KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/808 2 ustanowiono przepisy dotyczące wydajności metod analitycznych w odniesieniu do pozostałości substancji farmakologicznie czynnych stosowanych u zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, interpretacji wyników oraz metod stosowanych do pobierania próbek.
(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/808 dotyczy między innymi kryteriów wydajności metod analitycznych w odniesieniu do pozostałości substancji farmakologicznie czynnych w paszy. Należy jednak wyjaśnić, że to rozporządzenie wykonawcze dotyczy wyłącznie metod stosowanych do weryfikacji zgodności z niektórymi przepisami określającymi poziomy regulacyjne w paszy, ujętej w wieloletnich krajowych planach kontroli w dziedzinie pozostałości substancji farmakologicznie czynnych, o których to planach mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1646 3 , a nie dotyczy metod stosowanych do weryfikacji zgodności z przepisami dotyczącymi zanieczyszczenia krzyżowego przeciwdrobnoustrojowymi substancjami czynnymi w paszy niedocelowej, o których mowa w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2024/1229 4 . Należy odpowiednio zmienić zakres stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/808.
(3) Od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/808 zaktualizowano szereg norm międzynarodowych. Aby zapewnić, by stosowne odniesienia pozostały dokładne, należy je odpowiednio zaktualizować.
(4) W celu zapewnienia odpowiedniej kontroli kryteriów wydajności należy wyraźnie zaznaczyć w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/808, że wszelkie odstępstwa od ustalonych kryteriów technicznych powinny być dokumentowane i analizowane z zachowaniem identyfikowalnych dowodów. Wymóg ten należy zatem dodać do wymogów ogólnych dotyczących metod analitycznych.
(5) Zakończył się okres przejściowy w odniesieniu do niektórych przepisów określonych w art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/808. W związku z tym artykuł ten należy odpowiednio zmienić.
(6) Aby poprawić czytelność wymogów ogólnych dotyczących metod potwierdzających, niektóre części stosownych przepisów powinny zostać ujęte w specjalnym podrozdziale odnoszącym się do szczególnego zastosowania chromatografii równoległej.
(7) W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas wdrażania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/808 współczynnik zmienności w warunkach powtarzalności w niektórych przypadkach nie może spełniać wymogów określonych w odniesieniu do ich precyzji, a zatem wymóg ten należy zmienić, aby uwzględnić warunki odtwarzalności.
(8) Zgodnie z charakterystyką wydajności możliwe są trzy różne rodzaje metod przesiewowych. Mimo że w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/808 zdefiniowano metody jakościowe i ilościowe, brakuje wyjaśnienia półilościo- wej metody przesiewowej. Do klasyfikacji metod analitycznych należy zatem dodać wyjaśnienie tego rodzaju metody.
(9) Wymogi dotyczące przeprowadzania szeregu indywidualnych doświadczeń dla każdej większej zmiany odnoszą się obecnie do odporności. Ponieważ w przypadku większej zmiany również pozostałe elementy charakterystyki wydajności mają być sprawdzane, należy podać odniesienie do wszystkich niezbędnych elementów charakterystyki wydajności i w związku z tym należy odpowiednio zmienić stosowne przepisy.
(10) W przypadku niedozwolonej substancji farmakologicznie czynnej wymagana jest walidacja stężenia równego 0,5-krotności punktów odniesienia dla działań kontrolnych (RPA). Czasami jednak nie jest to racjonalnie osiągalne, ponieważ stężenie jest zbyt niskie z analitycznego punktu widzenia, i w związku z tym stężenie równe 0,5-krotności RPA można zastąpić najniższym stężeniem równym 0,5-1,0-krotności RPA, które jest racjonalnie osiągalne. W niektórych przypadkach najniższy poziom skalibrowany może być niższy niż 0,5-krotność RPA, w związku z czym w odpowiednich przypisach należy dodać możliwość walidacji na tym poziomie stężenia.
(11) Aby wyjaśnić całkowitą liczbę replik wymaganych do określenia powtarzalności i odtwarzalności wewnątrzlabora- toryjnej, liczba ta powinna być wyraźnie wymieniona w odpowiednich podkategoriach.
(12) Walidację metod analitycznych można przeprowadzać według modeli alternatywnych, stosując plan doświadczeń. Obecnie dostępna jest norma międzynarodowa ISO/TS 23471:2022, a zatem odniesienie do niej należy dodać jako kolejną możliwość obliczania elementów charakterystyki metody.
(13) Przy oznaczaniu stabilności analitu podejście izochroniczne umożliwia lepsze określenie potencjalnej niestabilności analitu, jak również oszacowanie odpowiednich okresów przechowywania. Podejście to należy zatem dodać do wariantów oznaczania stabilności analitu.
(14) Podczas wdrażania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/808 procedura opisująca oznaczanie stabilności ana- litu w matrycy była interpretowana na różne sposoby. Należy zatem doprecyzować tę procedurę, w szczególności jeśli chodzi o etapy wzbogacania analitu i stosowanie odpowiednich określeń podwielokrotności i części.
(15) Obecnie obliczanie zdolności wykrywania w badaniach przesiewowych (CCp) w ramach metody 2 w przypadku niedopuszczonych lub zakazanych substancji farmakologicznie czynnych obejmuje jedynie sytuacje, w których wybrane przesiewowe stężenie docelowe daje najwyżej 5 % wyników fałszywie zgodnych. Należy zatem dodać przepis dotyczący przypadku, w którym odsetek wyników fałszywie zgodnych jest wyższy niż 5.
(16) W przypadku metod przesiewowych podaje się jedynie CCp dla pojedynczej substancji. Dodatkowy przepis dotyczący sumy CCp, zawarty w przepisach dotyczących obliczania CCp, jest zatem zbędny i powinien zostać uchylony.
(17) Konieczność ustalenia odzysku bezwzględnego metody zależy od niedostępności wzorca wewnętrznego lub od tego, czy stosuje się kalibrację z użyciem wzorca przygotowanego z matrycy wzbogaconej przed ekstrakcją. Obecne brzmienie - że odzysk bezwzględny metody należy ustalić wówczas, gdy nie zastosowano żadnego wzorca wewnętrznego ani kalibracji z użyciem wzorca przygotowanego z matrycy wzbogaconej przed ekstrakcją - może być mylące, ponieważ można je interpretować w ten sposób, że oba przypadki występują razem, podczas gdy tylko jeden z dwóch warunków jest wystarczający do ustalenia odzysku bezwzględnego.
(18) Jeżeli chodzi o względne efekty matrycowe, wartość współczynnika zmienności odnosi się obecnie do maksymalnej wartości procentowej wyrażonej liczbowo bez różnicowania ułamków masowych. Ponieważ w tabeli 2 w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/808 przedstawiono różne dopuszczalne współczynniki zmienności w zależności od różnych ułamków masowych, dopuszczalny współczynnik zmienności powinien odnosić się do wartości wymienionych w tej tabeli.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/808.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 30 lipca 2024 r.