Decyzja EBC/2023/38 (2024/190) zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2024/190
z dnia 15 grudnia 2023 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (EBC/2023/38)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności drugi akapit art. 12 ust. 1 w związku z pierwszym tiret art. 3 ust. 1 oraz art. 18 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 9 września 2022 r. Rada Prezesów przyjęła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) 1 , która zmieniła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) 2 . W decyzji (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) przewidziano uwzględnienie kwestii związanych ze zmianą klimatu w przydziale referencyjnym dla zakupów obligacji przedsiębiorstw w ramach programu skupu aktywów w sektorze przedsiębiorstw (CSPP) i tymczasowego nadzwyczajnego programu skupu aktywów w czasie pandemii (PEPP), w szczególności w celu zarządzania ekspozycją Eurosystemu na ryzyko finansowe związane z klimatem, zgodnie z metodologią zatwierdzoną przez Radę Prezesów.

(2) Zgodnie z decyzją (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) kwestie związane ze zmianą klimatu zostały uwzględnione poprzez "przechylenie" wskaźnika referencyjnego na korzyść emitentów o lepszym oddziaływaniu na klimat, tj. zwiększenie w bilansie Eurosystemu udziału aktywów emitowanych przez przedsiębiorstwa o lepszym oddziaływaniu na klimat w stosunku do udziału przedsiębiorstw o gorszych wynikach w tym obszarze. Jak wskazano w motywie 1 decyzji (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29), oddziaływanie emitentów na klimat należy mierzyć poprzez odniesienie do ich emisji gazów cieplarnianych, poziomu ambicji ich celów w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla oraz ujawniania przez nich informacji dotyczących klimatu.

(3) W dniu 19 września 2022 r. Europejski Bank Centralny (EBC) opublikował na swojej stronie internetowej dalsze szczegółowe informacje na temat uwzględniania problematyki zmiany klimatu przy zakupach obligacji przedsiębiorstw, w których wyjaśniono kluczowe elementy sposobu oceny oddziaływania emitentów na klimat, w tym metodologię określania oceny punktowej w zakresie ich oddziaływania na klimat.

(4) W dniu 23 marca 2023 r. EBC opublikował raport zatytułowany "Climate-related financial disclosures of the Eurosystem's corporate sector holdings for monetary policy purposes" 3 . Oprócz opisu postępów Eurosystemu w zakresie zarządzania ryzykiem finansowym związanym ze zmianą klimatu i ograniczania tego ryzyka w raporcie przedstawiono dalsze szczegółowe informacje na temat metodologii oceny punktowej w zakresie oddziaływania na klimat i podejścia opartego na "przechyleniu" wskaźnika referencyjnego stosowanych po wejściu w życie decyzji (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29).

(5) W dniu 5 października 2023 r., po pierwszym regularnym przeglądzie metodologii oceny punktowej w zakresie oddziaływania na klimat Rada Prezesów zdecydowała, że dotychczas udostępnione publicznie informacje na temat tej metodologii powinny zostać przedstawione w sposób skonsolidowany i opublikowane w ramach decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16). Działanie to ma na celu zwiększenie pewności prawa, jasności i przejrzystości w odniesieniu do metodologii oceny punktowej w zakresie oddziaływania na klimat i podejścia opartego na "przechyleniu" wskaźnika referencyjnego.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2016/948 (EBC/2016/16),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) wprowadza się następujące zmiany:

1)
artykuł 4a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4a

Uwzględnienie w przydziale referencyjnym kwestii związanych ze zmianą klimatu

1. W przydziale, o którym mowa w art. 4 ust. 3, uwzględnia się kwestie związane ze zmianą klimatu, w szczególności w celu zarządzania ekspozycją Eurosystemu na ryzyko finansowe związane z klimatem, zgodnie z metodologią zatwierdzoną przez Radę Prezesów, w tym jej elementami określonymi w załączniku.

2. Rada Prezesów może, jeżeli uzna to za konieczne, dokonać przeglądu metodologii, o której mowa w ust. 1, w szczególności w celu uwzględnienia ryzyka finansowego związanego z klimatem oraz rozwoju możliwości oceny ryzyka.";

2)
dodaje się załącznik w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 15 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Do decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) dodaje się załącznik w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK

METODOLOGIA OCENY PUNTKOWEJ W ZAKRESIE ODDZIAŁYWANIA NA KLIMAT I PODEJŚCIE OPARTE NA »PRZECHYLENIU« WSKAŹNIKA RFERENCYJNEGO

1. METODOLOGIA OCENY PUNTKOWEJ W ZAKRESIE ODDZIAŁYWANIA NA KLIMAT

W odniesieniu do każdego emitenta oblicza się ocenę punktową jego oddziaływania na klimat (»ocena punktowa oddziaływania na klimat«) w oparciu o trzy wskaźniki: wskaźnik ujawniania informacji, wskaźnik retrospektywny i wskaźnik perspektywiczny, zgodnie ze wzorem określonym przez Radę Prezesów. Ocena punktowa oddziaływania na klimat przyjmuje wartość od zera do pięciu i koncentruje się na ryzyku finansowym związanym z klimatem oszacowanym na podstawie a) jakości ujawnianych przez emitenta informacji, b) intensywności ostatnich emisji emitenta 4 oraz c) celów emitenta związanych z klimatem. Im wyższy wynik, tym lepsza ocena oddziaływania na klimat.

1.1. Wskaźnik ujawniania informacji

Wskaźnik ujawniania informacji dotyczy oceny jakości informacji ujawnianych przez emitentów w odniesieniu do ich emisji gazów cieplarnianych z zakresów 1 i 2, o których mowa w protokole dotyczącym emisji gazów cieplarnianych 5 , zgodnie ze wzorem określonym przez Radę Prezesów. Wskaźnik ujawniania informacji premiuje emitentów ujawniających informacje wysokiej jakości. Emitenci otrzymują lepszą ocenę punktową w ramach tego wskaźnika, jeżeli ujawniane przez nich informacje zostały zweryfikowane przez osobę trzecią. Emitenci otrzymują najniższą ocenę punktową, jeżeli nie ujawniają danych o własnych emisjach.

1.2. Wskaźnik retrospektywny

Wskaźnik retrospektywny dotyczy oceny poziomu emisji gazów cieplarnianych emitentów w przeszłości, zarówno pod względem intensywności emisji, jak i tempa dekarbonizacji. Wskaźnik ten uwzględnia poziomy intensywności emisji przez emitentów gazów cieplarnianych z zakresów 1 i 2 oraz średnie wartości emisji gazów cieplarnianych z zakresu 3 dla danego sektora. Stanowi on połączenie podejścia wewnątrzsektorowego ("best-in-class") z podejściem międzysektorowym ("best-in-universe"), zgodnie z metodologią określoną przez Radę Prezesów. Podejście wewnątrz- sektorowe zakłada porównanie poszczególnych przedsiębiorstw z innymi przedsiębiorstwami w ramach tego samego sektora przemysłu. Zgodnie z podejściem międzysektorowym porównuje się przedsiębiorstwa ze wszystkich sektorów, zarówno pod względem intensywności ich emisji w danym momencie, jak i tempa dekarbonizacji.

1.3. Wskaźnik perspektywiczny

W ramach wskaźnika perspektywicznego ocenia się oczekiwaną zmianę intensywności emisji gazów cieplarnianych emitentów. Czynniki prowadzące do uzyskania wyższej oceny w ramach tego wskaźnika obejmują poziom ambicji i wiarygodność określonych przez emitentów celów w zakresie redukcji intensywności emisji gazów cieplarnianych (w szczególności, jeśli cel ten jest naukowo uzasadniony i został zatwierdzony przez osobę trzecią) oraz dążenie emitentów do osiągnięcia własnych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, oceniane zgodnie z metodologią określoną przez Radę Prezesów.

2. Podejście oparte na "przechyleniu" wskaźnika referencyjnego

Przy zakupach obligacji przedsiębiorstw premiuje się emitentów o wyższej ocenie punktowej w zakresie oddziaływania na klimat, zgodnie ze wzorem określonym przez Radę Prezesów. »Przechylenie« oznacza, że ważony kapitalizacją rynkową udział aktywów we wskaźniku referencyjnym dla zakupów w sektorze przedsiębiorstw Eurosystemu zostanie zwiększony w przypadku emitentów o wyższej ocenie punktowej w zakresie oddziaływania na klimat w porównaniu z emitentami, dla których ta ocena jest niższa. Aby zapewnić, że zakupy są dokonywane zgodnie z »przechylonym« wskaźnikiem referencyjnym, wskaźnik ten włącza się do limitów grup emitentów.

1 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1613 z dnia 9 września 2022 r. zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (EBC/2022/29) (Dz.U. L 241 z 19.9.2022, s. 13).
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/948 z dnia 1 czerwca 2016 r. w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (Dz.U. L 157 z 15.6.2016, s. 28).
3 Dostępny na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
4 Intensywność emisji emitenta definiuje się jako wielkość emisji gazów cieplarnianych tego emitenta (w tCO2) podzieloną przez jego przychody (w mln EUR).
5 Protokół dotyczący emisji gazów cieplarnianych rozróżnia bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych spółek ze źródeł własnych lub kontrolowanych (zakres 1), pośrednie emisje z zakupionej lub uzyskanej energii elektrycznej, pary, ogrzewania lub chłodzenia (zakres 2) oraz pozostałe emisje pośrednie, w tym w szczególności emisje występujące w łańcuchu wartości przedsiębiorstwa, na wcześniejszym lub późniejszym etapie łańcucha (zakres 3); zob. strona internetowa Greenhouse Gas Protocol pod adresem ghgprotocol.org.".

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.190

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2023/38 (2024/190) zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16)
Data aktu: 15/12/2023
Data ogłoszenia: 05/01/2024
Data wejścia w życie: 25/01/2024