KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805 przedsiębiorstwa mają obowiązek przedkładać weryfikatorowi plan monitorowania obejmujący pełną i przejrzystą dokumentację metody monitorowania i raportowania, która ma być zastosowana do każdego statku objętego zakresem rozporządzenia (UE) 2023/1805.
(2) W celu zapewnienia, aby te plany monitorowania były przedkładane i rejestrowane w formie elektronicznej oraz aby zawierały kompletne i znormalizowane informacje umożliwiające jednolite wdrożenie obowiązków przedsiębiorstw w zakresie monitorowania i raportowania, należy określić specyfikacje szablonów elektronicznych, w tym przepisy techniczne dotyczące ich jednolitego stosowania.
(3) Szablon planu monitorowania powinien zawierać co najmniej elementy określone w art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805.
(4) Dostarczając informacji dotyczących elementów i procedur w ramach planu monitorowania, przedsiębiorstwa powinny móc również odwołać się do procedur lub systemów skutecznie wdrożonych w ramach ich istniejących systemów zarządzania, takich jak międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczeństwem (kodeks ISM) 2 bądź Plan zarządzania efektywnością energetyczną statku (SEEMP) 3 , lub do systemów i kontroli objętych jednolitymi normami jakości, normami środowiskowymi i normami zarządzania energią, na przykład EN ISO 9001:2015, EN ISO 14001:2015 lub EN ISO 50001:2011. W takich przypadkach lub gdy odpowiednie procedury są już opisane w ustanowionych pisemnych procedurach, powinna istnieć możliwość zawarcia w planach monitorowania ich krótkiego opisu lub streszczenia.
(5) Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805 po dokonaniu zadowalającej oceny planu monitorowania i zmienionego planu monitorowania weryfikator rejestruje je w bazie danych FuelEU, specjalnym unijnym systemie informacyjnym opracowanym i obsługiwanym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego, w której rejestruje się wyniki każdego statku. Plan monitorowania i zmieniony plan monitorowania muszą być dostępne dla państwa administrującego zgodnie z wymogiem art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1805.
(6) Komisja skonsultowała się w sprawie najlepszych praktyk dotyczących kwestii poruszonych w niniejszym rozporządzeniu ze stronami, których to dotyczy. Konsultacje przeprowadzono za pośrednictwem podgrupy ds. zrównoważonej alternatywnej energii dla żeglugi, powołanej w ramach Europejskiego Forum Zrównoważonej Żeglugi.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2024 r.