a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2024/257 1 ustanowiono uprawnienia do połowów na lata 2024, 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii. Te uprawnienia do połowów, w tym niektóre środki funkcjonalnie związane z nimi, należy zmienić w celu uwzględnienia publikacji opinii naukowych, jak również wyników konsultacji z państwami trzecimi oraz posiedzeń regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO).
(2) W rozporządzeniu (UE) 2024/257 tymczasowo ustalono na poziomie zerowym całkowity dopuszczalny połów (TAC) dla sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w podobszarach 9 i 10 Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) oraz w wodach Unii obszaru 34.1.1 Komitetu ds. Rybołówstwa na Środkowo-Wschodnim Atlantyku (CECAF) na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r., w oczekiwaniu na publikację przez ICES opinii naukowej dotyczącej sardeli europejskiej w obszarze 9a ICES na ten okres. Aby umożliwić kontynuowanie połowów do czasu ustalenia TAC dla tego stada na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r., należy ustalić tymczasowy TAC na poziomie 4 997 ton na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 września 2024 r. Poziom ten odpowiada połowom państw członkowskich tego stada w trzecim kwartale 2023 r.
(3) W dniu 28 marca 2024 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) opublikował opinię na temat skutków społeczno-gospodarczych ustalenia TAC dla rdzawca (Pollachius pollachius) w rejonach ICES 8a, 8b, 8d i 8e na 2024 r. na poziomie zalecanym przez ICES i określił, jaki poziom wspomnianego TAC jest niezbędny, aby uniknąć zjawiska "gatunków dławiących" 2 . Należy zatem ustalić ostateczny TAC na 2024 r., który zastąpi tymczasowy TAC ustanowiony rozporządzeniem (UE) 2024/257 na okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2024 r. Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 3 wspomniany TAC należy ustalić na poziomie 959 t, co zgodnie z omawianą opinią STEFC umożliwi flotom kontynuowanie działalności do czwartego kwartału roku, a tym samym ograniczy: (i) zjawisko "gatunków dławiących" i przedwczesne zamykanie odnośnych łowisk; oraz (ii) powiązane skutki społeczno-gospodarcze dla sektora rybołówstwa.
(4) W dniach 18-19 czerwca 2024 r. Unia i Norwegia przeprowadziły konsultacje w sprawie: (i) poziomu ogólnych uprawnień do połowów krewetki północnej w rejonach ICES 3a i 4a w części wschodniej w okresie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.; oraz (ii) poziomu TAC dla krewetki północnej w rejonie ICES 3a. Wynik tych konsultacji udokumentowano w uzgodnionym protokole podpisanym w dniu 19 czerwca 2024 r. TAC dla krewetki północnej w rejonie ICES 3a należy zatem ustalić na poziomie uzgodnionym z Norwegią. Unia i Norwegia rozważyły także transfer uprawnień do połowów krewetki północnej w wodach norweskich Morza Północnego na południe od 62oN z Norwegii na UE, oprócz poziomu określonego w tabeli 2 uzgodnionego protokołu konsultacji między Unią a Norwegią w sprawie połowów na 2024 r., podpisanego w dniu 8 grudnia 2023 r. Kwoty państw członkowskich dotyczące krewetki północnej w wodach Grenlandii podobszarów ICES 5 i 14 powinny zostać odpowiednio zmienione.
(5) W dniach 23 maja - 4 czerwca 2024 r. Unia, Zjednoczone Królestwo i Norwegia przeprowadziły konsultacje w sprawie: (i) poziomu ogólnych uprawnień do połowów szprota (Sprattus sprattus) w wodach Unii i wodach Zjednoczonego Królestwa podobszaru ICES 4 oraz rejonu 2a oraz w wodach Unii i wodach Norwegii rejonu ICES 3a na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.; oraz (ii) poziomów TAC dla szprota w tych obszarach. Wynik tych konsultacji udokumentowano w uzgodnionym protokole podpisanym w dniu 11 czerwca 2024 r. TAC dla szprota i powiązanych przyłowów na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. w: (i) wodach Unii i Zjednoczonego Królestwa podobszaru ICES 4 i rejonu 2a; oraz (ii) wodach Unii i Norwegii rejonu ICES 3a należy zatem ustalić na poziomach uzgodnionych ze Zjednoczonym Królestwem i Norwegią.
(6) W dniach 14-24 maja 2024 r. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły konsultacje na podstawie art. 498 ust. 2, 4 i 6 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, 4 (zwanej dalej "umową") w sprawie poziomu TAC dla szprota w rejonach ICES 7d i 7e na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. Wyniki tych konsultacji udokumentowano w pisemnym protokole podpisanym w dniu 30 maja 2024 r. TAC dla szprota i powiązanych przyłowów w rejonach ICES 7d i 7e na ten okres należy zatem określić na poziomie uzgodnionym ze Zjednoczonym Królestwem.
(7) Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły, w lit. m) pisemnego protokołu konsultacji UE-Zjednoczone Królestwo w sprawie połowów między Zjednoczonym Królestwem a Unią Europejską w odniesieniu do 2024 r., złożenie wspólnego wniosku do ICES o opublikowanie zmienionej opinii opartej na wynikach wskaźnika referencyjnego oraz o zmianę TAC dla soli (Solea solea) w Morzu Irlandzkim (SOL/07A.) zgodnie z tą zmienioną opinią. W dniu 13 czerwca 2024 r. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły konsultacje zgodnie z art. 498 ust. 5 umowy o handlu i współpracy w celu uzgodnienia zmienionego TAC soli (Solea solea) w rejonie ICES 7a w odniesieniu do 2024 r. Wyniki tych konsultacji zostały udokumentowane w pisemnym protokole podpisanym w dniu 17 czerwca 2024 r. W związku z tym proponuje się zmianę poziomu TAC i ustalenie go na poziomie uzgodnionym ze Zjednoczonym Królestwem.
(8) Aby umożliwić rozpoczęcie połowów w dniu 1 lipca 2024 r., należy ustalić unijną kwotę na 2024 r. w odniesieniu do karmazynów (Sebastes spp.) w wodach międzynarodowych podobszarów ICES 1 i 2. Tę unijną kwotę należy ustalić na poziomie 6 000 t, tj. na tym samym poziomie co w 2023 r., do czasu udostępnienia opinii naukowej oraz w celu utrzymania na historycznym poziomie unijnej działalności połowowej w odniesieniu do tego stada w wodach międzynarodowych.
(9) Na dorocznym posiedzeniu w 2024 r. Komisja ds. Rybołówstwa na Północnym Pacyfiku (NPFC) zmieniła środki dotyczące makreli japońskiej (Scomber japonicus) w obszarze objętym konwencją NPFC i po raz pierwszy ustanowiła uwzględniające Unię limity połowowe dla tego stada, dostępne dla wszystkich umawiających się stron NPFC, w tym Unii i określone odpowiednio dla trawlerów i sejnerów, na okres od dnia 1 czerwca 2024 r. do dnia 31 maja 2025 r. Ponadto NPFC ustanowiła na ten sam okres dodatkową ilość ryb tego stada przeznaczoną dla Unii. Ustanowiła również powiązane ograniczenia nakładu połowowego. Ponadto NPFC ustanowiła środki funkcjonalnie związane z tymi limitami połowowymi i wspomnianą dodatkową ilością, bez których: (i) ustanowienie limitów połowowych dla wszystkich umawiających się stron NPFC nie byłoby możliwe; oraz (ii) uprawnienia do połowów makreli japońskiej w obszarze objętym konwencją NPFC musiałyby zostać zmniejszone, aby chronić gatunki niedocelowe. Należy wdrożyć te uprawnienia do połowów i funkcjonalnie związane środków do prawa Unii. W odniesieniu do limitów połowowych i dodatkowej ilości dla Unii, te uprawnienia do połowów powinny być przydzielane na poziomie unijnym, ponieważ państwa członkowskie nie prowadziły w przeszłości połowów tego stada.
(10) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/897 5 zmieniono m.in. art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 6 poprzez dodanie nowego przepisu wprowadzającego zakaz okaleczania rekinów ostronosych złowionych przez statki unijne w Oceanie Atlantyckim na północ od 5°N oraz obowiązek niezwłocznego uwalniania przez statki unijne tych rekinów ostronosych do morza, z należytym uwzględnieniem bezpieczeństwa członków załogi. Aby uniknąć nakładania się przepisów dotyczących tego samego przedmiotu, należy uchylić art. 27 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2024/257.
(11) W art. 32 i 34-36 rozporządzenia (UE) 2017/2107 wprowadzono już zakaz zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku przez statki unijne części lub całych tuszy alopiasów (Alopias superciliosus), żarłaczy białopłetwych (Carcharhinus longimanus), głowomłotów z rodziny Sphyrnidae i żarłaczy jedwabistych (Carcharhinus falciformis) złowionych w powiązaniu z połowami w obszarze objętym konwencją ICCAT, oraz wprowadzono obowiązek niezwłocznego uwalniania nieokaleczonych osobników do morza. Aby uniknąć nakładania się przepisów dotyczących tego samego przedmiotu, należy uchylić art. 27 ust. 1 i 3-5 rozporządzenia (UE) 2024/257.
(12) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2053 7 niektóre państwa członkowskie przedłożyły Komisji zmienione roczne plany połowowe i roczne plany zarządzania zdolnością połowową wraz z wnioskami o przeniesienie 5 % swojej rocznej kwoty tuńczyka błękitnopłetwego (Thunnus thynnus) w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W i w Morzu Śródziemnym z roku 2023 na rok 2024. Na podstawie tych planów w dniu 23 maja 2024 r. Komisja przedłożyła Sekretariatowi ICCAT zmieniony roczny plan Unii na 2024 r. do zatwierdzenia przez ICCAT. W dniu 24 maja 2024 r. ICCAT zatwierdziła ten zmieniony roczny plan Unii. Aby zapewnić spójność ze zmienionym rocznym planem Unii zatwierdzonym przez ICCAT, należy odpowiednio zmienić TAC na 2024 r. dla tuńczyka błękitnopłetwego w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W i w Morzu Śródziemnym.
(13) Zgodnie z art. 15 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/2053 niektóre państwa członkowskie przedłożyły Komisji zmienione plany zarządzania hodowlą tuńczyka błękitnopłetwego w obszarze objętym konwencją ICCAT. Na podstawie tych zmienionych planów w dniu 23 maja 2024 r. Komisja przedłożyła sekretariatowi ICCAT zmieniony roczny plan Unii na 2024 r. do zatwierdzenia przez ICCAT. W dniu 24 maja 2024 r. ICCAT zatwierdziła ten plan. Maksymalną zdolność Unii w zakresie chowu i hodowli należy zatem zmienić zgodnie z tym planem. Pozostaje to bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do przygotowania i przedłożenia ich planów zarządzania hodowlą na następne lata zgodnie z art. 15 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2023/2053.
(14) Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/257 i niektóre tabele TAC w części B załącznika IA i w załączniku IK do tego rozporządzenia oraz art. 18 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2023/194 8 i część D załącznika IA do tego rozporządzenia zawierają pewne błędy w odniesieniu do poziomów uprawnień do połowów, gatunków, obszarów stosowania i kodów sprawozdawczych. Należy zatem odpowiednio sprostować te przepisy.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) 2023/194 oraz (UE) 2024/257.
(16) Niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia w sprawie zmiany przepisów rozporządzenia (UE) 2024/257 dotyczące uprawnień do połowów dotyczących antarów (Dissostichus spp.) w obszarze objętym Porozumieniem w sprawie połowów na południowym obszarze Oceanu Indyjskiego (SIOFA) powinny mieć zastosowanie od dnia 1 grudnia 2023 r. zgodnie z okresem stosowania zmienionych przepisów. Ponadto przepisy niniejszego rozporządzenia w sprawie zmiany przepisów rozporządzeń (UE) 2023/194 i (UE) 2024/257 dotyczące: (i) rdzawca w rejonach ICES 8a, 8b, 8d i 8e; (ii) tuńczyka błękitnopłetwego w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W oraz w Morzu Śródziemnym; a także (iii) inne przepisy podlegające sprostowaniu błędów powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r., zgodnie z okresem stosowania odnośnych przepisów. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ poziom lub obszar stosowania uprawnień do połowów lub ograniczenia dotyczące chowu lub hodowli zostają zwiększone.
(17) Z uwagi na pilną konieczność uniknięcia przerw w działalności połowowej niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 28 czerwca 2024 r.