KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/818 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia ram interoperacyjności systemów informacyjnych UE w obszarze współpracy policyjnej i sądowej, azylu i migracji oraz zmieniające rozporządzenia (UE) 2018/1726, (UE) 2018/1862 i (UE) 2019/816 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (UE) 2019/818 wraz z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 2 ustanawia ramy mające zapewnić interoperacyjność systemów informacyjnych UE w obszarze granic, polityki wizowej, współpracy policyjnej i sądowej oraz azylu i migracji.
(2) Ramy te obejmują szereg elementów interoperacyjności, w tym europejski portal wyszukiwania. Europejski portal wyszukiwania umożliwia szybki, sprawny, wydajny, systematyczny i kontrolowany dostęp organów państw członkowskich i agencji unijnych do systemów informacyjnych UE, danych Europolu i baz danych Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej (Interpolu) w zakresie, w jakim jest to konieczne do wykonywania przez nie ich funkcji i w oparciu o ich własne prawa dostępu.
(3) Aby umożliwić korzystanie z europejskiego portalu wyszukiwania, konieczne jest utworzenie profili użytkowników dla poszczególnych kategorii użytkowników europejskiego portalu wyszukiwania oraz do celów zapytań. W celu zapewnienia jednolitego stosowania konieczne jest ustalenie szczegółów technicznych dotyczących profili.
(4) Aby systemy centralne i elementy interoperacyjności mogły dokonywać zapytań za pośrednictwem europejskiego portalu wyszukiwania w celach określonych w prawie Unii, w decyzji wykonawczej Komisji C(2021) 5053 3 ustanowiono profile użytkowników europejskiego portalu wyszukiwania.
(5) W związku z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1134 4 , którym zreformowano wizowy system informacyjny, oraz rozporządzeń (UE) 2021/1150, (UE) 2021/1151 i (UE) 2021/1152, w których ustanowiono warunki dostępu do innych systemów informacyjnych UE do celów europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż, należy zmienić decyzję wykonawczą C(2021) 5053, aby wprowadzić do niej przepisy wynikające z tych rozporządzeń. Konieczna jest również zmiana decyzji wykonawczej Komisji C(2021) 5052 5 , aby zapewnić spójność między tymi dwiema decyzjami wykonawczymi.
(6) Należy również określić profile użytkowników umożliwiające organom państw członkowskich i agencjom Unii dostęp do danych Europolu.
(7) Każdy link przechowywany w detektorze wielokrotnych tożsamości ma własny niepowtarzalny numer identyfikacyjny. W związku z tym informacje związane z danym linkiem można uzyskać przy użyciu tego numeru identyfikacyjnego.
(8) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2019/818 powstało w oparciu o dorobek Schengen, zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania powiadomiła o wdrożeniu rozporządzenia (UE) 2019/818 do swojego prawa krajowego. Jest ona zatem związana niniejszym rozporządzeniem.
(9) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii, i nie wchodzi w zakres środków, o których mowa w decyzji Rady 2002/192/WE 6 . Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jego przyjęciu i nie jest nim związana ani go nie stosuje.
(10) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE 8 .
(11) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 9 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 10 .
(12) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 11 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 12 .
(13) W odniesieniu do Cypru niniejsze rozporządzenie jest aktem opartym na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu art. 3 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2003 r.
(14) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 13 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał 19 września 2023 r.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.Sporządzono w Brukseli dnia 31 lipca 2024 r.