TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 253 akapit szósty,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a ust. 1,
uwzględniając Protokół w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 63,
mając na uwadze, że w regulaminie postępowania należy doprecyzować zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2019 z dnia 11 kwietnia 2024 r. zmieniającego Protokół nr 3 w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej 1 , a w szczególności doprecyzować zasady wstępnej analizy wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym przedstawionych Trybunałowi na podstawie art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w celu ustalenia sądu właściwego do ich rozpoznania,
mając na uwadze, że w niniejszym regulaminie należy również dodać przepisy niezbędne do zapewnienia sprawnego rozpoznawania wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym rozpoznawanych przez Sąd, które są przekazywane Trybunałowi Sprawiedliwości na podstawie art. 256 ust. 3 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej z tego względu, że wymagają one orzeczenia co do zasad, które może mieć wpływ na jedność lub spójność prawa Unii,
mając na uwadze, że należy uzupełnić przepisy regulaminu postępowania w celu umożliwienia powiadomienia Sądu, sądu odsyłającego i podmiotów określonych w art. 23 statutu, po upływie terminu miesiąca, o którym mowa w art. 62 akapit drugi statutu, że pierwszy rzecznik generalny nie przedstawił wniosku o poddanie orzeczenia Sądu szczególnej procedurze kontroli,
mając na uwadze, że należy również uzupełnić ten regulamin w celu uwzględnienia doświadczenia zdobytego w trakcie kryzysu sanitarnego i przewidzieć możliwość przedstawienia przez strony lub ich przedstawicieli ich wystąpień w pewnych okolicznościach w formie wideokonferencji, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków natury prawnej i technicznej,
mając na uwadze, że należy ponadto wprowadzić przepis dotyczący transmisji posiedzeń Trybunału, aby umożliwić obywatelom Unii oraz sądom, które wystąpiły do Trybunału z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, śledzenie takich posiedzeń na odległość, bez konieczności podróżowania do Luksemburga, zapewniając przy tym jednocześnie należyte powiadomienie stron postępowania i możliwość przedstawienia przez nie, w stosownym przypadku, powodów, dla których dane posiedzenie nie powinno być transmitowane,
mając na uwadze, że w celu pełnego wyjaśnienia sądom i obywatelom Unii znaczenia i skutków odpowiedzi udzielonych przez Trybunał na zadane mu pytania prejudycjalne należy z podobnych względów zapewnić, by uwagi na piśmie złożone przez podmioty określone w art. 23 statutu były udostępniane w Internecie w rozsądnym terminie po zamknięciu sprawy, o ile podmioty te nie sprzeciwią się publikacji swoich uwag,
mając wreszcie na uwadze, że konieczne jest wyjaśnienie lub doprecyzowanie zakresu niektórych przepisów regulaminu postępowania dotyczących w szczególności określenia uczestników postępowania prejudycjalnego, zmian w uregulowaniach Unii dotyczących ochrony danych osobowych czy też sposobów składania i doręczania pism procesowych w związku z niedawnym rozwojem technologicznym,
za zgodą Rady udzieloną w dniu 21 czerwca 2024 r.,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCE ZMIANY DO REGULAMINU POSTĘPOWANIA