Decyzja 2024/1984 w sprawie wsparcia planowania w trakcie transformacji instytucjonalnej na potrzeby nierutynowych misji i zdolności dochodzeniowych Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW)

DECYZJA RADY (WPZiB) 2024/1984
z dnia 15 lipca 2024 r.
w sprawie wsparcia planowania w trakcie transformacji instytucjonalnej na potrzeby nierutynowych misji i zdolności dochodzeniowych Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE").

(2) W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (zwanej dalej "Konwencją o zakazie broni chemicznej") oraz Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (zwanej dalej "OPCW") w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. W ramach strategii UE Unia zobowiązała się do działań na rzecz powszechnego przestrzegania kluczowych traktatów i umów dotyczących rozbrojenia i nieproliferacji, w tym Konwencji o zakazie broni chemicznej.

(3) Od 2004 r. Unia wspiera działania OPCW poprzez następujące wspólne działania i decyzje Rady: wspólne działanie Rady 2004/797/WPZiB 1 ; wspólne działanie Rady 2005/913/WPZiB 2 ; wspólne działanie Rady 2007/185/WPZiB 3 ; wspólne działanie Rady 2007/185/WPZiB; decyzja Rady 2009/569/WPZiB 4 ; decyzja Rady 2012/166/WPZiB 5 ; decyzja Rady (WPZiB) 2015/259 6 ; decyzja Rady (WPZiB) 2019/538 7 ; decyzja Rady (WPZiB) 2021/1026 8  zmieniona decyzją Rady (WPZiB) 2023/1515 9 ; decyzja Rady (WPZiB) 2021/2073 10  i decyzja Rady (WPZiB) 2023/1344 11 .

(4) W ramach aktywnego wdrażania rozdziału III strategii UE niezbędne jest nieprzerwane udzielanie konsekwentnej i ukierunkowanej pomocy Unii na rzecz OPCW. Istnieje szczególna potrzeba dalszego wspierania wzmacniania zdolności dochodzeniowych OPCW w ramach jej przejściowego planowania instytucjonalnego na potrzeby misji nierutynowych; należy wspierać także możliwości przekazywania zgromadzonych informacji dowodowych, by umożliwiać pociąganie osób, które dopuściły się użycie broni chemicznej w Syrii, do odpowiedzialności na forum międzynarodowym.

(5) Unia powinna zatem przyjąć niniejszą decyzję w celu zapewnienia niezbędnego wsparcia.

(6) Techniczną realizację działań, które mają być prowadzone na mocy niniejszej decyzji, należy powierzyć Sekretariatowi Technicznemu OPCW,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W celu realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia Unia wspiera, poprzez działanie operacyjne, wdrażanie Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów.
2. 
Celem działania, o którym mowa w ust. 1, jest:
integracja wiadomości i wiedzy fachowej odnoszących się do metodyki dochodzeniowej, a także do sposobów prowadzenia dochodzeń oraz działań dochodzeniowych (np. rozmieszczanie itd.);
stałe przestrzeganie zasad wymiany informacji dowodowych, nakazanej w pkt 12 decyzji OPCW C-SS-4/DEC.3 z dnia 26-28 czerwca 2018 r. zatytułowanej "przeciwdziałanie zagrożeniu związanemu z użyciem broni chemicznej", w celu zachowywania i przekazywania informacji odpowiednim podmiotom prowadzącym dochodzenia.
3. 
Szczegółowy opis działania, o którym mowa w ust. 1, przedstawiony jest w dokumencie projektowym.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem").
2. 
Techniczną realizacją działania, o którym mowa w art. 1, zajmuje się Sekretariat Techniczny OPCW.
3. 
OPCW wykonuje zadanie, o którym mowa w ust. 2, pod nadzorem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokonuje niezbędnych ustaleń z OPCW.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację działania, o którym mowa w art. 1, wynosi 1 605 447,56 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z zasadami i procedurami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Właściwe zarządzanie wydatkami finansowanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 nadzoruje Komisja. W tym celu zawiera z OPCW umowę o przyznanie wkładu. Zgodnie z umową o przyznanie wkładu OPCW jest zobowiązana do wyeksponowania wkładu Unii stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dąży do zawarcia umowy, o której mowa w ust. 3, w jak najkrótszym terminie po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1. 
Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez OPCW. Sprawozdania te stanowią dla Rady podstawę do sporządzenia oceny.
2. 
Komisja udziela informacji na temat aspektów finansowych realizacji działania, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 24 miesiące po zawarciu umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja wygasa jednak po upływie sześciu miesięcy od daty jej wejścia w życie, w przypadku gdy w tym okresie nie zostanie zawarta taka umowa.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Planowanie w trakcie transformacji instytucjonalnej na potrzeby nierutynowych misji i zdolności dochodzeniowych OPCW

1.
Kontekst i uzasadnienie

W grudniu 2003 r. Unia Europejska (UE) przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE"), w której przyznała, że broń masowego rażenia stwarza zagrożenie dla międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę konwencji o zakazie broni chemicznej (CWC) oraz Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. Cele strategii UE są uzupełnieniem celów CWC. Od czasu przyjęcia strategii UE Unia i OPCW prowadzą współpracę, w tym poprzez udział w szeregu wspólnych działań oraz decyzji 12

OPCW otrzymuje od UE stałe wsparcie w wykonywaniu mandatu, co odzwierciedla stałe zaangażowanie na rzecz pełnego wdrożenia CWC, przy czym od 2004 r. dobrowolne wkłady za pośrednictwem wspólnych działań i decyzji w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) wyniosły 43,6 mln EUR. OPCW z zadowoleniem przyjmuje stałe zaangażowanie UE we wspieranie OPCW w jej staraniach na rzecz realizacji celu konwencji, którym jest powstanie świata wolnego od broni chemicznej, a dzięki temu przyczynienie się do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. OPCW dostrzega ponadto wsparcie udzielone przez UE w postaci zapewnianego od 2004 r. finansowania obejmującego różne obszary, takie jak: stosowanie systemu weryfikacji i niszczenie zapasów broni chemicznej, propagowanie powszechnego stosowania, wdrażanie CWC przez państwa-strony, współpraca międzynarodowa w zakresie działań chemicznych, gotowość do zapobiegania atakom z użyciem toksycznych substancji chemicznych i reagowania na nie, rozwój nauki i technologii, cyberbezpieczeństwo, budowa Centrum Chemii i Technologii OPCW, orientacja sytuacyjna i produkty obrazowania satelitarnego oraz stawianie czoła zagrożeniu użycia broni chemicznej. Ponadto, dostrzegając pojawiające się wyzwania w zapobieganiu ponownemu pojawieniu się broni chemicznej, OPCW z zadowoleniem przyjmuje również wyrażane przez UE stałe zainteresowanie zwiększeniem wsparcia na rzecz instytucjonalizacji zdolności OPCW w zakresie prowadzenia dochodzeń i weryfikacji.

Po zakończeniu niszczenia wszystkich zadeklarowanych zapasów broni chemicznej w lipcu 2023 r. OPCW kontynuowała dostosowywanie się do etapu po zniszczeniu broni. W związku z tym Sekretariat OPCW zainicjował mapowanie wiedzy na potrzeby procesów związanych z zapewnieniem zachowania zdolności Sekretariatu związanych ze skutecznym reagowaniem na użycie broni chemicznej i na zarzuty dotyczące jej użycia.

Niniejszy wniosek należy rozpatrywać w związku z decyzją Rady (WPZiB) 2023/1344 z dnia 26 czerwca 2023 r. (UE2023) oraz działaniami w ramach rezultatu 3 ("Skuteczne reagowanie na domniemane użycie broni chemicznej"). Działania przewidziane w decyzji Rady (WPZiB) 2023/1344 dotyczą przede wszystkim prowadzenia dochodzeń będących w toku lub oczekiwanych. Niniejszy wniosek koncentruje się na obowiązkach i działaniach powstających po zakończeniu dochodzeń i opublikowaniu sprawozdań.

Wniosek dotyczący finansowania WPZiB na 2024 r. jest dostosowany do priorytetów OPCW i Sekretariatu Technicznego związanych z pozyskiwaniem wiedzy, integracją wiedzy fachowej, ze szczegółowym określeniem dotychczasowych procesów i procedur w zakresie bezpieczeństwa informacji, a także w odpowiedzi na ryzyko związane z rozwojem nauki i technologii, który ma wpływ na używanie broni chemicznej i związane z tym zagrożenia. W konkretnym ujęciu wniosek ma na celu uwzględnienie wyników prowadzenia niezależnych i bezstronnych działań dochodzeniowych oraz, między innymi, powiązanych obowiązków w zakresie dokumentacji nałożonych na mocy decyzji konferencji państw-stron C-SS-4/DEC.3, pkt 12, przyjętej w dniu 27 czerwca 2018 r., i C-28/Dec.12 przyjętej w dniu 30 listopada 2023 r. Kontynuując wysiłki podejmowane przez Sekretariat we wdrażaniu warunków określonych w pkt 21 C-SS-4/DEC.3 oraz zgodnie z pkt 2 C-28/Dec.12, konferencja państw-stron zwróciła się do Sekretariatu o kontynuowanie wysiłków na rzecz utrzymania i budowania jego zdolności do prowadzenia dochodzeń w sprawie zarzutów dotyczących użycia broni chemicznej, w tym poprzez dalszy rozwój narzędzi i metod, takich jak narzędzia i metody związane z forensyką, rozmowami ze świadkami, gromadzeniem dowodów, łańcuchem dowodowym, planowanie i prowadzenie regularnych szkoleń i innych stosownych ćwiczeń, integrację i utrzymywanie wiedzy, umiejętności i wiedzy fachowej zgromadzonych w trakcie poprzednich misji, a także za pomocą wszelkich innych środków, które dyrektor generalny uzna za konieczne i właściwe.

Na 28. konferencji państw-stron (27 listopada - 1 grudnia 2023 r.) przyjęto dwuletni program i budżet OPCW na lata 2024-2025. Obejmuje on bieżącą transformację Wydziału Inspekcji. Dostosowanie to ma na celu uwzględnienie i zintegrowanie wiedzy i wiedzy fachowej zdobytych podczas nierutynowych misji przeprowadzanych w Syrii i poza nią, tak aby utrwalić tę szczególną zdolność w drodze szkoleń w ramach odpowiednich istniejących struktur Sekretariatu i podejmować działania na korzyść państw-stron, na ich wniosek. Ten okres transformacji instytucjonalnej będzie wymagał uzupełniających dobrowolnych wkładów - z których część zostanie sfinansowana w ramach wniosku UE - obok zasobów dostępnych w ramach programu i budżetu na lata 2024-2025, aby przyspieszyć realizację poniższych celów i działań, a także wykorzystanie Centrum Chemii i Technologii OPCW.

2.
Ogólne cele proponowanego działania

Ogólnym celem decyzji Rady UE byłoby wzmocnienie zdolności Sekretariatu do skutecznego i wiarygodnego reagowania na użycie broni chemicznej i zarzuty dotyczące jej użycia. Takie wsparcie przyczyniłoby się do realizacji zadań OPCW. Umożliwiłoby również terminowe uczestnictwo w realizacji zobowiązań OPCW wynikających z CWC w związku z międzynarodowymi działaniami w zakresie rozliczalności z tytułu użycia broni chemicznej.

3.
Cele szczegółowe działania
Integracja wiedzy i wiedzy fachowej w zakresie metod, protokołów i działań dochodzeniowych (np. rozmieszczenia itp.);
stałe przestrzeganie zasad wymiany informacji dowodowych, zgodnie z wymogiem określonym w C-SS-4/DEC.3 (pkt 12), w celu zabezpieczania i przekazywania informacji odpowiednim podmiotom dochodzeniowym.
4.
Oczekiwane rezultaty działania
Rezultat 1: Instytucjonalne zintegrowanie zdolności OPCW w zakresie gotowości i reagowania na wszelkie nowe przypadki użycia lub zarzuty użycia broni chemicznej oraz na nowe lub pojawiające się zagrożenia. Przy następujących wstępnie określonych działaniach:
Przeniesienie zabezpieczonych informacji uzyskanych w trakcie dochodzeń do zintegrowanej platformy w ramach planu zarządzania wiedzą, dostosowanego do nowych/zmienionych funkcji instytucjonalnych i schematu organizacyjnego OPCW.
Opracowanie i testowanie zastawu edukacyjnego (szkolenia, materiały takie jak kompendium, najlepsze praktyki itp.) w zakresie użycia broni chemicznej lub zarzutów dotyczących jej użycia dla potrzeb transferu i udostępniania wiedzy OPCW (ma on obejmować tematykę z zakresu odnośnej wiedzy fachowej, tak aby dostarczyć szczegółowych informacji wynikających z wiedzy specjalistycznej OPCW zdobytej w trakcie dochodzeń prowadzonych w Syryjskiej Republice Arabskiej, takich jak: rozmowy ze świadkami/państwami-stronami/ofiarami; postępowanie na miejscu domniemanego użycia broni chemicznej; zarządzanie sprawami dochodzeniowymi i przygotowanie prawne; łańcuch dowodowy itp.).
Rezultat 2: Umożliwienie i usprawnienie transferu informacji dowodowych do bezstronnego i niezależnego międzynarodowego mechanizmu (IIIM) w związku z opublikowanymi sprawozdaniami zespołu ds. dochodzenia i identyfikacji (IIT) na temat użycia broni chemicznej w Syryjskiej Republice Arabskiej, zgodnie z C-SS-4/DEC.3 pkt 12 oraz w celu wsparcia międzynarodowej rozliczalności z tytułu użycia broni chemicznej. Przy następujących wstępnie określonych działaniach:
Stworzenie środowiska sprzyjającego zarządzaniu postępami między "zespołami" odpowiedzialnymi za sprawozdania, wraz ze wspólnymi usługami obejmującymi dostarczanie i przechowywanie informacji ze sprawozdań IIT w celu przekazania ich do IIIM.
Dostarczanie i przechowywanie informacji zawartych w pierwszym sprawozdaniu IIT, dotyczącym użycia broni chemicznej w Al-Lataminie, do celów transferu tych informacji w oparciu o wnioski złożone przez IIIM, w tym identyfikacja, przegląd, opracowanie, weryfikacja zgody, transfer i archiwizacja na potrzeby wstępnego przedłożenia, reakcji następczych i archiwizacji wszystkich istotnych akt dotyczących incydentów.
Dostarczanie i przechowywanie informacji zawartych w drugim sprawozdaniu IIT, dotyczącym użycia broni chemicznej w Sarakibie, do celów transferu tych informacji w oparciu o wnioski złożone przez IIIM, w tym identyfikacja, przegląd, opracowanie, weryfikacja zgody, transfer i archiwizacja w odniesieniu do wszystkich akt dotyczących incydentów.
Dostarczanie i przechowywanie informacji zawartych w trzecim sprawozdaniu IIT, dotyczącym użycia broni chemicznej w Doumie, do celów transferu tych informacji w oparciu o wnioski złożone przez IIIM, w tym identyfikacja, przegląd, opracowanie, weryfikacja zgody, transfer i archiwizacja w odniesieniu do wszystkich akt dotyczących incydentów.
Dostarczanie i przechowywanie informacji zawartych w czwartym sprawozdaniu IIT, dotyczącym użycia broni chemicznej w Mari, do celów transferu tych informacji w oparciu o wnioski złożone przez IIIM, w tym identyfikacja, przegląd, opracowanie, weryfikacja zgody, transfer i archiwizacja w odniesieniu do wszystkich akt dotyczących incydentów.
5.
Beneficjenci końcowi

Beneficjentami są: personel i zespoły Sekretariatu OPCW oraz zainteresowane strony CWC, w tym państwa-strony, organy krajowe, społeczeństwo obywatelskie, organizacje międzynarodowe i międzyrządowe itp.

6.
Czas trwania

Oczekuje się, że wydatki finansowane za pośrednictwem niniejszego projektu zostaną poniesione i sfinalizowane w ciągu okresu wdrożenia trwającego 24 miesięcy.

1 Wspólne działanie Rady 2004/797/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 63).
2 Wspólne działanie Rady 2005/913/WPZiB z dnia 12 grudnia 2005 r. wspierające działania OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozpowszechnianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 331 z 17.12.2005, s. 34).
3 Wspólne działanie Rady 2007/185/WPZiB z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 85 z 27.3.2007, s. 10).
4 Decyzja Rady 2009/569/WPZiB z dnia 27 lipca 2009 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 197 z 29.7.2009, s. 96).
5 Decyzja Rady 2012/166/WPZiB z dnia 23 marca 2012 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 87 z 24.3.2012, s. 49).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/259 z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 43 z 18.2.2015, s. 14).
7 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/538 z dnia 1 kwietnia 2019 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 93 z 2.4.2019, s. 3).
8 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/1026 z dnia 21 czerwca 2021 r. w sprawie wsparcia Programu Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 224 z 24.6.2021, s. 24).
9 Decyzja Rady (WPZiB) 2023/1515 z dnia 20 lipca 2023 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2021/1026 w sprawie wsparcia Programu Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 184 z 21.7.2023, s. 37).
10 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2073 z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie wsparcia zwiększenia skuteczności operacyjnej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) za pomocą obrazów satelitarnych (Dz.U. L 421 z 26.11.2021, s. 65).
11 Decyzja Rady (WPZiB) 2023/1344 z dnia 26 czerwca 2023 r. w sprawie wsparcia zwiększenia skuteczności operacyjnej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) (Dz.U. L 168 z 3.7.2023, s. 27).
12 W tym wspólne działanie 2004/797/WPZiB (wygasło); wspólne działanie 2005/913/WPZiB (wygasło); wspólne działanie 2007/185/WPZiB (wygasło); decyzja 2009/569/WPZiB (wygasła); wspólne działanie 2012/166/WPZiB (wygasło); decyzja 2013/726/WPZiB (wygasła); decyzja 2015/259 (przedłużona decyzją 2018/294, wygasła); decyzja (WPZiB) 2015/2215 (wygasła); decyzja 2017/2302 (przedłużona decyzją 2019/1092, wygasła); decyzja 2017/2303 (przedłużona decyzją 2018/1943 i decyzją 2019/2112, wygasła); decyzja 2019/538 (przedłużona decyzją 2022/573, wygasła); decyzja 2021/1026 (przedłużona decyzją 2023/1515, obowiązuje do sierpnia 2024 r. włącznie) i decyzja 2021/2073 (obowiązuje do grudnia 2025 r. włącznie); decyzja 2023/1344 (obowiązuje do czerwca 2026 r. włącznie)..

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024