Rozporządzenie 2024/1856 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2024/257 ustanawiającego uprawnienia do połowów na lata 2024, 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mającego zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii, a także zmiany rozporządzenia (UE) 2023/194 w sprawie ustalenia takich uprawnień do połowów na 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2024/1856
z dnia 28 czerwca 2024 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2024/257 ustanawiającego uprawnienia do połowów na lata 2024, 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mającego zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii, a także zmiany rozporządzenia (UE) 2023/194 w sprawie ustalenia takich uprawnień do połowów na 2023 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2024/257 1  ustanowiono uprawnienia do połowów na lata 2024, 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii. Te uprawnienia do połowów, w tym niektóre środki funkcjonalnie związane z nimi, należy zmienić w celu uwzględnienia publikacji opinii naukowych, jak również wyników konsultacji z państwami trzecimi oraz posiedzeń regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO).

(2) W rozporządzeniu (UE) 2024/257 tymczasowo ustalono na poziomie zerowym całkowity dopuszczalny połów (TAC) dla sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w podobszarach 9 i 10 Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) oraz w wodach Unii obszaru 34.1.1 Komitetu ds. Rybołówstwa na Środkowo-Wschodnim Atlantyku (CECAF) na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r., w oczekiwaniu na publikację przez ICES opinii naukowej dotyczącej sardeli europejskiej w obszarze 9a ICES na ten okres. Aby umożliwić kontynuowanie połowów do czasu ustalenia TAC dla tego stada na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r., należy ustalić tymczasowy TAC na poziomie 4 997 ton na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 września 2024 r. Poziom ten odpowiada połowom państw członkowskich tego stada w trzecim kwartale 2023 r.

(3) W dniu 28 marca 2024 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) opublikował opinię na temat skutków społeczno-gospodarczych ustalenia TAC dla rdzawca (Pollachius pollachius) w rejonach ICES 8a, 8b, 8d i 8e na 2024 r. na poziomie zalecanym przez ICES i określił, jaki poziom wspomnianego TAC jest niezbędny, aby uniknąć zjawiska "gatunków dławiących" 2 . Należy zatem ustalić ostateczny TAC na 2024 r., który zastąpi tymczasowy TAC ustanowiony rozporządzeniem (UE) 2024/257 na okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2024 r. Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 3  wspomniany TAC należy ustalić na poziomie 959 t, co zgodnie z omawianą opinią STEFC umożliwi flotom kontynuowanie działalności do czwartego kwartału roku, a tym samym ograniczy: (i) zjawisko "gatunków dławiących" i przedwczesne zamykanie odnośnych łowisk; oraz (ii) powiązane skutki społeczno-gospodarcze dla sektora rybołówstwa.

(4) W dniach 18-19 czerwca 2024 r. Unia i Norwegia przeprowadziły konsultacje w sprawie: (i) poziomu ogólnych uprawnień do połowów krewetki północnej w rejonach ICES 3a i 4a w części wschodniej w okresie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.; oraz (ii) poziomu TAC dla krewetki północnej w rejonie ICES 3a. Wynik tych konsultacji udokumentowano w uzgodnionym protokole podpisanym w dniu 19 czerwca 2024 r. TAC dla krewetki północnej w rejonie ICES 3a należy zatem ustalić na poziomie uzgodnionym z Norwegią. Unia i Norwegia rozważyły także transfer uprawnień do połowów krewetki północnej w wodach norweskich Morza Północnego na południe od 62oN z Norwegii na UE, oprócz poziomu określonego w tabeli 2 uzgodnionego protokołu konsultacji między Unią a Norwegią w sprawie połowów na 2024 r., podpisanego w dniu 8 grudnia 2023 r. Kwoty państw członkowskich dotyczące krewetki północnej w wodach Grenlandii podobszarów ICES 5 i 14 powinny zostać odpowiednio zmienione.

(5) W dniach 23 maja - 4 czerwca 2024 r. Unia, Zjednoczone Królestwo i Norwegia przeprowadziły konsultacje w sprawie: (i) poziomu ogólnych uprawnień do połowów szprota (Sprattus sprattus) w wodach Unii i wodach Zjednoczonego Królestwa podobszaru ICES 4 oraz rejonu 2a oraz w wodach Unii i wodach Norwegii rejonu ICES 3a na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.; oraz (ii) poziomów TAC dla szprota w tych obszarach. Wynik tych konsultacji udokumentowano w uzgodnionym protokole podpisanym w dniu 11 czerwca 2024 r. TAC dla szprota i powiązanych przyłowów na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. w: (i) wodach Unii i Zjednoczonego Królestwa podobszaru ICES 4 i rejonu 2a; oraz (ii) wodach Unii i Norwegii rejonu ICES 3a należy zatem ustalić na poziomach uzgodnionych ze Zjednoczonym Królestwem i Norwegią.

(6) W dniach 14-24 maja 2024 r. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły konsultacje na podstawie art. 498 ust. 2, 4 i 6 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, 4  (zwanej dalej "umową") w sprawie poziomu TAC dla szprota w rejonach ICES 7d i 7e na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. Wyniki tych konsultacji udokumentowano w pisemnym protokole podpisanym w dniu 30 maja 2024 r. TAC dla szprota i powiązanych przyłowów w rejonach ICES 7d i 7e na ten okres należy zatem określić na poziomie uzgodnionym ze Zjednoczonym Królestwem.

(7) Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły, w lit. m) pisemnego protokołu konsultacji UE-Zjednoczone Królestwo w sprawie połowów między Zjednoczonym Królestwem a Unią Europejską w odniesieniu do 2024 r., złożenie wspólnego wniosku do ICES o opublikowanie zmienionej opinii opartej na wynikach wskaźnika referencyjnego oraz o zmianę TAC dla soli (Solea solea) w Morzu Irlandzkim (SOL/07A.) zgodnie z tą zmienioną opinią. W dniu 13 czerwca 2024 r. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły konsultacje zgodnie z art. 498 ust. 5 umowy o handlu i współpracy w celu uzgodnienia zmienionego TAC soli (Solea solea) w rejonie ICES 7a w odniesieniu do 2024 r. Wyniki tych konsultacji zostały udokumentowane w pisemnym protokole podpisanym w dniu 17 czerwca 2024 r. W związku z tym proponuje się zmianę poziomu TAC i ustalenie go na poziomie uzgodnionym ze Zjednoczonym Królestwem.

(8) Aby umożliwić rozpoczęcie połowów w dniu 1 lipca 2024 r., należy ustalić unijną kwotę na 2024 r. w odniesieniu do karmazynów (Sebastes spp.) w wodach międzynarodowych podobszarów ICES 1 i 2. Tę unijną kwotę należy ustalić na poziomie 6 000 t, tj. na tym samym poziomie co w 2023 r., do czasu udostępnienia opinii naukowej oraz w celu utrzymania na historycznym poziomie unijnej działalności połowowej w odniesieniu do tego stada w wodach międzynarodowych.

(9) Na dorocznym posiedzeniu w 2024 r. Komisja ds. Rybołówstwa na Północnym Pacyfiku (NPFC) zmieniła środki dotyczące makreli japońskiej (Scomber japonicus) w obszarze objętym konwencją NPFC i po raz pierwszy ustanowiła uwzględniające Unię limity połowowe dla tego stada, dostępne dla wszystkich umawiających się stron NPFC, w tym Unii i określone odpowiednio dla trawlerów i sejnerów, na okres od dnia 1 czerwca 2024 r. do dnia 31 maja 2025 r. Ponadto NPFC ustanowiła na ten sam okres dodatkową ilość ryb tego stada przeznaczoną dla Unii. Ustanowiła również powiązane ograniczenia nakładu połowowego. Ponadto NPFC ustanowiła środki funkcjonalnie związane z tymi limitami połowowymi i wspomnianą dodatkową ilością, bez których: (i) ustanowienie limitów połowowych dla wszystkich umawiających się stron NPFC nie byłoby możliwe; oraz (ii) uprawnienia do połowów makreli japońskiej w obszarze objętym konwencją NPFC musiałyby zostać zmniejszone, aby chronić gatunki niedocelowe. Należy wdrożyć te uprawnienia do połowów i funkcjonalnie związane środków do prawa Unii. W odniesieniu do limitów połowowych i dodatkowej ilości dla Unii, te uprawnienia do połowów powinny być przydzielane na poziomie unijnym, ponieważ państwa członkowskie nie prowadziły w przeszłości połowów tego stada.

(10) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/897 5  zmieniono m.in. art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 6  poprzez dodanie nowego przepisu wprowadzającego zakaz okaleczania rekinów ostronosych złowionych przez statki unijne w Oceanie Atlantyckim na północ od 5°N oraz obowiązek niezwłocznego uwalniania przez statki unijne tych rekinów ostronosych do morza, z należytym uwzględnieniem bezpieczeństwa członków załogi. Aby uniknąć nakładania się przepisów dotyczących tego samego przedmiotu, należy uchylić art. 27 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2024/257.

(11) W art. 32 i 34-36 rozporządzenia (UE) 2017/2107 wprowadzono już zakaz zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku przez statki unijne części lub całych tuszy alopiasów (Alopias superciliosus), żarłaczy białopłetwych (Carcharhinus longimanus), głowomłotów z rodziny Sphyrnidae i żarłaczy jedwabistych (Carcharhinus falciformis) złowionych w powiązaniu z połowami w obszarze objętym konwencją ICCAT, oraz wprowadzono obowiązek niezwłocznego uwalniania nieokaleczonych osobników do morza. Aby uniknąć nakładania się przepisów dotyczących tego samego przedmiotu, należy uchylić art. 27 ust. 1 i 3-5 rozporządzenia (UE) 2024/257.

(12) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2053 7  niektóre państwa członkowskie przedłożyły Komisji zmienione roczne plany połowowe i roczne plany zarządzania zdolnością połowową wraz z wnioskami o przeniesienie 5 % swojej rocznej kwoty tuńczyka błękitnopłetwego (Thunnus thynnus) w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W i w Morzu Śródziemnym z roku 2023 na rok 2024. Na podstawie tych planów w dniu 23 maja 2024 r. Komisja przedłożyła Sekretariatowi ICCAT zmieniony roczny plan Unii na 2024 r. do zatwierdzenia przez ICCAT. W dniu 24 maja 2024 r. ICCAT zatwierdziła ten zmieniony roczny plan Unii. Aby zapewnić spójność ze zmienionym rocznym planem Unii zatwierdzonym przez ICCAT, należy odpowiednio zmienić TAC na 2024 r. dla tuńczyka błękitnopłetwego w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W i w Morzu Śródziemnym.

(13) Zgodnie z art. 15 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/2053 niektóre państwa członkowskie przedłożyły Komisji zmienione plany zarządzania hodowlą tuńczyka błękitnopłetwego w obszarze objętym konwencją ICCAT. Na podstawie tych zmienionych planów w dniu 23 maja 2024 r. Komisja przedłożyła sekretariatowi ICCAT zmieniony roczny plan Unii na 2024 r. do zatwierdzenia przez ICCAT. W dniu 24 maja 2024 r. ICCAT zatwierdziła ten plan. Maksymalną zdolność Unii w zakresie chowu i hodowli należy zatem zmienić zgodnie z tym planem. Pozostaje to bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do przygotowania i przedłożenia ich planów zarządzania hodowlą na następne lata zgodnie z art. 15 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2023/2053.

(14) Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/257 i niektóre tabele TAC w części B załącznika IA i w załączniku IK do tego rozporządzenia oraz art. 18 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2023/194 8  i część D załącznika IA do tego rozporządzenia zawierają pewne błędy w odniesieniu do poziomów uprawnień do połowów, gatunków, obszarów stosowania i kodów sprawozdawczych. Należy zatem odpowiednio sprostować te przepisy.

(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) 2023/194 oraz (UE) 2024/257.

(16) Niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia w sprawie zmiany przepisów rozporządzenia (UE) 2024/257 dotyczące uprawnień do połowów dotyczących antarów (Dissostichus spp.) w obszarze objętym Porozumieniem w sprawie połowów na południowym obszarze Oceanu Indyjskiego (SIOFA) powinny mieć zastosowanie od dnia 1 grudnia 2023 r. zgodnie z okresem stosowania zmienionych przepisów. Ponadto przepisy niniejszego rozporządzenia w sprawie zmiany przepisów rozporządzeń (UE) 2023/194 i (UE) 2024/257 dotyczące: (i) rdzawca w rejonach ICES 8a, 8b, 8d i 8e; (ii) tuńczyka błękitnopłetwego w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W oraz w Morzu Śródziemnym; a także (iii) inne przepisy podlegające sprostowaniu błędów powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r., zgodnie z okresem stosowania odnośnych przepisów. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ poziom lub obszar stosowania uprawnień do połowów lub ograniczenia dotyczące chowu lub hodowli zostają zwiększone.

(17) Z uwagi na pilną konieczność uniknięcia przerw w działalności połowowej niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana rozporządzenia (UE) 2024/257

W rozporządzeniu (UE) 2024/257 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 ust. 2 dodaje się literę w brzmieniu:

"d) uprawnienia do połowów na okres od dnia 1 czerwca 2024 r. do dnia 31 maja 2025 r. w obszarze objętym konwencją Komisji ds. Rybołówstwa na Północnym Pacyfiku (NPFC).";

2)
w art. 4 dodaje się literę w brzmieniu:

"ra) »obszar objęty konwencją NPFC« oznacza obszar geograficzny określony w Konwencji w sprawie ochrony pełnomorskich zasobów rybnych na północnym Oceanie Spokojnym i zarządzania nimi *

3)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 12a

Środki dotyczące rdzawca w rejonach ICES 8a, 8b, 8d i 8e

W odniesieniu do połowów rdzawca w rejonach ICES 8a, 8b, 8d i 8e stosuje się minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony wynoszący 42 cm.";

4)
uchyla się art. 20 ust. 1 lit. c)-f);
5)
art. 27 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 27

Rekiny

Oprócz zakazów ustanowionych w art. 32-36 rozporządzenia (UE) 2017/2107 zakazuje się również ukierunkowanych połowów gatunków kosogonowatych z rodzaju Alopias.";

6)
dodaje się sekcję w brzmieniu:

"SEKCJA 11A

OBSZAR OBJĘTY KONWENCJĄ NPFC

Artykuł 48a

Połowy makreli japońskiej

1. W odniesieniu do unijnych statków rybackich poławiających w obszarze objętym konwencją NPFC państwa członkowskie bandery przekazują Komisji następujące zagregowane dane w następujących terminach:

a) miesięczne połowy w ramach limitów połowowych dla makreli japońskiej (Scomber japonicus) dla wszystkich umawiających się stron NPFC odpowiednio w odniesieniu do trawlerów i sejnerów, jak określono w załączniku IM, jeżeli wykorzystanie tych limitów połowowych jest niższe niż 60 %, do siódmego dnia następnego miesiąca; oraz

b) tygodniowe połowy makreli japońskiej w ramach tych limitów połowowych, jeżeli wykorzystanie tych limitów połowowych wynosi powyżej 60 % i poniżej 95 %, do wtorku następnego tygodnia.

Komisja zestawia te informacje i niezwłocznie przekazuje je sekretarzowi wykonawczemu NPFC.

2. W ciągu dwóch dni od daty wydania przez sekretarza wykonawczego NPFC powiadomienia o tym, że wykorzystanie tych limitów połowowych osiągnęło 95 %, Komisja zamyka połowy w ramach tych limitów połowowych.

3. Komisja zestawia dane dotyczące rocznych połowów makreli japońskiej w obszarze objętym konwencją NPFC i przekazuje je sekretarzowi wykonawczemu NPFC do końca lutego następnego roku.

4. Niniejszy artykuł stosuje się jako uzupełnienie obowiązków sprawozdawczych dotyczących uprawnień do połowów, określonych w art. 33 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 * .

Artykuł 48b

Ochrona rekinów w obszarze objętym konwencją NPFC

1. Unijne statki rybackie poławiające na obszarze objętym konwencją NPFC nie mogą poławiać, zatrzymywać na statku, przeładowywać ani wyładowywać rekinów w obszarze objętym konwencją NPFC.

2. Przypadkowo złowionych osobników gatunków, o których mowa w ust. 1, nie wolno okaleczać i należy je niezwłocznie uwalniać.

Artykuł 48c

Ochrona ryb anadromicznych w obszarze objętym konwencją NPFC

1. Unijne statki rybackie poławiające na obszarze objętym konwencją NPFC nie mogą poławiać, zatrzymywać na statku, przeładowywać ani wyładowywać kety (Oncorhynchus keta), kiżucza (Oncorhynchus kisutch), gorbuszy (Oncorhynchus gorbuscha), nerki (Oncorhynchus nerka), czawyczy (Oncorhynchus tshawytscha), simy (Oncorhynchus masou) i pstrąga tęczowego (Oncorhynchus mykiss).

2. Przypadkowo złowionych osobników gatunków, o których mowa w ust. 1, nie wolno okaleczać i należy je niezwłocznie uwalniać.

7)
w art. 55 ust. 1 uchyla się lit. d);
8)
w art. 59 akapit trzeci wprowadza się następujące zmiany:
a)
po lit. a) dodaje się literę w brzmieniu:

"aa) art. 12a stosuje się od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. lub do dnia rozpoczęcia stosowania aktu delegowanego przyjętego zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1241 i zmieniającego część A załącznika VII do tego rozporządzenia w odniesieniu do minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony rdzawca w rejonach ICES 8a, 8b, 8d i 8e, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza;";

b)
po lit. ga) dodaje się literę w brzmieniu:

"gb) sekcję 11a stosuje się od dnia 1 czerwca 2024 r. do dnia 31 maja 2025 r. lub do dnia rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki mające zastosowanie na obszarze objętym Konwencją w sprawie ochrony pełnomorskich zasobów rybnych na północnym Pacyfiku i zarządzania nimi, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza;";

c)
po lit. j) dodaje się literę w brzmieniu:

"ja) załączniki IM i Xa stosuje się od dnia 1 czerwca 2024 r. do dnia 31 maja 2025 r.;";

9)
załączniki IA, IB, ID, IK i VI zmienia się zgodnie z załącznikiem I część I do niniejszego rozporządzenia;
10)
dodaje się załączniki IM i Xa zgodnie z załącznikiem I część II i III do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Zmiany do rozporządzenia (UE) 2023/194

W rozporządzeniu (UE) 2023/194 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 18 ust. 1 lit. p) otrzymuje brzmienie:

"p) gatunków głębokowodnych wymienionych w załączniku IA część D w wodach Unii, wodach Zjednoczonego Królestwa i wodach międzynarodowych obszarów ICES: 1; 2, z wyjątkiem wód Zjednoczonego Królestwa rejonu 2a; 5-10; 12; i 14 oraz w obszarach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2. Ponadto w wodach Unii i w wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a oraz podobszaru 4 w przypadkach określonych we wspomnianym załączniku.";

2)
art. 55 ust. 1 lit. k) otrzymuje brzmienie:

"k) rekinów głębokowodnych wymienionych w załączniku IA część D w wodach Unii: podobszarów ICES 6-10; obszarów CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2. Ponadto w wodach Unii podobszaru ICES 4 w przypadkach określonych we wspomnianym załączniku.";

3)
w załączniku IA wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 grudnia 2023 r. Art. 2 stosuje się jednak od dnia 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 czerwca 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  9  

I.
W załącznikach IA, IB, ID, IK i VI do rozporządzenia (UE) 2024/257 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku IA część A tabela 2 otrzymuje brzmienie:
"Tabela 2
Gatunek: Sardela europejska

Engraulis encrasicolus

Obszar: 9 i 10; wody Unii obszaru CECAF 34.1.1

(ANE/9/3411)

Hiszpania 2 390 (1) TAC analityczny
Portugalia 2 607 (1)
Unia 4 997 (1)
TAC 4 997 (1)
(1) Kwotę tę można poławiać wyłącznie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 września 2024 r."
2)
w załączniku IA część A tabela 17 otrzymuje brzmienie:
"Tabela 17
Gatunek: Rdzawiec Obszar: 8a, 8b, 8d i 8e
Pollachius pollachius (POL/8ABDE.)
Hiszpania 163 (1) TAC analityczny
Francja 796 (1)
Unia 959 (1)
TAC 959 (1)
(1) Z czego do 500 ton można poławiać w ramach połowów ukierunkowanych. Pozostałe 459 ton można poławiać wyłącznie jako przyłów, który zgłasza się osobno (POL/*8ABDE-BC) i nie zezwala się na połowy ukierunkowane.

W odniesieniu do 500 ton stosuje się następujący podział:

Hiszpania 85
Francja 415
Unia 500"
3)
w załączniku IA część B tabela 77 otrzymuje brzmienie:
"Tabela 77
Gatunek: Krewetka północna Obszar: 3a
Pandalus borealis (PRA/03A.)
Dania 1 107 (1) TAC analityczny
Szwecja 596 (1) Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Unia 1 703 (1) Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
TAC 3 190 (1)
(1) Kwotę tę można poławiać wyłącznie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r."
4)
w załączniku IA część B tabela 103 otrzymuje brzmienie:
"Tabela 103
Gatunek: Makrela Obszar :3a; wody Zjednoczonego Królestwa, wody Unii obszarów 2a, 3b, 3c; 3d i 4; wody Norwegii obszaru 2a i 4a (MAC/2A34-N.)
Scomber scombrus
Belgia 476 (1)(2) TAC analityczny
Dania 27 882 (1)(2)(4) Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.
Niemcy 496 (1)(2)
Francja 1 498 (1)(2)
Niderlandy 1 508 (1)(2)
Szwecja 4 569 (1)(2)(3)
Unia 36 429 (1)(2)
TAC 739 386
(1) Warunek szczególny: w granicach tych kwot w następującym obszarze nie można poławiać ilości większych niż wymienione poniżej:
3a (MAC/*03 A.) wody Zjednoczonego Królestwa i wody Unii obszarów 3a, 4b i 4c (MAC/*3A4BC) 4b (MAC/*04 B.) 4c (MAC/*04C.) wody Zjednoczonego Królestwa i wody międzynarodowe obszarów 2a, 5b, 6, 7, 8d, 8e, 12 i 14 (MAC/*2AX14)
Belgia 0 0 0 0 286
Dania 0 4 130 0 0 9 774
Niemcy 0 0 0 0 298
Francja 0 490 0 0 899
Niderlandy 0 490 0 0 905
Szwecja 0 0 390 10 2 741
Unia 0 5 110 390 10 14 903
(2) W granicach tych kwot i w porozumieniu z odpowiednim państwem nadbrzeżnym ilości nie większe niż wymienione poniżej można poławiać również w następujących dwóch obszarach:
wody Norwegii obszarów 2a i 4a (MAC/*02 A4AN-) wody Wysp Owczych (MAC/*

FRO1)

Belgia 0 Do ustalenia
Dania 0 Do ustalenia
Niemcy 0 Do ustalenia
Francja 0 Do ustalenia
Niderlandy 0 Do ustalenia
Szwecja 0 Do ustalenia
Unia 0 Do ustalenia
(3)

Warunek szczególny: w tym następująca ilość w tonach, która może zostać złowiona w wodach Norwegii obszarów 2a i 4a (MAC/*2A4AN):

322
W odniesieniu do połowów objętych tym warunkiem szczególnym przyłowy dorsza atlantyckiego, plamiaka, rdzawca, witlinka i czarniaka należy odjąć od kwot dla tych gatunków.
(4) W granicach tej kwoty Dania dokonuje następujących transferów, które mogą zostać złowione w wodach Zjednoczonego Królestwa i wodach Unii obszarów 6, 7, 8d; wodach Unii obszarów 8a, 8b i 8e; wodach międzynarodowych obszarów 12 i 14; oraz wodach Zjednoczonego Królestwa i wodach międzynarodowych obszarów 2a i 5b (MAC/*2A14):
Niemcy 531
Hiszpania 1
Estonia 4
Francja 354
Irlandia 1 769
Łotwa 3
Litwa 3
Niderlandy 774
Polska 37"
5)
w załączniku IA część B tabela 108 otrzymuje brzmienie:
"Tabela 108
Gatunek: Common sole Zone: 7 a
Solea solea (SOL/07A.)
Belgia 280 TAC analityczny"
Francja 4
Irlandia 95
Niderlandy 89
Unia 468
Zjednoczone Królestwo 145
TAC 625
6)
w załączniku IA część B tabela 113 otrzymuje brzmienie:
"Tabela 113
Gatunek: Szprot i powiązane przyłowy Obszar: 3a
Sprattus sprattus (SPR/03A.)
Dania 9 236 (1)(2)(3) TAC analityczny
Niemcy 19 (1)(2)(3)
Szwecja 3 495 (1)(2)(3)
Unia 12 750 (1)(2)(3)
TAC 13 784 (2)
(1) Przyłowy witlinka i plamiaka mogą stanowić do 5 % kwoty (OTH/*03A.). Przyłowy witlinka i plamiaka odjęte od kwoty na podstawie niniejszego przepisu oraz przyłowy gatunków odjęte od kwoty na podstawie art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie mogą łącznie przekraczać 9 % kwoty.
(2) Kwotę tę można poławiać wyłącznie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.
(3) Można dokonywać transferów tej kwoty w odniesieniu do wód Zjednoczonego Królestwa i wód Unii obszarów 2a i 4. Transfery takie muszą jednak zostać uprzednio zgłoszone Komisji i Zjednoczonemu Królestwu."
7)
w załączniku IA część B tabela 114 otrzymuje brzmienie:
"Tabela 114
Obszar: wody Zjednoczonego Królestwa i wody Unii
Gatunek: Szprot i powiązane przyłowy obszaru 4; wody Zjednoczonego Królestwa

obszaru 2a

Sprattus sprattus (SPR/2AC4-C)
Belgia 696 (1)(2) TAC analityczny
Dania 55 072 (1)(2)
Niemcy 696 (1)(2)
Francja 696 (1)(2)
Niderlandy 696 (1)(2)
Szwecja 1 330 (1)(2)(3)
Unia 59 186 (1)(2)
Norwegia 0 (1)
Wyspy Owcze 0 (1)(4)
Zjednoczone Królestwo 2 351 (1)
TAC 61 537 (1)
(1) Kwotę tę można poławiać wyłącznie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.
(2) Przyłowy witlinka mogą stanowić do 2 % kwoty (OTH/*2AC4C). Przyłowy witlinka odjęte od kwoty na podstawie niniejszego przepisu oraz przyłowy gatunków odjęte od kwoty na podstawie art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie mogą łącznie przekraczać 9 % kwoty.
(3) Łącznie z dobijakami.
(4) Może zawierać do 4 % przyłowu śledzia atlantyckiego."
8)
w załączniku IA część B tabela 115 otrzymuje brzmienie:
"Tabela 115
Gatunek: Szprot Obszar: 7d i 7e
Sprattus sprattus (SPR/7DE.)
Belgia 9 (1) TAC analityczny
Dania 620 (1)
Niemcy 9 (1)
Francja 134 (1)
Niderlandy 134 (1)
Unia 906 (1)
Zjednoczone Królestwo 4 344 (1)
TAC 5 250 (1)
(1) Kwotę tę można poławiać wyłącznie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r."
9)
w załączniku IA część B tabela 123 otrzymuje brzmienie:
"Tabela 123
Gatunek: Ryby przemysłowe Obszar: wody Norwegii obszaru 4

(I/F/04-N.)

Szwecja 800 (1)(2) TAC przezornościowy
Unia 800
TAC Nie dotyczy
(1) Przyłowy dorsza atlantyckiego, plamiaka, rdzawca, witlinka i czarniaka należy odjąć od kwot na te gatunki.
(2) Warunek szczególny: z czego ostroboki (JAX/*04-N.) stanowią nie więcej niż:

400"

10)
w załączniku IB tabela 13 otrzymuje brzmienie:
"Tabela 13
Gatunek: Krewetka północna Obszar: wody Grenlandii obszarów 5 i 14
Pandalus borealis (PRA/514GRN)
Dania 1 725 TAC analityczny
Francja 1 725 Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Unia 3 450 Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96."
Norwegia 1 700
Wyspy Owcze 0
TAC Nie dotyczy.
11)
w załączniku IB tabela 23 otrzymuje brzmienie:
"Tabela 23
Gatunek: Karmazyny

Sebastes spp.

Obszar: wody międzynarodowe obszarów 1 i 2

(RED/1/2INT)

Unia 6 000 (1) TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

TAC Nie dotyczy Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
(1) Można poławiać wyłącznie od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia. Statki rybackie ograniczają swoje przyłowy karmazynów w innych połowach do maksymalnie 1 % całkowitego połowu zatrzymanego na statku."
12)
w załączniku ID tabela 12 otrzymuje brzmienie:
"Tabela 12
Tuńczyk Obszar: Ocean Atlantycki na wschód od 45°W oraz
Gatunek: błękitnopłetwy Morze Śródziemne
Thunnus thynnus (BFT/AE45WM)
Cypr 188,48 (4) TAC analityczny
Grecja 357,49 Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Hiszpania 6 904,70 (2)(4) Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Francja 6 807,40 (2)(3)(4)
Chorwacja 1 101,24 (6)
Włochy 5 440,04 (4)(5)
Malta 438,06 (4)
Portugalia 643,03
Inne
państwa 79,60 (1)
członkows
kie
Unia 21 960,05 (2)(3)(4)(5)
TAC 40 570,00 (1)
(1) Z wyjątkiem Cypru, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Malty i Portugalii i wyłącznie jako przyłów.
Połowy, które należy odjąć od tej wspólnej kwoty, zgłasza się osobno (BFT/AE45WM_AMS).
(2) Warunek szczególny: w ramach tego TAC do połowów tuńczyka błękitnopłetwego o wielkości między 8 kg/75 cm a 30 kg/115 cm dokonywanych przez statki, o których mowa w załączniku VI pkt 1 (BFT/*8301), stosuje się następujące limity połowowe i podział między państwa członkowskie:
Hiszpania 1 049,60
Francja 487,60
Unia 1 537,20
(3) Warunek szczególny: w ramach tego TAC do połowów tuńczyka błękitnopłetwego o masie nie mniej niż 6,4 kg lub mierzącego nie mniej niż 70 cm dokonywanych przez statki, o których mowa w załączniku VI pkt 1 (BFT/*641), stosuje się następujące limity połowowe i podział między państwa członkowskie:
Francja 100,00
Unia 100,00
(4) Warunek szczególny: w ramach tego TAC do połowów tuńczyka błękitnopłetwego o wielkości między 8 kg/75 cm a 30 kg/115 cm dokonywanych przez statki, o których mowa w załączniku VI pkt 2 (BFT/*8302), stosuje się następujące limity połowowe i podział między państwa członkowskie:
Hiszpania 138,09
Francja 136,15
Włochy 108,80
Cypr 3,77
Malta 8,76
Unia 395,57
(5) Warunek szczególny: w ramach tego TAC do połowów tuńczyka błękitnopłetwego o wielkości między 8 kg/75 cm a 30 kg/115 cm dokonywanych przez statki, o których mowa w załączniku VI pkt 3 (BFT/*643), stosuje się następujące limity połowowe i podział między państwa członkowskie:
Włochy 108,80
Unia 108,80
(6) Warunek szczególny: w ramach tego TAC do połowów do celów hodowlanych tuńczyka błękitnopłetwego

o wielkości między 8 kg/75 cm a 30 kg/115 cm dokonywanych przez statki, o których mowa w załączniku VI pkt 3 (BFT/*8303F), stosuje się następujące limity połowowe i podział między państwa członkowskie:

Chorwacja 991,12
Unia 991,12"
13)
w załączniku IK tabela 1 przypis 1 otrzymuje brzmienie:

"(1) Obszar ograniczony:

- od południa szerokością geograficzną 36°00'S,

- od wschodu długością geograficzną 49°00'E,

- od zachodu długością geograficzną 40°00'E,

- od północy granicami przyległych wyłącznych stref ekonomicznych.".

14)
w załączniku IK tabela 2 przypis 1 otrzymuje brzmienie:

"(1) Obszar ograniczony:

- od północy szerokością geograficzną 44°00'S na zachód od 44°09'E i szerokością geograficzną 43°30'S na wschód od 44°09'E,

- od południa szerokością geograficzną 45°00'S,

- od zachodu i od wschodu granicami przyległych wyłącznych stref ekonomicznych.".

15)
w załączniku IK tabela 3 przypis 1 otrzymuje brzmienie:

(1)

"

Obszar ograniczony następującymi współrzędnymi:

Punkt Szerokość geograficzna Długość geograficzna
1 52°50'00"S 80°00'00"E
2 55°00'00"S 80°00'00"E
3 55°00'00"S 85°00'00"E
4 52°50'00"S 85°00'00"E".
16)
załącznik VI pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Maksymalna liczba statków rybackich każdego z państw członkowskich, które mogą być upoważnione do poławiania, zatrzymywania na statku, dokonywania przeładunku, transportu lub wyładunku tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym.

Tabela A

Liczba statków rybackich(1)
Grecja(2) Hiszpania Francja Chorwacja Włochy Cypr3) Malta(4) Portugalia
Sejnery(5) 0 7 22 18 21 1 2 0
Taklowce 0 38 23 0 40 17 63 0
Klipry tuńczykowe 0 66 8 0 0 0 0 0
Statki
wykorzystujące wędy ręczne 0 1 47 24 0 0 0 0
Trawlery 0 0 56 0 0 0 0 0
Jednostki łodziowego
rybołówstwa przybrzeżnego 64 696 89 20 0 0 0 0
Inne jednostki
rybołówstwa tradycyjnego(6) 41 0 60 0 142 0 240 76
(1) Liczby w niniejszej tabeli mogą zostać zwiększone pod warunkiem przestrzegania zobowiązań międzynarodowym h Unii.
(2) Jeden średniej wielkości sejner został zastąpiony nie więcej niż 10 taklowcami lub jednym małym sejnerem i trzema innymi jednostkami rybołówstwa tradycyjnego.
(3) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić nie więcej niż 10 taklowcami lub jednym małym sejnerem i nie więcej niż trzema taklowcami.

(4) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić co najwyżej 10 taklowcami.

(5) Indywidualna liczba sejnerów w niniejszej tabeli jest wynikiem transferów między państwami członkowskimi i nie stanowi praw historycznych na przyszłość.

(6) Statki wielozadaniowe, korzystające z różnych narzędzi połowowych (takle, wędy ręczne, haki ciągnione)."

17)
załącznik VI pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Maksymalna zdolność w zakresie chowu, hodowli i tuczu tuńczyka błękitnopłetwego dla każdego państwa członkowskiego oraz maksymalna wprowadzana ilość złowionego dzikiego tuńczyka błękitnopłetwego, którą każde państwo członkowskie może rozdzielić między swoje miejsca chowu lub hodowli we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym

Tabela A

Maksymalna zdolność w zakresie chowu, hodowli i tuczu tuńczyka błękitnopłetwego
Liczba miejsc chowu lub hodowli Zdolności (w tonach)
Grecja 0 0
Hiszpania 6 14 752,70
Chorwacja 4 7 092,00
Włochy 2 1 160,00
Cypr 0 0
Malta 5 17 213,00
Portugalia 2 740,00

Tabela B

Maksymalna wprowadzana ilość złowionego dzikiego tuńczyka błękitnopłetwego (w tonach)
Grecja 0
Hiszpania 8 744,10
Chorwacja 2 945,60
Włochy 610,00
Cypr 0
Malta 12 295,00
Portugalia 517,00"
II.
po załączniku IL dodaje się załącznik w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK IM

OBSZAR OBJĘTY KONWENCJĄ NPFC

Tabela 1
Gatunek: Makrela japońska (Scomber japonicus) Obszar: Obszar objęty konwencją NPFC
Unia 6 000 (2)(3)(4) TAC przezornościowy
Umawiając e się strony NPFC, w tym Unia 94 000 (1)(2)(3) Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
TAC Nie dotyczy
(1) Warunek szczególny: w ramach tego limitu połowowego następujące statki nie mogą poławiać ilości większych niż wymienione poniżej:
Trawlery* Sejnery*
(MAS/NPFC- TR) (MAS/NP FC-PS)
14 000 80 000
* Połowy w ramach tych limitów połowowych zostaną zamknięte przez umawiające się strony

NPFC, w tym, w przypadku Unii, przez Komisję, w terminie dwóch dni od daty zawiadomienia przez sekretarza wykonawczego NPFC, że wykorzystanie tych limitów połowowych osiągnęło 95 %.

(2) Do połowów makreli japońskiej w dowolnym momencie upoważniony jest tylko jeden trawler pływający pod banderą danego państwa członkowskiego. Ma to zastosowanie bez uszczerbku dla jakiegokolwiek przydziału przyszłych uprawnień do połowów przez Unię w obszarze objętym konwencją NPFC, w szczególności państwu członkowskiemu upoważnionemu do połowów w okresie od dnia 1 czerwca 2024 r. do dnia 31 maja 2025 r.
(3) Unijne statki rybackie o pojemności brutto powyżej 10 000 t nie są upoważnione do połowów makreli japońskiej.
(4) Połowy w ramach tej kwoty zgłasza się oddzielnie (MAS/NPFC-UE)."
III.
po załączniku X dodaje się załącznik w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK Xa

OBSZAR OBJĘTY KONWENCJĄ NPFC

Maksymalna liczba unijnych statków rybackich upoważnionych do prowadzenia połowów dennych na obszarze objętym konwencją NPFC:

Unia 0"

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku IA do rozporządzenia (UE) 2023/194 wprowadza się następujące zmiany:

Część D otrzymuje brzmienie:

"CZĘŚĆ D

Gatunki głębokowodne

1) Rekiny głębokowodne

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Apristurus spp. API Rekinki
Centrophorus spp.1 CWO Kolenie z rodzaju Centrophorus
Centroscyllium fabricii CFB Koleń czarny
Centroscymnus coelolepis2 CYO Koleń iberyjski
Centroscymnus crepidater CYP Koleń długonosy
Chlamydoselachus anguineus HXC Rekin chlamida
Dalatias licha3 SCK Liksa
Deania calcea4 DCA Koleń kolcobrody
Etmopterus princeps ETR Kolczak wielki
Etmopterus spinax ETX Kolczak czarny
Galeus melastomus SHO Piłogon
Galeus murinus GAM Piłogon mysi
Hexanchus griseus SBL Sześcioszpar szary
Oxynotus paradoxus OXN Kolcoskór
Scymnodon ringens SYR Koleń nożozębny
Somniosus microcephalus GSK Rekin polarny

________________________________

1 Ma również zastosowanie do kolenia czerwonego (Centrophorus squamosus) w wodach Unii i wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a oraz podobszaru ICES 4.

2 Ma również zastosowanie w wodach Unii i wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a oraz podobszaru ICES 4.

3 Ma również zastosowanie w wodach Unii i wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a oraz podobszaru ICES 4.

4 Ma również zastosowanie w wodach Unii i wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a oraz podobszaru ICES 4.

2) Rajokształtne głębokowodne (Rajiformes)

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Raja fyllae RJY Raja listnik
Raja hyperborea RJG Raja arktyczna
Raja nidarosiensis JAD Raja czarnobrzucha

3) Chimerokształtne głębokowodne

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Chimaera monstrosa CMO Przeraza
Chimaera opalescens WCH Brak polskiej nazwy
Harriotta haeckeli HCH Brak polskiej nazwy
Harriotta raleighana HCR Drakon
Hydrolagus affinis CYA Brak polskiej nazwy
Hydrolagus lusitanicus KXA Brak polskiej nazwy
Hydrolagus mirabilis CYH Chimera wielkooka
Hydrolagus pallidus CYZ Brak polskiej nazwy
Rhinochimaera atlantica RCT Drakon atlantycki"
1 Rozporządzenie Rady (UE) 2024/257 z dnia 10 stycznia 2024 r. ustanawiające uprawnienia do połowów na lata 2024, 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii, a także zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/194 (Dz.U. L, 2024/257, 11.1.2024, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2024/257/oj).
2 "Gatunek dławiący" to gatunek, na który nie przyznaje się kwot i który może spowodować zaprzestanie połowów przez jeden statek rybacki lub większą ich liczbę, nawet jeżeli statki te dysponują nadal kwotą na inne gatunki.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. ustanawiające wieloletni plan gospodarowania stadami poławianymi w wodach zachodnich i wodach z nimi sąsiadujących oraz połowami eksploatującymi te stada, zmieniające rozporządzenia (UE) 2016/1139 i (UE) 2018/973 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 811/2004, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007 i (WE) nr 1300/2008 (Dz.U. L 83 z 25.3.2019, s. 1).
4 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/897 z dnia 13 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/2107 ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze konwencji Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) oraz rozporządzenie (UE) 2023/2053 ustanawiające wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym (Dz.U. L, 2024/897, 19.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/897/oj).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 z dnia 15 listopada 2017 r. ustanawiające środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze konwencji Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) oraz zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1936/2001, (WE) nr 1984/2003 i (WE) nr 520/2007 (Dz.U. L 315 z 30.11.2017, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2053 z dnia 13 września 2023 r. ustanawiające wieloletni plan zarządzania zasobami tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1936/2001, (UE) 2017/2107 i (UE) 2019/833 oraz uchylające rozporządzenie (UE) 2016/1627 (Dz. U. L 238 z 27.9.2023, s. 1).
8 Rozporządzenie Rady (UE) 2023/194 z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie ustalenia w odniesieniu do niektórych stad ryb uprawnień do połowów na 2023 r. mających zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii, a także ustanowienia na lata 2023 i 2024 takich uprawnień do połowów w odniesieniu do niektórych stad głębokowodnych (Dz.U. L 28 z 31.1.2023, s. 1).
* Dz.U. L 55 z 28.2.2022, s. 14. Unia przystąpiła do Konwencji w sprawie ochrony pełnomorskich zasobów rybnych na północnym Oceanie Spokojnym i zarządzania nimi na mocy decyzji Rady (UE) 2022/314 z dnia 15 lutego 2022 r. dotyczącej przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji w sprawie ochrony pełnomorskich zasobów rybnych na północnym Oceanie Spokojnym i zarządzania nimi (Dz.U. L 55 z 28.2.2022, s. 12).";
* Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, p. 1)";
9 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90419) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2023 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1856

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2024/1856 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2024/257 ustanawiającego uprawnienia do połowów na lata 2024, 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mającego zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii, a także zmiany rozporządzenia (UE) 2023/194 w sprawie ustalenia takich uprawnień do połowów na 2023 r.
Data aktu: 28/06/2024
Data ogłoszenia: 01/07/2024
Data wejścia w życie: 01/07/2024, 01/01/2024, 01/12/2023