KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/103/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności 1 , w szczególności jej art. 16 akapit szósty,
po zasięgnięciu opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych zgodnie z art. 42 rozporządzenia (UE) 2018/1725 2 ,
po zasięgnięciu opinii Europejskiego Komitetu ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Posiadacze polis ubezpieczeniowych od odpowiedzialności cywilnej w związku z ruchem pojazdów mechanicznych mają prawo do wystąpienia w dowolnym czasie z wnioskiem o wystawienie zaświadczenia o roszczeniach odszkodowawczych z tytułu odpowiedzialności cywilnej dotyczących dowolnego pojazdu objętego umową ubezpieczenia w okresie co najmniej pięciu ostatnich lat trwania stosunku umownego lub o braku takich roszczeń ("zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia").
(2) Dyrektywa 2009/103/WE została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 3 między innymi w celu wprowadzenia uprawnienia Komisji do określenia, za pomocą wzorca, formatu i treści zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia.
(3) Zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia powinno mieć format i treść umożliwiające łatwą rozpoznawalność tych zaświadczeń w całej Unii, z korzyścią zarówno dla zakładów ubezpieczeń, jak i ubezpieczających. Powinno ono zawierać informacje, o których mowa w art. 16 dyrektywy 2009/103/WE, a jednocześnie ograniczać się do informacji niezbędnych do celów, do których zostało wystawione. Ponieważ państwa członkowskie zachowują swobodę w przyjmowaniu przepisów krajowych dotyczących zniżek, takich jak systemy bonus-malus, forma i treść zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia powinny umożliwiać odzwierciedlenie takich rozwiązań krajowych.
(4) Aby ustalić treść zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia, Komisja przeprowadziła konsultacje z zainteresowanymi stronami, w tym poprzez warsztaty z udziałem zainteresowanych stron i otwarte konsultacje. Ponadto Komisja skonsultowała się z ekspertami z państw członkowskich za pośrednictwem specjalnej Grupy Ekspertów ds. Bankowości, Płatności i Ubezpieczeń. Komisja przeanalizowała zebrane w wyniku tych konsultacji ustalenia dotyczące przepisów i praktyk w państwach członkowskich pod kątem ich znaczenia dla ustanowienia zharmonizowanego wzorca. Przeprowadzono również konsultacje z ekspertami i przedstawicielami państw członkowskich w sprawie wniosków wyciągniętych przez Komisję z informacji, które wstępnie zgromadzono. Komisja uwzględniła zatem uwagi wszystkich zainteresowanych stron.
(5) W celu wzięcia pod uwagę problemów środowiskowych i zmniejszenia kosztów administracyjnych zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia powinny być domyślnie wystawiane drogą elektroniczną. Na wniosek ubezpieczającego należy je jednak przekazać również w formie papierowej.
(6) W celu zapewnienia zakładom ubezpieczeń i organom, które zostały wyznaczone przez państwa członkowskie do zapewnienia obowiązkowego ubezpieczenia lub dostarczenia zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia, czasu na dostosowanie ich obecnych praktyk związanych z zaświadczeniami o przebiegu ubezpieczenia należy odroczyć stosowanie niniejszego rozporządzenia.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 3 lipca 2024 r.