Rozporządzenie wykonawcze 2024/2031 w sprawie szablonu na potrzeby planów monitorowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2031
z dnia 26 lipca 2024 r.
w sprawie szablonu na potrzeby planów monitorowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805 przedsiębiorstwa mają obowiązek przedkładać weryfikatorowi plan monitorowania obejmujący pełną i przejrzystą dokumentację metody monitorowania i raportowania, która ma być zastosowana do każdego statku objętego zakresem rozporządzenia (UE) 2023/1805.

(2) W celu zapewnienia, aby te plany monitorowania były przedkładane i rejestrowane w formie elektronicznej oraz aby zawierały kompletne i znormalizowane informacje umożliwiające jednolite wdrożenie obowiązków przedsiębiorstw w zakresie monitorowania i raportowania, należy określić specyfikacje szablonów elektronicznych, w tym przepisy techniczne dotyczące ich jednolitego stosowania.

(3) Szablon planu monitorowania powinien zawierać co najmniej elementy określone w art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805.

(4) Dostarczając informacji dotyczących elementów i procedur w ramach planu monitorowania, przedsiębiorstwa powinny móc również odwołać się do procedur lub systemów skutecznie wdrożonych w ramach ich istniejących systemów zarządzania, takich jak międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczeństwem (kodeks ISM) 2  bądź Plan zarządzania efektywnością energetyczną statku (SEEMP) 3 , lub do systemów i kontroli objętych jednolitymi normami jakości, normami środowiskowymi i normami zarządzania energią, na przykład EN ISO 9001:2015, EN ISO 14001:2015 lub EN ISO 50001:2011. W takich przypadkach lub gdy odpowiednie procedury są już opisane w ustanowionych pisemnych procedurach, powinna istnieć możliwość zawarcia w planach monitorowania ich krótkiego opisu lub streszczenia.

(5) Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805 po dokonaniu zadowalającej oceny planu monitorowania i zmienionego planu monitorowania weryfikator rejestruje je w bazie danych FuelEU, specjalnym unijnym systemie informacyjnym opracowanym i obsługiwanym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego, w której rejestruje się wyniki każdego statku. Plan monitorowania i zmieniony plan monitorowania muszą być dostępne dla państwa administrującego zgodnie z wymogiem art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805.

(6) Komisja skonsultowała się w sprawie najlepszych praktyk dotyczących kwestii poruszonych w niniejszym rozporządzeniu ze stronami, których to dotyczy. Konsultacje przeprowadzono za pośrednictwem podgrupy ds. zrównoważonej alternatywnej energii dla żeglugi, powołanej w ramach Europejskiego Forum Zrównoważonej Żeglugi.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szablon planu monitorowania

1. 
Do celów składania planu monitorowania zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1805 przedsiębiorstwa korzystają z elektronicznej wersji szablonu znajdującego się w załączniku do niniejszego rozporządzenia, która będzie dostępna w bazie danych FuelEU.
2. 
Do celów rejestrowania ocenionego planu monitorowania w bazie danych FuelEU zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805 weryfikatorzy korzystają z elektronicznej wersji szablonu planu monitorowania określonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

SZABLON PLANU MONITOROWANIA

CZĘŚĆ  A

ARKUSZ EWIDENCJI ZMIAN

Nr wersji Dzień odniesienia Status w dniu odniesienia (1) Odniesienie do rozdziałów, w których dokonano aktualizacji lub modyfikacji, oraz krótkie wyjaśnienie zmian
(1) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: "wersja robocza", "wersja poddawana przeglądowi", "wersja ostateczna przekazana

weryfikatorowi", "wersja oceniona przez weryfikatora".

CZĘŚĆ  B

DANE PODSTAWOWE

Tabela B.1

Dane identyfikacyjne statku i szczegółowe informacje na temat właściciela statku

Nazwa statku
Numer identyfikacyjny statku według IMO
Port rejestracji
Port macierzysty (jeżeli nie jest tożsamy z portem rejestracji)
Nazwa właściciela statku (1)
Numer identyfikacji podatkowej właściciela statku (opcjonalnie)
Osoba odpowiedzialna za kontakty z właścicielem statku (opcjonalnie)
Adres (opcjonalnie)
Miejscowość (opcjonalnie)
Stan/okręg/region (opcjonalnie)
Numer telefonu (opcjonalnie)
Adres e-mail (opcjonalnie)
Numer zarejestrowanego właściciela zgodnie z programem niepowtarzalnych numerów identyfikacyjnych IMO dla przedsiębiorstwa i zarejestrowanego właściciela (2)
Państwo rejestracji zarejestrowanego właściciela (1)
Rodzaj statku (3)
Nośność (w tonach metrycznych)
Pojemność brutto
Instytucja klasyfikacyjna (opcjonalnie)
Klasa lodowa (opcjonalnie) (4)
Państwo bandery (opcjonalnie)
Efektywność techniczna (opcjonalnie) (5)
Pole do opisowego wprowadzenia dodatkowych informacji o właściwościach statku (6)
(1) Jak zarejestrowano w programie niepowtarzalnych numerów identyfikacyjnych IMO dla przedsiębiorstwa i zarejestrowanego

właściciela.

(2) Zarejestrowany właściciel to właściciel określony w świadectwie rejestracji statku.

(3) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: "statek pasażerski", "statek ro-ro",

"kontenerowiec", "zbiornikowiec", "chemikaliowiec", "gazowiec LNG", "gazowiec", "masowiec", "drobnicowiec", "chłodnicowiec", "statek do przewozu pojazdów", "statek kombinowany", "statek typu ro-pax", "kontenerowiec/statek ro-ro", "inny rodzaj statku". W kategorii "statek pasażerski" można wybrać podtyp "wycieczkowy statek pasażerski".

(4) Obowiązkowe, jeżeli przedsiębiorstwo zwraca się o wyłączenie dodatkowej energii

- z uwagi na klasę lodową statku lub żeglugę w warunkach lodowych - z wyliczenia salda zgodności określonego w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2023/1805. Należy wybrać jedną z klas polarnych PC1-PC7 lub jedną ze szwedzko-fińskich klas lodowych (IC, IB, IA lub IA Super). W celu ustalenia zgodności między klasami lodowymi należy stosować zalecenie HELCOM 25/7.

(5) Statki powinny zgłaszać wskaźnik efektywności technicznej EEDI lub EEXI, a w przypadku jego braku można zgłosić EIV.

(6) W tym miejscu można wpisać dodatkową osobę odpowiedzialną za kontakty.

Tabela B.2

Informacje o przedsiębiorstwie

Nazwa przedsiębiorstwa
Charakter działalności przedsiębiorstwa (1)
Numer przedsiębiorstwa zgodnie z programem niepowtarzalnych numerów identyfikacyjnych IMO dla przedsiębiorstwa i zarejestrowanego właściciela (2)
Państwo rejestracji przedsiębiorstwa (3)
Numer identyfikacji podatkowej przedsiębiorstwa (opcjonalnie)
Osoba wyznaczona do kontaktów
Adres
Miejscowość
Stan/okręg/region
Kod pocztowy
Państwo
Numer telefonu
Adres e-mail
(1) Przedsiębiorstwa mogą wybrać jedną z następujących opcji: "właściciel statku i przedsiębiorstwo objęte ISM", "przedsiębiorstwo

objęte ISM odrębne od właściciela statku".

(2) Numer identyfikacyjny zarejestrowany w programie niepowtarzalnych numerów identyfikacyjnych IMO dla przedsiębiorstwa i zarejestrowanego właściciela.

(3) Państwo rejestracji musi być identyczne z państwem rejestracji zarejestrowanym w programie niepowtarzalnych numerów identyfikacyjnych IMO dla przedsiębiorstwa i zarejestrowanego właściciela.

Tabela B.3

Opis jednostki zużywającej paliwo

Nr jednostki zużywającej paliwo Nazwa jednostki zużywającej paliwo Typ jednostki zużywającej paliwo (1) Klasa jednostki zużywającej paliwo (2) Opis techniczny jednostki zużywającej paliwo (wydajność/moc, jednostkowe zużycie paliwa (SFOC), rok instalacji, numer identyfikacyjny w przypadku wielu identycznych źródeł emisji itd. (3) (Potencjalnie) wykorzystywane rodzaje paliwa (4)
(1) Należy wybrać jedną z kategorii: "silniki główne", "silniki pomocnicze", "turbiny gazowe", "kotły", "generatory gazu obojętnego",

"ogniwa paliwowe", "spalarnie odpadów", "inne".

(2) ICE (inne), LNG Otto (dwupaliwowe o średniej prędkości), LNG Otto (dwupaliwowe o niskiej prędkości), LNG Diesel (dwupaliwowe

o niskiej prędkości), LBSI, turbiny gazowe, kotły, ogniwa paliwowe, spalarnie odpadów, generatory gazu obojętnego.

(3) Można podać numer identyfikacyjny w przypadku wielu identycznych źródeł emisji. Należy zastosować wartość wydajności/mocy

odpowiadającą maksymalnej ciągłej mocy znamionowej (MCR) określonej w świadectwie EIAPP. Jeżeli dana jednostka zużywająca paliwo nie musi posiadać świadectwa EIAPP, należy zastosować maksymalną ciągłą moc znamionową (MCR) podaną na tabliczce znamionowej.

(4) Należy wybrać co najmniej jedną z następujących kategorii: "ciężki olej napędowy (HFO)", "lekki olej napędowy (LFO)", "olej żeglugowy typu diesel/olej napędowy żeglugowy (MDO/MGO)", "gaz płynny (propan, LPG)", "gaz płynny (butan, LPG)", "skroplony gaz ziemny (LNG)", "H2 (z paliw kopalnych)", "NH3 (z paliw kopalnych)", "metanol (z paliw kopalnych)", "etanol", "biodiesel", "hydrora- finowany olej roślinny (HVO)", "skroplony biogaz wysokometanowy (Bio-LNG) jako paliwo transportowe", "biometanol", "inne biopaliwa", "bio H2", "e-diesel", "e-metanol", "e-LNG", "e-H2", "e-NH3", "e-LPG", "e-DME", "inne paliwo niekopalne".

Tabela B.4

Wyposażenie pozwalające na podłączenie do zasilania energią elektryczną z lądu (OPS) (1)

Nr referencyjny wyposażenia na potrzeby zasilania energią elektryczną z lądu Wyposażenie na potrzeby zasilania energią elektryczną z lądu (nazwa, typ) Opis techniczny wyposażenia na potrzeby zasilania energią elektryczną z lądu o określonym napięciu i częstotliwości, w tym urządzeń określonych w IEC/IEEE 80005-1 (wysokie napięcie) i IEC/IEEE 80005-3 (niskie napięcie) oraz umiejscowienia na statku Normy (2)
(1) Obowiązkowe tylko w przypadku kontenerowców i statków pasażerskich.

(2) IEC/IEEE 80005-1 (wysokie napięcie) i IEC/IEEE 80005-3 (niskie napięcie)

Tabela B.5

Technologia bezemisyjna (ZET) (1)

Nr referencyjny technologii bezemisyjnej Technologia bezemi- syjna (nazwa, typ) (2) Opis techniczny technologii bezemisyjnej (3)
(1) Obowiązkowe tylko w przypadku kontenerowców i statków pasażerskich, które nie korzystają z zasilania energią elektryczną z lądu.

(2) Ogniwa paliwowe, systemy magazynowania energii elektrycznej na statku ładowane poprzez produkcję energii elektrycznej na

morzu, systemy magazynowania energii elektrycznej na statku ładowane poprzez zasilanie energią elektryczną z lądu, systemy magazynowania energii elektrycznej na statku ładowane poprzez wymianę baterii, produkcja energii elektrycznej na statku z energii wiatrowej lub produkcja energii elektrycznej na statku z energii słonecznej.

(3) Opis techniczny musi obejmować moc znamionową.

Tabela B.6

Ustalone całkowite zapotrzebowanie na energię elektryczną statku cumującego (1)(2)

Ustalone całkowite zapotrzebowanie na energię elektryczną statku cumującego (kW) Źródło danych
(1) Obowiązkowe tylko w przypadku kontenerowców i statków pasażerskich.

(2) Zgodnie z jego bilansem obciążenia elektrycznego lub badaniem obciążenia elektrycznego stosowanym do wykazania zgodności z prawidłami 40 i 41 rozdziału II-1 konwencji SOLAS. W przypadku gdy statek nie jest w stanie podać tego odniesienia, rozważana wartość wynosi 25 % całkowitej maksymalnej ciągłej mocy znamionowej głównych silników statku, jak określono w świadectwie EIAPP wydanym w ramach stosowania konwencji MARPOL lub, jeżeli silniki nie muszą posiadać świadectwa EIAPP, na tabliczce znamionowej silników.

Tabela B.7

Opis systemów napędu wiatrowego statku (WAPS) (w stosownych przypadkach)

Nr referencyjny systemu napędu wiatrowego statku System napędu wiatrowego statku (nazwa, typ) (1) Data instalacji systemu napędu wiatrowego statku Opis techniczny systemu napędu wiatrowego statku Pwind (2) Pprop (2)
(1) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: "żagle rotorowe", "latawce", "twarde lub sztywne żagle", "miękkie żagle",

"skrzydła ssące", "turbiny", "inne systemy napędu wiatrowego statku".

(2) Zgodnie z definicją w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/1805, w stosownych przypadkach.

Tabela B.8

Procedury, systemy i zobowiązania stosowane w celu aktualizacji kompletności wykazu jednostek zużywających paliwo, wyposażenia na potrzeby zasilania energią elektryczną z lądu, technologii bezemisyjnej i systemów napędu wiatrowego statku (WAPS)

Tytuł procedury Zarządzanie kompletnością wykazu jednostek zużywających paliwo, wyposażenia na potrzeby zasilania energią elektryczną z lądu, technologii bezemisyjnej i systemów napędu wiatrowego statku
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela B.9

Procedury monitorowania i raportowania w zakresie współczynników emisji WtT i TtW energii, które mają być stosowane na statku, zgodnie z metodami określonymi w art. 10 oraz w załącznikach I i II

Tytuł procedury Monitorowanie i raportowanie w zakresie współczynników emisji WtT i TtW energii, które mają być stosowane na statku
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

CZĘŚĆ  C

DANE DOTYCZĄCE DZIAŁANIA

C.1. Monitorowanie zużycia energii

Tabela C.1.1

Metody stosowane w celu określenia zużycia paliwa przez każdą jednostkę zużywającą paliwo

Nr jednostki zużywającej paliwo (1) Nazwa jednostki zużywającej paliwo Typ jednostki zużywającej paliwo (2) Metoda monitorowania (3)
(1) Jak podano w tabeli B.3.

(2) Należy wybrać jedną z kategorii: "silniki główne", "silniki pomocnicze", "turbiny gazowe", "kotły", "generatory gazu

obojętnego", "ogniwa paliwowe", "spalarnie odpadów", "inne".

(3) Należy wybrać co najmniej jedną z następujących kategorii "Metoda A: dokument dostawy paliwa oraz okresowe inwentaryzacje zbiorników paliwa", "Metoda B: monitorowanie zbiornika z olejem bunkrowym na statku", "Metoda C: przepływomierze na potrzeby odnośnych procesów spalania" lub "Metoda D: bezpośredni pomiar emisji gazów cieplarnianych dla CO2". W przypadku stosowania metody D zużycie paliwa oblicza się przy użyciu zmierzonych emisji CO2. We wszystkich przypadkach, w których należy uwzględnić emisje ucieczkowe niespalonego paliwa gazowego, należy wprowadzić korektę. Ma to miejsce w przypadku, gdy wartości Cslip są określone w tabeli w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2023/1805.

Tabela C.1.2

Procedury określania ilości zabunkrowanego paliwa i paliwa w zbiornikach

Tytuł procedury Określanie ilości zabunkrowanego paliwa i paliwa w zbiornikach
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela C.1.3

Regularne kontrole krzyżowe między ilością bunkrową określoną w dokumencie dostawy paliwa i ilością bunkrową wskazaną przez pomiar na statku

Tytuł procedury Regularne kontrole krzyżowe między ilością bunkrową określoną w dokumentach dostawy paliwa i ilością bunkrową wskazaną przez pomiar na statku
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę

Tabela C.1.4

Metoda określania gęstości paliwa

Rodzaj paliwa/zbiornik Metoda stosowana do określania wartości gęstości rzeczywistej paliwa bunkrowego (1) Metoda stosowana do określania wartości gęstości rzeczywistej paliwa w zbiornikach (2)
(1) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: "urządzenia pomiarowe na statku", "badanie dostawcy paliwa", "badanie w laboratorium".

(2) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: "urządzenia pomiarowe", "badanie dostawcy paliwa", "badanie w laboratorium".

Tabela C.1.5

Poziom niepewności powiązany z monitorowaniem paliwa

Metoda monitorowania (1) Zastosowane podejście (2) Wartość niepewności
(1) Należy wybrać co najmniej jedną z następujących kategorii: "Metoda A: dokument dostawy paliwa oraz okresowe inwentaryzacje
zbiorników paliwa", "Metoda B: monitorowanie zbiornika z olejem bunkrowym na statku", "Metoda C: przepływomierze na potrzeby
odnośnych procesów spalania" lub "Metoda D: Bezpośredni pomiar emisji gazów cieplarnianych
(2) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: "wartość domyślna" lub "wartość oszacowana dla danego statku".

Tabela C.1.6

Procedury monitorowania energii zapewnianej przez zasilanie energią elektryczną z lądu (OPS) (w stosownych przypadkach)

Tytuł procedury Monitorowanie energii zapewnianej przez zasilanie energią elektryczną z lądu (OPS)
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela C.1.7

Procedury monitorowania energii zapewnianej przez technologię bezemisyjną (w stosownych przypadkach)

Tytuł procedury Monitorowanie energii zapewnianej przez technologię bezemisyjną
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela C.1.8

Procedury monitorowania zużycia paliwa przez każdą jednostkę zużywającą paliwo podczas żeglugi w warunkach lodowych (1)

Tytuł procedury Monitorowanie zużycia paliwa przez każdą jednostkę zużywającą paliwo podczas żeglugi w warunkach lodowych
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)
(1) Obowiązkowe, jeżeli przedsiębiorstwo zwraca się o wyłączenie dodatkowej energii, której wykorzystanie wynika z żeglugi w warunkach lodowych, z wyliczenia salda zgodności określonego w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2023/1805.

C.2. Ogólne procedury dotyczące pomiarów

Tabela C.2.1

Opis stosowanych instrumentów pomiarowych

Urządzenia pomiarowe (nazwa) Elementy objęte pomiarem (np. jednostki zużywające paliwo, zbiorniki, zastępcze źródła energii lub technologia bezemisyjna) Opis techniczny (specyfikacja, metody i przedziały kalibracji, przeglądy techniczne)

Tabela C.2.2

Procedury rejestrowania, odzyskiwania, przekazywania i przechowywania informacji dotyczących pomiarów

Tytuł procedury Rejestrowanie, odzyskiwanie, przekazywanie i przechowywanie informacji dotyczących pomiarów
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela C.2.3

Procedury gwarantujące zapewnienie jakości urządzeń pomiarowych

Tytuł procedury Gwarantowanie zapewnienia jakości urządzeń pomiarowych
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

C.3. Nawigacja

Tabela C.3.1

Procedury określania i rejestrowania wykazu rejsów

Tytuł procedury Rejestrowanie i zabezpieczenie kompletności rejsów
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (w tym rejestrowania rejsów, monitorowania rejsów itp.) (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Źródła danych
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela C.3.2

Procedury określania i rejestrowania przebytej odległości (1)

Tytuł procedury Rejestrowanie i określanie odległości przebytej w danym rejsie
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (w tym rejestrowania informacji dotyczących odległości i zarządzania nimi) (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Źródła danych
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

(1) Obowiązkowe, jeżeli przedsiębiorstwo zwraca się o wyłączenie dodatkowej energii, której wykorzystanie wynika z żeglugi w warun kach lodowych, z wyliczenia salda zgodności określonego w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2023/1805.

Tabela C.3.3

Procedury określania i rejestrowania daty, godziny i pozycji wejścia na obszar zalodzenia i wyjścia z niego, odległości przebytej podczas żeglugi w warunkach lodowych (1)

Tytuł procedury Określanie i rejestrowanie odległości przebytej podczas żeglugi w warunkach lodowych
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (w tym rejestrowania informacji dotyczących odległości oraz warunków zimowych i zarządzania nimi) (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Wzory do obliczeń i źródła danych
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)
(1) Obowiązkowe, jeżeli przedsiębiorstwo zwraca się o wyłączenie dodatkowej energii, której wykorzystanie wynika z żeglugi w warunkach lodowych, z wyliczenia salda zgodności określonego w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2023/1805.

Tabela C.3.4

Procedury określania i rejestrowania czasu spędzonego na morzu i w miejscu cumowania (1)

Tytuł procedury Określanie i rejestrowanie czasu spędzonego na morzu od postoju w porcie wyjścia do postoju w porcie przybycia oraz czasu spędzonego w miejscu cumowania (przy nabrzeżu i na kotwicowisku)
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (w tym rejestrowania informacji na temat wyjścia z portu i przybycia do portu oraz zarządzania nimi) (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Wzory do obliczeń i źródła danych
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)
(1) "Statek cumujący" oznacza statek, który jest w bezpieczny sposób zacumowany lub zakotwiczony w porcie objętym jurysdykcją państwa członkowskiego, podczas załadunku, rozładunku lub kwaterowania pasażerów, z uwzględnieniem czasu, w którym nie prowadzi się obsługi ładunku; "statek na kotwicowisku" oznacza statek cumujący, który nie jest zacumowany przy nabrzeżu; "rejs" oznacza każde przemieszczenie się statku, które zaczyna się lub kończy w porcie zawinięcia i które służy transportowi osób lub towarów do celów komercyjnych.

CZĘŚĆ  D

LUKI W DANYCH

Tabela D.1

Metody, które należy zastosować do oszacowania zużycia paliwa

Tytuł metody Metoda, którą należy zastosować do oszacowania zużycia paliwa
Rezerwowa metoda monitorowania (1)
Zastosowane wzory do obliczeń
Opis metody oszacowania zużycia paliwa
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę metodę
Źródła danych
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)
(1) Należy wybrać jedną z następujących kategorii: "Metoda A: dokument dostawy paliwa oraz okresowe inwentaryzacje zbiorników

paliwa", "Metoda B: monitorowanie zbiornika z olejem bunkrowym na statku", "Metoda C: przepływomierze na potrzeby odnośnych procesów spalania", "Metoda D: bezpośredni pomiar emisji gazów cieplarnianych" lub "Nie dotyczy". Wybrana kategoria musi różnić się od kategorii wybranej w sekcji "Wybrane metody dotyczące zużycia paliwa" w tabeli C.1.1. (Monitorowanie zużycia energii - Metody stosowane w celu określenia zużycia energii przez każdą jednostkę zużywającą paliwo).

Tabela D.2

Metody, które należy zastosować do oszacowania zużycia energii w odniesieniu do zasilania energią elektryczną z lądu (OPS) i technologii bezemisyjnych (ZET) (w stosownych przypadkach)

Tytuł metody Metoda, którą należy zastosować do oszacowania zużycia energii
Rezerwowa metoda monitorowania
Zastosowane wzory do obliczeń
Opis metody oszacowania zużycia energii
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę metodę
Źródła danych
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela D.3

Metody, które należy zastosować do uzupełnienia luk w danych w odniesieniu do przebytej odległości

Tytuł metody Metoda uzupełniania luk w danych w odniesieniu do przebytej odległości
Zastosowane wzory do obliczeń
Opis metody uzupełniania luk w danych
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę metodę
Źródła danych
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela D.4

Metody, które należy zastosować do uzupełnienia luk w danych w odniesieniu do daty, godziny i pozycji wejścia na obszar zalodzenia i wyjścia z niego, odległości przebytej podczas żeglugi w warunkach lodowych

Tytuł metody Metoda uzupełniania luk w danych w odniesieniu do daty, godziny i pozycji wejścia na obszar zalodzenia i wyjścia z niego, odległości przebytej podczas żeglugi w warunkach lodowych
Zastosowane wzory do obliczeń
Opis metody uzupełniania luk w danych
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę metodę
Źródła danych
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela D.5

Metody, które należy zastosować do uzupełnienia luk w danych w odniesieniu do czasu spędzonego na morzu i w miejscu cumowania (przy nabrzeżu i na kotwicowisku) (w stosownych przypadkach)

Tytuł metody Metoda uzupełniania luk w danych w odniesieniu do czasu spędzonego na morzu i w miejscu cumowania (przy nabrzeżu i na kotwicowisku)
Zastosowane wzory do obliczeń
Opis metody uzupełniania luk w danych
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę metodę
Źródła danych
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

CZĘŚĆ  E

ZARZĄDZANIE

Tabela E.1

Regularna kontrola adekwatności planu monitorowania

Tytuł procedury Regularna kontrola adekwatności planu monitorowania
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela E.2

Procedury dotyczące przepływu danych

Tytuł procedury Procedury dotyczące przepływu danych
Odniesienie do procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela E.3

Procedury oceny ryzyka

Tytuł procedury Procedury oceny ryzyka
Odniesienie do procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela E.4

Działania kontrolne: zapewnienie jakości i niezawodność technologii informacyjnej

Tytuł procedury Zarządzanie technologią informacyjną (np. kontrole dostępu, tworzenie kopii bezpieczeństwa, odzyskiwanie i bezpieczeństwo)
Odniesienie do procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za zarządzanie danymi
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu (w stosownych przypadkach)
Wykaz odnośnych istniejących systemów zarządzania

Tabela E.5

Działania kontrolne: kontrole wewnętrzne i walidacja istotnych danych

Tytuł procedury Kontrole wewnętrzne i walidacja danych istotnych dla FuelEU
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela E.6

Działania kontrolne: korekty i działania naprawcze

Tytuł procedury Korekty i działania naprawcze
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela E.7

Działania kontrolne: działania zlecane podmiotom zewnętrznym (w stosownych przypadkach)

Tytuł procedury Działania zlecane podmiotom zewnętrznym
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

Tabela E.8

Działania kontrolne: dokumentacja

Tytuł procedury Dokumentacja
Odniesienie do istniejącej procedury
Wersja istniejącej procedury
Opis procedury (można krótko opisać procedurę, jeżeli istnieje już ona poza planem monitorowania)
Imię i nazwisko osoby lub nazwa stanowiska osoby odpowiedzialnej za tę procedurę
Miejsce przechowywania rejestrów
Nazwa używanego systemu informatycznego (w stosownych przypadkach)

CZĘŚĆ  F

DALSZE INFORMACJE

Tabela F.1

Wykaz definicji i skrótów

Skrót, skrótowiec, definicja Wyjaśnienie
1 Dz.U. L 234 z 22.9.2023, s. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1805/oj.
2 Przyjęty przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) rezolucją Zgromadzenia A.741(18).
3 Prawidło 22 konwencji MARPOL, załącznik VI.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2031

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2031 w sprawie szablonu na potrzeby planów monitorowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE
Data aktu: 26/07/2024
Data ogłoszenia: 29/07/2024
Data wejścia w życie: 18/08/2024