uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności jego art. 117 i art. 143 ust. 4,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1468 2 zmieniono rozporządzenie (UE) 2021/2115, między innymi w odniesieniu do możliwości przyznawania przez państwa członkowskie tymczasowych odstępstw od norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska ("GAEC") oraz w odniesieniu do wymogów niektórych norm GAEC określonych w załączniku III do tego rozporządzenia.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/2289 3 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące prezentacji treści planów strategicznych WPR oraz elektronicznego systemu bezpiecznej wymiany informacji. Należy zmienić załącznik I do tego rozporządzenia wykonawczego, aby umożliwić państwom członkowskim wprowadzenie do ich planów strategicznych WPR opcji umożliwiającej rolnikom spełnienia normy 7 GAEC w drodze dywersyfikacji upraw.
(3) Biorąc pod uwagę, że rozporządzeniem (UE) 2024/1468 usunięto pierwszy wymóg normy 8 GAEC z załącznika III do rozporządzenia (UE) 2021/2115, przepisy dotyczące elementów związanych z tym wymogiem, które mają zostać określone w planach strategicznych WPR, należy również skreślić z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/2289.
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1475 4 ustanawia szczegółowe zasady ewaluacji planów strategicznych WPR oraz dostarczania informacji na potrzeby monitorowania i ewaluacji. Aby zapewnić kompletność informacji niezbędnych do monitorowania i ewaluacji planów strategicznych WPR, państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji za każdy rok dane dotyczące wdrażania tymczasowych odstępstw od norm GAEC, o których mowa w art. 13 ust. 2a rozporządzenia (UE) 2021/2115, zmienionego rozporządzeniem (UE) 2024/1468. Sprawozdania te powinny zawierać informacje na temat terytorialnego i przedmiotowego zakresu tych tymczasowych odstępstw, ich czasu trwania i przyczyn, a także informacje na temat rolników i innych beneficjentów, których dotyczą tymczasowe odstępstwa. Należy ustanowić przepisy niezbędne do zapewnienia przekazywania tych danych Komisji, takie jak częstotliwość, harmonogram i organ odpowiedzialny za przekazywanie danych.
(5) Rozporządzeniem (UE) 2024/1468 nałożono na państwa członkowskie obowiązek ustanowienia i zapewnienia wsparcia na rzecz ekoschematów obejmujących, na gruntach ornych, praktyki utrzymania obszarów nieprodukcyjnych, takich jak grunty ugorowane, oraz tworzenie nowych elementów krajobrazu, o których mowa w art. 31 ust. 1a rozporządzenia (UE) 2021/2115. Aby umożliwić Komisji monitorowanie i ocenę tych ekoschematów, biorąc pod uwagę znaczenie wkładu takich praktyk w realizację celu szczegółowego dotyczącego różnorodności biologicznej określonego w art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2021/2115, należy przewidzieć, aby państwa członkowskie zgłaszały dane dotyczące liczby kwalifikujących się hektarów objętych płatnością z tytułu tych praktyk. Aby ułatwić ocenę różnych praktyk objętych tymi ekoschematami, dane powinny być dostarczane oddzielnie dla ekoschematów obejmujących obszary nieprodukcyjne oraz dla ekoschematów ustanawiających nowe elementy krajobrazu na gruntach ornych. W przypadku państw członkowskich podejmujących decyzję, o której mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1468, o zmianie normy 8 GAEC w odniesieniu do roku składania wniosków 2024, obowiązek zgłaszania danych dotyczących odpowiednich ekoschematów powinien mieć zastosowanie od roku składania wniosków 2024.
(6) Ponieważ rozporządzeniem (UE) 2024/1468 usunięto pierwszy wymóg normy 8 GAEC z załącznika III do rozporządzenia (UE) 2021/2115, obowiązek państw członkowskich zgłaszania danych dotyczących tego wymogu, należy również skreślić z załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1475.
(7) Należy ustanowić przepisy przejściowe, aby umożliwić państwom członkowskim podejmowanie decyzji, o których mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1468, o stosowaniu wymogów dotyczących prezentacji treści planu strategicznego WPR w przypadku zmian planów strategicznych WPR w odniesieniu do norm 7 i 8 GAEC dla roku składania wniosków 2024 oraz aby zagwarantować, że państwa członkowskie nadal przekazują dane dotyczące wdrażania normy 8 GAEC, o której mowa w sekcji 4 lit. q) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1475, w odniesieniu do lat składania wniosków 2023 i 2024.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2021/2289 i (UE) 2022/1475.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Polityki Rolnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1962 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1962 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/2289 w odniesieniu do prezentacji treści planów strategicznych WPR dotyczących norm 7 i 8 GAEC oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1475 w odniesieniu do przekazywania niektórych danych na potrzeby monitorowania i ewaluacji przez państwa członkowskie |
| Data aktu: | 18/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 19/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 26/07/2024 |