uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 i art. 13 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania oraz zmiany takich zezwoleń. W art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje undek-10-enal, octan terpineolu, d,l-borneol, l-karwon, d-kamfora, octan d,l-izobornylu, 3-propylidenof- talid, kwas fenylooctowy, salicylan metylu, tymol, karwakrol, benzotiazol, terpinolen, d,l-izoborneol, trans-menton, octan d,l-bornylu, 3-butylidenoftalid, aldehyd fenylooctowy, octan fenetylu, fenylooctan fenetylu, fenylooctan metylu, fenylooctan etylu, fenylooctan izobutylu, fenylooctan 3-metylobutylu, 2-metoksyfenol, 2-metoksy-4-mety- lofenol, 4-etylogwajakol, 2-metoksy-4-winylofenol, 4-etylofenol, 2-metylofenol, 4-metylofenol, 2,6-dimetoksyfenol, fenol, 2,6-dimetylofenol, 2-izopropylofenol, benzeno-1,3-diol, alfa-felandren, alfa-terpinen, gamma-terpinen i l-li- monen zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono dziewięć wniosków o zezwolenie na stosowanie undek-10-enalu, octanu terpineolu, d,l-borneolu, l-karwonu, d-kamfory, octanu d,l-izo- bornylu, 3-propylidenoftalidu, kwasu fenylooctowego, salicylanu metylu, tymolu, karwakrolu, benzotiazolu, terpi- nolenu, d,l-izoborneolu, trans-mentonu, octanu d,l-bornylu, 3-butylidenoftalidu, aldehydu fenylooctowego, octanu fenetylu, fenylooctanu fenetylu, fenylooctanu metylu, fenylooctanu etylu, fenylooctanu izobutylu, fenylooctanu 3-metylobutylu, 2-metoksyfenolu, 2-metoksy-4-metylofenolu, 4-etylogwajakolu, 2-metoksy-4-winylofenolu, 4-ety- lofenolu, 2-metylofenolu, 4-metylofenolu, 2,6-dimetoksyfenolu, fenolu, 2,6-dimetylofenolu, 2-izopropylofenolu, benzeno-1,3-diolu, alfa-felandrenu, alfa-terpinenu, gamma-terpinenu i l-limonenu ("przedmiotowe substancje") jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "substancje aromatyzujące". Do wniosków dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Wnioskodawca wystąpił o zezwolenie na stosowanie przedmiotowych substancji również w wodzie do pojenia. Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 nie przewiduje jednak zezwolenia na stosowanie "substancji aromatyzujących" w wodzie do pojenia. W związku z tym wnioskodawca wycofał wniosek dotyczący wody do pojenia w odniesieniu do wszystkich przedmiotowych substancji.
(5) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/245 3 zezwolono na stosowanie d,l-izomentonu jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt.
(6) Zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o wydanie opinii, czy zezwolenie na stosowanie d,l-izomentonu jako dodatku paszowego nadal spełniałoby warunki określone w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w przypadku zmiany warunków tego zezwolenia. Zmiana ta polega na zwiększeniu maksymalnego zalecanego poziomu d,l-izomentonu do 5 mg/kg dla wszystkich gatunków zwierząt. Do wniosku dołączono odpowiednie dane na jego poparcie.
(7) W opiniach z 1 lutego 2012 r. 4 , 6 marca 2012 r. 5 , 7 marca 2012 r. 6 , 13 czerwca 2012 r. 7 , 13 listopada 2012 r. 8 , 10 marca 2015 r. 9 , 8 marca 2016 r. 10 , 20 kwietnia 2016 r. 11 , 12 lipca 2016 r. 12 i 26 września 2023 r. 13 Urząd stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania substancje te są bezpiecznie dla wszystkich gatunków zwierząt, konsumentów i środowiska. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do 2-metoksyfenolu, tymolu, 2-metoksy-4-metylofenolu, 4-etylogwajakolu, 2-metoksy-4-winylofenolu, 4-etylofenolu, 2-metylofenolu, 4-metylofenolu, karwakrolu, 2,6-dimetoksyfenolu, fenolu, 2,6-dimetylofenolu, 2-izopropylofenolu i benze- no-1,3-diolu nie przedstawiono nowych danych dotyczących bezpieczeństwa użytkownika, natomiast uznaje się, że w przypadku kontaktu tych substancji ze skórą i oczami oraz narażenia na te substancje dróg oddechowych występują potencjalne zagrożenia o różnym stopniu nasilenia. W przypadku 3-butylidenoftalidu i 3-propylidenoftalidu karty charakterystyki materiału przedstawione przez dostawców identyfikują te substancje jako substancje drażniące dla skóry, oczu i dróg oddechowych oraz działające szkodliwie po połknięciu. W przypadku aldehydu fenylooctowego, kwasu fenylooctowego, octanu fenetylu, fenylooctanu fenetylu, fenylooctanu metylu, fenylooctanu etylu, fenylooctanu izobutylu, salicylanu metylu i fenylooctanu 3-metylobutylu Urząd uznał za rozważne traktowanie wszystkich tych związków jako substancji drażniących dla skóry, oczu i dróg oddechowych, działających uczulająco na skórę i działających szkodliwie po połknięciu. W przypadku octanu terpineolu Urząd uznał za rozważne traktowanie tego związku jako substancji drażniącej dla skóry, oczu i dróg oddechowych oraz jako substancji działającej uczulająco na skórę. Terpinolen, alfa-felandren, alfa-terpinen, gamma-terpinen i l-limonen należy uznać za substancje drażniące dla skóry, oczu i dróg oddechowych oraz działające uczulająco na skórę. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do benzotiazolu, d,l-borneolu, d,l-izoborneolu, l-karwonu, trans-mentonu, d-kamfory, octanu d,l-bornylu, undek-10-enalu i octanu d,l-izobornylu uznaje się zagrożenia w przypadku kontaktu ze skórą i oczami i narażenia przez drogi oddechowe oraz klasyfikuje się je jako działające drażniąco na układ oddechowy. Urząd stwierdził ponadto, że wszystkie przedmiotowe substancje są uznawane za środki aromatyzujące do żywności, a ich funkcja w paszy byłaby zasadniczo taka sama jak w żywności, w związku z czym ponowne wykazywanie ich skuteczności nie jest konieczne. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metod analizy dodatku paszowego w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003. Ponadto w opinii z 26 września 2023 r. Urząd stwierdził, że w przypadku d,l-izomentonu maksymalny zalecany poziom 5 mg/kg jest bezpieczny dla wszystkich gatunków zwierząt, konsumentów i środowiska.
(8) W związku z powyższym Komisja uznaje, że przedmiotowe substancje spełniają warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. Ponadto Komisja uważa, że zezwolenie na stosowanie d,l-izomentonu nadal spełnia warunki przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, w przypadku gdy zmienione zostaną warunki dotyczące zwiększenia maksymalnego zalecanego poziomu do 5 mg/kg dla wszystkich gatunków zwierząt. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie przedmiotowych substancji oraz zmienić warunki zezwolenia dla d,l-izomentonu. Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia użytkowników przedmiotowych substancji.
(9) Komisja uważa, że w przypadku l-karwonu, salicylanu metylu, tymolu i karwakrolu względy bezpieczeństwa wymagają ustalenia maksymalnej zawartości oraz że dodatki te nie mogą być stosowane w połączeniu z innymi dodatkami zawierającymi takie substancje. W odniesieniu do undek-10-enalu, octanu terpineolu, d,l-borneolu, d-kamfory, octanu d,l-izobornylu, 3-propylidenoftalidu, kwasu fenylooctowego, benzotiazolu, terpinolenu, d,l-izoborneolu, trans-mentonu, octanu d,l-bornylu, 3-butylidenoftalidu, aldehydu fenylooctowego, octanu fenetylu, fenylooctanu fenetylu, fenylooctanu metylu, fenylooctanu etylu, fenylooctanu izobutylu, fenylooctanu 3-metylobutylu, 2-metok- syfenolu, 2-metoksy-4-metylofenolu, 4-etylogwajakolu, 2-metoksy-4-winylofenolu, 4-etylofenolu, 2-metylofenolu, 4-metylofenolu, 2,6-dimetoksyfenolu, fenolu, 2,6-dimetylofenolu, 2-izopropylofenolu, benzeno-1,3-diolu, alfa- felandrenu, alfa-terpinenu, gamma-terpinenu i l-limonenu względy bezpieczeństwa nie wymagają ustalenia maksymalnej zawartości. Aby umożliwić lepszą kontrolę, na etykietach tych dodatków należy jednak wskazać zalecaną maksymalną zawartość. W razie przekroczenia zalecanej zawartości maksymalnej stosowne informacje powinny być podawane na etykietach przedmiotowych premiksów.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/245.
(11) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie przedmiotowych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia. Ponadto, ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmiany w warunkach zezwolenia na stosowanie d,l-izomentonu, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z tej zmiany.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1989 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1989 dotyczące zezwolenia na stosowanie undek-10-enalu, octanu terpineolu, d,l-borneolu, l-karwonu, d-kamfory, octanu d,l-izobornylu, 3-propylidenoftalidu, kwasu fenylooctowego, salicylanu metylu, tymolu, karwakrolu, benzotiazolu, terpinolenu, d,l-izoborneolu, trans-mentonu, octanu d,l-bornylu, 3-butylidenoftalidu, aldehydu fenylooctowego, octanu fenetylu, fenylooctanu fenetylu, fenylooctanu metylu, fenylooctanu etylu, fenylooctanu izobutylu, fenylooctanu 3-metylobutylu, 2-metoksyfenolu, 2-metoksy-4-metylofenolu, 4-etylogwajakolu, 2-metoksy-4-winylofenolu, 4-etylofenolu, 2-metylofenolu, 4-metylofenolu, 2,6-dimetoksyfenolu, fenolu, 2,6-dimetylofenolu, 2-izopropylofenolu, benzeno-1,3-diolu, alfa-felandrenu, alfa-terpinenu, gamma-terpinenu i l-limonenu jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/245 w odniesieniu do warunków zezwolenia na stosowanie d,l-izomentonu jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt |
| Data aktu: | 22/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 13/08/2024 |