KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 12 ust. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2003/87/WE została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 2 w 2023 r. w celu zwiększenia wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce oraz odpowiedniego wdrożenia mechanizmu kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Zmieniona dyrektywa nie zmienia zakresu unijnego systemu handlu emisjami w odniesieniu do lotów wewnątrzeuropejskich i przewiduje stosowanie mechanizmu CORSIA do lotów innych niż loty w obrębie EOG oraz lotów między EOG a Szwajcarią i Zjednoczonym Królestwem.
(2) Mechanizm CORSIA funkcjonuje od 2019 r. na potrzeby monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji. Ma on być stosowanym na całym świecie środkiem rynkowym, którego celem jest kompensowanie emisji dwutlenku węgla w lotnictwie międzynarodowym od stycznia 2021 r. Wartością bazową dla kompensacji na rok 2023 jest poziom emisji lotniczych z 2019 r. Począwszy od roku 2024 wartość bazowa dla kompensacji wynosi 85 % poziomu emisji lotniczych z 2019 r. Kompensacji powyżej wartości bazowej dokonuje się poprzez anulowanie niektórych jednostek kompensacji emisji i wykorzystanie paliw lotniczych, zgłoszonych zgodnie z przepisami aktu delegowanego przyjętego na podstawie art. 28c dyrektywy 2003/87/WE ("paliwa kwalifikujące się w ramach mechanizmu CORSIA").
(3) W dniu 27 czerwca 2018 r. na dziesiątym posiedzeniu 214. sesji Rada ICAO przyjęła pierwsze wydanie tomu IV załącznika 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w dniu 7 grudnia 1944 r. - CORSIA, ustanawiającego międzynarodowe normy i zalecane metody postępowania w zakresie ochrony środowiska dla mechanizmu CORSIA (CORSIA SARP). Unia i jej państwa członkowskie wdrażają mechanizm CORSIA od początku okresu obejmującego lata 2021-2023, zgodnie z decyzją Rady (UE) 2020/954 3 . Dnia 20 marca 2023 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego przyjęła drugie wydanie CORSIA SARP. Weszło ono w życie dnia 31 lipca 2023 r. i zaczęło obowiązywać z dniem 1 stycznia 2024 r.
(4) Zgodnie z art. 28c dyrektywy 2003/87/WE przyjęto rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1603 4 w celu odpowiedniego wdrożenia mechanizmu CORSIA na potrzeby monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych. Rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1603 ma zostać zaktualizowane w celu odpowiedniego uregulowania sprawozdawczości dotyczącej paliw kwalifikujących się w ramach mechanizmu CORSIA certyfikowanych przez jednostki certyfikujące CORSIA oraz zgłaszania i weryfikacji anulowania kwalifikowalnych jednostek emisji na potrzeby kompensacji w ramach mechanizmu CORSIA.
(5) W dniu 7 października 2022 r. 41. Zgromadzenie ICAO podjęło decyzję o zmianie dotychczasowej wartości bazowej na potrzeby mechanizmu CORSlA na okres obejmujący lata 2021-2023 ze średnich emisji CO2 w latach 2019 i 2020 na emisje CO2 z 2019 r. i na okres obejmujący lata 2024-2035 na 85 % emisji CO2 w 2019 r.
(6) Aby obliczyć wymogi dotyczące kompensacji co celów mechanizmu CORSIA, państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę wykaz państw, które uznaje się za stosujące mechanizm CORSIA, przyjęty przez Komisję zgodnie z art. 25a ust. 3 i opublikowany na dany rok. Ten wykaz państw różni się od wykazu opublikowanego przez Sekretariat ICAO, ponieważ nie obejmuje państw EOG, Szwajcarii i Zjednoczonego Królestwa, i uwzględnia jedynie te państwa, które uznaje się za wdrażające mechanizm CORSIA do celów dyrektywy 2003/87/WE. Ponadto obliczenia nie powinny obejmować tras zwolnionych z wymogów dotyczących kompensacji na podstawie art. 25a ust. 7 dyrektywy 2003/87/WE ze względu na zasadę równego traktowania operatorów mających siedzibę w Unii.
(7) Zgodnie z CORSIA SARP nowi operatorzy statków powietrznych i operatorzy statków powietrznych, którzy mają niewielką ilość emisji do kompensacji, nie powinni być objęci wymogami dotyczącymi kompensacji do celów mechanizmu CORSIA, przy czym tym ostatnim operatorom należy zapewnić możliwość kompensacji. Progi dla tych zwolnień z wymogów są ustalone w taki sposób, aby dotyczyły minimalnej ilości emisji. Zgodnie z art. 12 ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE przepisy określające metodykę obliczania wymogów dotyczących kompensacji do celów mechanizmu CORSIA muszą być w możliwie największym stopniu zgodne z CORSIA SARP w świetle odpowiednich przepisów niniejszej dyrektywy. Aby zapewnić europejskiemu przemysłowi lotniczemu równe warunki działania, przy wdrażaniu mechanizmu CORSIA w Unii należy uwzględnić te same zwolnienia z wymogów.
(8) Zgodnie z art. 12 ust. 7 i 9 dyrektywy 2003/87/WE w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć obliczanie wymogów dotyczących kompensacji do celów mechanizmu CORSIA w odniesieniu do emisji z okresu od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. W tym okresie współczynnik wzrostu powinien być obliczany wyłącznie na podstawie wzrostu sektora.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 9 lipca 2024 r.