Decyzja 2024/1876 w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r.

DECYZJA RADY (UE) 2024/1876
z dnia 20 czerwca 2024 r.
w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 5,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 29 kwietnia 2024 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji z Ukrainą w sprawie umowy zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą 1  z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie transportu drogowego towarów (zwaną dalej "Umową").

(2) Negocjacje w sprawie Umowy między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie drogowego przewozu towarów z dnia 29 czerwca 2022 r. (zwanej dalej "Umową zmieniającą") zakończyły się pomyślnie w dniu 31 maja 2024 r.

(3) Umowa okazała się niezbędna dla Ukrainy, ponieważ wspiera ukraińskie społeczeństwo i gospodarkę, umożliwiając unijnym i ukraińskim przewoźnikom drogowym towarów wykonywanie przewozów towarowych na terytorium ukraińskie, przez terytorium ukraińskie do Unii i w przeciwnym kierunku, wspierając tym samym również korytarze solidarnościowe dla Ukrainy. Skutki Umowy są nadal pozytywne również dla Unii, w szczególności dla wywozu z Unii do Ukrainy.

(4) Ze względu na wyjątkowe i nadzwyczajne okoliczności, które wymagają podpisania i tymczasowego stosowania Umowy zmieniającej, oraz zgodnie z Traktatami, właściwe jest, aby Unia tymczasowo wykonywała stosowną kompetencję dzieloną przyznaną jej na mocy Traktatów. Wszelkie skutki niniejszej decyzji dla podziału kompetencji między Unią a państwami członkowskimi powinny być ściśle ograniczone w czasie. Kompetencja wykonywana przez Unię na podstawie niniejszej decyzji oraz Umowy powinna być zatem wykonywana wyłącznie w okresie obowiązywania Umowy. W związku z tym Unia przestanie wykonywać kompetencję dzieloną wykonywaną w ten sposób, gdy tylko Umowa przestanie obowiązywać. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych oraz pod warunkiem zgodności ze środkami unijnymi, kompetencja ta, zgodnie z art. 2 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), będzie następnie ponownie wykonywana przez państwa członkowskie. Ponadto przypomina się, że zgodnie z protokołem w sprawie wykonywania kompetencji dzielonych, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, zakres wykonywania kompetencji Unii w niniejszej decyzji obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją oraz Umową i nie obejmuje całej dziedziny. Wykonywanie kompetencji Unii poprzez niniejszą decyzję pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w stosunku do wszelkich trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych z dowolnym państwem trzecim w tej dziedzinie, jak również podpisywania takich umów lub ich zawierania.

(5) Na posiedzeniu Wspólnego Komitetu, które odbyło się w dniu 18 grudnia 2023 r., stwierdzono, że Umowa spełnia swój zamierzony cel i że warunki leżące u podstaw Umowy pozostają w mocy. Na tym samym posiedzeniu Wspólnego Komitetu Strony odnotowały jednak szereg kwestii wynikających ze stosowania i wdrażania Umowy oraz jej ewentualnego wpływu na szczeblu lokalnym na sektor transportu drogowego w Unii. W związku z tym konieczne są ograniczone zmiany w Umowie, aby ułatwić jej egzekwowanie i usprawnić jej wdrażanie.

(6) Aby zarówno Unia, jak i Ukraina mogły nadal czerpać korzyści z pozytywnych skutków Umowy w zakresie ułatwień w transporcie drogowym towarów między Ukrainą a Unią i przez jej terytorium, zmiany do Umowy powinny obejmować przedłużenie jej obowiązywania do dnia 30 czerwca 2025 r., z możliwością jej automatycznego przedłużenia na jeden okres sześciu miesięcy.

(7) Umowa obowiązuje obecnie do dnia 30 czerwca 2024 r. Warunki uzasadniające podpisanie Umowy nadal występują, w szczególności są to poważne zakłócenia, z którymi mierzy się sektor transportu w Ukrainie w związku z rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie. W związku z tym Umowę zmieniającą, która m.in. przewiduje przedłużenie stosowania Umowy, należy podpisać w trybie pilnym w imieniu Unii, z zastrzeżeniem jej zawarcia.

(8) Należy również przewidzieć skład grupy roboczej ad hoc ds. praktycznego wdrażania Umowy, działającej pod zwierzchnictwem Wspólnego Komitetu.

(9) Aby zapewnić ciągłość korzystnych skutków Umowy dla transportu towarów oraz uniknąć zakłóceń w wywozie ukraińskich produktów, Umowę zmieniającą należy stosować tymczasowo zgodnie z jej art. 2 ust. 2, w oczekiwaniu na zakończenie procedur niezbędnych do jej wejścia w życie.

(10) Zgodnie z Traktatami Komisja powinna zapewnić podpisanie Umowy zmieniającej, z zastrzeżeniem jej zawarcia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zatwierdza się w imieniu Unii Europejskiej podpisanie Umowy między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r. (zwaną "Umową zmieniającą"), z zastrzeżeniem jej zawarcia 2 .

Artykuł  2
1. 
Wykonywanie kompetencji Unii zgodnie z niniejszą decyzją oraz Umową jest ograniczone do okresu stosowania Umowy. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych i z zastrzeżeniem ich przestrzegania, po upływie tego okresu stosowania Unia zaprzestaje natychmiast wykonywania tej kompetencji, a państwa członkowskie ponownie wykonują swoją kompetencję zgodnie z art. 2 ust. 2 TFUE.
2. 
Wykonywanie kompetencji Unii zgodnie z niniejszą decyzją oraz Umową pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich dotyczących trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych w sprawie przewozów drogowych towarów z dowolnym innym państwem trzecim, oraz z Ukrainą w odniesieniu do okresu po zakończeniu obowiązywania Umowy, jak również kompetencji państw członkowskich dotyczącej podpisywania takich umów lub ich zawierania.
3. 
Wykonywanie kompetencji Unii, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją oraz Umową.
4. 
Niniejsza decyzja oraz Umowa pozostają bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w dziedzinie transportu drogowego towarów w odniesieniu do elementów innych niż te, które są regulowane niniejszą decyzją oraz Umową.
Artykuł  3

Grupa robocza ad hoc ds. praktycznego wdrażania Umowy, działająca pod zwierzchnictwem Wspólnego Komitetu, która ma zostać utworzona na podstawie art. 7a Umowy, składa się po stronie Unii z jednego przedstawiciela Komisji, jednego przedstawiciela z każdego państwa członkowskiego graniczącego z Ukrainą (Polska, Rumunia, Słowacja i Węgry) oraz trzech przedstawicieli innych państw członkowskich. System rotacyjny stosuje się w odniesieniu do wspomnianych trzech przedstawicieli innych państw członkowskich co sześć miesięcy.

Artykuł  4

Umowę zmieniającą stosuje się tymczasowo, zgodnie z jej art. 2 ust. 2, począwszy od dnia jej podpisania 3 , w oczekiwaniu na jej wejście w życie.

Artykuł  5

Komisja zapewnia podpisanie Umowy, z zastrzeżeniem jej zawarcia.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 20 czerwca 2024 r.
1 Dz.U. L 179 z 6.7.2022, s. 4.
2 Tekst Umowy zmieniającej został opublikowany Dz.U. L, 2024/1878, 2.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/ 2024/1878/oj.
3 Data podpisania Umowy zmieniającej zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej przez Sekretariat Generalny Rady.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1876

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1876 w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r.
Data aktu: 20/06/2024
Data ogłoszenia: 02/07/2024
Data wejścia w życie: 20/06/2024