KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 , w szczególności jego art. 47 lit. d),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W specyfikacjach technicznych i operacyjnych określonych w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/224 2 określono, że specyfikacje ogólne usługi komercyjnej ("CS") przewidują dla tej usługi zwiększenie dokładności geolokalizacji ("CS o wysokiej dokładności") i poprawę zdolności uwierzytelniania ("CS uwierzytelniania") oraz dostęp płatny "w zależności od obowiązującej polityki cenowej".
(2) Decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 zmieniono decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/321 3 , tak aby móc bezpłatnie oferować usługę CS o wysokiej dokładności i zmaksymalizować publiczne korzyści płynące z programu Galileo.
(3) Nie zdefiniowano ani nie wprowadzono "polityki cenowej", gdyż można się spodziewać, że płatny dostęp do CS uwierzytelniania spowolni rozwój aplikacji niezbędnych do korzystania z tej usługi oraz utrudni rozwijanie działalności gospodarczej opartej na systemach nawigacji satelitarnej, w szczególności w obrębie Unii. Może on również utrudnić penetrację rynków globalnych z uwagi na fakt, że inne systemy nawigacyjne ujawniły plany rozwoju bezpłatnych usług uwierzytelniania sygnału.
(4) Podstawowa infrastruktura niezbędna do świadczenia bezpłatnej usługi uwierzytelniania została już wdrożona. Odmiennie przedstawia się sytuacja w przypadku płatnej usługi uwierzytelniania, która wymagałaby wdrożenia dodatkowej infrastruktury umożliwiającej kontrolowanie dostępu użytkowników do usługi uwierzytelniania i pobieranie opłat.
(5) Pierwotnie płatna usługa uwierzytelniania zakładała - oprócz "podmiotu odpowiedzialnego za eksploatację systemu" - istnienie "dostawcy usługi komercyjnej" odpowiedzialnego za zarządzanie bazą użytkowników usługi uwierzytelniania. Dzięki proponowanej zmianie ten "dostawca usługi komercyjnej" nie jest już potrzebny.
(6) Pierwotnie płatna usługa uwierzytelniania zakładała stosowanie prywatnych kluczy kryptograficznych w odbiorniku
użytkownika końcowego, natomiast proponowana bezpłatna usługa uwierzytelniania opiera się wyłącznie na publicznych kluczach kryptograficznych, dzięki czemu jej stosowanie staje się łatwiejsze dla użytkowników. To uproszczenie odzwierciedlono w zmienionych specyfikacjach technicznych i operacyjnych.
(7) W art. 45 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/696 zdefiniowano usługę uwierzytelniania sygnału, opartą na zaszyfrowanych kodach zawartych w sygnałach, przeznaczoną głównie na potrzeby aplikacji nawigacji satelitarnej do użytku profesjonalnego lub komercyjnego, ale nie określono, czy w przypadku tej usługi należy pobierać opłatę.
(8) Należy również dostosować aspekty dotyczące wprowadzenia usługi, tak aby odzwierciedlić plany wprowadzenia systemu, w tym etap dostarczania sygnałów począwszy od 2024 r. oraz etap świadczenia usług począwszy od 2026 r.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/224.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: