KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 30 ust. 1, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1941 2 zawiera wykaz agrofagów, w odniesieniu do których na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031 tymczasowo zakazuje się wprowadzania, przemieszczania, utrzymywania, rozmnażania lub uwalniania na terytorium Unii.
(2) W okresie od czerwca 2021 r. do grudnia 2023 r. kilka państw członkowskich powiadomiło Komisję o urzędowo potwierdzonym występowaniu w przesyłkach roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów pochodzących z państw trzecich agrofagów, które nie są wymienione jako agrofagi kwarantannowe dla Unii, jako agrofagi kwarantannowe dla strefy chronionej lub jako regulowane agrofagi niekwarantannowe dla Unii w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 3 i które nie są regulowane na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(3) Homona magnanima należy do agrofagów, w przypadku których Niemcy wprowadziły środki na podstawie art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031. Ten agrofag został wielokrotnie przechwycony na granicach Unii i nie stwierdzono jego występowania na terytorium Unii.
(4) W odniesieniu do terytorium Unii Niemcy przeprowadziły wstępną ocenę ryzyka dotyczącą Homona magnanima 4 . W ocenie stwierdzono, że agrofag spełnia kryteria dotyczące agrofagów kwarantannowych dla Unii określone w sekcji 3 podsekcja 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 i w związku z tym powinien podlegać środkom tymczasowym zgodnie z art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031. Ponieważ rośliny żywicielskie tego agrofaga są nadal przywożone z państw, w których on występuje, stanowi on zagrożenie fitosanitarne dla terytorium Unii. Konieczna jest jednak dalsza ocena ryzyka w celu ustalenia, czy Homona magnanima kwalifikuje się jako agrofag kwarantannowy dla Unii i czy należy go włączyć do załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072. Należy zatem tymczasowo zakazać jego wprowadzania do Unii oraz przemieszczania, utrzymywania, rozmnażania i uwalniania w Unii do czasu przeprowadzenia pełnej analizy ryzyka.
(5) Ponadto agrofaga Leucinodes orbonalis początkowo włączono do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1941 na podstawie kategoryzacji agrofagów przeprowadzonej przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"). W 2024 r. Urząd wydał opinię naukową w sprawie pełnej oceny ryzyka dotyczącej agrofa- gów w odniesieniu do Leucinodes orbonalis 5 . Urząd stwierdził, że prawdopodobieństwo zadomowienia się i przewidywane oddziaływanie agrofaga w Unii są bardzo niskie. W świetle opinii Urzędu należy stwierdzić, że agrofag Leucinodes orbonalis nie stwarza niedopuszczalnego ryzyka fitosanitarnego dla terytorium Unii, a zatem nie spełnia kryteriów dotyczących agrofagów kwarantannowych dla Unii określonych w sekcji 1 ani w sekcji 3 podsekcja 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do terytorium Unii. W związku z tym nie powinien on już podlegać środkom tymczasowym przyjętym na podstawie art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1941.
(7) Przepisy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 17 lipca 2024 r.