KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając decyzję Komisji z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiającą przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji 1 , a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Komisji (UE) 2021/156 2 przedłużono mandat Europejskiej Grupy ds. Etyki w Nauce i Nowych Technologiach ("EGE") na czas nieokreślony w celu zapewnienia, aby grupa ta nadal udzielała Komisji - na wniosek Komisji albo z własnej inicjatywy w porozumieniu z Komisją - niezależnego doradztwa horyzontalnego w zakresie wszystkich polityk i przepisów prawodawstwa Unii, w których wymiary etyczny, społeczny i dotyczący praw podstawowych są powiązane z rozwojem nauki i nowych technologii.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 3 ma na celu m.in. realizację strategicznych priorytetów Unii i przyczynienie się do realizacji celów i polityk Unii, które - zgodnie z art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej - mają na celu wspieranie pokoju, wartości Unii i dobrobytu jej narodów. Art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/695 stanowi, że celem szczegółowym programu jest m.in. generowanie wiedzy wspierającej i wdrażającej polityki Unii w celu sprostania globalnym wyzwaniom. Art. 12 ust. 6 stanowi, że z budżetu programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" można również pokrywać wydatki na przygotowanie, monitorowanie, kontrolę, audyt, ocenę i inne rodzaje działalności oraz wydatki niezbędne do zarządzania programem "Horyzont Europa" i jego realizacji, w tym wszelkie wydatki administracyjne, a także wydatki na ocenę realizacji jego celów. Z budżetu tego można również pokrywać wydatki związane z badaniami, spotkaniami ekspertów, działaniami w zakresie informacji i komunikacji, w zakresie, w jakim są one związane z celami programu. EGE zapewnia doradztwo w zakresie realizacji celów programu "Horyzont Europa".
(3) Działania EGE mają zasadnicze znaczenie dla opracowywania i monitorowania przez Komisję polityki lub prawodawstwa Unii, ponieważ wspierają włączanie praw podstawowych i wartości do polityk Unii w dziedzinie rozwoju nauki i nowych technologii. EGE została utworzona w tym konkretnym celu i powierzono jej zadanie udzielania wskazówek mających kluczowe znaczenie dla opracowywania, wdrażania i monitorowania polityk lub prawodawstwa Unii w formie analiz i zaleceń, przedstawianych w opiniach i oświadczeniach, ukierunkowanych na propagowanie etycznego kształtowania polityki Unii. Wskazówki udzielane przez EGE opracowuje się w odpowiedzi na wnioski Komisji dotyczące konkretnych wyzwań lub z własnej inicjatywy EGE na podstawie określonych przez nią konkretnych wyzwań, przed którymi może stanąć Komisja. Doradztwo EGE obejmują szeroki zakres dziedzin i wyzwań o coraz większej złożoności. Należy jeszcze bardziej wzmocnić interakcję między zapotrzebowaniem politycznym a doradztwem EGE, a także zapewnić niezależność, wysoką jakość, rzetelność i przejrzystość jej doradztwa dla Komisji zgodnie z najwyższymi standardami. W związku z tym należy zapewnić odpowiednie wsparcie finansowe w formie dodatku specjalnego dla członków EGE, równolegle ze zwrotem kosztów podróży i pobytu.
(4) Członkami EGE powinni być wysoko wykwalifikowani i niezależni eksperci powołani jako osoby występujące we własnym imieniu, działający niezależnie i w interesie publicznym. Komisja dokonuje wyboru członków EGE przy wsparciu niezależnego komitetu identyfikacyjnego. Wybór dokonywany jest na podstawie obiektywnych kryteriów, po ogłoszeniu otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur. Członkom komitetu identyfikacyjnego należy również zapewnić odpowiednie wsparcie finansowe w formie dodatku specjalnego, aby wynagrodzić im ich istotną pracę w zakresie utrzymania integralności EGE w kontekście wyboru członków EGE.
(5) EGE powinna wyznaczyć przewodniczącego i jednego lub dwóch zastępców przewodniczącego na okres nieprze- kraczający okresu ich kadencji.
(6) Właściwy departament Komisji powinien mieć możliwość zwoływania posiedzeń EGE nie tylko w trybie fizycznych posiedzeń, ale również online, aby uwzględnić nowe uzgodnienia robocze wprowadzone w następstwie pandemii COVID-19 oraz politykę ekologizacji Komisji.
(7) Publiczne debaty dotyczące EGE nie powinny być już powiązane z opracowaniem opinii, tak aby mogły być organizowane, gdy jest to stosowne i możliwe.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2021/156,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: