieniu do innego rodzaju zachęt, wykraczających poza dotacje dla rolnictwa, w zakresie, w jakim zachęty te miałyby na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego.
(5) Jeżeli chodzi o drugi cel inicjatywy, Komisja mogłaby przedstawić wniosek na podstawie art. 43 ust. 2 TFUE obejmujący środki zachęcające do stopniowego zmniejszania liczby zwierząt gospodarskich. Komisja mogłaby również przedłożyć taki wniosek na podstawie art. 168 ust. 4 TFUE, pod warunkiem że będzie on obejmować środki w dziedzinie weterynaryjnej i fitosanitarnej, których bezpośrednim celem jest ochrona zdrowia publicznego.
(6) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(7) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(9) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Stop Cruelty Stop Slaughter" ("Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich
rzezi").
(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2024 r.