Decyzja zmieniająca regulamin wewnętrzny EIOD z dnia 15 maja 2020 r.

DECYZJA EUROPEJSKIEGO INSPEKTORA OCHRONY DANYCH
z dnia 18 lipca 2024 r.
zmieniająca regulamin wewnętrzny EIOD z dnia 15 maja 2020 r. [2024/2022]

EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH,

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 2024 r.)

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1  ("rozporządzenie"), w szczególności jego art. 54 ust. 4 i art. 57 ust. 1 lit. q),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Regulamin wewnętrzny EIOD z dnia 15 maja 2020 r. 2  przyjęty zgodnie z art. 57 ust. 1 lit. q) rozporządzenia przewiduje w art. 18 procedurę ponownego rozpatrzenia w sprawach dotyczących skarg ograniczoną do nowych dowodów faktycznych i argumentów prawnych.

(2) Stosowanie procedury ponownego rozpatrzenia spowodowało jednak trudności natury praktycznej i prawnej dla unijnych instytucji, organów i jednostek organizacyjnych, a także dla skarżących. W związku z tym procedura ponownego rozpatrzenia powinna zostać zniesiona.

(3) Zgodnie z art. 58 ust. 5 rozporządzenia wykonywanie uprawnień powierzonych EIOD na mocy tego artykułu podlega odpowiednim zabezpieczeniom, w tym prawu do skutecznego środka ochrony prawnej przed sądem i rzetelnego procesu, określonych w prawie Unii. W tym samym duchu art. 66 ust. 5 i 6 rozporządzenia stanowi, że przed podjęciem decyzji o nałożeniu administracyjnej kary pieniężnej EIOD powinien umożliwić instytucji lub organowi Unii będącym przedmiotem procedury prowadzonej przez Inspektora, wypowiedzenie się na temat kwestii, co do których Inspektor wyraził zastrzeżenia. Aby skutecznie chronić prawo do dobrej administracji i prawo do obrony zapisane w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), w tym prawo każdej osoby do bycia wysłuchaną przed podjęciem jakiegokolwiek indywidualnego środka, który mógłby mieć na nią niekorzystny wpływ, ważne jest zatem zapewnienie w regulaminie wewnętrznym EIOD jasnych zasad dotyczących korzystania z tych praw.

(4) Administratorzy lub podmioty przetwarzające powinni mieć możliwość wyrażenia swoich opinii przed podjęciem przez EIOD niekorzystnej dla nich decyzji. W związku z tym regulamin wewnętrzny EIOD powinien przewidywać, że EIOD sporządza wstępną ocenę i przekazuje ją administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu, którzy są przedmiotem postępowania prowadzonego przez EIOD, przed przyjęciem decyzji zawierającej stwierdzenie naruszenia rozporządzenia lub jakiegokolwiek innego aktu Unii dotyczącego ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucję lub organ Unii, lub przy wykonywaniu uprawnień naprawczych na mocy rozporządzenia, nakładaniu administracyjnej kary pieniężnej lub wykonywaniu uprawnień wobec Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) lub Prokuratury Europejskiej (EPPO).

(5) Administratorzy lub podmioty przetwarzające powinni mieć możliwość wyrażenia swoich opinii przed podjęciem przez EIOD niekorzystnej dla nich decyzji. W związku z tym regulamin wewnętrzny EIOD powinien określać sytuacje, w których EIOD powinien sporządzić wstępną ocenę, a następnie przekazać ją administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu, który jest przedmiotem postępowania prowadzonego przez EIOD.

(6) Podobnie skarżący powinni mieć możliwość wyrażenia swoich opinii przed podjęciem przez EIOD decyzji, która niekorzystnie na nich wpływa. W związku z tym regulamin wewnętrzny EIOD powinien określać sytuacje, w których EIOD powinien sporządzić wstępną ocenę, a następnie przekazać ją skarżącemu.

(7) Wstępna ocena stanowi istotne zabezpieczenie proceduralne, które zapewnia przestrzeganie prawa do bycia wysłuchanym. Regulamin wewnętrzny EIOD powinien zatem określać elementy, które należy zawrzeć we wstępnej ocenie. Biorąc pod uwagę, że elementy te różnią się w przypadkach, w których EIOD zamierza nałożyć administracyjną karę pieniężną, regulamin EIOD powinien również określać elementy, które należy zawrzeć we wstępnej ocenie w tych przypadkach.

(8) Ograniczenie informacji zawartych we wstępnej ocenie może być konieczne do ochrony interesów, o których mowa w prawie Unii lub prawie państwa członkowskiego. Interesy te obejmują bezpieczeństwo narodowe, bezpieczeństwo publiczne lub obronę państw członkowskich; zapobieganie przestępstwom, ich ściganie, wykrywanie i karanie lub wykonywanie sankcji karnych, w tym ochronę przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa publicznego i zapobieganie takim zagrożeniom; inne ważne cele leżące w ogólnym interesie publicznym Unii lub państwa członkowskiego, w szczególności cele wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii lub ważny interes gospodarczy lub finansowy Unii lub państwa członkowskiego, w tym kwestie pieniężne, budżetowe i podatkowe, zdrowie publiczne i zabezpieczenie społeczne; bezpieczeństwo wewnętrzne instytucji i organów Unii, w tym ich sieci łączności elektronicznej; ochrona niezawisłości sądów i postępowań sądowych; zapobieganie naruszeniom zasad etyki w zawodach regulowanych, prowadzenie dochodzeń w ich sprawie, wykrywanie ich i ściganie; funkcja kontrolna, inspekcyjna lub regulacyjna związana, nawet sporadycznie, z wykonywaniem władzy publicznej; ochrona osoby, której dane dotyczą, lub praw i wolności innych osób; dochodzenie roszczeń cywilnoprawnych; unikanie utrudniania urzędowych lub prawnych dochodzeń, śledztw lub procedur; unikanie utrudniania zapobiegania przestępstwom, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie, wykrywania ich lub ścigania albo wykonywania kar. Inne interesy obejmują uzasadnione interesy poufności lub tajemnicy zawodowej i handlowej. Regulamin wewnętrzny EIOD powinien zatem zawierać konkretne odniesienia do tych interesów i określać informacje, które należy przekazać skarżącemu.

(9) Po przekazaniu wstępnej oceny administrator lub podmiot przetwarzający oraz skarżący powinni mieć możliwość przedstawienia swoich uwag. EIOD powinien zatem określić zasady dotyczące tego, kiedy należy zapewnić administratorowi, podmiotowi przetwarzającemu lub skarżącemu możliwość złożenia wyjaśnień oraz w jakim terminie.

(10) Dostęp do akt stanowi część prawa do obrony i prawa do dobrej administracji zapisanych w Karcie. Ograniczenie dostępu do akt EIOD może być jednak konieczne w celu ochrony interesów, o których mowa w prawie Unii lub w prawie państwa członkowskiego, a zatem powinno znaleźć odzwierciedlenie w regulaminie wewnętrznym EIOD.

(11) W celu utrzymania sprawiedliwego procesu decyzyjnego w regulaminie EIOD należy wyjaśnić, że wszelkie decyzje EIOD powinny opierać się wyłącznie na ustaleniach i środkach, co do których administrator lub podmiot przetwarzający lub skarżący mieli możliwość przedstawienia uwag, z wyjątkiem przypadków stosowania ograniczeń niezbędnych do ochrony interesów, o których mowa w prawie Unii lub prawie państwa członkowskiego.

(12) Aby zagwarantować w spójny sposób, że każdy prawnie wiążący środek EIOD odnosi się do prawa do skutecznego środka ochrony prawnej, regulamin EIOD powinien przewidywać, że EIOD informuje w tekście swojej decyzji administratora lub podmiot przetwarzający oraz skarżącego o ich prawie do zaskarżenia decyzji do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zgodnie z art. 263 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Art. 18. regulaminu wewnętrznego EIOD z dnia 15 maja 2020 r. otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 18

Ocena wstępna i prawo do bycia wysłuchanym

1. Przed podjęciem decyzji

a) zawierającej stwierdzenie naruszenia rozporządzenia lub jakiegokolwiek innego aktu Unii dotyczącego ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucję lub organ Unii; lub

b) wykonującej uprawnienia naprawcze zgodnie z art. 58 ust. 2 rozporządzenia; lub

c) nakładającej administracyjną karę pieniężną na podstawie art. 58 ust. 2 lit. i) i art. 66 rozporządzenia lub na podstawie art. 43 ust. 3 lit. l) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 * ; lub

d) wykonującej uprawnienia wobec Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) na podstawie art. 43 ust. 3 lit. b), c), d), e), f), g), j) i k) rozporządzenia (UE) 2016/794; lub

e) wykonującej uprawnienia wobec Prokuratury Europejskiej (EPPO) na podstawie art. 85 ust. 3 lit. b), d) i e) rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 * , lub

f) wykonującej uprawnienia wobec Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) na podstawie art. 40 ust. 3 lit. b), d) i e) rozporządzenia (UE) 2018/1727 * ;

EIOD sporządza wstępną ocenę i przekazuje ją administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu, który jest przedmiotem postępowania prowadzonego przez EIOD (»administrator lub podmiot przetwarzający«).

2. Przed przyjęciem decyzji w przypadkach, w których EIOD zamierza częściowo lub całkowicie oddalić skargę złożoną na podstawie

a) art. 63 i 68 rozporządzenia; lub

b) art. 47 rozporządzenia (UE) 2016/794; lub

c) art. 88 rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939, lub

d) art. 43 rozporządzenia (UE) 2018/1727; lub

EIOD sporządza wstępną ocenę i przekazuje ją skarżącemu.

3. Wstępna ocena zawiera:

a) odpowiednie ustalone fakty i odniesienia do dowodów potwierdzających, na których EIOD zamierza oprzeć się w celu podjęcia decyzji;

b) wstępną ocenę prawną okoliczności faktycznych przeprowadzoną przez EIOD oraz wszelkie domniemane naruszenia obowiązujących przepisów o ochronie danych; oraz

c) wszelkie uprawnienia naprawcze przewidziane przez EIOD, po uwzględnieniu czynników obciążających lub łagodzących.

4. Na zasadzie odstępstwa od ust. 3 w przypadkach stosowania art. 18 ust. 1 lit. c) wstępna ocena zawiera jedynie istotne elementy, na których EIOD zamierza się oprzeć przy podejmowaniu decyzji o nałożeniu administracyjnej kary pieniężnej oraz przy podejmowaniu decyzji o jej wysokości, z uwzględnieniem elementów wymienionych w art. 66 ust. 1 rozporządzenia.

5. EIOD może ograniczyć informacje przekazywane skarżącemu we wstępnej ocenie, o której mowa w ust. 2 i 3, w celu ochrony któregokolwiek z interesów, o których mowa w:

e) art. 25 ust. 1 rozporządzenia; lub

f) art. 79 ust. 3, art. 81 ust. 1 lub art. 84 ust. 2 rozporządzenia; lub

g) art. 58 ust. 3, art. 60 ust. 1 i art. 61 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1939; lub

h) wszelkich innych uzasadnionych interesów w zakresie poufności lub tajemnicy zawodowej i handlowej.

W takich przypadkach EIOD informuje skarżącego co najmniej o tych częściach skargi, które zamierza oddalić, oraz o uzasadnieniu zastosowania któregokolwiek z ograniczeń, o których mowa w akapicie pierwszym. W przypadkach ograniczenia informacji ze względu na interesy, o których mowa w akapicie pierwszym lit. b) i c), EIOD może pominąć informacje dotyczące uzasadnienia zastosowania któregokolwiek z ograniczeń, jeżeli ich przekazanie naruszyłoby te interesy. W takich przypadkach EIOD informuje skarżącego zgodnie z art. 84 ust. 3 rozporządzenia i art. 62 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939.

6. EIOD zapewnia administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu i skarżącemu możliwość bycia wysłuchanym w sprawie stwierdzenia naruszenia rozporządzenia lub jakiegokolwiek innego aktu Unii dotyczącego ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucję lub organ Unii lub wykonaniem uprawnień naprawczych lub nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej, lub w przypadku gdy EIOD zamierza częściowo lub całkowicie oddalić skargę, w zależności od przypadku. EIOD wyznacza administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu oraz skarżącemu termin, w którym mogą oni przedstawić na piśmie swoje opinie, biorąc pod uwagę pilny charakter sprawy.

7. EIOD może ograniczyć dostęp do akt, jeżeli jest to konieczne do ochrony któregokolwiek z interesów, o których mowa w ust. 5 powyżej.

8. Inspektor opiera swoje decyzje wyłącznie na ustaleniach i środkach, co do których administrator lub podmiot przetwarzający lub skarżący mogli przedstawić swoje uwagi, z wyjątkiem przypadków zastosowania ust. 5 i 7.

9. W treści swojej decyzji EIOD informuje administratora lub podmiot przetwarzający oraz skarżącego o ich prawie do zaskarżenia decyzji do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zgodnie z art. 263 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.8".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2024 r.

1 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39.
2 Decyzja Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z dnia 15 maja 2020 r. w sprawie przyjęcia regulaminu wewnętrznego EIOD (Dz.U. L 204 z 26.6.2020, s. 49).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53).
**) Rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (»EPPO«) (Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1).
***) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) oraz zastąpienia i uchylenia decyzji Rady 2002/187/WSiSW (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 138).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2022

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja zmieniająca regulamin wewnętrzny EIOD z dnia 15 maja 2020 r.
Data aktu: 18/07/2024
Data ogłoszenia: 29/07/2024
Data wejścia w życie: 18/08/2024