Rozporządzenie delegowane 2024/2104 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 poprzez określenie, w jakich przypadkach i na jakich warunkach właściwe organy mogą żądać od podmiotów powiadamiania o przybyciu określonych towarów wprowadzanych na terytorium Unii

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2104
z dnia 27 czerwca 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 poprzez określenie, w jakich przypadkach i na jakich warunkach właściwe organy mogą żądać od podmiotów powiadamiania o przybyciu określonych towarów wprowadzanych na terytorium Unii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono ramy kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych mających na celu weryfikację zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego. Ramy te obejmują kontrole urzędowe zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Unii.

(2) W art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 zobowiązano państwa członkowskie do przeprowadzania kontroli urzędowych w wyznaczonych punktach kontroli granicznej w odniesieniu do każdej przesyłki należącej do kategorii zwierząt i towarów, o których mowa w tym artykule. Każda taka przesyłka musi zostać wstępnie zgłoszona i skontrolowana w punktach kontroli granicznej z wykorzystaniem wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia (CHED), o którym mowa w art. 56 rozporządzenia (UE) 2017/625. Dokument CHED należy złożyć za pośrednictwem systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) ustanowionego i zarządzanego przez Komisję zgodnie z art. 131 ust. 1 tego rozporządzenia.

(3) Zgodnie z art. 44 rozporządzenia (UE) 2017/625 państwa członkowskie regularnie, w oparciu o ocenę ryzyka oraz z właściwą częstotliwością, przeprowadzają kontrole urzędowe zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Unii, do których nie mają zastosowania art. 47 i 48 tego rozporządzenia. Właściwą częstotliwość należy określić z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 44 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, a w odniesieniu do środków ochrony roślin również kryteriów ustanowionych w art. 24 ust. 2 tego rozporządzenia. Przeprowadzane kontrole urzędowe zawsze muszą obejmować kontrolę dokumentacji. Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie są natomiast przeprowadzane w zależności od ryzyka dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub - w odniesieniu do organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO) i środków ochrony roślin - również dla środowiska.

(4) Zgodnie z art. 44 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625 kontrole urzędowe towarów wprowadzanych do Unii z państw trzecich, do których to towarów nie mają zastosowania art. 47 i 48 tego rozporządzenia, należy przeprowadzać między innymi w punkcie kontroli granicznej.

(5) Niektóre towary wprowadzane do Unii z państw trzecich stwarzają zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub - w odniesieniu do GMO i środków ochrony roślin - również dla środowiska. Właściwe organy państw członkowskich są w stanie ocenić historię zgodności z wymogami ustanowionymi w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, mających zastosowanie do danych towarów na podstawie informacji dotyczących przepisów państw trzecich w danym sektorze w odniesieniu do przeprowadzanych przez właściwe organy państw trzecich odpowiednich kontroli urzędowych w tym sektorze lub na podstawie jakichkolwiek innych istotnych informacji pochodzących z kontaktów dwustronnych z państwami trzecimi.

(6) Kontrole urzędowe tych towarów przeprowadzane przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej muszą obejmować kontrole dokumentacji, kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie. Aby właściwe organy mogły przeprowadzać skuteczne kontrole, które będą chroniły Unię przed zagrożeniami, powinny one mieć możliwość otrzymywania z wyprzedzeniem ustandaryzowanych informacji opisujących przesyłki w sposób wystarczająco szczegółowy, co umożliwi im natychmiastową i pełną identyfikację przesyłek, ich przeznaczenia i zamierzonego zastosowania.

(7) Należy zatem uzupełnić rozporządzenie (UE) 2017/625 zgodnie z art. 45 ust. 4 tego rozporządzenia i określić, w jakich przypadkach i na jakich warunkach właściwe organy państw członkowskich mogą zażądać od podmiotów powiadomienia o przybyciu przesyłek niektórych towarów z państw trzecich. Te przypadki i warunki powinny zostać określone na podstawie oceny związanego z danymi towarami ryzyka dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub - w odniesieniu do GMO i środków ochrony roślin - również dla środowiska, lub na podstawie historii zgodności z wymogami ustanowionymi w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, mających zastosowanie do danych towarów. Powiadomienia o przybyciu powinny dotyczyć przesyłek towarów, które podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej zgodnie z art. 44 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625.

(8) Uwzględniając art. 133 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625, powiadomienia o przybyciu towarów mają być dokonywane za pośrednictwem systemu IMSOC. Aby ułatwić terminową wymianę danych między właściwymi organami przeprowadzającymi kontrole sanitarne i fitosanitarne a organami celnymi - w tym wymianę drogą elektroniczną - podmiot odpowiedzialny za przesyłkę powinien powiadomić o przybyciu tej przesyłki poprzez dostarczenie odpowiednich danych za pośrednictwem zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego (TRACES) powiązanego z systemem IMSOC w celu przekazania tych informacji właściwym organom w punktach kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii oraz w celu udostępnienia danych organom celnym zgodnie z art. 38 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 2 .

(9) Podmiot odpowiedzialny za przesyłkę powinien przedstawić w powiadomieniu o przybyciu towarów wystarczająco szczegółowy opis przesyłki, aby właściwe organy mogły dokonać natychmiastowej i pełnej identyfikacji przesyłki, jej przeznaczenia i zamierzonego zastosowania - m.in. czy jest ona przeznaczona do spożycia przez ludzi, czy jest to/ są to: pasza, próbka, artykuł wystawowy, materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością, środki ochrony roślin lub inne. Podmiot odpowiedzialny za przesyłkę powinien również - w formie oświadczenia - zaświadczyć, że informacje zawarte w powiadomieniu o przybyciu towarów są prawdziwe i kompletne. W celu uproszczenia procedury oraz ze względu na pewność prawa informacje te powinny być przekazywane w standardowym formacie.

(10) Standardowy format stosowany do opisu przesyłki powinien umożliwiać podmiotom odpowiedzialnym za przesyłkę wskazanie, że przesyłka ma zostać przekazana do magazynów na potrzeby dalszego transportu wyznaczonych zgodnie z art. 9 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2124 3 . Podmioty odpowiedzialne za przesyłkę powinny również mieć możliwość wskazania, że przesyłka ma zostać przekazana do składów celnych, o których mowa w art. 240 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 4 , lub do magazynu czasowego składowania, o którym mowa w art. 147 ust. 1 tego rozporządzenia. Podmioty powinny opisać przesyłkę, podając kod i tytuł Nomenklatury scalonej (CN) przewidziane w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 5  oraz kod zintegrowanej taryfy celnej Unii Europejskiej (TARIC).

(11) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2017/625 właściwe organy powinny sporządzić w formie papierowej lub elektronicznej pisemną dokumentację z każdej przeprowadzonej przez nie kontroli urzędowej. Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli urzędowych i kontroli celnych, właściwe organy w punktach kontroli granicznej powinny mieć możliwość załączenia do powiadomienia o przybyciu towarów złożonego w systemie TRACES pisemnej dokumentacji kontroli urzędowych przeprowadzonych w odniesieniu do przesyłek oraz informacji o wszelkich decyzjach podjętych na tej podstawie, w tym decyzji o odrzuceniu przesyłki.

(12) W celu zapewnienia dostatecznego poziomu bezpieczeństwa środków identyfikacji elektronicznej i certyfikacji elektronicznej oraz w celu digitalizacji i ujednolicenia procedur, elektroniczne powiadomienia o przybyciu towarów składane za pośrednictwem TRACES powinny być wykorzystywane zgodnie z normami dotyczącymi podpisów elektronicznych i pieczęci elektronicznych na poszczególnych poziomach bezpieczeństwa tożsamości określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 6  i decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1506 7 .

(13) Biorąc pod uwagę czas potrzebny do połączenia systemu TRACES - do celów powiadamiania o przybyciu przesyłek przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu - z elektronicznym unijnym systemem jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 8 , należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy określające, w jakich przypadkach i na jakich warunkach właściwe organy mogą zażądać od podmiotów powiadomienia o przybyciu niektórych towarów wprowadzanych na terytorium Unii, do których nie mają zastosowania art. 47 i 48 rozporządzenia (UE) 2017/625.

Artykuł  2

Przypadki, w których można zażądać powiadomienia

Właściwe organy mogą zażądać od podmiotów powiadomienia o przybyciu niektórych towarów, jeżeli spełnione są następujące warunki:

1)
powiadomienie jest konieczne z uwagi na:
a)
znane ryzyko dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub, w odniesieniu do organizmów zmodyfikowanych genetycznie i środków ochrony roślin, również dla środowiska, związane z danymi towarami; lub
b)
historię zgodności z wymogami określonymi w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, mających zastosowanie do danych zwierząt lub towarów;
2)
dane towary podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej zgodnie z art. 44 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625.
Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają następujące definicje:

1)
"TRACES" oznacza system, o którym mowa w art. 133 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625;
2)
"podpis elektroniczny" oznacza podpis elektroniczny zdefiniowany w art. 3 pkt 10 rozporządzenia (UE) nr 910/2014;
3)
"zaawansowana pieczęć elektroniczna" oznacza pieczęć elektroniczną zgodną ze specyfikacjami technicznymi określonymi w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2015/1506;
4)
"kwalifikowana pieczęć elektroniczna" oznacza pieczęć elektroniczną zdefiniowaną w art. 3 pkt 27 rozporządzenia (UE) nr 910/2014.
Artykuł  4

Warunki, na jakich można zażądać powiadomienia o przybyciu towarów

1. 
Właściwe organy mogą zażądać od podmiotów powiadomienia o przybyciu przesyłek, pod warunkiem że punkt kontroli granicznej pierwszego przybycia przesyłek do Unii znajduje się na terytorium państwa członkowskiego właściwych organów.
2. 
Powiadomienie o przybyciu przesyłek zawiera:
a)
ustandaryzowane informacje opisujące przesyłki w sposób wystarczająco szczegółowy, aby umożliwić właściwym organom szybką i pełną identyfikację przesyłek, ich przeznaczenia i zamierzonego zastosowania, zgodnie z ust. 4;

oraz

b)
oświadczenie podmiotu odpowiedzialnego za przesyłki w celu poświadczenia, że informacje, o których mowa w lit. a), są prawdziwe i kompletne.
3. 
Podmiot odpowiedzialny za przesyłki wypełnia formularz powiadomienia o przybyciu i przedkłada go dla każdej przesyłki za pośrednictwem systemu TRACES w języku urzędowym Unii państwa członkowskiego wprowadzenia w celu przekazania tych informacji właściwym organom w punkcie kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii przed faktycznym przybyciem przesyłek. Państwo członkowskie może wyrazić zgodę na sporządzenie powiadomienia w języku urzędowym Unii innym niż język państwa członkowskiego wprowadzenia.
4. 
Powiadomienie o przybyciu zawiera poniższe ustandaryzowane informacje:
a)
imię i nazwisko lub nazwę, adres, państwo i kod państwa Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO) osoby fizycznej lub prawnej wysyłającej przesyłkę;
b)
nazwę punktu kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii;
c)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres osoby fizycznej lub prawnej, do której kierowana jest przesyłka;
d)
nazwę, adres, państwo i kod ISO państwa miejsca, do którego dostarczana jest przesyłka w celu ostatecznego rozładunku;
e)
imię i nazwisko lub nazwę, adres, państwo i kod ISO państwa osoby fizycznej lub prawnej w państwie członkowskim, która jest odpowiedzialna za przesyłkę, gdy ta dotrze do punktu kontroli granicznej;
f)
rodzaj dokumentów towarzyszących przesyłce, ich niepowtarzalny kod oraz, w stosownych przypadkach, państwo ich wystawienia;
g)
w stosownych przypadkach - odniesienia do dokumentów handlowych;
h)
przewidywaną datę i godzinę przybycia do miejsca wprowadzenia, w którym znajduje się punkt kontroli granicznej;
i)
państwo pochodzenia towarów lub państwo, w którym zostały one wyhodowane, zebrane lub wyprodukowane;
j)
ostateczny środek transportu na podróż do Unii oraz dane identyfikacyjne ostatecznego środka transportu;
k)
państwo, w którym towary zostały załadowane na ostateczny środek transportu w celu przewozu do Unii;
l)
nazwę, adres, państwo i kod ISO państwa zakładu pochodzenia oraz, w stosownych przypadkach, jego numer rejestracyjny lub numer zatwierdzenia;
m)
w stosownych przypadkach - kategorię wymaganej temperatury podczas transportu (temperatura otoczenia, chłodzenie, mrożenie);
n)
w stosownych przypadkach - numer pojemnika oraz numer plomby;
o)
zamierzone zastosowanie towarów lub ich kategorie określone w świadectwach urzędowych, poświadczeniach urzędowych, deklaracjach lub dokumentach handlowych, jeżeli jest to wymagane;
p)
informację o zgodności towarów z przepisami;
q)
planowane miejsce przeznaczenia przesyłki po opuszczeniu przez nią punktu kontroli granicznej zgodnie z poniższym:
(i)
"przeznaczona na rynek wewnętrzny" - przesyłka przeznaczona do wprowadzenia do obrotu w Unii; lub
(ii)
"przeznaczona do tranzytu" - przesyłka niedozwolonych dodatków paszowych niepochodzących od zwierząt oraz niedozwolonych środków ochrony roślin przeznaczona do przewozu do państwa przeznaczenia będącego państwem trzecim ze wskazaniem nazwy i kodu ISO państwa przeznaczenia będącego państwem trzecim oraz - w przypadku przesyłki niedozwolonych produktów, która jest przewożona przez terytorium Unii drogą lądową, koleją lub drogą wodną - nazwę punktu kontroli granicznej wyjazdu znajdującego się w tym samym państwie członkowskim co punkt kontroli granicznej;
(iii)
"przeznaczona do przesłania do" - przesyłka, która może na mocy przepisów krajowych zostać przekazana z punktu kontroli granicznej do punktu kontroli, o którym mowa w art. 53 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, znajdującego się w tym samym państwie członkowskim co punkt kontroli granicznej, w celu przeprowadzenia dalszych kontroli urzędowych, ze wskazaniem nazwy punktu kontroli;
(iv)
"przeznaczona do dalszego transportu do" - przesyłka, która może na mocy przepisów krajowych zostać przekazana do magazynu na potrzeby dalszego transportu wyznaczonego zgodnie z art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2124, zlokalizowanego w tym samym państwie członkowskim co punkt kontroli granicznej, z podaniem szczegółowych danych tego magazynu;
(v)
w przypadku przesyłki niedozwolonych dodatków paszowych niepochodzących od zwierząt oraz niedozwolonych środków ochrony roślin, która nie jest w tranzycie bezpośrednim do państwa trzeciego - następujące miejsca przeznaczenia, w których prowadzi się kontrole i do których przesyłka zostanie dostarczona przed opuszczeniem terytorium państwa członkowskiego, w którym znajduje się punkt kontroli granicznej:
1)
skład celny, o którym mowa w art. 240 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013;
2)
magazyn czasowego składowania, o którym mowa w art. 147 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013;
3)
w stosownych przypadkach - wolny obszar celny;
4)
zakład paszowy, ze wskazaniem jego numeru rejestracyjnego lub zatwierdzenia;
r)
opis towarów umieszczonych w przesyłce w oparciu o świadectwa urzędowe, poświadczenia urzędowe, deklaracje lub dokumenty handlowe, umożliwiający identyfikację przesyłki i obliczenie opłat oraz obejmujący wszystkie następujące elementy:
(i)
kod i tytuł Nomenklatury scalonej (CN) przewidziane w rozporządzeniu (EWG) nr 2658/87 oraz kod zintegrowanej taryfy celnej Unii Europejskiej (TARIC);
(ii)
masę netto (kg);
(iii)
masę brutto, będącą sumą masy netto oraz masy bezpośrednich pojemników i wszystkich opakowań, z wyjątkiem pojemników transportowych i innego sprzętu transportowego;
(iv)
rodzaj opakowań i całkowitą liczbę opakowań w przesyłce;
(v)
numer serii;
(vi)
rodzaj produktu, w tym informację, czy towary mają zostać wprowadzone do obrotu jako produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji;
(vii)
w stosownych przypadkach - liczbę sztuk lub objętość.
5. 
Właściwe organy w punktach kontroli granicznej mogą załączyć do powiadomienia o przybyciu złożonego w systemie TRACES pisemną dokumentację kontroli urzędowych, o której mowa w art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, w tym informacje o każdej z następujących decyzji podjętych w odniesieniu do przesyłek:
a)
"zatwierdzone na rynek wewnętrzny";
b)
"zatwierdzone do przesłania";
c)
"zatwierdzone do dalszego transportu";
d)
"zatwierdzone do tranzytu";
e)
"zatwierdzone: towary niezgodne z przepisami";
f)
"niezatwierdzone".
6. 
Powiadomienie o przybyciu, pod którym podmioty odpowiedzialne za przesyłkę składają podpis elektroniczny w TRACES, jest opatrzone zaawansowaną lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną właściwych organów.
Artykuł  5

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 marca 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2024 r.

1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/625/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1715 z dnia 30 września 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące funkcjonowania systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych oraz jego składników systemowych (rozporządzenie w sprawie systemu IMSOC) (Dz.U. L 261 z 14.10.2019, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/1715/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2124 z dnia 10 października 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących kontroli urzędowych przesyłek zwierząt i towarów w tranzycie, przeładunku i w trakcie dalszego transportu przez terytorium Unii oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (WE) nr 798/2008, (WE) nr 1251/2008, (WE) nr 119/2009, (UE) nr 206/2010, (UE) nr 605/2010, (UE) nr 142/2011, (UE) nr 28/2012, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/759 i decyzję Komisji 2007/777/WE (Dz.U. L 321 z 12.12.2019, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_del/2019/2124/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).
5 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1987/2658/oj).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj).
7 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/1506 z dnia 8 września 2015 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące formatów zaawansowanych podpisów elektronicznych oraz zaawansowanych pieczęci elektronicznych, które mają być uznane przez podmioty sektora publicznego, zgodnie z art. 27 ust. 5 i art. 37 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (Dz.U. L 235 z 9.9.2015, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2015/1506/oj).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 z dnia 23 listopada 2022 r. ustanawiające unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 (Dz.U. L 317 z 9.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2399/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2104

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/2104 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 poprzez określenie, w jakich przypadkach i na jakich warunkach właściwe organy mogą żądać od podmiotów powiadamiania o przybyciu określonych towarów wprowadzanych na terytorium Unii
Data aktu: 27/06/2024
Data ogłoszenia: 25/09/2024
Data wejścia w życie: 03/03/2025, 15/10/2024