Zmiany do Regulaminu Postępowania Przed Sądem [2024/2095]

ZMIANY DO REGULAMINU POSTĘPOWANIA PRZED SĄDEM
[2024/2095]

SĄD,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 254 akapit piąty,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a ust. 1,

uwzględniając Protokół nr 3 w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 63,

mając na uwadze, że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2019 z dnia 11 kwietnia 2024 r. zmieniające Protokół nr 3 w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej 1  wprowadza do statutu nowy art. 50b, zgodnie z którym Trybunał Sprawiedliwości przekazuje Sądowi do rozpoznania wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym w sprawach dotyczących wyłącznie: wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, podatku akcyzowego, kodeksu celnego, klasyfikacji taryfowej towarów w Nomenklaturze scalonej, odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku opóźnień, odwołania usług transportowych lub odmowy przyjęcia na pokład, jak również systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,

mając na uwadze, że konieczna jest zmiana regulaminu postępowania przed Sądem w celu określenia procedury, jaką Sąd powinien stosować przy rozpoznawaniu wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym przekazanych mu przez Trybunał Sprawiedliwości, a także mając na uwadze, że w tym właśnie celu oraz w celu zapewnienia sądom krajowym i podmiotom określonym w art. 23 statutu takich samych gwarancji jak te, które Trybunał Sprawiedliwości stosuje przy rozpoznawaniu wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, należy wprowadzić do regulaminu postępowania przed Sądem przepisy regulaminu postępowania przed Trybunałem mające zastosowanie do wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym składanych do Trybunału, z zastrzeżeniem dostosowań mających na celu zachowanie ogólnej spójności przepisów proceduralnych mających zastosowanie do Sądu,

mając na uwadze, że rozporządzenie (UE, Euratom) 2024/2019 przewiduje - poprzez zmianę art. 50 statutu - że Sąd może również rozpoznawać sprawy w składzie izby pośredniej między izbami złożonymi z pięciu sędziów a wielką izbą oraz że Sąd rozpoznaje sprawy w składzie izby pośredniej na wniosek państwa członkowskiego lub instytucji będącej stroną postępowania,

mając na uwadze, że należy zmienić regulamin postępowania przed Sądem w celu określenia składu oraz okoliczności i warunków, w jakich Sąd rozpoznaje sprawy w składzie izby pośredniej,

mając na uwadze, że rozporządzenie (UE, Euratom) 2024/2019 przewiduje - poprzez dodanie art. 49a do statutu - że Sąd jest wspierany przez jednego lub kilku rzeczników generalnych przy rozpoznawaniu przekazanych mu wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym,

mając na uwadze, że należy doprecyzować przepisy, które mają zastosowanie do wyboru rzeczników generalnych, ich wyznaczania do rozpoznawania wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym oraz wykonywania przez nich obowiązków,

mając na uwadze, że w celu pełnego wyjaśnienia sądom i obywatelom Unii znaczenia i skutków odpowiedzi udzielonych przez Sąd na zadane mu pytania prejudycjalne należy zapewnić, by uwagi na piśmie złożone przez podmioty określone w art. 23 statutu były udostępniane w Internecie w rozsądnym terminie po zamknięciu sprawy, o ile podmioty te nie sprzeciwią się publikacji swoich uwag,

mając na uwadze, że należy uprościć i wyjaśnić niektóre przepisy regulaminu postępowania, które nie znajdują zastosowania konkretnie do wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, w szczególności w celu skrócenia czasu trwania niektórych etapów postępowania i czerpania w pełni korzyści z dematerializacji postępowania,

za zgodą Trybunału Sprawiedliwości,

za zgodą Rady udzieloną w dniu 21 czerwca 2024 r.,

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCE ZMIANY DO REGULAMINU POSTĘPOWANIA:

Artykuł  1

W regulaminie postępowania przed Sądem z dnia 4 marca 2015 r. 2  wprowadza się następujące zmiany:

1)
W art. 1 § 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
Dodaje się nową lit. e). Ma ona następujące brzmienie:

"e) przez »podmioty określone w art. 23 statutu« rozumie się wszystkie strony, państwa, instytucje, organy i jednostki organizacyjne upoważnione na mocy tego artykułu do składania pism procesowych i uwag w ramach odesłań prejudycjalnych;".

b)
Dotychczasowe lit. e)-k) otrzymują oznaczenie lit. f)-l).
c)
W lit. i), obecnie lit. j), wprowadza się następujące zmiany:

"przez »skargi bezpośrednie« rozumie się wszystkie skargi, które mogą zostać wniesione do Sądu, z wyjątkiem wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.".

2)
W art. 3 § 3 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 3. Każdy sędzia, z wyjątkiem prezesa, wiceprezesa i prezesów izb Sądu, może na zasadach określonych w art. 30-31b pełnić funkcję rzecznika generalnego.".

3)
W art. 11 wprowadza się następujące zmiany:
a)
Paragraf 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. Izbie pośredniej, o której mowa w art. 15a, przewodniczy wiceprezes. W takim przypadku stosuje się art. 19.".

b)
Dotychczasowy § 4 otrzymuje oznaczenie § 5.
4)
Artykuł 14 § 2 uzupełnia się następująco:

"§ 2. Sprawy mogą być rozpoznawane przez wielką izbę lub przez izbę pośrednią w przypadkach określonych w art. 28.".

5)
Po art. 15 dodaje się nowy art. 15a, zatytułowany "Skład izby pośredniej". Ma on następujące brzmienie:

"Artykuł 15a

Skład izby pośredniej

§ 1. W skład izby pośredniej wchodzi dziewięciu sędziów.

§ 2. O sposobie wyznaczania sędziów wchodzących w skład izby pośredniej decyduje Sąd. Decyzja ta podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.".

6)
W art. 17 wprowadza się następujące zmiany:
a)
Paragraf 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Jeżeli w wyniku przeszkody w wykonywaniu obowiązków odnoszącej się do sędziego, która wystąpiła przed rozpoczęciem narady lub przed przedstawieniem przez strony ich stanowisk na rozprawie, w izbie pośredniej brak jest liczby sędziów określonej w art. 15a, izbę tę uzupełnia sędzia wyznaczony przez prezesa Sądu w celu przywrócenia przewidzianej liczby sędziów.".

b)
Dotychczasowe §§ 2 i 3 otrzymują oznaczenie §§ 3 i 4.
7)
W art. 20 wprowadza się następujące zmiany:

"Bez uszczerbku dla przepisów art. 10 § 5 i art. 11 § 5, jeżeli w odniesieniu do prezesa izby istnieje przeszkoda w wykonywaniu obowiązków, obowiązki prezesa izby wykonuje sędzia składu orzekającego, zgodnie z porządkiem pierwszeństwa ustanowionym w art. 8.".

8)
Artykuł 23 § 3 uzupełnia się następująco:

"§ 3. Jeżeli brak kworum wystąpi po przeprowadzeniu rozprawy, wyznacza się zastępstwo na zasadach określonych w § 2 i na wniosek strony głównej lub podmiotu określonego w art. 23 statutu wyznacza się nową rozprawę. Sąd może także wyznaczyć rozprawę z urzędu. Przeprowadzenie nowej rozprawy jest obowiązkowe, jeżeli zastosowano środki dowodowe zgodnie z art. 91 lit. a) i d) i art. 96 § 2. Jeżeli nie wyznacza się nowej rozprawy, nie stosuje się przepisu art. 21 § 2.".

9)
Po art. 23 dodaje się nowy art. 23a, zatytułowany "Kworum w odniesieniu do izby pośredniej". Ma on następujące brzmienie:

"Artykuł 23a

Kworum w odniesieniu do izby pośredniej

§ 1. Narady izby pośredniej są ważne jedynie wtedy, gdy obecnych jest siedmiu sędziów.

§ 2. Jeżeli w wyniku wystąpienia przeszkody w wykonywaniu obowiązków nie osiągnięto powyższego kworum, prezes Sądu wyznacza innego sędziego w celu osiągnięcia kworum izby pośredniej.

§ 3. Jeżeli brak kworum wystąpi po przeprowadzeniu rozprawy, wyznacza się zastępstwo na zasadach określonych w § 2 i na wniosek strony głównej lub podmiotu określonego w art. 23 statutu wyznacza się nową rozprawę. Sąd może także wyznaczyć rozprawę z urzędu. Przeprowadzenie nowej rozprawy jest obowiązkowe, jeżeli zastosowano środki dowodowe zgodnie z art. 91 lit. a) i d) i art. 96 § 2. Jeżeli nie wyznacza się nowej rozprawy, nie stosuje się przepisu art. 21 § 2.".

10)
Artykuł 24 § 3 uzupełnia się następująco:

"§ 3. Jeżeli brak kworum wystąpi po przeprowadzeniu rozprawy, wyznacza się zastępstwo na zasadach określonych w § 2 i na wniosek strony głównej lub podmiotu określonego w art. 23 statutu wyznacza się nową rozprawę. Sąd może także wyznaczyć rozprawę z urzędu. Przeprowadzenie nowej rozprawy jest obowiązkowe, jeżeli zastosowano środki dowodowe zgodnie z art. 91 lit. a) i d) i art. 96 § 2. Przeprowadzenie nowej rozprawy jest obowiązkowe, jeżeli zastąpieniu podlega co najmniej dwóch sędziów, którzy uczestniczyli w pierwotnej rozprawie. Jeżeli nie wyznacza się nowej rozprawy, nie stosuje się przepisu art. 21 § 2.".

11)
Artykuł 25 § 1 uzupełnia się następująco:

"§ 1. Sąd ustala kryteria, według których sprawy są rozdzielane między izby. Sąd może powierzyć jednej lub kilku izbom rozpoznawanie spraw w określonych dziedzinach. Sąd wyznacza jedną lub kilka izb do rozpoznawania wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.".

12)
Artykuł 26 § 1 uzupełnia się następująco:

"§ 1. W możliwie najkrótszym czasie po złożeniu pisma wszczynającego postępowanie w sprawie prezes Sądu przydziela sprawę jednej z izb według kryteriów ustalonych przez Sąd zgodnie z przepisami art. 25. Wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym są przydzielane izbie rozpoznającej sprawy w składzie pięciu sędziów.".

13)
W art. 27 wprowadza się następujące zmiany:
a)
W § 5 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 5. W przypadku zmiany składu izb w związku z decyzją Sądu dotyczącą przydzielenia sędziów do izb sprawę rozpoznaje izba, w której skład wchodzi sędzia sprawozdawca po podjęciu tej decyzji, jeżeli nie otwarto jeszcze ustnego etapu postępowania lub nie podjęto decyzji o wydaniu rozstrzygnięcia z pominięciem ustnego etapu postępowania.".

b)
W § 6 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 6. Bez uszczerbku dla przepisu § 5, jeżeli w sprawie dotyczącej wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym lub w sprawie, która należy do określonej dziedziny w rozumieniu art. 25, nie otwarto jeszcze ustnego etapu postępowania lub nie podjęto decyzji o wydaniu rozstrzygnięcia z pominięciem ustnego etapu postępowania w chwili podjęcia przez Sąd decyzji dotyczącej przydzielenia sędziów do izb, wyznacza się nowego sędziego sprawozdawcę w obrębie izby, która ma rozpoznawać wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym lub sprawy z odnośnej dziedziny, jeśli pierwotny sędzia sprawozdawca zostaje przydzielony do izby, która nie rozpoznaje takich wniosków lub spraw z takiej dziedziny.".

c)
po § 6 dodaje się nowy § 7:

"§ 7. Jeżeli sędzia sprawozdawca wyznaczony do rozpoznania wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym zostanie wybrany do pełnienia obowiązków rzecznika generalnego związanych z rozpoznawaniem wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, w obrębie izby, która ma rozpoznawać wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, wyznacza się nowego sędziego sprawozdawcę do rozpoznania wniosku, w odniesieniu do którego w dniu wyboru nie otwarto jeszcze ustnego etapu postępowania lub w odniesieniu do którego nie podjęto decyzji o wydaniu rozstrzygnięcia z pominięciem ustnego etapu postępowania.".

14)
W art. 28 wprowadza się następujące zmiany:
a)
Paragraf 1 uzupełnia się następująco:

"§ 1. Jeżeli jest to uzasadnione zawiłością prawną, znaczeniem sprawy lub szczególnymi okolicznościami, sprawa może zostać przekazana wielkiej izbie, izbie pośredniej lub izbie rozpoznającej sprawy w składzie złożonym z innej liczby sędziów.".

b)
Paragraf 3 uzupełnia się następująco:

"§ 3. Prezes Sądu lub wiceprezes Sądu mogą zaproponować zgromadzeniu plenarnemu przekazanie sprawy, o którym mowa w § 1, do chwili zamknięcia ustnego etapu postępowania lub, w przypadku zastosowania art. 106 § 3 lub art. 213 § 2, zanim izba rozpoznająca daną sprawę podejmie decyzję o wydaniu rozstrzygnięcia z pominięciem ustnego etapu postępowania.".

c)
w § 5 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 5. Decyzję o przekazaniu skargi bezpośredniej izbie rozpoznającej sprawy w składzie złożonym z mniejszej liczby sędziów podejmuje zgromadzenie plenarne po zapoznaniu się ze stanowiskiem stron głównych.".

d)
Po § 5 dodaje się nowy § 6:

"§ 6. Jeżeli nie istnieją trudności co do kwestii prawnych podniesionych we wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, izba złożona z pięciu sędziów rozpoznająca ten wniosek może zdecydować o przekazaniu tego wniosku izbie złożonej z trzech sędziów. O sposobie wyznaczania trzech sędziów wchodzących w skład tej izby decyduje Sąd. Decyzja ta podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.".

e)
Obecnie obowiązujący § 6 otrzymuje oznaczenie § 7; wprowadza się w nim następujące zmiany:

"§ 7. Sprawę rozstrzyga izba rozpoznająca sprawy w składzie co najmniej pięciu sędziów, jeżeli zażąda tego państwo członkowskie lub instytucja Unii będące stroną postępowania.".

f)
po § 7 dodaje się nowy § 8:

"§ 8. W przedmiocie wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym rozstrzyga izba pośrednia, jeżeli zażąda tego państwo członkowskie lub instytucja Unii będące stroną postępowania zgodnie z art. 50 akapit czwarty statutu.".

15)
W art. 30 wprowadza się następujące zmiany:
a)
Akapit pierwszy otrzymuje oznaczenie § 1 i uzupełnia się go następująco:

"§ 1. Przy rozpoznawaniu skarg bezpośrednich Sąd może być wspierany przez rzecznika generalnego, jeżeli uzna, że wymaga tego zawiłość prawna lub skomplikowany stan faktyczny sprawy.".

b)
Dodaje się § 2. Ma on brzmienie:

"§ 2. Przy rozpoznawaniu wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym Sąd jest wspierany przez rzecznika generalnego.".

16)
W art. 31 wprowadza się następujące zmiany:
a)
Tytuł tego artykułu otrzymuje brzmienie:

"Zasady wyznaczania rzeczników generalnych w sprawach dotyczących skarg bezpośrednich".

b)
W § 1 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 1. Decyzję o wyznaczeniu rzecznika generalnego w sprawie dotyczącej skargi bezpośredniej podejmuje zgromadzenie plenarne, na wniosek izby, której sprawa została przydzielona lub przekazana.".

c)
Paragraf 3 uzupełnia się następująco:

"§ 3. Po wyznaczeniu, o którym mowa powyżej, rzecznik generalny przedstawia swoje uwagi, zanim zostaną podjęte decyzje przewidziane w art. 16, 28, 45, 55, 68, 70, 83, 87, 90, 92, 98, 103, 105, 106, 110a, 113, 126-132, 144, 151, 165, 168 i 169.".

17)
Po art. 31 dodaje się art. 31a. Ma on następujące brzmienie:

"Artykuł 31a

Wybór rzeczników generalnych w sprawach dotyczących wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym

§ 1. Sędziowie wybierają spośród siebie, zgodnie z art. 49a statutu i na podstawie art. 9 § 3 niniejszego regulaminu, sędziów, którzy pełnią obowiązki rzecznika generalnego w sprawach dotyczących wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, oraz sędziów, którzy ich zastępują w razie wystąpienia przeszkody w wykonywaniu przez nich ich obowiązków.

§ 2. Wybór sędziów mających pełnić te obowiązki następuje natychmiast po dokonaniu wyboru prezesa i wiceprezesa Sądu, przewidzianego w art. 9, oraz po dokonaniu wyboru prezesów izb, przewidzianego w art. 18.

§ 3. Jeżeli stanowisko sędziego, który pełni obowiązki rzecznika generalnego, zostanie zwolnione przed upływem kadencji, wybiera się jego następcę na okres pozostający do zakończenia kadencji, zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 9 § 3.

§ 4. Nazwiska wybranych zgodnie z niniejszym artykułem sędziów, którzy pełnią obowiązki rzecznika generalnego, podlegają opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.".

18)
po art. 31a dodaje się art. 31b. Ma on następujące brzmienie:

"Artykuł 31b

Zasady dotyczące wyznaczania rzeczników generalnych w sprawach dotyczących wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym

§ 1. Prezes Sądu przydziela sprawy prejudycjalne rzecznikom generalnym. Zgodnie z art. 49a akapit trzeci statutu rzecznik generalny jest wyznaczany spośród wybranych do pełnienia tych obowiązków sędziów, którzy należą do izby innej niż ta, do której sprawa została przydzielona.

§ 2. Po swoim wyznaczeniu rzecznik generalny przedstawia swoje uwagi, zanim zostaną podjęte decyzje przewidziane w art. 16 i 28 oraz w przypadkach przewidzianych w tytułach II i VI.".

19)
Artykuł 32 § 5 uzupełnia się następująco:

"§ 5. Sekretarz składa ślubowanie przed Sądem zgodnie z przepisami art. 5 i podpisuje oświadczenie, o którym mowa w art. 6.".

20)
W art. 37 wprowadza się następujące zmiany:

"Każdy może przeglądać rejestr w sekretariacie i otrzymywać odpisy lub wyciągi z rejestru.".

21)
W art. 38 § 1 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 1. Z zastrzeżeniem przepisów art. 68 § 4, art. 103-105 oraz art. 144 § 7 każda strona postępowania może mieć dostęp do akt sprawy i otrzymać odpisy pism procesowych oraz uwierzytelnione odpisy postanowień i wyroków.".

22)
W art. 42 § 1 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 1. Sąd podejmuje decyzje dotyczące kwestii administracyjnych i decyzje, o których mowa w art. 7, 9, 11, 13, 15, 15a, 16, 18, 25, 28, 31, 31a, 32, 33, 41, 56a, 207 i 243, na zgromadzeniu plenarnym, w którym biorą udział, z prawem głosu, wszyscy sędziowie, z zastrzeżeniem odmiennych przepisów niniejszego regulaminu. Z wyłączeniem decyzji, o których mowa w art. 32, przy podejmowaniu decyzji jest obecny sekretarz, o ile Sąd nie zdecyduje inaczej.".

23)
W art. 45 wprowadza się następujące zmiany:
a)
Skreśla się § 2.
b)
Dotychczasowe §§ 3 i 4 otrzymują oznaczenie §§ 2 i 3.
c)
Nowy § 4 ma następujące brzmienie:

"§ 4. W postępowaniach prejudycjalnych językiem postępowania jest język sądu odsyłającego. Na należycie uzasadniony wniosek strony w postępowaniu głównym i po zapoznaniu się ze stanowiskiem strony przeciwnej w postępowaniu głównym oraz rzecznika generalnego może zostać dopuszczone stosowanie na ustnym etapie postępowania jednego z innych języków wymienionych w art. 44. W takim przypadku dopuszczenie stosowania tego innego języka dotyczy wszystkich podmiotów określonych w art. 23 statutu.".

d)
Dodaje się § 5. Ma on następujące brzmienie:

"§ 5. Decyzję w przedmiocie wniosków, o których mowa w §§ 1 i 4, podejmuje prezes; jeżeli ma on zamiar przychylić się do wniosku bez zgody wszystkich stron, jest on zobowiązany przekazać wniosek do rozstrzygnięcia Sądowi.".

24)
W art. 46 wprowadza się następujące zmiany:
a)
Paragraf 4 uzupełnia się następująco:

"§ 4. W drodze odstępstwa od powyższych przepisów państwo członkowskie może używać swojego języka urzędowego w razie udziału w postępowaniu prejudycjalnym albo w razie wstąpienia w charakterze interwenienta do sprawy zawisłej przed Sądem. Niniejszy przepis stosuje się zarówno do dokumentów pisemnych, jak i do oświadczeń ustnych. Sekretarz zapewnia dokonanie ich przekładu na język postępowania.".

b)
Paragraf 5 uzupełnia się następująco:

"§ 5. Państwa będące stronami porozumienia EOG inne niż państwa członkowskie, jak również Urząd Nadzoru EFTA mają prawo do używania jednego z języków wymienionych w art. 44 innego niż język postępowania w razie udziału w postępowaniu prejudycjalnym albo w razie wstąpienia w charakterze interwenienta do sprawy zawisłej przed Sądem. Niniejszy przepis stosuje się zarówno do dokumentów pisemnych, jak i do oświadczeń ustnych. Sekretarz zapewnia dokonanie ich przekładu na język postępowania.".

c)
Paragraf 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. Państwa trzecie biorące udział w postępowaniu prejudycjalnym zgodnie z art. 23 akapit czwarty statutu mają prawo do używania jednego z języków wymienionych w art. 44 innego niż język postępowania. Niniejszy przepis stosuje się zarówno do dokumentów pisemnych, jak i do oświadczeń ustnych. Sekretarz zapewnia dokonanie ich przekładu na język postępowania.".

d)
Dotychczasowe §§ 6 i 7 otrzymują oznaczenie §§ 7 i 8.
25)
W art. 50 wprowadza się następujące zmiany:

"Przepisy niniejszego tytułu stosuje się do skarg bezpośrednich w rozumieniu art. 1, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych zawartych w tytułach IV i V dotyczących uregulowanych w nich postępowań.".

26)
W art. 56a § 4 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 4. Jeżeli pismo procesowe zostaje złożone za pośrednictwem e-Curia, zanim zostały przedłożone dokumenty potwierdzające wymagane w celu zatwierdzenia konta dostępu, dokumenty te muszą wpłynąć do sekretariatu Sądu w wersji papierowej albo za pomocą środka komunikacji elektronicznej używanego przez Sąd w terminie dziesięciu dni od złożenia pisma. Termin ten nie może zostać przedłużony i nie stosuje się przepisów art. 60. W wypadku nieotrzymania dokumentów potwierdzających w wyznaczonym terminie Sąd uznaje za niedopuszczalne pismo procesowe złożone za pośrednictwem e-Curia.".

27)
W art. 57 § 1 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 1. Bez uszczerbku dla art. 80 § 1, art. 148 § 9 i art. 178 § 2 dokonywanie doręczeń przewidzianych w statucie i w niniejszym regulaminie zapewnia sekretarz za pośrednictwem e-Curia.".

28)
W art. 68 § 4 zdanie drugie wprowadza się następujące zmiany:

"Na wniosek strony prezes może jednak wyłączyć doręczenie niektórych danych zawartych w aktach sprawy, na których poufny charakter się powołano.".

29)
W art. 86 § 1 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 1. W przypadku gdy akt, o którego stwierdzenie nieważności się wnosi, został zastąpiony lub zmieniony innym aktem mającym ten sam przedmiot, skarżący może w terminie dwóch tygodni od doręczenia decyzji o wyznaczeniu daty rozprawy lub przed doręczeniem decyzji Sądu o rozstrzygnięciu sprawy z pominięciem ustnego etapu postępowania dostosować skargę w celu uwzględnienia tej nowej okoliczności. Termin ten może zostać przedłużony przez prezesa na uzasadniony wniosek skarżącego. Nie stosuje się przepisu art. 60.".

30)
Artykuł 87 § 2 uzupełnia się następująco:

"§ 2. Sprawozdanie wstępne zawiera analizę istotnych kwestii faktycznych i prawnych podniesionych w skardze oraz zalecenia w przedmiocie zasadności zastosowania środków organizacji postępowania lub środków dowodowych, w przedmiocie przeprowadzenia ustnego etapu postępowania, w przedmiocie ewentualnego przekazania sprawy wielkiej izbie, izbie pośredniej lub izbie rozpoznającej sprawę w składzie złożonym z innej liczby sędziów, a także w przedmiocie ewentualnego przekazania sprawy Sądowi w składzie jednego sędziego.".

31)
W art. 92 § 3 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 3. Środek dowodowy określony w art. 91 lit. b) może zostać zastosowany pod warunkiem, że:

a) strona, której dotyczy, nie zastosowała się do środka organizacji postępowania uprzednio podjętego w tym celu albo wnosi ona wyraźnie o jego zastosowanie, uzasadniając konieczność jego zastosowania w drodze postanowienia w przedmiocie zastosowania środków dowodowych;

b) przyjęcie środka organizacji postępowania nie wydaje się uzasadnione w świetle okoliczności sprawy.

Postanowienie w przedmiocie zastosowania środków dowodowych może przewidywać, że przedstawiciele stron mogą zapoznać się z informacjami i materiałami uzyskanymi przez Sąd na podstawie tego postanowienia wyłącznie w sekretariacie, bez możliwości sporządzenia ich kopii.".

32)
Dodaje się nowy art. 110a. Ma on następujące brzmienie:

"Artykuł 110a

Transmisja posiedzeń

§ 1. Posiedzenia Sądu mogą być transmitowane. Transmisja ta odbywa się na żywo, jeżeli dotyczy ogłoszenia wyroków lub przedstawienia opinii, oraz z przesunięciem czasowym, jeżeli dotyczy ona wystąpień stron w sprawie przydzielonej wielkiej izbie, izbie pośredniej, lub - gdy jest to uzasadnione interesem sprawy - izbie rozpoznającej sprawy w składzie pięciu sędziów albo, w wyjątkowych przypadkach, izbie rozpoznającej sprawy w składzie trzech sędziów.

§ 2. Jeżeli Sąd zamierza transmitować rozprawę, sekretarz informuje o tym strony w chwili wezwania na tę rozprawę.

§ 3. Jeżeli strona uważa, że rozprawa, na którą została wezwana, nie powinna być transmitowana, informuje o tym Sąd w możliwie najkrótszym czasie i przedstawia szczegółowo okoliczności mogące uzasadniać nieprzeprowadzenie transmisji.

§ 4. Sąd rozstrzyga w przedmiocie tego wniosku w możliwie najkrótszym czasie.

§ 5. Zapis obrazu z rozpraw, które były przedmiotem transmisji, pozostaje dostępny na stronie internetowej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez maksymalnie jeden miesiąc po zamknięciu rozprawy.

§ 6. Jeżeli strona uważa, że zapis obrazu z rozprawy, w której brała udział, powinien zostać usunięty ze wspomnianej strony internetowej, informuje o tym Sąd w możliwie najkrótszym czasie i przedstawia okoliczności mogące uzasadniać usunięcie tego zapisu.

§ 7. Prezes niezwłocznie rozstrzyga w przedmiocie tego wniosku.

§ 8. Sąd określa w drodze decyzji zasady i sposób wprowadzenia w życie transmisji posiedzeń. Decyzja ta podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.".

33)
W art. 112 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 1. Jeżeli w sprawie został wyznaczony rzecznik generalny i w sprawie została przeprowadzona rozprawa, opinia rzecznika generalnego zostaje przedstawiona po zamknięciu rozprawy w dniu przez niego podanym.

§ 2. Jeżeli w sprawie nie została przeprowadzona rozprawa, opinia rzecznika generalnego zostaje przedstawiona w dniu przez niego podanym.

§ 3. Jeżeli rzecznik generalny przedstawia opinię na piśmie, składa ją w sekretariacie Sądu, który przekazuje ją stronom.

§ 4. Przedstawienie opinii przez rzecznika generalnego zamyka ustny etap postępowania.".

34)
W art. 113 wprowadza się następujące zmiany:
a)
W § 1 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 1. Sąd otwiera ustny etap postępowania na nowo, jeżeli zostały spełnione przesłanki określone w art. 23 § 3 lub w art. 24 § 3.".

b)
W § 2 akapit pierwszy wprowadza się następujące zmiany:

"§ 2. Sąd może otworzyć ustny etap postępowania na nowo, jeżeli:".

35)
W art. 130 § 7 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 7. Sąd rozstrzyga w przedmiocie wniosku w możliwie najkrótszym czasie w drodze postanowienia lub, jeżeli uzasadniają to szczególne okoliczności, pozostawia wniosek, w drodze decyzji, do rozstrzygnięcia w wyroku. Sąd przekazuje sprawę do Trybunału Sprawiedliwości, jeżeli sprawa należy do właściwości tego ostatniego.".

36)
W art. 139 wprowadza się następujące zmiany:
a)
Skreśla się lit. b).
b)
Litera c) otrzymuje oznaczenie lit. b) i wprowadza się w niej następujące zmiany:

"b) w przypadku powtarzających się naruszeń wymogów niniejszego regulaminu lub praktycznych przepisów, o których mowa w art. 243, wymagających wezwania do usunięcia braków, sekretarz żąda od danej strony zwrotu kosztów koniecznych czynności Sądu zgodnie z opłatą ustaloną we wspomnianych praktycznych przepisach.".

37)
W art. 162 wprowadza się następujące zmiany:
a)
paragraf 1 uzupełnia się następująco:

"§ 1. Wnioski przewidziane w niniejszym rozdziale, z wyjątkiem wniosków złożonych na podstawie art. 170, przydziela się składowi, który wydał orzeczenie, którego wniosek dotyczy.".

b)
W § 2 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 2. Jeżeli nie osiągnięto kworum przewidzianego w art. 23 i 24, wniosek przydziela się innemu składowi orzekającemu, o tej samej liczbie sędziów, w którym znajduje się sędzia, który był sprawozdawcą w sprawie, której wniosek dotyczy lub, jeżeli w odniesieniu do sędziego sprawozdawcy wystąpi przeszkoda w wykonywaniu obowiązków, składowi orzekającemu, o tej samej liczbie sędziów, w którym znajduje się przynajmniej jeden z sędziów składu, który wydał orzeczenie, którego wniosek dotyczy. Jeżeli orzeczenie zostało wydane przez Sąd orzekający w składzie jednego sędziego, w odniesieniu do którego istnieje przeszkoda w wykonywaniu obowiązków, wniosek przydziela się innemu sędziemu.".

c)
Dodaje się § 3. Ma on następujące brzmienie:

"§ 3. Wnioski złożone na podstawie art. 170 przydziela się składowi orzekającemu złożonemu z trzech sędziów, w którym znajduje się sędzia, który był sprawozdawcą w sprawie, której wniosek dotyczy, lub, jeżeli w odniesieniu do sędziego sprawozdawcy wystąpi przeszkoda w wykonywaniu obowiązków, składowi orzekającemu złożonemu z trzech sędziów, w którym znajduje się przynajmniej jeden z sędziów składu, który wydał orzeczenie, którego wniosek dotyczy. Jeżeli orzeczenie zostało wydane przez Sąd orzekający w składzie jednego sędziego, wniosek przydziela się temu sędziemu, a jeżeli w odniesieniu do tego sędziego wystąpi przeszkoda w wykonywaniu obowiązków, wniosek przydziela się innemu sędziemu.".

38)
W art. 178 wprowadza się następujące zmiany:
a)
W § 1 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 1. O wniesieniu skargi sekretarz informuje pozwanego i wszystkie strony postępowania przed izbą odwoławczą w sposób przewidziany w art. 80 § 1. Po ustaleniu języka postępowania zgodnie z przepisami art. 45 § 3 sekretarz doręcza skargę oraz, w stosownym przypadku, tłumaczenie skargi na język postępowania.".

b)
Skreśla się § 2 i zastępuje go następująco:

"§ 2. Jeżeli adres drugiej strony postępowania przed izbą odwoławczą wskazany zgodnie z art. 177 § 2 lub, w braku tego wskazania, adres tej drugiej strony wskazany w zaskarżonej decyzji izby odwoławczej odpowiada adresowi posiadacza konta dostępu do e-Curia, skargę doręcza się za pośrednictwem e-Curia. W przeciwnym wypadku skargę doręcza się poprzez wysłanie przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru uwierzytelnionego odpisu skargi albo przekazanie tego odpisu za potwierdzeniem odbioru bezpośrednio adresatowi pod ten adres.".

c)
Skreśla się § 3.
d)
Paragrafy 4 i 5 otrzymują oznaczenie §§ 3 i 4.
39)
Skreśla się art. 191, zatytułowany "Inne przepisy mające zastosowanie".
40)
Skreśla się tytuł V, zatytułowany "Odwołania od orzeczeń Sądu do Spraw Służby Publicznej", i obecny tytuł VI, zatytułowany "Postępowania po uchyleniu orzeczenia w wyniku odwołania i po przekazaniu sprawy do ponownego rozpoznania", otrzymuje oznaczenie tytuł V. Artykułom nadaje się nowe numery:
a)
Dotychczas obowiązujący art. 215 otrzymuje oznaczenie art. 191.
b)
Dotychczas obowiązujący art. 216 otrzymuje oznaczenie art. 192.
c)
Dotychczas obowiązujący art. 217 otrzymuje oznaczenie art. 193.
d)
Dotychczas obowiązujący art. 218 otrzymuje oznaczenie art. 194.
e)
Dotychczas obowiązujący art. 219 otrzymuje oznaczenie art. 195.
41)
W nowym art. 192 § 2 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 2. W przypadku uchylenia przez Trybunał Sprawiedliwości wyroku lub postanowienia wydanego przez Sąd w składzie wielkiej izby lub izby pośredniej sprawa zostaje przydzielona składowi orzekającemu o takiej samej liczbie sędziów.".

42)
W nowym art. 194 odesłanie do "art. 217" zastępuje się odesłaniem do "art. 193".
43)
Po nowym tytule V dodaje się nowy tytuł VI, zatytułowany "Odesłania prejudycjalne". Ma on następujące brzmienie:

"Rozdział 1

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł 196

Zakres stosowania

W przypadkach, o których mowa w art. 50b statutu, postępowanie toczy się zgodnie z przepisami niniejszego tytułu.

Artykuł 197

Przepisy mające zastosowanie

Z zastrzeżeniem przepisów szczególnych zawartych w niniejszym tytule do odesłań prejudycjalnych stosuje się art. 52-56, 58, 60-62, 67 i 75.

Artykuł 198

Doręczenia

§ 1. Sekretarz zapewnia doręczenie sądowi odsyłającemu i podmiotom określonym w art. 23 statutu pism procesowych i materiałów oraz decyzji podjętych w toku postępowania, które zostały włączone do akt spraw podlegających przepisom niniejszego tytułu.

§ 2. Doręczeń dokonuje się za pośrednictwem e-Curia, zgodnie z zasadami określonymi w art. 56a i 57, jeżeli adresat doręczenia posiada konto dostępu do e-Curia.

§ 3. W przypadku gdy adresat doręczeń nie posiada konta dostępu do e-Curia, doręczeń dokonuje się poprzez wysłanie odpisu dokumentu przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru albo przekazanie go za potwierdzeniem odbioru bezpośrednio adresatowi, albo za pomocą środka komunikacji elektronicznej używanego przez Sąd, jeżeli adresat wyraził zgodę na dokonywanie mu doręczeń za pomocą takiego środka.

Rozdział 2

PISEMNY ETAP POSTĘPOWANIA

Artykuł 199

Zawartość wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym

Poza sformułowaniem pytań prejudycjalnych wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym zawiera:

a) zwięzłe omówienie przedmiotu sporu oraz istotnych okoliczności faktycznych sprawy, jakie ustalił sąd odsyłający, lub co najmniej wskazanie okoliczności faktycznych, na jakich oparte są pytania;

b) treść przepisów krajowych mogących mieć zastosowanie w sprawie oraz, w stosownym przypadku, wskazanie istotnego dla sprawy orzecznictwa sądów krajowych;

c) omówienie powodów, dla których sąd odsyłający rozpatruje kwestię wykładni lub ważności określonych przepisów prawa Unii, jak również związku, jaki dostrzega on między tymi przepisami a uregulowaniami krajowymi, które znajdują zastosowanie w postępowaniu głównym.

Artykuł 200

Komunikat w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej

W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej publikuje się informację, która wskazuje datę złożenia wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, sąd odsyłający, pytania prejudycjalne i, z zastrzeżeniem art. 201, nazwiska lub nazwy stron w postępowaniu głównym.

Artykuł 201

Anonimizacja i pominięcie danych

§ 1. Jeżeli sąd odsyłający dokonał anonimizacji wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym lub zdecydował o pominięciu danych dotyczących osób fizycznych lub podmiotów, których dotyczy spór w postępowaniu głównym - niezależnie od tego, czy są one stronami, czy osobami trzecimi względem tego sporu - Sąd przestrzega tej anonimizacji lub tego pominięcia w ramach toczącego się przed nim postępowania.

§ 2. Na wniosek sądu odsyłającego, strony w postępowaniu głównym lub z urzędu Sąd może ponadto dokonać anonimizacji wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym lub zdecydować o pominięciu danych osobowych dotyczących osoby fizycznej lub osób fizycznych, których dotyczy spór w postępowaniu głównym, niezależnie od tego, czy są one stronami, czy osobami trzecimi względem tego sporu.

Artykuł 202

Udział w postępowaniu prejudycjalnym

§ 1. Zgodnie z art. 23 statutu dokumenty procesowe mogą przedstawiać:

a) strony w postępowaniu głównym;

b) państwa członkowskie;

c) Komisja Europejska;

d) Parlament Europejski, Rada i Europejski Bank Centralny, jeżeli uznają one, że mają szczególny interes w kwestiach podniesionych we wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym;

e) instytucja, która wydała akt, którego ważność lub wykładnia jest przedmiotem sporu;

f) państwa będące stronami porozumienia EOG inne niż państwa członkowskie, a także Urząd Nadzoru EFTA, jeżeli pytanie prejudycjalne dotyczy jednej z dziedzin objętych zakresem stosowania tego porozumienia;

g) państwa trzecie będące stronami umowy dotyczącej określonej dziedziny, zawartej przez Radę, jeżeli umowa ta przewiduje taki tryb, a pytanie prejudycjalne zadane przez sąd jednego z państw członkowskich dotyczy dziedziny objętej zakresem stosowania tej umowy.

§ 2. Brak udziału w postępowaniu na etapie pisemnym nie stoi na przeszkodzie udziałowi w tym postępowaniu na etapie ustnym.

§ 3. Dokumenty procesowe złożone na podstawie niniejszego artykułu są publikowane na stronie internetowej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej po zamknięciu postępowania prejudycjalnego, chyba że jeden z podmiotów określonych w art. 23 statutu sprzeciwi się opublikowaniu swoich dokumentów procesowych. Sprzeciw ten, który nie wymaga uzasadnienia i nie podlega zaskarżeniu do Trybunału lub Sądu, przekazuje się w odrębnym piśmie do sekretariatu w terminie trzech miesięcy od powiadomienia, że pierwszy rzecznik generalny nie przedstawił wniosku o poddanie orzeczenia Sądu szczególnej procedurze kontroli albo od doręczenia decyzji Trybunału o niepoddaniu orzeczenia Sądu szczególnej procedurze kontroli, albo od ogłoszenia wyroku wydanego w wyniku poddania orzeczenia Sądu szczególnej procedurze kontroli. W takim przypadku na wskazanej wyżej stronie internetowej umieszcza się wzmiankę o tym sprzeciwie i przedmiotowe dokumenty procesowe nie są - nawet częściowo - publikowane. Jeżeli dany podmiot cofnie następnie swój sprzeciw wobec opublikowania swoich dokumentów procesowych, dokumenty te są publikowane na stronie internetowej niezwłocznie po cofnięciu tego sprzeciwu. Jeżeli sprzeciw zostanie przekazany sekretariatowi po upływie wspomnianego terminu, opublikowane dokumenty procesowe zostają wycofane ze strony internetowej.

Artykuł 203

Strony w postępowaniu głównym

§ 1. Stronami w postępowaniu głównym są strony wskazane jako takie przez sąd odsyłający zgodnie z krajowymi uregulowaniami proceduralnymi.

§ 2. Jeżeli sąd odsyłający poinformuje Sąd o dopuszczeniu do postępowania głównego nowej strony, w czasie gdy postępowanie przed Sądem jest już w toku, strona ta akceptuje stan sprawy, w jakim się ona znajduje w chwili przekazania tej informacji. Otrzymuje ona wszelkie dokumenty procesowe doręczone już podmiotom określonym w art. 23 statutu.

§ 3. W zakresie reprezentacji i stawiennictwa stron w postępowaniu głównym Sąd uwzględnia uregulowania proceduralne obowiązujące przed sądem odsyłającym. Jeżeli powstaje wątpliwość co do tego, czy zgodnie z prawem krajowym określona osoba ma prawo reprezentować stronę w postępowaniu głównym lub czy strona ta jest uprawniona do występowania bez przedstawiciela, Sąd może zasięgnąć u sądu odsyłającego informacji o obowiązujących uregulowaniach proceduralnych. Jeżeli zgodnie z właściwymi krajowymi uregulowaniami proceduralnymi strony w postępowaniu głównym są uprawnione do występowania przed sądem bez wsparcia adwokata lub radcy prawnego bądź są reprezentowane przez osobę upoważnioną do ich reprezentowania, stosuje się przepisy zawarte w tytule III rozdział 1 sekcja 2.

Artykuł 204

Tłumaczenie i doręczenie wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym

§ 1. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym przekazany przez Trybunał Sprawiedliwości Sądowi jest doręczany państwom członkowskim w wersji oryginalnej, wraz z przekładem na język urzędowy państwa, do którego jest skierowany. Jeżeli przemawia za tym obszerność wniosku, przekład ten zastępuje się przekładem na język urzędowy zainteresowanego państwa streszczenia wniosku, które będzie stanowić podstawę do zajęcia przez to państwo stanowiska. Streszczenie zawiera integralne brzmienie pytania lub pytań przedstawionych w trybie prejudycjalnym. Streszczenie to wskazuje w szczególności, o ile elementy te znajdują się we wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, przedmiot postępowania głównego, zasadnicze argumenty stron w tym postępowaniu, zwięzłe uzasadnienie odesłania, jak również orzecznictwo oraz powołane w sprawie przepisy prawa krajowego i prawa Unii.

§ 2. W przypadkach określonych w art. 23 akapit trzeci statutu wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym są doręczane państwom będącym stronami porozumienia EOG innym niż państwa członkowskie, jak również Urzędowi Nadzoru EFTA, w wersji oryginalnej, wraz z przekładem wniosku lub, w stosownym przypadku, jego streszczenia, na jeden z języków wymienionych w art. 44 wybrany przez adresata.

§ 3. Jeżeli państwo trzecie ma, zgodnie z art. 23 akapit czwarty statutu, prawo wziąć udział w postępowaniu prejudycjalnym, wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym jest mu doręczany w wersji oryginalnej, wraz z przekładem wniosku lub, w stosownym przypadku, jego streszczenia na jeden z języków wymienionych w art. 44 wybrany przez zainteresowane państwo trzecie.

Artykuł 205

Składanie pism procesowych

§ 1. Pisma procesowe przewidziane w niniejszym tytule mogą być składane w sekretariacie za pośrednictwem e-Curia, zgodnie z zasadami określonymi w art. 56a i 72, jeżeli autorzy tych pism posiadają konto dostępu do e-Curia.

§ 2. W przypadku gdy autor pisma nie posiada konta dostępu do e-Curia, pismo procesowe wraz ze wszystkimi wymienionymi w nim załącznikami oraz spisem tych załączników składa się w sekretariacie w wersji papierowej. Oryginał tego pisma jest opatrzony własnoręcznym podpisem przedstawiciela podmiotu określonego w art. 23 statutu, który je składa, lub własnoręcznym podpisem strony w postępowaniu głównym, jeżeli krajowe uregulowania proceduralne mające zastosowanie do tego postępowania dopuszczają taką możliwość.

§ 3. Każde pismo procesowe jest opatrzone datą. Przy obliczaniu terminów procesowych uwzględnia się wyłącznie datę i godzinę wpływu oryginału pisma do sekretariatu.

§ 4. W drodze odstępstwa od § 3 zdanie drugie data i godzina wpływu do sekretariatu, za pośrednictwem środka komunikacji elektronicznej używanego przez Sąd, pełnej kopii podpisanego oryginału pisma procesowego wraz ze spisem załączników, o którym mowa w § 2, są, do celów zachowania terminów procesowych, datą wpływu, o ile oryginał pisma procesowego wraz z załącznikami zostanie złożony w sekretariacie w terminie dziesięciu dni od tej daty. Artykułu 60 nie stosuje się do tego dziesięciodniowego terminu.

§ 5. Instytucje przedkładają dodatkowo, w terminie wyznaczonym przez Sąd, przekłady wszystkich pism procesowych na inne języki, o których mowa w art. 1 rozporządzenia Rady nr 1.

Rozdział 3

SPRAWOZDANIE WSTĘPNE

Artykuł 206

Sprawozdanie wstępne

§ 1. Jeżeli pisemny etap postępowania został zamknięty, prezes wyznacza datę przedstawienia Sądowi przez sędziego sprawozdawcę sprawozdania wstępnego.

§ 2. Sprawozdanie wstępne zawiera analizę istotnych kwestii podniesionych we wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, zalecenia w przedmiocie ewentualnego przekazania sprawy Trybunałowi Sprawiedliwości na podstawie art. 256 ust. 3 akapit drugi TFUE, w przedmiocie zasadności zastosowania środków organizacji postępowania, środków dowodowych lub zwrócenia się do sądu odsyłającego o stosowne wyjaśnienia, a także zalecenia w przedmiocie ewentualnego przekazania sprawy wielkiej izbie, izbie pośredniej lub składowi orzekającemu złożonemu z innej liczby sędziów. Sprawozdanie zawiera również propozycję sędziego sprawozdawcy w przedmiocie ewentualnego pominięcia rozprawy oraz rozstrzygnięcia sprawy bez opinii rzecznika generalnego na podstawie art. 20 akapit piąty statutu.

§ 3. Sąd, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, decyduje o zalecanych przez sędziego sprawozdawcę czynnościach oraz, w stosownym przypadku, o otwarciu ustnego etapu postępowania.

Rozdział 4

ŚRODKI, KTÓRE MOŻE PRZYJĄĆ SĄD

Artykuł 207

Przekazanie sprawy do Trybunału Sprawiedliwości

§ 1. Jeżeli wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym zostanie wniesiony bezpośrednio do Sądu, z naruszeniem art. 50b akapit trzeci statutu, sekretarz Sądu przekazuje go niezwłocznie sekretarzowi Trybunału Sprawiedliwości.

§ 2. Sąd podejmuje decyzje o przekazaniu sprawy, o których mowa w art. 54 akapit drugi statutu, na wniosek sędziego sprawozdawcy i po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, w drodze niepodlegającego zaskarżeniu postanowienia z uzasadnieniem.

§ 3. Izba rozpoznająca daną sprawę może, w każdym stadium postępowania, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, zaproponować zgromadzeniu plenarnemu przekazanie sprawy, o którym mowa w art. 256 ust. 3 akapit drugi TFUE. Decyzję o przekazaniu sprawy podejmuje zgromadzenie plenarne.

§ 4. Prezes i wiceprezes Sądu mogą również, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, zaproponować zgromadzeniu plenarnemu przekazanie sprawy, o którym mowa w poprzednim paragrafie, do chwili zamknięcia ustnego etapu postępowania i, jeżeli została przedstawiona opinia, w terminie jednego tygodnia od przedstawienia opinii, lub przed podjęciem decyzji o wydaniu rozstrzygnięcia z pominięciem ustnego etapu postępowania. Decyzję o przekazaniu sprawy podejmuje zgromadzenie plenarne.

Artykuł 208

Połączenie spraw

§ 1. Sprawy prejudycjalne mające ten sam przedmiot mogą w każdej chwili zostać ze względu na ich powiązanie połączone, alternatywnie lub kumulatywnie, do celów łącznego rozpoznania w ramach pisemnego lub ustnego etapu postępowania lub do wydania orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie.

§ 2. O połączeniu spraw decyduje prezes, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego.

§ 3. Sprawy połączone mogą zostać rozłączone na zasadach ustanowionych w § 2.

§ 4. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym wraz z jego przekładami lub przekładami streszczenia wniosku oraz uwagi podmiotów określonych w art. 23 statutu doręcza się podmiotom określonym w art. 23 statutu w sprawie połączonej, zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 198.

Artykuł 209

Zawieszenie i podjęcie postępowania

§ 1. Postępowanie może zostać zawieszone:

a) w przypadkach określonych w art. 54 akapit trzeci statutu - na mocy postanowienia Sądu wydanego po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego;

b) we wszystkich pozostałych przypadkach, gdy wymaga tego prawidłowy przebieg postępowania, na mocy decyzji prezesa wydanej po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego.

§ 2. Postępowanie może zostać podjęte na mocy postanowienia lub decyzji, na tych samych zasadach.

§ 3. Postępowanie zostaje zawieszone z dniem wskazanym w postanowieniu lub decyzji o zawieszeniu, a w braku takiego wskazania - z dniem wydania tego postanowienia lub tej decyzji.

§ 4. Zawieszenie postępowania wstrzymuje bieg wszystkich terminów w stosunku do podmiotów określonych w art. 23 statutu.

§ 5. Jeżeli postanowienie lub decyzja o zawieszeniu postępowania nie określają okresu, na jaki następuje zawieszenie, postępowanie podejmuje się z dniem wskazanym w postanowieniu lub decyzji o podjęciu postępowania albo, w braku takiego wskazania, z dniem wydania tego postanowienia lub decyzji.

§ 6. Z chwilą podjęcia postępowania przerwane terminy procesowe zostają zastąpione nowymi terminami, których bieg rozpoczyna się od dnia podjęcia postępowania.

Artykuł 210

Środki organizacji postępowania

§ 1. Poza środkami, które mogą zostać zarządzone zgodnie z art. 24 statutu, podmioty określone w art. 23 statutu mogą zostać wezwane do udzielenia odpowiedzi na określone pytania na piśmie lub podczas rozprawy. Jeżeli w sprawie jest przeprowadzana rozprawa, Sąd w miarę możliwości wzywa jej uczestników do skoncentrowania się w wystąpieniach na określonej kwestii lub określonych kwestiach.

§ 2. O środkach organizacji postępowania, o których mowa w § 1, decyduje Sąd, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego.

§ 3. Sędzia sprawozdawca lub rzecznik generalny mogą zwrócić się do podmiotów określonych w art. 23 statutu o dostarczenie w wyznaczonym terminie wszelkich informacji dotyczących faktów oraz wszelkich dokumentów lub innych danych, które uznają za istotne dla sprawy. Mogą oni także skierować do nich pytania, na które odpowiedź ma zostać udzielona podczas rozprawy.

Artykuł 211

Środki dowodowe

§ 1. Sąd, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, może przyjąć środki dowodowe, które uzna za właściwe spośród środków dowodowych przewidzianych w art. 91 lit. a), b), d), e) i f), zgodnie z zasadami i regułami udziału ustanowionymi w art. 92 §§ 1, 4, 5 i 6, i przeprowadza te środki zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 93-102.

§ 2. Podmioty określone w art. 23 statutu mogą być obecne przy przeprowadzaniu środków dowodowych i biorą udział w ich przeprowadzaniu zgodnie z zasadami przewidzianymi dla stron w przepisach, o których mowa w § 1.

Artykuł 212

Zwrócenie się o udzielenie wyjaśnień

Niezależnie od środków organizacji postępowania i środków dowodowych przewidzianych w niniejszym regulaminie Sąd może, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, zwrócić się do sądu odsyłającego o udzielenie wyjaśnień w terminie wyznaczonym przez Sąd.

Rozdział 5

USTNY ETAP POSTĘPOWANIA

Artykuł 213

Rozprawa

§ 1. Ewentualne uzasadnione wnioski o przeprowadzenie rozprawy składa się w terminie trzech tygodni od doręczenia podmiotom określonym w art. 23 statutu powiadomienia o zamknięciu pisemnego etapu postępowania. Termin ten może zostać przedłużony przez prezesa.

§ 2. Na wniosek sędziego sprawozdawcy i po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego Sąd może podjąć decyzję o pominięciu rozprawy, jeżeli w świetle dokumentów procesowych złożonych na etapie pisemnym postępowania uzna sprawę za wyjaśnioną w stopniu wystarczającym do wydania orzeczenia.

§ 3. Paragrafu 2 nie stosuje się, jeżeli z uzasadnionym wnioskiem o przeprowadzenie rozprawy wystąpi podmiot określony w art. 23 statutu, który nie brał udziału w postępowaniu na etapie pisemnym.

Artykuł 214

Wspólna rozprawa dla większej liczby spraw

Jeżeli podobieństwa istniejące między sprawami prejudycjalnymi tego samego rodzaju na to pozwalają, Sąd może zdecydować o wyznaczeniu dla nich wspólnej rozprawy.

Artykuł 215

Data rozprawy

§ 1. Jeżeli Sąd zdecyduje o przeprowadzeniu rozprawy, prezes wyznacza jej datę.

§ 2. W wyjątkowych okolicznościach prezes może, z urzędu lub na uzasadniony wniosek podmiotu określonego w art. 23 statutu, przesunąć datę rozprawy.

Artykuł 216

Udział w rozprawie w formie wideokonferencji

§ 1. Jeżeli względy zdrowotne, względy bezpieczeństwa lub inne poważne powody uniemożliwiają przedstawicielowi podmiotu określonego w art. 23 statutu lub stronie w postępowaniu głównym uprawnionej do występowania przed sądem bez wsparcia adwokata lub radcy prawnego fizyczny udział w rozprawie, przedstawicielowi temu lub stronie tej można zezwolić na udział w tej rozprawie w formie wideokonferencji.

§ 2. Wniosek o udział w rozprawie w formie wideokonferencji składa się w odrębnym piśmie, gdy tylko wiadoma jest przyczyna niemożności udziału, i wskazuje się w nim w dokładny sposób charakter tej niemożności.

§ 3. Prezes rozstrzyga w przedmiocie tego wniosku w możliwie najkrótszym czasie.

§ 4. Zastosowanie wideokonferencji jest wykluczone w przypadku decyzji o przeprowadzeniu rozprawy przy drzwiach zamkniętych podjętej przez Sąd na podstawie art. 217.

§ 5. Warunki techniczne, jakie muszą być spełnione, aby uczestniczyć w rozprawie w formie wideokonferencji, zostają szczegółowo określone w praktycznych przepisach, o których mowa w art. 243.

Artykuł 217

Posiedzenia przy drzwiach zamkniętych

§ 1. Z ważnych powodów Sąd może podjąć decyzję o przeprowadzeniu posiedzenia przy drzwiach zamkniętych.

§ 2. Posiedzenie przy drzwiach zamkniętych oznacza zakaz ujawniania treści obrad.

Artykuł 218

Przebieg rozprawy

§ 1. Posiedzenia otwiera i prowadzi prezes, który czuwa nad utrzymaniem ich porządku.

§ 2. Członkowie składu orzekającego oraz rzecznik generalny mogą podczas rozprawy zadawać pytania przedstawicielom podmiotów określonych w art. 23 statutu, a także, w okolicznościach określonych w art. 203 § 3 niniejszego regulaminu, stronom w postępowaniu głównym.

Artykuł 219

Transmisja posiedzeń

§ 1. Posiedzenia Sądu mogą być transmitowane. Transmisja ta odbywa się na żywo, jeżeli dotyczy ogłoszenia wyroków lub przedstawienia opinii, oraz z przesunięciem czasowym, jeżeli dotyczy ona wystąpień podmiotów określonych w art. 23 statutu w sprawie przydzielonej wielkiej izbie, izbie pośredniej, lub w wyjątkowych przypadkach - gdy jest to uzasadnione interesem sprawy - izbie rozpoznającej sprawy w składzie pięciu sędziów.

§ 2. Jeżeli Sąd zamierza transmitować rozprawę, sekretarz informuje o tym podmioty określone w art. 23 statutu w chwili wezwania na tę rozprawę.

§ 3. Jeżeli podmiot określony w art. 23 statutu uważa, że rozprawa, na którą został wezwany, nie powinna być transmitowana, informuje o tym Sąd w możliwie najkrótszym czasie i przedstawia szczegółowo okoliczności mogące uzasadniać nieprzeprowadzenie transmisji.

§ 4. Sąd rozstrzyga w przedmiocie tego wniosku w możliwie najkrótszym czasie, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego.

§ 5. Zapis obrazu z rozpraw, które były przedmiotem transmisji, pozostaje dostępny na stronie internetowej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez maksymalnie jeden miesiąc po zamknięciu rozprawy.

§ 6. Jeżeli podmiot określony w art. 23 statutu uważa, że zapis obrazu z rozprawy, w której brał udział, powinien zostać usunięty ze wspomnianej strony internetowej, informuje o tym Sąd w możliwie najkrótszym czasie i przedstawia okoliczności mogące uzasadniać usunięcie tego zapisu.

§ 7. Prezes niezwłocznie rozstrzyga w przedmiocie tego wniosku, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego.

§ 8. Sąd określa w drodze decyzji zasady i sposób wprowadzenia w życie transmisji posiedzeń. Decyzja ta podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 220

Zamknięcie rozprawy

Po zapoznaniu się ze stanowiskiem podmiotów określonych w art. 23 statutu prezes zamyka rozprawę.

Artykuł 221

Przedstawienie opinii przez rzecznika generalnego

§ 1. Jeżeli w sprawie została przeprowadzona rozprawa, opinia rzecznika generalnego zostaje przedstawiona po zamknięciu rozprawy w dniu przez niego podanym.

§ 2. Jeżeli w sprawie nie została przeprowadzona rozprawa, opinia rzecznika generalnego zostaje przedstawiona w dniu przez niego podanym.

§ 3. Przedstawienie opinii przez rzecznika generalnego zamyka ustny etap postępowania.

Artykuł 222

Otwarcie lub otwarcie na nowo ustnego etapu postępowania

Sąd może w każdej chwili, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, postanowić o otwarciu lub otwarciu na nowo ustnego etapu postępowania, w szczególności jeśli uzna, że okoliczności zawisłej przed nim sprawy nie są wystarczająco wyjaśnione, lub jeśli po zamknięciu ustnego etapu postępowania podmiot określony w art. 23 statutu przedstawił nowy fakt mogący mieć decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia Sądu, lub też jeśli sprawa ma zostać rozstrzygnięta na podstawie argumentu, który nie był przedmiotem dyskusji między podmiotami określonymi w art. 23 statutu.

Artykuł 223

Protokół rozprawy

§ 1. Sekretarz sporządza protokół każdej rozprawy. Protokół jest podpisywany przez prezesa oraz przez sekretarza. Stanowi on dokument urzędowy.

§ 2. Podmioty określone w art. 23 statutu mogą zapoznać się z protokołem w sekretariacie i uzyskać jego odpisy.

Artykuł 224

Zapis dźwiękowy rozprawy

Prezes Sądu może, na należycie uzasadniony wniosek, zezwolić podmiotowi określonemu w art. 23 statutu, który uczestniczył w postępowaniu na etapie pisemnym lub ustnym, na odsłuchanie w pomieszczeniach Sądu zapisu dźwiękowego rozprawy w języku używanym przez mówców podczas rozprawy.

Rozdział 6

WYROKI I POSTANOWIENIA

Artykuł 225

Oczywisty brak właściwości lub oczywista niedopuszczalność

Jeżeli Sąd jest oczywiście niewłaściwy do rozpoznania sprawy lub jeżeli wniosek jest oczywiście niedopuszczalny, Sąd, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, może w każdej chwili wydać postanowienie z uzasadnieniem, bez dalszych czynności procesowych.

Artykuł 226

Odpowiedź w formie postanowienia z uzasadnieniem

Jeżeli pytanie przedstawione w trybie prejudycjalnym jest identyczne z pytaniem, w którego przedmiocie Trybunał Sprawiedliwości lub Sąd już orzekał, jeżeli odpowiedź na pytanie prejudycjalne można wywieść w sposób jednoznaczny z orzecznictwa lub jeżeli odpowiedź na pytanie prejudycjalne nie pozostawia żadnych uzasadnionych wątpliwości, Sąd może w każdej chwili, na wniosek sędziego sprawozdawcy i po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, orzec w formie postanowienia z uzasadnieniem.

Artykuł 227

Związanie Sądu w czasie wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym

§ 1. Sąd pozostaje właściwy do rozpoznania wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym tak długo, jak długo sąd będący autorem tego wniosku go nie cofnie. Cofnięcie wniosku może zostać uwzględnione do chwili podania daty ogłoszenia wyroku do wiadomości podmiotów określonych w art. 23 statutu.

§ 2. Sąd może jednak, w każdej chwili i bez uszczerbku dla art. 207, stwierdzić, że przesłanki jego właściwości nie są już spełnione.

Artykuł 228

Koszty w postępowaniu prejudycjalnym

Do sądu odsyłającego należy rozstrzygnięcie w przedmiocie kosztów w postępowaniu prejudycjalnym.

Artykuł 229

Data ogłoszenia wyroku

Podmioty określone w art. 23 statutu są informowane o dacie ogłoszenia wyroku.

Artykuł 230

Zawartość wyroku

Wyrok zawiera:

a) wskazanie, iż został wydany przez Sąd;

b) oznaczenie składu orzekającego;

c) datę jego ogłoszenia;

d) nazwiska prezesa oraz sędziów, którzy uczestniczyli w naradzie, ze wskazaniem sędziego sprawozdawcy;

e) nazwisko rzecznika generalnego;

f) nazwisko sekretarza;

g) oznaczenie podmiotów określonych w art. 23 statutu, które uczestniczyły w postępowaniu;

h) nazwiska ich przedstawicieli;

i) w stosownym przypadku - datę przeprowadzenia rozprawy;

j) wzmiankę o zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego i, w stosownym przypadku, datę przedstawienia przez niego opinii;

k) zwięzłe omówienie stanu faktycznego;

l) motywy;

m) sentencję.

Artykuł 231

Ogłoszenie i doręczenie wyroku

§ 1. Wyrok ogłasza się na posiedzeniu jawnym.

§ 2. Oryginał wyroku, podpisany przez prezesa, sędziów, którzy uczestniczyli w naradzie, oraz sekretarza, zostaje opieczętowany i złożony w sekretariacie. Odpisy wyroku doręcza się sądowi odsyłającemu, podmiotom określonym w art. 23 statutu i Trybunałowi Sprawiedliwości.

Artykuł 232

Zawartość postanowienia

§ 1. Postanowienie zawiera:

a) wskazanie, iż zostało wydane, stosownie do przypadku, przez Sąd lub prezesa;

b) w stosownym przypadku - oznaczenie składu orzekającego;

c) datę jego wydania;

d) wskazanie podstawy prawnej, na jakiej jest ono oparte;

e) nazwiska prezesa oraz, w stosownym przypadku, sędziów, którzy uczestniczyli w naradzie, ze wskazaniem sędziego sprawozdawcy;

f) nazwisko rzecznika generalnego;

g) nazwisko sekretarza;

h) oznaczenie podmiotów określonych w art. 23 statutu, które uczestniczyły w postępowaniu;

i) nazwiska ich przedstawicieli;

j) wzmiankę o zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego;

k) sentencję.

§ 2. Jeżeli niniejszy regulamin przewiduje, że postanowienie musi zawierać uzasadnienie, należy w nim wskazać ponadto:

a) zwięzłe omówienie stanu faktycznego;

b) motywy.

Artykuł 233

Podpisanie i doręczenie postanowienia

Oryginał każdego postanowienia, podpisany przez prezesa oraz sekretarza, zostaje opieczętowany i złożony w sekretariacie. Odpisy postanowienia doręcza się sądowi odsyłającemu, podmiotom określonym w art. 23 statutu i Trybunałowi Sprawiedliwości.

Artykuł 234

Skuteczność wyroków i postanowień

Wyroki i postanowienia stają się skuteczne na zasadach określonych w art. 62b akapit drugi statutu.

Artykuł 235

Sprostowanie wyroków i postanowień

§ 1. Sąd może, z urzędu lub na wniosek podmiotu określonego w art. 23 statutu złożony w terminie dwóch tygodni od ogłoszenia wyroku lub doręczenia postanowienia, sprostować błędy pisarskie i rachunkowe oraz oczywiste omyłki w wyrokach i postanowieniach.

§ 2. Sąd rozstrzyga po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego.

§ 3. Oryginał postanowienia o sprostowaniu załącza się do oryginału orzeczenia podlegającego sprostowaniu. Wzmiankę o tym postanowieniu zamieszcza się na marginesie oryginału orzeczenia podlegającego sprostowaniu.

Artykuł 236

Wykładnia orzeczeń wydanych w trybie prejudycjalnym

§ 1. Artykułu 168, dotyczącego wykładni wyroków i postanowień, nie stosuje się do orzeczeń wydanych w odpowiedzi na wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

§ 2. Do sądów krajowych należy ocena, czy orzeczenie wydane w trybie prejudycjalnym dostatecznie wyjaśnia sprawę, czy też konieczne jest wystąpienie z nowym wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

Rozdział 7

PRZYSPIESZONY TRYB PREJUDYCJALNY

Artykuł 237

Postępowanie w trybie przyśpieszonym

§ 1. Na wniosek sądu odsyłającego lub w wyjątkowych przypadkach z urzędu, jeżeli charakter sprawy wymaga niezwłocznego rozstrzygnięcia, prezes może postanowić, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, o rozpatrzeniu odesłania prejudycjalnego w trybie przyspieszonym, stanowiącym odstępstwo od przepisów niniejszego regulaminu.

§ 2. W takim przypadku prezes natychmiast wyznacza datę rozprawy, o której podmioty określone w art. 23 statutu informuje się jednocześnie z doręczeniem wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

§ 3. Podmioty wymienione w poprzednim paragrafie mogą składać dokumenty procesowe w wyznaczonym przez prezesa terminie, nie krótszym niż 15 dni. Prezes może wezwać te podmioty do ograniczenia dokumentów procesowych do zasadniczych kwestii prawnych podniesionych we wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

§ 4. Ewentualne dokumenty procesowe przekazuje się wszystkim podmiotom określonym w art. 23 statutu przed rozprawą.

§ 5. Sąd orzeka po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego.

Artykuł 238

Przekazywanie dokumentów procesowych

§ 1. Dokumenty procesowe, o których mowa w poprzednim artykule, uważa się za złożone z chwilą przekazania do sekretariatu, za pośrednictwem e-Curia lub środka komunikacji elektronicznej używanego przez Sąd, kopii podpisanego oryginału oraz załączonych materiałów i dokumentów, wraz z ich spisem, o którym mowa w art. 205 § 2. Oryginały dokumentu procesowego oraz wskazanych powyżej załączników przekazuje się natychmiast do sekretariatu, jeżeli ich kopie zostały przekazane za pośrednictwem środka komunikacji elektronicznej używanego przez Sąd.

§ 2. Doręczenia i powiadomienia przewidziane w artykule poprzedzającym mogą być dokonywane poprzez przekazanie kopii dokumentu za pośrednictwem e-Curia lub środka komunikacji elektronicznej używanego przez Sąd.

Rozdział 8

POMOC PRAWNA

Artykuł 239

Wniosek o przyznanie pomocy prawnej

§ 1. Jeżeli strona w postępowaniu głównym nie jest w stanie w całości lub w części ponieść kosztów postępowania, może w każdej chwili złożyć wniosek o przyznanie pomocy prawnej.

§ 2. Do wniosku załącza się wszelkie informacje i dokumenty pozwalające ocenić sytuację materialną wnioskodawcy, na przykład zaświadczenie właściwych organów krajowych potwierdzające tę sytuację.

§ 3. Jeżeli wnioskodawca uzyskał już pomoc prawną przed sądem odsyłającym, przedkłada stosowne orzeczenie tego sądu wraz z informacją o kosztach, których dotyczy przyznana dotychczas pomoc.

Artykuł 240

Rozstrzygnięcie w przedmiocie przyznania pomocy prawnej

§ 1. W przedmiocie przyznania pomocy prawnej rozstrzyga prezes w drodze postanowienia.

§ 2. W razie całkowitej lub częściowej odmowy przyznania pomocy prawnej postanowienie zawiera uzasadnienie.

Artykuł 241

Kwoty podlegające wypłacie z tytułu pomocy prawnej

W razie przyznania pomocy prawnej kasa Sądu pokrywa, w stosownym przypadku w granicach określonych przez prezesa, koszty związane z doradztwem i reprezentacją wnioskodawcy przed Sądem. Na jego wniosek lub na wniosek jego przedstawiciela wypłacona może zostać zaliczka na poczet kosztów.

Artykuł 242

Cofnięcie pomocy prawnej

§ 1. Jeżeli okoliczności stanowiące podstawę przyznania pomocy prawnej uległy zmianie w toku postępowania, prezes może cofnąć tę pomoc w każdej chwili, z urzędu lub na wniosek, po zapoznaniu się ze stanowiskiem wnioskodawcy.

§ 2. Postanowienie o cofnięciu pomocy prawnej zawiera uzasadnienie i nie podlega zaskarżeniu.".

44)
Dotychczas obowiązujący art. 224 otrzymuje oznaczenie art. 243.
45)
W art. 75, 107a i 189 odesłanie do "art. 224" zastępuje się odesłaniem do "art. 243".
46)
Dotychczas obowiązujący art. 225 otrzymuje oznaczenie art. 244.
47)
Dotychczas obowiązujący art. 226 otrzymuje oznaczenie art. 245.
48)
Dotychczas obowiązujący art. 227 otrzymuje oznaczenie art. 246. Wprowadza się w nim następujące zmiany:
a)
Skreśla się § 3 i zastępuje go następująco:

"§ 3. Przepis art. 86 § 1 stosuje się wyłącznie wtedy, gdy bieg terminu, o którym mowa w art. 86 § 2, rozpoczyna się po dniu 1 września 2024 r.".

b)
W § 4 wprowadza się następujące zmiany:

"Przepis art. 139 lit. b) stosuje się wyłącznie do postępowań w przedmiocie skarg wniesionych do Sądu po wejściu w życie niniejszego regulaminu.".

c)
Skreśla się § 5 i zastępuje go następująco:

"Przepisy art. 110a i 219 stosuje się od dnia wejścia w życie decyzji, o której mowa, odpowiednio, w art. 110a § 4 i w art. 219 § 4.".

d)
W § 6 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 6. Przepisy art. 115 § 1 i art. 116 § 6 regulaminu postępowania przed Sądem z dnia 2 maja 1991 r., ostatnio zmienionego dnia 19 czerwca 2013 r., stosuje się nadal do postępowań w przedmiocie skarg wniesionych do Sądu przed dniem wejścia w życie niniejszego regulaminu.".

e)
W § 7 wprowadza się następujące zmiany:

"§ 7. Wybór pierwszych sędziów mających pełnić obowiązki rzecznika generalnego związane z rozpoznawaniem wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym następuje natychmiast po dniu 1 września 2024 r. Ich mandat wygasa w momencie częściowego odnowienia składu sędziowskiego, o którym mowa w art. 254 akapit drugi TFUE.".

Artykuł  2

Niniejsze zmiany do regulaminu postępowania, których tekstami autentycznymi są ich wersje sporządzone w językach określonych w art. 44 tego regulaminu, zostają opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wchodzą w życie w dniu 1 września 2024 r.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 10 lipca 2024 r.
1 Dz.U. L, 2024/2019, 12.8.2024, ELI:http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2019/oj.
2 Dz.U. L 105 z 23.4.2015, s. 1, zmieniony: w dniu 13 lipca 2016 r. (Dz.U. L 217 z 12.8.2016, s. 71; Dz.U. L 217 z 12.8.2016, s. 72; Dz.U. L 217 z 12.8.2016, s. 73), w dniu 11 lipca 2018 r. (Dz.U. L 240 z 25.9.2018, s. 68), w dniu 31 lipca 2018 r. (Dz.U. L 240 z 25.9.2018, s. 67) i w dniu 30 listopada 2022 r. (Dz.U. L 44 z 14.2.2023, s. 8).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2095

Rodzaj: Regulamin
Tytuł: Zmiany do Regulaminu Postępowania Przed Sądem [2024/2095]
Data aktu: 12/08/2024
Data ogłoszenia: 12/08/2024
Data wejścia w życie: 01/09/2024