KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 23, 27 i 31,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 2 ustanawia wymogi dla pilotów, którzy uczestniczą w eksploatacji statków powietrznych, określonych w art. 2 ust. 1 lit. b) ppkt (i) i (ii) rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 3 ustanawia wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych.
(3) Zgodnie z art. 140 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1139 rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 należy dostosować do rozporządzenia (UE) 2018/1139 odnośnie do definicji skomplikowanego statku powietrznego z napędem silnikowym, która została uwzględniona w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 4 , uchylonym rozporządzeniem (UE) 2018/1139. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1178/2011.
(4) W odniesieniu do samolotów jednosilnikowych należy zmienić rozporządzenie (UE) nr 1178/2011, aby odzwierciedlić najnowsze osiągnięcia techniczne i uwzględnić przyszłe projekty, takie jak silniki elektryczne i hybrydowe, składające się zarówno z komponentów silników cieplnych, jak i elektrycznych.
(5) Należy również zmienić rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 w celu doprecyzowania i aktualizacji jego przepisów w oparciu o kwestie wskazane Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przez jej organy doradcze, ujawnione podczas działań wspierających monitorowanie i wdrażanie lub uznane za problematyczne w szczególności w odniesieniu do lotnictwa ogólnego lub certyfikacji lotniczo-lekarskiej.
(6) Upraszczając wymagania dotyczące przedłużania przywilejów związanych z uprawnieniem do wykonywania lotów w terenie górzystym, należy wprowadzić odpowiednie przepisy przejściowe, aby zapewnić płynne przejście od obecnie obowiązujących do przyszłych wymagań.
(7) Należy zmienić przepisy dotyczące drugich pilotów zastępujących podczas przelotu w rozporządzeniach (UE) nr 1178/2011 i (UE) nr 965/2012, aby zapewnić odpowiednie przeszkolenie tych pilotów oraz ustanowić odpowiednie procedury operacyjne dotyczące przekazania uprawnień między członkami załogi lotniczej.
(8) Przepisy dotyczące pilotów, którzy ukończyli 60. rok życia i którzy uczestniczą w operacjach śmigłowcowych służb ratownictwa medycznego (HEMS) z załogą jednoosobową, zarówno w rozporządzeniach (UE) nr 1178/2011 i (UE) nr 965/2012, należy zmienić, aby ułatwić większy zakres operacji HEMS, a tym samym zrównoważyć potrzebę zwiększenia dostępności usług medycznych z ryzykiem związanym z operacjami z udziałem pilotów w wieku powyżej 60 lat.
(9) Ponieważ badania medyczne wymagają ścisłych protokołów, przepisy rozporządzeń (UE) nr 1178/2011 i (UE) nr 965/2012 dotyczące szczególnych okoliczności medycznych należy zmienić tak, aby były one adekwatne do zakładanych celów, nie miały negatywnego wpływu na bezpieczeństwo lotów i zapewniały zgodność z ustalonymi zasadami badań medycznych.
(10) Przepisy umożliwiające osobom fizycznym ubieganie się o zmianę właściwego organu należy zmienić tak, aby miały zastosowanie również do posiadaczy orzeczeń lekarskich, którym jeszcze nie wydano licencji.
(11) Ponieważ Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego zaleca ocenę czynników ryzyka dla zdrowia i doradztwo profilaktyczne, należy dokonać przeglądu wymogów medycznych, aby umożliwić ocenę zagrożeń dla zdrowia, a zwłaszcza czynników ryzyka układu sercowo-naczyniowego.
(12) Przepisy dotyczące oceny lotniczo-lekarskiej należy zmienić, aby należycie uwzględnić w nich wpływ zwyrodnieniowych procesów starzenia na układy organizmu.
(13) Zmiany wymogów dotyczących orzeczeń lekarskich dla lekarzy orzeczników medycyny lotniczej i centrów medycyny lotniczej, a także zmiany dotyczące ograniczeń wiekowych dla pilotów pracujących w HEMS, powinny mieć zastosowanie z odroczeniem, aby dać właściwym organom państw członkowskich czas potrzebny na przygotowanie się do wdrożenia tych zmian regulacyjnych.
(14) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji w postaci opinii nr 05/2023 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: