uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2 i 3, art. 35 ust. 2, art. 37 ust. 2 i 4, art. 40 ust. 2, art. 41 ust. 2, art. 53 ust. 2, art. 54 ust. 2, art. 72 ust. 1, art. 74 ust. 2, art. 79 ust. 2 i art. 80 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 2 ustanowiono wykaz agrofagów kwarantannowych dla Unii, agrofagów kwarantannowych dla strefy chronionej i regulowanych agrofagów niekwarantannowych dla Unii ("RAN"). Ponadto określono w nim wymogi dotyczące wprowadzania lub przemieszczania na terytorium Unii niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w celu zapobiegania wprowadzaniu, zadomawianiu się i rozprzestrzenianiu się tych agrofagów na terytorium Unii.
(2) Dostępne są zaktualizowane lub nowe informacje naukowe i techniczne pochodzące z ocen ryzyka dotyczących agrofagów, kategoryzacji zagrożenia agrofagami i analiz zagrożenia agrofagami przeprowadzonych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"), Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin ("EPPO") oraz państwa członkowskie, które to informacje służą jako podstawa do umieszczenia w wykazie nowych agrofagów. W związku z powyższym należy zaktualizować odpowiednie wymogi szczególne dotyczące wprowadzania do Unii i przemieszczania na jej terytorium roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów porażonych tymi agrofagami, a także odpowiednie przepisy dotyczące certyfikacji tych towarów. Ponadto ze względu na obecność agrofagów kwarantannowych dla Unii w przesyłkach przywożonych z określonych miejsc pochodzenia należy przyjąć nowe wymogi szczególne dotyczące niektórych dróg wprowadzania i państw trzecich.
(3) Co więcej, pojawy agrofagów kwarantannowych dla Unii na terytorium Unii świadczą o tym, że należy zmienić status niektórych agrofagów kwarantannowych dla Unii w zależności od tego, czy stwierdzono ich występowanie na terytorium Unii.
(4) Nazwę agrofaga Guignardia laricina (Sawada) W. Yamam& Kaz. Itô należy zmienić na Neofusicoccum laricinum (Sawada) Y. Hattori & C. Nakashima 3 , aby uwzględnić ostatnie zmiany w międzynarodowej nomenklaturze, określone przez EPPO 4 .
(5) Agrofag Melampsora medusae f. sp. tremuloidis Shain nie spełnia już warunków określonych w art. 3 i sekcji 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do jego potencjalnych niedopuszczalnych skutków środowiskowych, społecznych i gospodarczych ze względu na swoistość żywiciela. W związku z tym nie kwalifikuje się już jako agrofag kwarantannowy dla Unii i powinien zostać usunięty z wykazu agrofagów kwarantannowych dla Unii określonego w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.
(6) W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 niektóre pozycje dotyczące agrofagów kwarantannowych dla Unii z grup Choristoneura spp. i Cicadomorpha, o których wiadomo, że są wektorami wirusów Xylella fastidiosa, Margarodidae, Tephritidae i Citrus leprosis, nie zawierają jeszcze powiązanych kodów przypisanych przez EPPO. Ponieważ EPPO stworzyła te kody po ostatniej zmianie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, w załączniku II do tego rozporządzenia należy uwzględnić te kody.
(7) Ponadto stwierdzono, że agrofagi Neoceratitis asiatica (Becker), Neoceratitis cyanescens (Bezzi) i Neotephritis finalis (Loew) należące do rodziny Tephritidae spełniają wszystkie warunki określone w art. 3 i sekcji 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do umieszczenia ich w wykazie agrofagów kwarantannowych dla Unii 5 . Należy je zatem włączyć do wykazu agrofagów kwarantannowych dla Unii w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.
(8) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1265 6 ustanawia środki zapobiegające wprowadzaniu na terytorium Unii i rozprzestrzenianiu się na nim wirusa rozetowatości róży. Coroczne badania we wszystkich państwach członkowskich wykazały, że wirus i jego wektor Phyllocoptes fructiphilus (Germar) nie występują na terytorium Unii. Na podstawie analizy zagrożenia organizmem szkodliwym przeprowadzonej przez EPPO 7 stwierdzono, że agrofag i jego wektor spełniają warunki określone w art. 3 i sekcji 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do terytorium Unii. Należy je zatem włączyć do wykazu agrofagów kwarantannowych dla Unii w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 jako agrofagi kwarantannowe dla Unii, których występowania nie stwierdzono na terytorium Unii. W związku z powyższym wymogi szczególne dotyczące wprowadzania roślin Rosa L., innych niż nasiona, pochodzących z Kanady, Indii lub Stanów Zjednoczonych, określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/1265, należy włączyć do załącznika VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.
(9) Ripersiella hibisci Kawai i Takagi, wirus chlorotycznej karłowatości batata i wirus łagodnej pstrości batata nie spełniają już warunków określonych w art. 3 i sekcji 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 pozwalających umieścić je w wykazie jako agrofagi kwarantannowe dla Unii. Wynika to z faktu, że wpływ tych agrofagów na rośliny żywicielskie zaobserwowany przez państwa członkowskie w przypadku pojawów występujących na terytorium Unii, nie jest znaczący. Kryterium wywierania niedopuszczalnego wpływu gospodarczego, społecznego lub środowiskowego na terytorium Unii nie jest już zatem spełniane. W konsekwencji należy skreślić wymogi szczególne dotyczące roślin przeznaczonych do sadzenia, innych niż rośliny w stanie spoczynku, rośliny w kulturze tkankowej, nasiona, cebulki, bulwy, bulwocebule i kłącza, określone w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do wirusa chlorotycznej karłowatości batata i wirusa łagodnej pstrości batata.
(10) Ponadto Draeculacephala minerva Ball [DRAEMI] i Draeculacephala sp. [1DRAEG] są umieszczone w wykazie w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 jako agrofagi kwarantannowe dla Unii. W celu zapewnienia jasności należy skreślić pozycję Draeculacephala minerva Ball [DRAEMI], ponieważ jest to gatunek z rodzaju Draeculacephala [1DRAEG].
(11) Wirus pierścieniowej plamistości tytoniu i wirus pierścieniowej plamistości pomidora występują na kilku gatunkach roślin ozdobnych na terytorium Unii, ale w przypadku wystąpienia ich pojawów zaobserwowano ograniczone skutki. Stosowanie środków zwalczania na tych ozdobnych roślinach żywicielskich nie jest zatem uzasadnione. Agrofagi te nie spełniają już warunków określonych w art. 3 i sekcji 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do kryterium niedopuszczalnych skutków środowiskowych, społecznych i gospodarczych na terytorium Unii. Należy je zatem usunąć z wykazu agrofagów kwarantannowych dla Unii w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072. W związku z tym należy uchylić wymogi szczególne dotyczące roślin przeznaczonych do sadzenia gatunków Malus Mill. i Pelargonium L'Herit. ex Ait., innych niż nasiona, oraz roślin Prunus L. i Rubus L. przeznaczonych do sadzenia, określone w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do wirusa pierścieniowej plamistości pomidora.
(12) Na podstawie metodyki opracowanej przez EPPO 8 należy stwierdzić, że wirus pierścieniowej plamistości tytoniu spełnia kryteria dotyczące RAN określone w art. 36 i w sekcji 4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do niektórych roślin żywicielskich. Uzasadnione jest zatem włączenie tego agrofaga do części H i J załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, w których ujęto RAN odpowiednio w odniesieniu do materiału siewnego roślin oleistych i włóknistych oraz materiału rozmnożeniowego roślin sadowniczych i do roślin sadowniczych przeznaczonych do produkcji owoców gatunków Glycine max (L.) Merr i Vaccinium L. Ponadto, aby zapobiec występowaniu tego agrofaga na nasionach roślin Glycine max (L.) Merr, w części G załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 należy ustanowić szczególne środki.
(13) Na podstawie metodyki opracowanej przez EPPO8 należy stwierdzić, że wirus pierścieniowej plamistości tytoniu spełnia kryteria dotyczące RAN określone w art. 36 i w sekcji 4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do niektórych roślin żywicielskich. Uzasadnione jest zatem włączenie tego agrofaga do części J załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, w której ujęto RAN w odniesieniu do materiału roz- mnożeniowego roślin sadowniczych i do roślin sadowniczych przeznaczonych do produkcji owoców gatunków Malus Mill., Prunus L., Rubus L. i Vaccinium L.
(14) Na podstawie metodyki opracowanej przez EPPO8 należy stwierdzić, że Pucciniastrum minimum (Schweinitz) Arthur spełnia kryteria dotyczące RAN określone w art. 36 i w sekcji 4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do niektórych roślin żywicielskich. Uzasadnione jest zatem włączenie tego agrofaga do części J załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, w której ujęto RAN w odniesieniu do materiału roz- mnożeniowego roślin sadowniczych i do roślin sadowniczych przeznaczonych do produkcji owoców gatunku Vacci- nium L. z progiem tolerancji 0 %.
(15) Doświadczenia państw członkowskich związane z czynnikiem mozaiki figowca świadczą o braku znaczącego wpływu gospodarczego występowania tego agrofaga na rośliny gatunku Ficus carica L. W związku z tym agrofag ten nie spełnia już warunków określonych w art. 36 i w sekcji 4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do jego potencjalnego niedopuszczalnego wpływu gospodarczego na zamierzone zastosowanie roślin Ficus carica L. Należy go zatem usunąć z wykazu agrofagów RAN w części J załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.
(16) Zgodnie z pkt 16 załącznika VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 zakazuje się wprowadzania na terytorium Unii roślin przeznaczonych do sadzenia gatunków Solanum L. lub ich mieszańców, innych niż bulwy Solanum tuberosum L., jak określono w pkt 15 tego załącznika. Do roślin tych należą również nasiona Solanum L. Kody CN wymienione w pkt 16 nie obejmują jednak kodu nasion Solanum L., a zatem w celu zapewnienia jasności i pewności prawa w punkcie tym należy dodać kod CN tych nasion. Z tego samego powodu należy skreślić odpowiednią pozycję kodu CN nasion Solanum L. w części A załącznika XI do tego rozporządzenia.
(17) Niektóre części terytorium Portugalii uznano za strefę chronioną w odniesieniu do Gonipterus scutellatus Gyllenhal. Portugalia wystąpiła, zgodnie z art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/2031, o cofnięcie statusu całego jej terytorium jako strefy chronionej w odniesieniu do tego agrofaga kwarantannowego dla strefy chronionej. W następstwie tego wniosku całe terytorium Portugalii nie powinno być dłużej uznawane za strefę chronioną w odniesieniu do Gonipterus scutellatus Gyllenhal, a odpowiednie pozycje w załącznikach III i X do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 należy skreślić.
(18) W niedawnej opinii naukowej Urzędu dotyczącej prawdopodobieństwa wprowadzenia Thaumatotibia leucotreta (Meyrick) na terytorium Unii poprzez przywóz róż ciętych 9 stwierdzono, że kwiaty cięte Rosa L. stanowią ścieżkę wprowadzania tego agrofaga, wymienionego w części A załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 jako agrofag kwarantannowy dla Unii, którego występowania nie stwierdzono na terytorium Unii. Biorąc pod uwagę utrzymujący się brak zgodności z przepisami przesyłek kwiatów ciętych Rosa L. ze względu na występowanie tego agrofaga, stwierdzony w wyniku kontroli granicznych na terytorium Unii, uzasadnione jest wprowadzenie w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 wymogów szczególnych dotyczących wprowadzania tych roślin na terytorium Unii.
(19) Aleurocanthus spiniferus (Quaintance) jest polifagicznym agrofagiem kwarantannowym dla Unii występującym na terytorium Unii. W załącznikach VII i VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 istnieją szczególne wymogi dotyczące wprowadzania i przemieszczania na terytorium Unii gatunków roślin porażonych tym agrofa- giem. W wyniku dalszych kontroli występowania tego agrofaga na terytorium Unii wykryto porażenie większej liczby gatunków żywicielskich. Gatunki te powinny zatem znaleźć się w wykazie żywicieli.
(20) Wymogi dotyczące wprowadzania i przemieszczania na terytorium Unii niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów określono w decyzji wykonawczej Komisji 2012/697/UE 10 w celu zapobieżenia zadomowieniu się i rozprzestrzenianiu się Pomacea (Perry). W świetle niedawnych ustaleń dotyczących tego agrofaga w wyniku inspekcji w punktach kontroli granicznej środki te należy dostosować w celu zapewnienia, aby odnośne towary były wolne od tego agrofaga. Ze względu na spójność i jasność prawa środki te należy włączyć do załączników VII i VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, natomiast decyzję wykonawczą 2012/697/UE należy uchylić rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2013 11 .
(21) W załącznikach VII i VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 istnieją szczególne wymogi dotyczące wprowadzania i przemieszczania na terytorium Unii niektórych gatunków roślin, które są żywicielami dla Agrilus planipennis Fairmaire. Ponadto te gatunki roślin są włączone odpowiednio do wykazów roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów objętych świadectwami fitosanitarnymi lub paszportem roślin w załącznikach XI i XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072. Zgodnie z kartą kontroli występowania agrofaga wydaną przez Urząd 12 rośliny Juglans ailantifolia Carr., Juglans mandshurica Maxim., Ulmus davidiana Planch. i Pterocarya rhoifolia Siebold & Zucc nie zostały potwierdzone jako potencjalni żywiciele tego agrofaga, a w badaniach terenowych gatunki tych rodzajów uznano za nieodpowiednie do rozwoju larw.
(22) W związku z powyższym należy skreślić wszystkie odpowiednie odniesienia do tych roślin w załącznikach VII, VIII, XI i XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.
(23) Ponadto w art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/434 13 ustanowiono przepisy dotyczące odstępstw od ustanowienia obszaru wyznaczonego w przypadku urzędowego potwierdzenia występowania tego agrofaga. W związku z tym oraz ze względu na spójność i jasność prawa w pkt 26-29 załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 należy przewidzieć zwolnienie roślin objętych tymi odstępstwami z odpowiednich wymogów.
(24) Niektóre kody CN lub ich opisy stosowane w załącznikach VI, VII, X, XI i XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 należy dostosować do zaktualizowanych kodów w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 14 .
(25) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2072.
(26) Przepisy dotyczące umieszczania w wykazie nowych agrofagów kwarantannowych dla Unii, w odniesieniu do których nie przyjęto żadnych środków na podstawie art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/2031, przepisów dotyczących umieszczania w wykazie nowych RAN i odpowiednich środków, środków dotyczących roślin przeznaczonych do sadzenia w odniesieniu do agrofaga (Perry) i Aleurocanthus spiniferus (Quaintance) powinny mieć zastosowanie od dnia 26 stycznia 2025 r. Okres ten jest niezbędny, aby umożliwić właściwym organom i podmiotom profesjonalnym dostosowanie się do nowych wymogów.
(27) Na podstawie uwag otrzymanych od państw trzecich, po konsultacjach przeprowadzonych w ramach Światowej Organizacji Handlu (porozumienie w sprawie środków sanitarnych i fitosanitarnych) oraz z odpowiednimi zainteresowanymi stronami z Unii, środki dotyczące kwiatów ciętych Rosa L. w odniesieniu do agrofaga Thaumatotibia leuco- treta (Meyrick) powinny mieć zastosowanie od dnia 26 kwietnia 2025 r. Okres ten jest niezbędny, aby umożliwić właściwym organom i podmiotom profesjonalnym dostosowanie się do nowych wymogów.
(28) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 lipca 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2004 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2004 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2072 w odniesieniu do wykazu agrofagów oraz przepisów dotyczących wprowadzania i przemieszczania na terytorium Unii roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów |
| Data aktu: | 23/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 26/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 26/01/2025, 26/04/2025, 15/08/2024 |