Rozporządzenie wykonawcze 2024/2018 w sprawie zmiany honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2018
z dnia 26 lipca 2024 r.
w sprawie zmiany honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 1 , w szczególności jego art. 80 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/764 2  określono honoraria i opłaty pobierane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej ("Agencja") za wykonywanie niektórych działań i świadczenie innych usług, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2016/796. Zgodnie z art. 80 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/796 wysokość honorariów i opłat ustala się na takim poziomie, aby zapewnić, że związane z nimi dochody są wystarczające do pokrycia pełnego kosztu realizowanych usług.

(2) W art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 zobowiązano Komisję do przeprowadzenia w każdym roku budżetowym jednej oceny honorariów i opłat na podstawie wyników finansowych Agencji i jej szacunku przyszłych wydatków i przychodów oraz, w razie potrzeby, rewizji kwot tych honorariów i opłat. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764 poddaje się następnie przeglądowi w świetle informacji przedstawionych przez Agencję w jej sprawozdaniach rocznych.

(3) Do końca 2023 r. Agencja dopuściła ponad 65 000 pojazdów, wydała niemal 200 jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zaakceptowała rozwiązania techniczne dla ponad 10 wdrożonych urządzeń przytorowych europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS). Takie procesy umożliwiły Agencji gromadzenie danych niezbędnych do określenia dalszych opłat stałych za określone rodzaje wniosków i usług.

(4) Rosnąca liczba wydawanych przez Agencję zezwoleń na wprowadzenie pojazdów do obrotu skutkuje rosnącym obciążeniem pracą, w szczególności w zakresie przetwarzania powiadomień o zmianach wprowadzonych w dopuszczonych pojazdach, zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/545 3 , oraz rozpatrywania wniosków o wprowadzenie danych do europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV) dla nowych typów pojazdów i wariantów typów pojazdów. W trosce o przejrzystość i przewidywalność dla wnioskodawców oraz w celu zapewnienia pełnego odzyskania powiązanych kosztów należy wprowadzić opłaty stałe za przetwarzanie takich powiadomień i wniosków.

(5) W przypadku wniosków dotyczących zezwolenia na wprowadzenie do obrotu wagonów towarowych zdefiniowanych w pkt 2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 321/2013 4 , w przypadku gdy obszarem użytkowania jest cała Unia, jedynym podmiotem udzielającym zezwolenia jest Agencja. W związku z tym właściwe jest wprowadzenie stałej opłaty za te wnioski.

(6) Wysokość opłat stałych powinna być obliczana na podstawie średniego obciążenia pracą związanego z rozpatrywaniem odpowiedniego rodzaju wniosku, zlecenia lub powiadomienia.

(7) Zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 Agencja wystawia wnioskodawcy fakturę końcową w terminie 30 dni kalendarzowych od wydania decyzji. Nie ma jednak podobnego terminu składania zestawień kosztów przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa uczestniczące w ocenie Agencji. Brakujące zestawienia kosztów opóźniają wystawienie faktury końcowej przez Agencję. W związku z tym należy zmienić harmonogram wystawiania faktur przez Agencję oraz uwzględnić terminy dostarczenia zestawień kosztów przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa.

(8) Doświadczenie w stosowaniu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 pokazało, że kilka przepisów wymaga wyjaśnienia w celu uniknięcia nieporozumień i dalszego usprawnienia obsługi faktur. W tym celu należy wprowadzić zmiany, aby umożliwić Agencji wystawianie comiesięcznych lub wielu faktur oraz zniechęcić do składania spóźnionych wniosków o stosowanie zmniejszeń w przypadku mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

(9) Chociaż wprowadzenie opłat stałych za niektóre działania Agencji przyniosło pozytywne rezultaty pod względem zwiększenia przejrzystości kosztów na rynku kolejowym, w pozostałych obszarach opłaty stałe mogą nie być odpowiednie ze względu na specyfikę poszczególnych wniosków powodującą znaczną zmienność nakładu pracy wymaganej do ich przetworzenia, a także ze względu na istniejące różnice w powiązanych kosztach bazowych. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w której Agencja ma obowiązek skonsultować się z krajowymi organami ds. bezpieczeństwa, a zatem ostateczna opłata uiszczana przez wnioskodawcę zawiera część zmienną odzwierciedlającą opłaty pobierane przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa, z których większość dotychczas stosuje stawki godzinowe.

(10) W związku z tym Komisja uważa, że nie ma potrzeby wyznaczania konkretnego terminu przeglądu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 w celu wprowadzenia dalszych opłat stałych. Należy utrzymać wymóg stopniowego przechodzenia z opłat zmiennych na stałe, jednak dalsze zmiany honorariów i opłat nie powinny być uzależnione od terminu, lecz należy ich dokonywać wszędzie tam, gdzie jest to uzasadnione i konieczne.

(11) Zgodnie z art. 10 ust. 1a rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 roczna indeksacja honorariów i opłat Agencji ma uwzględniać roczną aktualizację wynagrodzeń i emerytur pracowników Agencji, a także stopę inflacji w Unii. Agencja regularnie publikuje na swojej stronie internetowej indeksowane honoraria i opłaty na kolejny rok, a ich stosowanie nie wymaga zmiany rozporządzenia wykonawczego. Ponieważ w niniejszym rozporządzeniu dodaje się nowe pozycje dotyczące określonych rodzajów honorariów, które oblicza się przy użyciu stawki godzinowej Agencji, indeksowanej do wartości z 2024 r., Komisja uważa, że wszystkie wartości przewidziane w niniejszym rozporządzeniu należy zaktualizować, aby odzwierciedlić rzeczywisty poziom honorariów i opłat na 2024 r.

(12) Aby zapewnić wnioskodawcom i Agencji odpowiedni czas na dostosowanie się do nowych przepisów, należy ustalić datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Ponadto, ponieważ działania prowadzone przez Agencję mogą wymagać długiego czasu, niektóre działania mogą być w toku w dniu rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Należy zatem również ustanowić przepisy przejściowe, zgodnie z którymi przepisy określone w wersji rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 obowiązującej przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie do obliczania honorariów za wnioski, zlecenia i powiadomienia złożone przed tą datą.

(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 81 rozporządzenia (UE) 2016/796,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/764 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 ust. 3 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) wydawania opinii na temat wniosków o zatwierdzenie urządzeń przytorowych europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) zgodnie z art. 19 ust. 3 akapit ostatni dyrektywy (UE) 2016/797;";

2)
art. 2 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Agencja pobiera honoraria w następujących przypadkach:

a) za składanie wniosków w Agencji za pośrednictwem punktu kompleksowej obsługi, jeżeli nie zostały one objęte opłatami stałymi za rozpatrywanie wniosków;

b) za rozpatrywanie przekazanych Agencji wniosków, zleceń i powiadomień, w tym dotyczących przedstawiania szacunkowych kwot, o których mowa w art. 4, lub w przypadku gdy wniosek, zlecenie lub powiadomienie zos- tają następnie wycofane przez wnioskodawcę;

c) w przypadku gdy Agencja, działając z własnej inicjatywy, ogranicza, zmienia lub poddaje przeglądowi decyzję wydaną zgodnie z dyrektywą (UE) 2016/798 lub dyrektywą (UE) 2016/797.

Agencja może pobierać honoraria w przypadku uchylenia zezwolenia na wprowadzenie do obrotu w związku z później ustaloną niezgodnością pojazdu użytkowanego lub typu pojazdu z zasadniczymi wymaganiami zgodnie z art. 26 dyrektywy (UE) 2016/797, lub gdy posiadacz jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa przestał spełniać warunki certyfikacji zgodnie z art. 17 ust. 5 i 6 dyrektywy (UE) 2016/798.

2. Wnioski, zlecenia i powiadomienia, o których mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. a) i b), obejmują:

a) zezwolenia na wprowadzenie do obrotu pojazdów i typów pojazdów zgodnie z art. 20 i 21 rozporządzenia (UE) 2016/796 innych niż określone w lit. b) niniejszego ustępu;

b) zezwolenia na wprowadzenie do obrotu pojazdu lub serii pojazdów, które są zgodne z dopuszczonym typem pojazdu na podstawie art. 25 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797;

c) jednolite certyfikaty bezpieczeństwa zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2016/796;

d) decyzje w sprawie zatwierdzenia zgodności rozwiązania dotyczącego urządzeń przytorowych ERTMS z odpowiednimi TSI pod kątem interoperacyjności zgodnie z art. 22 rozporządzenia (UE) 2016/796;

e) wnioski o wsparcie przygotowawcze zgodnie z art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/545 oraz art. 2 ust. 3 i art. 4 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/763;

f) odwołania, o których mowa w art. 58 rozporządzenia (UE) 2016/796, zgodnie z art. 7 niniejszego rozporządzenia;

g) rejestracje w europejskim rejestrze typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji (ERATV) nowej wersji typu pojazdu lub nowej wersji wariantu typu pojazdu zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/545;

h) powiadomienia zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/545, w tym wszelkie decyzje Agencji w tym zakresie.";

3)
art. 3 ust. 2-5 otrzymują brzmienie:

"2. Bez uszczerbku dla ust. 3 lit. a), kwotę honorariów za rozpatrzenie wniosków, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a), c), d) i e), oraz za wykonywanie działań, o których mowa w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy lit. c) i art. 2 ust. 1 akapit drugi, stanowi suma następujących elementów:

a) liczby godzin poświęconych przez personel Agencji i ekspertów zewnętrznych na rozpatrzenie wniosku, pomnożonej przez stawkę godzinową Agencji określoną w pkt 1 załącznika;

b) odpowiednich kwot przedłożonych przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa wynikających z kosztów przetwarzania krajowych części wniosku, w tym, w stosownych przypadkach, ocen dotyczących stacji granicznych.

3. Kwota honorariów za składanie i przetwarzanie następujących wniosków, zleceń i powiadomień jest odpowiednią kwotą stałą określoną w załączniku pkt 3 tabela B i obejmuje, w stosownych przypadkach, honorarium za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu:

a) wniosków, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a) niniejszego rozporządzenia, w odniesieniu do wagonów towarowych zdefiniowanych w pkt 2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 321/2013 * , w przypadku gdy obszar użytkowania obejmuje całą Unię;

b) wniosków na podstawie art. 2 ust. 2 lit. b);

c) zleceń na podstawie art. 2 ust. 2 lit. g);

d) powiadomień na podstawie art. 2 ust. 2 lit. h);

Stała kwota, o której mowa w akapicie pierwszym, jest należna w momencie składania wniosku, zlecenia lub powiadomienia.

4. Kwota opłat za usługi, o których mowa w art. 2 ust. 3 niniejszego rozporządzenia, jest równa liczbie godzin przepracowanych przez personel Agencji i ekspertów zewnętrznych pomnożonej przez stawkę godzinową Agencji określoną w pkt 1 załącznika. W przypadku usług, o których mowa w art. 43 rozporządzenia (UE) 2016/796, opłata od indywidualnego uczestnika jest wynikiem podziału takiej kwoty opłat przez szacunkową liczbę uczestników działania pomocniczego Agencji, chyba że uzgodniono inaczej.

5. Na żądanie wnioskodawcy, w przypadku mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, stosuje się 20 % zmniejszenie kwoty pobieranej przez Agencję za rozpatrzenie wniosku, zlecenia lub powiadomienia, o której mowa w art. 2 ust. 1.

Do celów niniejszego rozporządzenia mikroprzedsiębiorstwo lub małe bądź średnie przedsiębiorstwo oznacza autonomiczne przedsiębiorstwo kolejowe, zarządcę infrastruktury, posiadacza pojazdu lub producenta, prowadzących działalność lub mających siedzibę w państwie członkowskim Europejskiego Obszaru Gospodarczego i spełniających warunki określone w zaleceniu Komisji 2003/361/WE * .

Wnioskodawca przedstawia dowód, że kwalifikuje się jako mikroprzedsiębiorstwo lub małe bądź średnie przedsiębiorstwo w terminie jednego miesiąca od daty złożenia wniosku, zlecenia lub powiadomienia. Agencja ocenia przedstawione dowody i może odrzucić wniosek o przyznanie statusu mikroprzedsiębiorstwa lub małego bądź średniego przedsiębiorstwa w przypadku wątpliwości lub braku uzasadnienia.

4)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Na wniosek wnioskodawcy Agencja przedstawia niewiążącą szacunkową kwotę honorariów i opłat związanych z wnioskiem, zleceniem lub powiadomieniem, w tym zleceniem usługi oraz podaje informacje dotyczące terminu wystawienia faktur.";

b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. W trakcie rozpatrywania wniosku, zlecenia lub powiadomienia Agencja i krajowe organy ds. bezpieczeństwa monitorują swoje koszty. Na wniosek wnioskodawcy, w przypadku gdy występuje ryzyko, że koszty przekroczą kwotę szacunkową o więcej niż 15 %, Agencja powiadamia o tym wnioskodawcę.

3. Jeżeli rozpatrywanie wniosku, zlecenia lub powiadomienia lub realizacja usługi trwa dłużej niż jeden rok, wnioskodawca może wystąpić o przedstawienie nowego szacunku.";

5)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja wystawia fakturę z tytułu należnych honorariów i opłat w terminie 60 dni kalendarzowych od daty:

a) swojej decyzji, z wyjątkiem decyzji objętych systemem opłat stałych lub podlegających art. 6 ust. 3;

b) decyzji Rady Odwoławczej;

c) zakończenia świadczenia usługi;

d) wycofania wniosku, zlecenia lub powiadomienia;

e) dowolnego innego zdarzenia prowadzącego do zaprzestania rozpatrywania wniosku, zlecenia lub powiadomienia.

W odniesieniu do opłat stałych należnych w momencie składania wniosku, zlecenia lub powiadomienia, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 3 przed przystąpieniem przez Agencję do rozpatrzenia wniosku, zlecenia lub powiadomienia, Agencja może uzgodnić krótszy termin płatności z poszczególnymi wnioskodawcami na ich wniosek, a także zawrzeć specjalne porozumienie dotyczące fakturowania, obejmujące wystawianie faktury miesięcznej.";

b)
ust. 2 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) w stosownych przypadkach, koszty naliczone przez właściwy krajowy organ ds. bezpieczeństwa. Koszty te są określane w odniesieniu do zadań i czasu poświęconego na ich realizację lub w formie stawek stałych stosowanych przez krajowy organ ds. bezpieczeństwa z tytułu rozpatrywania krajowej części wniosku, z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, oceny dotyczącej stacji granicznych.";

c)
dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Fakturę kieruje się do osoby lub podmiotu:

a) wskazanych jako wnioskodawcy w punkcie kompleksowej obsługi;

b) wnioskujących o rejestrację na podstawie art. 2 ust. 2 lit. g);

c) dokonujących powiadomień na podstawie art. 2 ust. 2 lit. h);

d) zlecających usługę zgodnie z art. 2 ust. 3.";

d)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Krajowe organy ds. bezpieczeństwa przekazują Agencji zestawienie kosztów w związku ze swoim wkładem w celu ich uwzględnienia w fakturze wystawianej przez Agencję, w terminie 30 dni kalendarzowych od dat, o których mowa w ust. 1. W zestawieniu kosztów określa się szczegółowo sposób, w jaki koszty takie zostały obliczone.";

e)
ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5. Agencja powiadamia wnoszących odwołanie o podjętej decyzji oraz wystawia fakturę za pośrednictwem punktu kompleksowej obsługi, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia (UE) 2016/796 lub w inny odpowiedni sposób.

6. Agencja może fakturować kwoty pośrednie co sześć miesięcy lub, w stosownych przypadkach, wystawiać wiele faktur.";

f)
ust. 9 i 10 otrzymują brzmienie:

"9. W przypadku gdy wnioskodawca jest mikroprzedsiębiorstwem lub małym bądź średnim przedsiębiorstwem, Agencja uwzględnia wnioski o uzasadnione przedłużenie terminu płatności oraz dokonanie płatności w ratach.

10. Krajowe organy bezpieczeństwa otrzymują zwrot kosztów poniesionych w związku z rozpatrzeniem krajowych części wniosków, w tym, w razie potrzeby, ocen związanych ze stacjami granicznymi, w terminach, o których mowa w ust. 8 i 9.";

6)
art. 10 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W świetle odpowiednich informacji przedstawionych przez Agencję w jej sprawozdaniach rocznych niniejsze rozporządzenie poddaje się przeglądowi w celu wprowadzenia opłat stałych.";

7)
załącznik zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do wniosków, zleceń i powiadomień przedłożonych Agencji przed datą złożenia wniosku.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 października 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK
1.
Agencja stosuje stawkę godzinową wynoszącą 265 EUR.
2.
Opłaty stałe uiszczane na rzecz Agencji za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi są następujące:

Tabela A

Grupa kosztów punktu kompleksowej obsługi Kwota (w EUR)
Zgłoszenie w Agencji wniosku o:
1. Jednolity certyfikat bezpieczeństwa 464
2. Zezwolenie na dopuszczenie typu pojazdu do eksploatacji 464
3. Zezwolenie dla pojazdu inne niż zezwolenie dla pojazdu zgodnego z dopuszczonym typem 464
4. Zatwierdzenie urządzeń przytorowych ERTMS 464
5. Proces przygotowawczy 464
3.
Opłaty stałe za składanie i rozpatrywanie wniosków, zleceń i powiadomień zgodnie z art. 3 są następujące:

Tabela B

Grupa kosztów Kwota (w EUR)
Zgłoszenie w Agencji i rozpatrzenie przez nią wniosku o wydanie decyzji dotyczącej wydania zezwolenia dla pojazdów zgodnych z dopuszczonym typem:
1. a) wagony towarowe

b) pojazdy przeznaczone do przewozu:

- pojazdów silnikowych z pasażerami na pokładzie, lub

- pojazdów silnikowych bez pasażerów na pokładzie, które są jednak przeznaczone do zintegrowania z pociągami pasażerskimi (wagony do przewozu samochodów);

c) pojazdy, które

- zwiększają swoją długość w konfiguracji z ładunkiem oraz

- których ładunek użytkowy stanowi część konstrukcji pojazdu

865
2. a) jednostki trakcyjne napędzane energią cieplną i elektryczne;

b) wagony pasażerskie;

c) pojazdy specjalne.

1 082
3. pociągi napędzane energią cieplną i elektryczne 1 244
Zgłoszenie w Agencji i rozpatrzenie przez nią wniosku o wydanie decyzji dotyczącej wydania zezwolenia na dopuszczenie typu pojazdu do eksploatacji:
4. wagony towarowe, gdy obszarem użytkowania jest cała Unia 26 500
Wniosek o rejestrację w europejskim rejestrze typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV) nowej wersji typu pojazdu lub nowej wersji wariantu typu pojazdu:
5. a) wagony towarowe

b) pojazdy przeznaczone do przewozu:

- pojazdów silnikowych z pasażerami na pokładzie, lub

- pojazdów silnikowych bez pasażerów na pokładzie, które są jednak przeznaczone do zintegrowania z pociągami pasażerskimi (wagony do przewozu samochodów);

c) pojazdy, które

- zwiększają swoją długość w konfiguracji z ładunkiem oraz

- których ładunek użytkowy stanowi część konstrukcji pojazdu.

398
6. a) jednostki trakcyjne napędzane energią cieplną i elektryczne;

b) wagony pasażerskie;

c) pojazdy specjalne.

451
7. pociągi napędzane energią cieplną i elektryczne 504
Przetwarzanie powiadomień, w tym decyzji Agencji zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/545:
8. wszystkie typy pojazdów 3 710
4.
Roczną stopę inflacji, o której mowa w art. 10 ust. 1a, ustala się w następujący sposób:
Stosowany roczny wskaźnik inflacji: »Wskaźnik HICP podawany przez EUROSTAT (wszystkie pozycje - Unia Europejska wszystkie kraje« (2015 = 100) Zmiana procentowa/średnia z 12 miesięcy
Wartość wskaźnika, którą należy przyjąć: Wartość wskaźnika na 3 miesiące przed zastosowaniem indeksacji"
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/796/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/764 z dnia 2 maja 2018 r. w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności (Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 68, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/ 764/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 l (Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/545/oj).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - wagony towarowe" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Dz.U. L 104 z 12.4.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/321/oj).
* Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji intero- peracyjności odnoszącej się do podsystemu »Tabor - wagony towarowe« systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Dz.U. L 104 z 12.4.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/ 321/oj).
**) Zalecenie Komisji z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2003/361/oj).";

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2018

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2018 w sprawie zmiany honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności
Data aktu: 26/07/2024
Data ogłoszenia: 29/07/2024
Data wejścia w życie: 01/10/2024, 18/08/2024