a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1073/2013 z dnia 18 października 2013 r. dotyczącym danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych (EBC/2013/38) 2 należy wprowadzić znaczące zmiany, w szczególności w świetle potrzeby zbierania dodatkowych informacji statystycznych dotyczących funduszy inwestycyjnych (FI) oraz zbierania ich z większą częstotliwością. Z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest zatem sporządzenie wersji przekształconej tego rozporządzenia.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 2533/98 stanowi, że w celu realizacji wymogów dotyczących sprawozdawczości statystycznej Europejski Bank Centralny (EBC), wspomagany przez krajowe banki centralne (KBC), ma prawo do zbierania informacji statystycznych w granicach bazowej populacji sprawozdawczej oraz w takim zakresie, w jakim jest to jest konieczne do realizacji zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC). Z art. 2 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia wynika, że na potrzeby realizacji wymogów EBC dotyczących sprawozdawczości statystycznej, m. in. w zakresie statystyki monetarnej i finansowej, FI wchodzą w skład bazowej populacji sprawozdawczej.
(3) Artykuł 3 tego samego rozporządzenia zobowiązuje EBC do określenia rzeczywistej populacji sprawozdawczej mieszczącej się w granicach bazowej populacji sprawozdawczej i uprawnia go do pełnego lub częściowego zwolnienia określonych kategorii podmiotów sprawozdających z wypełniania wymogów sprawozdawczości statystycznej. Populacja FI objęta niniejszym rozporządzeniem powinna obejmować alternatywne fundusze inwestycyjne (AFI) i przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) mające siedzibę na terytorium państw członkowskich, zgodnie z definicjami zawartymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 3 (dyrektywa w sprawie ZAFI) i dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 4 (dyrektywa w sprawie UCITS). W celu zapewnienia spójności i porównywalności statystyk ważne jest, aby do rzeczywistej populacji sprawozdawczej zostały włączone wszystkie podmioty sklasyfikowane w podsektorze "Fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego (S.124)" europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (ESA 2010) ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 5 . W niektórych przypadkach definicja FI może zatem obejmować podmioty, które nie są objęte zakresem dyrektywy w sprawie ZAFI lub dyrektywy w sprawie UCITS.
(4) Pomimo tego, że rozporządzenia przyjmowane na podstawie art. 34 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") nie przyznają praw państwom członkowskim, których walutą nie jest euro (zwanym dalej "państwami członkowskimi spoza strefy euro"), ani nie nakładają na nie obowiązków, art. 5 Statutu ESBC stosuje się zarówno do państw członkowskich strefy euro, jak i państw członkowskich spoza strefy euro. Motyw 17 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 nawiązuje do faktu, że z art. 5 Statutu ESBC w zw. z art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej wynika obowiązek określenia i wdrożenia na poziomie krajowym wszelkich środków, jakie państwa członkowskie spoza strefy euro uznają za właściwe w celu zbierania informacji statystycznych potrzebnych do wypełniania wymogów EBC dotyczących sprawozdawczości statystycznej oraz terminowego przygotowania się w dziedzinie statystyki do uzyskania statusu państwa członkowskiego strefy euro.
(5) Aby wykonywać swoje zadania, w szczególności definiować i realizować politykę pieniężną oraz przyczyniać się do stabilności systemu finansowego, ESBC potrzebuje wysokiej jakości informacji statystycznych dotyczących działalności finansowej FI. Głównym celem takich informacji jest dostarczenie EBC kompleksowego obrazu statystycznego podsektora FI w państwach członkowskich, których walutą jest euro (zwanych dalej "państwami członkowskimi strefy euro"), traktowanych jako jeden obszar gospodarczy. Informacje pochodzące z innych źródeł regulacyjnych lub komercyjnych, które są obecnie dostępne, nie zapewniają wystarczająco kompleksowego obrazu statystycznego podsektora FI niezbędnego do wykonywania zadań ESBC ze względu na ograniczenia pod względem zakresu, zasięgu i rodzaju dostępnych danych, jakości danych oraz poziomu harmonizacji danych dostępnych z tych źródeł.
(6) Zbieranie informacji statystycznych dotyczących działalności finansowej FI jest niezbędne do zaspokojenia stałych i doraźnych potrzeb analitycznych oraz wspierania EBC w prowadzeniu analizy monetarnej i finansowej. Te informacje statystyczne są również wykorzystywane przez ESBC do sporządzania innych statystyk, w szczególności w odniesieniu do rachunków finansowych, bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej strefy euro. W tym celu wymagane są informacje statystyczne dotyczące dochodów z inwestycji przypisanych udziałowcom FI, które można uzyskać na podstawie informacji o dochodach i opłatach wymaganych na mocy niniejszego rozporządzenia. Aby zminimalizować obciążenia sprawozdawcze związane z tymi wymogami, niektóre informacje o dochodach mogą być oszacowane przez właściwy KBC, a informacje o opłatach są wymagane wyłącznie w ujęciu rocznym.
(7) Informacje statystyczne zbierane na podstawie niniejszego rozporządzenia są wykorzystywane do sporządzania statystyki FI zarówno w ujęciu zagregowanym, jak i w podziale na poszczególne fundusze, a także do uzupełniania innych źródeł informacji statystycznych zbieranych przez EBC oraz do zapewnienia możliwości skutecznego zintegrowania tych informacji statystycznych z tymi innymi źródłami, w tym ze statystyką inwestycji w papiery wartościowe zbieraną zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) 6 , rejestrem danych instytucji i podmiotów powiązanych (RIAD) tworzonym zgodnie z wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/876 (EBC/2018/16) 7 i scentralizowaną bazą danych o papierach wartościowych (CSDB) tworzoną zgodnie z wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/971 (EBC/2022/25) 8 . Umożliwia to efektywne i racjonalne pod względem kosztów wykorzystanie informacji statystycznych zbieranych od podmiotów sprawozdających, zwiększając ich spójność i porównywalność, a tym samym ich znaczenie i wartość do celów analitycznych.
(8) Przed przyjęciem niniejszego rozporządzenia w celu określenia i nałożenia wymogów sprawozdawczości statystycznej EBC ocenił zalety i koszty zbierania nowych informacji statystycznych zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 i uważa, że w celu poprawy jakości i dostępności danych dla użytkowników statystyki dotyczącej FI przy wykonywaniu zadań ESBC konieczne są nowe i zbierane z większą częstotliwością informacje statystyczne, w tym informacje statystyczne dotyczące miesięcznych dochodów i opłat rocznych wpłacanych przez udziałowców na rzecz FI oraz dywidend wypłacanych przez FI, a także informacje na temat klasyfikacji FI. EBC zasięgnął również opinii Komisji Europejskiej w odniesieniu do projektu rozporządzenia i otrzymał w odpowiedzi uwagi Komisji.
(9) Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi przede wszystkim w odniesieniu do FI. Uzyskanie bezpośrednio od FI pełnych informacji o posiadaczach wyemitowanych przez FI udziałów/jednostek uczestnictwa na okaziciela może jednak okazać się niemożliwe. W związku z tym konieczne jest dokonanie ustaleń umożliwiających KBC gromadzenie tych informacji statystycznych, w tym z innych źródeł i od innych podmiotów, z wykorzystaniem najbardziej skutecznych i dokładnych metod dostępnych na szczeblu krajowym.
(10) W celu ograniczenia obciążeń sprawozdawczych KBC powinny mieć możliwość zbierania niezbędnych informacji na temat FI od rzeczywistej populacji sprawozdawczej w ramach szerszych ram sprawozdawczości statystycznej, pod warunkiem że nie będzie to utrudniało spełniania wymogów statystycznych EBC, a zbieranie informacji w ten sposób będzie zgodne z zasadami statystycznymi, na których opiera się statystyka europejska tworzona przez ESBC, określonymi w art. 3a rozporządzenia (WE) nr 2533/98. W celu zwiększenia przejrzystości w takich sytuacjach podmioty sprawozdające powinny być poinformowane o tym, że informacje statystyczne są zbierane na potrzeby realizacji innych celów.
(11) Ze względu na znaczny wzrost znaczenia podsektora FI dla transmisji polityki pieniężnej oraz nadzoru i oceny stabilności finansowej potrzebne jest dostarczanie bardziej szczegółowych informacji statystycznych z częstotliwością miesięczną. Umożliwi to szybsze doradztwo strategiczne i poprawę jakości analiz, na przykład dzięki lepszej identyfikacji zdarzeń i związku przyczynowego w gospodarce i na rynkach finansowych, a także znacznie ułatwi włączanie danych i związanych z nimi analiz do regularnych dokumentów strategicznych kierowanych do Rady Prezesów.
(12) W celu zapewnienia, aby obciążenia sprawozdawcze nie były nadmierne, KBC powinny mieć możliwość przyznawania FI wyłączeń z określonymi wymogami i limitami. Powinna istnieć możliwość przyznawania określonych wyłączeń FI posiadającym ograniczone możliwości w zakresie częstotliwości i terminowości wyceny aktywów, tak aby mogły one spełniać wymogi sprawozdawcze z częstotliwością i terminami, które są lepiej dostosowane do tych ograniczeń. Ponadto powinna istnieć możliwość przyznawania FI wyłączeń co do przekazywania danych na zasadzie "papier po papierze" w odniesieniu do papierów bez ważnych kodów identyfikacyjnych, jeżeli mają one niską wartość rynkową w stosunku do wszystkich posiadanych papierów wartościowych na poziomie krajowym lub na poziomie indywidualnego FI.
(13) Zbieranie informacji na zasadzie "papier po papierze" na mocy niniejszego rozporządzenia odbywa się zgodnie z definicjami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24).
(14) Jakość gromadzonych informacji statystycznych i analiz przeprowadzonych przez EBC uległaby poprawie, gdyby otrzymał on od Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) dane, które są przekazywane na mocy dyrektywy w sprawie ZAFI i dyrektywy w sprawie UCITS i które są niezbędne do wykonywania zadań ESBC. EBC powinien zatem współpracować z ESMA w dążeniu do realizacji jego celów wynikających z niniejszego rozporządzenia i dążyć do zwiększenia skuteczności tworzenia informacji statystycznych wykorzystywanych do tych celów, w tym poprzez ograniczenie niepotrzebnego powielania i niespójności między ramami sprawozdawczości na potrzeby zadań ESBC a celami nadzorczymi, a także poprzez poprawę standaryzacji danych, sprawnego udostępniania danych i ich wykorzystywania.
(15) Zastosowanie powinny mieć standardy ochrony i wykorzystania poufnych informacji statystycznych określone w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98, co umożliwi wymianę takich informacji z Europejskimi Urzędami Nadzoru tam, gdzie jest to konieczne do wykonywania ich obowiązków.
(16) Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 przyznaje EBC uprawnienie do nakładania sankcji na podmioty sprawozdające, które nie wypełniają obowiązków w zakresie sprawozdawczości statystycznej wynikających z rozporządzeń lub decyzji EBC.
(17) Aby zapewnić odpowiednią ciągłość sprawozdawczości w zakresie informacji statystycznych dotyczących FI, wymogi obowiązujące przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinny być utrzymane w mocy przez cały okres przejściowy.
(18) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszego rozporządzenia, z takim zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań, ani na obciążenia sprawozdawcze. W związku z tym Zarząd EBC powinien mieć możliwość dokonywania takich zmian technicznych, przy czym procedura ta powinna być stosowana przy uwzględnieniu opinii Komitetu ds. Statystyki ESBC.
(19) Aby zapewnić ciągłość sprawozdawczości w zakresie informacji statystycznych dotyczących FI oraz umożliwić rozpoczęcie wdrażania niniejszego rozporządzenia od dnia 1 grudnia 2025 r., powinno ono wejść w życie niezwłocznie. Nie powinno ono jednak mieć zastosowania przed dniem 1 grudnia 2025 r., aby zapewnić KBC oraz FI wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do odpowiednich wymogów sprawozdawczych. W celu zapewnienia, aby wyłączenia na mocy niniejszego rozporządzenia były przyznawane przez KBC w oparciu o solidną podstawę prawną oraz aby podmioty sprawozdające były powiadamiane o tych wyłączeniach w odpowiednim czasie, postanowienia dotyczące wyłączeń powinny mieć zastosowanie od dnia wejścia niniejszego rozporządzenia w życie.
(20) Z uwagi na krajowe zasady rachunkowości, które pozwalają niektórym FI na wycenę ich aktywów z częstotliwością mniejszą niż miesięczna, określenie tych kategorii przez Radę Prezesów nie jest już konieczne. Zgodnie z niniejszym rozporządzeniem uznaje się za właściwe, aby to KBC dysponowały swobodą uznania w zakresie przyznawania takich wyłączeń ze względu na to, że kategorie FI, do których mogą one mieć zastosowanie, są ograniczone. Należy zatem uchylić decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/32 (EBC/2014/62) 9 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: