KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 5 i art. 22 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Należy ustanowić solidny i przejrzysty system monitorowania, sprawozdawczości i weryfikacji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1805 w celu monitorowania przestrzegania jego przepisów. System ten należy stosować w sposób niedyskryminujący w odniesieniu do wszystkich statków i wymagać weryfikacji przez stronę trzecią w celu zapewnienia dokładności danych przekazywanych w ramach tego systemu.
(2) Aby zapewnić bezstronność i skuteczność, weryfikatorzy powinni być niezależnymi i kompetentnymi podmiotami prawnymi akredytowanymi przez krajowe jednostki akredytujące ustanowione zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 2 . Weryfikatorzy powinni dysponować zasobami, środkami i personelem współmiernymi do wielkości floty, w odniesieniu do której przeprowadzają działania weryfikacyjne zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Weryfikacja powinna zapewnić: (i) dokładność i kompletność monitoringu i raportowania przedsiębiorstw; oraz (ii) przestrzeganie niniejszego rozporządzenia.
(3) Należy zapewnić spójność między niniejszym rozporządzeniem a rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/2917 3 w celu usprawnienia działań weryfikacyjnych.
(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2917 z dnia 20 października 2023 r. w sprawie działań weryfikacyjnych, akredytacji weryfikatorów i zatwierdzania planów monitorowania przez organy administrujące zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/2072 (Dz.U. L, 2023/2917, 29.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_del/2023/2917/oj).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2031 z dnia 26 lipca 2024 r. w sprawie szablonu na potrzeby planów monitorowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i nis- koemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (Dz.U. L, 2024/2031, 29.7.2024, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg_impl/2024/2031/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/757/oj).
7 Obowiązkowo w celu wyłączenia dodatkowej energii zużytej ze względu na klasę lodową statku lub żeglugę w warunkach lodowych.
8 Magazynowanie na statku energii elektrycznej z produkcji energii na morzu, magazynowanie na statku energii elektrycznej z zasilania energią elektryczną z lądu, magazynowanie na statku energii elektrycznej z wymiany akumulatorów, produkcja energii elektrycznej na statku z energii wiatrowej lub produkcja energii elektrycznej na statku z energii słonecznej.
9 Obowiązkowo w celu wyłączenia dodatkowej energii zużytej ze względu na klasę lodową statku lub żeglugę w warunkach lodowych.
10 Wybrać jedną z kategorii, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/2449.
11 Obowiązkowo w celu wyłączenia dodatkowej energii zużytej ze względu na klasę lodową statku lub żeglugę w warunkach lodowych. f) przeprowadzone wizyty w obiekcie i wirtualne wizyty w obiekcie lub powody rezygnacji z nich.
12 Wybrać jedną z kategorii, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/2449.
13 Obowiązkowo w celu wyłączenia dodatkowej energii zużytej ze względu na klasę lodową statku lub żeglugę w warunkach lodowych.
14 Wybrać jedną z kategorii, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/2449.
15 "właściciel statku i przedsiębiorstwo objęte ISM" lub "przedsiębiorstwo objęte ISM odrębne od właściciela statku".
16 Weryfikator, który wydał sprawozdanie z weryfikacji.
17 Prawidło 22, załącznik VI do konwencji MARPOL.
18 Zmieniony kodeks techniczny kontroli emisji tlenków azotu z okrętowych silników wysokoprężnych (rezolucja MEPC.176(58), zmieniona rezolucją MEPC.177(58)).
19 Prawidło 14, załącznik VI do konwencji MARPOL.
20 Prawidło 18, załącznik VI do konwencji MARPOL.