Zmiany do regulaminu postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości [2024/2094]

ZMIANY DO REGULAMINU POSTĘPOWANIA PRZED TRYBUNAŁEM SPRAWIEDLIWOŚCI
[2024/2094]

TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 253 akapit szósty,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a ust. 1,

uwzględniając Protokół w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 63,

mając na uwadze, że w regulaminie postępowania należy doprecyzować zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2019 z dnia 11 kwietnia 2024 r. zmieniającego Protokół nr 3 w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej 1 , a w szczególności doprecyzować zasady wstępnej analizy wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym przedstawionych Trybunałowi na podstawie art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w celu ustalenia sądu właściwego do ich rozpoznania,

mając na uwadze, że w niniejszym regulaminie należy również dodać przepisy niezbędne do zapewnienia sprawnego rozpoznawania wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym rozpoznawanych przez Sąd, które są przekazywane Trybunałowi Sprawiedliwości na podstawie art. 256 ust. 3 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej z tego względu, że wymagają one orzeczenia co do zasad, które może mieć wpływ na jedność lub spójność prawa Unii,

mając na uwadze, że należy uzupełnić przepisy regulaminu postępowania w celu umożliwienia powiadomienia Sądu, sądu odsyłającego i podmiotów określonych w art. 23 statutu, po upływie terminu miesiąca, o którym mowa w art. 62 akapit drugi statutu, że pierwszy rzecznik generalny nie przedstawił wniosku o poddanie orzeczenia Sądu szczególnej procedurze kontroli,

mając na uwadze, że należy również uzupełnić ten regulamin w celu uwzględnienia doświadczenia zdobytego w trakcie kryzysu sanitarnego i przewidzieć możliwość przedstawienia przez strony lub ich przedstawicieli ich wystąpień w pewnych okolicznościach w formie wideokonferencji, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków natury prawnej i technicznej,

mając na uwadze, że należy ponadto wprowadzić przepis dotyczący transmisji posiedzeń Trybunału, aby umożliwić obywatelom Unii oraz sądom, które wystąpiły do Trybunału z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, śledzenie takich posiedzeń na odległość, bez konieczności podróżowania do Luksemburga, zapewniając przy tym jednocześnie należyte powiadomienie stron postępowania i możliwość przedstawienia przez nie, w stosownym przypadku, powodów, dla których dane posiedzenie nie powinno być transmitowane,

mając na uwadze, że w celu pełnego wyjaśnienia sądom i obywatelom Unii znaczenia i skutków odpowiedzi udzielonych przez Trybunał na zadane mu pytania prejudycjalne należy z podobnych względów zapewnić, by uwagi na piśmie złożone przez podmioty określone w art. 23 statutu były udostępniane w Internecie w rozsądnym terminie po zamknięciu sprawy, o ile podmioty te nie sprzeciwią się publikacji swoich uwag,

mając wreszcie na uwadze, że konieczne jest wyjaśnienie lub doprecyzowanie zakresu niektórych przepisów regulaminu postępowania dotyczących w szczególności określenia uczestników postępowania prejudycjalnego, zmian w uregulowaniach Unii dotyczących ochrony danych osobowych czy też sposobów składania i doręczania pism procesowych w związku z niedawnym rozwojem technologicznym,

za zgodą Rady udzieloną w dniu 21 czerwca 2024 r.,

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCE ZMIANY DO REGULAMINU POSTĘPOWANIA

Artykuł  1

W regulaminie postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości z dnia 25 września 2012 r. 2  wprowadza się następujące zmiany:

1)
Artykuł 48 otrzymuje następujące brzmienie:

Artykuł 48

Sposoby doręczeń

§ 1. Dokonywanie przewidzianych w statucie i w niniejszym regulaminie doręczeń zapewnia sekretarz przy użyciu drogi elektronicznej albo poprzez wysłanie odpisu dokumentu przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, albo poprzez przekazanie go za potwierdzeniem odbioru bezpośrednio adresatowi.

§ 2. Trybunał określa, w drodze decyzji, zasady, na jakich dokumenty procesowe mogą zostać doręczone drogą elektroniczną. Decyzja ta podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

§ 3. Jeżeli adresat wyraził zgodę na dokonywanie mu doręczeń drogą elektroniczną na zasadach określonych przez Trybunał, wszelkie dokumenty procesowe, w tym wyroki i postanowienia Trybunału, są mu doręczane drogą elektroniczną. W przeciwnym wypadku doręczeń dokonuje się w miejscu wskazanym przez adresata jako adres do doręczeń lub, gdy adresat nie wskazał adresu do doręczeń, na adres miejsca zamieszkania lub siedziby adresata, poprzez wysłanie odpisu dokumentu przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru albo poprzez przekazanie go za potwierdzeniem odbioru bezpośrednio adresatowi. Sekretarz przygotowuje i uwierzytelnia odpisy dokumentów do doręczenia.

§ 4. Jeżeli z powodów technicznych lub z uwagi na charakter lub obszerność dokumentu, dokumentu procesowego nie można przekazać drogą elektroniczną, dokument doręcza się w miejscu wskazanym przez adresata jako adres do doręczeń lub, gdy adresat nie wskazał adresu do doręczeń, na adres miejsca zamieszkania lub siedziby adresata w sposób określony w § 3. Adresata powiadamia się o tym za pośrednictwem dowolnego technicznego lub elektronicznego środka komunikacji, jakim dysponują Trybunał i adresat. Doręczenie przesyłką poleconą uznaje się za skuteczne dziesiątego dnia następującego po dniu złożenia przesyłki poleconej na poczcie w miejscu, w którym znajduje się siedziba Trybunału, chyba że potwierdzenie odbioru wykaże, że przesyłkę doręczono innego dnia albo adresat, w terminie trzech tygodni od powiadomienia, o którym mowa powyżej, poinformuje sekretarza, że nie otrzymał dokumentu, który miał mu zostać doręczony.".

2)
W art. 57 wprowadza się następujące zmiany:
a)
Skreśla się § 2.
b)
Obecnie obowiązujące §§ 3-8 otrzymują oznaczenie §§ 2-7.
c)
W nowym § 2 wprowadza się następujące zmiany:

"Instytucje przedkładają dodatkowo, w terminie wyznaczonym przez Trybunał, przekłady wszystkich pism procesowych na inne języki, o których mowa w art. 1 rozporządzenia Rady nr 1.".

d)
W nowym § 6 wprowadza się następujące zmiany:

"Bez uszczerbku dla przepisów §§ 1-5 data i godzina wpływu do sekretariatu, za pośrednictwem technicznego lub elektronicznego środka komunikacji dostępnego w Trybunale, kopii podpisanego oryginału pisma procesowego wraz ze spisem materiałów i dokumentów, o którym mowa w § 3, są, dla celów zachowania terminów procesowych, datą wpływu, o ile podpisany oryginał pisma procesowego wraz z załącznikami do niego zostanie złożony w sekretariacie nie później niż dziesięć dni po tej dacie. Artykułu 51 niniejszego regulaminu nie stosuje się do tego ostatniego terminu.".

e)
W nowym § 7 wprowadza się następujące zmiany:

"Bez uszczerbku dla przepisów §§ 2-5 Trybunał określa, w drodze decyzji, zasady, na jakich pismo procesowe przekazane do sekretariatu drogą elektroniczną zostaje uznane za oryginał tego pisma. Decyzja ta podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.".

3)
Artykuł 78, którego treść jest obecnie zawarta w nowym art. 80 § 1, otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 78

Udział w rozprawie w formie wideokonferencji

§ 1. Jeżeli względy zdrowotne, względy bezpieczeństwa lub inne poważne powody uniemożliwiają przedstawicielowi strony lub podmiotu określonego w art. 23 statutu fizyczny udział w rozprawie, przedstawicielowi temu można zezwolić na udział w tej rozprawie w formie wideokonferencji. Przepis ten stosuje się także do stron w postępowaniu głównym, jeżeli zgodnie z właściwymi krajowymi uregulowaniami proceduralnymi są one uprawnione do występowania przed sądem bez wsparcia adwokata lub radcy prawnego.

§ 2. Wniosek o udział w rozprawie w formie wideokonferencji składa się w odrębnym piśmie, gdy tylko wiadoma będzie przyczyna niemożności udziału, i wskazuje się w nim w dokładny sposób charakter tej niemożności.

§ 3. Prezes rozstrzyga w przedmiocie tego wniosku w możliwie najkrótszym czasie.

§ 4. Zastosowanie wideokonferencji jest wykluczone w przypadku decyzji o przeprowadzeniu rozprawy przy drzwiach zamkniętych podjętej przez Trybunał na podstawie art. 79 niniejszego regulaminu.

§ 5. Warunki techniczne, które muszą być spełnione, aby uczestniczyć w rozprawie w formie wideokonferencji, określa się szczegółowo w praktycznych instrukcjach dla stron przyjętych na podstawie art. 208 niniejszego regulaminu.".

4)
Artykuł 80 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 80

Przebieg rozprawy

§ 1. Posiedzenia otwiera i prowadzi prezes, który czuwa nad utrzymaniem powagi sądu.

§ 2. Członkowie składu orzekającego oraz rzecznik generalny mogą podczas rozprawy zadawać pytania pełnomocnikom, doradcom, adwokatom lub radcom prawnym stron, a także, w okolicznościach określonych w art. 47 § 2 niniejszego regulaminu, stronom w postępowaniu głównym i ich przedstawicielom.".

5)
Po art. 80 dodaje się następujący artykuł:

"Artykuł 80a

Transmisja posiedzeń

§ 1. Posiedzenia Trybunału mogą być transmitowane. Transmisja ta odbywa się na żywo, jeżeli dotyczy ogłoszenia wyroków lub przedstawienia opinii, oraz z przesunięciem czasowym, jeżeli dotyczy ona wystąpień stron lub podmiotów określonych w art. 23 statutu w sprawie przydzielonej pełnemu składowi Trybunału, wielkiej izbie, lub w wyjątkowych przypadkach - gdy jest to uzasadnione interesem sprawy - izbie złożonej z pięciu sędziów.

§ 2. Jeżeli Trybunał zamierza transmitować rozprawę, sekretarz informuje o tym strony lub podmioty określone w art. 23 statutu w chwili wezwania na tę rozprawę.

§ 3. Jeżeli strona lub podmiot określony w art. 23 statutu uważają, że rozprawa, na którą zostały wezwane, nie powinna być transmitowana, informują o tym Trybunał w możliwie najkrótszym czasie i przedstawiają szczegółowo okoliczności mogące uzasadniać nieprzeprowadzenie transmisji.

§ 4. Prezes rozstrzyga w przedmiocie tego wniosku w możliwie najkrótszym czasie, po zapoznaniu się ze stanowiskiem sędziego sprawozdawcy i rzecznika generalnego.

§ 5. Zapis obrazu z rozpraw, które były przedmiotem transmisji, pozostaje dostępny na stronie internetowej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez maksymalnie jeden miesiąc po zamknięciu rozprawy.

§ 6. Jeżeli strona lub podmiot określony w art. 23 statutu uważają, że zapis obrazu z rozprawy, w której brały one udział, powinien zostać usunięty ze wspomnianej strony internetowej, informują o tym Trybunał w możliwie najkrótszym czasie i przedstawiają okoliczności mogące uzasadniać usunięcie tego zapisu.

§ 7. Prezes niezwłocznie rozstrzyga w przedmiocie tego wniosku, po zapoznaniu się ze stanowiskiem sędziego sprawozdawcy i rzecznika generalnego.

§ 8. Trybunał określa w drodze decyzji zasady i sposób wprowadzenia w życie transmisji posiedzeń. Decyzja ta podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.".

6)
W art. 82 wprowadza się następujące zmiany:
a)
W § 1 wprowadza się następujące zmiany:

"Jeżeli w sprawie została przeprowadzona rozprawa, opinia rzecznika generalnego zostaje przedstawiona po zamknięciu rozprawy w dniu przez niego podanym.".

b)
Po § 1 dodaje się nowy § 2. Ma on następujące brzmienie:

"Jeżeli w sprawie nie została przeprowadzona rozprawa, opinia zostaje przedstawiona w dniu podanym przez rzecznika generalnego.".

c)
Dotychczasowy § 2 otrzymuje oznaczenie § 3.
7)
Po art. 93 dodaje się następujący artykuł:

"Artykuł 93a

Wstępna analiza wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym

§ 1. Jeżeli do Trybunału został skierowany wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, sekretariat niezwłocznie przekazuje ten wniosek prezesowi, wiceprezesowi i pierwszemu rzecznikowi generalnemu.

§ 2. Jeżeli po przeanalizowaniu wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym prezes, po zapoznaniu się ze stanowiskiem wiceprezesa i pierwszego rzecznika generalnego, uzna, że ów wniosek dotyczy wyłącznie jednej lub kilku poszczególnych dziedzin, o których mowa w art. 50b akapit pierwszy statutu, informuje o tym sekretariat, który niezwłocznie przekazuje ten wniosek sekretariatowi Sądu. Postępowanie jest wówczas kontynuowane przed Sądem zgodnie z przepisami jego regulaminu postępowania.

§ 3. Jeżeli po zakończeniu tej analizy i po zapoznaniu się ze stanowiskiem wiceprezesa i pierwszego rzecznika generalnego prezes uzna, że wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, mimo że dotyczy jednej lub kilku poszczególnych dziedzin, o których mowa w art. 50b akapit pierwszy statutu, dotyczy również innych dziedzin lub podniesiono w nim niezależne kwestie dotyczące wykładni prawa pierwotnego, prawa międzynarodowego publicznego, ogólnych zasad prawa Unii lub Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w rozumieniu art. 50b akapit drugi statutu, niezwłocznie przekazuje ten wniosek Trybunałowi. Jeżeli Trybunał uzna, że wniosek należy wyłącznie do jednej lub kilku z poszczególnych dziedzin, o których mowa w art. 50b akapit pierwszy statutu, sekretariat Trybunału niezwłocznie przekazuje ten wniosek sekretariatowi Sądu i postępowanie jest kontynuowane przed tym sądem zgodnie z przepisami jego regulaminu postępowania. W przeciwnym razie postępowanie jest kontynuowane przed Trybunałem zgodnie z przepisami niniejszego regulaminu.

§ 4. Jeżeli wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym zostanie przekazany sekretariatowi Sądu zgodnie z §§ 2 lub 3 niniejszego artykułu, sekretariat Sądu informuje o tym sąd odsyłający.".

8)
Artykuł 95 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 95

Anonimizacja i pominięcie danych osobowych

§ 1. Jeżeli sąd odsyłający dokonał anonimizacji wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym lub zdecydował o pominięciu danych dotyczących osób fizycznych lub podmiotów, których dotyczy spór w postępowaniu głównym - niezależnie od tego, czy są one stronami czy osobami trzecimi względem tego sporu - Trybunał przestrzega tej anonimizacji lub tego pominięcia w ramach toczącego się przed nim postępowania.

§ 2. Na wniosek sądu odsyłającego, strony w postępowaniu głównym lub z urzędu Trybunał może ponadto dokonać anonimizacji wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym lub zdecydować o pominięciu danych osobowych dotyczących osoby fizycznej lub osób fizycznych, których dotyczy spór w postępowaniu głównym, niezależnie od tego, czy są one stronami czy osobami trzecimi względem tego sporu.".

9)
W art. 96 wprowadza się następujące zmiany:
a)
W § 1 zdanie pierwsze wprowadza się następujące zmiany:

"Zgodnie z art. 23 statutu dokumenty procesowe przed Trybunałem mogą przedstawiać:".

b)
Po lit. c) dodaje się nową lit. d). Ma ona następujące brzmienie:

"d) Parlament Europejski, Rada i Europejski Bank Centralny, jeżeli uznają, że mają szczególny interes w kwestiach podniesionych we wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym,".

c)
Dotychczasowe lit. d)-f) otrzymują oznaczenie lit. e)-g).
d)
Po § 2 dodaje się nowy paragraf. Ma on następujące brzmienie:

"§ 3. Dokumenty procesowe złożone na podstawie niniejszego artykułu są publikowane na stronie internetowej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej po ogłoszeniu wyroku lub doręczeniu podmiotom określonym w art. 23 statutu postanowienia kończącego postępowanie w sprawie, chyba że jeden z tych podmiotów sprzeciwi się opublikowaniu swoich dokumentów procesowych. Sprzeciw ten, który nie wymaga uzasadnienia i nie podlega zaskarżeniu do Trybunału lub Sądu, przekazuje się w odrębnym piśmie do sekretariatu w terminie trzech miesięcy po ogłoszeniu wyroku lub doręczeniu postanowienia kończącego postępowanie w sprawie. W takim przypadku na wskazanej wyżej stronie internetowej umieszcza się wzmiankę o tym sprzeciwie i przedmiotowe dokumenty procesowe nie są - nawet częściowo - publikowane. Jeżeli dany podmiot cofnie następnie swój sprzeciw wobec opublikowania swoich dokumentów procesowych, dokumenty te są publikowane na stronie internetowej niezwłocznie po cofnięciu tego sprzeciwu. Jeżeli sprzeciw zostanie przekazany sekretariatowi po upływie wspomnianego terminu, opublikowane dokumenty procesowe zostają wycofane ze strony internetowej.".

10)
Artykuł 97 § 3 otrzymuje następujące brzmienie:

"W zakresie reprezentacji i stawiennictwa stron w postępowaniu głównym Trybunał uwzględnia uregulowania proceduralne obowiązujące przed sądem odsyłającym. Jeżeli powstaje wątpliwość co do tego, czy zgodnie z prawem krajowym określona osoba ma prawo reprezentować stronę w postępowaniu głównym lub czy dana osoba może występować bez przedstawiciela, Trybunał może zasięgnąć u sądu odsyłającego informacji o obowiązujących krajowych uregulowaniach proceduralnych.".

11)
Artykuł 106 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 106

Przekazanie dokumentów procesowych

§ 1. Dokumenty procesowe, o których mowa w artykule poprzedzającym, uważa się za złożone z chwilą przekazania do sekretariatu, za pośrednictwem dowolnego technicznego lub elektronicznego środka komunikacji, jakim dysponuje Trybunał, kopii podpisanego oryginału oraz załączonych materiałów i dokumentów, wraz z ich spisem, o którym mowa w art. 57 § 3. Oryginał dokumentu procesowego oraz wskazanych powyżej załączników przekazuje się następnie niezwłocznie do sekretariatu.

§ 2. Doręczeń i powiadomień przewidzianych w artykule poprzedzającym dokonuje się drogą elektroniczną na zasadach określonych przez Trybunał, jeżeli adresat wyraził zgodę na dokonywanie doręczeń tą drogą. W przeciwnym razie doręczeń i powiadomień, o których mowa powyżej, dokonuje się poprzez przekazanie kopii dokumentu za pośrednictwem dowolnego technicznego lub elektronicznego środka komunikacji, jakim dysponują Trybunał i adresat.".

12)
W tytule III po art. 114 dodaje się następujący rozdział, zatytułowany "Postępowanie po przekazaniu sprawy przez Sąd":

"Rozdział 4

POSTĘPOWANIE PO PRZEKAZANIU SPRAWY PRZEZ SĄD

Artykuł 114a

Wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym przekazane przez Sąd na podstawie art. 54 akapit drugi statutu

Jeżeli Sąd, zgodnie z art. 54 akapit drugi statutu, stwierdzi, że nie jest właściwy do rozpoznania wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym przedłożonego na podstawie art. 267 TFUE, przekazuje ten wniosek Trybunałowi. Postępowanie jest wówczas kontynuowane przed Trybunałem zgodnie z przepisami niniejszego regulaminu.

Artykuł 114b

Wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym przekazane przez Sąd na podstawie art. 256 ust. 3 akapit drugi TFUE

§ 1. Jeżeli Sąd, na podstawie art. 256 ust. 3 akapit drugi TFUE, przekazuje Trybunałowi wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, który wymaga orzeczenia co do zasad mogącego mieć wpływ na jedność lub spójność prawa Unii, wniosek ten jest rozpoznawany szybko.

§ 2. Prezes niezwłocznie wyznacza sędziego sprawozdawcę w tej sprawie, a pierwszy rzecznik generalny wyznacza rzecznika generalnego.

§ 3. Jeżeli pisemny etap postępowania został już zamknięty, w momencie gdy sprawa zostaje przekazana do rozpoznania Trybunałowi, podmioty określone w art. 23 statutu mogą przedstawić uzupełniające dokumenty procesowe w kwestii o zasadniczym znaczeniu podniesionej we wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym w wyznaczonym przez prezesa terminie, nie krótszym niż 15 dni.

§ 4. Trybunał wydaje orzeczenie w możliwie najkrótszym czasie, w stosownym przypadku po wysłuchaniu ustnych uwag podmiotów określonych w art. 23 statutu oraz po przedstawieniu opinii przez rzecznika generalnego.".

13)
Rozdział 4 zawarty w tytule III otrzymuje oznaczenie rozdział 5.
14)
Artykuł 121 § 2 otrzymuje następujące brzmienie:

"§ 2. Oprócz lub zamiast wskazania adresu do doręczeń, o którym mowa w § 1, skarga może zawierać stwierdzenie, że adwokat, radca prawny lub pełnomocnik wyraża zgodę na doręczanie mu dokumentów za pośrednictwem dowolnego technicznego lub elektronicznego środka komunikacji, jakim dysponują Trybunał i ten adwokat, radca prawny lub pełnomocnik.".

15)
Artykuł 125 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 125

Przekazanie dokumentów

Jeżeli Parlament Europejski, Rada lub Komisja Europejska nie są stroną w sprawie, Trybunał przekazuje im odpis skargi i odpowiedzi na skargę bądź, w stosownym przypadku, odpis zarzutu braku właściwości lub zarzutu niedopuszczalności, bez załączników do tych dokumentów, w celu umożliwienia im stwierdzenia, czy w sprawie powołano się na niemożność stosowania jednego z ich aktów w rozumieniu art. 277 TFUE.".

16)
Po art. 193 dodaje się następujący artykuł:

"Artykuł 193a

Brak wniosku o poddanie orzeczenia Sądu szczególnej procedurze kontroli

Jeżeli po upływie terminu, o którym mowa w art. 62 akapit drugi statutu, pierwszy rzecznik generalny nie złożył wniosku o poddanie orzeczenia Sądu szczególnej procedurze kontroli, sekretarz niezwłocznie informuje o tym Sąd, który z kolei informuje o tym sąd odsyłający i podmioty określone w art. 23 statutu.".

Artykuł  2

Niniejsze zmiany do regulaminu postępowania, których tekstami autentycznymi są ich wersje sporządzone w językach określonych w art. 36 rzeczonego regulaminu, zostają opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wchodzą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ich opublikowania.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 2 lipca 2024 r.
1 Dz.U. L, 2024/2019, 12.8.2024, ELI:http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2019/oj.
2 Dz.U. L 265 z dnia 29 września 2012 r., s. 1, zmieniony: w dniu 18 czerwca 2013 r. (Dz.U. L 173 z dnia 26 czerwca 2013 r., s. 65), w dniu 19 lipca 2016 r. (Dz.U. L 217 z dnia 12 sierpnia 2016 r., s. 69), w dniu 9 kwietnia 2019 r. (Dz.U. L 111 z dnia 25 kwietnia 2019 r., s. 73) i w dniu 26 listopada 2019 r. (Dz.U. L 316 z dnia 6 grudnia 2019 r., s. 103).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2094

Rodzaj: Regulamin
Tytuł: Zmiany do regulaminu postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości [2024/2094]
Data aktu: 12/08/2024
Data ogłoszenia: 12/08/2024
Data wejścia w życie: 01/09/2024