SĄD,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 254 akapit piąty,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a ust. 1,
uwzględniając Protokół nr 3 w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 63,
mając na uwadze, że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2019 z dnia 11 kwietnia 2024 r. zmieniające Protokół nr 3 w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej 1 wprowadza do statutu nowy art. 50b, zgodnie z którym Trybunał Sprawiedliwości przekazuje Sądowi do rozpoznania wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym w sprawach dotyczących wyłącznie: wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, podatku akcyzowego, kodeksu celnego, klasyfikacji taryfowej towarów w Nomenklaturze scalonej, odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku opóźnień, odwołania usług transportowych lub odmowy przyjęcia na pokład, jak również systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,
mając na uwadze, że konieczna jest zmiana regulaminu postępowania przed Sądem w celu określenia procedury, jaką Sąd powinien stosować przy rozpoznawaniu wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym przekazanych mu przez Trybunał Sprawiedliwości, a także mając na uwadze, że w tym właśnie celu oraz w celu zapewnienia sądom krajowym i podmiotom określonym w art. 23 statutu takich samych gwarancji jak te, które Trybunał Sprawiedliwości stosuje przy rozpoznawaniu wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, należy wprowadzić do regulaminu postępowania przed Sądem przepisy regulaminu postępowania przed Trybunałem mające zastosowanie do wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym składanych do Trybunału, z zastrzeżeniem dostosowań mających na celu zachowanie ogólnej spójności przepisów proceduralnych mających zastosowanie do Sądu,
mając na uwadze, że rozporządzenie (UE, Euratom) 2024/2019 przewiduje - poprzez zmianę art. 50 statutu - że Sąd może również rozpoznawać sprawy w składzie izby pośredniej między izbami złożonymi z pięciu sędziów a wielką izbą oraz że Sąd rozpoznaje sprawy w składzie izby pośredniej na wniosek państwa członkowskiego lub instytucji będącej stroną postępowania,
mając na uwadze, że należy zmienić regulamin postępowania przed Sądem w celu określenia składu oraz okoliczności i warunków, w jakich Sąd rozpoznaje sprawy w składzie izby pośredniej,
mając na uwadze, że rozporządzenie (UE, Euratom) 2024/2019 przewiduje - poprzez dodanie art. 49a do statutu - że Sąd jest wspierany przez jednego lub kilku rzeczników generalnych przy rozpoznawaniu przekazanych mu wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym,
mając na uwadze, że należy doprecyzować przepisy, które mają zastosowanie do wyboru rzeczników generalnych, ich wyznaczania do rozpoznawania wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym oraz wykonywania przez nich obowiązków,
mając na uwadze, że w celu pełnego wyjaśnienia sądom i obywatelom Unii znaczenia i skutków odpowiedzi udzielonych przez Sąd na zadane mu pytania prejudycjalne należy zapewnić, by uwagi na piśmie złożone przez podmioty określone w art. 23 statutu były udostępniane w Internecie w rozsądnym terminie po zamknięciu sprawy, o ile podmioty te nie sprzeciwią się publikacji swoich uwag,
mając na uwadze, że należy uprościć i wyjaśnić niektóre przepisy regulaminu postępowania, które nie znajdują zastosowania konkretnie do wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, w szczególności w celu skrócenia czasu trwania niektórych etapów postępowania i czerpania w pełni korzyści z dematerializacji postępowania,
za zgodą Trybunału Sprawiedliwości,
za zgodą Rady udzieloną w dniu 21 czerwca 2024 r.,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCE ZMIANY DO REGULAMINU POSTĘPOWANIA: