Rozporządzenie wykonawcze 2024/1879 ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do obliczania wymogów dotyczących kompensacji do celów mechanizmu CORSIA

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1879
z dnia 9 lipca 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do obliczania wymogów dotyczących kompensacji do celów mechanizmu CORSIA
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 12 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/87/WE została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 2  w 2023 r. w celu zwiększenia wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce oraz odpowiedniego wdrożenia mechanizmu kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Zmieniona dyrektywa nie zmienia zakresu unijnego systemu handlu emisjami w odniesieniu do lotów wewnątrzeuropejskich i przewiduje stosowanie mechanizmu CORSIA do lotów innych niż loty w obrębie EOG oraz lotów między EOG a Szwajcarią i Zjednoczonym Królestwem.

(2) Mechanizm CORSIA funkcjonuje od 2019 r. na potrzeby monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji. Ma on być stosowanym na całym świecie środkiem rynkowym, którego celem jest kompensowanie emisji dwutlenku węgla w lotnictwie międzynarodowym od stycznia 2021 r. Wartością bazową dla kompensacji na rok 2023 jest poziom emisji lotniczych z 2019 r. Począwszy od roku 2024 wartość bazowa dla kompensacji wynosi 85 % poziomu emisji lotniczych z 2019 r. Kompensacji powyżej wartości bazowej dokonuje się poprzez anulowanie niektórych jednostek kompensacji emisji i wykorzystanie paliw lotniczych, zgłoszonych zgodnie z przepisami aktu delegowanego przyjętego na podstawie art. 28c dyrektywy 2003/87/WE ("paliwa kwalifikujące się w ramach mechanizmu CORSIA").

(3) W dniu 27 czerwca 2018 r. na dziesiątym posiedzeniu 214. sesji Rada ICAO przyjęła pierwsze wydanie tomu IV załącznika 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w dniu 7 grudnia 1944 r. - CORSIA, ustanawiającego międzynarodowe normy i zalecane metody postępowania w zakresie ochrony środowiska dla mechanizmu CORSIA (CORSIA SARP). Unia i jej państwa członkowskie wdrażają mechanizm CORSIA od początku okresu obejmującego lata 2021-2023, zgodnie z decyzją Rady (UE) 2020/954 3 . Dnia 20 marca 2023 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego przyjęła drugie wydanie CORSIA SARP. Weszło ono w życie dnia 31 lipca 2023 r. i zaczęło obowiązywać z dniem 1 stycznia 2024 r.

(4) Zgodnie z art. 28c dyrektywy 2003/87/WE przyjęto rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1603 4  w celu odpowiedniego wdrożenia mechanizmu CORSIA na potrzeby monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych. Rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1603 ma zostać zaktualizowane w celu odpowiedniego uregulowania sprawozdawczości dotyczącej paliw kwalifikujących się w ramach mechanizmu CORSIA certyfikowanych przez jednostki certyfikujące CORSIA oraz zgłaszania i weryfikacji anulowania kwalifikowalnych jednostek emisji na potrzeby kompensacji w ramach mechanizmu CORSIA.

(5) W dniu 7 października 2022 r. 41. Zgromadzenie ICAO podjęło decyzję o zmianie dotychczasowej wartości bazowej na potrzeby mechanizmu CORSlA na okres obejmujący lata 2021-2023 ze średnich emisji CO2 w latach 2019 i 2020 na emisje CO2 z 2019 r. i na okres obejmujący lata 2024-2035 na 85 % emisji CO2 w 2019 r.

(6) Aby obliczyć wymogi dotyczące kompensacji co celów mechanizmu CORSIA, państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę wykaz państw, które uznaje się za stosujące mechanizm CORSIA, przyjęty przez Komisję zgodnie z art. 25a ust. 3 i opublikowany na dany rok. Ten wykaz państw różni się od wykazu opublikowanego przez Sekretariat ICAO, ponieważ nie obejmuje państw EOG, Szwajcarii i Zjednoczonego Królestwa, i uwzględnia jedynie te państwa, które uznaje się za wdrażające mechanizm CORSIA do celów dyrektywy 2003/87/WE. Ponadto obliczenia nie powinny obejmować tras zwolnionych z wymogów dotyczących kompensacji na podstawie art. 25a ust. 7 dyrektywy 2003/87/WE ze względu na zasadę równego traktowania operatorów mających siedzibę w Unii.

(7) Zgodnie z CORSIA SARP nowi operatorzy statków powietrznych i operatorzy statków powietrznych, którzy mają niewielką ilość emisji do kompensacji, nie powinni być objęci wymogami dotyczącymi kompensacji do celów mechanizmu CORSIA, przy czym tym ostatnim operatorom należy zapewnić możliwość kompensacji. Progi dla tych zwolnień z wymogów są ustalone w taki sposób, aby dotyczyły minimalnej ilości emisji. Zgodnie z art. 12 ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE przepisy określające metodykę obliczania wymogów dotyczących kompensacji do celów mechanizmu CORSIA muszą być w możliwie największym stopniu zgodne z CORSIA SARP w świetle odpowiednich przepisów niniejszej dyrektywy. Aby zapewnić europejskiemu przemysłowi lotniczemu równe warunki działania, przy wdrażaniu mechanizmu CORSIA w Unii należy uwzględnić te same zwolnienia z wymogów.

(8) Zgodnie z art. 12 ust. 7 i 9 dyrektywy 2003/87/WE w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć obliczanie wymogów dotyczących kompensacji do celów mechanizmu CORSIA w odniesieniu do emisji z okresu od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. W tym okresie współczynnik wzrostu powinien być obliczany wyłącznie na podstawie wzrostu sektora.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do operatorów statków powietrznych, którzy spełniają warunki określone w art. 12 ust. 6 akapit trzeci i czwarty dyrektywy 2003/87/WE.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"lot międzynarodowy" oznacza operację samolotu od startu na lotnisku państwa lub jego terytoriów i lądowanie na lotnisku innego państwa lub jego terytoriów;
2)
"paliwo kwalifikujące się w ramach mechanizmu CORSIA" oznacza paliwo lotnicze zgłoszone zgodnie z przepisami aktu delegowanego przyjętego na podstawie art. 28c dyrektywy 2003/87/WE i które operator statków powietrznych może w związku z tym wykorzystać do redukcji swojego wymogu dotyczącego kompensacji zgodnie z art. 3 ust. 3;
3)
"wymóg dotyczący kompensacji" oznacza ilość emisji CO2, która musi zostać skompensowana zgodnie z art. 12 ust. 9 dyrektywy 2003/87/WE;
4)
"sektorowy współczynnik wzrostu" oznacza mnożnik opublikowany w dokumencie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) zatytułowanym "CORSIA Annual Sector's Growth Factor (SGF)" i obliczany przez Sekretariat ICAO zgodnie z następującą metodyką:
a)
sektorowy współczynnik wzrostu mający zastosowanie do emisji CO2 z okresu do dnia 31 grudnia 2023 r.:

SGFy= (SEy - SEB,y)/SEy

gdzie:

SEy = całkowite sektorowe emisje CO2 z lotów międzynarodowych wykonanych przez operatorów statków

powietrznych między dwoma państwami uczestniczącymi w mechanizmie kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) w danym roku y; oraz

SEB,y = całkowite roczne sektorowe emisje CO2 w 2019 r. z lotów międzynarodowych wykonanych przez

operatorów statków powietrznych pomiędzy państwami uczestniczącymi w mechanizmie CORSIA w danym roku y;

b)
sektorowy współczynnik wzrostu mający zastosowanie do emisji CO2 z okresu od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.:

SGFy = (SEy - SEB,y)/SEy

gdzie:

SEy = całkowite sektorowe emisje CO2 z lotów międzynarodowych wykonanych przez operatorów statków

powietrznych pomiędzy dwoma państwami uczestniczącymi w mechanizmie CORSIA w danym roku y; oraz

SEB,y = 85 procent całkowitych rocznych sektorowych emisji CO2 w 2019 r. z lotów międzynarodowych

wykonanych przez operatorów statków powietrznych pomiędzy dwoma państwami uczestniczącymi w mechanizmie CORSIA w danym roku y.

Artykuł  3

Roczne wymogi dotyczące kompensacji emisji CO2

1)
Co roku państwa członkowskie obliczają wymogi dotyczące kompensacji za poprzedni rok kalendarzowy w odniesieniu do lotów na trasach między państwem członkowskim a państwami wymienionymi w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 25a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE, a także lotów pomiędzy państwami wymienionymi w tym akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 25a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE oraz lotów między Szwajcarią lub Zjednoczonym Królestwem a państwami wymienionymi w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 25a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE, z wyłączeniem tras zwolnionych z tych wymogów na podstawie art. 25a ust. 7 dyrektywy 2003/87/WE.
2)
Co roku państwa członkowskie mogą obliczać wymogi dotyczące kompensacji za poprzedni rok kalendarzowy w odniesieniu do lotów międzynarodowych między lotniskiem znajdującym się w jednym z krajów i terytoriów zamorskich wymienionych w załączniku II do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej a lotniskiem znajdującym się w państwie członkowskim, innym z krajów i terytoriów zamorskich, Szwajcarii, Zjednoczonym Królestwie lub jednym z państw wymienionych w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 25a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE.
3)
Co roku państwa członkowskie obliczają, w odniesieniu do każdego z operatorów statków powietrznych, którzy zgłosili emisje zgodnie z aktem delegowanym przyjętym na podstawie art. 28c dyrektywy 2003/87/WE, wymogi dotyczące kompensacji w danym roku, w okresie rozpoczynającym się w dniu 1 stycznia 2023 r. i kończącym się w dniu 31 grudnia 2026 r., przed rozważeniem wykorzystania paliw kwalifikujących się w ramach mechanizmu CORSIA, w następujący sposób:

ORy = OEy * SGFy

gdzie:

ORy = wymogi dotyczące kompensacji operatora statków powietrznych w danym roku y;

OEy = emisje CO2 operatora statków powietrznych z międzynarodowych lotów wykonanych w danym roku y;

SGFy = sektorowy współczynnik wzrostu.

Od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. państwa członkowskie uznają emisje CO2 operatora statków powietrznych z danego roku y za emisje z lotów między państwem członkowskim a państwami wymienionymi w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 25a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE, a także lotów między państwami wymienionymi w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 25a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE oraz lotów między Szwajcarią lub Zjednoczonym Królestwem a państwami wymienionymi w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 25a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE.

Państwa członkowskie mogą dodatkowo uznać emisje CO2 z danego roku y z lotów międzynarodowych, o których mowa w ust. 2.

4)
Niniejszy artykuł nie ma zastosowania do nowego operatora statków powietrznych przez 3 lata, począwszy od roku, w którym spełnia on wymogi definicji operatora statków powietrznych, lub do czasu, gdy jego roczne emisje CO2 przekroczą 0,1 procent całkowitych emisji CO2 z lotów międzynarodowych zgłoszonych ICAO i opublikowanych przez ICAO w 2019 r., w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Niniejszy artykuł stosuje się następnie do tych operatorów w kolejnym roku.
5)
Do dnia 30 listopada 2024 r., 30 listopada 2025 r., 30 listopada 2026 r. i 30 listopada 2027 r. państwa członkowskie informują operatorów statków powietrznych, którzy zgłosili im emisje zgodnie z aktem delegowanym przyjętym na podstawie art. 28c dyrektywy 2003/87/WE, o ich wymogach dotyczących kompensacji za poprzedni rok.
Artykuł  4

Całkowite ostateczne wymogi dotyczące kompensacji CO2 za dany okres z uwzględnieniem redukcji wynikających z wykorzystania paliw kwalifikujących się w ramach mechanizmu CORSIA

1. 
Państwa członkowskie obliczają całkowite ostateczne wymogi dotyczące kompensacji CO2 odrębnie dla okresów obejmujących lata 2021-2023 oraz lata 2024-2026.
2. 
Państwa członkowskie obliczają całkowite ostateczne wymogi dotyczące kompensacji CO2 obowiązujące operatora statków powietrznych, po uwzględnieniu redukcji wynikających z wykorzystania paliw kwalifikujących się w ramach mechanizmu CORSIA, w następujący sposób:

FORc = (OR1,c + OR2,c + OR3,c) - (ER1,c + ER2,c + ER3,c)

gdzie:

FORc = całkowite ostateczne wymogi dotyczące kompensacji CO2 obowiązujące operatora statków powietrznych w danym okresie c;

ORy,c = wymogi dotyczące kompensacji obowiązujące operatora statków powietrznych w danym roku y (gdzie y = 1, 2 lub 3) okresu c; oraz

ERy,c = redukcje wynikające z wykorzystania paliw kwalifikujących się w ramach mechanizmu CORSIA w danym

roku y (gdzie y = 1, 2 lub 3) okresu c.

3. 
Przy obliczaniu redukcji wynikających z wykorzystania paliw kwalifikujących się w ramach mechanizmu CORSIA państwa członkowskie stosują następujący wzór:

gdzie:

ERy = redukcje wynikające z wykorzystania paliw kwalifikujących się w ramach mechanizmu CORSIA w danym

roku y (w tonach);

EF = współczynnik emisji określony w tabeli 1 w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/2066 5 ;

MSf,y = całkowita masa paliwa niemieszanego kwalifikującego się w ramach mechanizmu CORSIA zgłoszona w danym roku y (w tonach) zgodnie z przepisami aktu delegowanego przyjętego na podstawie art. 28c dyrektywy 2003/87/WE;

LCEF = wartość emisji w całym cyklu życia paliwa kwalifikującego się w ramach mechanizmu CORSIA

(w g CO2e/MJ) zgłoszona zgodnie z przepisami aktu wykonawczego przyjętego na podstawie art. 28c dyrektywy 2003/87/WE; oraz

LC = wartości bazowe emisji w całym cyklu życia paliwa lotniczego, wynoszące 89 g CO2e/MJ w przypadku paliwa do silników odrzutowych Jet-A, paliwa Jet-A1 lub paliwa Jet-B oraz wynoszące 95 g CO2e/MJ w przypadku benzyny lotniczej.

4. 
W przypadku gdy suma wymogów dotyczących kompensacji obowiązujących operatora statków powietrznych w ciągu 3 lat danego okresu (OR1,C + OR2,C + OR3,C) wynosi mniej niż 3 000 ton CO2, państwa członkowskie mogą, na wniosek operatora statków powietrznych, nie obliczać dla tego operatora wymogów dotyczących kompensacji za ten okres.
5. 
W przypadku gdy całkowity ostateczny wymóg dotyczący kompensacji CO2 obowiązujący operatora statków powietrznych w okresie (FORc) jest ujemny, operatora tego nie obowiązują wymogi dotyczące kompensacji za ten okres. Ujemnych wymogów dotyczących kompensacji nie przenosi się na kolejny okres.
6. 
Całkowite ostateczne wymogi dotyczące kompensacji CO2 obowiązujące operatora statków powietrznych w danym okresie (FORc) zaokrągla się w górę do najbliższej tony CO2.
7. 
Państwa członkowskie informują operatora statków powietrznych o obowiązujących go całkowitych ostatecznych wymogach dotyczących kompensacji CO2 do dnia 30 listopada 2024 r. w odniesieniu do okresu CORSIA obejmującego lata 2021-2023 oraz do dnia 30 listopada 2027 r. w odniesieniu do okresu CORSIA obejmującego lata 2024-2026.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 lipca 2024 r.

1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 115, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/958/oj).
3 Decyzja Rady (UE) 2020/954 z dnia 25 czerwca 2020 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do zgłoszenia dobrowolnego udziału w mechanizmie kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) od dnia 1 stycznia 2021 r. oraz wariantu wybranego do obliczania wymogów wobec przewoźników lotniczych dotyczących kompensacji w latach 2021-2023 (Dz.U. L 212 z 3.7.2020, s. 14, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/954/oj).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1603 z dnia 18 lipca 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych w celu wdrożenia globalnego środka rynkowego (Dz.U. L 250 z 30.9.2019, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/1603/oj).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj).

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1879

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1879 ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do obliczania wymogów dotyczących kompensacji do celów mechanizmu CORSIA
Data aktu: 09/07/2024
Data ogłoszenia: 10/07/2024
Data wejścia w życie: 30/07/2024